eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
493 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بايد در دهه‌ى محرم تجملات را رها كنيد رحمه الله: 🏴بعضى از رفقاى ما اهل علم هستند. اول دهه محرم درس‌ها تعطيل مى‌شود. اين هم يك رمزى دارد. حسين (علیه السلام) «عزيزالله» است. بايد وضعيت انسان در اين دهه عوض بشود. بايد در اين دهه تجملات را رها كنيد. 📚ز ملک تا ملکوت ، ج 2، صفحه 181 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سه دسته‌ از مردم که اهل‌بیت را یاری نمی‌کنند!! 🎤 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
♨️ به حلال و حرام بودنش کاری ندارد حفظه الله: 🌺 یا اباذر! الْحَقُّ ثَقِیلٌ مُرٌّ حق هم سنگین است و هم تلخ. البته این مربوط به ذات حق نیست. مربوط به نوع وضعیتی است که اکثر قریب به اتفاق ما ادم ها پیدا کرده اند و از فطرتشان در حجاب قرار گرفته اند. از عقلشان دور شده اند و این در حجاب قرار گرفتن و دور شدن از عقل، باعث می شود که حق، برای آن ها سنگین و تلخ باشد. چرا؟ چون با درحجاب بودن فطرت و کنار گذاشتن عقل، هوی و هوس می آید و میدان داری می کند. هوی و هوس. و با میدان داری هوی و هوس، دیگر نوبت به حق و پذیرفتن حق و گام برداشتن در مسیر حق و این ها دیگر باقی نمی ماند. هوی و هوس هر چه دلش می خواهد. 🍀اگر این هوی و هوس را بخواهیم توجه پیدا کنیم، نگاه کنید خداوند این قوایی که در انسان قرار داده را به گونه ای قرار داده که فقط کار خودش را می کند. مثلا بینایی. فقط دوست دارد ببیند. شنوایی. فقط دوست دارد بشنود. چشایی فقط دوست دارد بچشد. بخورد. لامسه همین طور. لمس بکند. اصلا نمی خواهد تحت هیچ ضابطه ای قرار بگیرد. یعنی چشم فقط می خواهد ببیند دیگر اینکه حلال باشد یا حرام باشد کاری ندارد. گوش فقط می خواهد بشنود. به حلال و حرام بودنش کاری ندارد. یک چنین وضعیتی آدم پیدا می کند. طبیعتا حق و پذیرفتن حق و گام برداشتن در مسیر حق، اقتضا می کند که انسان تحت یک ضوابطی قرار بگیرد. چارچوب هایی را مراعات بکند. ملاک هایی را بپذیرد. محدودیت هایی را بپذیرد. این ها همه باعث می شود حق برای انسان سنگین و تلخ بشود. 🌸 و البته باید با پا گذاشتن روی هوا و هوس ان شاالله به تدریج این حق برای ما گوارا بشود. شیرین بشود. آسان بشود. و آن تعبیری که خداوند در رابطه با دین خودش در قرآن آورده که سنیسره للیسری.. از دین تعبیر به یسری شده. آسان. این امر آسان می تواند گاهی موقع برای انسان سخت باشد. می گوید سنیسره للیسری. این یسری را برای او یسر می کنیم. آسان می کنیم. یک چیزی برای او آسان است و فرد هم نسبت به او حس خوشی داشته باشد و آسانی او را درک کند. بفهمد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
◾️ تربت سیدالشهداء علیه‌السلام، شفای تمام دردها .. 🎙 رحمه الله : 💎جمله‌ «وَ الشَفآءَ فی تُرْبَتِهِ؛ و شفا را در تربت او [قرار دادی]» که در زیارت امام حسین علیه‌السلام است، آخرین و شدیدترین مرحله‌ درد و بیماری را که همه اطبا از مداوای آن عاجزند، شامل می‌شود. 📚 رحمت واسعه، ص ٢٢٧ (مجموعه فرمایشات حضرت آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام) 🔻حضرت آیت‌الله بهجت برای شفای بیماری‌ها می‌فرمودند: 🔸آب زمزم و تربت سیدالشهداء علیه‌السلام را مخلوط کنید و هر روز مقدار اندکی به نیت شفا به‌طور منظم میل کنید، تا زمانی‌که بهبودی حاصل شود؛ همچنین به همین نیت صدقه به افراد متعدد بدهید، اگرچه مقدارش زیاد نباشد. 📚 بهجت‌الدعاء، ٣۴٩ : 🔹 حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمودند: آب زمزم و تربت سیّد الشهدا، هر کجا مصرف شود، اثر دارد. چیزی که هست، ممکن است برآورده شدن حاجت، مصلحت نباشد [در عوض،] خداوند متعال، چیزی بهتر از آن را عنایت می‌کند. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 علیه السلام 🔳قالَ الْصّادِقُ عليه السلام: اِنّى ما شَرِبْتُ ماءً بارِداً اِلاّ ذَكَرْتُ الْحُسَيْنَ عليه السلام ▪️امام صادق عليه السلام: من هرگز آب سرد ننوشيدم مگر آنكه از امام حسين عليه السلام ياد نمودم. 📚وسایل الشیعه، ج7،ص216، ح1 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
روضه خانگی - حضرت حر(ع) - 1168.mp3
11.03M
🎙من آن عبد خطاکارم الهي... 🔻مناجات با 🔻 حضرت حر عليه السلام 👤حاج 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 وقتی امام حسین(علیه السلام) پیامبر را دلداری می دهد! 👈 حسین من! هیچ روزی مثل روز تو نیست... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🔻باطل سبک و شیرین است چون.. حفظه الله: 🍀و الْبَاطِلُ خَفِیفٌ حُلْوٌ باطل سبک است و شیرین چون مطابق با هوا و هوس است. و اکثر انسان ها اینجور هستند که هوا و هوس در آن ها شکوفاست و مطابق هوا و هوس مواجه می شوند با امور مختلف لذا باطل برای آن ها، سبک و شیرین است. شیرینی دارد. با توجه به این واقعیت تلخ، تعبیر کرده اند به واقعیت. ما یک حقیقت داریم و یک واقعیت داریم. در مباحث هستی شناسانه، حقیقت عین واقعیت است . کاملا منطبق است. حقیقت و واقعیت. هر آنچه که حقیقت است واقعیت دارد و هر آنچه واقع است، حق است و حقیقت دارد. در مباحث تکوینی و هستی شناسانه 🔹 اما در مباحثی که مربوط می شود به ارزش ها، باید ها و نباید ها، در اینجا، واقعیت، همیشه عین حقیقت نیست. اینجور نیست که همیشه آنچه که حقیقت است، تحقق پیدا کرده باشد و واقعیت داشته باشد و آنچه که واقع هست حق باشد. مثال بزنم مثلا شما تبلیغ می روید و وارد شهری می شوید. حق مطلب این است که همه افراد، متدین باشند. نمازخوان باشند اما شما مواجه می شوید با اینکه نود درصد مردم نماز نمی خوانند. بین حقیقت و واقعیت یک فاصله ای هست. یک فاصله نود درصدی. شکاف است. یا حق مطلب این است که همه پاک باشند و معتاد نباشند. اما مواجه می شوید می بینید اکثریت قریب به اتفاق جامعه معتاد هستند. نباید باشند ولی هستند. اینجا شکاف بین واقعیت و حقیقت را مشاهده می کنیم. ▪️ بهترین تبلیغ این است که انسان، با توجه به واقعیت ها، گام بردارد برای رسیدن به این حقیقت. که گاهی موقع تعبیر می شود از آن به آرمان ها. دیگر خیلی خیلی بزرگ و فراگیر و ماندگار باشد تعبیر می شود به آرمان ها. به سمت آرمان ها پیش برویم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨باکی از شهادت نداریم 🎙 رحمه الله: 🔳حضرت سیدالشهدا علیه‏‌السلام با اختیار خود آن همه مصائب و شهادت و اسارت اهل و عیال خود را تحمل نمود؛ زیرا پیوسته و حتی در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه می‏‌شد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کنند و یا لقاءالله‏ و معاهده و پیمانی را که با خدا بسته است، ولی ایشان با اختیار خود آن مقامات عالیه را انتخاب کردند. خدا می‏‌داند که آنها چه می‏‌دیدند! حضرت قاسم علیه‏‌السلام راجع به مرگ می‏‌گوید: «اَحْلی مِنَ الْعَسَلِ؛ شیرین‏‌تر از عسل است».[1] آیا این تعبیر شوخی است؟! ▪️ما نمی‏‌توانیم درجات و مقامات آنها را تعقل و درک کنیم که چه خبر بوده و چه درک می‏‌کردند و چه می‏‌دیدند، همین‌قدر نقل شده که امام حسین علیه‏السلام مقامات اخروی آنها را به آنان نشان داد. 🔘اینکه نقل شده عابس در روز عاشورا در میدان جنگ در برابر دشمن لخت شد و زره را از تن درآورد،[2] یک کار عادی و آسان نبود، خواست به دشمن بفهماند که ما از روی عقیده و مرام، راه شهادت را اختیار و انتخاب کرده‏‌ایم، نه از روی ناچاری و اجبار و تهدید و اکراه و یا به‌جهت شرم و حیا، بلکه این مرام ماست، و شجاعانه و عاشقانه و داوطلبانه می‏‌جنگیم و کشته می‏‌شویم و باکی از شهادت نداریم، و طرف مقابل عمر سعد بی‌چاره و دربند و اسیر مُلک «ری» است.[3] 🏴حضرت ابوالفضل علیه‏السلام نیز با آن فداکاری‏‌هایش می‏‌خواست به آنان بفهماند که محبت خدا و محبت دوستان خدا چیز دیگری است که تحمل هرگونه دشواری و ناگواری و سختی در راه رسیدن به آن، سهل و آسان و شیرین است. [1]. کلمات الامام الحسین علیه‏السلام ، ص۴۰۲؛ به نقل از قاسم‌بن‌حسن علیهماالسلام. [2]. بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۹؛ «القی دِرعُهُ و مِغفَرَه؛ کلاه‌خود و زره خویش را به کنار انداخت». [3]. ر.ک: بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۰۵؛ ج۴۵، ص۹؛ کشف‌الغمة، ج۲، ص۴۷؛ مثیرالأحزان، ص۵۰. 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۱۲۱ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳امام حسین «علیه السّلام : یَا ابنَ آدَمَ! اُذکُر مَصرَعَکَ وَ فی قَبرِکَ مَضجَعَکَ وَ مَوقِفَکَ بَینَ یَدَیِ اللهِ، تَشهَدُ جَوارِحُکَ عَلَیکَ؛ ◾️ای فرزند آدم! یاد کن مرگ خویش را، و خوابیدن خود را در قبرت، و ایستادن خود در برابر خدا را، در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می دهند. 📚ارشادالقلوب، ج 1، ص 29 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
4_6001428214394654114.mp3
8.66M
▪️سوز هميشه جگرم باش يا حسين 🎤 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⭕️موضوع آیات این هفته به مناسبت ایام محرّم حسینی : 💥عبرت های عاشورا در کلام الهی💥 👌جهت ارتقاء فعالیت های کانال، پیشنهادات و انتقادات خودتون رو به ما برسونید🙏🌿 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔷عبرت های عاشورا 1⃣ظلم ستیزی 🤔تا حالا به این چند آیه سوره الرحمن توجّه داشتی؟ 🌞خورشید 🌙ماه ⭐️ستارگان 🌫آسمان 👌همه با نظم مشخصی در کارند 🤔چرااااااا⁉️ 🔰تا تو به عدالت رفتار کنی 🌻🌻 🔰و در حق کسی ظلم نکنی 📚الرحمن/۵تا٩ 🔰در مکتب امام حسین: 🌼 نه ظالم باشی 🌼نه مظلوم بشی ✍ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 قیمت باور نکردنی زائران امام حسین(علیه السلام) 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🔻... ناراحتی و حزن طولانی به دنبال دارد حفظه الله: 🔘 به هر صورت، با توجه به این واقعیت تلخ، وَ رُبَّ شَهْوَةِ سَاعَةٍ تُورِثُ حُزْناً طَوِیلًا چه بسا یک لذت و شهوت کوتاه دنیایی که حزن طولانی به دنبال دارد. البته کل دنیا واقعا ساعه به حساب می آید به یک معنا، حالا بعید است که افراد اینجور باشند و امور برایشان مهیا باشد که تمام این لحظات دنیایی شان همه اش مشغول به لذت و شهوت باشد. پاره ای از زمانی که در دنیا زندگی می کنند، می تواند مطابق میلشان باشد و همراه با لذت و شهوت باشد. 🔻و رُبَّ شَهْوَةِ سَاعَةٍ تُورِثُ حُزْناً طَوِیلًا. حزن طویل آخرتی. این یک معنا. در دنیا یک لذتی می برد و در آخرت حزن طویل. البته می توانیم این را اینجور هم معنا کنیم که یک شهوت محدود و مختصر در این دنیا، حزن طویلش هم در همین دنیا تصور شود. جامع می توانیم در نظر بگیریم. ▪️شهوت رانی کوتاه که یک حزن طویلی به دنبال دارد.این حزن طویل می تواند در این دنیا باشد و هم در آخرت. وصل بشود به آخرت. اگر جبران نکند اگر توبه نکند و اگر تدارک نبیند وصل می شود به حزن ابدی آخرت. البته طبیعتا آنجا دیگر حزن طویل را چه جوری آدم باید توصیفش بکند. حسرت و غمی که در جهنم می خواهد داشته باشد. از تصور خارج است. ولی به نظرم اینجور معنا بکنیم بهتر است که چه بسیار لذت و شهوت محدودی که حزن طویلی را به دنبال دارد. حزن طویل مربوط به همین دنیا باشد که خلاصه امکان تدارک هم باشد چون این جمله برای این گفته می شود که انسان متنبه بشود و تدارک ببیند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : ☘️ فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمی‌خرند، اشک بر سیدالشهدا علیه‌السلام را مثل دانۀ درّی برایش نقد می‌کنند. 📚 رحمت واسعه، ص٢٧١ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
روضه خانگی - عبدالله بن حسن(ع) - 1176.mp3
12.05M
🎙کوچکترین دلیر پس از شیرخواره بود... ( عليه السلام) 🎙 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳 امام حسین علیه السلام: مَنْ نَفَّسَ کُرْبَهَ مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللهُ تَعالَی عَنْهُ کُرَبَ الدُّنیا و الآخِرَهِ ◾️هرکس که رنج و اندوهی را از مؤمنی برطرف سازد، خداوند متعال غم های دنیا و آخرت را از او دور می سازد. 📚اعلام الدین، ج۱، ص۲۹۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🔷عبرت های عاشورا ♦️مطلب دوم: {ادامه مطلب قبل} 🎍عدالت در رفتار یعنی: 🌼 نه ظالم باشی 🌼نه مظلوم 🔸اسلام به همون اندازه که ظالم رو دشمن حساب میکنه، مظلومی رو که قدرت داره اما تسلیم هست رو هم باهاش مخالفت میکنه👌 🔰چرا در طول تاريخ و زمان الآن، مستکبرین و ظالمان از برپایی مراسمات روضه‌خوانی و عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام ترس و وحشت داشتن و همه تلاش خودشون رو جهت کمرنگ کردن این عزاداری ها میکردن⁉️ 💠چون که از مهم ترین درس های عاشورا حق طلبی، استقلال، آزادگی و نپذیرفتن ظلم است به گونه ای که اصحاب عاشورا متحمّل سخت ترین مصائب شدند اما اصلا به ظلم رضایت ندادند☘🍀 💠 و عزاداری حسینی یعنی تقویت روحیه حق طلبی و آزادگی و مبارزه با ظلم در همه جای عالم☘🍀 ✨ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ✨ 📙سوره بقره/279 👈نه ستم کنید و نه مورد ستیم واقع شوید 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ مداومت در سلام بر حسین علیه السلام ▪️یه عده ای هستن که هر روز عمرشون اهل زیارت عاشورا هستن، هر روز حداقل یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید... حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
رحمه الله: ▪️براى دينت، مال و جانت را بذل كن 📌نبى اكرم (صلی الله علیه و آله) در حديث مفصلى بيان مى‌كنند كه براى دينت مال و جانت را بذل كن، چون دين ثقل اكبر است. 🔘به اباعبدالله (علیه السلام) فرمود: بايد بروي! زيرا يزيد خليفه مسلمين شده و صراحتاً به مخالفت با دين پرداخته و سخنش اين است كه «لاخبر جاء و لا وحى نزل». حسين جان! شكافى كه در دين افتاده است، فقط‍‌ به ريختن خون تو ترميم مى‌شود. ثقل اصغر بايد فداي ثقل اكبر شود. 📚ز ملک تا ملکوت، ج2، ص 185 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌اقسام عدم اعتنا به مردم.. حفظه الله: 🔹یا اباذر! لَا یَفْقَهُ الرَّجُلُ کُلَّ الْفِقْهِ فقه یعنی آگاهی عمیق و همه جانبه. یک انسان نمی تواند به معنای دقیق کلمه برخوردار از فقه بشود. دانا و آگاه به حساب بیاید حَتَّی یَرَی النَّاسَ این قسمت را خیلی دقت کنید ببینید منظور چیست. حَتَّی یَرَی النَّاسَ فِی جَنْبِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَمْثَالَ الْأَبَاعِرِ تا مردم را در کنار حضرت حق، در جنب حضرت حق بارک و تعالی، امثال شتران به حساب بیاورد. ، ثُمَّ یَرْجِعَ إِلَی نَفْسِهِ فَیَکُونَ هُوَ أَحْقَرَ حَاقِرٍ لَهَا، وقتی به خودش مراجعه می کند می بیند خودش حقیرترین است نسبت به مردم. حقیرتر است. ▪️این جمله چه می خواهد بگوید؟ ببینید ما دو نوع عدم اعتنا به شأن مردم می توانیم داشته باشیم. دو نوع کوچک شمردن مردن می توانیم داشته باشیم. یکی اش ممدوح است و دیگری مذموم است. آنی که ممدوح است، این است که انسان، برای اینکه خدا را همه کاره بداند، خدا را صاحب و مالک نفع و ضرر بداند و در این زمینه اصلا برای مردم هیچ جایگاه و شأنی قائل نباشد ودر عبادت فقط به خدا توجه داشته باشد. اصلا به مردم توجه نداشته باشد. به عبارت دیگر، آن عدم اعتنا به شان مردم ممدوح، وقتی است که می خواهیم اصلا به مردم استقلال ندهیم. هیچ استقلالی ندهیم فی جنب الله. هر چه که وجود است، کمال است، همه چی برای خداست. حقیقت عالم، حضرت حق جل شانه همه کمالات برای اوست و دیگران هیچ چیز از خودشان ندارند. اصلا اعتنایی به آن ها نداشته باشیم. از این منظر، حالا این عدم اعتنا به شان ممدوح، این یک عدم اعتنا بود. این را توجه کنید. 🔻اما مذموم، جایی که انسان می خواهد در حقیقت تکبر بورزد و گرفتار غرور شده است. گرفتار عجب شده است. از این جهت. خودش را با مردم مقایسه می کند و بزرگ تر به حساب می آورد. برتر به حساب می آورد و مردم را چیزی به حساب نمی آورد. از این منظر به حساب نیاوردن مردم و کوچک شمردن مردم قبیح است. مذموم است و اگر بر این اساس بخواهد رفتاری داشته باشد حرام است. ممنوع است از نظر شرعی. اما از آن نظر اول نه اشکالی ندارد. نمی خواهد مردم را به حساب بیاورد. می خواهد کاری، عبادتی انجام بدهد، نمازی بخواند، اگر مثلا در کنارش، جماد باشد، نبات باشد، حیوان باشد، ریا می کند؟ در یک دشتی دارید نماز می خوانید. سنگ ها آنجا هستند. گل و گیاه و درخت آنجا هست. در کنارش هم چندتا حیوان هستند. اصلا به ذهن آن نماز خوان می آید که نسبت به این سنگ ها، درخت ها یا این حیوانات ریا بکند؟ نه. اصلا اعتنایی به آن ها نمی کند. از این منظر، عدم اعتنا به شان مردم ممدوح است. رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم در این فرمایششان هر دو جنبه را جمع کرده اند. هر دو جهت را جمع کرده اند. هم آن جهت اعتنا نکردن و اهمیت قائل نشدن ممدوح برای مردم و هم آن عدم اعتنا و تحقیر مذموم. هر دوتا را توجه داده اند 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله