eitaa logo
البرهان
1.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
478 ویدیو
243 فایل
﷽ البرهان #دفاع‌از‌مکتب‌اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و #پاسخ‌به‌شبهات‌اهل‌سنت‌و‌وهابیت مدیریت @aqesni_ya_abalhasan
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۸
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۸
۸. قسطلانی 📍قسطلانی متوفای 923هجری از علمای شافعی درباره کردن برای چنین می گوید: «وقد صح أن عمر بن عبد العزيز كان يبرد البريد للسلام على النبى- صلى الله عليه وسلم-. فالسفر إليه قربة لعموم الأدلة. ومن نذر الزيارة وجبت عليه» 👈🏼اینکه گفته شده که عمر بن عبدالعزیز نامه رسانی را برای رساندن نامه سلامش به پیامبر می فرستاد، صحیح است. پس سفر با قصد قربت به سوی بارگاه پیامبر (صلی الله علیه وآله) صحیح است. و هر کس نذر کند که به زیارت ایشان برود، واجب است که انجام دهد. 📍قسطلانی حتی از سفر خود به همراه عده ای برای (صلی الله علیه وآله) چنین گزارش می دهد: ✒ «ولما كنت سائرا لقصد الزيارة فى ربيع الآخر سنة اثنتين وتسعين وثمانمائة، ولاح لنا عند الصباح جبل مفرح الأرواح المبشر بقرب المزار من أشرف الديار، تسابق الزوار إليه، وتعالوا بالصعود عليه استعجالا لمشاهدة تلك الآثار ..» در ربیع الآخر سال 792ق عازم زیارت بودم، صبح هنگام که زائران به کوه نزدیک که بشارت دهنده نزدیکی (صلی الله علیه وآله) بود رسیدند، زائران برای رسیدن به کوه از یکدیگر سبقت گرفته و به سرعت از کوه بالا می رفتند چرا که برای دیدن آن آثار عجله داشتند. 📚المواهب اللدنيّة بالمنح المحمديّة، ج3، ص406
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۹
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۹
۹. رملی شافعی 📍رملی متوفاى1004هـ نیز در کتاب «نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج» بعد از اشاره به (صلی الله علیه وآله) بیان می کند که بعد از باید به جهت رفت. 👈🏼همچنین وی اشاره می کند که این زیارت اختصاص به حاجی ندارد بلکه بر همگان مستحب است. وی در ادامه به آداب کسانی که به قصد زیارت به مدینه می روند نیز می نویسد‌: ✒ «ويسن لمن قصد المدينة الشريفة لزيارة قبره صلى الله عليه وسلم أن يكثر في طريقه من الصلاة والسلام عليه صلى الله عليه وسلم» مستحب است کسی که قصد مدینه می کند جهت زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) در مسیر حرکت بر حضرت صلوات و سلام بفرستد. نهاية المحتاج، ج 3، ص 319 👈🏼 از عبارت «ويسن لمن قصد المدينة الشريفة لزيارة قبره..» استفاده می شود که رملی شافعی، مسئله شد رحال برای را مفروغ عنه گرفته و حتی به مستحبات این شد الرحال نیز اشاره کرده است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی ۱۰
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی ۱۰
10. محمد عبد الرؤوف مناوی 📍عبد الرؤوف مناوی متوفای1031هجری که از بزرگان اهل سنت شافعی بشمار می رود: در خصوص رفتن برای (صلی الله علیه وآله) به زیارت و مسئله به زیارت قبر حضرت می نویسد: «وزيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) الشريف من كمالات الحجّ، بل زيارته عند الصوفية فرض وعندهم الهجرة إلي قبره كهي إليه حيّاً» و زيارت قبر شريف پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) از است، بلكه زيارت قبر او نزد واجب است. و نزد آنان هجرت به سوي قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) همانند هجرت به سوي او در زمان است. 📚فيض القدير ج 6، ص 140.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۱
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۱
۱۱. علامه شیخ یوسف نبهانی 📎 شیخ یوسف نبهانی متوفای1350هجری از علمای شافعی در کتاب «شواهد الحق فی الاستغاثة بسيد الخلق» یکی از ادله (صلی الله علیه وآله) را می داند. وی اقوال عالمان حنفی و مالکی را نیز نقل می کند و درباره سفر برای زیارت قبور چنین می گوید: 📍 «واما اجماع المسلمين فقد نقل جماعه من الائمه حمله الشرع الشريف الذين عليهم المدار والمعول في نقل الخلاف الاجماع عليها وانما الخلاف بينهم في انها واجبه او مندوبه واكثر العلما من السلف والخلف علي ندبها دون وجوبها وعلي كل من القولين فهي مع مقدماتها من نحو السفر اليها ولو بقصدها فقط دون ان يضم لها قصد اعتكاف او صلاه بمسجد (صلي الله عليه وآله) من اهم القربات و انجح المساعي ومن ثم قال الحنفيه: انها تقرب من درجه الواجبات وقال بعض ائمه المالکیه انها واجبه قال غیره منهم یعنی من السنن الواجبه ویدل لذلک احادیث صحیحه صریحه لایشک فیها الا من انطمس نور بصیرته: منها قوله (صلی الله علیه وآله): من زار قبری وجبت له شفاعتی وفی روایه حلت له شفاعتی صححه جماعه من ائمه الحدیث». 👈🏼 اما دلیل اجماع مسلمین را جماعتی از ائمه که منتقل کننده شرع شریف و کسانی که مدار دین هستند نقل کرده اند. اختلافی که در مورد نقل اجماع است در واجب و مستحب بودن آن است که اکثر علما از سلف و خلف حکم به مستحب بودن آن می کنند نه واجب بودن آن. بنا بر واجب و مستحب بودن زیارت پیامبر، این حکم با مقدماتش از سفر برای زیارت و قصد زیارت همراه است. مگر اعتکاف یا نماز در مسجد پیامبر (صلی الله علیه وآله) که از مهمترین نزدیک کننده ها و بهترین سعی ها می باشد. از اینجا است که حنفیه گفته: زیارت کردن نزدیک به درجه واجبات است و برخی از مالکی ها گفته اند واجب است و غیر اینها گفته اند از سنن واجب است. بر امر به زیارت، احادیث صحیح و صریح دلالت می کند که هیچ کس در این احادیث شک نمی کند مگر کسی که نور بصیرتش کور شده باشد. از آن احادیث، فرموده پیامبر (صلی الله علیه وآله) است که هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعت من بر او واجب می شود و در روایتی دیگر است که شفاعت من برای است و این حدیث را جماعتی از ائمه حدیث تصحیح کرده اند. 📚شواهد الحق فی الاستغاثة بسيد الخلق، ص59.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۲
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب شافعی۱۲
۱۲. محمود سعيد ممدوح 📍محمود سعيد ممدوح شافعی مذهب نیز در تعليقه خود بر کلام ابن همام درباره سفر برای زیارت مي‌نويسد: ✒ «كلامه صواب وجيّد و كيف لايكون كذلك وقد تركوا ثواب مائة ألف صلاة في مكة المكرمة وبذلوا النفس و النفيس و سافروا أتري لماذا؟ لماذا تركوا بلداً قال فيها رسول الله (صلّي الله عليه وآله وسلّم): (والله انّك لخير أرض الله وأحبّ أرض الله إلي الله). هل تركوا ذلك من أجل زيارة المسجد كما يقولون؟ كلاّ، ولو استظهروا بالثقلين لخالفوهم ولقالوا: انّما شدّوا الرحال لزيارة الحبيب المصطفي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) فقط» 👈🏼سخن او صواب و نيك است، و چگونه چنين نباشد در حالي كه صواب صد هزار نماز در مكه مكرمه را ترك كرده و جان و مال نفيس خود را بذل نموده و مسافرت كرده‌اند، تو مي‌داني كه براي چه بوده؟ چرا شهري را ترك كرده‌اند كه رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم) درباره آن فرمود: (به خدا سوگند! كه تو بهترين نقطه زمين خدايي و محبوب‌ترين زمين خدا نزد خداوند مي‌باشي). آيا آنها اين سرزمين را تنها به جهت زيارت مسجد رها كرده‌اند آن‌گونه كه آنان مي‌گويند؟! هرگز، و اگر از جن و انس كمك گيرند آنان به مخالفت با رأيشان مي‌پردازند و مي‌گويند: تنها بار سفر را به جهت زيارت حبيب مصطفي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) بسته‌اند. 📍وي در ادامه برای اثبات زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) به آية‌ 64 از سورة نساء استدلال کرده و مي‌نويسد: «هذه الآية تشمل حالتي الحياة وبعد الإنتقال، و من أراد تخصيصها بحال الحياة فما اصاب؛ لانّ الفعل في سياق الشرط يفيد العموم، و أعلي صيغ العموم ما وقع في سياق الشرط كما في ارشاد الفحول (ص 122) و غيره.» اين آيه مشتمل حالت حيات پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و بعد از انتقال از اين دنيا مي‌شود، و كسي كه اراده تخصيص آيه به حال حيات نموده كار درستي نكرده است؛ زيرا فعل در سياق شرط افاده عموم مي‌كند، و مهم‌ترين صيغه عموم صيغه‌اي است كه در سياق شرط واقع مي‌شود؛ آن‌گونه كه در كتاب «ارشاد الفحول» و غير آن آمده است. از ابن عبد البر نیز نقل کرده است که او درباره شد الرحال برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) گوید: «الزيارة مباحة بين الناس، وواجب شد المطي إلى قبره» زیارت در بین مردم مباح است اما رفتن برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) واجب است. (مراد از این وجوب فرضی نیست بلکه مراد تاکید می باشد.) 📚رفع المناره لتخريج احاديث التوسل و الزيارة، ص 66 تا 71. بنابراین شافعی ها بار سفر بستن برای زیارت قبور را مستحب و مشروع می دانند؛ بر خلاف وهابیان تکفیری که دیدگاه بزرگان اهل سنت را نادیده گرفته و حکم به بدعت بودن این کار و یا حرمت آن می کنند!
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱
📍حنفیان که اولین مذهب فقهی اهل سنت بشمار می روند، سفر به قصد زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را مستحب و جایز می دانند. از باب نمونه به اقول چند تن از بزرگان احناف اشاره می شود. 🔻در کتاب «موسوعة الفقهية الکويتية» که دیدگاه مذاهب فقهی از جمله احناف نقل شده است، مسئله سفر برای زیارت قبور انبیاء و صالحین را مورد اتفاق فقهای مذاهب دانسته و نوشته شده است: ✒«ذهب جمهور العلماء إلى أنه يجوز شد الرحل لزيارة القبور، لعموم الأدلة، وخصوصاً قبور الأنبياء والصالحين» جمهور علماء بار سفر بستن براي را بخاطر عموم ادله دانسته اند بویژه . در ادامه نیز اشاره شده است عده کمی مانند برخی از شافعیان و ابن تیمیه آن را منع کرده اند و دلیل آنها نیز روایت «لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: مسجدي هذا، والمسجد الحرام، والمسجد الأقصى» می باشد؛ این در حالی است که این روایت مخصوص مساجد می باشد یعنی بار سفر نبندید برای مساجد دیگر و این شامل موارد دیگر نمی شود و دلیل جواز شد رحال به غیر این مساجد بار سفر بستن برای تحصیل علم و تجارت است که جایز است. 📚الموسوعة الفقهية الكويتية ج 24، ص 88 و 89. 1 . موصلي حنفي موصلي حنفي متوفاي 683 هجري در کتاب «الاختيار لتعليل المختار» در ذیل «فصل في زيارة قبر النبي» به قصد سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) اشاره کرده و می نویسد: ✒ «ولما جرى الرسم أن الحاج إذا فرغوا من مناسكهم وقفلوا (وصلوا) عن المسجد الحرام قصدوا المدينة زائرين قبر النبي، إذ هي من أفضل المندوبات والمستحبات، بل تقرب من درجة الواجبات ، فإنه حرض عليها وبالغ في الندب إليها فقال: ' من وجد سعة ولم يزرني فقد جفاني ' وقال عليه الصلاة والسلام: ' من زار قبري وجبت له شفاعتي» 🔘رسم بر این امر جاری است که حاجیان زمانی که از فارغ شدند و به مسجد الحرام رسیدند قصد می کنند در حالی که زائر قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) می باشند، زیرا آن از افضل مستحبات می باشد بلکه نزدیک به درجه واجبات می باشد زیرا حضرت تشویق به کرده و در استحباب آن مبالغه کرده است و فرموده است هر کس وسعت داشته باشد و من را زیارت نکند بر من کرده است همچنین فرموده است هر کس قبر من را زیارت کند بهشت برا او واجب است. 📚الاختيار لتعليل المختار ، ج 1، ص 187. 👈🏼در این عبارت موصلی اشاره به مشروع بودن قصد زیارت برای زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) کرده و آن را قبول کرده و از دانسته است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۲
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۲
۲. قاضى ابو العباس احمد سروجى حنفى 📍قاضى ابو العباس احمد سروجى حنفى، متوفى در سال 710 هجری در «الغاية» قصد جهت زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را با تاکید ذکر است. سبکی سخن او را چنین نقل می کند: «إذا انصرف الحاجّ و المعتمرون من مكّة فليتوجّهوا إلى طيبة مدينة رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم و زيارة قبره؛ فإنَّها من أنجح المساعي » و كنندگان وقتي كه از مراجعت مي كنند می بايد به سوى به خاطر (صلی الله علیه وآله) حركت كنند، زيرا آن از است». 📚شفاء السقام في زيارة خير الأنام صلى الله عليه وآله، ص231. 👈🏼از عبارت «فليتوجّهوا» برداشت می شود که حاجیان بعد از حج باید قصد زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) کرده و به طرف مدینه بار سفر ببندند.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۳
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۳
3. ابی البقاء محمد ابن احمد ضیاء مکی حنفی 📍ابی البقاء متوفی854 هجری که از بزرگان احناف بشمار می شود، در کتاب تاريخ مكة المشرفة والمسجد الحرام والمدينة الشريفة والقبر الشريف در بخش (صلی الله علیه وآله) بار سفر بستن برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و آن را یاد آور شده و می نویسد: ✒ «وأما حديث: لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد. فلا دلالة فيه على النهي عن الزيارة، بل هو حجة في ذلك، ومن جعله دليلاً على حرمة الزيارة فقد أعظم الجرأة على الله وعلى رسوله ، وفيه برهان قاطع على غباوة قائله، وقصوره عن ذوق صافي العلم، وقصوره عن نيل درجة كيفية الاستنباط والاستدلال ... فإذا تقرر أنه أفضل المخلوقين وأن تربته أفضل بقاع الأرض، استحب شد الرحال إليه وإلى تربته بطريق الأولى» 🔻 و اما حدیث (لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد ) دلالتی بر نهی از زیارت ندارد .بلکه دلیل برای این عمل است. و هرکس این حدیث را دلیل بر حرمت زیارت قرار بدهد، بزرگترین جسارت را به خداو رسولش(صلی الله علیه و آله) کرده و در این سخن دلیلی قاطع است بر حماقت و کم بودن استعداد علمی وکوتاهی در رسیدن به جایگاه چگونگی استنباط و استدلال گوینده اش ... وآنگاه که ثابت شد ایشان (پیامبر) افضل مخلوقات بوده و محل دفنشان برترین مکانهای زمین است، به طریق اولی مستحب است بار سفر بستن جهت زیارت قبر ایشان. 📎 وی همچنین به اقوال بزرگان مذاهب اهل سنت نیز در خصوص استحباب زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و بار سفر بستن برای زیارت حضرت اشاره کرده و می نویسد: ✒ «وممن صرح باستحبابها وكونها سنة من الشافعية في أواخر باب أعمال الحج الغزالي في الإحياء والبغوي في التهذيب والشيخ عز الدين بن عبد السلام في مناسكه وأبو عمرو بن الصلاح وأبو زكريا النووي رحمهم اله تعالى ومن الحنابلة الشيخ موفق الدين والإمام أبو الفرج البغدادي وغيرهم وأما المالكية فقد حكى القاضي عياض منهم الإجماع على ذلك وفي تهذيب الطالبين لعبد الحق عن الشيخ ابن عمران المالكي أن زيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم واجبة قال عبد الحق يعني من السنن الواجبة وفي كلام العبدي المالكي في شرح الرسالة أن المشي إلى المدينة لزيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم أفضل من الكعبة ومن بيت المقدس وأكثر عبارات الفقهاء أصحاب المذاهب تقتضي استحباب السفر للزيارة لأنهم استحبوا للحاج بعد الفراغ من الحج الزيارة ومن ضرورتها السفر» علمایی که به (صلی الله علیه وآله) و سنت بودن تصریح کرده اند از این قرارند: از علمای شافعی، غزالی در کتاب احیاء و بغوی در تهذیب و شیخ عز الدین بن عبدالسلام در مناسکه و ابو عمرو بن الصلاح و ابو زکریا نووی (رَحِمهم اله تَعَالَى)، و از علمای حنابله الشيخ موفق الدين والإمام أبو الفرج البغدادي و غير اينها، و از علمای مالکی قاضي عياض که گفته بر این مطلب اجماع است و در تهذيب الطالبين لعبد الحق از الشيخ ابن عمران المالكي زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) واجب است. عبدالحق گفته است که منظور از واجب بودن، این است که از سنتهای واجب است و در کلام العبدي المالكي درشرح الرسالة گفته است که رفتن به مدینه برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) افضل از کعبه و از بیت المقدس است. بیشتر عبارات فقهاء مذاهب، اقتضای استحباب سفر برای زیارت دارد چرا که آنها مستحب دانسته اند که حاجی بعد از تمام شدن حجش به زیارت برود و از لوازم زیارت سفر کردن برای زیارت است. 📚تاريخ مكة المشرفة والمسجد الحرام والمدينة الشريفة والقبر الشريف ص337. 👈🏼از این عبارت ابو البقاء و اقول بزرگان دیگر اهل سنت که مورد استناد این عالم بوده است، فهمیده می شود که به (صلی الله علیه وآله) استحباب مؤکد می باشد.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۴
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۴
4. ابن همام کمال‌الدين حنفی 📍کمال‌الدين حنفی متوفای 861 هجری نیز در شرح فتح القدیر دیدگاه ابن تیمیه درباره حرمت شد رحال به قصد زیارت پیامبر صلی الله علیه وآله را رد کرده و رفتن به مدينه را فقط به قصد زيارت قبر رسول الله (صلی الله علیه وآله) اولي دانسته و نوشته است: ✒ «والأولى فيما يقع عند العبد الضعيف تجريد النية لزيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم ثم إذا حصل له إذا قدم زيارة المسجد أو يستفتح فضل الله سبحانه في مرة وأخرى ينويهما فيها لأن في ذلك زيادة تعظيمه صلى الله عليه وسلم وإجلاله » 📎برای بنده ضعیف بهتر است که نیت خود را برای ( صلی الله علیه وآله) خالص گرداند، سپس زمانی که توفیق زیارت برای او حاصل شد، را نیز زیارت کند یا اگر فضل خدا بر او گشوده شد که مرتبه دیگری به زیارت آید، هر دو (زیارت قبر پیامبر و زیارت مسجد پیامبر) را نیت کند؛ به ‌دلیل آنکه در این امر (خالص کردن نیت زیارت قبر پیامبر)، بیشتر تعظیم می‌شود. 📚 شرح فتح القدير ج3ص 180. 👈🏼وي در این عبارت قصد نیت زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را یادآور شده است که در حقیقت می باشد.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون تعارف با خادمی که تروریستِ شاهچراغ را زمین‌گیر کرد 🔹فرزاد بادپا: وقتی دیدم آن تروریست به زائران شلیک می‌کند خونم به جوش آمد نتوانستم خودم را کنترل و به‌سمتش دویدم. @Farsna
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۵
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۵
5. قطب الدین مکی نهروانی حنفی 📍قطب الدین مکی نهراونی حنفی متوفای 988 هجری نیز مانند دیگر بزرگان احناف، قصد جهت زیارت قبر نبی مکرم (صلی الله علیه وآله) را مستحب تاکیدی دانسته و چنین در کتاب التاریخ المدینه در خصوص (صلی الله علیه وآله) می نویسد: ✒ «اذا انصرف الحجاج و المعتمرون من مکه المشرفه و یستحب لهم استحبابا موکدا ان یتوجهوا الی مدینه سیدنا رسول الله صلی الله علیه وسلم للفوز بزیارته فانها من اعظم القرب و ارجی الطاعات و انحج المساعی» 📎زمانی که حجّاج و عمره گزاران از مكه مشرفه منصرف شدند، مستحب تاکیدی است که به مدینه پیامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) متوجه بشوند برای فوز به زیارت ایشان زیرا كه آن از بزرگترین قربها و بالاترین طاعت و مفيدترين تلاش‌هاست. 📚التاریخ المدینه، ص155.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۶
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۶
6. ملاعلي قاري حنفي 📍ملاعلي قاري حنفي سخن ابن تیمیه در خصوص سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را افراطی دانسته و در ادامه به استحباب و جواز آن اشاره کرده و مي‌نويسد: ✒ «وقد فرّط ابن تيمية من الحنابلة حيث حرّم السفر لزيارة النبي (صلّي الله عليه وآله وسلّم)، كما افرط غيره حيث قال: كون الزيارة قربة معلومة من الدين بالضرورة، و جاحده محكوم عليه بالكفر. و لعلّ الثاني اقرب للصواب؛ لانّ تحريم ما اجمع العلماء فيه بالإستحباب يكون كفراً، لانّه فوق تحريم المباح المتفق عليه في هذا الباب» ابن تيميه از حنابله تفريط كرده آنجا كه سفر به جهت زيارت پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) را حرام نموده است، همان‌گونه كه غير او افراط نموده آنجا كه گفته: وسيله قرب‌بودن زيارت معلوم است از دين و امري است ضروري و منكر آن محكوم به كفر مي‌باشد. و گويا مطلب دوم به صواب نزديك‌تر است؛ زيرا تحريم آنچه كه علما در استحباب آن اتفاق دارند كفر مي‌باشد؛ بالاتر از تحريم مباحي است كه مورد اتفاق در اين باب مي‌باشد. 📚شرح الشفاء در حاشيه نسيم الرياض، ج 2، ص 514. ملا علی قاری در شرح بر شفا بعد از اینکه (صلی الله علیه وآله) را اجماعی دانسته است و می نویسد: «فإن الزيارة مباحة بين الناس وواجب شد الرحال) وفي نسخة شد المطي (إلى قبره صلى الله تعالى عليه وسلم يريد بالوجوب هنا وجوب ندب وترغيب وتأكيد لا وجوب فرض).» همانا زیارت به سوی قبر پیامبر صلی الله علیه وآله مباح است بین مردم و واجب است بار سفر بستن و در نسخه ای شد المطی (پیاده روی) آمده است مراد از وجوب در اینجا وجوبی ندبی و تشویقی و تاکیدی است نه وجوب فرضی. 📚شرح الشفاء در حاشيه نسيم الرياض، ج 2، ص 151.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۷
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۷
7. طحطاوی حنفی 📍طحطاوی از علمای حنفی در کتاب حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح شرح نور الایضاح، درباره نیت و قصد زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) می نویسد: ✒«فصل فی زیارة النبی: قالوا: ان کان الحج فرضا قدمه علیه، و الا تخیروا، الاولی فی الزیارة تجرید النیة لزیارة قبره (صلی الله علیه وآله وسلم)» فصل در زیارت قبر نبی (صلی الله علیه وآله وسلم) گفته اند: اگر حج واجب باشد حج را بر زیارت مقدم می دارد ولی اگر حج واجب نیست مخیر است بر اینکه ابتدا حج بجا آورد یا زیارت قبر نبی، در صورت رفتن به زیارت مستحب است که نیتش این باشد که تنها به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) برود. 📚حاشیة الطحطاوی علی مراق الفلاح شرح نور الایضاح، ص 745.