eitaa logo
فقه العترة
324 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
23 فایل
💠موضوعات کانال فقه العترة: 🔹️درسهای حوزوی 🔹️فقه 🔹️اصول فقه 🔹️فلسفه 🔹️عرفان 🔹️نجوم 🔹️روشهای اجتهادی وابسته است به کانال حجت الاسلام استاد دهبان https://eitaa.com/dehban_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
الموؤنة في اللغة: ابن فارس قال: «مؤن» المیم والواو والنون وهی المُؤن التی تمون عیالک، أی تقوم بکفایتهم وتتحمل مؤنتهم، والأصل موُنه بغیر همزه.معجم (المقاییس:۵/۲۸۶ ) وعلى ذلک فالفعل «مان، یمون، مؤنه». أو مهموز العین کما یظهر من القاموس حیث قال: «مأن» بالهمزه وقال: مأن القوم: احتمل مؤنتهم، أی قوتهم، وقد لا یهمز فالفعل «مانهم». وقال: من ذاک الباب أیضاً: التموّن، کثره النفقه على العیال، ومأنه: قام بکفایته فهو مموِّن.( القاموس المحیط:۴/۲۶۹ و ۲۷۳ ماده «المأنه» و «التموّن») وجعله فی «اللسان» من کلا البابین وقال: مأن القوم ومأنهم، قام علیهم، ورجّح کونها فی الأصل مهموزه. (لسان العرب:۱۳/۳۶۹; ماده «مأن».) @aletra
نمودار فقه.pdf
135.4K
💠تقریر بیانات استاد حاج آقا میرهاشم حسینی حفظه الله در دوره مبادی فقه و اصول 🔸️مقرر: مهدی دهبان 🔸️نواقص نمودار به خاطر تقریر و برداشت از بیانات است. 🔺️انتشار برای اولین بار🔺️ @aletra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تفاوت سه اصطلاح: 🔸️عدم قول به فصل 🔸️قول به فصل 🔸️قول به عدم فصل 🔺️به همراه توضیح خرق اجماع و احداث قول ثالث استاد دهبان @aletra
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰موضوع شناسی در جرایم حقوقی و کیفری 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین از مهمترین چالشهای اجرای قوانین قضایی تشخیص موضوع است. و یکی از بزنگاه های تشخیص موضوع مبحث معاونت و مشارکت در جرایم حقوقی و کیفری می باشد. گاهی دلیلی در فقه امامیه از توسعه قابل قبولی برخوردار است اما این توسعه توأم با برداشت فقهاء نیست یعنی فاصله ای وجود دارد بین قلمرو دلالی و برداشت محدود فقیه از قواعد. در بحث معاونت و مشارکت در جرم عناوین متعددی در فقه امامیه وجود دارد که بعضا فقها آن عناوین را تحت یک موضوع طرح و بحث می کنند و حال آنکه قابلیت جداسازی هم در حدّ و هم در حجّت وجود دارد. چرا که بعضا عناوین ادغام شده تفاوت ماهوی باهم دارند. ده عنوان زیر را کوتاه از نظر بگذرانیم: ۱.مقدمات حرام (کمک به نفس برای معصیت) ۲.تعاون بر اثم (غیر از اعانه است) ۳. تعاون بر ظلم(غیر از اعانه است) ۴. اعانه بر ظلم(علی الظاهر با عنوان ۶ یکی باشد) ۵. اعانه بر اثم ٦. معونة الظالمين (فی ظلمهم) ٧. اعوان الظلمة (حتی بدون عمل) ٨. عمل للظالمين (مطلق) ٩. قبول ولایت من الظالم أو الجائر ١٠. جوائز السلطان و عماله(مطلق المال المأخوذ منهم) در یک نگاه آنچه که در طول وقوع حرام از دیگری واقع می‌شود،عنوانش اعانه خواهد بود. اما در عرض، تعاون می شود. حال اگر عنوان تجاوز به حق دیگری بود می شود ظلم اگر حرام در افعال مکلف بود اثم خواهد شد. 💠بعد از روشن شدن معانی اعانه و تعاون باید دانست که عنوان معونه از عناوین خاص است و برای آن دلیل جدا وجود دارد. معونة الظالم را همۀ علما حرام می‌دانند. عدّه‌ای از علما اعانۀ بر اثم را حرام نمی‌دانند؛ چرا كه در آیۀ مبارکه از عنوان تعاون بر اثم استفاده شده است. تفاوت اين دو در اين است كه تعاون بر اثم زمانى محقق مى‌شود كه عمل حرامى ـ مثل دزدی کردن ـ را چند نفر با هم انجام دهند، امّا «اعانه» طولی است؛ به اين معنا كه هر یک مقدّمه‌اى را به انجام مى‌رسانند تا نوبت به شخص آخر می‌رسد كه حرام را انجام می‌دهد. در خصوص «معونة الظالم» چون عنوان خاصّی دارد، ولو به صورت اعانه هم باشد حرام است. عمل و کسب در این جا به معنای کارمندی است، نه به معنای کارگری. بنابراين حتّی اگر به شكل کارگری هم نباشد، باز هم حرام است. سزاوار بود فقهاء بین اعانه بر اثم و اعانه بر ظلم و تعاون بر اثم و تعاون بر ظلم فرق بگذارند البته در متون فقهی برخی از فقها به بعضی از این عناوین اشاره شده است. مقدمه حرام در فعل نفس است و در اصول فقه از آن بحث می شود. اگر کسی در تقویت اعمال مجرمانه شرکت کند (آن هم نه بصورت اعانه و نه بصورت تعاون) یعنی بدون انجام جرم باعث تقویت و تحکیم جرم شود (مانند شرکت در اغتشاشات مشروط بر اینکه تعاون و اعانه بر ظلم نکند) تحت عنوان اعوان الظلمه قرار گرفته می توان علیه او اعلان جرم نمود. عمل للظالمین در صورتی که عناوین پیش گفته برآن صدق نکند ایرادی ندارد مانند خیاطی که برای یک مُجرم خیاطی کند. عنوان قبول ولایت در کشورهای غیر اسلامی و یا متخاصم رخ می دهد که به جزء استثنائاتی(مانند کمک به جامعه شیعه) همه موارد آن حرام و در صورت وجود قانون جرم است. مبحث جوائز السلطان (اخذ اموال مجرمان) در تحت عناوینی چون پولشوئی و اقدام علیه امنیت اقتصادی و... می رود. نکته: در بحث کتاب القصاص عنوان "سبب و مباشر" هم معاضد این بحث است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
روش شناسی شیخ اعظم(۱) ایشان در مکاسب بسیاری مواقع از بررسی فتوا شروع می کنند و بعد به بررسی ادله می پردازند (و بعد مفهوم شناسی و...) اگر بررسی فتوا به حد شهرت یا اجماع و اتفاق برسد ایشان در حد دلیل قرار می دهند اما اگر به این نرسید در مشخص کردن محل نزاع بصورت نفی یا اثبات از آن بهره می برند. در حد دلیل به معنای حجت بودن نیست، چون ممکن است فقیهی دلیلی را حجت نداند، اما به دو صورت از آن بهره ببرد؛ اول به صورت معاضد و کمک کننده به ادله دیگر یعنی شواهد اقامه کند تا به اطمینان برسد. دوم برای از کار انداختن یک دلیل یعنی مثلا شهرت یا اجماع اگرچه نتواند خودش حجت باشد اما این قابلیت را دارد که یک فتوا یا روایت را از حجیت بیندازد و للتفصیل محل آخر. @aletra
Mohandesi-e-Estenbat-Heydari-Fasaei-www.Ziaossalehin.ir-1398.pdf
1.43M
مهندسی استنباط استاد حیدری فسایی تقریرات کامل (۲۱ جلسه) @aletra
نمودار الموجز.ppsx
5.88M
🔴نمودار کل الموجز @aletra
آیین نامه درس خارج شاگرد محور.pdf
221.6K
✍🏻 اجرایی درس خارج به روش سامرایی (شاگرد محور) 📝مدرسه شهیدین @aletra
Derakhtvare.03.Vaziri.pdf
2.16M
📌دوستان زیادی درخواست کردند تمام رشته های تخصصی حوزه علمیه را یکجا معرفی کنم. 📌این فایل توسط معاونت آموزش حوزه تهیه شده است و با احترام تقدیم به عزیزان @aletra
مناهج صناعة الإستنباط الفقهي ، بحوث الشيخ محمد السند - نازك الحسناوي.pdf
28.79M
کتاب صناعة الاستنباط 🔹تقریر دروس استاد محمد ◽️با سپاس از انتشارات "موسسة الصادق للطباعة و النشر" بابت اجازه انتشار فایل کتاب @aletra
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۱) به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین کلمه درهم لفظ مشترک است بین واحد پول و واحد اندازه گیری مثل لفظ پوند در انگلیسی که هم واحد پول کشور است هم واحد اندازه‌گیری و سنجش. در روایات که عبارت ۵۰۰ درهم برای مهر السنة به کار رفته منظور ۵۰۰ سکه درهم نیست بلکه درهم یک واحد اندازه‌گیری در میان حجاز بوده است(شواهدی برای چنین برداشتی وجود دارد). 🔸️اینک روایات مهر السنة: 🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وجَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً و النَّشُّ عِشْرُونَ دِرْهَماً وهُوَ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ 🔺️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‌ سَاقَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى أَزْوَاجِهِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً وَ نَشّاً وَ الْأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً وَ النَّشُّ نِصْفُ الْأُوقِيَّةِ عِشْرُونَ دِرْهَماً فَكَانَ ذَلِكَ خَمْسَمِائَةِ دِرْهَمٍ قُلْتُ بِوَزْنِنَا قَالَ نَعَمْ. 🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَيْنِ عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه ع - عَنِ الصَّدَاقِ هَلْ لَه وَقْتٌ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والنَّشُّ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً فَذَلِكَ خَمْسُمِائَةِ دِرْهَمٍ 🔺️ورَوَى حَمَّادٌ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي يَحْيَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ وكَانَتِ الدَّرَاهِمُ وَزْنَ سِتَّةٍ يَوْمَئِذٍ 📚الكافي 5 /376و375 قرائن متعددی در روایات مهرالسنة وجود دارد که منظور درهم به معنای وزن باشد: ▪️تکرار کلمه وزن ▪️معیارهای وزنی مثل اوقیه و نشّ ✅یکی از قرائن مهم که دلالت می کند درهم به معنی سکه درهم نیست بلکه معیار وزنی است، روایت زیر می باشد: 🔺️الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‌ فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً عَلَى حُكْمِهَا أَوْ عَلَى حُكْمِهِ فَمَاتَ أَوْ مَاتَتْ قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بِهَا قَالَ لَهَا الْمُتْعَةُ وَ الْمِيرَاثُ وَ لَا مَهْرَ لَهَا قُلْتُ فَإِنْ طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا قَالَ إِذَا طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا لَا يُجَاوِزُ حُكْمُهَا عَلَيْهِ أَكْثَرَ مِنْ وَزْنِ خَمْسِمِائَةِ دِرْهَمٍ‌ فِضَّةً مُهُورِ نِسَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص. سکه درهم سکه نقره است پس عبارت درهم فضه اشتباه خواهد شد مگر اینکه درهم را معیار وزن بگیریم تا عبارت روشن شود ۵۰۰ درهم نقره. ❗اما متاسفانه محققین کافی چه چاپ اسلامیه چه چاپ دار الحدیث با اینکه اعتراف کردند در تمام نسخ کافی و تهذیب و استبصار متن همینگونه است به خاطر عبارت فقیه کلمه فضه را زاید دانسته اند! علت حکم به زیادت هم روشن است! نتوانستند جمع کنند بین کلمه درهم و کلمه نقره! درحالی که اشاره شد هیچ اشکالی ندارد بلکه درست آن همین متن است و در اهل سنت هم همینگونه آمده: أن النبي صلى الله عليه وسلم أصدق خديجة" من مال أبي طالب على ما مر فنسب إليه لوقوع النكاح له، "اثنتي عشرة أوقية ذهبًا ونشًا" وظاهر كلام الطبري حمله على ظاهره وأن الذي من أبي طالب غيره، "قالوا وكل أوقية أربعون درهمًا قال المحب الطبري" فتكون جملة الصداق خمسمائة درهم شرعي، انتهى 📚شرح الزرقاني علي المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه/ الزرقاني، محمد بن عبد الباقي 1/ 378 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید