eitaa logo
الهادی حوزویان
2.3هزار دنبال‌کننده
10 عکس
10 ویدیو
0 فایل
این کانال زیر مجموعه کانال الهادی ( @nasery_ir) می‌باشد و به بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در زمینه حوزه، روحانیت و طلبگی اختصاص دارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻مرحوم آیت الله سيدمحمدباقر درچه‌اي از آقايان اصفهان، بدون نوشتن هيچ در ذهنش نمي‌مانده، در سنين بالايي هم گويا ايشان وارد حوزه مي‌شوند ولي پشتکار، ايشان را از اساتيد مرحوم آيت‌الله‌العظمي بروجردي کرده است. 🔸 آن بخشي که شما مديريت مي‌کنيد مهم است. خداوند آن را براي شما قرار داده است. اين در اختيار شماست که آقا از صبح ساعت هفت تا ظهر اين‌ چگونه بر شما مي‌گذرد؟ از ظهر تا شب. ساعت به ساعتش را چه کار مي‌کنيد؟ اين فرصت‌ها در اختيار ما و شماست. 🔹 اين طلبگي از الطاف خداست. طعم طلبگي اگر در ذائقه کسي بنشيند به هيچ قيمتي رها نمي‌کند. ما بايد ترازها و ميزان‌هاي ذهنيمان را درست کنيم. اين چيزها را با امور مالي نمي‌سنجند. طلبه يعني شخصيتي که علم را ترجيح مي‌دهد، شخصيتي که تقوا را ترجيح مي‌دهد. شخصيتي که اول در خودش پياده مي‌کند. شخصيتي که با رذائل اخلاقي مي‌خواهد فاصله بگيرد و مي‌گيرد. شخصيتي که به سمت فضائل مي‌خواهد برود. شخصيتي که اخلاق را بايد در خودش بشناسد و استانداردهايش را بشناسد و از افراط و تفريط پرهيز کند. 🔸 اگر اين بخش محتوايي و معنوي و روحي ضميمه طلبگي نباشد، بخش‌هاي نظري چندان جواب نمي‌دهد. ادامه دارد... ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻درس می خوانیم ولی مطلق و مقيدي که تقيد براي انسان نياورد به کار انسان نمي‌آيد. عام و خاصي که انسان را از عواميت فکري بيرون نياورد به کار نمي‌آيد. تعادل و تراجيحي که انسان را به اعتدال در منش و روش سوق ندهد و قادر به انتخاب گزينه بهتر نکند جواب نمي‌دهد. بخش علمي و محتوايي باید با هم ترکيب شود. 🔸 تمام شخصيت طلبگي به اين رشد است. شاگرد خطاط‌ روز اول که پيش استاد مي‌رود يک سرمشق به او مي‌دهد يک نگاه به سرمشق مي‌کند و با يک نگاه آنچه که خودش نوشته است را با آنچه استاد نوشته مقايسه مي‌کند. فاصله‌ها دستش مي‌آيد. يک وقتي در حوزه بزرگاني بودند که سرمشق بودند. الان هم الحمدلله هستند. طلبه بايد تراز رشد خودش را دقيق‌تر قرار بدهد. بالاتر بياورد، تا افتخاري براي جامعه شيعي و براي حوزه باشد. يک نفر اضافه و نيم‌بند نيست. 🔹 ظرفيت و استعداد در همه هست. خدايي که سفارش فرعون را مي‌کند، به حضرت موسي و هارون مي‌فرمايد: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى» يعني از يک زاويه از ظرفيت‌هاي انسان‌ها غافل نيست. ما عقب افتاده کم‌کاري در خودمان هستيم. الحمدلله سفره، سفره قرآن و آقا امام زمان است. ديگر چه مي‌خواهيم؟ غير از اينکه از اين فرصت استفاده کنيم. ‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 طلبگي ترکيبي است از شخصيت‌سازي نظري و محتوايي، علمي و معنوي. هر گمشده‌اي داشته باشيد در اين راستا قابل دستيابي است. طلبگي امتيازي را به يک طلبه مي‌دهد که گاهي به يک پروفسور در کشورهاي اروپايي اين زاويه داده نمي‌شود. 🔸 طلبگي يک نور به انسان القا مي‌کند. طلبگي يک اعتدال در رويه به انسان القا مي‌کند. طلبگي يک سبک زندگي به انسان مي‌دهد. اين است که جايي پيدا نمي‌شود. بزرگترين دانشمند فلان در اروپا نگاه مي‌کنيد يک سگ دستش است و تمام دلخوشي‌اش فلان است. 🔹 طلبگي برون‌رفت از رذائل اخلاقي را از مقومات خودش قرار داده است، رسيدن به فضائل از ارکان طلبگي است. اين جايي يافت نمي‌شود. تمامش مستند به قرآن و روايات اهل بيت و معارف حقه وحياني الهي است. 🔸 شما سر اين سفره نشستي. اين است که يک طلبه وقتي طلبه شد ديگر حاضر نیست طلبگي‌اش را با هيچ چيز عوض کند. دلش به توحيد، به معرفت، به علم، آرام مي‌گیرد. عشق علم در دل طلبه زنده و پابرجا مانده است. 🔹 کسي که شرح حال بزرگان از علماي حوزه در طول تاريخ را مروري بکند، مي‌بيند که واقعاً اين‌ها ديوار به ديوار انبيا و همسايگي انبيا از حيث شخصيتي، قدم برمي‌داشتند. ‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir
سخنرانی حاج آقا ناصری1402.3.22 .mp3
9.14M
🎧 مروری بر سیر معنوی انسان و الطاف الهی نسبت به ما 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🔹 بسیار قابل استفاده 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۲ ⏱ زمان: ۳۷ دقیقه 📍در جمع طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
1402.3.23 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
7.63M
🎧 طلبگی و مادیات 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۳ ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 📍 مدرسه علمیه دارالهدی قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
64.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 طلبگی و مادیات 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۳ ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 📍 مدرسه علمیه دارالهدی قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 راه، خیلی داریم. همه‌ هم داریم؛ ولی جامعه، آرام نمی‌گیرد مگر با این معارف تربیتی مستند به قرآن و سیره‌ی اهل‌بیت -علیهم‌السلام-. بی‌خود جای دیگر، دنبالش نگردید. 🔸 برخی از اساتید در دانشگاه‌ها احتمال دارد که بگویند شما، یافته‌های خودتان را کنار بگذارید و بیایید و ببینید که دانشمندان غربی چه گفته‌اند. ما، کاری به آنان نداریم. 🔹 ما غنی هستیم به معارف قرآنی. کلاه سرتان نرود. ما را آرام نمی‌کند مگر معارف ناب قرآنی و روایی. 🔸 جامعه‌ی ما هم همین است و تجربه نشان داده است که جامعه هم بی‌قرارِ یک رشد و تربیت و آرامش و یافتن و حقیقت است. 🔹 لطف الهی، به ما نشان داده است که حمایت‌های آقا بقیة الله -علیه‌السلام- از این حوزه فراوان بوده است. بمانیم، بخوانیم، بدانیم، استقامت به خرج بدهیم و منتظر لطف الهی باشیم. کد ۲۴۹۴۷ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻از مرحوم آیت الله سيد علي شوشتري گرفته تا شاگردان ایشان مثل ملا حسینقلی همدانی تا دوره‌هاي اخير، اين‌ها نبايد فراموش شوند، اين‌ها سرمايه‌هاي حوزه هستند، اين الگوها تمام حوزه هستند، اين‌ها قدس را القاء مي‌کردند، نفوسي بودند که طلبگي را معنا مي‌دادند، در اصفهان، در مشهد، در قم بزرگاني که بودند قواعدي داشتند بسيار زيبا. 🔸 مرحوم آیت الله حاج شيخ ابوالقاسم قمي از علمايي هستند که زمان رضا شاه براي دفاع از شکل‌گيري حوزه قم ايستادگی کردند. از مراجع بود، شايد أقدم از مرحوم حاج شيخ عبدالکريم مؤسس بود. نقل شده در مدرسه فيضيه جلسه‌اي بود، تازه حوزه قم تأسيس شده بود، آیت الله آشيخ ابوالقاسم قمي وارد جلسه شد. منبري گفت: [برای سلامتی] حضرت آيت الله شيخ ابوالقاسم قمي[ صلوات]، ايشان عصاي خود را بالا برد و فرمود: فعلا عَلَم بر دوش آیت الله حاج شيخ عبدالکريم است، کسي ديگر را آيت الله نخوانيد. پيرمرد با سواد، ملا و مرجع تقليد اين‌طور باگذشت، سعي مي‌کردند راه را به خاطر دين خدا، به خاطر استقرار حوزه تثبيت کنند و حد و حدود بزرگان را نگاه دارند. 🔹 اگر اين قواعد مورد توجه قرار نگيرد چه مي‌ماند؟ سرمايه حوزه‌ها احترام به بزرگان بوده است. چه خون دل‌ها خوردند که اين حوزه قم شکل بگيرد. ‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 زندگی که مَردِ آن در صدد رشد، دانش، پژوهش و علم دین است، اصلاً معادل ندارد. 🔸 خط تراز ذهنی‌مان را برای اندازه‌گیری‌ها، باید عوض کنیم. هیچ جایگاهی در عالَم، به جایگاه طلب علم حقیقی نمی‌رسد. 🔹 ما اگر ضربه می‌خوریم و عقب می‌افتیم، تقصیر خودمان است که داریم اوقات خود را به بطالت می‌گذرانیم. 🔸 خانواده‌های ما هم باید بدانند اگر سختی دارند و سختی می‌کشند _بالأخره گاهی صبح زود، طلبه باید دنبال درس و بحثش برود و ظهر بیاید یا نیاید و دوباره تا دیر وقت بیرون باشد_ این را پای امام صادق -علیه‌السلام- حساب کنند. 🔹 این را پای این حساب کنند که این دانش و علم، باید به علم الکتاب برسد و باید راهی پیدا شود. کد ۲۴۹۴۷ ‌▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 قوام طلبگی اگر به دو امر باشد، یکی این است که وجهه‌ی همت و سعی و تلاش را روی تحصیل جدی بگذارد. 🔸 وقتی در بطن و متن مطلب و مطالعه می‌رود، باید آنقدر غرق در مطالعه بشود که از اطراف خود یک فراغت نسبی حاصل کند. این شخص می‌تواند رشد کند، طعم علم را بچشد، و لذت علم را ببرد. 🔹 آن وقت نتیجه‌ی آن چه می‌شود؟ نتیجه‌ی آن این می‌شود که یک نفر مانند علامه‌ی امینی با همین احاطه، مطالعه‌های این‌چنین، سعی و تلاش‌ها و گذشت‌ها، یک دوره الغدیری می‌نویسد که یک گروه هم نمی‌توانند بنویسند. 🔸 کسانی که این موفقیت‌ها را تجربه می‌کنند، از خود و از پوسته در می‌آیند و ذهنشان بسیار بزرگ است. شما منابع و موضوعات متفاوت الغدیر را نگاه کنید. 🔹 احاطه، ذهن و ظرفیت بسیار بالایی می‌خواهد که همزمان یک نفر بتواند یک ساختار هندسی تعریف کند و از ابتدا تا آخر، موضوعی به این وسعت را پیش ببرد. 🔸 چقدر باید در این موضوعات مختلف، عمیق شده باشد تا ترکیبی این‌گونه را ارائه بدهد. نفوس و ارواح، بلند و بزرگ می‌شد که می‌توانست کار بزرگ بکند. کد ۴۵۶۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 بهترین میوه و گواراترین میوه‌ علم همین [رسیدن به علم الکتاب] است. یکی از فرق‌های این دانش با دانش‌های دیگر، همین است؛ 🔸 در دانش‌های دیگر مثلاً پروفسور رشته‌ی فیزیک فضا باشی و تمام پیچیدگی‌های سیّارات و کهکشان‌ها را بدانی، امکان دارد که به خدا ایمان بیاوری و امکان دارد که ایمان نیاوری و بگویی همین‌طوری به وجود آمده است؛ 🔹 ولی رشته‌های علوم دین، مخلوطی از دانش و تربیت است؛ دانش و یافتن خویش؛ دانش و سفر. 🔸 سفر از کجا؟‌ سفر از منِ موجود تا منِ مطلوب. این، خیلی سفر مهمی است! کل دنیا و آخرت، در این سفر است. کد ۲۴۹۴۷ ‌ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 اکنون که شما طلبه ها انصار الله هستید و آمده‌اید تا به دین خدا کمک کنید، چگونه این کار را می‌کنید؟ این کار، انواعی دارد. 🔸 نیروها، باید تربیت شوند و دانا شوند؛ البته این مباحث نظری، یک باب از آن است که الآن دنیا، بر پایه‌ی همین مباحث نظری می‌چرخد؛ ولی این مباحث نظری، تمام آنچه ما می‌خواهیم نیست. 🔹 فرق بین معارف حوزوی و دینی با مباحث دیگر، همین است که در حوزه، از لابلای مباحث نظری، باید محتوا، تربیت و نظام‌نامه‌ی معنوی تولید شود و باعث رشد و تقرّب گردد و من را پیش ببرد و آرام کند. 🔸 جامعه هم به آرامش نیاز دارد که مقدّماتی را می‌طلبد و این بار، در طول تاریخ [بر عهده‌ی حوزه‌های علمیّه بوده است]. 🔹 به اعجاز اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، از زمان خود اهل‌بیت و امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام، حوزه‌ها تشکیل شد. نه آن وقت، بلکه در مجموعه‌های دینی ادیان سلف، این برنامه را داشته‌اند و بهترین‌ها و عزیزترین‌ها را برای بخش الهی، علمی، معرفتی، دینی، رشد و تربیت جامعه می‌گذاشته‌اند. 🔸 سوره‌ی آل‌عمران را خوانده‌اید: «اذ قالت امرأة عمران ربّ انی نذرت لک ما فی بطنی محرّرا». همسر عمران -که پدر مریم مقدّس است- گفت که خدایا، این جنینی که در شکم دارم را برای تو «محرّر» گذاشتم؛ محرّر یعنی لا أستعمله فی منافعی؛ یعنی او را برای دین تو گذاشتم. کد ۲۳۹۴۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻عالم، به خاطر معرفت آفریده شد و مهم‌ترین مسئله در نظام‌نامه‌ی خلقت، معرفت الهی است. 🔸 این مسئله، طبعاً باید به دیگران هم برسد که خلاصه‌اش، ابلاغ رسالات انبیا، شناخت عالم غیب و عروج آدمی از ابتلائات حیوانی به مقام راقی و بلند انسانی است؛ انسانی که برای رشدش، نهایت و پایانی نیست. 🔹 در این چرخه و عرصه،‌ باید معارف، عالم غیب، توحید و معاد، شناخته شود. مباحث نظری، یک طرف است و در کنار آن، تربیت انسان هم لازم است و باور‌ها، در ضمن این بخش محتوایی صورت می‌گیرد؛ 🔸 پس بشر باید با گرفتن این معارف، به باور، رشد، کمال و فضیلت برسد. وقتی بشر می‌خواهد به این‌ها برسد، به شناخت، معرفت و آشنایی نیاز دارد و وقتی می‌خواهد آشنا شود و شناخت به دست بیاورد، نمی‌تواند این‌ها را از این کشور و آن کشور بگیرد؛ 🔹 بلکه باید از آیات، روایات، سیره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام و سابقه‌ی هزار و چند صد ساله‌ی حوزه گرفته شود و در این زمینه باید کار شود. 🔸 اگر در این زمینه بخواهد کار شود، به نیرو نیاز است. «اذ قال عیسی بن مریم للحواریین من انصاری الی الله». عزیز من! شما که پیامبر هستی، انصار می‌خواهی چکار؟ این راه، انصار و کمک می‌خواهد و انسان‌هایی باید بیایند، بفهمند، بدانند، رشد کنند، همراهی کنند و نشر دهند تا دیگران نیز لایه به لایه، تربیت شوند. 🔹 تمام «هل من ناصر» حسینی علیه‌السلام، گویای این است که این راه، ناصر و همراه می‌خواهد. «من انصاری الی الله قالوا نحن انصار الله». ما طلبه ها، انصار دین خدا هستیم. کد ۲۳۹۴۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 در قرآن یک علم به غیب داریم و یک ایمان به غیب که خداوند مردم را ترغیب به آن می‌کند. خدای متعال علم غیب را از مومنین و غیر مومنین نفی می‌کند آنجا که می‌فرماید: قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ (نمل:۶۵)(بگو که در همه آسمان‌ها و زمین جز خدا کسی از علم غیب آگاه نیست.) 🔸 اگر گفته شود: پس چگونه این قدر در تاریخ نقل کرده‌اند عده‌ای چیزهایی می‌گفته‌اند و درست در می‌آمده است! این غیب نیست؟ 🔹 در جواب می‌توان گفت: اولا اگر کسی یک یا چند مسئله از علم ریاضی را یاد گرفت که مثلا دو به اضافه دو مساوی چهار می‌شود، نمی‌شود گفت این عالم به ریاضی است؛ [در اینجا هم اگر کسی برخی از موارد محدود از امور غیبی را خبر داد، نمی‌توان گفت عالم به غیب است و خداوند عالم به غیب بودن را نفی کرده است] 🔸 البته در مسائل معنوی حساب ائمه اطهار علیهم السلام جداست و علم غیب خدائی به آنها داده شده است. 🔹 ثانیا این مصادیقی که ما علم غیب می‌دانیم پایین‌تر از «علم» غیب است؛ یعنی از پنجاه و یک درصد اطمینان شروع می‌شود تا نود و نه درصد؛ یعنی عالم صد درصدی به غیبت نیستند و لو اینکه ظنّ قوی داشته باشند؛ 🔸 البته در این بخش هم باید کسانی که در دامن اهل بیت علیهم السلام تربیت شده اند از دیگران جدا شوند. 🔹 ثالثا باید دید مراد از علم غیب چیست؟ این که شخصی خبر دهد از این که در گوشه آشپزخانه چیست؛ این اصلا غیب نیست. آیا مراد از غیب، عالم غیب است یا چیز دیگر است؟‌ ‌ ‌ ‌ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 ویژگی علوم حوزوی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔸الزاما این‌طور نیست که همه علوم متکفّل تربیت نفسانی باشند؛ مثلاً شخصی که پروفسور فیزیک فضا است و سیّارات را رصد می‌کند، ‌امکان دارد که به وجود خدای متعال، ‌ایمان بیاورد و امکان دارد که ایمان نیاورد؛ 🔹 ولی برخی از علوم که در اوج علوم هستند و قرآن، مرتّب به آن‌ها سفارش می‌کند و راه‌های به سمت آن علوم را نبسته است، علومی است که نوعی توازن، تعادل، کسب فضیلت و باور، در آن تولید می‌شود. 🔸 در رأس این علوم، حوزه‌های علمیّه هستند. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 هیچ کاری و هیچ فضایی مانند فضای طلبگی معصیت برای آن مضر نیست. 🔸 معصیت عجیب توفیق نور ایمان را می‌گیرد، توفیق نور علم را می‌گیرد، توفیق مدیریت بر خود را می‌گیرد، توفیق آرامش را می‌گیرد. 🔹 ما این لباسی را که پوشیده‌ایم لباس نوکری آقا صاحب الزمان (علیه السلام) است و به قول سید پیرمردی از دوستان ما در اصفهان که همیشه می‌گوید: «این کلاهی که سر ماست خیلی مسئولیت دارد.» لباس ما، نوع شخصیت ما، شخصیتی وابسته به این خاندان و آقا صاحب‌الزمان است. 🔸 شخصیتی تقوایی باید تعریف بشود، شخصیتی تهذیبی باید تعریف بشود، آن وقت نور و برکت هم پشت سر آن خواهد آمد. کد ۶۱۶۶ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 دشمن، نیروهای حوزوی را شناسایی کرده است و تراکم اشتغالات گوناگون، [ما را سرگرم کرده است]. قبلاً وضعیّت اینگونه نبود و فارغ بودند. وضعیّتی که الآن هست، وظیفه‌ی ما را برای کار، سنگین‌تر می‌کند. 🔸 در دوره‌ای، وقتی طلبه‌ وارد حوزه می‌شد، اشتغالش فقط همین [طلبگی] بود. یکی از آقایان می‌گفت که وقتی ما در نجف بودیم، روزهای جمعه که تعطیل بود، بعضی آقایان درجه‌ی دوّم حوزه، روضه داشتند. نزدیک ظهر، به آنجا می‌رفتیم و یک فرع فقهی مطرح می‌شد و صحبتی می‌کردیم. نزدیک ظهر، اگر کسی نماز جماعت داشت، می‌رفت وگرنه همانجا نماز را می‌خواندیم و یک نان و فجیل (ترب)، ناهار ما بود. فضایی آرام، حاکم بود. 🔹 عرب‌ها و طلبه‌های نجف، ضرب المثلی داشته‌اند: «خُبز الشعیر، ماء البیر (بئر) و زیارة الأمیر علیه‌السلام»؛ یعنی نان جو و آب چاه و زیارت. اشتغالات، همین بوده است و درسشان را هم می‌خوانده‌اند. 🔸 الآن وضعیّت، کاملاً‌ متفاوت است و طلبه‌ی فعلی، خیلی باید هوشیارتر باشد در آسیب‌شناسی در لایه‌های مختلف، کمک گرفتنِ به اندازه از علوم تربیتی در بخش‌های مختلف و هویّت‌بخشی به اصول تربیتیِ قرآنی، سنّتی، فضیلتی، اخلاقی و معنوی. این‌ها، اموری است که بالأخره برای مدوّن کردن نظام‌نامه‌ی تربیتی، نیاز به کار دارد؛ 🔹 ولی [راه، بسته نیست] و به رفقا می‌گویم که اگر آیت‌الله‌العظمی بهجت را نود یا صد سال قبل می‌دیدی، طلبه‌ای مثل همین طلبه‌هایی بود که الآن در حوزه‌های علمیّه هستند. بعداً‌ معلوم شد که ایشان چه کسی است. 🔸 الآن هم این مطلب، واقعاً‌ امیدوار کننده است؛ ولی مشکلات، زیاد است؛ هَلُمّوا الی (بشتابید به سوی) یک کار درست و درمان. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 خلق خدا و طلبه‌های جوان، امانت‌های الهی در دست ما هستند و به هر نحو، باید این سفر را با هم برویم. 🔸 خداوند این توفیق را به ما بدهد که با این سرمایه‌ای که از بزرگان حوزه داریم و این قدسی که حوزه‌های علمیّه داشته است، بتوانیم در انتقال آن به نسل‌های بعدی، واسطه‌های خوبی باشیم. 🔹 در حال حاضر، نیاز خیلی شدید است!‌ اگر حوزه از این محتوا خالی شد، نمی‌تواند نیرو تربیت کند و نمی‌تواند تأثیر بگذارد و دیگر کار، تمام است. باید این را در حد توازن، پیش برد؛ البته بخشی که مربوط به سفر از وضعیّت فعلی، به اوج ادراکات ماورای حواس ظاهری است، به تحقیق و کار و پژوهش نیاز دارد و باید توجّهی کرد تا این نفوسی که وارد حوزه می‌شوند، چیزی از خودشناسی، خداشناسی، معرفت، باور و امام زمان علیه‌السلام دستشان را بگیرد. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 نظام‌نامه‌ای درمانی و حتی فراتر از آن، نظام‌نامه‌ای برای آسیب‌شناسی [باید تدوین شود]. اکنون در حوزه‌ها، گاهی بخش‌های مشاوره‌ای خاصی، سعی دارند که طلبه‌ی ما را به حد استانداردی از سلامت شخصیّتی برساند؛ البته چاره‌ای هم نیست و خیلی هم خوب است و باید هم باشد؛ 🔸 ولی این، نباید نهایتِ حوزه باشد و وقتی این قضیّه [آسیب‌شناسی و درمان] را شروع می‌کنی، به سمت یک نظام تربیتی، فضیلتی، باور، ادراک هویّتی و معنوی داری حرکت می‌کنی و این تأثیر را باید بگذاری. 🔹 خداوند، مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت را رحمت کند. این اواخر، مکرّر از قول اساتیدشان نقل می‌کردند که همین [حوزه] اصفهانِ شما، کافی بود برای اینکه کسی از هند و پاکستان و کشورهای دیگر بیاید و تا آخرین مراتب [علمی و معنوی] را تأمین شود و همه‌ی اساتید، در آن بودند. 🔸 الآن همه‌ی حوزه، به کیفیّت دست‌یابی به درمان‌نامه‌ی هویّتی و نسخه‌های تربیتی قرآن، احتیاج دارد؛ هم برای خودمان، هم برای طلاب‌مان و هم برای جامعه‌مان. 🔹 فکر می‌کنید اینکه ناگهان این همه افراد، از بدنه‌ی جامعه‌ی دینی فاصله می‌گیرند، علّتش چیست؟ حقیقت را می‌خواهند؛ یعنی آنان باید در ما، یک حقیقتی را دریابند. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 ما باید بیشتر کار کنیم، خود را پیدا کنیم، کار فرهنگی را بشناسیم، فضای بیرون را بشناسیم، نحوه‌ی برخورد را بشناسیم، کارهای عمیق فرهنگی را شروع کنیم و این نمی‌شود مگر اینکه نیرو تربیت بشود و برای کارهای فرهنگی اساسی در هیچ کجای عالم کاری حساس‌تر از فضای طلبگی نیست؛ 🔸 لذا کوچکترین خدمت به این سبک و تفکر و فرهنگ که متصل به وحی باشد، خدمت به دین خدا است و گریزی نیست برای ما ها که داریم این راه را می‌رویم. کد ۱۲۲۳۵ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 باید از خویش، به اوج، سفر کرد. موانع این کار، فراوان است و یکی از آن‌ها، تشتّت است. 🔸 نحله‌ی نجف یا مجموعه‌ی افرادی که در طیّ قرون، این‌کاره بوده‌اند، نسخه و درمان‌نامه داشته‌اند و یکی از این نسخه‌ها، برای همین تشتّت است. 🔹 آقا، تشتّت انسان را بیچاره می‌کند! اینکه انسان به نماز بایستد و بگوید: «الله اکبر» و بتواند ذهن را در محضر قرار بدهد، کاری است که یک طیّ طریقی نیاز دارد و باید اندکی با آسیب‌ها، کیفیّت درمان و کیفیّت محو کردن تشتّت از ذهن، آشنا بود. 🔸 انسان، می‌خواهد نماز را اقامه کند. این‌ها قبلاً بوده است و از همین حوزه‌ها برخاسته است و هدیه‌ی خداوند، قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام به انسان، نقطه‌ی اوج ادراکی از حرکت‌ سلوکی است؛ حرکت از آنجایی که هستیم تا آنجایی که باید برسیم. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
آیت الله بافقی.mp3
2.71M
* 🎵موضوع: مرحوم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: دو دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 اصفهان، عالمانی همچون حاج‌آقا رحیم ارباب داشته است که از شاگردان آخوند کاشی و جهانگیر خان قشقایی بوده‌اند. 🔸 پدربزرگ ما، حاج ملّا باقر ناصری، شاگرد ایشان بوده و خدمتشان می‌رسیده است. این اواخر، مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب، چشمشان نابینا می‌شود. پدربزرگ ما، از نجف به ایران می‌آید و به دیدار ایشان می‌رود و خدمت ایشان عرض می‌کند که چشمتان چطور است؟ 🔹 حاج‌آقا رحیم ارباب می‌فرمایند که حاج شیخ، بصیرت بهتر از بصر است. 🔸 آنان، چگونه به قضیه نگاه می‌کرده‌اند؟‌ حسّی ماورای این بصر هست به نام بصیرت که به معنای ادراک قوای باطنی از چیزهایی است که برای اهل ظاهر، قابل ادراک نیست. این، باعث استحکام و قوّت ایمان می‌شود. 🔹 این‌ها، چیزهایی است که در حوزه‌ به آن می‌رسیده‌اند و لابدّ و ناخودآگاه، ثبت بود و صرف طلبه می‌شد و صرف تعامل می‌شد. جامعه هم این رنگ را می‌گرفت. 🔸 خدا می‌داند که سده‌ی قبل در این اصفهان، شب‌های جمعه در تخت‌فولاد چه خبر بوده است!‌ از اهل ایمان، توسّلات، توجّهات، دعای کمیل‌ها، نمازشب‌ها و دعای ندبه‌ها، مردم تأثیر می‌پذیرفته‌اند. کد ۲۴۹۵۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌