eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
752 عکس
176 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
دوماهنامه .pdf
11.71M
♻️اولین شماره دوماهنامه الکترونیکی البیان منتشر شد. ♻️این نشریه که به همت جمعی از فضلا و اساتید مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) تهیه و تنظیم شده است، به مطالب برگزیده دو ماه أخیر کانال البیان پرداخته است. @albayann
🏷 مطالب برگزیده کانال البیان در بهار و‌ تابستان ۱۴۰۰ 1⃣فقه الخمینی 🌐https://eitaa.com/albayann/813 2⃣امتداد حکمت 🌐https://eitaa.com/albayann/912 3⃣صراط بندگی 🌐https://eitaa.com/albayann/489 4⃣طلبه عصر انقلاب 🌐https://eitaa.com/albayann/414 🌱با کانال البیان همراه باشید.🌱 🆔https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
23.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️رؤیت خداوند به چه صورت است؟ 🔹بررسی تعابیر مختلف علم نسبت به انسان ذیل تفسیر آیه شریفه قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي ( ۱۴۳ سوره اعراف) 👤استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی 🏴ارتباط با امام رضا علیه السلام منشاء ارتباط با ذات اقدس اله است. تفسیر فراز اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ در زیارت امام رضا(ع) @albayann
🔹حجت الاسلام معزی نقل می کند که یک بار در ایام طلبگی به مشهد رفته بودم و در صحن های حرم رضوی علیه السلام قدم می زدم و به بارگاه امام می نگریستم اما داخل رواق ها و روضه ها نمی رفتم. 📌ناگهان دست مهربانی بر روی شانه هایم قرار گرفت و با لحنی آرام فرمود: (حاج شیخ حسن!چرا وارد نمیشوی!؟) عرض کردم:خجالت می کشم با این آشفتگی روحی بر امام رضا علیه السلام وارد شوم. من آلوده کجا و حرم پاک ایشان کجا! 👈آنگاه مرحوم علامه طباطبابی فرمود: (طبیب برای چه مطلب مطب باز میکند؟برای این که بیماران به وی مراجعه کنند و با نسخه او تندرستی خود را بیابند.این جا هم دارشفای آل محمد _علیهم السلام _است. داخل شو که امام رضا علیه السلام طبیب الاطباء است.) 🏴شهادت علیه السلام تسلیت باد. @albayann
🏷استاد آیت الله فرحانی با حضور در مزار علامه حسن زاده آملی(ره) در شهرستان آمل، ضمن قرائت نماز و قرآن، یاد این عالم حکیم را گرامی داشتند. 🖋 این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله (بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال علامه حسنزاده) @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 موت مطلق 🌱وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى ال 🔸یک احتمال این است که این هجرت،هجرت از خود به خدا باشد (بیت)نفس خود انسان باشد. 🔹طایفه ای هستند که خارج شدند،هجرت کردند از (بیت) شان، از این بیت ظلمانی،از این نفسانیت:مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که(ادْرِكْهُ الْمَوْتُ) : به مرتبه ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، (موت مطلق)، و اجرشان هم علی الله است. 📚تفسیر سوره حمد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️چگونه مبانی فقه حکومتی را به دست بیاوریم؟ ❔آیا امتداد حکمت با فلسفه مضاف متفاوت است؟ ❓در تبیین گفتمان امتداد حکمت، اتفاقی صورت گرفته است؟ 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔸یکی از مسائلی را که رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر بیان نموده و پیگری کرده اند مسئله امتداد حکمت است. مطالبه ایشان از نخبگان و حوزه این است که مبانی فقه حکومتی و مبانی تحول فقهی را با امتداد حکمت به دست آورند. 📌ایشان یک تفکیکی را بین فلسفه های مضاف و امتداد حکمت انجام می دهند و قائل هستند گرچه مباحث فلسفه مطلق و فلسفه های مضاف و بحث های انتزاعی لازم است اما کافی نمی باشد و باید برای ایجاد تحول وارد حیث امتدادی فلسفه شد. 🔹در فضای امتداد حکمت، دیگر مباحث انتزاعی و ذهنی نخواهند بود و این مدل باعث می شود مسائل، عینی و ملموس گردند و بر این اساس مبانی حکومت اسلامی را می توان استخراج نمود. 👈🏻در این زمینه شهید مطهری(ره) و حضرت آقا تلاشهای ارزشمند و خوبی را انجام داده اند. شهید مطهری(ره) در مورد مباحث حقوقی این امتداد را انجام داده است ایشان با امتداد اصل علیت توانسته اند چند فرع برای فلسفه حقوق تولید کنند. رهبر انقلاب نیز چند دهه قبل، به مسئله امتداد حکمت پرداخته است و اولین کسی می باشد که بُعد امتدادی توحید را این گونه مدنظر قرار داده است و همین مطلب، مبنای حکومت اسلامی نیز قرار گرفته است و امروز از حوزه همان مطلب را نیز مطالبه می کنند. @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: ❗️بله! فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی، فلسفه‌ی روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه‌ی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه میکنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. 🔹باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه‌ی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله‌ی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده‌ای از جاذبه‌ی فلسفه‌ی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئله‌ی اقتصاد. 👈🏻 بنابراین به طور کلی جهان‌بینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهان‌بینی اسلام را مشخص کنید - مسئله‌ی انسان، مسئله‌ی خدا، مسئله‌ی ارتباط انسان و خدا، مسئله‌ی تکلیف - در فلسفه‌ی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه‌ی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود. بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی 📆۲۳ بهمن ۹۱ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی 📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰ @albayann
💠نگاهی به سیره علمی، عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام @albayann 👇👇👇👇👇
💠نگاهی به سیره علمی-عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹من از امام خمینی استفاده کردم. استفاده من بیشتر از امام(ره) در فقه و اصول بود به درس علمای دیگر، مثل مرحوم آیت الله داماد، گلپایگانی، اراکی و بروجردی هم مقداری رفته ام، ولی بیشتر از امام استفاده کردم. 🔸مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد. با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند. ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد. 🔹یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود. 🔸حضرت امام(ره) می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. 🔹هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد. 🔸وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است. 📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ص۷ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی 🔹استاد در این صوت به مساله توحیداجتماعی ونقش اساسی و ارزشمند رهاکردن انسان از بند امور دنیایی درتحقق توحید انسان و جامعه انسان پرداخته و منطق زیبای قرآن را در این باب تبیین می کنند که قرآن این مهم را منحصر به پند و نصیحت نکرده کما اینکه مساله را در اینکه ما صرفا درگیر مبارزات مدنی واجتماعی شده و از مسائل آزاد کردن انسان از بند دنیا غافل بشویم ندیده است. 🔸دراینجا اهمیت مساله عدالت برای آزادکردن انسان ازاین زنجیرها پررنگ می شود و همچنین به دنبال این مساله باید ما هدف انبیاء را هم بشناسیم .. 🔺استاد در ادامه به بررسی این سوال ها می پردازند: ⁉️ مدل انسان درنگاه توحیدی قرآن چگونه است؟ هدف انبیاء الهی از آمدن به سوی مردم چیست؟ چند نظر در رابطه با هدف انبیاء وجود دارد؟ نقش توحید فردی و اجتماعی در این زمینه چیست؟ تاثیر اینکه ما هدف انبیاء را بدانیم درکجا مشخص می شود؟ آیا بدون دانستن توحید نظری یا توحید عملی انسان می تواند به سعادت برسد؟ آیا بین توحید وعدالت دوگانگی وجود دارد؟ نظر قرآن چیست؟ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | استاد آیت الله فرحانی 💠تفکیک معانی اعتبار از منظر آخوند @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی 🔸ایام خدا بین اهل بیت تقسیم شدند. 🔹توجه به محتوا و درس های عملی زیارات هر روز ائمه معصومین علیهم السلام در طول هفته منشاء توفیقات پیوند با اهل بیت است. @albayann
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 👤 استاد آیت الله فرحانی 💠ضرورت و لوازم تحقق یک نظام فکری و اجتهاد جواهری این مهم باید در بطن حوزه علمیه و پای درس امام صادق و امام باقر علیهماالسلام شکل بگیرد تا مؤثر باشد. @albayann
🔹به مناسبت سالروز آغاز امامت عصاره خلقت؛ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه 🔸وجه صفت قائم برای حضرت حجت(عج) 👤استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️آیا عدالت اجتماعی وفردی مراتبی از توحید است؟ ❔نقش عدالت درعلوم مختلف چیست ؟ ❓منطق قرآن در تبیین این نقش چگونه است؟ 👤استاد آیت الله فرحانی: مساله عدالت درقرآن منشاء طرح چندین مساله درجریانات فکری اسلامی است. قرآن برای اولین بار انواع عدل رامطرح می کند،عدل تکوینی ،عدل تشریعی ،عدل اخلاقی،عدل اجتماعی. 🔹به عنوان نمونه در فقه عدالت می شود معیار تقنین. کما اینکه عدالت در تکوین غایت است ودر مساله جامعه، غایت مهم انبیاء می شود عدالت. کما اینکه باید بررسی کرد که چرا در فلسفه اخلاق، مادر همه فضائل عدالت است . 🔺تفصیل این موارد در بیانات استاد را در می توانید در این صوت استماع کنید. @albayann
⚠️«تولید فکر» رسالت مهم حوزه علمیه در برابر حکومت اسلامی 👤رهبر معظم انقلاب: برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان. 🔹فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطه‌ای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همه‌ی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. 🔸یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند! 🔹در همه‌ی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآن‌شناسان، حدیث‌شناسان، آشنایان با شیوه‌ی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راهگشا برای بشریّت. 📚بیانات در جمع اساتید وطلاب حوزه علمیه قم1379/07 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏷مراتب حکم از منظر محقق خراسانی(ره) 🔹 از رسالت های مهم علم اصول در مسیر استنباط و اجتهاد؛ حکم شناسی و تبیین لوازم و جوانب آن است و از این منظر تحلیل مراتب حکم از جایگاه خاصی برخوردار است. 🔸مرحوم آخوند(ره) در این مقال نظر خاصی داشته که چندین موضع از کتاب کفایه طرح شده و از آثار آن استفاده کرده اند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین نظریه آخوند در مراتب حکم پرداخته و سپس به اشکال اعاظم مدرسه نجف اشاره می کنند. لازم به ذکر است که حضرت امام(ره) در این باب اشکالات و نکات متفاوتی داشته که التفات به آن سرنوشت بحث را متحول خواهد کرد. @albayann
🔺🔺🔺🔺 💠مراتب حکم از دیدگاه محقق خراسانی استاد آیت الله فرحانی: محقق خراسانی چهار مرتبه برای حکم قائل است. مرتبه ی اقتضاء، مرتبه ی انشاء، مرتبه ی فعلیت و مرتبه ی تنجز. 1⃣مرتبه ی اقتضاء همان مرتبه ی ملاک است. هر حکمی بر اساس مبنای عدلیه، ملاک و مناطی دارد که بر اساس آن ملاک و مناط است که حکم جعل و انشاء می شود. وجوب صلاة حکمی است از قِبَل شارع،که بر اساس مناط و مصلحتی است که در صلاة وجود دارد. صلاة یک مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفائی دارد که این مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفاء، اسمش مرحله ی اقتضاء است. 2⃣مرتبه ی دوم مرتبه ی جعل و انشاء است که شارع بر اساس این مصلحت واقعی ملزمه ی لازم الاستیفاء، جعل و انشاء حکم می کند. 3⃣مرتبه ی سوم این است که وقتی مکلف شرائط خاصی را که شارع قائل است – حالا بعضی از آن شرائط، عمومی هستند وبعضی هم خصوصی هستند – داشت، آن حکم فعلیت پیدا می کند. فرق بین مرحله ی انشاء و مرحله ی فعلیت در همین است که حکمِ فعلی، حکمی است که باعثیت دارد، زاجریت دارد، محرک است و به اصطلاح آقایان زنده است. برای رسیدن به مرحله ی فعلیت، مشهور قدرت را قطعا در فعلیت أخذ می کنند و علم را هم علی تفصیل أخذ می کنند. مثلا وقتی شارع بر اساس مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفائی، حکم وجوب حج را جعل و انشاء می کند؛ این حکمِ جعل شده و انشاء شده چه وقتی به فعلیت می رسد؟ وقتی که استطاعت به وجود بیاید. وقتی کسی مستطیع شد یعنی آن شرائط مورد نظر شارع را به دست آورد، آن موقع این حکم، این مکلف را حرکت می دهد. باعث است. می گوییم این حکم به مرحله ی فعلیت رسیده است. 4⃣بعد از این مرحله ی فعلیت، مرحله ی تنجز است. اگر حکم فعلی را من به جهل بسیط جاهل نبوده و آگاه بودم، عقل می گوید این حکم در حق شما تنجز دارد. یعنی شما دیگر در مخالفت آن معذور نیستید و امتثالش لازم است و اگر هم مخالفتش کردید، استحقاق عقوبت پیدا می کنید. ⚠️اشکال حوزه ی نجف به تقسیم چهارگانه ی مراتب حکم: در فضای فرمایشات حوزه ی نجف، به آخوند اشکال دارند که مرحله ی اقتضاء جزء مراتب حکم نیست. به خاطر این که خود شما می گویید "اقتضاء حکم"! یعنی حکم بر طبق این مناط جعل می شود. پس معلوم می شود که آن حکم کاری به مناط ندارد بلکه حکم بر طبق آن مناط جعل می شود. پس یک امری بیرون از حکم است و حکم طبق آن جعل می شود. لذا نباید مرتبه ی ملاک و مناط را که یک مساله ی واقعی و ثبوتی است در مراتب حکم بیاورید. 📌کما این که محقق نائینی، محقق اصفهانی، بعد هم محقق خوئی رضوان الله تعالی علیهم و به تبع این ها شهید بزرگوار آیت الله صدر، این اشکال را دارند که نمی شود مرحله ی تنجز را از مراتب حکم دانست. تنجز حکمی است که شما می گویید استحقاق عقوبت بر مخالفت حکم است. یک حکمی هست که اگر من مخالفتش کنم ، مستحق عقوبت می شوم یا استحقاق مثبوت بر امتثال حکم پیدا می کنم. 👈🏻لذا مساله ی استحقاق عقوبت و مثوبت، خود یک حکمی است که از سوی عقل برای موافقت و مخالفت حکم طرح می شود و ربطی به مراتب به حکم ندارد. اگر این دو مرتبه کنار رفتند، مراتب حکم چگونه می شود؟ می گویند دو مرتبه ی انشاء و فعلیت یا همان جعل و مجعول است. حضرت امام (ره) مسئله را اساسا متفاوت این تحلیل آقایان دیده و مسیر دیگری را در این مقال پی گرفته اند که سرنوشت مطلب به گونه دیگری رقم خواهد خورد. @albayann
⚠️ضرورت اجتهاد پویا در حوزه رهبر معظم انقلاب: 🔹اگر اجتهاد با همان شیوه‌ی درست و صحیح خود که تکیه‌ی به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب شده‌ی پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند.. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد. 🔸 امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. 📆۲۹ مهر ۸۹ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠تحلیل جامعه ذیل تفسیر آیه سی دوم سوره زخرف 🌱أ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ⁉️این آیه شریفه از مبانی کدام علم از علوم انسانی سخن می گوید؟ ❔رابطه افراد در جامعه ایی که مرکب حقیقی است چگونه می باشد؟ سُخریا و سِخریا در قرآن به چه معنا می باشد؟ ❓تفاوت فاعل بالتسخیر و فاعل بالجبر چیست؟ ❔چرا تسخیر مطلق در جامعه وجود ندارد؟ 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این مطالب می پردازند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 بیانی به مناسبت هفته وحدت 🔺ربیع ربیع قلب هاست 🌱واذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا 🔹اخوت فرع بر تالیف قلوب است. دل ها با یاد خدا با بندگی خدا تالیف میشود. 🔸امام رضا علیه السلام هم همچون جدشان همه را در قلعه نورانی ولایت وارد کردند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی ⁉️الگوی شخصیت اخلاقی ،معنوی و فکری در اسلام چیست؟ ✅در اسلام یک اصل داریم و آن توحید است. ⁉️چکار کنیم توحید در جان ما ریشه بزند؟ @albayann