eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
493 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 رحمه الله: 🌺 در حديث معراج نيز از نوع سوم اندوه(1)، به «اندوه هميشگى» تعبير شده است، كه آثار معنوى والايى در پى دارد. آثارى هم‏چون: رشد معنوى انسان، برانگيختن او بر اصلاح خود، جبران فضيلت‏هاى از دست رفته و تلاش جهت پاك كردن نفس و به كمال رساندن آن. 🌸بديهى است اين آثار، با پيوستگى و دائمى بودن حزن و اندوه حاصل مى‏شود؛ زيرا انسان به اقتضاى جنبه بشرى، اگر از اين اندوه خارج شود، به بى‏خبرى، حجاب و غفلت‏هاى گوناگون دچار مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج1، ص253 1. اندوه انسان نسبت به بى‏خبرى‏ها، غفلت‏ها و گناهان يا اعمال شايسته‏اى كه از كف داده يا اخلاق نيكويى كه كسب نكرده و همچنين گرفتاريهاى آخرتى كه با آن‏ها روبرو خواهد شد؛ نظير: احتضار، جان دادن، اوضاع گور و بعد از آن، برزخ و ايستادن در پيشگاه خدا براى محاسبه اعمال و گذشتن از صراط. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمام الصادق عليه السلام :مَعَ التَّثَبُّتِ تَكونُ السَّلامَةُ ، ومَعَ العَجَلَةِ تَكونُ النَّدامَةُ ، ومَنِ ابتَدَأَ بِعَمَلٍ في غَيرِ وَقتِهِ كانَ بُلوغُهُ في غَيرِ حينِهِ . 🍀امام صادق عليه السلام : درنگ ورزيدن ، سلامت در پى دارد و شتاب كردن ، پشيمانى ، و هر كس كارى را بى موقع آغاز كند ، بى موقع به آن مى رسد . 📚 الخصال : ص 100 ح 52 عن أبان بن تغلب ، بحار الأنوار : ج 71 ص 338 ح 3 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
39.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جواب دوم: 😓گاهی اوقات خدا میخواد دعامون رو مستجاب کنه ولی یه موانعی که عاملش اعمال خود ماست، سبب عدم اجابت میشه.😔 💥فرازی از دعای کمیل: 🤲اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ🤲 🌳ترجمه: 😓خدایا! آن دسته از گناهانی که مانع اجابت دعای من میشه رو بیامرز. 👈موانع دعا رو از بین ببریم👉 🌺ذَلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَي قَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ🌺 📙انفال/۵٣ آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمى دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 📌 نگذارید جنگ روانی دشمن در کشور تاثیر بگذارد 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌲حج، ستون زندگی بشر است 🌺قرآن کریم درباره‌ی حج در یک جمله‌ی کوتاه تقریباً همه‌ی حکمت حج را بیان کرده که اگر چنانچه ما بتوانیم فکر کنیم، استفاده کنیم از بیانات معصومین، از تدبّر در قرآن، از این یک کلمه خیلی چیزها میشود فهمید. 🌼در همین سوره‌ی مائده میفرماید: جَعَلَ اللَهُ الکَعبَةَ البَیتَ الحَرامَ قیاماً لِلنّاس. [البتّه] فقط کعبه هم نیست دیگر؛ بعد [دارد] شهرالحرام، هَدْی و قلائد و امثال اینها ــ که مجموعه‌ی حج را میخواهد بیان کند، نه خصوص کعبه‌ی شریف را ــ همه‌ی اینها برای چیست؟ قیاماً للنّاس است. 🍀«قیام» در اینجا به معنای مصدری نیست. قیام را اهل لغت و اهل تفسیر معنا کرده‌اند و میگویند قیام در اینجا به معنای "ما یَقومُ به‌ الشّیء" است؛ [یعنی] ستون؛ یک بنائی تکیه به یک ستون میکند؛ به این میگویند "قیام"؛ آن ستون، قیام است. اینجا خدای متعال میگوید که حج، ستون زندگی بشر است؛ این خیلی مهم است. "قیاماً‌ للنّاس" است؛ مال ناس است؛ مال من و شما و این و آن، چند نفر، تعداد یک نسل، یک جمعیّت، یک مجموعه نیست؛ مال ناس است، مال بشریّت است، قیام است برای بشر. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨روزی محبین رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم حفظه الله: 🌺 جمله بعدی باز هم در راستای زهد و توجه دادن به زهد و برحذر داشتن از دنیاست. مثل اینکه این توجه به دنیا اینقدر زیاد است و جاذبه دنیا قوی است که حضرت پشت سر هم با این جملات می خواهد یک دل کندگی در ابوذر و همه آن هایی که دوست دارند مثل ابوذر، بنده خدا باشند ایجاد بشود. باز می فرمایند یَا اباذر! إِنِّی قَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ، أَنْ یَجْعَلَ رِزْقَ مَنْ یُحِبُّنِی الْکَفَافَ دعای پیامبر هم مستجاب است دیگر. می فرماید من از خدا خواسته ام که روزی هر کس من را دوست دارد، کفاف قرار دهد. به اندازه کفایت. البته کفایت هم درجات مختلفی دارد. محب پیامبر در این دنیا به اندازه کفاف دارد. البته این منافات ندارد با برخورداری بعضی از محبین پیامبر. آن هم خلاصه در حقیقت یک جورایی وظایفی دارد در زمینه انفاق. به دیگران می دهد. شما این مطالب را که می شنوید، بیشتر و در درجه اول، در آن مصارف شخصی پیاده کنید. 🍀 حضرت فرمودند که من دعا کردم از خدا خواستم که رزق دوستان مرا کفاف قرار بدهد. به اندازه کفایت. بقیه وقت و سرمایه و توان خودشان را بگذارند در بندگی. بگذارند در نشر دین و ترویج خوبی ها و مذهب. وَ أَنْ یُعْطِیَ مَنْ یُبْغِضُنِی کَثْرَةَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ و به آن کسی که دشمن من است، بغض نسبت به من دارد، کثرت مال و ولد. این هم جالب است. باز اصل مال و ولد که نعمت الهی است. کثرت. یک جورایی مشغول باشد. فرو برود در این مشغله های دنیایی مال داری و فرزندداری. 🔹 البته توجه داشته باشید که با توجه به بیانات دیگر، منظور آن کثرت مال و ولدی است که بازدارنده از خدا باشد. اما اگر موردی باشد که کثرت مال باشد یا کثرت اولاد باشد که بازدارنده از خدا نباشد، این را شامل نمی شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : 🍀خدای تعالی در چند جا از کلام خود بیان فرموده: که آنچه برای رضای او و به خاطر او و به احترام او انجام نشود باطل و بی اثر خواهد بود، و نیز فرموده: بزودی بیک یک اعمالی که بندگانش انجام داده می‌پردازد، و آنچه به احترام او و به خاطر او انجام نداده اند نابود و هباء منثورا می‌کند، و آنچه به غیر این منظور انجام داده اند، حبط و بی اثر و باطل می‌کند، 🌸و نیز فرموده: هیچ چیزی جز وجه کریم او بقاء ندارد، در نتیجه هر چه به احترام او و وجه کریمش و به خاطر رضای او انجام شود، و به نام او درست شود باقی می‌ماند، چون خود او باقی و فنا ناپذیر است، و هر امری از امور از بقاء، آن مقدار نصیب دارد، که خدا از آن امر نصیب داشته باشد. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۲۴ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام صادق عليه‌السلام: اِذا اَحْبَبْتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِكَ فَاِنَّهُ اَثْبَتُ لِلْمَوَدَّةِ بَيْنَكُما 🍀هرگاه كسى را دوست داشتى به او خبر بده، چرا كه اين كار، دوستى ميان شما را استوارتر می‌ سازد. 📚 اصول كافى: ج ۲، ص ۶۴۴ ‌ ‌🍃🍃🍃 ✨الهی ما، تو را، رسولانت را، ائمه علیهم السلام و حجت تو بر ما را، اولیاءت را، دوست داریم و تو را بر این حب، شاکریم و به این محبت، به تو تقرب می جوییم. ما را به خود، مقرب تر کن🤲 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔰جواب سوم: 🍎گاهی اوقات مشکل از دعا نیست و حتی مانع خاصی هم سبب عدم استجابت دعا نشده منتها: 🍏دعای ما خلاف سنّت و قانونی هست که خدا بر روزگار حاکم کرده و اتفاقا چنین قوانین حاکمی از روی حکمت خداوند هست منتها انسان کم طاقت و غافل، به حکتهای آن توجه نمیکند. 🌺یه مثال براتون بزنم: 💥یکی از سنّتهای حاکم بر روزگار در کنار زاد و ولد، مرگ و میر هستش که همه انسانها بعد از مدتی زندگی کردن باید این دنیای فانی رو ترک کنند 👈حتی پیامبران الهی👉 ☄ولی گاهی اوقات انسان ها چنین اتفاقی رو برای عزیزان خودشون قبول نمیکنن و هی دعا میکنن هیچ وقت مصیبت و فوتی از جانب بستگان خودشون نداشته باشند در حالی که چنین چیزی امکان پذیر نیست. ✅بله! انسان میتونه دعای سلامتی برای نزدیکان خودش داشته باشه و این دعا ها سبب برکت عمر افراد و گاهی حتی زیاد شدن عمر هم میشه و علاوه بر اون اجر دنیوی و اخروی هم برای افراد داره ولی اینکه توقع داشته باشیم همیشه عین اون چیزی که میخوایم اجابت بشه، خواسته صحیحی نیست. 🎯 🌻در باقی مثالها و دیگر نمونه ها همین طور هست مثل اینکه انسان ها: 🌷همه به اندازه هم پولدار باشن 🌷هیچکی هیچ وقت مریض نشه 🌷هیچ فراز و نشیب تو زندگی نباشه و... 🌺فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلاً🌺 📙فاطر/۴٣ با آنكه براى سنّت و قانون الهى هرگز جايگزينى نخواهى يافت، و هرگز براى سنّت الهى تغييرى نخواهى يافت. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌تجمل و تشریفات غیرلازم و غیر عقلایی حفظه الله: 🌸کفاف سه سطح دارد. بخواهیم برخورداری ها و مصارف دنیایی را عنوان بندی کنیم، می گوییم(1) یک مرحله از این مصارف، واجبات است.(2) مرحله دیگر و بالاتر مستحب است که تحت عنوان توسع، وسعت دادن به خانواده است. این مستحب است. توسع به خانواده حالا انسان خیلی به خودش توسع ندهد لازم نیست. توسع به خودش هم خوب است و خیلی فشار نیاورد که ضرر داشته باشد اما بیشتر در رابطه با خانواده و(3) یک عنوان دیگر، تجمل است. تجمل ممنوع است. از نظر عقلی یک امر باطل و غیر عقلایی و از نظر شرعی هم ممنوع است. تجمل خوب نیست. تشریفات غیرلازم و غیر عقلایی. وگرنه تشریفاتی اگر جایی لازم باشد آن ملحق می شود به همان توسع. 🍀پس این سه عنوان را توجه داشته باشید. آن مقداری که لازم است واجب است. بخش مستحبی اش هم که توسعه دادن به خانواده و حتی افراد جامعه، مومنین، و آن بخشی هم که انسان اسراف داشته باشه، افراط در مصرف بورزد، تبذیر داشته باشد، اهل تجملات غیر عقلایی باشد . چرا می گویم تجملات غیرعقلایی چون خیلی دین ما دین متینی است. فوق العاده دین متینی است. فکر همه جا را پیامبراسلام کرده اند. همه جا در تشریع اسلامی در نظر گرفته شده است. ما تجمل داریم، به اندازه ای که عقلایی باشد خوب است. 🌼از حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم نقل شده در سیره حضرت که کان النبی صلی الله علیه و اله و سلم، یتجمل لاصحابه کما یتجمل لنسائه. خودشان را جمال می دادند. ساحت مقدس حضرت از این امور مبراست بعضی از افراد یک حالتی بدون اینکه به خودشان برسند، ژولیده، موها، لباس، مرتب نیست. حتی در مجالس حضور پیدا می کنند، حضرت اینجور نبودند. تا آنجا که به این صورت سیره حضرت بیان شده است. این تعبیر در روایت به ما می فهماند که یک مقداری از تجمل باید باشد. جمال لازم است. اما افراط درتجمل، تجمل غیرعقلایی نه، نه مشروع است و نه اصلا مورد تایید عقل است. این نباید باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
رحمه الله: 🌺معنی اقبال قلب، آن است که متوجه باشد و بفهمد که چه می گوید و چه می کند. بزرگی خدا را یاد نماید و متذکر باشد که مانند سایز مخاطب ها از افراد بشر نیست. 🌼به طوری که در دلش هیبت و ترسی از بزرگی او از دیدن تقصیر خود در انجام حق بندگی پیدا شود و حالت حیا و شرمساری از خداوند به ملاحظه تقصیرات و خطاهای خود پیدا کند و از ملاحظه رحمت و سعه فضل و کرم بی پایانش امیدوار گردد. 📚گناهان کبیره، ج2، ص197 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام على عليه السلام : العَجَبُ مِمَّن يَدعو ويَستَبطِئُ الإِجابَةَ ، وقَد سَدَّ طَريقَها بِالمَعاصي . 🍀تعجّب است از كسى كه دعا مى كند و اجابتِ آن را كُند مى شمارد ، در حالى كه راه اجابت را با گناهان ، بسته است. 📚 تذكرة الخواصّ : ص 137؛ بحار الأنوار : ج 78 ص 72 ح 37 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🤲دعا و مناجات ✍مطلب هشتم: 💝یه مطلب که باید در این موضوع یادآوری کنم این هستش که با توجه به آیات قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت و همچنین با ملاحظه همهٔ مطالبی که در مورد دعا و مناجات گفته شد⬇️⬇️⬇️ 👌هیچ دعای غیر مستجاب نداریم بلکه همهٔ دعاها مورد اجابت واقع میشن👌 امّااا: ✅طریقه اجابت هر دعایی با دعای دیگه، متفاوت هستش.💯💯 ❤️امام سجاد علیه السلام: 🦋دعای مؤمن از سه حال خارج نیست: 🌷یا برایش ذخیره میگردد 🌷یا در دنیا برآورده میشود 🌷یا بلایی را دفع میکند. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨تدبر در زوایای اعمال ریز و درشت حج 🌺حج، یک برنامه‌ی مدبّرانه‌ی الهی است. همه‌ی برنامه‌های الهی مدبّرانه است لکن این برنامه با زوایایی که دارد و خصوصیّاتی که دارد و گستره‌ای که دارد، با همه‌ی برنامه‌های دیگر فرق میکند. این، نشان‌دهنده‌ی احاطه‌ی علمی حضرت حق (جلّت عظمته) بر وجود انسان، بر دل انسان، بر نیازهای انسان و نه آن هم یک شخص انسان، [بلکه] جامعه‌ی بشری، آن هم نه در یک نسل، [بلکه] در طول نسلهای متمادی است. این احاطه‌ی علمی موجب شده است که خدای متعال به تناسب نیازهای بشر و زوایای گوناگون این نیازها این برنامه را در اختیار بشر قرار بدهد، این فرصت را به افراد بشر بدهد که از این استفاده کنند؛ حج یک چنین برنامه‌ای است. 🌸 لذا شما ملاحظه میکنید خدای متعال در سوره‌ی مائده بعد از آن که برخی از احکام حج را بیان میکند، بعد میفرماید: ذَلِکَ لِتَعلَموا اَنَّ اللَهَ یَعلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَما فِی الاَرضِ وَ اَنَّ اللَهَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلیم؛(۲) این چیزهایی که بر شما واجب کردیم، این کعبه و این هَدْی(۳) و این قَلائِد(۴) و مانند اینها، برای این است که شما بفهمید، علم پیدا کنید به احاطه‌ی علمی پروردگار؛ بدانید خدای متعال چگونه با اسرار و جزئیّات زندگی شما آشنا است، بر اساس آنها برای شما حکم میگذارد. 🔹خب چه ‌جوری بفهمیم؟ با تدبّر؛ یعنی این‌ جور هم نیست که همین ‌جوری که انسان نگاه کند، همه چیز برایش روشن بشود؛ نه، باید فکر کند، تأمّل کند، تدبّر کند، از دانش و اندیشه بهره بگیرد تا بفهمد که این هَدْی‌‌ای‌ که آنجا قربانی میشود، این طوافی که انجام میگیرد، این وقوفی که در عرفات یا مشعر میشود و امثال اینها، چه تأثیری در زندگی بشر دارد. یعنی حج یک چنین برنامه‌ای است که خدای متعال با علم به زوایای نیازهای بشری، این برنامه را با این همه فروع و جزئیّات برای بشر معیّن کرده، آن هم به صورت مستمر؛ یعنی این‌جور نیست که یک سال باشد، یک سال نباشد؛ نه، این مستمرّاً در همه‌ی این سالها وجود دارد، این برنامه خواهد بود ان‌شاءالله تا ابدالدّهر و ادامه خواهد داشت. خب، اگر بتوانیم از تدبّر لازم برخوردار بشویم در این زمینه، آن وقت میفهمیم که بهره‌مندی‌های انسان از حج چقدر است، و این بهره‌مندی‌ها چه گستره‌ی عظیمی از زندگی بشر را شامل میشود. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌بازدارندگی از توجه به خدا حفظه الله: 🍀حضرت فرمودند که من دعا کردم از خدا خواستم که رزق دوستان مرا کفاف قرار بدهد. به اندازه کفایت. بقیه وقت و سرمایه و توان خودشان را بگذارند در بندگی. بگذارند در نشر دین و ترویج خوبی ها و مذهب. 🍁 و أَنْ یُعْطِیَ مَنْ یُبْغِضُنِی کَثْرَةَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ و به آن کسی که دشمن من است، بغض نسبت به من دارد، کثرت مال و ولد بدهد. این هم جالب است. باز اصل مال و ولد که نعمت الهی است. کثرت. یک جورایی مشغول باشد. فرو برود در این مشغله های دنیایی مال داری و فرزندداری. 🔹 البته توجه داشته باشید که با توجه به بیانات دیگر، منظور آن کثرت مال و ولدی است که بازدارنده از خدا باشد. اما اگر موردی باشد که کثرت مال باشد یا کثرت اولاد باشد که بازدارنده از خدا نباشد، این را شامل نمی شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌸شايد تحريض و تشويق بر سجده و ذكر آن در بسيارى از آيات و روايات به اين دليل باشد كه سجده، علّت و سبب تقرب بنده به خداوند متعال است. 📚 ترجمه ، ج1، ص285 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🏴 شهادت جانگداز حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام تسلیت باد 🏴 ✅ از امام باقر علیه‌السلام روایت شده است: ✴️ خداى عزوجل از میان بندگان مؤمنش آن بندۀ بسیار دعاکننده را دوست دارد؛ پس بر شما باد دعا از هنگام سحر تا طلوع آفتاب؛ زیرا این فاصله، هنگامى است که درهاى آسمان در آن باز شده، و روزی‌ها در آن تقسیم می‌شود، و حاجت‌هاى بزرگ برآورده می‌گردد. 📚 بهجت‌الدعاء، ص۴۴ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
مداحی آنلاین - بغض تو گلوم با خونه - کریمی.mp3
10.86M
🔳 (عليه السلام) تسليت باد. 🌴بغض تو گلوم با خونه 🌴آسمون چشام گریونه گریونه گریونه 🎤 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
مداحی آنلاین - بهشت نصیب چه کسانی می شود - استاد انصاریان.mp3
2.18M
🏴 (علیه السلام) تسلیت باد ✨بهشت نصیب چه کسانی میشود؟ 🎤 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
15_DAFAT62- Ayatollah Fateminia- MOHAMAD EBN MOSLEM YEKI AZ YARAN EMAM BAGHER A(www.Rasekhoon.com).mp3
1.82M
☑️توصيه امام باقر عليه السلام به محمد بن مسلم 🎙 رحمه الله 🏴 (علیه السلام) تسلیت باد🏴 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom اخلاقي
🌺 آدم باید اینجور خودش را تربیت کند قسمت اول حفظه الله: 🍀یا اباذر! طُوبَی لِلزَّاهِدِینَ فِی الدُّنْیَا الرَّاغِبِینَ فِی الْآخِرَةِ، الَّذِینَ اتَّخَذُوا أَرْضَ اللَّهِ بِسَاطاً، وَ تُرَابَهَا فِرَاشاً وَ مَاءَهَا طِیباً، وَ اتَّخَذُوا کِتَابَ اللَّهِ شِعَاراً وَ دُعَاءَهُ دِثَاراً یَقْرِضُونَ الدُّنْیَا قَرْضاً، این جمله هم در راستای همان بی رغبت نمودن بندگان خداست. زهد. زهد ورزی. اما اول جمله را ببینید. خوشا به حال کسانی که زهد فی الدنیا دارند. گفتیم این تعبیر زهد فی الدنیا یعنی بی رغبت اند به دنیا. دلبستگی به دنیا ندارند. بلکه رغبتشان در اخرت است. یک نگاه آخرتی دارند. و این آخرت در اینجا به معنای وسیع کلمه است. لزوما آن عالم آخرتی که در مقابل دنیاست نیست. یعنی غیر دنیا. که همه مراتب را شامل می شود. اصلا توحید گرایی را هم شامل می شود. توجه به مولا را هم شامل می شود. اصلا دل بستگی به دنیا ندارند. به عالم دیگر، به غیر دنیا توجه دارند. به باطن دنیا توجه دارند. 🔻اگر کسی اینجور باشد، زهدش در دنیا باشد، بی رغبت نسبت به دنیا و رغبت مند نسبت به آخرت باشد، این ویژگی ها در او ظهور پیدا می کند. دیگر زمین را بساط خودش قرار می دهد. یعنی جایی که آنجا زندگی اش را پهن می کند. خیلی برایش مهم نیست حتما یک قصری باشد یک خانه ای باشد. خیلی تشریفاتی نیست. وَ تُرَابَهَا فِرَاشاً خاک را فرش خود می داند. همان روی خاک می نشیند. وَ مَاءَهَا طِیباً این خیلی تعبیر جالبی است. یعنی با همین اب، زندگی خود و خودش را از بوهای بد می شوید و بوی خوش به او می دهد. یعنی با استفاده از اب خودش را خوش بو می کند. 🌹یعنی اگر می بیند الان برای انجام وظیفه، برای اینکه در مسیر درست زندگی کند، واقعا در یک شرایطی قرار گرفته و قرار می گیرد که باید به همین ها بسازد، نگران نمی شود که برود دست بردارد از حق و حقیقت. نه. اگر شرایط اقتضا می کند که اینجوری هم زندگی کند، پای حق می ایستد.اینجور باید آدم خودش را تربیت کند. نه اینکه مثلا ما را دعوت می کند که لزوما برویم اینجوری زندگی کنیم. نه. اینکه این امادگی روحی را داشته باشیم که اگر لازم شد اینجور زندگی کنیم ، باشد. راحت. آماده باشیم برای اینجور زندگی. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌹صلوات خاصه امام محمد باقر(علیه السلام) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَإِمَامِ الْهُدَى وَقَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِکَ اللَّهُمَّ وَکَمَا جَعَلْتَهُ‏ عَلَماً لِعِبَادِکَ‏ وَمَنَاراً لِبِلَادِکَ وَمُسْتَوْدَعاً لِحِکْمَتِکَ وَمُتَرْجِماً لِوَحْیِکَ وَأَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَحَذَّرْتَ عَنْ مَعْصِیَتِهِ فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّهِ أَنْبِیَائِکَ وَأَصْفِیَائِکَ وَرُسُلِکَ وَأُمَنَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ. ✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم✨ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام علیه السلام علیهم السلام
🎙 رحمه الله: 🔻 از آيات و روايات بر مى ‏آيد كه آنچه در زمينه سعى و زحمت براى كسب مال و روزى، ناپسند و مبغوض است، سعى و تلاشى است كه موجب غفلت از خداوند رزّاق و باعث اعتماد انسان بر سعى و تدبير خويش و تكيه بر اسباب ظاهرى روزى بشود؛ 🔹 امّا صرف تلاش براى كار و كسب و روزى حلال، نه تنها ممنوع نيست، بلكه امرى پسنديده و گاهى واجب است؛ چنان كه در سخن پيامبر- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- اين مطلب گذشت كه فرمود: «تقوا پيشه كنيد و در طلب، اعتدال را مراعات كنيد.» 📚 ترجمه ، ج1، ص303 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom