eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
776 عکس
179 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️توقیع امام زمان(عج) به شیخ مفید 📘شیخ مفید از علمای بسیار بزرگ شیعه است. هم مجتهد است، هم متکلم است، هم فیلسوف است؛ خلاصه آن‌که جامع بسیاری از علوم است. شیخ مفید می‌گوید: من در مدرسه نشسته بودم. شب خواب دیدم حضرت زهرا(س)، دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته و به سراغم می‌آید و می‌گوید: «یا شیخ! این دو را فقیه کن.» از خواب بلند شدم. صبح در مدرسه نشسته بودم. 📌 دیدم خانمی ‌دست دو بچه به نام «سید رضی» و «سید مرتضی» را گرفته و به مدرسه می‌آورد. به من گفت: «یا شیخ علِّمْهُمَا الفِقه.» شیخ کارشان را درست کرد. سید رضی نهج‌البلاغه را جمع کرده و سید مرتضی علم‌الهدی عالم بزرگی در نجف اشرف است. 📗امام زمان(عج) در نامه‌ای به شیخ مفید ‌‌این‌گونه می‌نویسد: «لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ»؛ اگر شیعیان ما ـ خدا توفیقشان بدهد که بندۀ خدا شوند! (یعنی امام زمان(عج) ابتدا در حقّ شیعیان دعا می‌کنند). پس از آن جملاتی دارد و در آخرِ آن ‌‌این‌گونه می‌فرماید: «فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ»؛ می‌دانید چه چیزی مرا در زندان نگه داشته است؟ «فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ الّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ». این جمله اصطلاحاً استثنای بعد از نفی است که افادۀ حصر می‌کند؛ یعنی تنها چیزی که ما را از شیعیان دور می‌کند، گناه آن‌هاست. 💢لذا اولین و ‌‌مهم‌ترین اولویت ما در بندگی خدا این است که گناه نکنیم و مرتکب معصیت خدا نشویم. اگر کسی معصیت خدا را از زندگی‌اش حذف کرد، می‌تواند با زحمتِ کم، نتیجۀ زیادی به دست آورد. اما اگر معصیت خدا در زندگی راه پیدا کند، برکت از این زندگی خواهد رفت. این یک اصل است. گاهی وقت‌ها آدم‌هایی که تقوا را در زندگی‌شان حفظ می‌کنند، ناگهان و بر خلاف باورشان اتفاقاتی برایشان می‌افتد و درهایی برایشان باز می‌شود. این شخص وقتی به زندگی‌اش نگاه می‌کند، می‌بیند سال‌هاست که از غیبت و دروغ و تهمت و شنیدن صوتِ لهوی به دور بوده است. 💠اگر این اتفاق در زندگی کسی بیفتد، یعنی واقعاً با خودش و زندگی و ایمان تعارف نکند و کوتاه نیاید، توجیه نکند، نتیجه‌اش این می‌شود که در حرکت به سوی خدا و ارتباط با امام زمان(عج) سرعتش چندبرابر خواهد شد. ⁉️حال اگر ما اهل گناه و معصیت و دوری از خداوند باشیم، آن وقت چگونه می‌خواهیم ارتباطمان را با امام زمان(عج) درست کنیم؟ 📚برگرفته از کتاب عصاره خلقت استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊روال درس خارج در فقه الخمینی(علیه الرحمة) 🔹روال ما در درس این است که درس استاد فاضل(علیه الرحمة) را می گوییم، سپس تقریر ایشان از حضرت امام(علیه الرحمة) را با درس خارجشان مقایسه می کنیم، سپس اصل حرف امام(علیه الرحمة) را از تقریرات دیگر یا جزوه مرحوم امام، بیان می کنیم. 📌این سه پله برای ما موضوعیت دارد چون معتقدیم بعضی نکاتی که امام(علیه الرحمة) بیان کردند در مباحث شاگردان ایشان فوت شده است(به هر دلیلی؛ شاید نخواسته اند طول بدهند یا مصلحت فهم و درک و حوصله شاگردان را مد نظر داشتند) 👈🏻هدف نهایی ما هم فهم درست فرمایشات حضرت امام(علیه الرحمة) است. @albayann
✏️از اعمال ماه رجب است که علامه مجلسی این روایت را در زاد المعاد ذکر کرده اند. @albayann
توصیه بعضی از اعمال ماه رجب.mp3
1.5M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹توصیه بعضی از اعمال ماه رجب مراقبت داشتن از خود 🔸داستان بازی امام جواد علیه السلام و بایزید بسطامی 🔺عیدی که اهل بیت به ما داده اند. ☘ ولادت با سعادت حضرت امام جواد علیه السلام مبارک باد.☘ @albayann
🖊تحلیل حقیقت وحی در کلام محقق خراسانی(ره)و امتداد آن 🔺بحث از خطاب و تقسیمات آن از جمله مباحثی است که در علم اصول مورد توجه قرار می گیرد و دارای ثمرات اساسی خواهد بود. 🔹یکی از اقسام این تقسیم، خطاب الهی است که برای ادراک صحیح نسبت به آن نیاز به تبیین حقیقت وحی می باشد که در این زمینه محقق خراسانی(ره) سهم بسزایی دارند و در دو فضای بحثی آن را مطرح می کنند. 1⃣ایشان در ذیل بحث نسخ و تخصیص و برای حل مسئله بداء توضیحاتی را ارائه داده و نشان می دهند که نفس نبی یا نفس ولیّ باید ارتقاء پیدا کند و یک سیر صعودی داشته باشد که در این سیر و سلوک گاهی او به عالم لوح محو و اثبات می رسد و گاهی به عالم بالاتر که لوح محفوظ است خواهد رسید. 💠اگر او به عالم محو و اثبات برسد اصل مسئله را می داند اما تعلیق آن را نمی داند زیرا اشراف بر همه آن چیزی که در متن واقع است ندارد و وقتی که شرط آن می آید مسئله منتفی می شود ایشان احتمال می دهند که مسئله مأموریت وجود مقدس ابراهیم خلیل(ع) در ذبح فرزندش از این باب باشد. 📌اما اگر نفس ولیّ ارتقاء پیدا کرد و به عالم لوح محفوظ و ام الکتاب برسد دیگر همه چیز را می داند و همه چیز دستش هست و این ارتقاء هم در بیان احکام شرعی مطرح است و هم در تکوینیات. 🔸ایشان از این بحث فلسفی ثبوتی برهانی، مسئله لوح محفوظ و لوح محو و اثبات در آیات شریف قرآن استفاده کرده است و با آن مسئله اصولی نسخ و تخصیص را حل کرده است. النسخ و إن كان رفع الحكم الثابت إثباتا إلا أنه في الحقيقة دفع الحكم ثبوتا و إنما اقتضت الحكمة إظهار دوام الحكم و استمراره أو أصل إنشائه و إقراره مع أنه بحسب الواقع ليس له قرار أو ليس له دوام و استمرار و ذلك لأن النبي صلى الله عليه و آله الصادع للشرع ربما يلهم أو يوحى إليه أن يظهر الحكم أو استمراره مع اطلاعه على حقيقة الحال و أنه ينسخ في الاستقبال أو مع عدم اطلاعه على ذلك لعدم إحاطته بتمام ما جرى في علمه تبارك و تعالى و من هذا القبيل لعله يكون أمر إبراهيم بذبح إسماعيل. كفاية الأصول ( طبع آل البيت ) ؛ ص239 2⃣محقق خراسانی(ره) هم چنین در مسئله مراتب حکم نیز از این مسئله سود جسته است و انشاء و فعلیت خود را بر اساس آن تبیین کرده است 💢به یک بیان مراتب حکم از نظر ایشان دارای مرتبه است(اقتضاء، انشاء، فعلیت، تنجز). مرحله اقتضا و مصلحت یعنی علم به ملاک در مبدأ اعلی که وحی و الهام به نبیّ می شود در آنجا حکم انشائی شکل می گیرد و وقتی که این حکم انشائی شرایط خودش را برای زنده بودن پیدا کند در نفس نبیّ و ولیّ انقداح اراده و کراهت شکل می گیرد و این انقداح اراده و کراهت در مبدأ اعلی راه ندارد لذا دیگر بحث فعلیت و انشاء در مبدأ اعلی معنا ندارد و انشاء و فعلیت حکم برای مرحله بعد از الهام و وحی است. فيما يمكن هناك انقداحهما حيث إنه مع المصلحة أو المفسدة الملزمتين في فعل و إن لم يحدث بسببها إرادة أو كراهة في المبدإ الأعلى إلا أنه إذا أوحى بالحكم الناشئ‏ من قبل تلك المصلحة أو المفسدة إلى النبي أو ألهم به الولي فلا محالة ينقدح في نفسه الشريفة بسببهما الإرادة أو الكراهة الموجبة للإنشاء بعثا أو زجرا بخلاف ما ليس هناك مصلحة أو مفسدة في المتعلق‏...كفاية الأصول ( طبع آل البيت ) ؛ ص277 ✅اما قسمتی که مورد غفلت واقع شده است و خوب بود محقق خراسانی به آن می پرداختند امتداد همین بحث در خطاب است که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است. 📚درس خارج استاد آیت الله فرحانی @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ‌رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران: کشورهای اسلامی باید شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را قطع کنند. امت اسلامی در آینده نه چندان دور پیروزی مردم غزه را خواهد دید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊از كارهاى مهم در اين ماه ذكرها و دعاهاى وارد در اين ماه است : 🔹(۱) در تمام ماه هزار بار بگويد: استغفر الله ذالجلال و الاكرام من جميع الذنوب و الآثام . شيخ صدوق رحمه الله روايت كرده است : اگر كسى اين ذكر را در رجب هزار بار بگويد، خداوند متعال مى فرمايد: اگر گناهان شما را نبخشم ، پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم . 🔹(۲) در تمام ماه سوره توحيد را ده هزار بار بخواند. همچنين روايت شده كه هزار بار بخواند. و روايت شده : ((كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قيامت عمل هزار پيامبر و هزار فرشته را مى آورد. و هيچكس نزديكتر از او به خدا نيست مگر كسى كه بيشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن اين سوره در رجب چندين برابر است .)) در روايت ديگرى آمده : ((اگر كسى در رجب صد بار آن را بخواند خداوند در بهشت دوازده كاخ با ((ياقوت )) و ((درّ)) براى او ساخته و يك ميليون عمل خوب براى او مى نويسد. 📌سپس مى فرمايد: بنده ام را ببريد و آنچه را كه براى او مهيا نموده ام نشانش دهيد – در اينجا – ده هزار نفر از كسانى كه خانه هاى اين شخص در بهشت به آنان سپرده شده مى آيند و يك ميليون كاخ از ((درّ)) و يك ميليون كاخ از ياقوت سبز را براى او باز مى كنند؛ كاخهايى كه تمام آنها با ((درّ)) و ياقوت و زيورآلات و پارچه هاى زيبا زينت داده شده بگونه اى كه كسى نمى تواند آن را توصيف كند و جز خدا كسى نمى تواند آن را تصور كند. هنگامى كه آن را مى بيند مات و مبهوت مى شود و مى گويد: اين براى كيست آيا براى پيامبران است ؟ به او گفته مى شود اينها مال تو است بخاطر خواندن ((قل هو الله احد)). 🔹(۳) در اين ماه هزار بار خدا را تسبيح كند. در روايت آمده است كسى كه چنين عملى را انجام دهد خداوند صد هزار عمل خوب براى او نوشته و صد كاخ در بهشت براى او مى سازد. 🔹(۴) در تمام اين ماه هزار بار ((لا اله الا الله )) بگويد. روايت شده است كسى كه در اين ماه اين عمل را انجام دهد، خداوند براى او صد هزار حسنه نوشته و صد شهر براى او در بهشت مى سازد. 🔹(۵) در اين ماه صد بار بگويد استغفر الله الذى لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب اليه و اگر پس از آن صدقه بدهد خداوند او را مورد رحمت قرار داده و گناهان او را مى آمرزد. و كسى كه چهارصد بار بگويد خداوند پاداش صد شهيد را براى او مى نويسد. 🔹(۶) در تمام ماه با پيروى از امام سجاد (عليه السلام ) در سجده خود اين ذكر را بگويد: عظم الذنب من عبدك فليحسن العفو من عندك . 🔹(۷) صبح و شب و بعد از هر نمازى بگويد: يا من ارجوه لكل خير و آمن سخطه عند كل شر، يا من يعطى الكثير بالقليل يا من يعطى من سئله يا من يعطى من لم يسئله و من لم يعرفه تحننا منه و رحمة اءعطنى بمسئلتى اياك جميع خير الدنيا و جميع خير الآخرة واصرف عنى بمسئلتى اياك جميع شر الدنيا و شر الآخرة فانه غير منقوص ما اءعطيت و زدنى من فضلك يا كريم سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گريه كند و بگويد: يا ذالجلال والاكرام يا ذالنعماء و الجود يا ذالمن حرم شيبتى على النار. 📌در اول اين دعا مى گويى : ((از خداوند اميد هر چيزى دارى . و از خشم او نزد هر شرى در امانى )) و از جمله اين خشمها مكر خداوند است و ايمنى از مكر خدا از گناهان بزرگ است . بنابراين از اين مطلب غافل مشو و قصد تو از عبارت اين باشد كه بشرط ((توبه )) اميد خير داشته و خود را از خشم او در امان مى دانى و گويا مى گويى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده كه اگر از آن راه بروند از خشم او در امان مى مانند. و آن راه همان توبه است . و اين فراز دعا امنيت بالفعل از مكر خدا نيست . و همچنين گفتار تو كه مى گويى ((اميد هر خيرى را از او دارم )) گويا مى گويى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده است كه اگر از آن راه بروند به هر چيزى كه بخواهند مى رسند. و اين راه همان دعاست . 📌اگر انسان در اين باره كه چرا در اين عبارت دعا ((اعطنى جميع خير الدنيا و جميع خير الآخره )) كلمه جميع تكرار شد ولى در اين عبارت ((واصرف عنى جميع شر الدنيا و شر الآخره )) اين كلمه تكرار نشده است بينديشد، شايد به اين نتيجه برسد كه اين اختلاف عبارت به اين مطلب اشاره دارد كه شر امرى عدمى است – كه همان دورى از رحمت خدا و محروميت از بخشايش الهى است – ولى چون خير امرى وجودى مى باشد، گويا انواع آن بيشمار است . ولى اينكه چرا ((جميع شر الدنيا؛ تمامى شرهاى دنيا)) در دعا آمده گويا به اين جهت است كه شرهاى دنيا براى همه مردم معلوم نيست . 📚کتاب المراقبات فصل هشتم /مراقبات ماه رجب @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🌱ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام مبارک باد 🌱 🖊این علی علیه السلام همه چیز است... @albayann
مقام احدیت اهل بیتmp3.mp3
14.97M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 💠السنه اولیای الهی در حمد الهی متفاوت است ⁉️مقام او ادنی یا مقام احدیت مخصوص چه کسانی است؟ ⁉️مقام قاب قوسین یا مقام واحدیت مخصوص چه کسانی است؟ 🔹ضربه حضرت علی در یوم الخندق به خاطر مقام احدیت است... @albayann
مسئولیت ما در قبال امام زمان در عصر غیبت.mp3
4.42M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🔺داستان کسی که در زمان غیبت امام زمان از امیرالمومنین دفاع کرد!! @albayann
اثر خواندن سوره توحید در انسان.mp3
844.3K
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹تناسب محتوای آیات قرآن با اسماء الهی 🔸اثر خواندن سوره توحید در انسان 📌توحید نیاز بهرمند شدن از اعتکاف علوی @albayann
🖊آیت الله فرحانی: 🔹در نهضت امام حسین(ع) دو نماد مهم وجود دارد؛ نمادهایی که برای سایر ائمه(عم) محقق نشده بود و پیروان نهضت عاشورا باید بدانند که این دو نماد را باید برای نهضت امام عصر(عج) تأمین کنند. 🔺نماد اول، تاسوعا و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، 🔺 و نماد دیگر اربعین و حضرت زینب(س) است. امام حسین(ع) در روز تاسوعا از حضرت ابوالفضل(ع) می‌خواهد که یک روز از دشمنان فرصت بگیرد تا به عبادت خدا بپردازد. هم‌زمان با این اتفاق، کسانی از لشگر ایشان جدا شده و کسانی به لشگر ایشان ملحق می‌شوند و این نشان می‌دهد که امام عده‌ای را اخراج و برای الحاق عده‌ای صبر می‌کند و این کار با نقش‌آفرینی حضرت ابوالفضل(ع) محقق می‌شود. 🔹حضرت زینب(س) و حضرت زین‌العابدین(ع) محور نماد اربعین هستند. آن‌ها مشغول نقش‌آفرینی و آگاه‌سازی در جامعۀ خفقان‌زده و مسمومِ تبلیغات اهریمنیِ معاویه هستند. خطبه‌خوانی‌ها و گریه‌های سی‌وچهارسالۀ امام سجاد(ع) موجب شد نهضت امام حسین(ع) فراموش نشود و در طول دوران ادامه پیدا کند. 🔹هیچ‌یک از این دو نماد برای ائمه دیگر(عم) محقق نبود و به همین جهت، آن‌ها نتوانستند چنین نهضتی به پا کنند. تفاوتی بین امام حسن و امام حسین(عا) در مقام امامت وجود ندارد؛ اما می‌دانیم که زنِ امام حسن(ع) به او خیانت می‌کند، در حالی که زنان کاروان اباعبدالله(ع) هیچ‌گاه در سایه ننشستند و همیشه به یاد بدن عریان و زیر آفتاب ماندۀ شهدای کربلا روضه‌خوانی می‌کردند و بدین شکل نهضت عاشورا را زنده نگه داشتند. 🔹روزی فردی به امام سجاد(ع) گفت: چرا با این‌که خاندان شما را شهید کردند، قیام نمی‌کنید تا انتقام آن‌ها را بگیرید؟ و سپس برای تأیید سخن خود آیۀ «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيم‏»[1] را ‌خواند. 🔹امام سجاد(ع) فرمود: اگر این آیه را می‌خوانی، آیۀ بعد از آن را نیز بخوان که می‌فرماید: «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ‏ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِين‏».[2] سپس فرمود: إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَجِّ[3]؛ اگر چنین افرادی با چنین ویژگی‌هایی که قرآن می‌فرماید یافت شوند، جهاد همراه آنان، بافضیلت‌تر از حج است. 🔹این نوع مواجهه‌ها نشان می‌دهد که چرا امام سجاد(ع) به جای قیام و اقدام جهادی علیه حکومت مستکبر بنی‌امیه، راهبرد دیگری اتخاذ می‌کند. حقیقتِ امر این است که اگر بخواهیم زمینۀ ظهور حضرت ولی‌ّعصر(عج) را تأمین کنیم، باید بتوانیم در ضیافت امام حسین(ع) یارانی در تراز ابوالفضل العباس و زینب کبری(عا) تربیت کنیم و این هدف در متن زیارت عاشورا ترسیم شده است؛ آنجا که می‌خوانیم: «أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ‏ ثَارِكُمْ‏ مَعَ إِمَامٍ مَهْدِيٍّ ظَاهِرٍ نَاطِقٍ مِنْكُم‏». [1]. توبه: 112. [2]. توبه: 113. [3]. الكافي (ط. الإسلامية)، ج‏5، ص22. 📚برگرفته از کتاب پیوند معرفتی با سیدالشهدا علیه السلام 🏴به مناسبت وفات حضرت زینب سلام الله علیها @albayann
💠فلسفه شیعی، برگرفته از بیانات معصومین (علیهم السلام) 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹واقعا بدون وجود معصوم، این معرفت حاصل نمی شد و حق با امام و صدرا(علیهما الرحمة) است. اینها معتقد هستند که عمده حرفهای فلسفه شیعی، برگرفته از کلام معصوم است، 📌 بنابر اینکه بگوییم اولین انسان، امام است.آن را ما باید اضافه کنیم. آنها این را نمی گویند. متن نهج البلاغه هم چیزی است که آنها می گویند باید آن را درست کنیم یعنی بگوییم که اولین انسان، ولی خدا است؛نبی خدا نیست، ولی خداست و نبوت، سر سفره ولایت است. اگر اولین انسان ولی خدا بود،آن موقع در آیه 28 سوره جاثیة(و تَرَی کلَ اُمّةٍ جاثیةً) کلام آقای طباطبائی(علیه الرحمة)، خراب می شود؛ ولی خدا، تری امة جاثیة. علامه(علیه الرحمة) در المیزان می گوید، منظور این آیه پیامبر است که می بیند. این نادرست است؛ ولی خدا است که می بیند؛ آنجا خطاب، خطاب قرآنی است و ولی است. و در آنجا تمام حرفهای حضرت امام(علیه الرحمة)،با ولایت و ولی، تام است. @albayann
🔹در تمام ماه سوره توحيد را ده هزار بار بخواند. همچنين روايت شده كه هزار بار بخواند. و روايت شده : ((كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قيامت عمل هزار پيامبر و هزار فرشته را مى آورد. و هيچكس نزديكتر از او به خدا نيست مگر كسى كه بيشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن اين سوره در رجب چندين برابر است .)) 🔹 در روايت ديگرى آمده : ((اگر كسى در رجب صد بار آن را بخواند خداوند در بهشت دوازده كاخ با ((ياقوت )) و ((درّ)) براى او ساخته و يك ميليون عمل خوب براى او مى نويسد. سپس مى فرمايد: بنده ام را ببريد و آنچه را كه براى او مهيا نموده ام نشانش دهيد 📌– در اينجا – ده هزار نفر از كسانى كه خانه هاى اين شخص در بهشت به آنان سپرده شده مى آيند و يك ميليون كاخ از ((درّ)) و يك ميليون كاخ از ياقوت سبز را براى او باز مى كنند؛ كاخهايى كه تمام آنها با ((درّ)) و ياقوت و زيورآلات و پارچه هاى زيبا زينت داده شده بگونه اى كه كسى نمى تواند آن را توصيف كند و جز خدا كسى نمى تواند آن را تصور كند. هنگامى كه آن را مى بيند مات و مبهوت مى شود و مى گويد: اين براى كيست آيا براى پيامبران است ؟ به او گفته مى شود اينها مال تو است بخاطر خواندن ((قل هو الله احد)). 📚کتاب المراقبات/اعمال ماه رجب 🔰آیت الله فرحانی در توضیح این قسمت دعا از دعاهای ماه رجب ( لِكُلِّ مَسْئَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حاضر) میفرمایند که احساس سمع الهی کردن و احساس بصر الهی را داشتن خیلی مقام عجیبی است و این با خواندن سوره توحید درست میشود. @albayann
عدم تحمیل مبانی اصولی به ظاهر ادله.mp3
1.21M
🔉 💢 نباید مبانی اصولی را به ظاهر ادله تحمیل کنیم. 🔰استاد آیت الله فرحانی 👈بر اساس دیدگاه حضرت امام (ره)، در استنباط از ادله نباید مبانی اصولی را بر ظاهر دلیل تحمیل کنیم. حضرت امام بر اساس این نگاه، اشکالاتی را به سایر فقها وارد می کنند. در این صوت، این بحث بر مسئله امکان یا عدم امکان جعل احکام وضعی تطبیق شده است. @albayann
حکمت عملی111.mp3
1.68M
🔊 💠ملاک تقسیم علوم بر اساس شناخت انسان(۱) 🔺یکی از مباحث معروف در باب جایگاه و ترابط علوم؛ دسته بندی و‌تقسیمات آن ها می باشد. معروف و مشهور نزد حکمای اسلامی تقسیم حکمت به دو بخش «حکمت نظری» و «حکمت علمی» است. حکمت نظری مشتمل بر الهیات و ریاضیات و طبیعیات می باشد. حکمت عملی را نیز به سه بخش اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن منقسم می کنند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین نظر ملاصدرا در این باب و ملاک این تقسیم از منظر حکمت متعالیه اشاره می نمایند. 📌لازم به ذکر است استاد نظر علامه طباطبایی را در این باب ، بسیار متفاوت تبیین کرده است. @albayann
InShot_۲۰۲۴۰۲۰۳_۱۹۰۶۰۱۳۱۴.jpg
3.62M
📚 شماره دوازدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره دوازدهم خود، مطالبی با سه سر فصل تبیین جامعه، منطق ارسطویی و واکاوی مراتب حکم ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره دوازدهم به شرح ذیل می باشد: 1⃣تبیین جامعه به عنوان مرکب حقیقی و ارتباط آن با نظام اسما الهی تقریری از درس تفسیر آیت الله فرحانی 📌 به قلم حجةالاسلام حجت پورعبداللهی ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 2⃣چالش های منطق ارسطویی در دفع ایدئالیسم 📌به قلم حجه الاسلام محمدحسین خدابخشی؛ دانش پژوه مقطع پایه دهم مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 3️⃣واکاوی مراتب حکم بر اساس فعلیت تعلیقی و تنجیزی از منظر آخوند خراسانی 📌به قلم آقای مهدی خطیبی؛ دانش پژوه مقطع پایه دهم مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🔰استاد ❓انسان ولایی کیست؟ و انقلاب اسلامی در عرضه کردن آن چه نقشی داشته است؟ 📌ما سه جور مدل برای انسان میتوانیم داشته باشیم @albayann
🔰استاد : ❓انسان ولایی کیست؟ و انقلاب اسلامی در عرضه کردن آن چه نقشی داشته است؟ ما سه جور مدل برای انسان میتوانیم داشته باشیم: یک مدل انسان ایده آلیستی ، یکی انسان مادی و یکی هم انسان ولایی . 🔺 مدل انسان ایده آلیستی کسی است که، فقط بشود با موعظه با او کار کرد ، عبادت کن ، بگذر ، ببخش ؛ در این مدل جود افضل از عدل است ! 🔺مدل انسان مادی، مدل انسانی است که به او میگویی، تو میخواهی به جایی برسی باید بجنگی ، باید تیغ بدست بگیری، باید ظلم را از بین ببری، باید ظالم را ازبین ببری. 🔺اما انسان ولایی کسی است که هم مامور به عدل است هم احسان؛ انسان ولایی انسانی است که یک دست به ذوالفقار دارد و در دست دیگرش نهج البلاغه است . یعنی امیرالمومنین . انسان ولایی انسانی است که شب عاشورا مهلت میگیرد برای قرآن خواندن ، یاد خدا کردن ، اشک ریختن ، نماز خواندن ؛ یعنی سیدالشهداء . 💠 شهید مطهری جمله قشنگی دارند ، میفرمایند: مثل یک پرنده ای که یکبار بال قوی پرواز دارد و آماده پرواز است اما یک مانع سر راه اوست که نمیتواند بپرد . یکبار هم مانعی نیست اما او ضعیف است و توانایی پرواز ندارد . 👈🏻 انسان هم یکبار مانعی درکار ندارد، لکن قدرت به او اعطاء نشده است ، ضعیف است و توانایی حرکت ندارد ، یکبار اما قدرت و توانایی حرکت دارد آموزش دیده است ، موعظه شده است ، مبنا داده شده است . انسانی که اسمش را میگذاریم انسان ولایی، مثل یک چنین پرنده ایست ، از یک طرف با تیغ مانع را از پای او برداشتیم و از طرفی با یاد خدا و اخلاق و موعظه به او بال حرکت دادیم . 💢اگر در ماموریت های بزرگ انبیا میگوییم آن دو ماموریت توأمان است یعنی این ؛ اگر انبیا ماموراند به این که( لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ) ، کتاب و بینه با حدید باید همراه شود تا از طرفی مانع توسط حدید برداشته شود و از طرف دیگر کتاب و بینه به او باور و ایمانی دهد که بتواند حرکت کند ؛ اگر در آیه دعوت میفرماید (تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لانعبد الا الله و لا نتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله) ، این دوتا را باید در کنار هم داشته باشد ؛ اگر در شأن نبی اکرم آمده (و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم )، 👈🏻 همه اینها اشاره به این دارد که، در مدل انسان ولایی این دو باید توأمان باشند . 🔅انقلاب اسلامی، این مدل انسان ولایی را عرضه کرده است ؛ انسانی که حق مهمش بندگی خداست و این حق مهم بندگی را در ظرف عدالت ،آنهم با مفهوم عدالت اجتماعی اش، یعنی سائس عام و شاهراه بزرگ باید به او داد . @albayann
🖊مؤلّف گوید: سیّد جلیل على بن طاووس رضى الله عنه در کتاب‏ «مصباح الزائر» در یکى از زیارت حضرت موسى بن جعفر علیهما السّلام این صلوات بر حضرت را که مشتمل بر شمّه‏اى از فضایل‏ و مناقب و عبادات و مصائب آن جناب است نقل کرده: البته زائر، خود را از فیض خواندن آن محروم نسازد. 🏴اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِیِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْیَارِ وَ عَیْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّکِینَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِکَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِی کَانَ یُحْیِی اللَّیْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِیفِ السَّجْدَةِ الطَّوِیلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِیرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْکَثِیرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَیْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَیْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِیهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ بِإِرْثٍ مَغْصُوبٍ وَ وِلاءٍ مَسْلُوبٍ وَ أَمْرٍ مَغْلُوبٍ وَ دَمٍ مَطْلُوبٍ وَ سَمٍّ مَشْرُوبٍ اللهُمَّ وَ کَمَا صَبَرَ عَلَى غَلِیظِ الْمِحَنِ وَ تَجَرَّعَ غُصَصَ الْکُرَبِ وَ اسْتَسْلَمَ لِرِضَاکَ وَ أَخْلَصَ الطَّاعَةَ لَکَ وَ مَحَضَ الْخُشُوعَ وَ اسْتَشْعَرَ الْخُضُوعَ وَ عَادَى الْبِدْعَةَ وَ أَهْلَهَا وَ لَمْ یَلْحَقْهُ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ أَوَامِرِکَ وَ نَوَاهِیکَ لَوْمَةُ لائِمٍ صَلِّ عَلَیْهِ صَلاةً نَامِیَةً مُنِیفَةً زَاکِیَةً تُوجِبُ لَهُ بِهَا شَفَاعَةَ أُمَمٍ مِنْ خَلْقِکَ وَ قُرُونٍ مِنْ بَرَایَاکَ وَ بَلِّغْهُ عَنَّا تَحِیَّةً وَ سَلاما وَ آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ فِی مُوَالاتِهِ فَضْلا وَ إِحْسَانا وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَانا إِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَمِیمِ وَ التَّجَاوُزِ الْعَظِیمِ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ 📚مفاتیح الجنان 🏴شهادت امام موسی بن جعفر تسلیت باد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🏴به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام 📌ماجرای زید النار و امام رضا علیه السلام بیان میکنند. @albayann
🏴سیره معنوی امام کاظم نیاز امروز ما 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🔹امام کاظم(علیه السلام) وقتی دیدند قدرت دنیوی بنی العباس و هارون الرشید شدت گرفته و به اوج خود رسیده است،با سیره و نفوذ معنوی خود دین را حفظ کردند. و دشمن در این کارزار حریف ایشان نشد. 📌وقتی مأموران عذاب روحی و جسمی ایشان در زندان نیز منقلب می شدند این نشانه عمق نفوذ معنوی ایشان است. امام طوری نفوذ داشتند که بدنه دستگاه عباسی نیز جذب ایشان شده بود. اولین زندان بان ایشان نوه منصور دوانیقی بوده به هارون گفت من مرید موسی ابن جعفر شده ام یا او را ببر یا من آزادش می کنم. 🔸متأسفانه ما این را کم داریم. در این دوره به چنین نفَس هایی نیاز داریم،که تأثیر بگذارد در خانواده، در شهر، در بازار، حتی عبورش هم تأثیر بگذارد. 💢امام کاظم عبور می کرد صدای طرب شنید از طریق کنیز نفسش بر بُشر آن تأثیر را گذاشت. با این نفس ها مشکلات ما حل می شود. مشکلات تربیت فرهنگ و ... حل می شود. 🏴شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد. @albayann
اصول، ناگزیر از فلسفه 🔰استاد آیت الله فرحانی با توجه به مباحثی که در کتب اصولی رایج در حوزه، همانند آثار محقق خوئی و محقق نائینی، مطرح شده است و در دروس خارج مورد بررسی قرار می گیرد، فهم علم اصول، بدون دانستن امکان ندارد. 📌دلیل تورم علم اصول این نیست که مباحث فلسفی در آن مطرح می شود. 🔹 بلکه یکی از دلایل این است که ما ابتدا به طور مستقل فلسفه را نمیخوانیم و بعدا وارد در اصول بشویم. بلکه می خواهیم در ضمن علم اصول، همه علوم دیگر من جمله، فلسفه، منطق، ادبیات و ... را کار کنیم و همین سبب تورم علم اصول می شود. 🔺همینطور که در سایر مباحث استاد، مطرح کرده ایم، ایشان معتقدند که یکی از راه های کوتاه کردن زمان تحصیل این است که ابتدا در یک دوره، فلسفه خوانده شود و سپس وارد در علم اصول شویم. 📝درس خارج اصول ۹۵/۸/۱۸ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠مبعث گره خورده به ولایت است... 🔰استاد آیت الله فرحانی 🌹به مناسبت مبعث پیامبر @albayann