eitaa logo
البرهان
1.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
478 ویدیو
243 فایل
﷽ البرهان #دفاع‌از‌مکتب‌اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و #پاسخ‌به‌شبهات‌اهل‌سنت‌و‌وهابیت مدیریت @aqesni_ya_abalhasan
مشاهده در ایتا
دانلود
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۷
7. طحطاوی حنفی 📍طحطاوی از علمای حنفی در کتاب حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح شرح نور الایضاح، درباره نیت و قصد زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) می نویسد: ✒«فصل فی زیارة النبی: قالوا: ان کان الحج فرضا قدمه علیه، و الا تخیروا، الاولی فی الزیارة تجرید النیة لزیارة قبره (صلی الله علیه وآله وسلم)» فصل در زیارت قبر نبی (صلی الله علیه وآله وسلم) گفته اند: اگر حج واجب باشد حج را بر زیارت مقدم می دارد ولی اگر حج واجب نیست مخیر است بر اینکه ابتدا حج بجا آورد یا زیارت قبر نبی، در صورت رفتن به زیارت مستحب است که نیتش این باشد که تنها به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) برود. 📚حاشیة الطحطاوی علی مراق الفلاح شرح نور الایضاح، ص 745.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۸
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۸
8. ابن عابدين 📍ابن عابدين که کبار احناف بشمار می رود و کتاب او نیز ار شهرت بسزایی برخوردار است به اجماعی بودن سفر به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) اشاره کرده و در كتاب «ردّ المحتار علي الدر المختار» مي‌نويسد: ✒«قوله: مندوبة أي باجماع المسلمين... و قد روي الحسن عن أبي‌حنيفة انّه إذا كان الحج فرضاً فالأحسن للحجّاج أن يبدأ بالحجّ ثم يثني بالزيارة، و ان بدأ بالزيارة جاز» 📎قول او: مستحب است يعني به اجماع مسلمانان... و حسن از ابوحنيفه روايت كرده كه اگر حج فرض است احسن براي حج به جا آورنده اين است كه شروع به حج كرده سپس به زيارت رود، و اگر شروع به زيارت كند نيز جايز است. 📚ردّ المحتار علي الدر المختار، ج2، ص 257. 👈🏼ابن‌عابدین در جای دیگر بعد از روایت «لا تشد الرحال إلا لثلاثة مساجد» اشاره می کند که علت تأکید پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بر «شد رحال» و سفر برای تشرف به مسجدالحرام و مسجدالنبی و مسجدالاقصی بخاطر ثواب مضاعف آنها می‌ باشد. او معتقد است این حدیث ممنوعیتی برای سفر به مساجد دیگر و سفر برای مقاصد دیگر، که برای صله رحم و زیارت قبور و غیر آن است، ایجاد نمی‌کند و این چنین سفرها را شامل نمی شود. عبارت ابن‌عابدین به این صورت می باشد: ✒«و فی الحدیث المتفق علیه: "لا تشد الرحال ..." والمعنی: انه لا تشد الرحال لمسجد من المساجد الا لهذه الثلاثة لما فیها من المضاعفة بخلاف بقیة المساجد فانها متساویة فی ذلک فلا یرد انه قد تشد الرحال لغیر ذلک کصلة رحم و تعلم علم و زیارة المشاهد کقبر النبی و قبر الخلیل و سائر الائمة». 📚ردّ المحتاراو حاشیة رد المختار، ج2، ص262.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۹
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۹
9. تهانوی حنفی 📍تهانوی حنفی نیز از روایاتی که درباره زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) وجود دارد، بر قبر حضرت را استنباط کرده و گوید: ✒«فدل علی استحباب شد الرجال الی زیارته صلی الله علیه وسلم». روایت دلالت بر استحباب بار سفر بستن به زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله ) دارد. 📚اعلاء السنن ج 10، ص500
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱۰
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۱۰
10. ملا حویش آل‌غازی حنفی 📍ملا حویش آل‌غازی حنفی که از بزرگان اهل سنت قرن چهارده هجری در سوریه می باشد، در کتاب بیان المعانی که به ترتیب نزول قرآن تفسیر شده است، توسل و زیارت و سفر به قصد زیارت را جایز دانسته و می نویسد: «أما التوسل بجاههم لما يعتقد فيهم من التقرب إلى اللّه و عند اللّه و من اللّه فلا بأس به، و كذلك زيارة قبورهم كما ذكره صاحب المدخل رحمه اللّه في الجزء الأوّل في باب زيارة القبور، و جواز شد الرّحال إليها، أما ما قاله صلّى اللّه عليه و سلم: لا تشد الرّحال إلّا إلى ثلاثة مساجد مسجده و المسجد الأقصى والمسجد الحرام فلما فيها من التفاوت بالأجر، أما بقية المساجد فلا تفاوت فيها، لهذا لا يشملها و لا يدخل فيه زيارة قبور الأنبياء والصّالحين، إذ فيهم تفاوت لأن منهم من هو أقرب إلى اللّه من غيره فيجوز شد الرّحال لزيارتهم والتبرك بهم أمواتا كما يجوز أحياء لأن مجالستهم بركة و قد تنزل الرّحمة عليهم فيستفيد منها من كان عندهم ... و حديث شد الرّحال خاص بالمساجد الثلاثة و لا يصلح أن يكون حجة للمنع من زيارته المحلات الأخر التي يتبرك بها» 📎 ما توسل به مقام و منزلت اموات به سبب این اعتقاد که آنها متقرب الی‌الله و عندالله و من‌الله هستند، اشکالی ندارد. زیارت قبور آنها هم بدون اشکال است؛ همان‌طور که صاحب مدخل، در جزء اول، در باب زیارت قبور و جواز سفر برای زیارت قبور گفته است. اما آنچه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده که «لا تشد الرّحال إلّا إلى ثلاثة مساجد مسجده والمسجد الأقصى والمسجد الحرام»، این برای تفاوتی است که برای این سه مسجد از حیث ثواب وجود دارد اما سایر مساجد تفاوتی از حیث ثواب ندارند و لذا این حدیث شامل آنها نمی‌شود. همچنین، این سخن پیامبرصل الله علیه و آله و سلم و نهی ایشان شامل زیارت قبور انبیا و صالحان نمی‌شود؛ چراکه برخی از آنها اقرب به خدا از دیگری بوده‌اند و برای همین، سفر به منظور زیارت قبورشان و تبرک جستن به آنها در حالی که در حال موت هستند، جایز است، همچنان که این کار در حال حیات آنها هم جایز است؛ چون نشست و برخاست با آنها مایه برکت است و گاهی رحمت الهی بر آنان نازل می‌شود، و افرادی که نزدشان هستند، بهره‌مند می‌شوند ... حدیث «لا تشد الرحال» مخصوص آن سه مسجد است و صلاحیت حجت و دلیل بودن برای منع از زیارت اماکن دیگری که به آنها تبرک می‌شود، ندارد. 📚بيان المعاني، ج‏6، ص325. 👈🏼بنابراین روشن شد طبق اقوال و فتوای بزرگان احناف، بار سفر بستن به سوی زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و انبیاء و اولیاء جایز و بلکه مستحب می باشد بر خلاف وهابیان که شد رحال جهت زیارت قبور را بدعت دانسته اند. حال چه کسی قبول می کند که وهابیت از اهل سنت بشمار می روند؟!
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۱
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۱
📍در کتاب موسوعة الفقهية الکويتية که دیدگاه مذاهب فقهی اهل سنت در آن آمده است، مسئله را مورد اتفاق فقهای مذاهب دانسته و نوشته شده است: «ذهب جمهور العلماء إلى أنه يجوز شد الرحل لزيارة القبور، لعموم الأدلة، وخصوصاً قبور الأنبياء والصالحين» جمهور علماء بار سفر بستن براي زیارت قبور را بخاطر عموم ادله جایز دانسته اند بویژه قبور انبیاء و صالحین. 📍در این موسوعه بعد از نقد استدلال ابن تیمیه در خصوص ، به (صلی الله علیه وآله) چنین اشاره شده است. همچنین آمده است بین فقهاء اختلافی نیست که مسئله بر مردان مستحب است. 📚 الموسوعة الفقهية الكويتيه، ج24، ص 88. 1 . ابو الخطاب كلوذانی متوفای 510 ق ابن خطاب حنبلی نیز شد رحال برای زیارت را جایز دانسته است وی گوید بعد از اینکه حاجی حجش تمام شد مستحب است به (صلی الله علیه وآله) و برود: «وإِذَا فَرَغَ مِنَ الحَجِّ اسْتُحِبَّ لَهُ زَيَارَةُ قَبْرِ رَسُوْلِ اللهِ - صلى الله عليه وسلم - وقَبْرِ صَاحِبَيْهِ - رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا» 📚 الهداية على مذهب الإمام أبي عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل، ص: 198. 📎تقی الدین حصنی دمشقی شافعی نیز در کتاب «دفع شبه من شبه و تمرد» در مورد جواز سفر به زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) از دیدگاه علمای حنبلی، دیدگاه ابو الخطاب حنبلی را مطرح کرده است: «قال إبن الخطاب محفوظ الكاوذي الحنبلي في كتابه الهداية في آخر باب صفة الحج إستحب له زيارة قبره وصاحبيه وفيه فائدة وهي إستحباب شد الرحل إلى زيارة الصديقين رضي الله عنهما» 📚دفع شبه من شبه و تمرد، تقی الدین حصنی، تحقیق محمد زاهد کوثری، ص157. حصنی دمشقی از سخنان و فتوای ابو الخطاب را برداشت کرده است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۲
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۲
2. ابومحمد عبد الله ابن قدامه مقدسی متوفاى620هـ 📍ابن قدامه و را دانسته است وی در این خصوص در ذیل فصل سفر برای زیارت قبور به سخن ابن عقیل را چنین نقل می کند: ✒ «فصل: فإن سافر لزيارة القبور والمشاهد. فقال ابن عقيل: لا يباح له الترخص؛ لأنه منهي عن السفر إليها، قال النبي - صلى الله عليه وسلم -: «لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد». متفق عليه، والصحيح إباحته، وجواز القصر فيه؛ لان النبي - صلى الله عليه وسلم - كان يأتي قباء راكبا وماشيا، وكان يزور القبور، وقال: «زوروها تذكركم الآخرة» اگر کسی به زیارت قبور و مشاهد مسافرت کند ابن عقیل گوید برای او مباح نیست ترخیص (یعنی نمی‌تواند نمازش را شکسته بخواند) زیرا از سفر به آن نهی شده است بخاطر روایت لا تشد الرحال که متفق علیه است اما مباح بودن این سفر است و جواز شکسته خواندن نماز در این سفر می باشد، زیرا (صلی الله علیه وآله) به سواره و پیاده می رفت و را می کرد و می گفت تا شما را به بیندازد 📚 المغني، ج2، ص 195. 👈🏼 همچنانکه مشاهده شد، در این متن برای اباحه شد رحال به (صلی الله علیه وآله) استناد شده است
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۳
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۳
3. ابوالفرج ابن قدامه مقدسی متوفاى682هـ 📍ابوالفرج ابن قدامه مقدسی حنبلي در «الشرح الكبير» درباره (صلی الله علیه وآله) بعد از حج چنین می نویسد: «فإذا فرغ من الحج استحب زيارة قبر النبي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) وقبر صاحبيه. تستحب زيارة قبر النبي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) لما روي الدار قطني باسناده عن ابن عمر قال: قال رسول الله (صلّي الله عليه وآله وسلّم): (من حجّ فزار قبري بعد وفاتي فكأنّما زارني في حياتي). و في رواية: (من زار قبري وجبت له شفاعتي)» چون از فارغ شد (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و قبر دو مصاحبش مستحب است، مستحب است به جهت آنچه دار قطني به اسنادش از ابن عمر روايت كرده كه گفت: رسول خدا (صلّي الله عليه وآله وسلّم) فرمود: (هركس حج به جاي آورد و بعد از آن قبر مرا بعد از وفاتم زيارت كند مثل آن است كه مرا در زمان حياتم زيارت كرده است). و در روايت ديگري آمده: (كسي كه قبر مرا زيارت كند شفاعتم بر او واجب مي‌گردد) 📚الشرح الكبير على متن المقنع ج3ص 494. ابن قدامه، همچنین در جای دیگر درباره جواز سفرهای زیارتی و پاسخ به کسانی که آن را جایز نمی دانند، می‌ نویسد: فان سافر لزیارة القبور والمشاهد، فقال ابن عقیل: لا یباح له الترخص؛ لانه منهی عنه السفر الیها قال النبیصل الله علیه و آله و سلم: «لا تشد الرحال الا الی ثلاثة مساجد» متفق علیه. والصحیح اباحته و جواز القصر فیه لان النبی صلی الله علیه وآله وسلم کان یآتی قباء راکباً و ماشیاً و کان یزور القبور و قال: «زوروا القبور تذکرکم الاخرة» واما قوله «لا تشد الرحال ...» فیحمل علی نفی التفضیل لا علی التحریم. اگر انسان به منظور زیارت قبرها و مشاهد سفر کند، ابن‌عقیل گوید ترخص برای او مباح نیست [یعنی نمی‌تواند نمازش را شکسته بخواند]؛ چون سفر برای این‌گونه امور منهی‌عنه است: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: «مسافرت جز به مقصد سه مسجد روا نیست» این حدیث را بخاری و مسلم روایت کرده‌اند و همه علما بر آن اجماع دارند. [ابن‌قدامه در پاسخ به ابن‌عقیل گوید:] نظر صحیح، مباح بودن چنین سفری و جواز قصر نماز در آن است؛ چرا که پیامبر (صلی الله علیه وآله) پیاده و سواره به مسجد قبا می‌رفت و به زیارت قبور می‌پرداخت و فرمود: «به زیارت قبور بپردازید؛ چراکه آخرت را به یاد شما می‌اندازد». منظور آن حضرت از «لا تشد الرحال ...» نفی تفضیل مسافرت به غیر از آن سه مسجد است نه اینکه سفر به دیگر مساجد و بقاع حرام باشد. 📚الشرح الكبير على متن المقنع، ج 2، ص 93.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۴
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۴
4. أحمد بن حمدان حرانی متوفای 695 ق 🔻یکی از مستندات حصنی دمشقی برای و ، کلام احمد بن حمدان حرانی حنبلی می باشد وی در این خصوص می نویسد: ✒ «وقال الإمام بن أحمد بن حمدان في الرعاية الكبرى ويستحب لمن فرغ من نسكه زيارة قبر النبي وقبر صاحبيه رضي الله عنهما وذلك بعد فراغ الحج» و احمد بن حمدان در رعایه الکبری گفته است مستحب است بعد از تمام شدن به قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و قبر دو همراه او ( و ) برود. 📚دفع شبه من شبه و تمرد، تقی الدین حصنی، تحقیق محمد زاهد کوثری، ص157. 📎 لازمه زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) برای حاجی، سفر بسوی مدینه می باشد.لذا وقتی زیارت را برای حاجی که در مکه حجش تمام شده است، مستحب است بدون تردید سفر برای آن نیز مستحب و مشروع می باشد. 🔘همچنانکه این مسئله را ابن نصر نقل کرده اند. بهوتی در این خصوص چنین نقل می کند: «تنبيه قال ابن نصر الله لازم استحباب زيارة قبره صلى الله عليه وسلم استحباب شد الرحال إليها» 📚 كشاف القناع عن متن الإقناع ، ج 2، ص 515، تحقيق: هلال مصيلحي مصطفى هلال.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۵
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۵
5. علي بن سليمان مرداوی متوفاي 885 هـ 🔻از متون فقهی علاء الدين أبو الحسن علي بن سليمان مرداوي دمشقي حنبلي در کتاب که برای صل الله علیه وآله دارد ، چنین برداشت می شود که مشروعیت دارد. ✒وی می نویسد: «فَإِذَا فَرَغَ مِنْ الْحَجِّ: اُسْتُحِبَّ لَهُ زِيَارَةُ قَبْرِ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَقَبْرِ صَاحِبِيهِ) هَذَا الْمَذْهَبُ وَعَلَيْهِ الْأَصْحَابُ قَاطِبَةً، مُتَقَدِّمُهُمْ وَمُتَأَخِّرُهُم» زمانی که از فارغ شد است به قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و برود این ( اعتقاد) مذهب است و همه بزرگان گذشته و متاخر آن را قبول دارند. 📚الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف للمرداوي، چاپ دار إحياء التراث العربي. از این سخن او استفاده می شود که برای زیارت است زیرا حاجی برای سفر به زیارت باید شد رحال داشته باشد و الا چطور می خواهد به عمل بکند!
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۶
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۶
6. أبو إسحاق برهان الدين ابن مفلح متوفاي 884هـ برهان الدین در کتاب المبدع في شرح المقنع اشاره کرده است که بر حاجی است بعد از حجش به (صلی الله علیه وآله) و برود: ✒ «وإذا فرغ من الحج استحب له زيارة قبر النبي - صلى الله عليه وسلم - وزيارة قبر صاحبيه - رضي الله عنهما» 📚المبدع في شرح المقنع ج 3، ص 236.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۷
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۷
7. شيخ منصور بهوتي متوفى: 1051هـ 📍شيخ منصور بهوتي حنبلی در كتاب «كشّاف القناع» (صلی الله علیه وآله) را مستحب دانسته و مي‌نويسد: ✒ «وإذا فرغ من الحج استحب له زيارة النبي، و قبر صاحبيه أبي‌بكر وعمر، لحديث الدارقطني عن ابن عمر قال: قال رسول الله (صلّي الله عليه وآله وسلّم): (من حجّ فزار قبري بعد وفاتي فكأنّما زارني في حياتي)» و چون از فارغ شد است براي او (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و قبر دو مصاحبش و ؛ به جهت حديث دار قطني از ابن عمر كه گفت: (صلّي الله عليه وآله وسلّم) فرمود: (هركس حج به جاي آورد و قبر مرا بعد از وفاتم زيارت كند گويا مرا در زمان حياتم زيارت كرده است)... 📎 وي همچنين از ابن نصرالله نقل مي‌كند: «لازم استحباب زيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) استحباب شدّ الرحال اليها؛ لانّ زيارته للحاج بعد حجّة لاتمكن بدون شدّ الرحل، فهذا كالتصريح باستحباب شد الرحل لزيارته ( صلّي الله عليه وسلّم ) » لازمه استحباب زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) استحباب بار سفر بستن به جهت زیارت است؛ زيرا زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) براي حج کننده بعد از حج بدون بار سفر بستن به جهت آن امكان‌پذير نيست، و اين دليل مثل تصريح به استحباب بار سفر بستن به جهت زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) است. 📚كشاف القناع عن متن الإقناع ج2، ص 514 بهوتی بعد از این نقل ایرادی نیز به این کلام نگرفته است که نشان از اعتقاد وی به این مسئله دارد. 👈🏼بنابراین بر خلاف ادعای ، ثابت شدکه نیز مانند سایر مذاهب، بویژه قبر (صلی الله علیه وآله) را و می دانند.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۱
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۱
آیا مالکی ها سفر برای زیارت قبور را مشروع و مستحب می دانند؟ سفر به قصد زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و انبیاء و صالحان را جایز ندانسته و می گویند بدعت و حرام است؛ در کتاب «فتاوی اللجنه الدائمه» آمده است که بار سفر بستن برای زیارت قبور انبیاء و اولیاء و دیگران جایز نیست و بلکه آن بدعت است. 📚فتاوى اللجنة الدائمة ج1 ص 431. در حالی که سفر برای زیارت قبور را جایز و مستحب می دانند. مالکیان دومین گروه فقهی اهل سنت بشمار می روند که را مستحب و جایز می دانند ✅از باب نمونه به قول چند تن از بزرگان مالکیان اشاره می شود: 1. قاضي عياض مالکی که یکی از بزرگان سرشناش مالکیه می باشد (صلی الله علیه وآله) را دانسته و سفر برای این زیارت را از مستحبات تاکیدی بشمار آورده است. ⚜ وی در كتاب «الشفا» مي‌نويسد: ✒ «فصل في حكم زيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلة من زاره و سلّم عليه، و كيف يسلّم و يدعو و زيارة قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) من سنن المرسلين، مجمع عليها و فضيلة مرغب فيها» فصلي است در حكم زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلت كسي كه او را زيارت كرده و بر او داده است، و اينكه چگونه درود فرستد و دعا كند و زيارت قبرش (صلّي الله عليه وآله وسلّم) از سنت‌هاي انبياي مرسل بوده و مورد اتفاق است، و فضيلتي است كه در آن ميل و رغبت مي‌باشد. 🔰وی همچنین از ابو عمران فاسی نیز نقل مي‌كند: «الزيارة مباحة بين الناس، و واجب شدّ المطي إلي قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ). يريد بالوجوب هنا وجوب ندب و ترغيب و تأكيد، لا وجوب فرض.» بين مردم است و بار سفر بستن به جهت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) مي‌باشد. مقصود به وجوب در اين جا وجوب دعوت و رغبت و تأكيد است نه وجوب فرض. 📚الشفا بتعريف حقوق المصطفى، ج 2، ص 194. ⭕از این عبارات او استناد وی به کلام ابوعمران فاسی و تفسیر عبارت او در خصوص برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله)، استفاده می شود که وی کلام او را قبول دارد و الا اگر این مطلب را قبول نداشت آن را تفسیر نمی کرد و یا حتی الامکان آن را مورد نقد قرار می داد.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۲
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۲
2 . ابن الحاج مالکی ابن الحاج محمد بن محمد عبدرى قيروانى مالكى، متوفى 737 هجری در «المدخل» در فصل به مسئله اشاره کرده و حتی به مسئله نیز پرداخته و می گويد: ✒«وأمّا عظيم جناب الأنبياء والرسل صلوات اللّه وسلامه عليهم أجمعين فيأتي إليهم الزائر، ويتعيّن عليه قصدهم من الأماكن البعيدة فإذا جاء إليهم فليتصف بالذل والانكسار والمسكنة والفقر والفاقة والحاجة والاضطرار والخضوع ويحضر قلبه وخاطره إليهم وإلى مشاهدتهم بعين قلبه لا بعين بصره لأنهم لا يبلون ولا يتغيرون ...» اما مقام و رسل (عليهم السلام)، به اين است كه: از راه دور آنان می گيرد و آنان می شتابد، وقتى كه كنار قبور آنان آمد سعى كند كه با ادب و احترام و خضوع و خشوع و با حالت فقر و احتیاج و اضطرار باشد، و بكوشد با حضور قلب و چشم دل آنان را ببيند. چون آنان نه كهنه می شوند و نه تغيير می كنند. 👈🏼از این عبارت فهمیده می شود که زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) اختصاص به مجاورین آن حضرت ندارد بلکه از راه دور مردم برای زیارت باید بار سفر ببندند. 📎ابن الحاج بعد از بحث درباره و نقل اقوال بزرگان اهل سنت در این خصوص، درباره قصد سفر برای زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) چنین می گوید: ✒«والحاصل من أقوالهم أنها قربة مطلوبة لنفسها لا تعلق لها بغيرها فتنفرد بالقصد وشد الرحال إليها، ومن خرج قاصدا إليها دون غيرها فهو في أجل الطاعات وأعلاها فهنيئا له، ثم هنيئا له اللهم لا تحرمنا من ذلك بمنك يا كريم» 📍 خلاصه اقوال علما این است که زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) خود به خود مطلوب است و وابسته به نیت دیگری نیست، و به تنهایی قصد می شود و بار سفر به آن بسته می‌شود. و هرکس فقط به قصد زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) از وطنش خارج شود او در حال است بلکه بالاترین عبادتهاست، گوارایش باد، و گوارایش باد، خدایا ما را از آن محروم نکن به خاطر کرمت یا کریم. 📚المدخل، ج 1، ص 257 و 258. 👈🏼از عبارات ابن الحاج استفاده می شود که قصد و نیت برای جایز و می باشد.