eitaa logo
البیان
11.1هزار دنبال‌کننده
751 عکس
174 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💢هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. 🔰امام خمینی (ره) 🔺انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم باشد، و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك. و اين امرى است بس ممكن، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا. 🔺و بدان كه هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت. و تا انسان متأدّب به آداب شريعت حقه نشود، هيچيك از اخلاق حسنه از براى او به حقيقت پيدا نشود، و ممكن نيست كه نور معرفت الهى در قلب او جلوه كند و علم باطن و اسرار شريعت از براى او منكشف شود. 🔺و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از اين جهت دعوى بعضى باطل است كه به ترك ظاهر. علم باطن پيدا شود. يا پس از پيدايش آن به آداب ظاهره احتياج نباشد. و اين از جهل گوينده است به مقامات عبادت و مدارج انسانيت. 📚 شرح چهل حديث، ح اول، ص۷ @albayann
taghrir-osul 91-100.pdf
1.26M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 91تا100 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
taghrir-feqh 91-100.pdf
1.14M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 91تا100 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏷 | یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط است. از دیرباز سعه این عنصر استنباط و ارتباط آن با شرع یا نقل محل اختلاف و معرکه بین اصولیون و فقها بوده و نتیجه این اختلاف ، تاثیراتی مهم در شکل گیری مکاتب علمی در حوزه نجف و قم شده است. 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی عقل نظری و علمی و ارتباط آن با مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلیه می پردازند و در پایان نیز به حکومت عقل در وادی امتثال و ارشادی بودن احکام شارع در این مقام به صورت خلاصه اشاره می نمایند. @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🏷بررسی حکومت عقل در مستقلات عقلیه و غیرعقلیه 👤استاد آیت الله فرحانی 1⃣نکته اول: در بحث مربوط به احکام عقل یک تفکیکی بین عقل عملی و عقل نظری و بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است. در باب عقل عملی و نظری دو اصطلاح مطرح است. مشهور می گویند اختلاف بین عقل نظری و عملی در مدرَکات است. اگر مدرَک یک امرِ حقیقیِ واقعی بود، عقل نظری است و اگر مدرَک از امور اعتباری بود ،عقل عملی است. پس مراد از عقل نظری به اصطلاح مشهور یعنی ادارک کننده امور واقعی و مراد از عقل عملی یعنی ادارک کننده امور اعتباری و قراردادی که به تعبیر شهید مطهری و علامه طباطبایی همان قراردادهای ثابت و باید های کلی که به عقل مدرِک آن کلیات است. البته اصطلاح دیگری هم وجود دارد که استاد ما آیت الله جوادی آملی قائل هستند که عقل عملی را اراده معنا می‌کنند. و اشکال ندارد که کسی خروج از اصطلاح کند و بگوید عقل عملی یعنی اراده و عقل نظری هم کار ادراک را انجام می دهد. 2⃣نکته دوم: براساس همین اصطلاح، آقایان می گویند مستقلات عقلیه، مدرَکات عقل عملی هستند که عقل مستقل به ادراک حُسن عدل و قُبح ظلم است و یک ملازمه‌ای بین حکم عقل و حکم شرع درست می کنند که اگر عقل حُسن چیزی را ادراک کرد حَکَم به الشرع. (که قبلا در این چند جلسه توضیحاتی بیان شد که ادراک مناط واقعی توسط عقل راه ادراک حکم شرعی و اراده مولی است که این را از باب کاشفیت دانستیم.) در غیر مستقلات عقلیه می گویند اینها ملازمات واقعیه ای هستند که عقل نظری آنها ادراک می کند. مثلا اگر ملازمه بین اتیان فعلی با سقوط امر آن مورد بحث واقع شود ؛ این ادراک یک امر واقعی است که عقل نظری ادراک می‌کند. لذا فرق بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه که به اصطلاح محقق اصفهانی بحث ملازمات هستند، در عقل عملی و نظری است. 3⃣نکته سوم: در باب حکومت عقل در وادی امتثال ، هیچ تفاوتی بین مستقلات و غیرمستقلات نیست. این حاکم شدن (چه در مستقلات ،چه در غیر مستقلات) به این معناست که وقتی عقل در وادی امتثال یک حکمی کرد؛ این حکم برای امتثال کافی است. حال اگر شارع حکمی کند، این حکم او ارشادی است. برای اثبات ارشادی بودن حکم شارع نیز سه حد وسط مطرح شده است: 1- حد وسط لغویت 2- حد وسط تسلسلی 3- حد وسط عدم ترتب چیزی بر امر غیر آنچه بر ماموربه مترتب است. و اصل حرف در ارشادی بودن این است که اگر چنین ادراکی از عقل تحقق پیدا کرد و این ادراک کافی بود برای انبعاث عبد؛ دیگر شارع نمی تواند حکم مولوی صادر کند. خواه عدم حکم مولوی از جانب شارع با حد وسط لغویت بیان کنیم و خواه با حد وسط تسلسل یا حد وسط سوم بیان کنیم. لذا تعبیر خوبی هم محقق خوئی و هم حضرت امام دارند که مناط در مستقل و در غیر مستقل یک چیز است و آن این که حاکم در وادی امتثال ، عقل است. باید توجه داشت که مکانیزم کشف عقل ربطی به این بحث حکومت عقل ندارد و باید حیث کاشفیت عقل را از حیث حاکمیت عقل جدا کردیم. @albayann
💠 رحمت رحمانی و رحمت رحیمی 🔰 آیت الله فرحانی 🔻 است . در این شب می خوانید : ” يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ” خدا را اینگونه خطاب می کنید که «دو دست را به عطا باز کرده است». 🔻 در آیه ۲۸ سوره حدید (سوره حدید از سوره های و قرآن است. خیلی ها مقیدند هر شب سوره حدید بخوانند) نیز می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ. 🔻 حضرت امام و علامه طباطبایی خیلی زیبا تفسیر کردند.اینگونه معنی کردند که «باسط الیدین بالعطیه» (ای خدائی که دو دستت بر عطا باز است) یک رحمت و یک رحمت دارد . یعنی از دو نوع رحمتش به شما میدهد. 🔹از نظر قرآن در شبهای توحید، خدا اینطور عمل می کند. دستش را باز می کند. میدهد. کفلین رحمت میدهد. در آیه ۲۸ سوره حدید نیز همین را می فرماید:” وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” کسانی زنده اند که ایمان به خدا و ایمان به رسول بیاورد . در تقوا اتصال به رسول الهی پیدا کند. رحمت نازل می شود. اتصال درست میشود. قرآن میگوید خداوند متعال برای این کار انبیا را فرستاده است که انسان به دو خصلت رحمت الهی وصل شود. 🔻« باسط الیدین بالعطیه» یعنی عطای الهی آن هم با دو دست خدا ! دعای شب جمعه کنایه ای از این رحمت است که اگر محقق شود اثر میکند. از نظر قرآن کسانی زنده هستند که این اتصالات را دارند. اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. اینها از عطایا که رحمت است و یدین بالعطیه است، خوب استفاده می کنند. 🔹 برادران! خواهران! به همین دلیل شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه بروید. رحمت الهی کانال میخواهد. 🔹 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا… 🔻 یک عده در این مسیری که قرآن تصویر کرده ، قرار گرفته اند. قرآن می گوید اینها استجیبو لله و للرسول هستند. اجابت کردند؛ حرکت کردند؛ این قانون الهی است. کسانی هم که در این مسیر قرار نگرفته اند مرده اند. بخورند ،بخوابند، صد تا نوه و نتیجه هم داشته باشند مرده اند. @albayann
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْمُتَهَجّـِدِینَ ▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت آخری نیست بر این گریه بی پایانت ▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان بیشتر می شود انگار غم پنهانت علیه السلام تسلیت باد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹ضرورت و اهمیت توسل به امام زمان(عج) 🔸 آداب نوکری و سربازی ولی عصر(عج) ▪️قال موسی بن جعفر (علیه السلام): هو الطرید الوحید الغریب الغائب عن اهله، الموتور بابیه @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) : 1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره) 2⃣تحول در فقه و اصول ⁉️"معنای نظام سازی فقه چیست؟ ⁉️ "فقه چگونه می تواند نظام ساز باشد؟ 👤 استاد آیت الله فرحانی @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🔰استاد آیت الله فرحانی: حضرت امام(ره) هم از جهت شخصی و هم از جهت فکری شخصیت تحولی داشته اند: 1⃣ ایشان در نگرش مردم به دین یک تحولی اساسی ایجاد کردند. 📌در گذشته نگاه مردم به دین یک نگرش شخصی بوده است و دین را فردی تلقی می کردند اما امام(ره) یک نگاهی از دین به وجود آوردند که می تواند نظام ساز، جامعه ساز و تمدن ساز باشدو رسالت اصلی دین ایجاد تمدن نوین اسلامیست. 2⃣تحول دیگری که توسط امام(ره) صورت گرفت مربوط به حوزه و مباحث اصولی و فقهیست که باید به صورت شفاف تبیین شود و مبانی معرفتی کاربردی و چگونگی ورود فقه در عرصه نظام سازی توسط علما مشخص گردد. 🔸بعضی پنداشتند مدنظر از نظام سازی فقه یعنی در مورد اصل ولایت فقه مباحثی صورت بگیرد و در فقه به آن پرداخته شود در صورتی که بحث از ولایت فقیه دارای تاریخچه هزار ساله می باشد و علما و بزرگان در فقه از ان بحث نموده اند. 🔹آن چه باعث نظام ساز شدن فقه گردیده است، ومعنای آن را مشخص می کند و همچنین می توان از تحولات اساسی امام(ره) دانست، مطرح کردن مسائل ولایت فقیه و جزئیات آن در فقه است و چون علمای گذشته امیدی به تحقق پیدا کردن در متن جامعه نداشته اند به آن نپرداخته اند و مباحث آنها در مورد اصل ولایت فقهی بوده است نه مسائل و اجزا آن. 👈🏻از کارهای تحولی امام(ره) می شود بحث فنی که ایشان در مورد مسئله مصلحت نظام یا بگوییم بحث از تزاحم و اهم و مهم اشاره کرد. این مسئله در گذشته در حیطه مسائل شخصی مطرح می گردید و به آن پرداخته می شد اما توسط امام(ره) وارد مسئله جامعه گردید و همین اتفاق باعث شد که دست فقه باز گردد و فقه بتواند وارد عرصه نظام سازی و جامعه سازی و تمدن سازی شود. @albayann
📜نامه امام به حضرت آقا 👤استاد آیت الله فرحانی: این نامه امام به حضرت آقا را را می توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. متن نامه: بسمه تعالی 🔹جناب حجت الاسلام آقاى خامنه ‏اى، رئیس محترم جمهورى اسلامى- دامت افاضاته پس از اهداى سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى ‏گوییم و مى‏ کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى‏ کنم. 🔹از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى ‏شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه ‏اى که از جانب خدا به نبى اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى‏ دانید. و تعبیر به آنکه این جانب گفته ‏ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته‏ هاى این جانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى‏ معنا و محتوا باشد و اشاره مى‏ کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى ‏تواند ملتزم به آنها باشد: مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ‏ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها. 🔹باید عرض کنم حکومت، که شعبه ‏اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى‏ تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى ‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى‏ تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى‏ تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى ‏تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند. 🔹آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى‏ شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى‏ کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى‏ کنم. ان شاء اللَّه تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه خود حفظ فرماید. 📆16 دى 1366 روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ @albayann
taghrir-osul 101-110.pdf
1.33M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 101تا110 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
🏷تبیین رابطه‌ی دین و دنیا، جوهر اصلی در مکتب (ره)/ دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیده‌ی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. 📚رهبر معظم انقلاب ۸۴/۳/۱۴ @albayann
👤 رهبر معظم انقلاب: 🔹جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ی دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئله‌ی دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر میکنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود. 🔸اسلام، دنیا را وسیله‌ای در دست انسان برای رسیدن به کمال میداند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه‌ی آخرت است. دنیا چیست؟ در این نگاه و با این تعبیر، دنیا عبارت است از انسان و جهان. زندگی انسان‌ها، تلاش انسان‌ها، خرد و دانایی انسان‌ها، حقوق انسان‌ها، وظایف و تکالیف انسان‌ها، صحنه‌ی سیاست انسان‌ها، اقتصاد جوامع انسانی، صحنه‌ی تربیت، صحنه‌ی عدالت؛ اینها همه میدان‌های زندگی است. به این معنا، دنیا میدان اساسىِ وظیفه و مسئولیت و رسالت دین است. ⚡️دین آمده است تا در این صحنه‌ی عظیم و در این عرصه‌ی متنوع، به مجموعه‌ی تلاش انسان شکل و جهت بدهد و آن را هدایت کند. دین و دنیا در این تعبیر و به این معنای از دنیا، از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. دین نمیتواند غیر از دنیا عرصه‌ی دیگری برای ادای رسالت خود پیدا کند. دنیا هم بدون مهندسىِ دین و بدون دست خلاق و سازنده‌ی دین، دنیایی خواهد بود تهی از معنویت، تهی از حقیقت، تهی از محبت و تهی از روح. دنیا - یعنی محیط زندگی انسان - بدون دین، تبدیل میشود به قانون جنگل و محیط جنگلی و زندگی جنگلی. ▪️دنیا به معنای فرصت‌های زندگی انسان، به معنای نعمت‌های پراکنده‌ی در عرصه‌ی جهان، به معنای زیباییها و شیرینیها، تلخیها و مصیبت‌ها، وسیله‌ی رشد و تکامل انسان است. اینها هم از نظر دین ابزارهایی هستند برای این‌که انسان بتواند راه خود را به سوی تعالی و تکامل و بروز استعدادهایی که خدا در وجود او گذاشته است، ادامه دهد. 👈🏻دنیای به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. سیاست و اقتصاد و حکومت و حقوق و اخلاق و روابط فردی و اجتماعی به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. لذا دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیده‌ی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. این، درست همان نقطه‌ای است که از آغاز حرکت امام تا امروز، بیشترین مقاومت و خصومت و عناد را از سوی دنیاداران و مستکبران برانگیخته است؛ کسانی که زندگی و حکومت و تلاش و ثروت آنها مبتنی بر حذف دین و اخلاق و معنویت از جامعه است. 📛 اما دنیا مفهوم دیگری هم دارد. در متون اسلامی، دنیا به معنای نفسانیت و خودخواهی و اسیر هوی و هوس خود بودن و دیگران را هم اسیر هوی و هوس خود کردن، آمده است. سرتاسر قرآن و احادیث و کلمات بزرگان دین در طعن و طرد چنین دنیایی است. در لسان روایات ما، دنیای مطرودی که با دین قابل جمع نیست، به معنای هوی و هوس و نفسانیت و انانیت و خودخواهی و خودپرستی است؛ ▫️این دین با دنیا قابل جمع نیست؛ این همان دنیایی است که در لسان روایات، هووی دین نامیده شده است؛ نمیتوانند با هم جمع شوند. اگر کسی بخواهد دنیای به این معنا را با دین جمع کند، ممکن نیست. دین را با چنین دنیایی نمیشود آباد کرد. دین را در خدمت چنین دنیایی قرار دادن، خیانت به دین است. امام، ما را از اسارت دنیا هم برحذر میداشت. امام بزرگوار ما که دین را عین سیاست، عین اقتصاد و عین دنیا میدید، دائماً مردم و مسئولان را از دنیای به این معنا برحذر میداشت. ⚡️ما باید بین این دو معنای از دنیا فاصله قائل شویم. خود او هم دنیای به معنای دوم را بکلی کنار گذاشته بود؛ اهل هوای نفس و انانیت و خودخواهی و نفسانیت نبود. اما دنیای به معنای اول - یعنی عرصه‌ی وسیع زندگی - چیزی بود که مثل متون اسلامی و آن چنان که اسلام به ما آموخته است، امام آن را با دین همسان و منطبق میدانست. امیرالمؤمنین میفرماید: «الدنیا متجر اولیاءاللَّه»؛ دنیا جایگاه بازرگانی و سودای اولیاء خداست، یا ابزار بازرگانی و سودای آنهاست؛ میتوانند از دنیا برای رسیدن به تعالی معنوی استفاده کنند. 💠امروز هم یکی از آماج‌های تهاجم دشمنان ما در سطح تبلیغات جهانی، همین یگانگی دین و دنیاست؛ میگویند چرا دین را پیشوا و مهندس دنیا میدانید. آنها احساس خطر میکنند؛ چون دنیایی که آنها میخواهند، دنیای ظلم و تجاوز و دنیای تهی از معنویت و اخلاق است. این، نظمی است که استکبار جهانی برای بشریتِ امروز و دیروز، همیشه در نظر داشته است. نظام جمهوری اسلامی این نظم باطل و این دور غلط را شکسته است؛ نمونه‌ای را نشان میدهد که دین میتواند در دنیای مردم به‌طور عملی مؤثر باشد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠 حرمت ضد خاص بر اساس مسلک مقدمیت 🔰استاد آیت الله فرحانی ➖➖➖➖➖➖ 🔺بر اساس نگاه مشهور، عدم ضد شی (اکل)، از مقدمات تحقق شی (صلاه) است. و از آنجایی که مقدمه واجب، واجب است، پس عدم ضد، واجب است. و چون ضد عام هر شئ حرام است، عدم عدم ضد حرام است. در نتیجه ضد شئ حرام است. 🔺محور این استدلال، مقدمه بودن عدم ضد است. در مورد وجه مقدمیت عدم ضد، توضیحی که داده میشود این است که عدم ضد از باب عدم مانع (یکی از اجزای علت تامه) است. 🔸اصلی ترین جوابی که به این استدلال داده می شود، این است که معنای عدم سلب تحصیلی است و سلب تحصیلی چون هیچ گونه شیئیتی ندارد، نه میتوان آن را به چیزی نسبت داد و نه میتوان چیزی را به آن نسبت داد. چون لازمه نسبت این است که طرفین نسبت موجود باشند. لذا در نگاه صحیح فلسفی، در گزاره سلب تحصیلی، نسبت بین طرفین وجود ندارد الا به حسب اعتبار ذهنی. @albayann
انشاءالله در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 📚 سلسله جلسات تفسیری «انسان در قرآن» 🎙 به تدریس استاد آیت الله فرحانی برگزار می گردد. 🔺 دفتر اول: تفسیر سوره حمد 🕗 زمان: از هفته آینده شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ صبح ⚠️ با توجه با وضعیت کشور و برگزاری درس ها به صورت مجازی؛ این جلسه همانند سایر دروس حوزه علمیه، به صورت مجازی برگزار خواهد شد تا انشاءالله شرایط درس حضوری فراهم گردد. لینک جلسه و نحوه برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد. @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠تفکیک شئون نبی مکرم اسلام(ص) باتوجه به آیه 59 سوره نساء يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ است. در نظر حضرت امام خمینی(ره) سه شأن: 1⃣ مرجعیت دینی 2⃣زعامت و رهبری 3⃣منصب قضا @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ⁉️از نور هدایت امام عصر چقدر بهره مند هستیم؟ 🔸اگر در طول هفته خوب عمل نکنیم روز جمعه یک حالت تکدری خواهیم داشت 🔹گره های ما برای زمانی است که ارتباطمان با امام زمان خراب شده است. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ⁉️فلسفه مضاف چیست؟ ❔فرق فلسفه مضاف با فلسفه مطلق درچیست؟ ❓اشکال فلسفه مضاف چیست ؟ ❔تفاوت امتدادحکمت بافلسفه مضاف چیست؟ @albayann
بسم الله الرحمن الرحیم ▪️به مناسبت حلول ماه صفر و ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مراسم ذکر توسلی در مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام برقرار است. 🎙با نوای حجت الاسلام و المسلمین مرتضی حائری 📍آدرس: بلوار سمیه؛ خیابان شهیدین ؛ پلاک ۶۳ ؛ مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 🗓زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۶/۲۱ 🕡 ساعت ۱۸:۳۰ میهمان سفره کریمانه اهل بیت نیز هستیم. @albayann
📚 برنامه تدریس استاد آیت الله فرحانی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ 🕰 تاریخ شروع کلاس ها: شنبه ۲۷ شهریور 💻 با توجه به وضعیت کشور، دروس تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی و آنلاین از کانال روبیکا برگزار می گردد. ⚠️تذکر: سه درس تفسیر موضوعی، خارج اصول و خارج فقه معاطات، چهارشنبه ها نیز برقرار میباشد. @ostad_farhani @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💥 توصیف حیرت انگیز علامه طباطبایی(ره) و تفسیر المیزان از زبان شهید آیت الله مطهری(ره) ✅ انشاءالله از هفته آینده درس تفسیر موضوعی استاد آیت الله فرحانی با توجه ویژه به تفسیر گرانسنگ المیزان و سوره حمد امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی ▪️ سیره معنوی و اجتماعی امام حسن(ع) با توجه به مظلومیت ایشان، الگوی کاملی برای تمامی شیعیان آخرالزمان است. 🏴 علیه السلام تسلیت باد. @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 به مناسبت آغاز سال تحصیلی 💠ادب تحصیل و کار علمی در حوزه علمیه در بیان استاد آیت الله فرحانی 🌱آب کم جو، تشنگی آور بدست 🌱 تا بجوشد آب از بالا و پست @albayann