eitaa logo
الهادی
48 دنبال‌کننده
39 عکس
25 ویدیو
0 فایل
در این کانال مطالب زیر قرار داده می‌شود: مسائل بنیادین معرفتی و اعتقادی مسابقات مختلف نکات ناب اخلاقی و مقداری نمک... :) حمایت مادی: 6037998273372127 ارتباط با مدیر کانال: @hejazi313313
مشاهده در ایتا
دانلود
الهادی
🔻 در بین منابع معرفتی نام‌برده، با توجه به اینکه شهود برای همگان امکان پذیر نیست و نیازمند به ریاضت
🔻برخی از علما مانند علامه مظفر قائل به یقینی بودن محسوسات هستند؛ یعنی آگاهی هایی را که انسان از طریق حس بدست می‌آورد را مطابق با واقع می‌داند. (از نظر معرفت‌شناسی بالاترین درجه برای یقینیات است) اما برخی دیگر مانند علامه مصباح محسوسات را یقینی نمی‌داند؛ بلکه یقینیات را به دو دسته و تقسیم کرده، فقط آنها را یقینی می‌داند. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻برخی از علما مانند علامه مظفر قائل به یقینی بودن محسوسات هستند؛ یعنی آگاهی هایی را که انسان از طریق
🔻علت آنکه برخی از علماء محسوسات را یقینی نمی‌دانند این مطلب است: 🔹وقتی چوبی داخل آب فرو می‌رود، انسان آن را شکسته می‌بیند و نتیجه می‌گیرد که این چوب شکسته است. این نتیجه گیری از یک استدلال منطقی سر چشمه می‌گیرد: صغری: من چوب را به صورت شکسته می‌بینم! کبری: هر گاه من چوبی را شکسته ببینیم معنای آن این است که چوب شکسته است. نتیجه:. چوب مقابل من شکسته است. ❕ همانطور که مشخص است کبرای این قیاس منطقی دچار مشکل است. زیرا برای شکسته دیده شدن یک چوب دست‌کم دو فرض می‌توان در نظر گرفت: ۱. چوب شکسته باشد. ۲. نوری که از چوب به چشم ما می‌رسد شکسته باشد. عموم انسان ها فرض دوم را در نظر نمی‌گیرند زیرا معمولاً رخ نمی‌دهد. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻علت آنکه برخی از علماء محسوسات را یقینی نمی‌دانند این مطلب است: 🔹وقتی چوبی داخل آب فرو می‌رود، انس
🔹در آگاهی به وسیله حس، هر چه حواس بیشتری به کار گرفته شود، به یقین نزدیک‌تر است. مثلاً اگر انسان یک چوب را ببیند و همزمان آن را نیز لمس کند، احتمال خطای در دیدن بسیار کمتر خواهد شد. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻#علم_حصولی خود دو بخش است: ۱. #تصور: قسمی است که در آن قضاوتی در مورد چیزی وجود ندارد. ۲. #تصدیق
🔻هر یک از تصور و تصدیق به و تقسیم می‌شود: دایره شکلی هندسی است محدود به خط منحنی بسته ای که همه نقاط آن خط از نقطه‌ای در مرکز به یک فاصله است. در اینجا برای تعریف دایره از مفاهیم دیگری که می شناسیم کمک گرفته ایم. در اصطلاح «تصوری را که با ارجاع به تصورات دیگر یعنی از راه تعریف مفهومی به دست آید، و تصوری را که بدون ارجاع به تصورات دیگر پدید آید، گویند». بدین ترتیب، تصورهایی که مستقیماً از علم حضوری یا حواس پنج گانه حاصل می شوند یا عقل آنها را مستقیماً از علم حضوری یا داده های حسی انتزاع می کند بدیهی اند. اما تصورهایی که از راه تعریف و با ارجاع به مفاهیم دیگر به دست می آیند، نظری اند، مانند تصور دایره از راه تعریفی که گذشت، و نیز تصور الکترون ذره ای درون اتم با بار منفی که دور هسته اتم میگردد، و هاگ (سلول های زایشی گیاهان بدون گل). تصدیق ها نیز به دو قسم بدیهی و نظری تقسیم میشوند. «تصدیق های نظری با ارجاع به تصدیق های دیگر و استنتاج از آنها حاصل می شوند، اما تصدیق های بدیهی چنین نیستند»؛ یعنی برای چنین تصدیقهایی نیاز نداریم آنها را به تصدیق های دیگر ارجاع دهیم. در واقع تصدیقهای بدیهی را مستقیماً از علم های حضوری به دست می آوریم، نه از تصدیق های دیگر از باب مثال چنان که گفتیم، علم ما به وجود خودمان حضوری است. پس اینکه «من وجود دارم» یک تصدیق بدیهی می‌باشد. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻هر یک از تصور و تصدیق به #بدیهی و #نظری تقسیم می‌شود: دایره شکلی هندسی است محدود به خط منحنی بسته
🔻در اقسام تصدیق‌های بدیهی گفتیم تصدیق بدیهی بر هیچ تصدیق دیگری مبتنی نیست. البته روشن است که هر تصدیقی متوقف بر تصور اجزای آن است. بنابراین همه تصدیق ها، و از جمله تصدیق های بدیهی نیازمند تصور اجزای خود هستند. چنانچه تصدیقی به جز تصور اجزای خود به هیچ چیز دیگری نیازمند نباشد آن را تصدیق می گویند. مانند «کل از جزء خود بزرگتر است» و «هر پدری فرزند دارد». 💠@alhadi1403
الهادی
🔻در اقسام تصدیق‌های بدیهی گفتیم تصدیق بدیهی بر هیچ تصدیق دیگری مبتنی نیست. البته روشن است که هر تصدی
🔻دسته دوم: افزون بر آنکه به تصور مفاهیم به کار رفته در آنها نیاز مندیم، باید علم حضوری دیگری نیز در کار باشد تا بتوانیم آنها را تصدیق کنیم. مانند «من هستم» در اینجا افزون بر آنکه نیازمند تصور مفاهیم به کار رفته در آن، یعنی «من» و «هستی» است، بر علم حضوری من به خودم نیز مبتنی است. این تصدیق ها نیز گرچه بدیهی اند، یعنی بدون نیاز به تصدیقهای دیگر تصدیق می شوند، اما به چیزی بیش از تصور مفاهیم به کار رفته در آنها نیازمندند و بدین جهت آنها را می نامند. به این گونه تصدیق های بدیهی نیز می‌گویند. بنابراین از سنخ تصدیق‌های اند. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻دسته دوم: افزون بر آنکه به تصور مفاهیم به کار رفته در آنها نیاز مندیم، باید علم حضوری دیگری نیز در
🔻به کارگیری قوه عقل در حصول معرفت را می نامیم. 🔸ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجام میدهیم که میتوان آنها را در چهار فعالیت زیر خلاصه کرد: ۱.درک مفاهیم کلی ۲.تجزیه و ترکیب مفاهیم ۳.تصدیق بی واسطه ۴.استدلال ان شاء الله در ادامه به مرور هر یک می‌پردازیم. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻به کارگیری قوه عقل در حصول معرفت را #تعقل می نامیم. 🔸ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجا
🔻 ۱. درک مفاهیم کلی: عقل با مشاهده موارد جزئی و جدا کردن (تجرید) خصوصیات آنها، یک مفهوم کلی را تشخیص می‌دهد. مثلاً با مشاهده رضا و علی و حسن و حسین و ... به یک مفهوم کلی می‌رسد که آن انسان است. --------_----------_------------ مفهوم کلی: مفهومی است که قابل صدق بر بیش از یک مورد باشد. مانند مفهوم انسان که قابل صدق بر رضا و حسن و حسین و ... می‌باشد. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻 ۱. درک مفاهیم کلی: عقل با مشاهده موارد جزئی و جدا کردن (تجرید) خصوصیات آنها، یک مفهوم کلی را تشخیص
🔻۲. تجزیه و ترکیب مفاهیم: پس از آنکه عقل توانست مفاهیم کلی را درک کند ی‌تواند با تجزیه و ترکیب آن مفاهیم، مفاهیم جدیدی را به دست آورد. مثلاً عقل مفهوم نقطه و خط بسته را درک می‌کند سپس مفهوم دایره را از ترکیب این دو مفهوم و مفهوم فاصله یکسان تولید می‌کند. (همچنان که در بحث گذشت) 💠@alhadi1403
الهادی
🔻۲. تجزیه و ترکیب مفاهیم: پس از آنکه عقل توانست مفاهیم کلی را درک کند ی‌تواند با تجزیه و ترکیب آن مف
🔻۳. تصدیق بی‌واسطه: این نوع از تصدیق مربوط به تصدیق است. یعنی عقل آنچه را با علم حضوری می‌یابیم، در قالب مفاهیم و به صورت تصدیق ذهنی درک می‌کند. مثلاً عقل با توجه به حالتی که درون خود درک می‌کنیم، تصدیق می‌کند که «شاد هستم». 💠@alhadi1403
الهادی
🔻۳. تصدیق بی‌واسطه: این نوع از تصدیق مربوط به تصدیق #بدیهی_اولی است. یعنی عقل آنچه را با علم حضوری م
🔻۴. استدلال: برخی از تصدیق‌ها بدیهی هستند و برخی دیگر نظری؛ تصدیقات نظری با استدلال و از طریق تصدیقات دیگر حاصل می‌شوند. در واقع یکی از مهمترین کارهای عقل این است که معلومات تصدیقی موجود و مناسب را مرتب می‌کند و با استفاده از آنها به تصدیق جدیدی دست می‌باید. به این کار عقل می‌گویند. 💠@alhadi1403
الهادی
🔻۴. استدلال: برخی از تصدیق‌ها بدیهی هستند و برخی دیگر نظری؛ تصدیقات نظری با استدلال و از طریق تصدیقا
🔻حال باید به ارزش بپردازیم به این بیان که باید ببینیم که تا چه میزان تعقل واقع نمایی دارد؛ به عبارت دیگر ببینیم تعقل تا چه میزان واقعیت را به ما نشان می دهد. 🔹گفته شد کار عقل ۴ چیز است: ۱. درک مفاهیم کلی؛ ۲. تجزیه و ترکیب مفاهیم: 🔸که این دو در حوزه تصورات هستند و اساساً در بحث ما جایی ندارند. (چون تصورات ارزش معرفت‌شناسی ندارند) ۳. تصدیق بی واسطه: 🔸این مورد نیز به علم حضوری بر می‌گردد که قبلاً بحث شد که بالاترین ارزش معرفت‌شناسی را دارد. ۴. استدلال: 🔸ارزش معرفت‌شناسی استدلال بسته به «مقدمات» و «صورت و شکل» آن استدلال است. 👈 مقدمات همان صغری و کبری هستند که اگر یقینی باشند، یا ارزش یقینی داشته باشند، نتیجه نیز تابع خواهد بود. 👈 صورت و شکل استدلال نیز تابع نحوه قرار گرفتن حد وسط در صغری و کبری است. به عنوان مثال اگر حد وسط «م» باشد، بدیهی‌ترین و ساده‌ترین شکل استدلال (شکل اول) به صورت زیر است: ص: «الف» «م» است. ک: همه «م» ها «ب» هستند. ن:. پس «الف» «ب» است. ❗️اگر مقدمات یقینی و شکل استدلال هم یقینی باشد (مانند شکل اول) نتیجه یقینی خواهد بود؛ یعنی ارزش معرفت‌شناسی آن یقینی است. --------&-----------&-------------------- استدلالی است که هم مقدمات و هم شکل آن یقینی باشد. 💠@alhadi1403