📛اتهامات خلاف واقع عبدالکریم سروش برای تخریب شخصیت آیت الله مصباح یزدی
🔴آقای سروش در سخنرانی اخیرش به مناسبت ارتحال ملکوتی آیت الله مصباح یزدی اتهامات زیادی از جمله مخالفت با انقلاب اسلامی و ... به ایشان زده است.
❌این نخستین بار نیست که دکتر سروش برای تقابل با روحانیت انقلابی شیعه به چنین مدعیات بدون استنادی متوسل میشود؛ بلکه چندین سال است که چنین شیوهای را در پیش گرفته و برای اثبات مدعیاتش نسبتهایی را به دیگران می دهد که خلاف واقع بودن بسیاری از آنها آشکار شده است.
✅نمونه اول:
آبان ماه سال 1393 دکتر سروش در مقالهای که درباره اسیدپاشی در اصفهان نگاشت، خاطرهای از آقای عطاء الله مهاجرانی نقل کرد تا با استناد به آن، امام جمعه شهر اصفهان و نیروهای حزب اللهی این منطقه را تخریب کند. چندی نگذشت که سید عطاءالله مهاجرانی، نقل قول منسوب به خود در مقاله عبدالکریم سروش درباره ی انصار حزب الله اصفهان را تکذیب کرد و با طعنه به دکتر سروش نوشت: " حتماً ناقل خاطرهای که به نام اینجانب در مقاله دکتر سروش آمده است، فرد دیگری بوده است." www.rahesabz.net/1393/8/16)
✅نمونه دوم:
در تیر ماه سال 1392 دکتر سروش در مقاله "بازی با دین مردم" که در باب نقد حکم فقهی "بهتان به مخالفان" نوشته، به دروغ به آیت الله مومن نسبت داد که وی وارد کردن اتهام لواط و زنا و ... به مخالفان را مجاز میداند.
📢این ادعای خلاف واقع سروش با واکنش مهاجرانی روبرو شد و ایشان در پاسخ چنین نوشت:
«دانشمند گرامی، جناب آقای دکتر سروش ... به عنوان شاهدی و مصداقی بر نوشته خویش مطلبی را از فقیه ارجمند آیت الله مومن روایت کردهاند...به گمانم دکتر سروش متن نوشته آیه الله مومن را ندیدهاند، و یا دقیق نخواندهاند و یا نسخه مورد استناد ایشان به کلی متفاوت از نسخهای است که اینجانب دیدهام و گرنه ممکن نبود چنین نسبتی را به آیه الله مومن دهند.» www.rahesabz.net(1392/4/31))
✅نمونه سوم:
دکتر سروش در سال 1387 با میشل هوبینگ خبرنگار هلندی، مصاحبهای دربارۀ وحی و قرآن انجام داد. سروش در این مصاحبه تأکید کرد که قرآن کلام بشر است نه کلام خدا. سپس سروش مدعی شد که معتزله نیز چنین دیدگاهی داشتهاند.
انتساب چنین دیدگاهی به معتزله برای کسی که اندک آشنایی با دیدگاه و آثار متفکران معتزله درباره قرآن داشته باشد، بسیار مضحک است؛ زیرا معتزلیان بر خلاف اهل حدیث، قرآن را مخلوق خدا میدانستند نه قدیم؛ در حالی که دکتر سروش، دیدگاه معتزله درباره مخلوق بودن قرآن را به دروغ به این معنا معرفی میکند که آنان قرآن را مخلوق بشر میدانستند.
✅نمونه چهارم:
در مصاحبه سروش در باب کرونا، وی نقل می کند که : «وقتی که آیت الله جوادی آملی به شوروی سفر کرد تا نامه امام خمینی را به گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق تحویل دهد، مترجم روسی از آیت الله جوادی سوال کرد چرا خداوند زلزله را میفرستد که در اثر آن هزاران نفر کشته میشوند؟ و آیت الله جوادی آملی از پاسخ دادن عاجز میشود؛ چون تاکنون به این مسئله فکر نکرده بود.»
بدیهی است که نقل مزبور نادرست است؛ زیرا مسئله شرور یکی از مباحث اصلی علم کلام و فلسفه است که حتی طلاب حوزه بارها در طول تحصیل آنها را فرامیگیرند؛ چه برسد به آیت الله جوادی آملی که در مباحث فلسفی به طور عمیق و تحلیلی به مباحث شرور پرداختهاند. (ر.ک: مسلم محمدی، «حل معمای شرّ در آثاراستاد آیت الله جوادی آملی»، حکمت اسراء، شماره 3)
✅نمونه پنجم:
سروش در سخنان اخیرش نیز دهها اتهام به آیت الله مصباح می زند و هیچ سندی نیز برای اتهاماتش ارائه نمی کند. از جمله آیت الله مصباح را در دوران قبل از انقلاب از مخالف انقلاب اسلامی معرفی می کند. در حالی که حتی برخی روحانیونی که مخالف فکری آیت الله مصباح هستند و از سوابق ایشان آگاهی دارند به مشارکت فعال ایشان در مبارزه با رژیم شاه اذعان دارند.(ر.ک: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/12/2422821/) به عنوان نمونه آقای حجتی کرمانی، از مخالفان فکری آیت الله مصباح، می نویسد:«وی(آقای مصباح) از آغاز نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی همیشه در خفا یار و یاور انقلاب بود. »(https://www.ettelaat.com/mobile/?p=199331&device=phone)
⚫️دکتر سروش، همان طور که در بالا به نمونههایی اشاره شد، در نقل قول ها و انتسابهای خلاف واقع، کارنامه سیاهی دارد و دستور قرآن مجید دربارۀ سخنان این گونه افراد چنین است:
☀️« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ » « ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید.»
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
@tollabolkarimeh 🌷
غریب منم که دور افتادهام از نگاهِ شما...
@gomnam_nevesht
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک | اولین روزهای زمستان
◽️ روایتی از القائم تا هواپیمای اوکراینی
#هواپیما | #سقوط
@KHATTMEDIA
@alfavayedolkoronaieh🌱
« امـان از این فرشها که دل آدم را بـه تار و پودشان گـره میزنند و
چلّهی دلتنگی به راه میاندازد :) »
و چقدر هم دلتنگ ...💔
#آقای_امام_رضا
yadegaranir
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔸او نمونهی برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود🔸
رهبر انقلاب ؛ ۱۳ دی ماه ۹۸
#شهید_حاج_قاسم_سلیمانی
#مرد_میدان #سرباز_ولایت
#استوری
@story_mazhabi
@alfavayedolkoronaieh🌱
به چشمهایِ خمینیاش که نگاه میکردی از بیخوابی قرمز شده بود، آنقدر بیداری کشیده بود که هروقت اراده میکرد چشمهایش را میبست و از شدت خستگی بیهوش میشد..
برای دستهایش فرقی نداشت که دخترک یتیمی را که از چنگال داعش نجات میدهد شیعه است یا سنی؟ اصلا مسلمان است یا غیرمسلمان؟
برای سیل خوزستان که رفت اصلا از خودش نپرسید تو اینجا چه کار میکنی؟! مگر فرماندار ندارد؟شهردار ندارد؟ کارمند ندارد آن ادارهی مسئول؟!
برای پاهایش فرق نداشت کجا میروند، خیابانهای تهران خودمان رد منافقین را میزند یا در خرابههای سوریه با تکفیریهایی میجنگد که اگر پایشان به مرزهای ایران برسد به صغیر و کبیرمان رحم نمیکند!
بعضی همسن و سالهایش، همانها که دیگر جنگیدن خستهشان کرده بود، حقوقِ سرداری را میگرفتند و کارشان شده بود از این یادواره به آن یادواره فقط نقل خاطره کنند! خاکِ میدان را بوسیده بودند و کنار گذاشته بودند! حاجی اما هم حرف میزد هم عمل میکرد! حاجی هنوز وصیّ امام بود، برای او جنگ ادامه داشت، آخر ملتِ خمینی چشم امیدشان به او بود!
ما افتخارمان این است که در کشوری نفس کشیدیم که او نفس میکشید، برای عقیدهای جنگیدیم که او برایش جان داد، بعضی وقتها فکر میکنم من آخرین سربازِ جنگ هستم، که بیخبر از قطعنامه هنوز میجنگم! به این فکر میکنم که مرگ برای من تمام شدن نیست، شروعی ست با قدرت بیشتر! به آن مستطیل خاکی، به قبرم، به تاریکیاش.. فکر نمیکنم! میدانی؟ برای ما شیعههای علی علیهالسلام زندگی تمامی ندارد.. مگر قاسم سلیمانی خسته شده بود که ما خسته شویم؟ مگر او از جمهوری اسلامی شاکی بود که ما باشیم؟ شاید به دل خسته بود از ناعدالتیها، اما تلاش میکرد، قدم برمیداشت، روشنفکر نبود، ادای اپوزیسیونِ ریشو را هم در نمیآورد! حاجقاسم خودش بود، ولی خودش خوب بود! نقد داشت و راه حل! غر نمیزد و خسته نمیشد! جان داد اما تو میبینی که هنوز ادامه دارد..
سید مصطفی موسوی
@ir_tavabin
@alfavayedolkoronaieh🌱
⭕ سخنرانی سگ قمار باز از پشت شیشه ضدگلوله!
🔻پیشتر فرمانده سپاه قدس خطاب به ترامپ گفته بود:بعید نیست از درون خانه شما پاسخ جنایتتان را بدهند
@raefipourfans ..
@alfavayedolkoronaieh🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی
هشدار هشدار هشدار
@alfavayedolkoronaieh🌱
🔴 بدون مقدمه!
تخصص ویژهای داریم در فرعی تلقی کردنِ مباحث اصلی و اصل #جلوه_دادنِ مباحث فرعی وکماهمیت.
کاش دست برداریم از این عادتِ غلط
کاش دست بکشیم از این اشتباهِ شایع
روزهای بعد از رحلت مرحوم علامه مصباح طبیعتا باید گفتگو و دغدغهمان حول محور
#تبیین_شخصیت عظیم ایشان
پاسخ به #شبهات موجود درباره این عالم الهی
#پیام_تسلیت_تاریخی رهبر انقلاب در این فقدان دردناک
و همچنین تعابیر بلندی که در آن #نماز پنج-شش نفره گفته شد
صرف شود.
بنگریم به حجم بالای بحثهایی که در حال پرداختن به رعایت یا عدم رعایت مقررات بهداشتی در #تشییع ایشان شد.
چرا؟
آیا این چنین تعابیری که در پیام مقام معظم رهبری مطرح شده، جای بحث و پیگیری نداشتند؟!
🔹عالم ربانی
🔹فقیه مجاهد
🔹حکیم مجاهد
🔹برادر قدیمی
🔹متفکر برجسته
🔹مدیر شایسته
🔹پارسا و پرهیزگار
🔹سالک در طریق معرفت توحیدی
🔹دارای زبان گویا در اظهار حق
🔹دارای پای با استقامت در صراط مستقیم
🔹تقدیر از خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی
🔹تقدیر از خدمات ایشان در نگارش کتب راهگشا
🔹تقدیر از خدمات ایشان در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار
🔹تقدیر از حضور انقلابي ایشان در همه میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد
اینکه از همه این مباحث پراهمیت و اصلی چشم پوشیدیم و به اثبات یا رد آن مراسم تشییع رسیدیم یعنی :
یک جای کار ایراد دارد عزیزان
یک جای کار ایراد دارد دوستان.
@bahaneee
@alfavayedolkoronaieh🌱
دعا وسیله کینه زدایی (:📿
همه کسانی را که از آنها گله دارید ،
مثل دانه تسبیح ردیف کنید ...🍃
#از_جمله_کارهای_خوب🌿
@yadegaranir
@alfavayedolkoronaieh🌱
به نیت حاج قاسمِ شهید
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین ..
#حسینجانم
@hii_va
@alfavayedolkoronaieh🌱
🗞صفحه اول روزنامههای پنج شنبه 18دی 99
https://www.hawzahnews.com/photo/937840
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🔰هر که فهمش بیش اشکش بیشتر
🔻تعریف
کنایه از اینکه ثمره معرفت باید محبت باشد.
🔻پیشینه
از «هرکه بامش بیش برفش بیشتر» الهام گرفته است.
🔻ریشه معنوی
اگر کسی علمش بیشتر شد و تواضع و انکسار و رقت قلبش افزوده نشد باید در علمش شک کند؛ چراکه رهاورد علم باید حالاتی مانند حسن خلق و عبادت و اخلاص و حلم و معرفه الله و تواضع و... باشد.
🔻کاربرد
برای دعوت به فهم بیشتر برای اشک بیشتر. برای آنان که میخواهند رزق اشک بیشتری داشته باشند راهی برای اشک چشمگیر نشانشان میدهد. گریه با معرفت هم سوزش بیشتر است و هم اشکش. شناخت مقام امام باعث میشود روضه بهتر درک شود. وقتی توجه به این مطلب باشد که امام سبب متّصل بین زمین و آسمان است و «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى» و«لَوْ لَا الحُجَّة لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا» و... آن وقت یک دهن کجی به ایشان هم یک روضه مکشوف است...
🔻نقد/ پیشنهاد/ مثلهای مشابه
مثل را به این صورت هم میتوان ذکر کرد که «هرکه اشکش بیش فهمش بیشتر» البته نه همیشه، یا به تعبیر دقیقتر «بشرطها و شروطها»یش! هر چه صفای باطن انسان بیشتر باشد و دل آمادهتر باشد فهم هم رشد بیشتری خواهد یافت. اصلاً برای همین باید اهل اشک و روضه و هیئت بود! به تعبیر زیبای استاد پناهیان هیئت به انسان صفای دل میدهد و «صفای دل داشتن» مقدمه و لازمۀ «آموختن» است:
«چرا ما باید هیئت هفتگی داشته باشیم؟ چرا هر یک از ما باید مقیّد باشیم، عضویتی در یک هیئت- به عنوان مجلس هفتگی- در زندگی خودمان و برنامههای معنوی خودمان ثبت کنیم؟
هربار که آموزشی از معارف دینی دریافت میکنید، باید تا دفعۀ بعد یک فرصتی برای تفکر، برای عمل و تجربه وجود داشته باشد، تا-آن معرفت- در جان شما تثبیت شود، و در هفتۀ بعد قطعۀ دیگری را دریافت کنید. و اگر این هفتهای یکبار، فاصلهاش زیاد شود و مثلاً به ماهی یکبار تبدیل شود، طبیعتاً باز این فاصله آسیبهای فراوانی خواهد داشت و ذهن انسان انسجام مطلب را از دست میدهد. (پیامبر اکرم(ص): وای بر هر مسلمانى که در هفته یک روز را قرار ندهد که در آن روز، امر دین و آئین خود را بفهمد و بیاموزد، و از معارف دین خویش پرسش نماید. )
چرا این آموزش باید در هیئت اتفاق بیفتد؟ چون امیرالمؤمنین(ع) در نامۀ سیویکم نهجالبلاغه فرمودند: جوان من! اگر قلبت صفا دارد، حرفهای من را بخوان. هیئت به انسان صفای دل میدهد و «صفای دل داشتن» مقدمه و لازمۀ آموختن است.
این صفا از نور اهلبیت(ع) آغاز میشود تا انگیزۀ آدمهایی که با انگیزۀ مخلصانه-بدون نام و نان، بدون نمرهگرفتن و حقوق دریافتکردن- در این جلسه شرکت میکنند. نور آدمها در این جلسه بالاست! نام اهلبیت(ع) در چنین جلسهای معنویت را افزایش میدهد! وقتی آدم میتواند در هیئت، مطلبی را دریافت بکند، چرا باید این آموختن را در فضایی غیر از هیئت انجام بدهد؟! جایی که روضه هست، میشود حرف علمی زد، چون پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر کسی بچههای من، اهلبیت(ع) من را دوست داشته باشد، خدا به او حکمت میدهد.
من وقتی میتوانم در جمع مؤمنان - که عزادار اباعبداللهالحسین(ع) هستند - بروم و از نور آنها استفاده کنم، چرا پای تلویزیون بنشینم؟ این حرفها معنا ندارد! بله، ما مینشینیم پای تلویزیون و استفاده میکنیم. ولی آن نوری که در جلسه هست، و آن نوری که در قدمهای خودِ شما هست [جای دیگر نیست] شما وقتی حرکت میکنی، تولید نور میکنی. اینها همه محفلی را برای هیئت تشکیل میدهند. هیئت به انسان صفای دل میدهد و صفای دل داشتن مقدمه و لازمۀ آموختن است.»
مثل مشابه: «هرکه شوقش بیش، اشکش بیشتر»
📚 #احلی_من_المثل
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_جمکران
@tanhaelaj