eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
820 عکس
186 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠صحبت‌های شنیدنی امام خمینی(ره) درباره ماه مبارک رمضان 📌شما در ماه رمضان مهمان خداوند هستید و میزبان خداوند متعال است @albayann
🖊 تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها ✍استاد آیت الله فرحانی: 💠یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است. من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم. 🔰استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است. ⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟ ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود. 📌مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم. در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست. اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم. یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟ 🔶اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم. همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟ در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید. 🔹عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم. 🔺اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است. 📅 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
014-فقه حکومتیضصض.mp3
1.17M
🎙 ⁉️حضرت امام(ره) چه نگاهی را وارد فقه کردند؟ ⁉️ابتکار ایشان در زمینه فقه سیاسی چه بوده است؟ ⁉️تفاوت حرکت امام با آنچه در زمان صفوی رخ داد در چیست؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی پاسخ میدهند. @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️حضرت امام(ره) چه نگاهی را وارد فقه کردند؟ ⁉️ابتکار ایشان در زمینه فقه سیاسی چه بوده ا
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🔰آیت الله فرحانی: 🔹 فقه سیاسی و سابقه آن که بسیار عمیق و مستحکم است مربوط به انقلاب اسلامی نیست و آن چه را که امام به وجود آوردند و حرکت ایجاد کردند نظام سازی بر اساس این فقه است. 🔸 امام(ره) هم در حیث نظری نظام سازی و هم در بُعد ایجاد و تحقق این نظام پیش قدم بوده اند و در عمل و نظر توأماً یک نظام را ایجاد کرده اند. 🔺یکی از کارهای مهمی که امام(ره) انجام داده اند این است که مسئله مصلحت نظام را وارد فقه کرده اند و این کار را به روش و متد فقه جواهری انجام داده اند؛ ▪️مبنای ایشان به این صورت است که حکومت حکم اولی و مقدم برهمه احکام الهی است. طبق این مبنا آن موقع مصالحی که ناظر بر تحقق و حفظ حکومت است وارد نظام فقهی می شود و مبدأ بعضی از مباحث فقهی قرار می گیرد و امام(ره) الزامات این بینش را حاکم بر ابواب مختلف فقه نموده است. 👈🏻طبق این اندیشه و روش است که فقه می تواند وارد مرحله نظام سازی بشود و ما می توانیم فقه نظام اقتصادی یا نظام فرهنگی و نظام تربیتی داشته باشیم. حضرت امام(ره) این مطلب را در ذیل بحث حدیث لاضرر بحث می نمایند. @albayann
🔰آیت الله علامه طباطبایی رحمه الله علیه 🔹ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. 🔺 علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی رحمه الله علیه تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر علیه السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است. 💠روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. 📌شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید. @albayann
البیان
🎞 #ببینید 🔰 آخرین پیام نوروزی حضرت #امام_خمینی (ره) #امام_خمینی #نوروز @albayann
💠آخرین پیام نوروزی حضرت امام خمینی(ره) بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ والأبْصار یا مُدَبِّر الَلیلِ وَالنَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ والأحوال، حوّل حالَنا‏‎ ‎‏اِلی اَحْسَنِ الْحال.‏ ‏‏ ♻️ تحویل حال اِلی احسن الحال این است که ان شاءالله در این سال نو ما تغییرات روحی‏‎ ‎‏بدهیم، یعنی واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود. 📌و او به این است که همان طوری که سیرۀ‏‎ ‎‏انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری‏‎ ‎‏جنگ نکرد الاّ برای خدا و صلح نکرد الاّ برای خدا. ‏ ‏‏ 🔹و امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام‏‎ ‎‏حسین ـ سلام الله علیه ـ که احیا کنندۀ دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی‏‎ ‎‏هم عید 15 شعبان ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ که او تا ازل احیا می کند دین خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی را. 🔸 و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ‏‎ ‎‏انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای‏‎ ‎‏نفس از بین برود. 👈🏻انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به‏‎ ‎‏ریاضت است. و من که گوینده ام موفق نشدم به این عمل. و من امیدوارم که ملت ایران و‏‎ ‎‏همۀ مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند. برای سلطۀ‏‎ ‎‏خودشان نباشد. برای پیروزی خودشان نباشد. برای هواهای نفسانی نباشد. 🔆وخداوند‏‎ ‎‏ان شاءالله همه را توفیق بدهدکه درراه خدای تبارک وتعالی مجاهدت کنند.وان شاءالله این‏‎ ‎‏روز برهمه مبارک باشد، و خداوند همۀ مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانی. ‏ ‏‏والسلام علیکم و رحمة الله ‏ ‏ @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 هم‌اکنون؛ رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳: 🎥 دشمن می‌خواهد شما را مأیوس کند شما بیش از او تلاش کنید برای شکوفایی امید در دل‌های جوانان 🔹️ بعضی از صداها را دشمن میخواهد به گوش‌ها نرسد، شما علی‌رغم دشمن این صداها را به گوش‌ها برسانید ✏️ اول فروردین ۱۴۰۳؛ حسینیه امام خمینی(ره) تهران 📲 پخش مستقیم👇 Farsi.Khamenei.ir/live
حضرت خدیجه.mp3
970.6K
🏴به مناسبت وفات أم المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها كانَ يُحِبُّ فـاطِمَةَ عليهاالسلام لاَِنَّها كانَتْ زاهِدَةً عابِدَةً... وَ لاَِنَّها كانَتْ تَذْكِرَةً لَهُ مِنْ خديجَةَ. ▪️پیامبر اکرم (ص)از نظر ارتباطی و عاطفی مدیون حضرت خدیجه(س) است. ▪️بیان دو نکته مهم از سیره این بانوی بزرگوار و توصیه ایشان به حضرت زهرا(سلام الله علیهما) 📌در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊مرحوم آیت الله مصباح یزدی ره : 🔹ماه رمضان نیز ماه طهور نامیده شده است. ماهی که آلودگی ها را از بین می برد. بیش تر مردم در ماه های سال آلودگی هایی پیدا می کنند. 📌 آلودگی هایی که انسان را از خدا دور می کند یعنی گناه. براساس حکمت و تدبیر الهی ماه رمضان در میان ماه ها این خاصیت را یافته که مردم وقتی در این ماه احکام شرع را رعایت کنند و احترام آن را نگه دارند از آلودگی ها پاک می شوند. روزه، تلاوت قرآن و دعاهایی که در این ماه خوانده می شود باعث ریزش گناهان و تمیز شدن روح انسان از آلودگی ها می شود. به ویژه آن که انسان اگر بتواند موفق به توبه و استغفار شود از تمام آلودگی ها پاک می شود. 🔶هیچ عبادتی مثل روزه ویژگی پاک کردن و تمیز کردن را ندارد. در روایت داریم که می فرماید: «اَلصُّومُ لی وَ اَنَا اُجزی به» خدا می فرماید: روزه برای من است. نمی فرماید نماز برای من است، هم چنان که می فرماید در زمین کعبه خانه من است، در ماه های سال، ماه رمضان ماه من است، در بین عبادات هم می فرماید، روزه برای من است. نماز برای شما و حج برای جامعه. اما روزه برای من است. 💢شاید راز آن این باشد که هیچ عبادتی به اندازه روزه انسان را از وابستگی به دنیا جدا نمی کند. روزه آدم را وارسته و پاک می کند. سنگ ها را از پای انسان باز و مرغ دل را آماده پرواز می کند. در هیچ عبادتی جز روزه این حالت برای انسان به وجود نمی آید. کسانی که آداب روزه را درست رعایت کنند، لذت هایی از حالت سبکی روح می برند که از هیچ عبادتی نمی برند. @albayann
🖊استاد : ⁉️چه کسی تمنای رسیدن دارد؟ بنده که ادعا می‌کنم می‌خواهم به جایی برسم، می‌خواهم مسیر معنوی را طی کنم و می‌خواهم به درجات عالیۀ معنوی برسم، علامت صدق این ادعا چیست؟ اولین علامت طالبِ واقعی و صدق در ادعا، این است که اهل باشد. برادران! مثلاً چقدر دربارۀ ماه مبارک رمضان فکر کردید؟ در روایت آمده است: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ أو ألْفِ سَنَة.» چقدر دربارۀ معنای «ضیافت الهی» فکر کردیم؟ تا کنون همت کردیم دَه ـ بیست دقیقه دربارۀ این معانی و حقایق فکر کنیم؟ سال‌های عمرمان به سرعت می‌گذرد و دستمان همچنان خالی می‌ماند. 💠قرآنی می‌خوانیم و نمازی شرکت می‌کنیم و روزه‌ای می‌گیریم؛ ولی هیچ ثمره‌ای نمی‌بینیم! باید توجه کنیم و فکر کنیم که تفاوت عمده و اصلی، در ظاهر نیست و این‌طور نیست که ماه رمضانِ برخی با ماه رمضانِ ما از جهت ظاهری، تفاوتی داشته باشد؛ 📌بلکه تفاوت در این است که آن‌ها با متفکر و تأمل به این نتیجه رسیده‌اند که باید حرکت کنند، باید یک مسیر معنوی را طی کنند و خودشان را آماده می‌کنند. وقتی این‌گونه شد، حرکت و عمل نتیجه می‌دهد و به مقصود می‌رسد. 📚کتاب ادب حضور @albayann
🖊: 💠بالا رفتن‏‎ ‎عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن‏‎ ‎‏ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و‏‎ ‎‏راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که‏‎ ‎‏از شما خواسته اند، محقق نشده است؛ آنچه انجام داده اید روزۀ عامۀ‏‎ ‎‏حیوانی بوده است.‏ 📚جهاد اکبر، نکاتی از مناجات شعبانیه @albayann
🖊[شب پانزدهم] از شب های پربرکت است و در آن چند عمل مستحب است: 🔺اوّل: غسل کردن. 🔺دوّم: زیارت امام حسین(علیه السلام). 🔺سوم: خواندن شش رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره های «یس» و «تَبارَک المُلک» و «توحید». 🔺چهارم: خواندن «صد رکعت» نماز، در هر رکعت پس از سوره «حمد» «ده مرتبه» سوره «توحید» خوانده شود. شیخ مفید در کتاب «مقنعه» از حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت کرده: که هرکه این عمل را انجام دهد، حق تعالی ده فرشته به سوی او می فرستد تا دشمنانش را از پری و آدمی از او دور کنند و هنگام مرگ او سی فرشته می فرستد که او را از عذاب دوزخ مژده ایمنی دهند. 🔺پنجم: روایت شده: که از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند: چه می فرمایی در حق کسی که در شب نیمه ماه رمضان کنار قبر امام حسین(علیه السلام) حاضر شود؟ حضرت فرمود: خوشا به حال کسی که در شب نیمه ماه رمضان پس از نماز عشا «ده رکعت» نماز کنار قبر آن حضرت بخواند، البته این نماز غیر از نافله شب است و بخواند در هر رکعت پس از سوره «حمد» «ده مرتبه» «توحید» و به خدای تعالی از آتش دوزخ پناهنده شود، خدا او را نجات یافتگان از آتش ثبت می کند و از دنیا نرود تا فرشتگانی را در خواب ببیند که او را به بهشت بشارت می دهند و نیز فرشتگانی که او را از آتش ایمنی می دهند. 📚مفاتیح الجنان @albayann
🖊: 🔹حضرت امام حسن قیام کرد تا آن‏‎ ‎‏وقتی که می توانست. وقتی که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام بدهد، با آن‏‎ ‎‏شرایط صلح کرد که مفتضح کرد معاویه را. 📌آنقدری که حضرت امام حسن معاویه را‏‎ ‎‏مفتضح کرد به همان قدر بود که سیدالشهداء یزید را مفتضح کرد. مقابله همیشه بوده‏‎ ‎‏است علیه السلام مبارک باد. @albayann
🖊امام رضا علیه السلام: 🔹«شهر رمضان شهر البرکة و شهر الرحمة و شهر المغفرة و شهر التوبة و شهر الانابة من لم یعفو له فی شهر رمضان ففی ای شهر یغفر له .» 📌وماه رمضان ماه برکت است، ماه رحمت است، ماه آمرزش است، ماه توبه است، و ماه بازگشت است هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه مورد آمرزش قرار می گیرد . 📚بحارالانوار، ج 96، ص341 @albayann
🔰 استاد : 🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾ 🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است. ⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟ 🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ‌ ﴿البقرة، ۳۳﴾ ➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله ه­ایی تصویر می­کند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی می­دانم که شما نمی­دانید. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔹 کلام خداوند به حضرت موسی در باب دعوت الی الحق ⁉️ چه نعمتی بالاتر از اینکه امیرالمومنین(ع) واسطه شب قدر ما شده است؟ 🔸 حالات امیرالمومنین(ع) در ماه مبارک رمضان @albayann
🏴ماجرای ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) 🔰مقام معظم رهبری @albayann
🖊ماجرای ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) 📘امام خامنه ای: در فاصله‌ی این دو روز یا دو شب- از سحر نوزدهم كه امیر المؤمنین به دست آن ملعون ضربت خوردند تا شب بیست و یكم- چند تا حادثه‌ی درس‌آموز اتفاق افتاد: یكی در همان لحظه‌ی اول بود. وقتی ضربت را این دشمنِ خدا بر امیر المؤمنین وارد كرد، در روایت دارد كه حضرت هیچ آه و ناله‌ای نكردند؛ اظهار دردی نكردند. تنها چیزی كه حضرت فرمودند، این بود: «بسم اللَّه و باللَّه و فی سبیل اللَّه، فزت و ربّ الكعبة»؛به خدای كعبه سوگند كه من رستگار شدم. بعد هم امام حسن مجتبی (علیه‌السّلام) آمد سر آن بزرگوار را در دامان گرفت. روایت دارد كه خون از سر مباركش می‌ریخت و محاسن مباركش خونین شده بود. امام حسن همانطور نگاه می‌كرد به صورت پدر، گریه چشمان امام حسن را پراشك كرد؛ اشك از چشم امام حسن یك قطره‌ای افتاد روی صورت امیر المؤمنین. حضرت چشم را باز كردند، گفتند: حسنم! گریه می‌كنی؟ گریه نكن؛ من در این لحظه در حضور جماعتی هستم كه این‌ها به من سلام می‌كنند؛ كسانی در اینجا هستند- در همان لحظه‌ی اول؛ اینی كه نقل شده است از حضرت- فرمود: پیغمبر اینجاست، فاطمه‌ی زهرا اینجاست. بعد حضرت را برداشتند- بعد از اینكه امام حسن (علیه‌السّلام) نماز را در مسجد خواندند، حضرت هم نشسته نماز خواندند. راوی می‌گوید كه حضرت گاهی متمایل می‌شد به یك‌طرفی كه بیفتد، گاهی خودش را نگه می‌داشت- و بالاخره به طرف منزل حركت دادند و بردند. اصحاب شنیدند آن صدائی را كه: «تهدّمت و اللَّه اركان الهدی ... قتل علیّ المرتضی». این صدا را همه‌ی اهل كوفه شنیدند، ریختند طرف مسجد؛ غوغائی به پا شد. راوی می‌گوید: مثل روز وفات پیغمبر در كوفه، ضجه و گریه بلند شد؛ آن شهر بزرگ كوفه یكپارچه مصیبت و حزن و اندوه بود. حضرت را می‌آوردند؛ امام حسین (علیه‌السّلام) آمد نزدیك. در این روایت دارد كه این‌قدر حضرت در همین مدت كوتاه گریه كرده بودند كه پلكهای حضرت مجروح شده بود. امیر المؤمنین چشمش افتاد به امام حسین، گفت: حسین من گریه نكن، صبر داشته باشید، صبر كنید؛ این‌ها چیزی نیست، این حوادث می‌گذرد. امام حسین را هم تسلا داد. حضرت را آوردند داخل منزل، بردند در مصلای حضرت؛ آنجایی كه حضرت در خانه در آنجا نماز می‌خواندند. فرمود: من را آنجا ببرید. آنجا برای حضرت بستری گستردند. حضرت را آنجا گذاشتند. اینجا دختران امیر المؤمنین آمدند؛ زینب و ام‌كلثوم آمدند، نشستند پهلوی حضرت، بنا كردند اشك ریختن. امیر المؤمنین آنجایی كه امام حسن گریه كرد، امام حسن را نصیحت كردند و تسلا دادند؛ آنجایی كه امام حسین گریه می‌كرد، حضرت تسلا دادند، گفتند صبر كن؛ اما اینجا اشك دخترها را تحمل نكردند؛ می‌گوید: حضرت هم شروع كرد به های‌های گریه كردن. یا امیر المؤمنین! گریه‌ی زینبت را اینجا نتوانستی تحمل كنی، اگر در روز عاشورا می‌دیدی چگونه زینبت اشك می‌ریزد و نوحه‌سرائی میکند ، چه میکردی؟ 📚خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران۱۳۸۸/۰۶/۲۰ @albayann
ویژگی ممتاز خاشعین.mp3
647.7K
🔊 🖊وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ⁉️شرط صبر و صلاه در آیه چیست؟ 📌نماز و روزه چطور می توانند انسان را در مسیر سیر الی الله کمک کنند؟ 📌طبق آیات مبارکه قرآن خاشعین چه ویژگی ممتازی نسبت به دیگران دارند؟ 🎙استاد @albayann
🖊امام خمینی ره: ⁉️«تو خیال می‏ کنی که امتیاز نماز حضرت امیرالمؤمنین، علیه السلام، با ما این است که «مدّ» «و لا الضّالین» را طولانیتر می‏ کند؟ یا قرائتش صحیحتر است؟ یا طول سجود و رکوع و اذکار و اورادش بیشتر است؟ یا امتیاز آن بزرگوار به این است که شبی چند صد رکعت نماز می‏ خواند؟ ... او هم برای حور العین و گلابی و انار این قدر ناله و سوز و گداز داشت؟ 🔹به خودشان قسم است - و إنَّهُ لَقَسمٌ عظیم که اگر بشر پشت به پشت یکدیگر دهند و بخواهند یک لا إلهَ إلاَّ اللَّه امیر المؤمنین را بگویند نمی‏ توانند! 🔹خاک بر فرق من با این معرفت به مقام ولایت علی، علیه السلام! به مقام علی بن ابی طالب قسم که اگر ملائکه مقرّبین و انبیاء مرسلین - غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست - بخواهند یک تکبیر او را بگویند نتوانند. حال قلب آنها را جز خود آنها نمی‏ داند کسی.‏» 📚 (شرح چهل حدیث، ص:75 - 76) علیه السلام تسلیت باد. @albayann
🖊تکرار شب قدر در هر سال| 🔹شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى که قرآن درآن نازل شد نیست ‏بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار مى‏ شود. یعنى درهر ماه رمضان شب قدرى است که درآن شب امور سال آینده تقدیر مى‏شود. دلیل براین امر این است که: 1⃣اولا: نزول قرآن به طور یکپارچه در یکى از شب‏هاى قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولى تعیین حوادث تمامى قرون گذشته و آینده درآن شب بى‏ معنى است. 2⃣ثانیا: کلمه «یفرق‏» در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم‏.» (دخان / 6) در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را مى‏رساند و نیز کلمه «تنزل‏» درآیه کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» (قدر/ 4 ) به دلیل مضارع بودنش دلالت ‏بر استمرار دارد. 3⃣ثالثا: از ظاهر جمله « شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن‏.»( بقره / 185) چنین برمیآید که مادامى که ماه رمضان تکرار مى‏ شود آن شب نیز تکرار مى‏شود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست ‏بلکه درهر سال در ماه رمضان تکرار مى‏شود. 📌در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسى از ابوذر روایت‏ شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبى است که درعهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل میشده و چون از دنیا مى ‏رفتند نزول امر درآن شب تعطیل مى‏ شده است؟ فرمود: « نه بلکه شب قدر تا قیامت هست @albayann
🖊ملاک حقیقی همین است که انسان هرچه نزدیک‌تر می‌شود، باید بیشتر احساس فقر و نداری کند و بیشتر احساس عقب‌افتادگی و بی‌چیزی کند. اگر این احساس در ما زیاد شود، سرعت سیر و حرکت ما بیشتر می‌گردد. 📌از ‌امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است: عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ اَلْهِلاَلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) يُحَدِّثُ عَنِ اَلنَّبِيِّ(ص) أنَّه قال اَلْعُلَمَاءُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ رَجُلٌ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا ‌هالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ اَلنَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ بِرِيحِ اَلْعَالِمِ اَلتَّارِكِ لِعِلْمِهِ... اگر کار علمی ‌کردیم ولی کار اخلاقی نکردیم، سرانجامش را امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم‌(ص) نقل فرموده‌اند که: بوی گند ما، جهنمی‌ها را آزار می‌دهد. جهنمی‌ها صدا می‌زنند: خدایا! جهنم را می‌توانیم تحمل کنیم؛ اما نمی‌توانیم این طلبه، این دانشجو، این آقای بوگندویی که بوی گَندِ دنیا را گرفته است، تحمل کنیم! 🔹نکند آخر خط، وقتی چشم ملکوتی‌مان باز شد، در زمان مرگ ببینیم تمام کارهایمان برای دنیا بوده است! دَرسِمان، بحثمان، کتابمان، قلممان، سخنرانی‌مان، همه‌اش آلوده بوده است! پیامبر اکرم(ص) بسیار زیبا فرمودند: ما دو نوع عالم داریم؛ عالمٌ عاملٌ بعِلْمه و عالمٌ تارکٌ لعلمه ؛ هر اندازه که خدا را می‌شناسیم، همان مقدار با خدا ارتباط داشته باشیم؛ این می‌شود عمل به علم. ❗️برادرها! باید روی اخلاق کار کنیم. اخلاق چیست؟ یعنی آدم ارتباطش را با خدا برقرار کند و خدا را در زندگی لمس کند. وقتِ کارِ اخلاقی چه زمانی است؟ جوانی. همان‌طور که کار فکری از سیزده ـ چهارده‌سالگی است، کار اخلاقی هم متعلق به همین وقت است. خود حضرت امام(ره) هم از اخلاق شروع کرد؛ از نوشتن شرح دعای سحر، آداب الصلاه، سرّ الصلاۀ و چهل حدیث و مانند این‌ها شروع کرد. 🖇 حضرت امام(ره) با این‌ها، امثال شهید مطهری را ساخت. هم با ارائه نظام فکری و هم با درس اخلاق‌های پر از حرارت و شور و گداز توانست یارانی تربیت کند که در کوران انقلاب و مبارزات، و بعد از انقلاب آن‌چنان کار بزرگی را انجام دهند؛ وگرنه با علمِ تنها نمی‌توان شهید مطهری و مثل شهید مطهری ساخت 📚ادب حضور @albayann
📘نظام ادبی از منظر علم اصول 🖊مولف : استاد آیت الله فرحانی ✍توضیحی پیرامون کتاب: 💠کتاب نظام ادبی از منظر علم اصول پیرو نظام اصولی امام خمینی(ره)، «وضع» مقام متفاوت تری نسبت به سایر مکاتب اصولی، پیدا می کند و گستره آن تا مباحثی چون «زبان شناسی» امتداد می یابد. 📌از رسالت این نظام، تعیین مرز حقیقت وضع از حقیقت تسمیه و استعمال است که به تعریفی ژرف از مقام وضع و استعمال و جایگاه مقام تسمیه می انجامد. بسط این ظرفیت با محوریت منطق اعتباریات و رعایت هویت جمعی علوم، ضمن ارزیابی بستر تولیدی نظریات مکاتب مختلف، روش شگرفی را بر پیمایش نظام اصولی تعریف می نماید. 🔹این اثر کوشیده است با ارزیابی مباحث مختلف بر اساس نظام معرفی شده، از روشی نو رونمایی کرده و مسیر سیر در مباحث علمی امام خمینی(ره) را هموار سازد. ✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/nezameadabi/ @albayann