eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش سوم) ... 🔹 تعیین مصادیقِ شعائر حسینی به عهدۀ چه کسی است؟! 🔅 پس از بیان ملاک های مذکور، این سؤال مطرح می شود که آیا هر کسی حقّ دارد با توجه به این شروط و معیارها، از پیش خودش مصادیق شعائر حسینی را معیّن کند؟! آیا هر شاعر و مدّاح و روحانی و سینه زن محترمی در کوچه و خیابان، صلاحیّت علمیِ ورود به یک چنین بحث مهم و دقیقی را دارد؟! 👈 آیا هر شیخی که در ماهواره و اینترنت سخنرانی می کند، با هر سطح سوادی!، مُجاز است فتوا بدهد و به سلیقۀ خودش، یک سلسله از آداب و رسوم جدید را بر آنچه که خود اهل بیت (ع) انجام داده یا به ما توصیه نموده اند، بیافزاید؟! 👉 در پاسخ باید گفت از دیدگاه بنده این امر، فقط در حیطۀ وظائف حوزه های علمیه، مراجع تقلید و عالمان دین است (و پیشتر اشاره شد که – طبق مبنای بنده - هر کس که فقط فقه می داند «عالم دین» نیست!، بلکه صرفاً «عالم فقه» است، مردم باید بدانند که «دین شناس»، غیر از «فقه شناس» است! «دین شناس» یا «اسلام شناس» فقط به کسی اطلاق می شود که در همۀ بخش های معارف دین - اعم از اصول و فروع - متخصّص، مجتهد و صاحب نظر باشد). ❇️ نمی گویم همۀ بدعت گزاران و خرافه پروران نیّت سوء دارند و به برخی مراکز جاسوسی وابسته اند و از خارج خط می گیرند، بلکه عرضم این است که بسیاری از مردم عادّی و عدۀ زیادی از روحانیون و سخنرانان، اگرچه با نیّت پاک و به عشق اباعبدالله (ع) وارد این مقوله می شوند، اما به دلیل عدم سرمایۀ علمیِ کافی، اعمال و افعالی را به نام شعائر حسینی ابداع و اختراع می کنند، که با معیارهای سه گانۀ پیش گفته، در تضادّ است! وقتی عالمان و دین شناسان واقعی در مسألۀ شعائر حسینی وارد نشوند، مصداق افعال صحیح را از کارهای بدعت آمیز و باطل جدا نکنند و در مقابل این همه خرافات و اباطیل سکوت اختیار نمایند، طبیعی است که عرصه برای افرادی که شایستۀ انجام یک چنین رسالت بزرگ و حساسی نیستند، باز می شود و مشکلاتی که اکنون شاهدش هستیم پدید می آید! 👈 حوزه های علمیه به ویژه حوزۀ قم و نجف و در رأس آنها مراجع تقلید در این زمینه وظیفه و تکلیف دارند و نباید نسبت به این مسألۀ مهم بی تفاوت باشند تا خرافات و بدعت ها از این بیشتر شده و چهرۀ عزاداری برای امام حسین (ع) را مکدّر، نازیبا و زننده جلوه دهند! 👉 هدف من از ارائۀ ملاک و شاخص های سه گانۀ مذکور و طرح این بحث ها، چیزی جز بهتر و زیباتر تر جلوه دادن حماسه و قیام حسینی (ع) نیست، قیامی که با وارد شدن حواشی، خرافات - و افعالی که هیچ اصل صحیح قرآنی و روایی و عقلی و فطری ندارند - به ساحت مقدّس آن، از اهداف اصلی خود تهی شده و اثر سازندگی برای امت اسلامی را از دست می دهد! 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حوزه‌های علمیه، اصولی‌اند یا اخباری؟! ➖ حوزه‌های علمیه ما اصولی به معنای واقعی کلمه نیستند، بلکه اخباری معتدل هستند! ➖ در فقه و اصول رایج، محوریت از آنِ حدیث و اجماع است، و نه قرآن و عقل! ➖ محوریت حدیث و اجماع در فقه و اصول مشهور، باید جای خود را به محوریت قرآن و عقل بدهد! ➖ اصول فقه کنونی، متأثّر از تفکر اخباری است https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش سوم) ... 🔹
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش چهارم و پایانی) ... 🔹 رجوع به «روایات» یا «راویان» روایت (عالمان دین شناس)؟! ➖ ممکن است کسی بپرسد چرا ما در مسائل مربوط به شعائر حسینی (ع)، اینقدر روی حوزه های علمیه و عالمان دین تمرکز می کنیم و ایشان را مسئول اصلی در ایفای این رسالت بزرگ می دانیم؟! 🔅 در پاسخ باید عرض کنم علتش این روایت معتبر و مشهور (توقیع شریف) است که: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ»؛ (وسائل الشیعة، ج 7، ص 140). متأسفانه خواسته یا ناخواسته دربارۀ این حدیث، یک مغالطه و اشتباه صورت گرفته که باید نسبت به آن تنبّه دهیم! شاهد مثال، این عبارت است: «فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا» که در آن امام (ع) فرموده اند به «راویان» احادیث ما که همان فقهای جامع الشرایط (مجتهد در اصول و فروع دین توأمان) هستند رجوع کنید و نه به «روایات»! یعنی در زمان غیبت به «عالمان دین» رجوع کنید تا برای شما معنای صحیح روایات ما را تبیین کنند، نه اینکه هر کس هر حدیثی را در هر کتابی دید برای مردم بخواند و طبق آن عمل کند! شناخت و عمل به روایات هم دارای یک سلسله اصول و ضوابط خاصّ است که هر کسی از آن ها آگاه نیست! در روایت مذکور، فرموده اند: «فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ»؛ یعنی عالمان و دین شناسان حجت من بر شما هستند و نفرمودند: «فإنّها حُجَّتِی عَلَیْکُمْ» تا اینکه ضمیر «ها» به روایات باز گردد!! این روش اخباری هاست که کتاب روایی را دستشان می گیرند و از روی آن برای مردم می خوانند و همه را دعوت می کنند که به مضمون آن ها عمل کنند! بدون اینکه معیارهای نقد و ارزیابی سندی و محتوایی احادیث را – که دو نمونه از مهمترین آنها «عرضه به قرآن» و «عرضه به احکام قطعی عقل» است – به کار ببندند. https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش چهارم و پای
🔹 جذب مردم با کدام تصویر از اسلام: اسلام عقلانی یا اسلام خشن و خرافی؟! ➖ باید آگاه باشیم که دشمنان اسلام، قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) تلاش می کنند تا به مردم دنیا، از اسلام یک چهرۀ خشن، خرافی و عقل ستیز نشان دهند! از یک سو اسلام سنّی را با ایجاد فرقه هایی همچون القاعده، النصره و داعش، مشمئزکننده و وحشتناک جلوه می دهند، و از سوی دیگر آن قرائت از اسلام شیعی را تبلیغ می کنند که تصویری زشت و خردگریز از دین و مذهب ترسیم می کند. ❗️ البته قصد ندارم نیت خوانی کنم و وارد این بحث بشوم که دشمن، شخص یا جریان خاصّ شیعی را به وجود آورده یا نه، بلکه منظورم این است که 👈 ما نباید اجازه بدهیم خرافات، بدعت ها و اعمال خلاف عقل و فطرت، چهرۀ زیبا و نورانی اسلام و تشیّع را مکدّر و نازیبا سازد! بلکه باید سعی کنیم تا از اسلام، برداشت و قرائتی را به جهانیان معرفی کنیم که عقل و شعور و فطرت انسان ها بدان تمایل و گرایش پیدا کند. 👉 مثلاً واضح است که تصویر خشن، وحشتناک، عقب مانده، ضدّ عقل و مخالف فطرتی که داعش از اسلام و تسنّن به نمایش گذارده را، هیچ انسان سلیم النفس و خردمندی در عصر حاضر نمی تواند بپذیرد! https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔹 جذب مردم با کدام تصویر از اسلام: اسلام عقلانی یا اسلام خشن و خرافی؟! ➖ باید آگاه باشیم که دشمنان
‼️ وظیفۀ مراجع، مؤسسات دینی و هیأت ها در پاسداری از شعائر حسینی (ع) و آفت زدایی از آنها! ➖ در پایان این بحث، سه دسته را مورد خطاب جدّی قرار می دهم تا در مقابل بسیاری از این اعمال خرافی و بدعت آمیز - که هیچ اصل و ریشه ای در قرآن، روایات معتبر، عقل و فطرت ندارند - بایستند و با انفعال و سکوت خود، میدان را برای رواج آن ها و تخریب دین و مذهب، باز نگذارند! 1️⃣ دستۀ اول، حوزه های علمیۀ قم و نجف و در واقع مراجع و عالمان دین هستند که وظیفه دارند – بر اساس معیارهای پیش گفته، یا هر ملاک معتبری که خودشان صحیح می دانند - جلوی این فعالیت های مخرّب را بگیرند. 2️⃣ گروه دوّم، مؤسسات، مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که موظف اند شیعیان را نسبت به این مسأله آگاه کنند و درک آن ها بالاببرند که به جای پرداختن به اصل مطلب و تلاش در راستای تحقّق بخشی به اهداف قیام حسینی (ع)، گرفتار حواشی و زوائد و بدعت ها نگردند! 3️⃣ و دستۀ سوّم هم، هیأت ها و حسینیه ها هستند که نباید اجازه دهند تا در محیط آنها یکچنین اعمالی انجام شود؛ زیرا همه باید بدانند این گونه فعالیت ها همچون قمه زنی، راه رفتن بر روی خار و آتش و صدای حیوانات را درآوردن و چار دست و پا راه رفتن و غیره، اولاً به اصل اسلام ضربه می زند، ثانیاً به حیثیّت مکتب تشیّع و اهل بیت (ع) لطمه وارد می سازد، و ثالثاً اهداف قیام بزرگ و حماسۀ تاریخی و انسانی امام حسین (ع) را تحت الشعاع قرار می دهد و آثار سازندۀ آن را کمرنگ و خنثی می کند! 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ارتباط بین جریان اخباری‌گری و دولت صفویه ➖ تفکّر اخباری در تار و پود معرفت دینی عالمان دین، نفوذ کرده است ➖ یکی از آثار اخباری‌گری در اصول فقه موجود، حذف جنبه تطبیقی آن با اصول فقه اهل سنّت و آراء فقهای سُنّی بود ➖ سند همه روایاتی که رشد را در مخالفت با عامّه می‌دانند، ضعیف است! سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 برخی از قوانین فکر بشری 0️⃣1️⃣ قانون دهم: خطوط قرمز، نتیجۀ تحجّر و جزم‌گرایی! 🔸 به هر مقدار که ا
🔺 برخی از قوانین فکر بشری 7️⃣ قانون هفتم: تلازم بین «جمود فکری» و باور به عقیده «قوم برگزیدۀ خدا»! 🔸 از جمله قوانین فکر بشری این است که فکر بسته و اندیشۀ تنگ نظرانه، به تدریج پیروان خویش را به سوی این اعتقاد که قوم برگزیدۀ خدا هستند، سوق می دهد. بازتاب چنین اندیشه ای را می توان به طور روشن در همۀ ادیانی که از نظر فکری تفکّر بسته ای دارند، مشاهده کرد. بر همین اساس، اندیشۀ یهودیان مبتنی بر ایدۀ «سوپرمن superman-» است؛ به این معنا که آنها خود را قوم برگزیدۀ خداوند پنداشته و تنها خودشان را پیروان بهشت معرفی می کنند. حتی گناهکارانشان نیز بر این باورند که بهشتی هستند و آتش دوزخ جز مدت اندکی آنان را نمی سوزاند و عذاب نمی دهد. قرآن کریم باور بی اساس فوق را به این شیوه حکایت نموده است: «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون»؛ (و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی به ما نخواهد رسید.» بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفته‌اید؟! - و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمی‌ورزد- یا چیزی را که نمی‌دانید به خدا نسبت می‌دهید»؟!؛ بقره/ 80 . قرآن کریم پیشفرضِ این اندیشه را، نتیجۀ اغوا شدن آنها توسط اتهامات دروغین خود به دینشان می داند، تهمت ها و آموزه های نادرستی که پس از مدتی خودشان آنها را باور کردند. قرآن کریم می فرماید : «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ في‏ دينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُون»؛ («اين بدان سبب بود كه آنان [به پندار خود] گفتند: «هرگز آتش جز چند روزى به ما نخواهد رسيد»، و برساخته‏ هايشان، آنان را در دينشان فريفته كرده است»)؛ آل عمران/ 24. در ادامه، این نظریۀ قوم برگزیده، به طور کامل به مسیحیت منتقل شد و در نتیجه، ایشان نیز اعتقاد پیدا کردند که همگی آنان به بهشت خواهند رفت و هیچ کدام وارد دوزخ نمی گردند و حتّی می پندارند حضرت مسیح (ع) گناهان و عذابهای آنان را به دوش کشیده است. این تئوری بی اساس در یهودیت و مسیحیت متوقف نگردید و در دین اسلام نیز مروّجانی برای خود یافت. بدین ترتیب، هر فرقه ای خودش را فرقۀ ناجی شمرده و دیگران را دوزخی می پندارد. در مکتب تشیّع نیز، اخباریون بیش از همه و سپس اصولیون – که از دیدگاه ما در واقع، ایشان هم به دلیل اعتقاد راسخ به «روایت محوری» و به حاشیه راندن قرآن و عقل منبعی و مستقل، اخباری از نوعِ متعادل آن هستند -، به این نظریه که بر پایه آن تنها دین و مذهب خود را بر حقّ دانسته، فقط خویش را اهل نجات و رستگاری می دانند، و آتش جهنّم تنها برای مخالفان مذهب ایشان ایجاد شده، دامن زدند و آن را پذیرفتند. ایشان برای اثبات این مدّعای خود، ده ها روایت را جمع آوری نموده که یکی از آن اخبار، روایت مشهور "فرقۀ ناجیه" است که البته از نظر ما مجعول و بی اعتبار است. 🔹 این اندیشه دقیقاً به همین شکل در نزد اهل حدیثِ سلفیِ سُنّی شکل گرفته است. آنان نیز فقط خودشان را بهشتی می دانند و در نظرشان همۀ مخالفان مذهبِ خود کافر، مشرک و حتّی جاودان در دوزخ هستند. وقتی نقطۀ اشتراک بین همۀ ادیان و مذاهبی که به نظریه «قوم برگزیده» باور دارند در نظر گرفته شود، مشخص می گردد که دیدگاه فوق، چیزی بیش از یک کمال‌پنداری و خودشیفتگی فکری و دینی نیست. مراد از خودحقّ‌پنداریِ – چه در مقام نظر و در مقام عمل - پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، این نیست که آنها نسبت به تبلیغ آیین و مکتب خود بسته و تنگ نظرانه عمل می کنند، بلکه آن است که در مقام مواجهه با افکار باورمندانِ سایر ادیان - با جزم گرایی، عدم سعۀ صدر و حتّی تکفیر و تخریب – ظاهر می شوند. البته مراد ما مذمّت تبلیغ ایشان نسبت به دین و مذهب‌شان نیست؛ چرا که هر کسی مُجاز و آزاد است آیین خود را تبلیغ کند، بلکه تنها تخریب و توهین به دیگران است که ناپسند و مذموم می باشد. ❇️ تنها راه صحیح مواجهه با افکار و عقائد پیروان سایر ادیان و مکاتب، منطقِ گفتگو و بحث مستدل، همراه با ادب و احترام است؛ همان طور که قرآن کریم ما را بدان توصیه می فرماید: «ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله وهو اعلم بالمهتدین»؛ (با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت‌یافتگان داناتر است)؛ نحل/ 125. 📚 مراحل اصلاح تفکر شیعی، ص ۳۲. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ناکارآمدی قرائت ذُکوری (مردانه) از نصوص دینی، در تبیین حقوق زنان! 〽️ اگر جامعه زنان می‌خواهند از حقوق خود دفاع کنند، خودشان باید وارد میدان علم و اجتهاد شوند 〽️〽️ همان‌طور که تقریباً همه یا بیشتر فقها و فلاسفه مَرد هستند، زنان هم باید فقیه و فیلسوف شوند تا بتوانند فهم و قرائت خاصّ خودشان از متون دینی را ارائه دهند https://eitaa.com/alhaydari
🔵 توضیح درباره دو کلیپ بسیار مهم ذیل 🔸 لازم به ذکر است آیت الله حیدری در دو فایل تصویری پیش رو، یکی از نظریات متفاوت، جدید و منحصر به فرد خود در زمینه تفسیر قرآن و ادبیات را بیان نموده است. به نظر می رسد بنا بر تحقیق، این نظریه در طول تاریخ علم تفسیر بی‌سابقه باشد. مبنای مذکور، نگرش مخاطبان نسبت به ادبیات قرآن کریم - از جهت مردانه یا زنان بودن - را به کلّی تغییر داده و معانی و تفاسیر متفاوت و نوینی را به ارمغان می‌آورد‌. تا عصر حاضر، علما و مفسرین و به تبع ایشان، عموم مردم چنین گمان می‌کنند که ادبیات قرآن کریم، یک ادبیات ذُکوری و مردانه بوده و در آن به زنان کمتر توجه شده است، هم از نظر حقوق و هم از نظر برخورداری از نعمت‌ها و امکانات دنیوی و اخروی؛ از همین رو با تکلّف و دشواری در مقام توجیه و تبیین چرایی یک‌چنین ادبیات مردانه‌ای - به زعم خودشان - برآمده‌اند؛ اما پس از آشنایی با برداشت متفاوت آیت الله مشخص می‌شود که این تصوّر صحیح نبوده و از منظر دیگری می‌توان به قرآن نگریست. ❇️ با توجّه به توضیح فوق، توصیه می‌شود مخاطبان گرامی، مشاهده این دو فایل به ویژه دوّمی را که کامل‌تر و همراه با شواهد متعدد قرآنی است، از دست ندهند. https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا ادبیات قرآن، یک ادبیات ذُکوری و مردانه است؟! 1️⃣ ➖ ضمائر "هو" و "هم" در ادبیات قرآن، مختصّ مذکر نیست، بلکه برای غیر مؤنث (اعمّ از مؤنث و مذکّر و غیره) است! ➖ این مدّعا، از ده‌ها و صدها شاهد و نمونه در قرآن برخوردار است https://eitaa.com/alhaydari
32.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 آیا ادبیات قرآن، یک ادبیات ذُکوری و مردانه است؟! 2️⃣ 〽️ در نعمت‌های اخروی هیچ تبعیضی بین زن و مرد نیست؛ زیرا معیار در آن عالم، "انسان بودن" است و نه "مردانگی" و "زنانگی"! 〽️〽️ ریشه اصلی وقوع خطا در فهم ادبیات قرآن، برداشت نادرست "سیبویه" از ضمائر است 〽️〽️〽️ شرافت ضمیر "مذکر" بر ضمیر "مؤنث"، دیدگاه نادرستی است که هیچ مبنای قرآنی ندارد! https://eitaa.com/alhaydari
1_467960058.mp3
8.31M
🎙 آیا ادبیات قرآن، یک ادبیات ذُکوری و مردانه است؟! ▪️ فایل صوتی کم‌حجم https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تفکیک بین "حقیقت دین"، و "قرائت‌های عالمان از دین"! 1️⃣ ➖ حقیقت دین واحد و ثابت، اما قرائت‌های عالمان از دین، متعدّد و متغیّر است! سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تفکیک بین "حقیقت دین"، و "قرائت‌های عالمان از دین"! 2️⃣ ➖ عالَم واقع و لوح محفوظ دست کسی نیست تا با نظر به آن بتواند ادّعا کند، برداشت و اجتهاد او از دین - در امور نظری و غیربدیهی -، صددرصد مطابق با واقع و حقیقت دین است! سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
آشنایی با مبانی فکری و دین شناختی آیت الله حیدری - Copy.mp3
46.93M
آشنایی با مبانی فکری و دین‌شناختی آیت الله حیدری 📆 تاریخ: ۹۸/۱۱/۱۷ 📌 در این جلسه، مباحث بسیار مهم و بنیادینی مطرح شده اند که استماع آن به علاقه مندان اندیشه های آیت الله حیدری توصیه می شود. 🔸 عناوین برخی از مباحث جلسه مذکور عبارت اند از: ➖ تمایز بین دین و معرفت دینی ➖ تبیین نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها از دین ➖ ویژگی های دین الهی ➖ ویژگی های معرفت دینیِ بشری ➖ معنای مقدس بودن دین ➖ ضرورت بازسازی و نوسازی مداوم معرفت دینی (از منظر درون دینی) ➖ ضرورت اجتهادهای متناسب با زمان احتراز از تقلید از علمای متقدّم ویدیو | یوتیوب | آپارت | صوتی https://eitaa.com/alhaydari
❇️ خبر آغاز درس جدید 🔸 به عنایت الهی در سال تحصیلی ۹۹، آیت الله حیدری درسی جدید را با عنوان سلسله مباحث 👈 "مسائل و حقوق زنان، بر اساس نگرشی متفاوت" 👉 آغاز نموده‌اند. علامه حیدری در این سلسله دروس، قصد دارند به مهمترین مباحث و مسائل مربوط به زنان از دیدگاه اسلام بپردازند. همچنین در برخی موارد، در پرتو رویکردی انتقادی و تطبیقی، به برخی از مدعیات جریان‌های فمینیستی و ارزیابی اعتبار آن ها نیز نظر خواهند داشت. در همین راستا، اولین موضوع از این سلسله مباحث، به تفسیر آیه ۳۴ از سوره نساء، ناظر به مساله "جواز یا حرمت زدن زنان" اختصاص یافته و در چندین جلسه به نحو تفصیلی و در سطح درس خارج فقه و تفسیر، ادامه خواهد یافت. لازم به ذکر است که آیت الله حیدری پیش از ورود به تفسیر فقره مدّنظر: "واللاتی تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فی المضاجع واضربوهن"، به عنوان مقدمه، طیّ چندین جلسه به تبیین مبانی تفسیری و روش خاصّ خویش در فهم قرآن می‌پردازند. این مباحث به ویژه برای کسانی که قصد دارند با اندیشه‌های قرآنی و تفسیری آیت الله حیدری به نحو تفصیلی و تخصّصی آشنایی حاصل کنند، بسیار مغتنم خواهد بود. ❗️ گفتنی است مباحث و دروس آیت الله حیدری به طور عام، و درس حاضر به طور خاصّ، از رویکرد تحلیلی و انتقادی برخوردار بوده و در آنها سخنان و مبانی متفاوت و بعضاً جدید و چالش‌برانگیز مطرح خواهد شد؛ از همین رو، مخاطبان گرامی باید از آمادگی و ظرفیت علمی کافی برای مواجهه با اصول و مبانی مخالف مشهور و مانوسات ذهنی خویش برخوردار باشند! ✅ https://eitaa.com/alhaydari
زدن زنان در قرآن (1) اصلی_01.mp3
25.27M
🎙 سلسله مباحث "مسائل و حقوق زنان؛ بر اساس نگرشی متفاوت" 🟢 موضوع: زدن زنان از دیدگاه قرآن ▪️ جلسه 1️⃣ محتوای بحث: تبیین مبانی تفسیری و روش اختصاصی آیت‌الله حیدری در فهم قرآن 〽️ اصل اوّل: اجتهادی بودن و عدم تواتر قرائات قرآن ⏰ زمان: ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه 📆 تاریخ: ۹۹/۶/۳۱ https://eitaa.com/alhaydari