eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
492 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺صبر و بردباری 🌷مطلب نهم: 🔰در روز عاشورا به معنای واقعی کلمه رزمایش صبر و بردباری، عجیب ترین صحنه ها رو رقم زد: ❤️امام حسین علیه السلام:بعد از اینکه سخت ترین مصائب در روز عاشورا برای او رقم خورد و خودش هم عمیق ترین زخم ها رو برداشت، در آخرین لحظات عمر خود فقط حمد و سپاس خدا رو به جا می آورد 💚زینب کبری سلام الله علیها: در راه اطاعت و بندگی خدا عزیزانش(پسرانش، برادران، برادرزاده ها و...) جلوی چشمان خودش به بدترین شکل ممکن به شهادت میرسن و خودش به اسارت میره اما جمله ای رو میگه که باید با طلا نوشت و به گوش همه جهانیان رسوند: 💐مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً💐 👈من در کربلا جز زیبایی هیچ ندیدم 💛حُر ابن یزید ریاحی:شخصی که با صبر خود در مقابل مادیات و دنیا درس عملی زهد رو به همه نشون داد؛ مقام فرماندهی و حقوق خوب داشت،از دنیا و مال خوبی برخوردار بود و راحت میتونست به زندگی مرفّهانه خود ادامه بده اما با پشت پا زدن به همه اینها خودش رو حسینی میکنه 🌻سَلاَمٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَي الدَّارِ🌻 📚رعد/٢۴ (فرشتگان هنگام ديدارِ بهشتيان به آنان مى گويند:) بخاطر صبر و استقامتى كه كرديد، بر شما درود باد. پس چه نيكوست سراى آخرت. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
♨️خیلی بزرگ است. خیلی بزرگ حفظه الله: 🍁و لَوْ زَفَرَتْ جَهَنَّمُ زَفْرَةً اگر جهنم به خروش در بیاید، به صدا در بیاید، لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ إِلَّا خَرَّ جَاثِیاً عَلَی رُکْبَتَیْهِ اینجا وقتی می گوید هیچ ملک مقربی، دیگر ملائکه ای که داخل در مقربین نیستند آن ها به طریق اولی، و هم چنین وقتی می گوید هیچ نبی مرسلی، پس همه آن انبائی که مرسل نیستند به طریق اولی، دیگر این تعبیر ولا نبی مرسل، همه انبیاء را شامل می شود، جَاثِیاً عَلَی رُکْبَتَیْهِ به زانو می افتند به گونه ای که در لغت دارد انسان روی انگشتانش ایستاده باشد. در نماز جماعت، وقتی انسان یک رکعت عقب است و امام جماعت دارد تشهد می خواند، انسان به این صورت، انگشتانش را می گذارد روی زمین، نیم خیز، می خواهد برخیزد. این زانوها روی زمین است وانگشتان به این صورت. به زمین می افتند. همه. ☘️یقُولُ رَبِّ نَفْسِی نَفْسِی همه نگران خودشانند. حتی انبیاء. حَتَّی یَنْسَی إِبْرَاهِیمُ إِسْحَاقَ تا جاییکه از جناب ابراهیم علی نبینا و اله و علیه السلام که از انبیاء اولوالعزم است، اسحاق پسرش را فراموش می کند و می گوید یَقُولُ یَا رَبِّ أَنَا خَلِیلُکَ إِبْرَاهِیمُ فَلَا تُنْسِنِی خدایا من ابراهیم دوست تو هستم، مرا فراموش نکن. یعنی مرا بی بهره از رحمت خودت نکن و بی نصیب از رحمت خودت قرار مده. 🌺 البته این را توجه داشته باشیم که فقط یکی از انبیاء است که نگرانی نسبت به خودش ندارد و نگران امتش است و می گوید امتی، رسول الله صلی الله علیه واله و سلم هستند. رسول الله فقط نگرانی اش مربوط به امت است اما دیگر انبیاء اینقدر قیامت سخت است و بنابراین روایت و بعضی دیگر از روایت، این چنین است. دیگر امور فراموش می شود و نگران خودشان هستند و وای به حال ما. وای به حال این بزرگی و عظمتی که داریم به سمتش پیش می رویم و یک عظمت و شدت و وحشت حتمی است که با آن مواجه می شویم. 🔹این مطالب برای این است که ما بفهمیم. بزرگی و عظمت آنجا را در نظر بگیریم. مثلا در روایت دارد که حضرت امام مجتبی علیه السلام در وقت احتضار گریه می کرده است. از ایشان سوال کردند برای چه؟ فرمودند لهول المطلع و فراق الاحبه. فراق الاحبه که معلوم است از دوستانش فاصله می گیرد و جدا می شود. دوستان به معنای وسیع کلمه. اما هول المطلع خیلی بزرگ است. خیلی بزرگ است. طبیعتا اینکه افرادی به واسطه عنایت الهی نجات پیدا کنند و از این خطرات عبور داده شوند، آن به جای خود ولی باید یک جوری این خطر و هول مطلع را به ماها بفهمانند. چه جوری بفهمانند؟ یعنی اینجوری است. یک چنین عالمی است. بله با عنایت الهی، آن کسانی که مورد لطف قرار می گیرند، از این مشکلات عبور می کنند اما این مشکلات بخواهد بیان بشود و ماها بترسیم و بدانیم که چه در پیش داریم از چه ادبیاتی باید استفاده کرد.. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله 🌺 شایسته است انسان به این اکتفا نکند که عالم یا مبلّغ یا فلان‌کاره است. شاید همه رد شود؛ زیرا اعمال خیر، شروط و موانع بسیار دارد که شاید هنگام عمل، رعایت نشوند؛ 🌼بنابراین، انسان باید در کار خیر و نحوۀ انجام آن فکر کند و فکرش موجب ابتکاری شود که برای رسیدن به هدف، مفید باشد. 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٢٨ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام باقر علیه السّلام : تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِى وَجْهِ اَخيهِ حَسَنَةٌ وَ صَرْفُهُ القَذا عَنهُ حَسَنَةٌ وَ ما عُبِدَاللّه ُ بِشَى ءٍ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنْ اِدْخالِ السُّرُورِ عَلى المُؤمِنِ؛ 🍀لبخند انسان به چهره برادرش حسنه و كار نيك است و دور كردن خار و خاشاك و رنج و گرفتارى از برادر دينى حسنه است و خداوند به چيزى بهتر از شاد كردن مؤمن عبادت نشده است. 📚مصادقة الأخوان، ص 52. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺صبر و بردباری 🌷مطلب دهم: 💥بذارید یه روایت ناب از حضرت علی علیه السلام براتون بگم: ✨مَنْ لَمْ يُنْجِهِ الصَّبرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ✨ 🍎نهج البلاغه/حکمت١٨٩ کسی که صبر، او را نجات ندهد، بی تابی و کم طاقتی او را هلاک خواهد کرد. 🌿در طول زندگى انسان، مصائب و مشكلات فراوانى است كه هيچ كس از آن بر كنار نمى ماند. عكس العملى كه انسان مى تواند در مقابل اين حوادث دردناك و غم انگيز نشان بدهد يكى از دو چيز است: 1⃣ نخست صبر و تحمل و شكرگزارى به درگاه خدا و دقت در يافتن راه نجات از آن مشكل يا مصيبت و حداقل كاستن از آثار زيان بار آن است.☘🌱 2⃣ ديگر جزع و بى تابى است كه هم اعصاب انسان را در هم مى كوبد و او را گرفتار بيمارى هاى مختلف كرده و گاه به مرگ مى كشاند و هم سبب ناشكرى به درگاه خداوند و وزر و وبال براى سراى ديگر مى شود.🍃🍂 👌انسان عاقل راه نخست را بر مى گزيند كه هم اجر صابران را دارد و هم فوايد و بركات صبر را. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 📌این دلیل بر بزرگی این مناجات است که همه ائمه این مناجات را می‏خواندند. چی بوده است این؟ 🍀 بین آنها و خدای تبارک و تعالی چه مسائلی بوده است؟ هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعِ الَیْکَ کمال انقطاع چی است؟ وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرّی ؛ خوب، آدم به حسب ظاهر می‏گوید خوب، همه چیز با اوست. 🌸اما وجدان این مطلب که هیچ ضرری به ما نمی‏رسد الا به دست اوست، هیچ منفعتی نمی‏رسد الّا به اوست، اوست ضارّ و نافع 📚صحیفه امام، ج‏۱۷، ص: ۴۵۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨فراتر از محاسبات مادی حفظه الله: 🌺جمله بعدی در رابطه با آن زیبایی، عظمت و اهمیت برخورداری های اخروی است. نعمت های بهشتی است. دوتا مطلب اینجا ذکر شده است یَا اباذر! لَوْ أَنَّ امْرَأَةً مِنْ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ اگر یک زن بهشتی، اطَّلَعَتْ مِنْ سَمَاءِ الدُّنْیَا اشراف پیدا کند. اطلعت یعنی اشراف پیدا کند، نظری کند، به آسمان دنیا چه وقت؟ فِی لَیْلَةٍ ظَلْمَاءَ در یک شب ظلمانی، شب ظلمانی که می گوید دیگر اصلا ستاره هم نباشد، ماه هم نباشد، لَأَضَاءَتْ لَهَا الْأَرْضُ أَفْضَلَ مِمَّا یُضِیئُهَا الْقَمَرُ لَیْلَةَ الْبَدْرِ، آن درخشندگی ای که زمین را فرا می گیرد بیشتر و بالاتر است از آن درخشندگی ای که ماه شب چهارده در زمین پخش می کند. یک چنین درخشندگی ای در او است. 🌸 و لَوَجَدَ رِیحَ نَشْرِهَا جَمِیعُ أَهْلِ الْأَرْضِ اصلا بوی خوش این اطلاعی که آن زن بهشتی در این از آسمان دنیا بر زمین داشته اصلا انتشار پیدا می کند و همه اهل زمین، این بوی خوش را استشمام می کنند. ببینید یک چنین بوی خوشی که اصلا تمام زمین را فرا بگیرد یا روشنایی ای که اینچنین درخشندگی داشته باشد، این ها همه بیانی است برای عظمت و ارزشمندی نعمت های اخروی. ✨یا به بیان دیگر وَ لَوْ أَنَّ ثَوْباً مِنْ ثِیَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ نُشِرَ الْیَوْمَ فِی الدُّنْیَا، لَصَعِقَ مَنْ یَنْظُرُ إِلَیْهِ وَ مَا حَمَلَتْهُ أَبْصَارُهُمْ اگر یک لباسی از لباس های بهشتی، این را بیایند کمی بازش کنند در دنیا، اصلا هر کسی که دارد می بیند غش می کند. و آن کسانی که دارند این لباس را می بینند، وقتی باز می شود، آن زیبایی و جلوه اش به گونه ای است که اصلا غش می کنند و بیهوش می شوند وَ مَا حَمَلَتْهُ أَبْصَارُهُمْ یعنی دیده و چشم آن ها تاب دیدن این صحنه ای که دارند مشاهده می کنند را ندارد. 🍀این بیان در حقیقت به ما کمک می کند که بفهمیم اصلا آخرت را باید فراتر از محاسبات مادی ، به حساب بیاوریم. چه در زمینه برخورداری های اخروی تا چه برسد به معنوی و معرفتی و یا عذاب و محرومیت ها و سختی ها. اصلا قابل مقایسه نیست و هم چنین حتی در زمینه عبادت، خلاصه یک امری است که از اهل اسلام وایمان توقع می رود. اصلا یک عالمی فراتر از این عالم هست و گستردگی خاصی که غیرقابل مقایسه است. حالا آن حقایق می خواهد انتقال داده شود به کسانی که در این عالم دنیا، عالم محدودیت از جهات گوناگون قرار دارند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
189K
محرم امسال کجا دعوتید؟ اگر هنوز بستر مناسبی برای تبلیغ محرم انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید به «سامانهٔ شمع» مراجعه کرده و از میانِ بسترهای تبلیغیِ سراسرِ کشور هر کدام را که خواستید همین الان انتخاب کنید. Shabaketabligh.ir «شمع» شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی 09010576394 حجه الاسلام تتار _________ ارتباط با ادمین: @amin114 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌ اگر نعمت فراوان نیست 🎙 رحمه الله: 🔹این‌همه ابتلائات و گرفتاری‌های ما، در اثر ناشکری و کفران نعمت‌های ماست؛ زیرا خداوند سبحان می‌فرماید: «وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ؛ اگر سپاسگزاری کنید، قطعاً نعمت خود را برای شما زیاد می‌کنم؛ و اگر ناسپاسی کنید، به‌راستی که عذاب من سخت و شدید است». یعنی، شکر، موجب ازدیاد نعمت‌هاست؛ و اگر شکر نکردید، خبری از ازدیاد نیست. لذا اگر دیدیم ازدیاد نیست، شک نکنیم و بدانیم که شکر نیست؛ چراکه ازدیاد نعمت معلولِ علت است که همان شکر است. پس اگر معلول (یعنی ازدیاد) نیست، برای آن است که علت آن که شکر است نیست. ✨شکر، معنای وسیعی دارد و منظور از آن طاعت خداست؛ فقط «اَلْحَمْدُ لله» زبانی نیست؛ هرچند آن هم یکی از مراتب شکر است. طاعت خدا، شکر خداست؛ بنابراین، «لَئِنْ شَکرْتُمْ لأزیدَنَّکُمْ» یعنی «لَئِنْ أَطَعْتُمْ لأزیدَنکمْ» و «وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ» یعنی «لَئِنْ عَصَیتُمْ وَخالَفْتُمْ، إِنّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ». سپاسگزاری از نعمت به‌معنای طاعت خداست که موجب افزایش نعمت می‌شود. کفران نعمت هم به‌معنای عصیان الهی و موجب عذاب از ناحیه اوست. 🍁پس هرجا گرفتاری و بلایی و عذابی بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن، زمینه گره و گرفتاری و ابتلا را خود فراهم کرده‌ایم؛ یا با ترک واجب، و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحبِ خیلی شدید و مؤکد، و یا با انجام شبهات. اگر ما الآن به‌حسب ظاهر همین که بدانیم تارک واجب یا فاعل حرام نیستیم، جا دارد کلاهمان را از شادمانی به هوا بیندازیم. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۸ 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام على عليه السلام : قولُوا الخَيرَ تُعرَفوا بِهِ ، وَاعمَلُوا الخَيرَ تَكونوا مِن أهلِهِ ، ولا تَكونوا عُجُلاً مَذاييعَ . 🍀نيك بگوييد تا به نيكى شناخته شويد ؛ كار نيك انجام دهيد تا از نيكوكاران باشيد ، و شتابگر فاش كننده[ ى اسرار] نباشيد . 📚الکافی، ج2،ص225 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺صبر و بردباری 🌷مطلب یازدهم: 😍ای جااااانم👈این آیه قرآن خیلی به دلم نشست👈 ولی اجازه بدید قبلش یه توضیحی خدمتتون عرض کنم: 💥یه جمله هست که میگه: 👌حرفها زیادن ولی شنونده باید عاقل باشه👌 ⭕️خیلی مهم هستش که ما آدمی باشیم حرفهای بی اساس، نا امید کننده و رفتار برخی آدم ها روی ما تأثیر منفی نداشته باشه.✅ 😊حالا اصل مطلب: 💯طبق آیات قرآن، فرد صبور اگر به درستي كاري اطمينان داشته باشد، به گفته‌هاي بي اساس ديگران توجهی نمي‌كنه.🎯 🌻إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ🌻 📖 آل عمران/١٢٠ اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگين سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مى شوند و اگر (در برابرشان) صبر كنيد و پرهيزكار باشيد، حيله ى بدخواهانه ى آنان هيچ آسيبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مى دهند احاطه دارد. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🔸 مرد باید در خانه به سه ویژگی ملتزم باشد. 🔹 حغظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمة الله علیه: 🌺 عزیزم! از جوانی به اندازه‌ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می‌رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. 📌 از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می‌دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می‌دهد. و تا لحظه آخر با وعده‌های پوچ انسان را از ذکر خدا و برای او باز می‌دارد تا برسد. 📚 صحیفه امام، جلد 20، صفحه 156 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌آهسته سخن بگویید حفظه الله: 🔹در ادامه حضرت توصیه هایی دارند. می فرمایند یَا اباذر! اخْفِضْ صَوْتَکَ عِنْدَ الْجَنَائِزِ وَ عِنْدَ الْقِتَالِ وَ عِنْدَ الْقُرْآنِ در سه موقعیت حضرت توصیه می فرمایند،امر می فرمایند به اینکه انسان آهسته سخن بگوید. بلند صحبت نکند. البته مرحوم مجلسی احتمال داده اند که شاید مراد از این تعبیر این باشد که اصلا صحبت نکند. اخْفِضْ صَوْتَکَ یعنی صحبت نکند و فقط ذکر خدا را بگوید. 🔸(هنگامه) قتال جایی است که تدبیر احتیاج دارد. تا بخواهد همه اش حرف بزند منافات دارد با حضور در قتال. بلند حرف زدن نشان دهنده بی تدبیری است. نشان دهنده این است که موقعیت را در نظر نمی گیرد. جایی است که اینجا جای تامل است. دقت است. در جنائز، عبرت باید بگیرد. در قرآن تفکر باید بکند. در قتال هم جای تدبیر و تامل است. بلند حرف زدن، نوعی بی توجهی به موقعیت است و در حقیقت، اهمیت موقعیت را گویا در نظر ندارد. وقتی یک نفر بلند حرف می زند، دیگران هم بلند حرف می زنند و این معلوم می شود که اهمیت موقعیت مورد توجه قرار نگرفته است. 🔻لفظ جنازه و جنازه. اگر مکسور بخوانیم می گویند تابوت. اگر مفتوح بخوانیم می گویند میت. جَنازه. البته این حرکت از خودمان است. می شود گفت جنازه هم بخوانیم ولی توجه به این داشته باشیم. پس توجه داشته باشیم این جمله ضمن اینکه راهنمایی می کند از فرصت تشییع جنازه خوب استفاده کنیم، یک رهنمود گسترده تری را هم به ما منتقل می کند و آن اینکه اصلا از فرصت های گوناگون استفاده کنیم. فرصت ها را غنیمت بشماریم. در هر فرصتی مناسب آن فرصت رفتار کنیم و از هر فرصتی استفاده کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠بندگی 🎙 رحمه الله 🔸به‌حسب ظاهر بندۀ مطیع، پشتیبانش(خداوند متعال)، مثل کوه، محکم و استوار و منبع همه خیرات است و بنده عاصی پشتیبانش(شیطان)، محتاج‌تر از او و دشمن دانایی است که از دوست نادان، بدتر است و صلاح‌دیدش تمام به زیان اوست. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص١٣ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
👓 کوتاهی کنی باختی! 🔹 آیت‌الله حائری شیرازی بعضی از روحانیون در این دهۀ محرم ، گفتند: ، مباحثه می کنیم! سالها پیش، در قم، درس مرحوم آیت الله العظمی آقای داماد شرکت می کردم. این آقایانی هم که الآن جزء رده اوّل های حوزه هستند مثل حضرت آیت الله مکارم، آیت الله آقا موسی [شبیری] زنجانی و ... در بحث فقه صبح های ایشان شرکت می کردند. بعد از ماه رمضان، رفتم درس مرحوم آقای داماد. ایشان گفت که ماه رمضان جایی برای تبلیغ رفتی؟ گفتم: نه! در حالی که در آن ماه رمضان، من به شدت مشعول مطالعه بودم و گاهی تدریس می کردم. ایشان گفت: «کوتاهی کردی! !» دهۀ محرم [و ماه مبارک رمضان]، وقت تبلیغ است. کسانی که می روند تبلیغ، بدانند که به درسشان افزوده می شود. به تحقیقشان افزوده می شود. خدا از جای دیگری وقت را می دهد. می کند. هر چیزی حد خودش را دارد و حدود هر چیزی باید رعایت شود. من به هر روحانی که نرفته در روستا برای تبلیغ، می گویم «باخته»، و هر روستایی هم که روحانی نیاورده، . بله اگر پیگیری کردید و نامه نوشتید و نشد، مسئول نیستید. خود مرحوم آقای داماد با اینکه مرجع تقلید بود اما در مسجد بازار، منبر می رفت. روضه می خواند و گریه می گرفت. شما آن صحبت مختصری را که می کنید چه در مستمع ایجاد می کند؟! 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺صبر و بردباری 🌷مطلب دوازدهم: 💥یکی دیگر از برکات صبر تو ارتباط با برخی افراد در حیطه اجتماع هستش. 🤔شاید بگید چگونه؟؟ 💐شخص صبور، از اشتباهات و خطاهای افراد میگذره و اهل گذشت است. 🔶فرد صبور در موقعیت های جهل و خشونت، با حلم و مدار برخورد میکنه و همین شکیبایی او سبب میشه که بتونه بهترین برخوردها رو در شرایط مختلف داشته باشه.🎯 ✨وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ✨ 🎍شوری/۴٣ و همانا کسی که صبر کند و از خطاهای افراد بگذرد، همانا این از کارهای استوار است. 🌳دو نکته از این آیه در مورد صبر: 🌴كسانى اهل گذشت هستند كه صبور باشند. (كلمه «صبر» قبل از كلمه «مغفرت» آمده است) «لمن صبر و غفر» 🌴صبر و گذشت، بستر صفات برجسته انسان است. «و لمن صبر و غفر ان ذلك من عزم الامور» 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 💯 ذکري براي رفع همه بلاها 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
♨️دو ویژگی نامناسب در میان شما هست حفظه الله: 🌸یا اباذر! اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ ءٍ إِذَا فَسَدَ فَالْمِلْحُ دَوَاؤُهُ معروف است دیگر که هر چه بگندد نمکش می زنند. وای به روزی که بگندد نمک. همین مضمون را دارد می گوید. جالب است این را داخل پرانتز عرض کنم تمثیل ها در زبان فارسی خیلی غنی و پر مغز است. تمثیل هایی که از گذشته به ما به ارث رسیده و عمدتا هم الهام گرفته از معارف دینی است. این پختگی و پرمغزی تمثیل در ادبیات فارسی به خاطر این است که از معارف دینی الهام گرفته. اینجا ببینید روایت است که یَا اباذر! اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ ءٍ إِذَا فَسَدَ فَالْمِلْحُ دَوَاؤُهُ، فَإِذَا فَسَدَ الْمِلْحُ فَلَیْسَ لَهُ دَوَاءٌ. این را به زبان شعر در اورده اند که هر چه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک. 🍀و اعْلَمْ أَنَّ فِیکُمْ خُلُقَیْنِ دوتا ویژگی نامناسب در میان شما هست. این را درمان کنید. یکی نشانه کم عقلی است. یکی دیگر نشانه ضعف ایمان است. البته آن ضعف ایمان هم برمی گردد به ضعف عقل. چون بین عقل و اسلام و ایمان یک نسبت مستقیمی است. ایمان ضعیف، نشان دهنده عقل ضعیف و ایمان قوی نشان دهنده عقل قوی است. آن دوتا ویژگی چیست؟ 1️⃣ الضَّحِکَ مِنْ غَیْرِ عَجَبٍ خنده بدون تعجب. یعنی خنده بی وجه، نشان دهنده کم عقلی است و چقدر باید توجه داشته باشیم مومن نباید بی خودی بخندد. همین طور دارد می خندد، این خودش نشان دهنده کم عقلی است. چون خنده حتما باید برخواسته از تعجب باشد. جالب هم هست یکی دارد می خندد، بغل دستی اش سوال می کند که چرا می خندی. تعجب آور است و چه چیز تعجب آوری نظرت را جلب کرده که خندیدی؟ بیخودی اگر همین طور بخندد، نشان دهنده کم خردی و بی عقلی است. 2️⃣دومی وَ الْکَسَلَ مِنْ غَیْرِ سَهْوٍ. کسالت بدون اینکه هیچ امری باشد که توجیه کننده این کسالت باشد. من غیر سهو. البته کسالت از صفت منافقان است. از روایات اینجور استفاده می شود و برمی گردد به ضعف ایمان و یقین. البته کسالت در عبادت منظور است. اگر ایمان باشد، انسان نسبت به عبادت، کسالت ندارد. به نشاط می آید. 📌ظرفیت که می گوییم همین است اگر کسی ایمانش خیلی قوی باشد (حتی جسمش هم خسته و بیمار باشد، نشاط در عبادت را دارد). حالا اگر مواردی باشد مثل بیخوابی که ان ها عذری است که قابل قبول است اما می بینید که نه، خلاصه عذر عقلایی موجهی در میان نیست، می خواستم این را به عنوان شاهد عرض کنم، همان موقع اگر کسی به او بیاید بگوید بیا این فیلم را ببینیم، بیا این بازی را ببینیم یا این صحبت را بکنیم، دوست خودش را ببیند، تندی با نشاط حرف می زند. ولی همین که پیشنهاد داده شود یا خودش به جهت اینکه واجبی را انجام بدهد وارد نماز بشود یک دفعه این خمیازه می یاد، کسالت می یاد، این نشان دهنده ضعف ایمان است. اصلا متوجه نمی شود. توجه به خدا ندارد. اما اگر ایمان قوی باشد و توجه به خدا باشد، تازه خلوت کرد که با محبوب خودش حرف بزند. نشاط هم می آید. 🔸کسالتی که در روایات ما را برحذر داشته اند، این برمی گردد به ضعف ایمان . طبیعتا توجه به این مطلب، کمک می کند راهکارهایی که اتخاذ می کنیم، راهکارهایی باشد که مربوط به ایمان باشد. مربوط به تقویت ایمان باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔷محفوظ ماندن از بلایا، نتیجه شاد کردن دل مومن 🎙 رحمه الله ✨وقتی دل مؤمنی را شاد كنید، خدا از لطف، مَلکی را خلق می‌کند که آن مَلک، شما را از بلاها و تصادفات و ... حفظ ‌می‌كند. 🔸این که می‌بینید در برخی تصادفات بعضی‌ها محفوظ می‌مانند در حالی که به نفر کناری آن‌ها آسیب وارد می‌شود به سبب این است که آن شخصِ محفوظ مانده، در مسرّت اهل ایمان نقش داشته است. 📚 برگی از دفتر آفتاب، ص ١٨۴ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَثَلُ الصَّلاةِ مَثَلُ عَمودِ الفُسطاطِ ؛ إذا ثَبَتَ العَمودُ نَفَعَتِ الأطنابُ و الأوتادُ و الغِشاءُ، و إذا انكَسَرَ العَمودُ لم يَنفَعْ طُنُبٌ و لا وَتِدٌ و لا غِشاءٌ . 🍀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَثَل نماز، مَثَل ستون خيمه است ؛ اگر ستون محكم باشد، طنابها و ميخها و چادر كارآيى دارند ، امّا اگر ستون بشكند، نه طنابى به كار مى آيد و نه ميخى و نه چادرى . 📚کافی، ج3، ص266 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺صبر و بردباری 🌷مطلب سیزدهم: 💥واکنش افراد صبور در مواقع خاص: 1⃣فردی که صابر است، هنگام از دست دادن عزيزان، بيش از حد بي‌تابي نمي‌كند:(بقرة/١۵۶) 🌱الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ🌱 (صابران) كسانى هستند كه هرگاه مصيبتى به آنها رسد، مى گويند: ما از آنِ خدا هستيم و به سوى او باز مى گرديم. 2⃣هنگام بيماري و سختی های متعددی، خويشتن‌داري خود را از دست نمي‌دهد:(بقرة/١٧٧) 💐...وَ الصَّابِرينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ💐 و آنان كه در (برابر) سختى ها، محروميّت ها، بيمارى ها و در ميدان جنگ، استقامت به خرج مى دهند، اينها كسانى هستند كه راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اينان همان پرهيزكارانند. 😉کلیپ بالا رو نبینی، ضرر کردی. ✍ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 ✨مردن به گشایش رسیدن است 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍀مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی رحمه الله علیه - عارف معروف و مشهور و فقیه بزرگوار - در کتاب شریف «المراقبات»شان میفرمایند: 🌹روزه یک هدیه‌ی الهی است که خدای متعال این را به بندگان خود و به مؤمنین هدیه کرده است. تعبیر ایشان این است که: «الصّوم لیس تکلیفا بل تشریف»؛ روزه را به چشم یک تکلیف نگاه نکنید؛ به شکل یک تشریف و تکریم نگاه کنید، که «یوجب شکرا بحسبه»؛ این توجه به فریضه‌ی روزه - که تکریم الهی نسبت به بندگان است - خودش مستوجب شکر است؛ باید خدا را سپاسگزاری کرد. 🔹ایشان برای گرسنگی و تشنگی که مؤمنین در ماه رمضان خودشان را ملتزم به آن میدانند، فوائد متعددی را بیان میکنند که متخذ از روایات و برخاسته‌ی از دل نورانی این مرد بزرگ است. از جمله‌ی آنها، یا اهمّ آنها - که ایشان خودشان میگویند این خاصیت از همه مهمتر است - این است که میگویند 👈این گرسنگی و تشنگی یک صفائی به دل میبخشد که این صفای قلبی زمینه را فراهم میکند برای تفکر، که «تفکّر ساعة خیر من عبادة سنة».این تفکر از نوع تفکرِ مراجعه‌ی به باطن و روح و دل انسان است که حقایق را روشن میکند و باب حکمت را بر روی انسان میگشاید. از این باید استفاده کرد. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ۱۳۹۰/۰۵/۱۶ 🌹 هدیه محضر عالم عارف، استاد اخلاق، میرزا جوادآقا ملکی تبریزی.. ✨اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.. ✨ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠عامل پیشرفت مومن حفظه الله: ✨یا اباذر! رَکْعَتَانِ مُقْتَصَدَتَانِ فِی تَفَکُّرٍ، خَیْرٌ مِنْ قِیَامِ لَیْلَةٍ وَ الْقَلْبُ سَاهٍ چه فرمایش ارزشمندی. دو رکعت میانه مقتصد، قصد به معنای اقتصاد است و میانه. یعنی نه خیلی طولانی باشد و نه خیلی با عجله باشد. دو رکعت آدم نماز بخواند. فرض کنید دو رکعت نماز صبحش را مقتصدتا می خواند فی تفکر. قبلش، بعدش و در نماز توجه دارد. قبل و بعد از نماز مشغول به فکر سازنده می شود، این، خَیْرٌ مِنْ قِیَامِ لَیْلَةٍ وَ الْقَلْبُ سَاهٍ بهتر است از اینکه یک شب انسان به عبادت برخیزد اما قلب، اصلا توجه نداشته باشد و خبر نداشته باشد. قلب بی توجه باشد. فایده ای ندارد. این یک شب عبادت بدون توجه قلب، آدم را جلو نمی برد. موجب پیشرفت نمی شود اما آن دو رکعت نماز متقصد همراه با تفکر، ادم را پیش می برد. موجب پیشرفت می شود. 🍀در رابطه با تفکر، در روایات خیلی مطالب سازنده و ارزشمندی داریم. مثلا در روایت آمده و کان اکثر عبادت ابیذر، التفکر. بیشترین عبادت ابوذر تفکر بوده است. ابوذر کسی بوده که با تفکر سیر می کرده و تعالی روحی پیدا می کرده. با تفکر. از تفکر استفاده می کند. ✍️حالا اگر کسی سوال کند تفکر در چی؟ تفکر می تواند مصادیق متعددی داشته باشد. بعضی اش را خدمتتان عرض کنم، یکی از تفکراتی که خیلی سازنده است و خیلی مفید است و حتما داشته باشیم، 1️⃣تفکر در هدف است. هدف چیست؟ هدف چه باید باشد و هدف ما چیست؟ تفکر در هدف. 2️⃣تفکر در راه و روش زندگی ای که دارد. من راه و روشی که دارم چه جوری است؟ درست است یا نه؟ 3️⃣یا اینکه فکر کند تا الان چه کار کردم؟ از نعمت های الهی خوب استفاده کرده ام یا نه؟ 🌸 ببینید این ها مصادیق تفکری است که بسیار سازنده است و انسان را پیش می برد و باعث ترقی می شود. تا تفکرات دیگر. تفکرات به گونه های مختلفی می تواند صورت بگیرد. طبیعتا برای کسی که در آغاز راه است و می خواهد خوب این مسیر را طی کند، در اینجا تفکر در مرگ، خیلی سازنده است. تفکر در هدف. تفکر در آن چگونگی و کارهایی که کرده است. تفکر در گذشته. تفکر در حال، دارم چه کار می کنم الان؟ وضعیتم به چه صورت است؟ درست است؟ درست نیست؟ 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/11/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله