eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 مراحل عصمت 🔹 یکی از مسائل مهمی که به طور مستقیم دربارۀ موضوع «عصمت» مطرح است، مسألۀ «مراحل عصمت» می باشد. به همین دلیل، کسی که دربارۀ عصمت بحث و تحقیق می کند، باید بتواند برای اثبات همۀ مراتب عصمت برای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) به طور جداگانه دلیل اقامه کند. این مراحل را در چهار مرحله می توان دسته بندی کرد: 1⃣ مرحلۀ اول: عصمت از انجام محرّمات و ترک واجبات این مرحلۀ ابتدایی از عصمت، عبارت است از التزام انسان به همۀ اوامر و نواهی دین الهی؛ به این معنا که هیچ گناهی را مرتکب نشود و هیچ واجبی را ترک نکند. 2⃣ مرحلۀ دوم: عصمت در اخذ، حفظ و ابلاغ وحی (که مختصّ پیامبر اکرم ص است) این مرحله از عصمت، خود دارای سه مرتبه و مقطع است: 1. عصمت در مقام تلقّی و اخذ وحی از خداوند متعال 2. عصمت در مقام حفظ و نگه داری وحی در قلب خود 3. و عصمت در مقام ابلاغ و رساندن صحیحِ آنچه که به او وحی شده است. 3⃣ مرحلۀ سوّم: عصمت در مقام تطبیق و فعلیت بخشیدن به احکام دین سومین مرحلۀ عصمت این است که پیامبر (ص)، احکام و آموزه های شریعت الهی را در مقام عمل و تطبیق، معصومانه انجام بدهد و دچار خطا و اشتباه و سهو نشود. به عنوان مثال، نماز ظهر را که چهار رکعت است، از روی سهو و اشتباه دو رکعت نخواند! ✅ از دیدگاه ما پیامبر (ص) در همۀ این مراحل سه گانه باید معصوم و مصون از هرگونه خطا و اشتباه باشد. 4⃣ مرحلۀ چهارم: عصمت در امور زندگی و مسائل شخصی روزمرّه در اینجا مرحلۀ دیگری وجود دارد که باید دربارۀ آن به طور دقیق بحث کرد و آن عبارت است از عصمت پیامبر (ص) و امام (ع) در امور شخصی و مسائل روزمرۀ زندگی، مثل اینکه وقتی شخصی از دور می آید و مشخص نیست که دقیقاً چه کسی است، این سؤال مطرح می شود که آیا در این گونه موارد نیز واجب است پیامبر (ص) و امام (ع) معصوم باشند یا اینکه احتمال خطا برای ایشان وجود دارد؟! به بیان دیگر، آیا در امور جاری زندگی که دربارۀ آن وحیی نازل نشده و خبری از عالم غیب نرسیده، مثل عزل و نصب یک فرماندار، عصمت ضرورت دارد یا نه؟ ❇️ در این باره هم دیدگاه ها مختلف است، اما بنا بر نظر ما، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) در این مرحله هم معصوم از هر گونه خطا و اشتباه هستند؛ به این دلیل که در قرآن کریم، ویژگی «شهادت اعمال» برای برخی از انسان ها ثابت شده است: «وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّة شَهيدا»؛ نحل/ 84 (و [ياد كن‏] روزى را كه از هر امتى گواهى بر می انگيزيم). ‏مصداق تامّ و بارز شاهدان بر اعمال هم رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) هستند (📚آیت الله سید کمال حیدری، عصمة الأنبیاء فی القرآن، ص ص 64 – 66). 🔸 بنابراین وقتی کسی بر همۀ اعمال باطنی و ظاهری انسان ها شاهد و آگاه باشد و از او خطایی در تشخیص سر نزند، به طریق اولی در امور پیش پا افتادۀ زندگی خود و دیگران مصون از سهو و خطا خواهد بود: «علی ضوء هذه القدرة التی یحظی بها الشهداء فی التسلط علی ظاهر الخلائق وباطنها، فمن غیر الممکن حینئذ أن نتصوّر الخطأ والإشتباه ممن کانت لدیه هذه الخصلة فی حیاته الإعتیادیة، ومن ثمّ لابد أن یکون الشهید معصوماً فی جمیع تشخیصاته، صغیرها و کبیرها، وبذلک تثبت عصمته فی المرحلة الرابعة»؛ 📚 آیت الله سید کمال حیدری، عصمة الأنبیاء فی القرآن، ص 181 (در پرتو این قدرت که شهداء بر اعمال (پیامبر ص و ائمه ع)، واجد آن هستند و بر اساس آن بر ظاهر و باطن انسان ها احاطه و تسلط دارند، در یک چنین حالتی غیر ممکن است تصوّر کنیم کسی که دارای این خصوصیت است، در امور معمولی زندگی دچار خطا و اشتباه شود؛ از همین رو فردی که شاهد اعمال است، باید در تمام تشخیص هایش – چه کوچک و چه بزرگ - معصوم باشد. بنابراین، به دلیل همین برخورداری از مقام شهادت بر اعمال، عصمت رسول اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) در مرحلۀ چهارم نیز ثابت می شود). https://eitaa.com/alhaydari
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 آیا می توان معصومین (علیهم السلام) را هم نقد کرد؟! https://eitaa.com/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
❇️ به اطلاع علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رسانیم جلسه ششم "درس خارج امامت" در روز پنجشنبه، رأس ساعت 11 و 30 دقیقۀ صبح 👈 (به زبان فارسی) 👉 بر گزار می گردد. 🔸 شرکت برای عموم آزاد است (مشروط بر اینکه حتماً مقدمات را به خوبی فراگرفته و از ادلۀ و مبانی مختلف آگاه باشند). ❗️گفتنی است درس فوق، در دفتر معظم له واقع در قم، بلوار سمیه، کوچۀ 12، پلاک 359 تشکیل می شود. https://eitaa.com/alhaydari@alhaydarii_fa
🔺 اثبات ولادت حضرت مهدی (عجلّ الله تعالی فرجه الشریف) برای اثبات ولادت امام زمان (ع) به طور کلّی دو راه وجود دارد. 1️⃣ راه اول اینکه افراد متعدّدی تولد ایشان را هنگام ولادت دیده باشند که این مسأله نه تنها دربارۀ حضرت، بلکه دربارۀ دیگران هم بسیار بعید است؛ زیرا هیچ مردی اجازه نمی دهد تولد فرزندش را دیگران ببینند! ضمن اینکه شرایط آن زمان به گونه ای بوده که اگر دشمنان و مخالفان از تولد ایشان با خبر می شدند، جان ایشان به خطر می افتاد، درست مثل شرایطی که برای حضرت موسی (ع) در هنگام تولدشان حاکم بود. 2️⃣ راه دوّم این است که دیگران حضرت را در سن خردسالی و یا بالاتر دیده باشند؛ زیرا دیده شدن ایشان بداهتاً حاکی از متولد شدن وجود مقدّس شان است. با توجّه به این مطلب، باید عنایت داشت که عموم روایات اثبات تولد امام زمان (ع) ناظر به راه دوّم است و اهل سنّت و وهابیت هم تلاش می کنند از راه اوّل وارد شوند و از شیعیان روایاتی را که به طریق اوّل نظر دارند بطلبند! ❇️ در کتاب الحجة اصول «کافی» هم روایات معتبری تحت عنوان «باب فی تسمیة من رآه» وارد شده که ولادت امام زمان (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) را از طریق دوّم اثبات می کنند؛ زیرا وقتی افراد معتبری حضرت را دیده باشند، این مطلب یقیناً دلالت می کند بر ولادت ایشان. https://eitaa.com/alhaydari https://sapp.ir/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 ثمره کرسی های آزاداندیشی در کلام مقام معظم رهبری، از دیدگاه آیت الله حیدری #حوزه_های_علمیه #آزاد
🔺آزاداندیشی، از مسیر تفکیک "دین" از "برداشت" های شخصی عالمان دین می گذرد! 🔹 پاسخ بحث علمی و قرآنی و روایی و عقلی را فقط باید با دلیل و برهان داد، و نه با بیانیه و تکفیر و تضلیل و توهین! کسی که سواد کافی در یک زمینه علمی دارد، بهترین راه برای نقد یک نظریه را، بحث علمی و استدلالی و در عین حال محترمانه می داند، اما افرادی که از سرمایه علمی کافی برخوردار نیستند، برای مقابله با یک نظریه جدید و متفاوت با برداشت خود، عملا چاره ای جز تخریب و خارج ساختن دیگران از دایره دین و مذهب، پیش روی خود نمی بینند! 👈 آزاداندیشی در حوزه معرفت دینی، تنها زمانی به معنای واقعی کلمه محقق می شود که عالمان دین، برداشت های شخصی خود از نصوص و ظواهر دینی را، عین دین و مطابق لوح محفوظ و علمی الهی توهم نکنند!!، بلکه آراء خویش را صرفا برداشت و قرائت خاص خود از دین بدانند که ممکن است به واقع اصابت کند و ممکن است اصابت نکند! 👉 ❗️ راه اندیشه ورزی آنجا بسته می شود که شخص یا عده خاصی، برداشت و فهم خود از آیات و روایات را برداشت انحصاری و صددرصد مطابق با واقع و نفس الامر بپندارند و فهم سایر عالمان دین را تنها با میزان فهم خود بسنجند! هر کس که از صلاحیت نظر دادن در علوم اسلامی برخوردار است، حق دارد برداشت خود از متون دینی را ارائه دهد و دیگران فقط می توانند به نقد علمی و منطقی آن بپردازند تا اینکه مردم، مخاطبان و اهل علم خودشان قضاوت کنند که کدام اندیشه و نظام فکری قوی تر، معقول تر و به روزتر است، نه اینکه به مجرد تفاوت برداشت دیگران با مانوسات ذهنی و مسلمات!! خودساخته، آنها را منحرف و منکر اصل دین و مذهب بخوانند! باید توجه داشت که هر نوع مواجهه غیر علمی و استدلالی، در برابر نظریات متفاوت و حتی متعارض دیگران، نشانه ضعف و عجز علمی و معرفتی صاحبان آن می باشد! ❇️ آری اولا واقعی وجود دارد، و ثانیا واقع یکی بیش نیست، اما احراز اینکه در حیطه علوم حصولی و مباحث فکری، نظر چه کسی به طور یقینی و صددرصد به واقع اصابت می کند و نظر چه کسی اصابت نمی کند، در قیامت - که ظرف ظهور حقایق و اسرار است - مشخص می شود! https://eitaa.com/alhaydari https://sapp.ir/alhaydari
🔺 شرکت انتشارات "دار فراقد" در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب 🔹 سی و یکمین دورۀ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه سال 1397 تا 22 اردیبهشت، در مصلی امام خمینی (ره)، بازگشایی شد. دفتر رسمی مرجع دینی آیت الله سید کمال حیدری، از طریق انتشارات «دار الفراقد» در بخش کتاب های عربی این نمایشگاه که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد، مشارکت نموده است. علاقه مندان گرامی، می توانند برای بازدید از این نمایشگاه و استفاده از تخفیف ویژه در این روزها با مراجعه به آدرس ذیل بهره مند شوند: تهران - خیابان شهید بهشتی، مقابل میرعماد - مصلی امام خمینی (ره) بخش انتشارات عربی - غرفۀ 54 - (دار الفراقد للنشر) ✅ لازم به ذکر است که کتاب ها و دی وی دی های «فارسی» علامه حیدری نیز همراه با تخفیف ویژه، در نمایشگاه امسال برای بازدیدکنندگان محترم قابل تهیه است. https://eitaa.com/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari