eitaa logo
فقه العترة
326 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
23 فایل
💠موضوعات کانال فقه العترة: 🔹️درسهای حوزوی 🔹️فقه 🔹️اصول فقه 🔹️فلسفه 🔹️عرفان 🔹️نجوم 🔹️روشهای اجتهادی وابسته است به کانال حجت الاسلام استاد دهبان https://eitaa.com/dehban_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 خلاصه‌ای از جلسات پنجم و ششم 📚معرفی کتاب: 1⃣ کتاب «جایگاه شناسی علم اصول فقه» نوشته مهدی علی‌پور، حمیدرضا حسنی: مصاحبه با علمای تراز اول قم (این کتاب خیلی عالی است!!!). 2⃣ کتاب «نخبگان علم و عمل ایران» نوشته سید مصطفی محقق داماد: کتاب عالی برای شناخت دروس و کتب حوزه علمیه. 🔴 اجتهاد چیست؟ مجتهد کیست؟ برای یادگیری، سه حیطه وجود دارد: شناختی، رفتاری و عاطفی. 🔰 حیطه‌های شناختی هفت مرحله است (مجتهد کسی است که به مرحله هفتم رسیده باشد): 1⃣ دانش و آگاهی (شامل بخاطر آوردن و قدرت بازشناسی است و مربوط به حافظه است). 2⃣ درک مطلب (پی بردن به مفهوم یک مطلب و تبیین آن با جملاتی که شخص می‌سازد؛ مثال: ترجمه کردن، مثال زدن). 3⃣ کاربردی نمودن یا تطبیق (تشخیص فراگیر مطالب آموخته شده مانند عقاید کلی، روش‌ها، قوانین و.. را در موقعیت‌های جدید و ملموس به کار می‌برد. به کار بستن بسیار فراتر از فهمیدن و درک مطلب است. مثال: با قواعد و مسائل نحوی آیه‌ای را اعراب می‌زند، تعمیم دادن، توصیه کردن). 4⃣ تجزیه و تحلیل (توانایی فراگیر در سطحی نسبتا بالاتر از مهارت‌های مربوط به فهمیدن و به کار بستن است و اینکه بتواند یک مطلب را به اجزای کوچکتر تشکیل دهنده‌اش تعمیم دهد و به درک روابط بین اجزای آن نائل شود) از چرا و چگونه باید در پرسش‌های خود استفاده کند. 5⃣ ترکیب (فراگیر می‌تواند عوامل موجود در مرحله پیشین را از یک دیگر تفکیک نماید، سپس آن‌ها را برای اتخاذ یک معنای جدید باهم تلفیق و ترکیب نماید. مطالب جدید و بازسازی آن به صورت یک کار تازه و نسبتا انسجام یافته می‌شود) مثال: باتوجه به نظر ابن هشام در «اذما»، نظر او درباره «اذ» را حدس بزنید، ابداع کردن، انشاء نوشتن، راه حل ارائه دادن، راه حل جدید دادن، پیشنهاد کردن، پیشنهاد دادن، طرح دادن. 6⃣ ارزش یابی (درواقع یادگیری در این سطح زمانی فعلیت پیدا می‌کند که فراگیر تمامی مراحل قبلی را طی کرده باشد زیرا در این مرحله به جایگاه داوری می‌رسد) قضاوت و داوری، مقایسه کردن. 7⃣ اختیار یا اولویت (فراگیر بتواند بین چند مسئله مهم، مهمترین را تشخیص دهد باتوجه به روش‌ها، قوانین، دستورالعمل‌ها، تئوری‌ها، مسائل نظری و فنی و...) مثال: می‌تواند تمام مسائل فقهی را از تعارض جدا کند، می‌تواند دستورالعمل اجرایی تدوین کند. بین همه طرح‌ها بعد از آنکه قضاوت کرد، یکی را انتخاب می‌کند و با مبانی، دیگر اقوال را رد کند. 🌕 حیطه‌های رفتاری سه مرحله است (مجتهد کسی است که به مرحله سوم رسیده باشد): 1⃣ تقلید کورکورانه 2⃣ زیر نظر (زیر نظر استاد، همان روش استاد را انجام دادن) 3⃣ مِتُد (روش خودت!) @aletra
💠شروح کتاب الموجز : 🔸️المحرز محمد حسین عبدی 🔸️شرح الموجز فرج زاده فسائی 🔸️ترجمه و شرح الموجز علی عدالت 🔸️شرح الموجز استاد علی فرحانی 🔸️راهنمایی کتاب الموجز سید مهدی صفوی، سید مهدی دادمرزی 🔸️شرح و خلاصه نموداری الموجز زیر نظر سید مرتضی برهانی 💠شروح و حواشی اصول الفقه مرحوم مظفر: 🔸️المقدمات و التنبیهات فی شرح اصول فقه محمود قانصوه 🔸️شرح اصول فقه فرج زاده فسائی 🔸️حاشیه عباس علی زارعی سبزواری 🔸️شرح اصول فقه علیمحمدی 🔸️شرح اصول فقه سید عبدالله اصغری 🔸️بیان المراد محمد جواد ذهنی 🔸️کاملترین ترجمه و تبیین عباس زراعت، حمید مسجد سرائی 🔸️ترجمه و شرح اصول فقه حسین امینی‌نجفی 🔸️ترجمه و تبیین اصول فقه محسن غرویان 🔸️کتاب بایسته های اصول فقه: شرح اصول فقه مظفر با تطبیق آراء شهید صدر (منطبق بر حقوق و قوانین ایران) محمدعلی معیرمحمدی 🔸️شرح مختصر و جامع اصول فقه،حمید فرجی 🔸️شرح تطبیقی اصولی حقوقی اصول الفقه، زینب رحمانی، دکتر محمد ادیبی مهر،سید محمد رسول محرمی 🔸️المفيد في شرح أصول الفقه، ابراهيم اسماعیل شهركاني 🔸️شرح و خودآموز نموداری اصول فقه ابراهیمِ علی عسگری 🔸️توضیح و شرح اصول فقه (اعراب گذاری متن) سید جواد رضوی @aletra
📋 خلاصه‌ای از جلسات هفتم و هشتم ✅ مباحث الفاظ هم در علم منطق بحث شده است و هم در علم اصول و طلبه باید مقایسه و تطبیقی مباحث الفاظ را ببیند و دید منطقی و اصولی را در مبحث الفاظ مقایسه کند. 🌺🍃 روش شناسی اصول فقه (در هر باب از اصول فقه، علما به چه چیزهایی پناه می‌برند تا یک چیز را رد یا اثبات کنند؟) در الفاظ⬅️ از چه چیزی برای استدلال کردن استفاده می‌کنیم؟ در مکتب نجف به سراغ عقل می‌روند. 🟢 شهید اول کتابی دارد به نام «القواعد» که شهید ثانی آن را شرح کرده است. این کتاب بدین صورت است که نه عنوان دارد و نه فصل بندی؛ بلکه فقط قاعده را بیان می‌کند. کتاب «معالم» نیز که نگاشته پسر شهید ثانی است، همینگونه است و فقط اصل را بیان می‌کند. نگاه این بزرگان به اصول، چنین بود که این قانون، به درد این قسمت از فقه می‌خورد؛ برای همین به شکل قانون جلو رفتند و کتاب فقهی «لمعه» نیز بر همین اساس نگاشته شده است. بنابراین این شیوه اصول‌نگاری که الان در حوزه علمیه رایج است (مانند کتاب الموجز) مطابقت با لمعه ندارد. اگر می‌خواهید اثر این شیوه اصول‌نگاری مانند الموجز را و اثر رجال رایج را در فقه ببینید، می‌توانید به کتاب «الفقه الإستدلالی» آقای ایروانی مراجعه کنید. 📚 معرفی کتاب: 📕 «مبادی فقه و اصول» علیرضا فیض: توضیح اصطلاحات اصولی 📗 «ادوار علم اصول» ابوالقاسم گرجی 📙 «مدخل علم فقه» رضا اسلامی @aletra
برای ورود به بحث اصول استدلالی (معمولا پایه۷) این کتاب که مجموعه ای از مصاحبه ها با مراجع و اساتید بلندپایه درس خارج است پیشنهاد می شود. جدید ترین نظرات و نوآوری ها را در این کتاب ببینید. 🔵بنده این دو جلد را دوبار خوانده ام. @dehban_ir @aletra
یکی از مشکلات هر ساله طلبه ها بحث اقسام وضع است. در زیر بخشی از تقریر الموجز استاد دهبان را می بینیم: وضع یعنی متصوَّر اولیه موضوع له یعنی متصوَّر در مرحله سوم چطور؟ مرحله یک: یک درخت را در نظر (تصور)بگیرید به این می گوئیم =وضع مرحله دو: حالا یک لفظ انتخاب کنید مرحله سوم: آن لفظ را برای معنای متصور در همین مرحله (سوم) قرار می دهیم. اقسام وضع به لحاظ معنا: مقدمه: کلمه خاص یعنی جزئی و عام یعنی کلی پس عبارات اصول فقه اینطور معنا می شود: اول: وضع خاص یعنی متصوَّر اولیه جزئی موضوع له خاص یعنی متصور ثانویه که در مرحله سوم لفظ برایش قرار می دهیم همان متصور جزئی باشد. دوم: وضع عام یعنی متصوَّر اولیه کلی موضوع له عام یعنی متصوَّر ثانویه که در مرحله سوم لفظ برایش قرار می دهیم همان متصوَّر کلی باشد. این مورد بالا مشکلی ندارد و اتفاقی است. سوم: وضع عام یعنی متصوَّر اولیه کلی موضوع له خاص یعنی متصوَّر ثانویه که در مرحله سوم برایش لفظ قرارمی دهیم همان متصوَّر کلی نباشد که در مرحله اول تصور کردیم بلکه مصادیق آن باشد که می شود: متصوَّر ثانویه جزئی این قسم اختلافی است. چهارم: وضع خاص یعنی متصوَّر اولیه جزئی موضوع له عام یعنی متصوَّر ثانویه که در مرحله سوم برایش لفظ قرار می دهیم همان متصوَّر جزئی اولیه نباشد بلکه کلی آن باشد پس می شود: متصوَّر ثانویه کلی این قسم را مشهور محال می دانند. @aletra
تفاوت أشهر،أقوی، أحوط و أظهر! اگر بررسی یک قول در برابر نقل قول دیگری است و قول دیگر مشهور باشد این را می گویند أشهر. اگر دو یا چند قول داریم که ادله آنها بررسی شده است اما یک قول از نظر قدرت استدلال، بالاتر است، اینجا می گویند: این أقوی است. اگر مساله جایی است که از نظر فقهی و حقوقی چند حق مطرح شده است، فرقی ندارد چند حق از مردم یا مختلف بین خدا و مردم اینجا از نظر جمع بین حقوق است که رعایت احتیاط می شود، می گویند این أحوط است. اگر جایی مساله ادله لفظیه دارد اینجا باید بر اساس استظهار از نصوص قضاوت نمود، یعنی در جمع بندی نصوص و استظهار از این نصوص می گویند: این أظهر است. @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️بُرشِ کوتاهی از درس مکاسب پایه ۸ استاد دهبان ١٠ مهر ٤٠٢ 🔸️مکاسب ج۳ ص ۱۶۵ ✅اصطلاحات صفت در علوم صرف و نحو و اصول و فقه و ✅اصطلاحات مشتق به معنی اعم، عام، خاص، و اخص @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅برش کوتاهی از درس رسائل، برائت، شبهه وجوبیه ۱۲ مهر ۴۰۲ 🔺️احتیاط در فتوا 🔺️احتیاط به فتوا 🔺️فتوای به احتیاط استاد دهبان @aletra
💠 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد: 1️⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر 2️⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی 3️⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی 4️⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی 5️⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی 6️⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد 7️⃣ مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد 8️⃣ مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف 9️⃣ مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر 0️⃣1️⃣ روش شناسی فقهی (نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی) ـ مرحوم اکبر ترابی شهرضایی و همکاران @aletra
💠موضوعات کانال فقه العترة 🔹️درسهای حوزوی 🔹️فقه 🔹️اصول فقه 🔹️فلسفه 🔹️عرفان 🔹️نجوم 🔹️روشهای اجتهادی @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️اخبار من بلغ جلسه اول🔹️ 🍀بررسی کار علامه حلی 🍀واکنش های اصولی و فقهی به کار علامه 🍀تاریخچه قاعده تسامح ادله سنن 🔺️استاد دهبان @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️اخبار من بلغ جلسه دوم🔹️ 🍀حدیث شناسی 🍀قرائت و بیان نکات وسائل الشيعه 🍀بررسی تفاوت های نقل ها 🍀روش رجالی و فهرستی ✅کتاب هشام 🔺️استاد دهبان @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅درختواره علماء علم اصول 💠کیفیت فایل عالی 📌مناسب برای نمایشگاه های طلبگی @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️اخبار من بلغ جلسه سوم🔹️ 💠تصحیح روایات از نسخ 🔸️علت تفاوت نقل کلینی و برقی از نسخه واحد استاد دهبان @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نقد های بیشمار بر قاعده علی الید ما اخذت قاعده ای که در غالب دروس پذیرفته شده است! نقد حدیث شناسی، نقد فقهی استاد دهبان برشی از کلاس مکاسب پایه هشتم @aletra
نقد های متعدد پیرامون قاعده علی الید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2483 @aletra
🔴علت ایجاد مکتب اخبار در قرن یازدهم 📍اینجا مبانی مختلف بررسی شده است👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2388 @aletra
در آمدی بر تاریخ علم اصول ✍مهدی علی پور 📑ادوار و مراحل علم اصول در شیعه به همراه معرفی قله های این علم، کتب شاخص نوآوری های هر دوره و مطالب فراوان دیگر @aletra
نمودار تاریخ اصول .pdf
167.4K
نمودار کامل درآمدی بر تاریخ علم اصول ✍تهیه کننده:طلبه فاضل آقای علیرضا اخوان 🔸️حوزه حضرت آیت‌الله مجتهدی ره @aletra
الموؤنة في اللغة: ابن فارس قال: «مؤن» المیم والواو والنون وهی المُؤن التی تمون عیالک، أی تقوم بکفایتهم وتتحمل مؤنتهم، والأصل موُنه بغیر همزه.معجم (المقاییس:۵/۲۸۶ ) وعلى ذلک فالفعل «مان، یمون، مؤنه». أو مهموز العین کما یظهر من القاموس حیث قال: «مأن» بالهمزه وقال: مأن القوم: احتمل مؤنتهم، أی قوتهم، وقد لا یهمز فالفعل «مانهم». وقال: من ذاک الباب أیضاً: التموّن، کثره النفقه على العیال، ومأنه: قام بکفایته فهو مموِّن.( القاموس المحیط:۴/۲۶۹ و ۲۷۳ ماده «المأنه» و «التموّن») وجعله فی «اللسان» من کلا البابین وقال: مأن القوم ومأنهم، قام علیهم، ورجّح کونها فی الأصل مهموزه. (لسان العرب:۱۳/۳۶۹; ماده «مأن».) @aletra
نمودار فقه.pdf
135.4K
💠تقریر بیانات استاد حاج آقا میرهاشم حسینی حفظه الله در دوره مبادی فقه و اصول 🔸️مقرر: مهدی دهبان 🔸️نواقص نمودار به خاطر تقریر و برداشت از بیانات است. 🔺️انتشار برای اولین بار🔺️ @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تفاوت سه اصطلاح: 🔸️عدم قول به فصل 🔸️قول به فصل 🔸️قول به عدم فصل 🔺️به همراه توضیح خرق اجماع و احداث قول ثالث استاد دهبان @aletra
🔰موضوع شناسی در جرایم حقوقی و کیفری 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین از مهمترین چالشهای اجرای قوانین قضایی تشخیص موضوع است. و یکی از بزنگاه های تشخیص موضوع مبحث معاونت و مشارکت در جرایم حقوقی و کیفری می باشد. گاهی دلیلی در فقه امامیه از توسعه قابل قبولی برخوردار است اما این توسعه توأم با برداشت فقهاء نیست یعنی فاصله ای وجود دارد بین قلمرو دلالی و برداشت محدود فقیه از قواعد. در بحث معاونت و مشارکت در جرم عناوین متعددی در فقه امامیه وجود دارد که بعضا فقها آن عناوین را تحت یک موضوع طرح و بحث می کنند و حال آنکه قابلیت جداسازی هم در حدّ و هم در حجّت وجود دارد. چرا که بعضا عناوین ادغام شده تفاوت ماهوی باهم دارند. ده عنوان زیر را کوتاه از نظر بگذرانیم: ۱.مقدمات حرام (کمک به نفس برای معصیت) ۲.تعاون بر اثم (غیر از اعانه است) ۳. تعاون بر ظلم(غیر از اعانه است) ۴. اعانه بر ظلم(علی الظاهر با عنوان ۶ یکی باشد) ۵. اعانه بر اثم ٦. معونة الظالمين (فی ظلمهم) ٧. اعوان الظلمة (حتی بدون عمل) ٨. عمل للظالمين (مطلق) ٩. قبول ولایت من الظالم أو الجائر ١٠. جوائز السلطان و عماله(مطلق المال المأخوذ منهم) در یک نگاه آنچه که در طول وقوع حرام از دیگری واقع می‌شود،عنوانش اعانه خواهد بود. اما در عرض، تعاون می شود. حال اگر عنوان تجاوز به حق دیگری بود می شود ظلم اگر حرام در افعال مکلف بود اثم خواهد شد. 💠بعد از روشن شدن معانی اعانه و تعاون باید دانست که عنوان معونه از عناوین خاص است و برای آن دلیل جدا وجود دارد. معونة الظالم را همۀ علما حرام می‌دانند. عدّه‌ای از علما اعانۀ بر اثم را حرام نمی‌دانند؛ چرا كه در آیۀ مبارکه از عنوان تعاون بر اثم استفاده شده است. تفاوت اين دو در اين است كه تعاون بر اثم زمانى محقق مى‌شود كه عمل حرامى ـ مثل دزدی کردن ـ را چند نفر با هم انجام دهند، امّا «اعانه» طولی است؛ به اين معنا كه هر یک مقدّمه‌اى را به انجام مى‌رسانند تا نوبت به شخص آخر می‌رسد كه حرام را انجام می‌دهد. در خصوص «معونة الظالم» چون عنوان خاصّی دارد، ولو به صورت اعانه هم باشد حرام است. عمل و کسب در این جا به معنای کارمندی است، نه به معنای کارگری. بنابراين حتّی اگر به شكل کارگری هم نباشد، باز هم حرام است. سزاوار بود فقهاء بین اعانه بر اثم و اعانه بر ظلم و تعاون بر اثم و تعاون بر ظلم فرق بگذارند البته در متون فقهی برخی از فقها به بعضی از این عناوین اشاره شده است. مقدمه حرام در فعل نفس است و در اصول فقه از آن بحث می شود. اگر کسی در تقویت اعمال مجرمانه شرکت کند (آن هم نه بصورت اعانه و نه بصورت تعاون) یعنی بدون انجام جرم باعث تقویت و تحکیم جرم شود (مانند شرکت در اغتشاشات مشروط بر اینکه تعاون و اعانه بر ظلم نکند) تحت عنوان اعوان الظلمه قرار گرفته می توان علیه او اعلان جرم نمود. عمل للظالمین در صورتی که عناوین پیش گفته برآن صدق نکند ایرادی ندارد مانند خیاطی که برای یک مُجرم خیاطی کند. عنوان قبول ولایت در کشورهای غیر اسلامی و یا متخاصم رخ می دهد که به جزء استثنائاتی(مانند کمک به جامعه شیعه) همه موارد آن حرام و در صورت وجود قانون جرم است. مبحث جوائز السلطان (اخذ اموال مجرمان) در تحت عناوینی چون پولشوئی و اقدام علیه امنیت اقتصادی و... می رود. نکته: در بحث کتاب القصاص عنوان "سبب و مباشر" هم معاضد این بحث است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
روش شناسی شیخ اعظم(۱) ایشان در مکاسب بسیاری مواقع از بررسی فتوا شروع می کنند و بعد به بررسی ادله می پردازند (و بعد مفهوم شناسی و...) اگر بررسی فتوا به حد شهرت یا اجماع و اتفاق برسد ایشان در حد دلیل قرار می دهند اما اگر به این نرسید در مشخص کردن محل نزاع بصورت نفی یا اثبات از آن بهره می برند. در حد دلیل به معنای حجت بودن نیست، چون ممکن است فقیهی دلیلی را حجت نداند، اما به دو صورت از آن بهره ببرد؛ اول به صورت معاضد و کمک کننده به ادله دیگر یعنی شواهد اقامه کند تا به اطمینان برسد. دوم برای از کار انداختن یک دلیل یعنی مثلا شهرت یا اجماع اگرچه نتواند خودش حجت باشد اما این قابلیت را دارد که یک فتوا یا روایت را از حجیت بیندازد و للتفصیل محل آخر. @aletra
Mohandesi-e-Estenbat-Heydari-Fasaei-www.Ziaossalehin.ir-1398.pdf
1.43M
مهندسی استنباط استاد حیدری فسایی تقریرات کامل (۲۱ جلسه) @aletra