eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سید کمال حیدری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔸 حوزۀ علمیۀ قم، یکی از برکات فراوان وجود مقدّس حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🔹 آیت الله حیدری: دخت گرامی امام کاظم (علیه السلام) حضرت فاطمۀ معصومه (سلام الله علیها)، دارای برکات فراوان ظاهری و باطنی برای مکتب تشیع به طور عام و برای شهر قم به طور خاص می باشد. یکی از این آثار مبارک، به وجود آمدن حوزۀ علمیۀ قم و گرد آمدن اهل علم و تحقیق در علوم اسلامی از سراسر جهان اسلام و حتی از کشورهای غیر اسلامی می باشد. شهر قم، به خاطر آب و هوای خوب یا شرایط اقتصادی و تجاری مناسب، کانون تفکر شیعی نشده است، بلکه در درجۀ اول به خاطر وجود پربرکت حضرت معصومه (سلام الله علیها) است که یک چنین قابلیت منحصر به فردی را پیدا کرده، در حدّی که در حال حاضر هیچ حوزۀ علمیه در سراسر جهان اسلام از نظر علمی قدرت برابری و رقابت با آن را ندارد. در این حوزۀ علمیه، از فقه و اصول گرفته تا تفسیر و حدیث و فلسفه و کلام و عرفان تدریس و تحقیق می شود و سالیانه کتاب های فراوان و متنوعی در علوم مختلف اسلامی تألیف شده و به سایر شهرها، کشورها و حوزه های علمی دیگر فرستاده می شود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش اول) 🔹 در پاسخ به این سؤال که هدف از این حرکت اصلاحی چیست باید عرض کنم من معتقدم این فرآیند، اهداف متعدّدی دارد؛ برخی از این اهداف، اصلی و اساسی و برخی دیگر فرعی و مترتّب بر آن است. ❇️ هدف اول: استحکام مبانی و پایه های مکتب تشیع، برای پاسخگویی بهتر به نیازهای زمان 🔹 برای توضیح این هدف، دو اصل را متذکر می شوم. 1⃣ اصل اوّل: در فرایند اجتهاد، مجتهد گاهی به حق می¬رسد و گاهی به خطار می¬رود بنده بر این باورم که اساساً یکی از ویژگی¬های فرآیندهای علمی و اجتهادی - که از سنت‌های تاریخی می باشد - این است که برخی از ابعاد آن به سستی یا آفت دچار می‌گردد؛ یعنی هنگامی که این شریعت با پیامبر اکرم (ص) آغاز و سپس در دوران امامان (ع) استمرار یافت، تا اواسط قرن سوم که غیبت امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رخ داد، تا اینجا مسألۀ خاصّی رخ نداد، گرچه برخی آفت¬ها هم بود، اما مشکل از کجا آغاز گشت؟ پس از غیبت آغاز شد؛ یعنی فرآیند اجتهاد شکل گرفت - و البته باید هم شکل می¬گرفت؛ چون ما به عنوان انسان¬های غیر معصوم، اصلاً راهی جز اجتهاد نداریم - و هنگامی که می‌گوییم فرآیند اجتهاد، این یعنی آغاز اندیشۀ بشری و وقتی که می‌گوییم اندیشۀ بشری؛ یعنی این فرآیند ممکن است به صواب یا به خطا برود. این یک مسألۀ مهم و غیر قابل اجتناب است. ✅ پس ما باید بپذیریم که آنچه علمای هر مکتبی می‌گویند - با توجه به اینکه عصمت ایشان ثابت نگشته - چه در زمینۀ امور فقهی و عملی، و چه حوزۀ مباحث فکری و اعتقادی، طبیعتاً ممکن است حق باشد یا خطا. این مطلب را همگان قبول دارند. مکتب اهل سنت، وجود معصوم پس از رسول خدا (ص) را قبول ندارند، ولی ما شیعیان وجود معصوم را تا اواسط قرن سوم و اوائل قرن چهارم قبول داریم، اما پس از غیبت صغری فرآیند اجتهاد توسط مجتهدان و شاگردان مکتب اهل بیت (ع) شکل گرفت و اجتهاد هم طبیعتاً یک امر مطلق و مصون از خطا در برداشت ها و تفسیرها از متون دینی نیست. https://eitaa.com/alhaydari
2⃣ اصل دوم: برخی از اجتهادات مجتهدین، در اثر تغییرات زمانه، تغییر می یابند 🔹 اصل دیگر اینکه، ممکن نیست هیچ مجتهدی، هرچه¬قدر هم که نبوغ و قدرت عقلی و علمی داشته باشد، با اجتهاداتش بتواند نظریات و اندیشه‌های قرون آینده را مثلاً تا هزاران سال پوشش دهد، حال شاید برخی از اجتهادات یک فرد، برای یک یا دو یا سه قرن ثابت بماند، اما این¬طور نیست که همۀ این اجتهادات، تا قیامت ثابت بمانند؛ زیرا ویژگی پویایی و نوشدن زندگی و پیشرفتی که عموماً فکر بشری دارد، باعث عبور از برخی از آن اجتهادات خواهد شد؛ یعنی ما با گذشت زمان و پیشرفت جوامع بشری و عوض شدن شرایط، نیاز به اجتهادهای جدید و متناسب با همان زمان داریم. البته منظورم این نیست که تمام آراء یک مجتهد عوض می شود، بلکه برخی از آنها ممکن است با تغییر عنصر زمان و مکان - که منجر به تغییر موضوع می شوند – حکم دیگری پیدا کنند. بهترین شاهد بر آنچه می‌گویم، تعدّد شریعت‌های الهی است. چرا شریعت‌ها متعدد شدند؟! چرا ما پنج شریعت اصلی داریم؟ چرا خداوند از ابتدای خلقت تا روز قیامت، فقط یک شریعت واحد را برای همۀ زمان¬ها معرفی ننمود، بلکه چند شریعت متعدّد را در زمان های مختلف فرستاد؟ آیا نمی-توانست فقط یک شریعت بفرستد؟ چرا خداوند متعال باید صد و بیست و چهار هزار پیامبر - بنا بر آنچه که در برخی روایات آمده - مبعوث نماید؟ چون بشریت در هر دوره و مرحلۀ زمانی نیاز دارد تا احتیاجاتش متناسب با همان زمان برآورده شود؛ لذا حتی شریعت الهی نیز نمی‌تواند برای تمام زمانه‌ها نسخه‌ای واحد ارائه دهد. حتماً می‌پرسید پس در مورد آخرین شریعت که دین مبین اسلام است چه می‌گویید؟ می‌گویم خداوند متعال به شریعت خاتم، توان و نیرویی داد که توسط آن، این نیاز برطرف شود؛ به همین دلیل ما در مکتب اهل بیت (ع) معتقدیم که خداوند متعال در این شریعت اکتفا به فرستادن پیامبر ننمود، بلکه پس از ایشان برای ما دوازده امام نصب نمود؛ چرا که این شریعت باید بتواند پاسخ‌گوی نیازهای بشر تا قیامت باشد؛ یعنی اگرچه با پیامبری رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) نبوت ختم شد و هیچ پیامبر دیگری قرار نیست بیاید، اما خداوند بر اساس حکمت خود، ائمه (ع) را به عنوان جانشینان پیامبر (ص) برگزید که ما تا روز قیامت امام معصوم از خطا داشته باشیم و از طریق تعالیم آنان، بتوانیم با نظر به تغییرات زمان، به تعالیم دینی خود عمل کنیم. البته باید توجه داشت که در دین الهی برخی عناصر وجود دارند که ثابت و پایدارند و به هیچ وجه و در هیچ شرایط زمان و مکانی تغییر پذیر نیستند. در این میان، وقتی که اجتهاد در موتن دینی توسّط مجتهدان آغاز گردید، هر مکتبی هرچه¬قدر هم که توانایی داشته باشد و هر عالِمی، هرچه¬قدر هم عقل و نبوغ داشته باشد، برخی از اجتهاداتش به مرحله‌ای می‌رسد که زمانه از آن عبور خواهد کرد. بر این اساس، اینجانب معتقدم که گذشت زمان باعث تزلزل برخی اجتهادات - چه در حوزۀ عقائد و چه در زمینۀ احکام - خواهد شد، پس مکتب نیاز به استحکامات نوین و اجتهادهای جدید و متناسب با نیازهای روز دارد. 👈 با توجه به مطالب فوق، باید عرض کنم دغدغۀ اصلی بنده در این میان، استحکام و تقویت مبانی دین و مکتب است، حال یکی از راه¬هایی که برای تحقّق این مهم پیشنهاد و توصیه می¬کنم، اجتهادهای ناظر به شرایط زمانی و مکانی است. 👉 https://eitaa.com/alhaydari
〽️ مراد از برداشت های نوین؟! 🔹 برخی از اجتهادهای سابق - که در زمان خود مؤثر و مفید بوده – در حال حاضر دیگر توان پاسخگویی به نیازهای زندگی امروز را ندارد، از اینجا نیاز به خونی تازه و اجتهادی نو و برداشتی نوین داریم، برای تقویت و بازگشت استحکام به اساس مکتب فکری. البته این هرگز به معنای نسبیت معرفت نیست! معرفت مطلق است؛ یعنی مکتب اهل بیت (ع) حقایق ثابت و مطلقی دارد، اما من نمی‌توانم به آن مطلق برسم، مگر به اندازۀ فهم و برداشت خود؛ این¬طور نیست که من به عنوان یک مجتهد، همۀ معارف دین را به طور مطلق و صحیح و کامل بفهمم و انتظار داشته باشم برداشت خاص من از فلان مبحث اعتقادی، تا ابد ثابت بماند و هیچ مجتهدی حق ارائۀ نظری متفاوت با نظر بنده را نداشته باشد! پس نسبیت مرتبط با فهم من است، نه مربوط به اصل مکتب. تفاوت است بین اینکه واقعیت، نسبی است و بین اینکه فهم من از واقعیت به اندازۀ توان علمی و تأثیرپذیری اجتهاد من از زمان و مکان است. ممکن است به صواب و یا به خطا روم. همان طور که در فقه، دو فقیه ممکن است به دو حکم متفاوت و بلکه متعارض برسند، یکی به نجاست اهل کتاب حکم کند و دیگری به طهارت آن¬ها. همین مسأله، در حوزۀ امور اعتقادی نیز جاری است. یا اینکه یک فقیه در یک زمان از عمرش، فتوایی می¬دهد اما مثلاً ده سال بعد متوجه می¬شود اشتباه کرده؛ لذا فتوای خودش را تغییر می دهد. ✔️ پس هدف اول بنده از فرآیند اصلاحی که به دنبال تحقّق آنم بازگشت توان، استحکام و دوام به قواعد و پایه‌های مکتب است، تا بتواند به تمام نیازهای معقول زمان - که با شرع منافات ندارند - پاسخ دهد. 🎥 برگرفته از برنامۀ «وجه لوجه» در تاریخ ۴ رمضان المبارک 1434 مطابق با (14/5/1392) می باشد. 🔘 ادامه دارد... https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش اول) 🔹 در پاسخ به این سؤال که هدف از این حرکت اصلاحی چیست
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش دوم) ❇️ هدف دوّم: پیرایش مکتب از روایات غیر معتبر و اجتهادات نادرست 🔹 هدف دوّم از فرآیند اصلاحی مزبور این است که حتی الإمکان، ناخالصی‌هایی را که به اصول و مبانی فکری و اعتقادی مکتب - از طریق برخی اجتهادات نادرست - رسیده از آن بزداییم. به دیگر سخن، دوّمین قصد و انگیزۀ ما پیراستن چهرۀ نورانی دین و مذهب از برخی دروغ¬ها و افتراهایی است که در میراث روایی راه یافته است. البته باید توجّه داشت که ما نمی¬خواهیم دین را اصلاح کنیم؛ چرا که اصل دین و قرآن به خودی خود عین حقّ¬اند و هیچ اشکالی بر آن¬ها وارد نیست، بلکه این برداشت¬ها و اجتهادهای ما از نصوص دینی است که گاهی درست از آب در می¬آیند و گاهی غلط. مجتهد هنگامی که اجتهاد نمود و خطا کرد، این خطای او بخشی از میراث دینی و منظومۀ اعتقادی می‌گردد و به تزلزل پایه‌های مکتب می‌انجامد؛ به این دلیل که نادرست است و با دیگر بخش‌های مکتب سازگار نیست. 👈 هیچ کس نمی تواند ادّعا کند تمام سخنان و اجتهادات علما از صدر تاریخ اسلام تا عصر حاضر مطلقاً درست است؛ لذا همۀ ما وظیفه داریم در حدّ فهم و توان خود منظومۀ معرفت دینی را از برخی مبانی و اجتهادات نادرست که باعث مکدّر شدن چهرۀ آن شده، بپیراییم. 👉 به عنوان مثال، آیا اعتقاد شیخ صدوق (ره) به نظریۀ سهو النبی (ص) - که بر اساس آن سهو و خطا و نسیان را بر رسول خدا (ص) جایز می داند به¬طوری که نماز چهار رکعتی را دو رکعت می¬خوانند و دیگران به ایشان اشتباهشان را تذکّر می¬دهند! - اجتهاد صحیحی است؟! خیر. 👈 پس ما باید تلاش کنیم تا با تصحیح اجتهادها و برداشت های پیشینیان، تصویری صحیح و معقول از دین اسلام و مکتب تشیع ترسیم کنیم تا راه برای دعوت دیگران به دین و مذهب هموارتر و سهل تر شود. 👉 https://eitaa.com/alhaydari
🔹 مصونیت قرآن از هرگونه آفت و نقصان قرآن را اساساً خود خداوند از طریق رسول اکرم (ص) مرتّب نموده و این ویژگی و امتیاز قرآن نسبت به حدیث است. متن قرآن این توانایی را دارد که هرکس در هر زمانی اگر با سازوکار صحیح به آن مراجعه نماید، آن ‌را نو می‌یابد و این کتاب هرگز دچار آفت نمی‌گردد: «لا يَأْتِيهِ اَلْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ». برخلاف قرآن کریم که به هیچ وجه دستخوش آسیب و نقصان نمی¬شود، منابع حدیثی و نیز اجتهادات علما از آن جهت که به نوعی با بشر غیرمعصوم ارتباط می¬یابند، گرفتار برخی آفت¬ها و مشکلات می¬شوند که دائماً باید تصحیح و پیرایش شوند. به عبارت دیگر، روایاتی که در کتاب¬های حدیثی گردآوری شده¬اند، از گزند جعل و کذب و تقطیع و تصحیف و نقل به معنا و اشتباه و فراموشی راوی در امان نمانده¬اند، در حالی که قرآن از همۀ این موارد مصون و محفوظ است. ممکن است کسی بپرسد خوب متن روایات نیز از سوی پیامبر اکرم (ص) و ائمّه (ع) صادر شده نه از جانب افرادی غیرمعصوم، با این وجود چرا نمی¬توان به آن¬ها اعتماد کرد؟! پاسخ این است که بله، اگر متن روایی با همان الفاظ به دست ما می‌رسید و از آفات فوق مصون بود، این توانایی را داشت تا ما به راحتی و بدون دغدغه و به نحو حداکثری به آنها رجوع نماییم، اما مشکل این است که این اخبار در اغلب موارد، با معانی‌اش به دست ما رسید؛ یعنی راویِ روایت، نص و عین لفظ سخن پیامبر (ص) یا امام معصوم (ع) را نقل ننموده، بلکه آنچه خود از سخن ایشان فهمیده و در حافظه ضبط نموده را برای ما روایت کرده که به آن اصطلاحاً «نقل به معنا» می¬گویند در مقابل «نقل به الفاظ». بنابراین هدف دوم از این حرکت اصلاحی تحت عنوان «اسلام محوریة القرآن» در مقابل «اسلام محوریة الحدیث» این است که ناخالصی‌هایی که به مبانی فکری و عملی مکتب رسیده را پاک و حذف نماییم، چه آن¬ها که از طریق جعل و دروغ و غلوّ در متون روایی وارد شده مثل روایات نقص قرآن و تکفیر دیگران، و چه آن¬ها که از راه اجتهادات خطای مجتهدان حاصل شده است. البته ما هم ادّعا نداریم که همۀ سخنان و اجتهادات¬مان مطلقاً درست است و هیچ خطایی از ما سر نمی¬زند، بلکه در حدّ وسع و فهم خود تلاش می¬کنیم این برداشت¬های نادرست را تصحیح کنیم، حتی اگر در اجتهادات ما هم خطایی رخ دهد و باعث شود مبانی مکتب تضعیف شود، وظیفۀ آیندگان است که آن را تصحیح و یا حذف کنند. در همین زمینه روایتی وارده شده است که بر اساس آن برخی از عالمان بزرگ، چهرۀ دین را از آلودگی¬های جهالت و افراط و تفریط و فهم¬های نادرست، پاک می¬کنند: «ان فی کل خلف من امتّی عدلاً من اهل بیتی ینفی عن هذا الدین تحریف الغالین و انتحال المبطلین و تأویل الجاهلین». 🎥 برگرفته از برنامۀ «وجه لوجه» در تاریخ ۴ رمضان المبارک 1434 مطابق با (14/5/1392) می باشد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیت الله حیدری از عراق تا ایران #فایل_های_تصویری #زندگی_نامه ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اظهار نظر علامه حیدری در مورد فتوای صادرشده علیه ایشان! #فایل_های_تصویری #آزاداندیشی_و_مبارزه_با_تحجر #حوزه_های_علمیه ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 دیدار جمعی از مولوی های استان سیستان و بلوچستان با آیت الله حیدری چند روز پیش، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ جمعی از مدیران “موسسه و انجمن امت واحده” و نیز جمعی از مولوی های استان سیستان و بلوچستان با حضرت آیت الله العظمی حیدری (دام ظله) دیدار نمودند. در این دیدار که در دفتر معظم له در شهر مقدس قم برگزار شد، مدیران موسسه شرح کاملی از فعالیت های خود، خصوصا در زمینه “نیاز روز به وحدت ” ارائه نمودند. سپس آیت الله حیدری نیز به بیان مطالب بسیار مهمی درباره تقریب بین شیعه و سنی با تاکید بر آیات قرآن پرداختند. ✅ تاکید اصلی علامه حیدری در زمینه تقریب بین مذاهب اسلامی این بود که شیعه و سنی باید اعتقادات اصلی خود در زمینه امامت و خلافت را، اموری نظری و اجتهادی بدانند و نه به عنوان ضروریات دینی و یک سلسله اعتقادات واضح و بدیهی که منکر آن کافر محسوب شود! شیعیان اجتهاد و برداشت خود از نصوص دینی را همراه با دلیل بیان کنند، و اهل سنت هم اجتهاد و برداشت خود از آیات و روایات را با دلیل تبیین کنند. هر کس هم نهایتا به آنچه که قطع به صحت آن دارد عمل کند. تکفیر و قتل و خونریزی، آنجا به میان می آید که پیروان یک دین و مذهب، اعتقادات خود را ضروری دین و از بدیهیات و واضحات بدانند، در حالی که غالب این اعتقادات، چیزی جز یک سلسله باورهای نظری، حصولی، اجتهادی و قابل نقد نیستند! به زودی فایل صوتی و تصویری این جلسه مهم، در قالب دی وی دی شماره 16 به محضر مخاطبان گرامی تقدیم می شود. در ادامه گزارش تصویری این جلسه را مشاهده می فرمایید. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️ مشاهده کلیپ ذیل را از دست ندهید (به ویژه خانم ها!) ❇️ نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل و حقوق زنان در اسلام علامه حیدری در این فایل تصویری به طور کوتاه به نکاتی مهم و قابل تامل درباره جایگاه، حقوق و نیازهای زنان در اسلام اشاره می نمایند. لازم به ذکر است این مطالب، چکیده گوشه ای از مباحث درس خارج فقه زنان (فقه المراة) آیت الله حیدری است که تا کنون به حدود 100 جلسه رسیده و همچنان ادامه دارد. باید توجه داشت که اساسا نگاه و مبانی فکری و دین شناختی آیت الله حیدری پیرامون مسائل و حقوق زنان در اسلام، تفاوت های جدی و ریشه ای با نگرش سایر علما و فقها دارد! ❇️ به زودی مشروح دیدگاه علامه حیدری درباره مسائل زنان، در قالب یک دیدار، به محضر علاقه مندان و به ویژه جامعه زنان کشور تقدیم خواهد شد. https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل و حقوق زنان در اسلام ❇️ هر چقدر که از قرآن فاصله بگیریم، حقوق زنان کمتر می شود! #مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا فهم عالمان دین،مساوی خود دین است؟! ➖آیا عالمی میتواند برداشت خود از نصوص دینی را،برداشت رسمی و انحصاری از دین بداند؟! https://eitaa.com/alhaydari
🔺 دیدگاه آیت الله حیدری دربارۀ قرآن کریم ➖ قرآنی که در دست ماست به هیچ وجه تحریف نشده است، نه تحریف به نقصان و نه تحریف به زیادت! ➖ دیدگاه رسمی و قاطع تقریبا همه علمای شیعه - جز عده ای انگشت شمار - مصونیت قرآن از هر گونه تحریف است. ➖ هر کس اعتقاد به تحریف قرآن را اندیشه شیعه بداند، دروغگوست! https://eitaa.com/alhaydari
🔺 آیا علمای شیعه قائل به تحریف قرآن اند؟!! یکی از تهمت هایی که وهابیون به شیعیان می زنند این است که علمای شیعه معتقد به «تحریف» قرآن اند! در حالی که این اتهام کاملاً باطل و بی اساس است. 🔹 تفاوت «تحریف» قرآن با «نقص» آن باید دانست که «تحریف» قرآن غیر از «نقص» آن است. مراد از تحریف این است که این قرآنی که در دست ماست، مجموعه ای باشد از کلام الله و کلام بشر که در لابه لای قرآن قرار گرفته است. احدی از علمای شیعه به این دیدگاه قائل نشده است که کلام بشر داخل قرآن شده و به کلام خداوند آمیخته و مشتبه شده به گونه ای که برای مردم مشخّص نباشد فلان آیه، کلام خداست یا سخن غیر خدا؛ زیرا اعتقاد به یک چنین دیدگاهی مستلزم بی اعتبار شدن قرآن و زیر سؤال رفتن وجه اعجاز آن می باشد. هیچ عالم شیعه نگفته است قرآن تحریف – به معنای زیادت - شده است. و اما منظور از «نقص» قرآن این است که آیات آن بیش از این بوده است، اما به دلایلی همۀ آنها به ما نرسیده؛ یعنی چیزی به آن اضافه نشده، بلکه فقط برخی از آیات آن کاسته شده است ولی با این وجود، همه اش کلام الهی است و حتی یک آیه هم به آن اضافه نشده است. 🔹🔹 نظر علمای شیعه: قرآن نه تحریف شده و نه ناقص شده پس «تحریف» قرآن، غیر از «نقص» آن است! بله، تعداد انگشت شماری از علمای شیعه مثل محدّث نوری به این دیدگاه قائل شده اند. این عدّه به نقص قرآن معتقد بوده اند؛ یعنی برخی از آیات آن که به قلب رسول الله (ص) نازل شده به دست ما نرسیده، اما هرگز نگفته اند که در قرآن تحریفی روی داده و آیه ای از سوی بشر به آن اضافه شده است. ضمن اینکه باید دانست نظریۀ نقص قرآن، دیدگاه رسمی و مورد قبول علمای شیعه نیست. تقریباً همۀ علمای امامیه در این مطلب اتفاق دارند که قرآن به هیچ وجه نه تحریف شده و نه ناقص شده است. این قرآنی که در دست ماست - بی هیچ نقصان و زیادت - همان قرآنی است که بر قلب مبارک رسول اکرم (ص) نازل شده است.🌿🌿🌿 https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 معرفی کتاب «صیانة القرآن من التحریف» (قرآن و مصونیّت از تحریف) 🖋 آیت الله حیدری در این کتاب، «نظریۀ تحریف قرآن» را طرح، نقد و ردّ نموده و در مقابل، «نظریۀ مصونیت قرآن کریم از هرگونه تحریف» به زیادت و نقصان را به گونه ای تحلیلی و استدلالی اثبات نموده است. 🔹 مقدمه کتاب: معنای تحریف و اقسام آن اثر پیش رو در قالب یک مقدمه و دو فصل سامان یافته است. در مقدمه، معنای «تحریف» به طور دقیق مورد بحث قرار گرفته و شش قسم برای آن ذکر شده است. در این مقدمۀ مهم، محلّ نزاع و اختلاف در مسألۀ تحریف قرآن به خوبی روشن شده و نهایتاً تحریف به زیادت به این معنا که بخشی از قرآن کلام الهی نبوده و بشر در آن تصرّف کرده است، با قاطعیت ردّ می شود: «التحريف بالزيادة بمعنى أنّ بعض المصحف الذي بأيدينا ليس من الكلام المنزّل. والتحريف بهذا المعنى باطل بإجماع المسلمين، بل هو ممّا علم بطلانه بالضرورة»؛ 📖 صيانة القرآن من التحريف، ص 11 (تحریف به زیادت؛ به این معنا که بخشی از قرآنی که اکنون در دست ماست، کلام الهی که [بر قلب پیامبر اکرم ص] نازل شده نیست و [بشر در آن دست برده!]، به اجماع مسلمین باطل است، بلکه این نوع تحریف از آن اموری است که انسان بطلان آن را ضروری و بدیهی می داند!). 👈 همچنین تحریف به نقصان؛ به این معنا که بخشی از قرآن به دست ما نرسیده و کم شده است - که محلّ بحث و اختلاف بین علما نیز همین معنا از تحریف است – ، از نظر علامه حیدری باطل دانسته شده است: 👉 «التحريف بالنقيصة، بمعنى أنّ المصحف الذي بأيدينا لا يشتمل على جميع القرآن الذي نزل من السماء، فقد ضاع بعضه على الناس. والتحريف بهذا المعنى هو الذي وقع فيه الخلاف فأثبته قوم ونفاه آخرون»؛ 📖 صيانة القرآن من التحريف، ص 12 (تحریف به نقصان به این معنا که کتابی که در دست ماست، شامل همۀ قرآنی که از سوی خداوند نازل شده نیست، و بخشی از آن از بین رفته، مسأله ای است که مورد اختلاف نظر واقع شده، برخی آن را اثبات نموده و برخی دیگر نفی کرده اند). 1⃣ فصل اوّل: ادلۀ قائلین به «عدم تحریف قرآن» فصل اول کتاب تحت عنوان «أدلّة القائلين بعدم التحريف» (ادلۀ قائلین به عدم تحریف قرآن)، به تبیین دلایلی که عدم تحریف قرآن را اثبات می کنند پرداخته است. برای اثبات مدعا سه دلیل ذکر شده که عبارت اند از: 1. دلیل تحدّی قرآنی (تحدّی به بلاغت، تحدّی به عدم اختلاف و تهافت، تحدّی به علم، تحدّی به إخبار از غیب) 2. دلیل تعهد ربّانی (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ الحجر: 9) 3. دلایل روایی. 2⃣ فصل دوّم: ادلۀ قائلین به «تحریف قرآن» و در فصل دوّم نیز اصل مدّعا و ادلّۀ قائلین به تحریف قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این فصل سه دلیل بیان شده و سپس از سوی مؤلف، نقد و ابطال شده است. در ادامه، مسألۀ کیفیت جمع قرآن و توقیفی بودن یا نبودن آیات و سور قرآن و دیدگاه های مختلف مفسّران پیرامون آن تبیین گردیده است. از دیدگاه آیت الله حیدری جمع قرآن در زمان خود رسول اکرم (ص) و تحت نظر ایشان صورت گرفته است و نه در دورۀ ابوبکر و عثمان! 👈 نهایتاً باید گفت دیدگاه صریح آیت الله سید کمال حیدری، «عدم تحریف قرآن به معنای زیادت و نقصان» می باشد. 👉 ✅ این کتاب، کم حجم اما پر مطلب است و از تقسیم بندی مناسبی برخوردار بوده و اقوال و نظریات گوناگون را گرد آورده است. ❗️ لازم به ذکر است که این کتاب به فارسی ترجمه شده و علاقه مندان می توانند آن را تهیه کنند. https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
‼️ عده ای در روزهای اخیر در برخی کانالها تلاش کرده اند از طریق تقطیع کلیپ و نوشتن توضیحات غلط انداز و خلاف واقع ذیل آن، به گونه ای جلوه دهند که آیت الله حیدری قائل به تحریف قرآن است! در حالی که ایشان صراحتا به "عدم تحریف قرآن" قائل بوده و در این زمینه کتاب هم تالیف نموده است؛ علاوه بر سلسله دروسی رو که طی آنها به نقد و ابطال انگاره تحریف قرآن پرداخته که تلاش می شود آن مباحث هم در قالب فایل های تصویری و صوتی، به محضر مخاطبان گرامی و فرهیخته کانال و سایر اهل علم، تقدیم گردد به یاری خدا. ❗️ برای چندمین بار تکرار می گردد، هر فایل صوتی و تصویری که از طریقی خارج از سایت و کانال رسمی آیت الله حیدری پخش شود، به دلیل دچار شدن به آفات متعدد رسانه ای، کاملا بی ارزش و بی اعتبار بوده و لذا مطلقا نباید منبع شناخت و قضاوت قرار گیرد!! ✅ آیت الله حیدری از منتقدان جدی کسانی است که در دین شناسی خود، روایات را اصل قرار داده و قرآن را به حاشیه برده اند! ایشان در همین راستا سالهاست که نظریه "اسلام محوریة القرآن" یا همان "اسلام قرآن محور" را مطرح نموده و در این زمینه کتاب ها و دروس متعددی را هم ارائه نموده است. جزئیات و تفاصیل این نظریه و به ویژه رابطه قرآن و روایات را قبلا به تفصیل در همین کانال توضیح داده ایم. علاقه مندان می توانند رجوع کنند. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
1_18979701.pdf
1.21M
📚 فایل pdf کتاب صیانة القرآن من التحریف/ آیت الله سید کمال حیدری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دلیل اصرار رهبری برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی چیست؟ 🔹 ما باید فلسفه غرب در 4 قرن گذشته را بخوانیم تا از نظرات آنها هم آگاه شویم https://eitaa.com/alhaydari