eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
764 عکس
178 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️مسئول منافق کیست؟ 🔰رهبر معظم انقلاب: ‼️آیا ما می خواهیم اینگونه باشیم؟ 🔹در طول دوازده، سیزده قرن، در همین دنیای اسلام، حكومتهایی سرِ كار آمدند كه اسم پیغمبر اكرم را باعظمت می‌آوردند و خودشان را خلیفه‌ی پیغمبر می‌دانستند. اگر كسی می‌گفت شما خلیفه‌ی پیغمبر نیستید، حاضر بودند حتّی او را به قتل برسانند. می‌گفتند ما خلیفه‌ی پیغمبریم. 🔸از خلفای بنی امیّه بگیرید تا خلفای بنی عبّاس كه حدود پانصد، ششصد سال حكومت كردند، تا خلفای فاطمی در مصر و شمال آفریقا؛ بعد هم خلفای عثمانی كه تا همین جنگ بین‌الملل اوّل در آسیای صغیر- یعنی تركیه‌ی فعلی- حكومت می‌كردند و مركز حكومتشان آنجا بود و همه‌ی این كشورهای عربی هم تقریباً تحت حكومت آن‌ها بودند، همگی خود را خلیفه‌ی پیغمبر می‌خواندند... ❓این اسمشان بود؛ اما عملشان چه بود؟ عملشان، عمل به همان رسوم حكومتهای پادشاهیِ ستمگرانه‌ای بود كه قبل از آن‌ها هم در دنیا بود؛ در زمان آن‌ها هم در نقاط دیگر دنیا بود؛ بعد از آن‌ها هم تا امروز در همه جای دنیا چنین حكومتهایی بوده است. ◾️اسم، خلافت پیغمبر بود، اما رسم و عمل و رفتار، چیز دیگری بود. این‌ها چه كسانی هستند؟ اسم مناسب این‌ها چیست؟ منافق؛ ◽️یعنی كسی كه ادّعای چیزی را می‌كند، وعده‌ی چیزی را می‌دهد، پرچم چیزی را بلند می‌كند؛ اما در رفتار خود، در عمل خود و در راه خود، ملتزم و پایبند به آن چیز نیست. یك چیز دیگر، یك راه دیگر و یك عمل دیگر بر رفتار و گفتار او حاكم است؛ این می‌شود منافق. 🔺ما می‌خواهیم این طوری باشیم؟ آیا ما می‌خواهیم پرچم ولایت علوی و حكومت علوی و پیروی امیر المؤمنین را بلند كنیم، اما حكومت خود را با مكتبهایی كه با راه علی، با فكر علی و با منطق امیر المؤمنین صددرصد مخالفند، تطبیق دهیم؟ 🔆حالا بعضی صددرصد، بعضی نوددرصد، بعضی هشتاد درصد، مخالفند و اساس كارشان اساس دیگری است. لذا ما بیش از همه باید پایبند به آن باشیم كه الگوی علوی را بشناسیم و آن را ملاك قرار دهیم. ۱۳۸۱/۰۶/۳۰ 📚بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم @albayann
010.mp3
858.8K
🔊 ⁉️لازمه نگاه امتدادی چیست؟ 🔹بیان نمونه ای از نظریات امتدادی حضرت امام 🔸چرا نوآوری هایی که از زمان امام خمینی(ره) شروع شده است، بسط پیدا نمی کند؟ @albayann
🔺🔺🔺🔺 🔰آیت الله فرحانی: 🔹نکته مهم این است که امام(ره) یک نگاه امتدادی را به وجود آورده و لازمه این نگاه امتدادی تولید فکر است و این یعنی نوآوری و حرف جدید داشتن. حرف نوئی که مختص به مکتب اسلام است واین نوآوری ها را نه مارکسیست ها دارند و نه لیبرالیستها ؛ حال چه لیبرال دموکراسی چه لیبرال سوسیالیستی. 🔸 ما باید این نوآوری که از امام(ره) شروع شده است و الآن در جامعه مدل پیدا کرده است را بسط بدهیم. امام مبانی این حرف های نو را تبیین کرده اند. مانند جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی ، تمدن مبتنی بر معنویت و دین آمیخته با دنیا که باید این مطالب گسترش پیدا کند و یکی از مشکلات امروز ما عدم بسط و گسترش این نگاه امتدادی امام می باشد. 🔺در اینجا می شود دو مشکل اساسی که مانع بسط نظریات نوی امام(ره) در حوزه و دانشگاه شده است اشاره نمود. ▪️1- دلیلی که می شود به عنوان مانع تحقق نظریات امام و آقا دانست این است که فلسفه ما صداریی نیست و ضعیف می باشد و معتقدیم خیلی از فرمایشات شهید صدر(ره) این مشکل را دارد. ▪️2-مشکل دوم این است که در بعضی مواضع، فلسفه ما صداریی است و البته قوی هم هست ولی در همان ذهنیات مجرد مانده و انتزاعی است. امتداد پیدا نکرده است. 👈🏻 امام که بهترین مدرس فلسفه صدرایی بوده است آن را در حد فلسفه صدرا نگه نداشته اند و با امتداد آن بحثی مثل مردم سالاری دینی را تولید کرده اند و بهترین کسی که این دیدگاه را تبیین «علمی» کرده است رهبر معظم انقلاب می باشد. @albayann
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه 🔺تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای @albayann
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای 🔸در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. ⁉️نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. 🔹آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. این نباید تکرار شود. 🔺مرکز فلسفه هم باید حوزه‌ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. ▫️بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ میگفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس میکنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد میدهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. ▪️ بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. 📚رهبر معظم انقلاب ۲۹ دی ماه ۱۳۸۲ @albayann
💠وبینار انتخابات ۱۴۰۰ 🔸با عنوان:مشروعیت یا مقبولیت؟ جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره) 🔰سخنران:آیت‌الله عبدالکریم فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری 🕦زمان:سه شنبه ۲۵خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰ظهر 🌐لینک ورود وبینار http://wbinar.vru.ac.ir/basij پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فرحانی http://farhani.net @albayann
🔹سخنرانی استاد آیت الله فرحانی در جمع أئمه جماعات شهر پردیسان- قم 🔅 جریان شناسی تمدن اسلامی ایران 🔅 نقش مهم خواص در مشارکت حداکثری انتخابات دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
تمدن اسلامی.mp3
709.3K
🔊 💠نگاه تمدنی به شکل گیری تمدن اسلامی و شیعی 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️آیا اسلام سابقه تمدنی دارد؟ 🔹فیلسوفان تمدنی, بین چندین تمدن مهم تمدن اسلامی را به برکت ائمه هدی تحلیل میکنند که این تمدن متاثر است از دو حرکت: یکی حرکت وجود مقدس امام صادق،که ائمه اهل سنت را به رشد علمی،انقلاب علمی ایجاد کرد یکی حرکت ثامن الحجح،در هجرتشان به ایران 🔸اینکه ما دو کانون مهم تمدنی داریم یعنی ایران و عراق،یکی به خاطر هجرت حضرت امیر به عراق است و یکی به خاطر هجرت ثامن الحجج به ایران است. 👈🏻این نگاه تمدنی ریشه در سیره اهل بیت دارد در تولید علم در تولید فکر وجود مقدس امام صادق و علیهماالسلام نقش عجیبی ایجاد کردند. @albayann
مردم سالاری دینی.mp3
852.2K
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠یکی از ارکان مهم نظریه نظام اسلامی از منظر امام خمینی(ره) مسئله مردم سالاری دینی است. 🔹مردم سالاری دینی یعنی ما میتوانیم بر مبنای دین ، در تحقق اقتدار یک ملت قدم برداریم. ما میتوانیم به واسطه دین یک ملت باهوش و توانا را به قله های اقتدار و عزت برسانیم. 👈راه عزت یعنی تحقق حاکمیت اسلامی یعنی مردم سالاری دینی است. 🔺 بعد از انقلاب اسلامی امام نشان داد ایران میتواند به واسطه نظام جمهوری اسلامی تجربه ای در دفاع مقدس داشته باشد که در دویست سال گذشته وجود نداشته بلکه بی نظیر است. ⁉️اما آیا دین میتواند همانگونه که در دفاع مقدس موفق شد، انقلابش را تثبیت کند؟ آیا دین میتواند انقلاب فرهنگی کند؟ ✅امام میفرماید با نظام مردم سالاری دینی میتواند. @albayann
⚠️خودمان را بازی ندهیم 🔺 و من این را به شما عرض کنم ، ما و شما نباید خودمان را بازی بدهیم . 🔹 اختلاف ریشه اش از حب نفس است . هر کس خیال می کند که من برای خدا این آقا را باهاش اختلاف کنم ، یک وقت درست بنشیند در نفس خودش فکر کند ببیند ریشه کجاست . ( حسن ظن به خودش نداشته باشد ، سوء ظن داشته باشد .) 📛 ریشه همان ریشه شیطانی است که آن حب نفس است ..... و آن چیزی که این جمهوری را حفظ کرده وحدت و انسجام این جمعیت است . 📚 صحیفه امام ، جلد ۱۸ ص ۱۶ @albayann
| نشان وحدت ◽️انتخابات می‌تواند عرصه ظهور و بروز وحدت، عقلانیت و شعور ملی باشد. | رهبر معظم انقلاب | @albayann
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 پيام آيت الله فرحاني به مناسبت انتخابات ۲۸ خرداد بسم الله الرحمن الرحيم عرصه حماسی انتخابات در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه، آزمون دیگری بود که چهره ی مصمم و استوار ایران اسلامی را در معرض نگاه دوستان و دشمنان قرار داد. ملت ایران با حضور پرشور خود در این انتخابات، پاسخی محکم و قاطع به دشمنان ایران اسلامی داده و بار دیگر با بصیرت و آگاهی خود مردم سالاری دینی را در چهره‌ی درخشان و پر اقتدار این کشور به جهانیان نشان دادند. بی شک این عمل دینی ، سیاسی و انقلابی أجری عظیم خواهد داشت. امید است که دولت جدید با تکیه بر نصرت و هدایت الهی ، جهادی کبیر در عرصه مدیریت کشور ایجاد کرده و به اهداف خود در تحقق ایران اسلامی قوی نائل آید و الگوی کاملی برای مدیریت انقلابی باشد، انشاءالله. اینجانب با خضوع در برابر لطف و رحمت خداوند سبحان، پیشانی سپاس بر زمین می سایم و خود و شما را به ذکر، حمد و قدردانی این نعمت بزرگ فرا میخوانم و این موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را به حضرت ولی الله الاعظم روحی فداه ، رهبر معظم انقلاب و ملت غیور و انقلابی ایران تبریک عرض می نمایم. عبدالکریم فرحانی ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ @albayann
📝 🗂دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مقطع خارج درس خارج فقه موسیقی 🔰استاد آیت الله فرحانی 📚با محوریت کتاب غنا و موسیقی آیت الله العظمی خامنه ای 📆زمان: از اول تیرماه ساعت ۹ صبح 📍مکان: زیرزمین مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) ⚠️شرکت حضوری در این دوره مختص طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می باشد. 👈🏻انشاءالله مجموعه رسانه ای البیان با همکاری معاونت امور درس خارج مدرسه، صوت و‌تقریرات این جلسات را ارائه خواهد کرد. @albayann
نیاز حوزه انقلابی.mp3
780.8K
🔊 ⁉️نیاز حوزه انقلابی چیست؟ ◾️چه امری مهمتر از علم و تقوا و حتی شجاعت است؟ ◽️چگونه هم چون تقی زاده نشویم؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺🔺🔺 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹در مورد ولایت فقیه بحث شده است که آیا مرجعیت هم لازم است یا اجتهاد مطلق کافیست؟ حضرت امام اعتقاد داشته اند مجتهد وقتی عادل و شجاع باشد کفایت می کند و مرجعیت شرط آن نمی باشد. 🔸رهبر انقلاب تعبیری دارند که مهم تر از علم و تقوا و حتی شجاعت تشخیص وظیفه است. 📌طلبه دین باید در هر برهه ایی از زمان وظیفه خودش را تشخیص بدهد و به آن عمل کند و اگر وظیفه تشخیص داده نشود آن علم و تقوا و شجاعت به جا مصرف نمی شود و کاری را که انجام می دهد خراب می شود. 👈لذا یکی از ضرورتها برای حوزه علیمه و طلاب آشنایی با شبهات و پاسخ به آنهاست. 🔺باید توجه داشت در زمان فعلی شناخت شبهه و جواب به آنها بسیار مهم است و یکی از نقصانهایی که وجود دارد این می باشد که بعضی ها جواب شبهه را نمی دانند و حتی بعضی اصلا وجود شبهه را متوجه نیستند و همین که این را نمی دانند ناخواسته تقی زاده عصر ما می شوند و چیزهایی را تکرار می کنند که نفعی در آنها نیست بلکه ضرر هم در آنها هست. @albayann
⚠️برخي خيلي بدبختند ! مثلشان مانند این است که در یک بطری را بسته اند و در اقیانوس رحمت علی بن موسی الرضا(ع) انداخته اند. یک قطره آب وارد این بطری نمی شود. 📌سال ها دست خالی می آیند و میروند و هیچ چیزی گیرشان نمی آید . اما شما مثل آنها نباشید . 🔹بزرگان و اولیاء الهي با همین زیارت ها و توسل هابه درجات توحید رسیدند و بالا رفتند. @albayann
019-98.08.19 (Trimmed).mp3
2.28M
💠| ملاک مسئله اصولی مسئله ضابطه مسائل اصولی و تفاوت آن با قواعد فقهی از جمله مباحث اثرگذار در تبویب و تدوین علم اصول و ارتباط آن با علم فقه است. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به دو ملاک مورد نظر پرداخته و نظر خراسانی را نیز در این باب مطرح می نماید. @albyann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠ملاک مسئله اصولی از منظر شیخ انصاری و آخوند خراسانی 🔸جناب شیخ و مرحوم آخوند (ره) در باب تبیین مساله اصولی، دو ملاک را مطرح کرده اند: 🔺یکی اینکه اگر مساله ای در ذیلش مساله اصولی مندرج بشود، این مساله، اصولی خواهد بود. مثل استصحاب. چه استصحاب را از طریق امارات بدست می آوریم و چه از روایات برای حجیت آن استفاده کنیم؛ همین که در حجیت قول فقیه می توان از استصحاب استفاده برد،نشان میدهد این اصولی است. یعنی بعد از فوت فقیه بقاء حجیت قول فقیه را استصحاب می کنیم. حجیت یک حکم فرعی نیست بلکه یک حکم اصولی است . 📌لذا بخاطر جریان استصحاب در حجیت، می توانیم بگوییم استصحاب یک مساله اصولی است. ◾️جناب شیخ در ادامه نقضی وارد میکنند و تام بودن این ملاک را زیر سوال برده وبه همین علت ملاک دومی نیز ارائه می دهند: اگر اجرای یک قاعده ای صرفا از وظایف مجتهد بود و مقلد نتواند آن قاعده را استفاده کند؛آن قاعده اصولی است. مثلا جریان استصحاب در شبهه حکمیه؛ که مقلد نمی تواند در جایی که فقد نص ، یا تعارض نصوص یا اجمال نص داریم اجرا کند. اصلا تشخیص اجمال و تعارض و فقد نص کار مجتهد است. مقلد فقط می تواند در شبهه موضوعیه استصحاب جاری کند یعنی در جایی که اشتباه امور خارجی پیش می آید. ◽️اما اجرای استصحاب در شبهه حکمیه از وظایف مجتهد است. و این ملاک دوم ایشان برای اصولی بودن یک مسأله است. 👈این دو ملاک از ملاک های مهم تشخیص مسائل اصولی از قواعد فقهی هستند و مشهور مخصوصا شیخ و آخوند و من تبعهم با این دو ملاک کار میکنند. @albayann
⚠️ اسلام و مسئله دموکراسی 📌 تفاوت قوانین مدنی اسلام و قوانین مدنی بشری 🔅 در بیان علامه طباطبایی(ره) @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
⚠️اسلام و دموکراسے 🔰علامه طباطبایی(ره): 🔹مسیر زندگی واقعی انسان که سعادت وخوش بختی حقیقی او را در بردارد ، راهی است که طبیعت و فطرت به سوی آن هدایت می کند و براساس مصالح و منافع واقعی که مطابق اقتضای آفرینش انسان و جهان می باشد، پایه گذاری شده خواه با خواست های عواطف و احساسات تطبیق پذیرد و خواه نپذیرد. 🔸زیرا عواطف و احساسات، در خواست های خود باید از راهنمایی طبیعت و فطرت پیروی کند و محکوم آن باشد ، نه طبیعت و فطرت از خواست های بی بند و بارانه عواطف و احساسات ؛ 🔺و جامعه بشری زندگی خود را براساس واقع بینی بنا کند نه بر پایه لرزان خرافه پرستی و ایده آل های فریبنده عواطف و احساسات. ◾️ همین است فرق بین قوانین اسلامی و قوانین مدنی دیگر. زیرا قوانین اجتماعی معمولی پیرو خواست اکثریت افراد جامعه ( نصف +۱ ) می باشد ، ولی قوانین اسلامی بر وفق هدایت طبیعت و فطرت است که نشان دهنده اراده خدای متعال می باشد و از همین جاست که قرآن کریم حکم و تشریع را انحصاری ساخت کبریای خداوندی می داند ، چنان که می فرماید : « إن الحكم إلالله » (يوسف/۶۰) ◽️و هم چنین آنچه در جامعه های معمولی حکم فرماست ، خواست اکثریت افراد یا خواست یک فرد دیکتاتور مقتدر می باشد. خواه با حق و حقیقت وفق دهد و مصلحت واقعی جماعت را تأمین کند و خواه نه ، ولی در جامعه حقیقی اسلامی حکومت از آن حق و حقیقت است و خواست افراد باید از آن تبعیت و پیروی نماید . 📚کتاب بررسی های اسلامی فصل دوم @albayann
🗂اطلاعیه دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مختص طلاب سطوح عالی مدرسه 📌 دوره تمهید الخارج 🔹بررسی تطبیقی نظام اصولی کفایةالأصول و رسائل شیخ انصاری 📌 مشاورات علمی حکمت و فلسفه 🔹با محوریت کتاب بدایةالحکمة و آثار فلسفی شهید مطهری 📌 کارگاه بررسی تطبیقی نظر امام خمینی(ره) و آخوند خراسانی در مبحث تمایز و تداخل علوم 🔹با محوریت ۱۳ جلسه از درس خارج استاد آیت الله فرحانی 🕓زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مردادماه 📝معاونت آموزش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) @albayann
🗂اطلاعیه دوره تابستانه مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مختص طلاب جدید الورود 🔺تمهید حکمت اسلامی 🔹دوره آشنایی با فلسفه با هدف کسب مقدمات لازم جهت تحصیل بدایه و نهایه الحکمه (به صورت مجازی و آنلاین) 🔹دوره تحصیلی أمهات علم منطق (به صورت مجازی و آفلاین) 🕣زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مردادماه 📝معاونت آموزش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) @albayann
🗂دوره پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) - تابستان ۱۴۰۰ 🔺 کارگاه مقاله نویسی کلیات ، روش ها و اسلوب 🔹 کارگاه تخصصی نگارش علمی 👈مختص طلابی که دوره اول مقاله نویسی را طی کرده اند 🔹کارگاه تقریر نویسی دوره عمومی 🕠زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مرداد 📝 معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) @albayann
۱۲۳۴۵۶۷۸۹.mp3
3.74M
🔊 ⁉️آیا اسلام محتوای لازم جهت ایجاد تمدن انسانی را دارد؟ 🔹آیا اسلام فربه تر از ایدئولوژی است؟ 🔸نامه شهید مطهری به امام(ره) در نقد چه کسانی بود؟ 🔺اگر اسلام هم دارای ایدئولوژی و هم دارای محتوا است؛ برای تبیین فرهنگ اسلامی چه باید کرد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این مطالب می پردازند. @albayann
💠تولید علم در گرو تحقق مثلث منطق ، آزادی و اخلاق 🔺آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم‏افزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است. 🔹بی‏شک آزادی‏خواهی و مطالبه فرصتی برای اندیشیدن و برای بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادی»، یک مطالبه اسلامی است و «آزادی تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتی بلکه از اهداف اصلی انقلاب اسلامی است. 🔸 من عمیقاً متأسفم که برخی میان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب «هرزه‏گوئی و کفرگوئی»، طریق سومی نمی‏شناسند و گمان می‏کنند که برای پرهیز از هریک از این دو، باید به دام دیگری افتاد. 🔰حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سر جنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بی‏مهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچ‏چیز دیگری، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود تا همه اندیشه‏ها در همه حوزه‏ها فعال و برانگیخته گردند و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان (علیهم‏السّلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشه‏وران گردد. 📌 به‏ویژه که فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی همواره در مصاف با معضلات جدید و نیز در چالش با مکاتب و تمدنهای دیگر، شکفته است و پاسخ به شبهه نیز بدون شناخت شبهه، ناممکن است. ◽️اما متأسفانه گروهی بدنبال سیاست‏زدگی و گروهی بدنبال سیاست‏زدائی، دائماً تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مرداب‏گونه یا تلاطم گرداب‏وار، می‏خواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریان ساز باشند و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیری‏های غلط و منحط قبیله ای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند. 📌در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل می‏گردد، هیچ فکری تولید و حرف تازه ای گفته نمی‏شود، عده‏ای مدام خود را تکرار می‏کنند و عده‏ای دیگر تنها غرب را ترجمه می‏کنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویش‏اند، دچار انفعال و عقبگرد می‏شوند. ◾️ چنانچه در نامه خود توجه کرده‏اید، برای بیدار کردن عقل جمعی، چاره ای جز مشاوره و مناظره نیست و بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی بیان و گفتگوی آزاد با «حمایت حکومت اسلامی» و «هدایت علماء و صاحبنظران»، تولید علم و اندیشه دینی و در نتیجه، تمدن‏سازی و جامعه‏پردازی، ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود. ✅برای علاج بیماری‏ها و هتاکی‏ها و مهار هرج‏ومرج فرهنگی نیز بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود. بنظر می‏رسد که هر سه روش پیشنهادی شما یعنی تشکیل 1) «کرسی‏های نظریه‏پردازی» 2) «کرسی‏های پاسخ به سؤالات و شبهات» و 3) «کرسی‏های نقد و مناظره»، روشهائی عملی و معقول باشند و خوب است که حمایت و مدیریت شوند به‏نحوی‏که هرچه بیشتر، مجال علم، گسترش یافته و فضا بر دکان‏داران و فریبکاران و راهزنان راه علم و دین، تنگ‏تر شود. 📚پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی ۱۶ بهمن ۸۱ @albayann