eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
503 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ مداومت در سلام بر حسین علیه السلام ▪️یه عده ای هستن که هر روز عمرشون اهل زیارت عاشورا هستن، هر روز حداقل یک سلام به امام حسین علیه السلام داشته باشید... حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
رحمه الله: ▪️براى دينت، مال و جانت را بذل كن 📌نبى اكرم (صلی الله علیه و آله) در حديث مفصلى بيان مى‌كنند كه براى دينت مال و جانت را بذل كن، چون دين ثقل اكبر است. 🔘به اباعبدالله (علیه السلام) فرمود: بايد بروي! زيرا يزيد خليفه مسلمين شده و صراحتاً به مخالفت با دين پرداخته و سخنش اين است كه «لاخبر جاء و لا وحى نزل». حسين جان! شكافى كه در دين افتاده است، فقط‍‌ به ريختن خون تو ترميم مى‌شود. ثقل اصغر بايد فداي ثقل اكبر شود. 📚ز ملک تا ملکوت، ج2، ص 185 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌اقسام عدم اعتنا به مردم.. حفظه الله: 🔹یا اباذر! لَا یَفْقَهُ الرَّجُلُ کُلَّ الْفِقْهِ فقه یعنی آگاهی عمیق و همه جانبه. یک انسان نمی تواند به معنای دقیق کلمه برخوردار از فقه بشود. دانا و آگاه به حساب بیاید حَتَّی یَرَی النَّاسَ این قسمت را خیلی دقت کنید ببینید منظور چیست. حَتَّی یَرَی النَّاسَ فِی جَنْبِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَمْثَالَ الْأَبَاعِرِ تا مردم را در کنار حضرت حق، در جنب حضرت حق بارک و تعالی، امثال شتران به حساب بیاورد. ، ثُمَّ یَرْجِعَ إِلَی نَفْسِهِ فَیَکُونَ هُوَ أَحْقَرَ حَاقِرٍ لَهَا، وقتی به خودش مراجعه می کند می بیند خودش حقیرترین است نسبت به مردم. حقیرتر است. ▪️این جمله چه می خواهد بگوید؟ ببینید ما دو نوع عدم اعتنا به شأن مردم می توانیم داشته باشیم. دو نوع کوچک شمردن مردن می توانیم داشته باشیم. یکی اش ممدوح است و دیگری مذموم است. آنی که ممدوح است، این است که انسان، برای اینکه خدا را همه کاره بداند، خدا را صاحب و مالک نفع و ضرر بداند و در این زمینه اصلا برای مردم هیچ جایگاه و شأنی قائل نباشد ودر عبادت فقط به خدا توجه داشته باشد. اصلا به مردم توجه نداشته باشد. به عبارت دیگر، آن عدم اعتنا به شان مردم ممدوح، وقتی است که می خواهیم اصلا به مردم استقلال ندهیم. هیچ استقلالی ندهیم فی جنب الله. هر چه که وجود است، کمال است، همه چی برای خداست. حقیقت عالم، حضرت حق جل شانه همه کمالات برای اوست و دیگران هیچ چیز از خودشان ندارند. اصلا اعتنایی به آن ها نداشته باشیم. از این منظر، حالا این عدم اعتنا به شان ممدوح، این یک عدم اعتنا بود. این را توجه کنید. 🔻اما مذموم، جایی که انسان می خواهد در حقیقت تکبر بورزد و گرفتار غرور شده است. گرفتار عجب شده است. از این جهت. خودش را با مردم مقایسه می کند و بزرگ تر به حساب می آورد. برتر به حساب می آورد و مردم را چیزی به حساب نمی آورد. از این منظر به حساب نیاوردن مردم و کوچک شمردن مردم قبیح است. مذموم است و اگر بر این اساس بخواهد رفتاری داشته باشد حرام است. ممنوع است از نظر شرعی. اما از آن نظر اول نه اشکالی ندارد. نمی خواهد مردم را به حساب بیاورد. می خواهد کاری، عبادتی انجام بدهد، نمازی بخواند، اگر مثلا در کنارش، جماد باشد، نبات باشد، حیوان باشد، ریا می کند؟ در یک دشتی دارید نماز می خوانید. سنگ ها آنجا هستند. گل و گیاه و درخت آنجا هست. در کنارش هم چندتا حیوان هستند. اصلا به ذهن آن نماز خوان می آید که نسبت به این سنگ ها، درخت ها یا این حیوانات ریا بکند؟ نه. اصلا اعتنایی به آن ها نمی کند. از این منظر، عدم اعتنا به شان مردم ممدوح است. رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم در این فرمایششان هر دو جنبه را جمع کرده اند. هر دو جهت را جمع کرده اند. هم آن جهت اعتنا نکردن و اهمیت قائل نشدن ممدوح برای مردم و هم آن عدم اعتنا و تحقیر مذموم. هر دوتا را توجه داده اند 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌹دعا در آن ساعت رد نمیشود 🎙 رحمه الله 🌺 بیداری سحرگاه ثلث آخر شب، وقت سحر که هنگام غروب ستارگان است، هنگامی است که درهای رحمت الهی باز است؛ و بندگان خدا باید حداکثر استفاده را از آن بنمایند.، بقدری مهم است که در ضمن وصیتهای پیغمبر (صلی الله علیه واله) به على(عليه السلام) است که می فرماید: «ای علی، بر تو باد به نماز شب، هر چند به اندازه دوشیدن شیر گوسفندی باشد.» 🍀یعنی نماز شب و مناجات و رو به درگاه خدا آوردن هنگام سحر را ترک نکن هرچند مختصر باشد، هرچند ده دقیقه و ربع ساعت باشد. آنگاه فرمود: ✨ «دعا در آن ساعت رد نمیشود»✨ 📚باران فیض ص 29 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جایی که دوست نبود آنجا صفا ندارد... ▪️ با (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ▪️روضه (علیه السلام) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🔳امام حسین «علیه السّلام : إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ دَغَل‏ ◾️بی گمان شیعیان ما، دلهایشان از هر خیانت، کینه و فریبکاری پاک است. 📚بحارالانوار،ج68،ص156،ح11 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🎙 رحمه الله 🍁افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آن ها دارد که برای تعجیل فرج دعا کنند. 📚در محضر بهجت، ج2، ص 118 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🔷عبرت های عاشورا ♦️مطلب سوم: 👈صبر بر مصائب (قسمت اول) 👱‍♂ به جایگاه سَر در بدن توجه کردی⁉️ 🔰سَر ✌️تا تفاوت با سایر اعضای بدن داره: ♻️هیچ انسانی بدون سر نمیتونه به زندگی ادامه بده به خلاف گوش، چشم،دست و پا و...که ممکنه انسانی نابینا، ناشنوا باشه و یا دست و پاش قطع باشه اما میتونه به زندگی ادامه بده ♻️سَر عضو های مهم بدن رو با خودش داره مثل گوش، چشم، دماغ، دهان، زبان، حس بویایی و چشایی و.... 💚حضرت علی علیه السلام: ❇️فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَافِي إیمانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ❇️ 📖نهج البلاغه/حکمت٨٢ 🌻🌻اهل صبر باشید که صبر در مقابل ایمان همانند سر در مقابل بدن است؛ پس همان گونه که در بدن بدون سر خیری نیست در ایمان بدون صبر هم هیچ گونه خیری نیست🌻🌻 🔷توضیح روایت: 🦋همان گونه که بدون سر زندگی ممکن نیست، بدون صبر هم ایمان به دست نمی آید 🦋همان گونه که سر خیلی از اعضای مهم بدن رو با خودش داره، صبر و بردباری هم مادر بقیه عبادات است که عبادات دیگر از او متولّد میشوند ♨️مثال: 🎋صبر بر شهوت👈عِفّت 🎋صبر بر جنگ و جهاد👈شجاعت 🎋صبر بر وقت خشم👈متانت 🎋صبر بر مصیبت👈رضایت(ِخدا) 🎋صبر بر دنیا طلبی👈زُهد 🎋صبر در گناه👈تقوا و... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ذکر مصیبت شش ماهه کربلا علیه السلام 🔸استاد فاطمی نیا 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌خودش را هم کوچک می بیند. حفظه الله: 🍀یا اباذر! لَا یَفْقَهُ الرَّجُلُ کُلَّ الْفِقْهِ، با این توضیحات شاید ما این تعبیر را بهتر متوجه بشویم. واقعا همین طور است. آن معرفت، آن تفقه و آگاهی عمیق و همه جانبه برای فرد حاصل نمی شود. به او نمی توانیم بگوییم فقیه به معنای دقیق کلمه حَتَّی یَرَی النَّاسَ فِی جَنْبِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَمْثَالَ الْأَبَاعِرِ مثل شتران. 🔻حضرت اباعر استفاده کرده است چون سر و کار مردم آن زمان بیشتر با شتر بوده است. اصلا اموالشان هم، چیزهای نفیسشان هم شتر بوده است. یعنی اگر کسی می خواسته است سرمایه گذاری کند، یکی از مهم ترین موارد سرمایه گذاری، خرید شتر بوده است. صد تا شتر دارد. پانصد تا شتر دارد. سر و کارشان با همین شتران بوده است. حیوانات. برای یک شتر، آدم نه تاثیری قائل است در نفع و ضرر، هیچگونه شانی قائل نیست. این قسمت اول تا اینجا مربوط می شد به آن ارزش قائل نبودن و اعتنا نکردن ممدوح که نمی خواهد در کنار خدا برای این ها شانی قائل باشد. نه نفعی دارند. نه ضرری دارند. و نه در عبادت، آن ها را باید در نظر گرفت. 🔻از این به بعد، توجه می دهد به آن عدم اعتناء مذموم ثُمَّ یَرْجِعَ إِلَی نَفْسِهِ رجوع به خودش می کند فَیَکُونَ هُوَ أَحْقَرَ حَاقِرٍ لَهَا، می بیند حقیرترین است. یعنی حضرت دارد تذکر می دهد این عدم اعتنا به شان مردم، ریشه در تکبر نداشته باشد. ریشه در عجب و غرور نداشته باشد. خودش را هم کوچک می بیند. من حقیر ترین هستم و دیگران هم همه فی جنب الله. پس به ما برنخورد چرا در این روایت مثلا از اباعر استفاده شده است. این بدین جهت بوده است. 🔹چقدر این روایت حس جالبی در انسان ایجاد می کند و انسان کار کند. به این صورت. مقصود اصلی این است. طوری باید نگاه خودمان را بسازیم که هیچ شانیت و جایگاهی برای غیرخدا در نفع و ضرری که متوجهمان می شود قائل نباشیم. هیچ. ببینید مثلا یک شتر، می تواند نفعی به ما برساند. ضرری به ما برساند؟ منظور این است. منتهی نه از باب تکبر ورزیدن و مبتلا بودن به عجب و غرور. نه. بنا بر واقعیت . حقیقت مطلب این است. از باب معرفت به عظمت الهی که عظمتی است منحصر به فرد و بی نظیر. امیدواریم که ان شاالله به دلمان بنشیند و با همین نگاه ها زندگی بکنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : 🏴«فضیلت گریۀ بر سیدالشهدا علیه‌السلام» 🎙 رحمه الله : 🔸 آن‌هایی که بُکای(گریه‌) مردم را ـ‌نعوذ بالله‌ـ امر غلطی می‌دانند، چه می‌گویند؟! ✔️این «بُکاء مِن خَشیَة الله» عمل انبیاء است! چه می‌گویند؟! 🔸 مسئلۀ بکاء بر سیدالشهداء المظلومین علیه‌السلام، این هم مثل بکاء از خشیة الله است. این هم همان اجر را دارد. ▪️قطره‌اش چقدر [فضیلت و اجر دارد]. 🔸 بعضی می‌گویند: گریه چه فایده‌ای دارد؟ فایده‌اش این است که اتصال روحی انسان با خود سیدالشهدا علیه‌السلام و با حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله و با خدا در ترقی است؛ با همین بکاء‌ها. 📚 رحمت واسعه، چاپ۴، ص۲۷۰ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 علیه السلام 🔳حضرت محمد«صلی الله علیه و آله» : يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَيْنٍ باكِيَهٌ يَوْمَ الْقيامَةِ اِلاّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَينِ فَاِنِّها ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعيمِ الْجَنّةِ؛ ▪️فاطمه جان !روز قيامت هر چشمى گريان است ؛ مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد،كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود. 📚بحارالانوار، ج 44، ص 293 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴طراوت همه روضه ها 🎙 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🏴 هدف قیام امام حسین تجدید بنای نظام اسلامی بود ◾️ رهبر انقلاب: کسانی که گفته‌اند «هدف، حکومت بود»، یا «هدف، شهادت بود»، میان هدف و نتیجه، خَلط کرده‌اند... امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد.۱۳۷۴/۰۳/۱۹ 🏴 📥 نسخه قابل چاپ👇 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=50707
♨️اگر قرار باشد نسبت به این نکات بی توجه باشیم حفظه الله: ✨این جمله بعدی را هم خیلی دقت کنید. یک کلماتی دارد که باید با دقت نتیجه بگیرد. یَا اباذر! لَا تُصِیبُ حَقِیقَةَ الْإِیمَانِ، حَتَّی تَرَی النَّاسَ کُلَّهُمْ حَمْقَاءَ فِی دِینِهِمْ عُقَلَاءَ فِی دُنْیَاهُمْ، آدمی به حقیقت ایمان نمی رسد تا این مطلب را ببیند. مشاهده بکند که مردم در دینشان حماقت به خرج می دهند اما در دنیایشان عاقلانه رفتار می کنند. این نگاه اینقدر انسان را حفظ می کند از اینکه الگو نگیرد و به رنگ جماعت در نیاید. از اینکه مثل دیگران نشود. اگر قرار باشد نسبت به این نکات ما بی توجه باشیم و دقت نکنیم، کار به جایی می رسد که در خیلی از مسائل می بینیم مثل دیگران داریم عمل می کنیم. مثل دیگران داریم زندگی می کنیم. 🔻شاید یک وقتی به ذهنمان بیاید و نسبت به کلمه حمقاء حساسیت داشته باشیم. ببینید کلمات در لغت، برای معنایی وضع شده اند و در عرف هم بر اساس آن معنایی که وضع شده یادر عرف در نظر دارد که استعمال کند، استفاده می شود. لزوما لفظ در آن معنایی که وضع شده است، بار منفی و تحقیر کننده ای نداشته باشد. حماقت، نمی خواهد در درجه اول، ابتدائا دنبال این نیست که به حساب وضع لغوی، از نظر ارزشی یک بار منفی ای را منتقل کند. واقعیتی را دارد می گوید. حماقت یعنی کم خردی. کم عقلی. حالا کم عقلی ای که واقعا انسان یک جوری باشد که عقلش کم باشد یا از عقلش استفاده نکند. می خواهد این معنا را بگوید. مقصود اصلی از این کلمه توهین نیست که مثلا بگویند این کم خرد است. بخواهند یک بار منفی ای را منتقل کنند. اما شاید در عرف خیلی از این کلمه برای تحقیر و توهین استفاده بشود. اینجا این کلمه در آن استعمال لغوی اش به کار رفته. یعنی می خواهد بگوید توجه بکند که مردم از عقلشان در دینداری استفاده نمی کنند. 🔹دین بهترین سبک زندگی است. یعنی در انتخاب سبک زندگی، دقت عقلی به خرج نمی دهند. عاقلانه رفتار نمی کنند. اما در دنیایشان چه بخورند، چه بپوشند، اینکه ضرر نکند، نفع حداکثری داشته باشند، خیلی دقیق و عاقلانه رفتار می کنند. پس کسی از این لفظ حمقاء معنای توهین و تحقیر را استفاده نکند. در حقیت می خواهد بگوید مردم متاسفانه از عقلشان در دینشان استفاده نمی کنند ولی در دنیایشان تا جایی که دلت بخواهد سعی می کنند از عقل استفاده کنند. حالا آن هم در جهتی که به نظرشان می رسد که فایده بیشتری می برند. 🍀الان نگاه کنید اصلا فرهنگ حاکم بر کل جهان همین است. اکثریت مردم دنیا اینجور هستند. در کشورهای غربی که اصلا مبنای آن فرهنگشان کنار گذاشتن عقل است. و این البته توضیح مفصل تری را لازم دارد. فرهنگ غربی، بر اساس حس و وهم و خیال و عدم استفاده کامل از عقل است. با این توضیح که اصلا شکوفایی عقل در انسان بدون دین ممکن نیست. ممکن نیست. یعنی آدم عاقل، حتما متدین است. کسی که متدین نباشد، بهره او از عقل حداقلی است. همین که حضرت فرمودند در دنیایش. عقل کامل ندارد. عقل ناقص است و به تعبیر دیگر عقلش مغلوب هوی و هوس و وهم و خیال است. بنیان و اساس فرهنگ غربی، آن فرهنگ هایی که در مقابل فرهنگ انبیاء است همین است دیگر. هوی و هوس و شهوت و وهم و خیال. چیز دیگری نیست. آن چیزی که ما در دنیا مشاهده می کنیم و متاسفانه حتی در جامعه دینی، در میان آن کسانی که خودشان را متدین معرفی می کنند ما می بینیم که خیلی ها در عمل، ملتزم به عقل ورزی و دینداری نیستند و در حقیقت، در امر دینشان عاقلانه رفتار نمی کنند. ولی در دنیایشان چرا، دقت می کنند تا جاییکه مصلحت بدانند، سعی می کنند عاقلانه رفتار کنند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/11/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام خيرات از جانب خدا و از مسیر سیدالشهداء(عليه السلام) است 🔹نکته ها از گفته ها 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). 🏴 ◾️ Farsi.Khamenei.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | روضه‌خوانی آقای حاج مهدی رسولی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). 🏴 ◾️ Farsi.Khamenei.ir
🔻مکن ای صبح طلوع ..🏴🏴🏴 ✅ شاید همه ما همچون امشبی، وقتی دهه اول محرم به اوج خود می‌رسد، دو دمۀ معروف شب عاشورا را هروله‌کنان و برسرزنان زمزمه کرده باشیم: «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است؛ مکن ای صبح طلوع عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است؛ مکن ای صبح طلوع» اما کمتر کسی می‌داند که شور و حرارت این دو دمه از قلم و نفس کدام شاعر بر دل‌ها نشسته است. ✔️ حضرت آیت‌الله بهجت وقتی در مجلس روضه شنید که مداح این شعر را می‌خواند و به‌جای «عصر فردا» می‌گوید «صبح فردا»، این نکته را به او تذکر داد که: «عصر فردا صحیح است». و در پاسخ به چشم‌های پرسشگر مداح، فرمود : «شاعر این ابیات مرحوم پدرم است». ✅ کربلایی محمود بهجت فومنی مردی بود متدین، خوش‌نام و خوش‌ذوق که طبع روانی در سرودن اشعار و مراثی اهل‌بیت(ع) داشت. کربلایی محمود اشعار و مراثی خود را با خطی خوش می‌نوشت و به مداحانی که از شهرهای اطراف می‌آمدند، می‌داد. ✅ کتاب «مکن ای صبح طلوع» مجموعه اشعار و مراثی کربلایی محمود بهجت درباره اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است که به کوشش مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت به چاپ رسیده است. 🔹 کانال رسمی مرکز نشر آثار ✅ @bahjat_ir
🏴فرا رسیدن ایام جانگداز تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب و یاران باوفایش تسلیت باد🏴 ✔️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹در روایت درباره زیارت [شب] عاشورا آمده:‌ «جَاءَ یَوْمَ القِیَامَة مُلَطَّخاً بِدَمِهِ فِی اصْحَابِ الحُسَیْنَ» (در روز قیامت آغشته به خون خود در میان اصحاب حسین علیه‌السلام محشور می‌شود). 🔸سیدبن‌طاووس از این هم بالاتر نقل کرده است: «مُلَطَّخاً بِدَمِ الحُسَیْنِ» (آغشته به خون حسین علیه‌السلام). آیا ما این‌ها را می‌فهمیم؟! 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢٧۴ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
✔️ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▪️می‌دانیم روایاتی را که دربارۀ زیارات سیدالشهدا در نیمۀ شعبان و در شب عاشورا و این‌ها هست، به کجاها رسیده؟! ▪️هیچ می‌توانیم بگوییم «کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِه‏» یعنی چه؟! ▪️ یا مثلاً [اینکه در احادیث دربارۀ] زیارت عاشورا آمده‌ «جَاءَ یَوْمَ القِیَامَة مُلَطَّخاً بِدَمِهِ فِی اصْحَابِ الحُسَیْنَ»(۱) (در روز قیامت آغشته به خون خود در میان اصحاب حسین (ع) محشور می‌شود). ▪️ سیدبن‌طاووس از این هم بالاتر نقل کرده است «مُلَطَّخاً بِدَمِ الحُسَیْنِ»(آغشته به خون حسین (ع)). 🔸چه عرض بکنیم؟! ما این‌ها را می‌فهمیم؟! ▪️چیست که ثوابش برای ما مذخور(۲)نیست؟ همین بکاء برای سیدالشهدا (ع) ثوابش چیست؟! می‌توانیم برایش حدی که دیگر از آن بالاتر نیست بگوییم؟! حدی نیست که! به حدی است بکاء که [در روایت] می‌گوید همین‌که اشک مختصری آمد، اذن دخول سیدالشهدا است و چه‌بسا جاهای دیگر هم [بنابه] الغاء خصوصیت، همین باشد؛ «الدَّمْعَةُ عَلامَةُ الْاِذْنِ»؛ داخل بشو. از چشم من اشک بیاید، چه ربطی دارد به اینکه آن‌ها اذن داده‌اند؟! هیچ معلوم است که چه هست قضایا؟! پی نوشت: ۱_«مَنْ بَاتَ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (ع) لَیْلَةَ عَاشُورَاءَ لَقِیَ اللَّهَ تَعَالَی یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُلَطَّخاً بِدَمِهِ کَأَنَّمَا قُتِلَ مَعَهُ فِی عَرْصَةِ کَرْبَلَاءَ؛ هرکس شب عاشورا نزد قبر حسین (ع) بیتوته کند، روز قیامت خدا را در حالی ملاقات می‏‌کند که به خون خود آغشته است. گویا با او در صحرای کربلا کشته شده است»؛ مصباح‌المتهجد، ج٢، ص٧٧١؛ اقبال‌الاعمال، ج۲، ص۵۵۸ و نیز نک: کامل‌الزیارات، ص۱۷۳؛ مزار کبیر، ص۳۵۱؛ بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۰۳و١٠۴. ۲_مذخور امری است که در دسترس همه نیست و ذخیره شده است برای افراد خاص یا وقت خاص یا مکان خاص؛ و مذخور بودن ثواب زیارت به یکی از این معانی است: ١. ذخیره‌شده برای وقت شدت نیاز؛ ٢. اصلاً بیان نمی‌شود که چقدر است؛ ٣. فقط برای خواص شیعه ذکر می‌شود. 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢٧۴ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امشبی را شه دین ▪️در حرمش مهمان است ▪️عصر فردا بدنش ▪️زیر سم اسبان است 🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله🏴
🏴صلی الله علی الباکین علی الحسین علیه السلام🏴 ⚫️أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الإِْمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ اَلسَّلامُ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام