آیت الله سید کمال حیدری
🔺 دیدگاه مشهور فقها درباره امکان وصول زنان به مدارج علمی #فایل_های_تصویری #مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسل
❇️ تقابل دو قرائت و فهم متفاوت از دین!
🟣 در کلیپ فوق، نگرش و قرائت مشهور فقها درباره "زنان"، و امکان وصول ایشان به مراتب علمی - به نحو اجمالی - به تصویر کشیده شد.
در ادامه، این برداشت و طرز تفکر رایج را مقایسه کنید با دیدگاه و قرائت متفاوت آیت الله حیدری درباره زنان، استعدادها و توانایی های فراوان آنها در وادی علم و عمل.
لازم به ذکر است که این مساله (تفاوت و در مواردی تقابل دو نوع قرائت و دینفهمی)، مختص بحث زنان نیست، بلکه در سایر مسائل نیز، همین اختلاف منظر بین اندیشه های آیت الله حیدری و دیگران وجود دارد. هر دو نگرش هم، از مدافعان و علاقهمندان به خود برخوردار است.
همه این فهم ها و قرائت های متعدد و مختلف از نصوص دینی، ذیل معرفت دینیِ اسلامی تعریف می شوند که در صورت برخورداری از دلیل و محوریّت اخلاق، در جای خود محترم و ارزشمندند؛ اگرچه در واقع و نفس الامر، فقط یکی از آنها صحیح و مطابق با واقع است 👈 و این مردم و اهل علم هستند که باید تشخیص دهند دلایل و منطق کدام یک از این دو نوع قرائت و دینشناسی، قوی تر، به روزتر، عقلپسندتر و فطرتمدار تر است تا بسته به فهم، تشخیص و علاقهشان، همان را برگیرند و بر اساس آن، نظام معنویّت و دینداری فردی و اجتماعی خود را سامان ببخشند. 👉
"فبشّر عباد * الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله واولئک هم اولو الالباب" زمر، ۱۷ و ۱۸.
❗️ بین صاحبان فهم ها و قرائت های مختلف از نصوص دینی، نباید نزاع، تخریب، دشمنی، نیّتخوانی، اتهامزنی و منحرف خواندن یکدیگر حاکم باشد، بلکه باید بین آن ها داد و ستد علمی و همافزایی برقرار باشد.
حقیقت و لوح محفوظ هم فقط نزد خداوند متعال است، و دیگران - با هر درجه و جایگاه علمیای که باشند - فقط با ظواهر سر و کار دارند و تنها سرمایه معرفتیشان، دلیل است و بس، و هیچ کس از خطا و لغزش فکری مصون نیست.
ازهمینرو، سعی کنیم فقط دلیل خود را - با احترام و ادب، و بدون توهین و تخریب -، در مقابل دلیل مخالفان خویش بیان کنیم و صراحتا بگوییم "به برداشت من" فلان دیدگاه درست است و فلان نظر خطا، اما قضاوت صددرصدی، حکم نهایی و فصل بین اختلافات فکری را به احکم الحاکمین در قیامت واگذار کنیم:
"ان ربک هو یفصل بینهم یوم القیامة فیما کانوا فیه یختلفون" سجده، ۲۵.
⭕️ شایسته است این مطلب مهم و راهبردی (تفاوت و بعضاً تقابل دو نوع قرائت)، در همه مباحث آیت الله حیدری، از سوی مخاطبان گرامی مورد لحاظ و مقایسه قرار گیرد.
#نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
✅ دیدگاه و نگرش متفاوت آیت الله حیدری به جایگاه زنان از منظر اسلام، در کلیپ های ذیل قابل مشاهده است
✅ https://eitaa.com/alhaydari
👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل و حقوق زنان در اسلام
❇️ هر چقدر که از قرآن فاصله بگیریم، حقوق زنان کمتر می شود!
سایت | یوتیوب | آپارت
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تفسیر متفاوت آیت الله حیدری درباره آیه "الرجال قوامون علی النساء"
🔅 زنان امروزی به دلیل رشد فکری و فرهنگی، در مقایسه با گذشته، حق بیشتری در تصمیم گیری های فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖آیت الله حیدری:
🔺 برای جلوگیری از گسترش طلاق در جوامع امروزی چه باید کرد؟!
〽️ زنان را باید محدودتر کرد یا بر حقوقشان افزود؟!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖ آیت الله حیدری:
🔺 حاکمیت "نگاه مردانه" فقها در بحث های مربوط به حقوق و مسائل "زنان"
✔️ راه برون رفت از این مشکل چیست؟!
✔️ از دیدگاه بنده، زنان هم می توانند فقیهِ اعلم و مرجع تقلید شوند!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مهم ترین مبنای علمی و روش شناختی آیت الله حیدری در بحث زنان چیست؟!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نصوص دینی درباره زنان را، مردان باید تفسیر کنند یا خود زنان؟!
〽️ به دلیل تفاوت ساختاری نظام روان شناسی زن و مرد، برخی از آیات و روایات مربوط به زنان، باید توسط خود ایشان فهم و تفسیر شود.
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
21.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 افزایش حقوق زنان، بر اساس ارتقاء ظرفیت فکری آنها
سایت | یوتیوب | آپارت
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورتِ به میان آمدن "فهم و قرائت زنان" از دین (۱)
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#قرائت_زنانه_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورتِ به میان آمدن "فهم و قرائت زنان" از دین (۲)
👈 تفسیر آیت الله حیدری از آیه "الرجال قوامون علی النساء".
(سوره نساء، آیه 34).
سایت |یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#قرائت_زنانه_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا از دیدگاه قرآن می توان زنان را کتک زد؟!
👈 تفسیر متفاوت آیت الله حیدری از آیه "واللاتی تخافون نشوزهن... واضربوهن" (نساء، ۳۴).
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خلاصۀ دیدگاه آیت الله حیدری دربارۀ فرهنگ "چندهمسری"
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#چندهمسری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
⬜️ يا أَبَا مُحَمَّد يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ اَيُّهَا الُْمجْتَبى يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، يَا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا يَا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ.
ماه رحمت، سفره اش گسترده شد
زنده از فيضش جهان مرده شد
آسمان پرگشته از شادي و شور
آمده از لطف حق ميلاد نور
🔶 تبریک و شادباش به مناسبت ولادت سومین اختر تابناک امامت و ولایت کریم اهل بیت (علیهم السلام) حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام).
✅ https://eitaa.com/alhaydari
17.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 مراد از "تحریف" قرآن چیست؟!
〽️ تحریف گاهی به معنای زیادت است و گاهی به معنای نقص
〽️ از دیدگاه بنده، قرآن کریم نه تحریف به زیادت شده و نه تحریف به نقص
سایت | یوتیوب | آپارت
#فایل_های_تصویری
#مصونیت_قرآن_از_تحریف
✅ https://eitaa.com/alhaydari
11.mp3
37.42M
🎙 تحریفناپذیری قرآن کریم
جلسه 1️⃣
▪️ آیت الله سید کمال حیدری
در این فایل صوتی، مباحاث ذیل مطرح شده اند: 👇👇
🔹 معنای تحریف و اقسام آن
🔹 طرح مساله و تحریر محل نزاع
🔹 بررسی دیدگاه محدث استرآبادی و آقابزرگ تهرانی درباره تحریف
🔹 بررسی روایات تحریف قرآن و بی اعتباری آنها
سایت | یوتیوب | آپارات | صوتی
فایل_های_صوتی
#مصونیت_قرآن_از_تحریف
✅ https://eitaa.com/alhaydari
⁉️ پرسش و پاسخ
🌀 موضوع: معرفتشناسی
🔴 سوال و اشکال
با سلام
شما ادعا نموده اید که نمی توان به یقین منطقی رسید. آیا به صحت همین مدعای خودتان (عدم امکان وصول به یقین منطقیِ صددرصدی در گزاره های عقلیِ غیر بدیهی، و کفایت یقین اصولی در حوزه جهان بینی و اعتقادات)، یا یقین دارید یا ندارید؟!
اگر یقین دارید که پس لااقل به وجود یک گزاره یقینی اعتراف کرده اید، و اگر یقین ندارید که در این صورت سخن شما یک مدعای احتمالیِ مشکوک است که اصلا معلوم نیست درست باشد یا غلط؛ لذا سخنی بی ارزش و غیر قابل اعتنا بوده و نباید بر اساس آن، چیزی را به شرع نسبت دهید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🟢 پاسخ
جواب ایراد فوق - که حاکی از بی اطلاعیِ کامل از مبانی معرفتشناختی آیت الله حیدری می باشد -، چنانچه دقت شود، بسیار ساده است. پاسخ به اشکال مذکور، دو جنبه یا دو سویه دارد.
〽️ جنبه یا سویه اول:
این اشکال که عمدتاً در کتب ابتدایی و متعارف معرفت شناسی و در برابر سوفسطاییان و شکاکان که منکر مطلقِ جزم و یقین هستند مطرح می شود،
به جهت حاکمیت و سیطره مبانی معرفت شناختی افلاطونی و ارسطویی بر ذهن پیش می آید، به نحوی که گمان می شود هر جا که سخن از "یقین" به میان می آید، لزوما باید همان یقین در دستگاه منطقی ارسطویی مراد شده باشد؛ یعنی همان یقین بالمعنی الاخص منطقی با چهار رکنِ اعتقاد جازم صادق ثابت، حال آنکه:
▪️ اولا ً
این اشکال در مقابل سوفسطاییان، شکاکان و نسبی گرایان که منکر مطلقِ جزم و یقین هستند مطرح می شود، نه در برابر ما که اساس نظام معرفتشناسیمان مبتنی بر "قطع" است. قطع، غیر از شک و تردید و گمان و حتی ظنِّ غیر اطمینانی است!
از دیدگاه ما یقین بر دو قسم است: یقین منطقی، و یقین یا قطع اصولی؛
و
▪️▪️ ثانیاً
ما اساساً وصول بشر به یکچینن معرفت یقینی ای (یقین منطقی) را منکریم و بالاترین مرتبه معرفت را همان یقین اصولی می دانیم. دلیل مدعای فوق هم در جای خود آمده است.
مغالطه ای که ناخواسته در این اشکال صورت گرفته این است که، نفی یک قسم از اقسام یقین (یقین منطقی)، به معنای نفی همه اقسام آن (یقین اصولی) پنداشته شده است!، در حالی که ممکن است کسی وصول به یقین منطقی را ناممکن بداند، و در عین حال دستیابی به یقین اصولی را ممکن بداند.
این دو نوع یقین، از جهت اطمینانآوری و سکون نفس و نیز محرّکیّت به سوی انجام کار، مشترک اند، اگرچه تفاوت های مهمی بین آن دو وجود دارد که مهمترین آنها، عدم احتمال خلاف در اوّلی، و احتمال خلاف - ولو ناچیز - در دوّمی است.
پس نفی یک قسم از اقسام یقین (یقین منطقی)، به معنای نفی قسمِ دیگرِ آن نیست (یقین اصولی).
به بیان دیگر، ما اصلاً از همان ابتدا هم ادعا ننموده بودیم که مدعای ما (نظریه مورد بحث: عدم امکان وصول به یقین منطقی در گزاره های عقلیِ غیربدیهی)، یقینی به معنای یقین بالمعنی الاخص منطقی است تا کسی به ما اشکال بگیرد که دست کم به یک گزاره یقینی اذعان و اعتراف کرده اید! 👈 بلکه می گوییم آری مدعای ما "صحیح (مطابق با واقع: نظریه مطابقیِ صدق)" است، اما به صحت این مدعا، قطع و یقین اصولی داریم، و نه یقین منطقی که مستلزم تناقض و نقض غرض باشد! 👉
همین قطع ما به صحت مدعایمان هم - بر خلاف یقین منطقی که بنا بر ادّعا، احتمال خلاف آن عقلاً محال است -، احتمال خلافش ممکن است، هرچند این احتمال بسیار اندک و ناچیز باشد.
از بیان این حقیقت هم که دیدگاه و مدعای انسان، در آینده ای نزدیک یا دور احتمال خطا - ولو اندک - داشته باشد، هیچ ابایی وجود ندارد؛ به این علت که معیار، قطعِ برآمده از دلیلِ انسان، در همان زمانی است که بدان دلیل، باورِ مدلَّل دارد، و چنانچه در آینده در اثر تاملات بیشتر، به ضعف دلیل قبلی خود پی بُرد و به دلیل قویتری وقوف یافت، دلیل جدیدِ قویتر، برایش از جنبه معرفتی و عقل نظری رجحان و اعتبار دارد، و از حیث تکلیفی و عقل عملی هم، حجّت و قابل قبول خواهد بود، و اتفاقاً این مشی معرفتی، اقتضای آزاداندیشی است، و نه این روش جزمگرایانه که بر اساس آن انسان اگر به صحت گزاره ای معتقد شد، باور خود را ازلی و ابدی دانسته و احتمال خلاف دیدگاه خویش را محال عقلی و صفردرصد قلمداد کند!
✅ https://eitaa.com/alhaydari
〽️〽️ جنبه یا سویه دوم:
از سوی دیگر، بر خلاف تصور عموم اهل علم از جمله اشکال کننده محترم، مادون یقین منطقیِ صددرصدی، شک و وهم نیست تا باعث بی اعتباری و بی ارزشی یک مدعا شود، بلکه نزدیک ترین مرتبه ادراکی به یقین منطقی - که وصول به آن در حوزه "قضایای عقلی غیر بدیهی" که نیازمند فکر و ترتیب مقدماتِ خطاپذیر می باشند، از دیدگاه ما ناممکن است -، "قطع" (بالاترین مرتبه ظنّ اطمینانی) می باشد، نه شک و تردید و ظن غیر اطمینانی!
این ثُنایی و دوگانه تاریخیِ: یا "یقین منطقیِ افلاطونی-ارسطویی" و یا "شکاکیت و نسبیت گرایی"، از اساس باطل و بی وجه است!؛ زیرا در این میان، گزینه سومی وجود دارد که منکر هر دو است، و آن "قطع" می باشد!، که هم از صبغه نظری و معرفت شناختی برخوردار است، و هم دارای جنبه عملی و تکلیفی می باشد که در این بحث، جنبه معرفت شناختی آن مطمح نظر است.
لذا اگر کسی به صحت یک دیدگاه و نظر، "یقین منطقی" نداشت و به جایش "قطع" به صحت آن داشت، کسی نمی تواند قطع او را بی اعتبار بداند و بگوید پس دیدگاه و مدعای شما بی ارزش است!؛ زیرا:
▪️ اولاً
قطع در نظام معرفت شناسیِ مختار ما، از نظر علمی و معرفتی، ادراکی با ارزش و معتبر است و وقتی با دلیل اثبات شد که وصول به یقین منطقی ناممکن است (برای اطلاع از ادله، ر.ک: نظرية المعرفة بين الفكر الاسلامي والفکر الغربي)، بالاترین مرتبه معرفتی (تاکید می شود که محل بحث، گزاره های عقلی و حصولیِ غیر بدیهی است، و نه گزاره های حسی یا شهودی یا عقلیِ بدیهی)، قطع خواهد بود و بدیهی است کسی که به صحت گزاره ای قطع دارد، باید آن قطع را معتبر و حجت بداند؛ چرا که آنچه کم ارزش یا بی ارزش می باشد، شک و احتمال است و نه قطع!
مساله امکان یا عدم امکان واقعنماییِ قطع و یقین، احراز صدق قضایا و مناط صدق اوّلیات نیز باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.
پس قطع به صحت یک مدعا، از حیث معرفتی کاملاً معتبر و ارزشمند می باشد، و از جنبه عملی هم برای قاطع در همان زمانی که قطع به صحت دارد، حجت و واجب المتابعة است، و چنانچه روزی خلاف آن کشف شود، هیچ اشکال و محذوری در بر ندارد؛ زیرا معیار زمانی است که انسان به صحت مطلبی قطع دارد، اما اگر در آینده قطعش خلاف واقع از آب در آمد، به دیدگاه دیگری که صحت آن را قطعی می داند، روی می آورد؛ زیرا واقع، لوح محفوظ و علم الهی در تصرّف کسی نیست تا با مشاهده آن، به صحت صددرصدیِ اعتقاد خود (یقین منطقی) پی ببرد؛ اگرچه می تواند با لسان احتمال، ظن غیر اطمینانی، ظن اطمینانی و از همه بالاتر، با قطع، از صدق و تطابق نظر خود با واقع سخن بگوید، و در عین حال، احتمال خطا و عدم تطابق با واقع را نیز از نظر دور ندارد.
خدای متعال هم از کسی فراتر از توان عقلی او انتظار ندارد: "لا یکلف الله نفسا الا وسعها" (بقره، ۲۸۶).
به بیان دیگر، اینکه قطع، احتمال خلاف دارد، دلیل بر بی اعتباری مدعایِ مبتنی بر قطع نمی شود؛ به این علت که از یک سو مافوق قطع؛ یعنی امکان وصول به یقین منطقی در گزاره های عقلیِ غیر بدیهی منتفی است، و از سوی دیگر، مادون قطع هم مراتبِ پایینترِ ظنّ اطمینانی، ظنّ غیر اطمینانی، شک و وهم است که در مقایسه با قطع، ارزشی ندارند یا از ارزش کمتری برخوردارند.
▪️▪️ ثانیاً
بنا بر فرضِ صدقِ صددرصدیِ گزاره های عقلیِ بدیهی، فرایند ارجاع گزاره های نظری به بدیهی به نحو مصداقی، که بر اساس فکر و استدلال و ترتیب مقدمات صورت می پذیرد، یک فرایند خطاپذیر است که جز انسان معصوم، کسی نمی تواند فکر خود را در این فرایند معرفتی، از وقوع در خطاهای متعدد منطقی و معرفتشناختی و روانشناختی و غیره، مصون و معصوم بپندارد!
✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ خلاصه پاسخ به اشکال
🟧 از یک سو از همان ابتدا، ما ادعا ننموده ایم که به صحت مدعای خود، یقین منطقی داریم تا کسی بگوید همین یقینتان، نقض مدعایتان است، بلکه به صحت مدعای خودمان (مبنی بر عدم امکان وصول به یقین منطقی در حوزه گزاره های عقلی و حصولیِ غیربدیهی)، قطع داریم، و قطع هم غیر از یقین منطقی است؛
و از سوی دیگر، اینکه برای قطع، احتمال خلاف - ولو اندک - وجود داشته باشد، دلیل بر بطلان مدعایِ مبتنی بر قطع نیست! قطع به یک گزاره، هم از نظر معرفتشناختی و هم از جنبه عملی، ارزشمند است، آنچه که بی ارزش یا کم اهمیت است، وهم و شک و ظنِّ غیر اطمینانی می باشد.
✔️ پس: اگر کسی ادعا نمود: "من قطع دارم که وصول به یقین منطقی در حوزه گزاره های عقلیِ نظری و غیر بدیهی ناممکن است"، و به همین گزاره خود نیز قطع داشت (که احتمال خلافش منتفی نیست) و نه یقین منطقی (که اساساً قابل وصول نیست)، دچار تناقض نشده است.
❗️ نتیجه آنکه اشکال مذکور، بی ربط به اصل مدعا، و ناشی از عدم تصور صحیح و دقیق نظریه، خلط بین یقین منطقی و قطع اصولی، و انحصارِ بی وجهِ اقسام یقین در یک قسم می باشد.
❗️تذکر
اولین و ابتدایی ترین اصل در نقد، توقف و ابتنای آن بر فهم صحیحِ اصل مدعا است. از همین رو، برای احتراز از نقدهای بی ربط به مدعا و سوء برداشت، رجوع به دروس "نظریة المعرفة بین الفکر الاسلامی والفکر الغربی" آیت الله حیدری، ضروری می باشد.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مراد محدّث نوری از "تحریف" قرآن چیست؟!
سايت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#مصونیت_قرآن_از_تحریف
✅ https://eitaa.com/alhaydari
چکیده ای از مبانی دین شناسی آیت الله حیدری.pdf
269.4K
🔺آشنایی با چکیده ای از دیدگاه ها و نظریات دینشناختی آیت الله حیدری
🔹 پیرو درخواست عده زیادی از مخاطبان گرامی مبنی بر ضرورت ارائه دیدگاه های آیت الله حیدری به نحو خلاصه جهت آشنایی دقیق تر با آراء ایشان، فایل پی دی اف برخی از نظریات و نگرش های وی در موضوعات مختلف معارف دینی، خدمت اعضای محترم کانال تقدیم می گردد.
❇️ کسانی که قصد دارند با اهمّ اندیشه های آیت الله حیدری به طور مستقیم - و نه از طریق واسطه های عمدتاً ناآگاه و غیر معتبر که گاهی عمداً یا سهواً موجبات تحریف نظرات ایشان را پدید می آورند - آشنا شوند، این منبع، یکی از بهترین منابع جهت هدفِ مذکور است.
🔗 سایت
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔵 علوم و معارفی که یک مرجع تقلید باید از آنها برخوردار باشد
🔶 بنده معتقدم اگر انسان، جامع معارف دینی نباشد نمی تواند در مسائل دینی نظر بدهد؛ یعنی زمانی که می خواهد در فقه اصغر نظری بدهد، باید از باقی معارف دینی نیز مطلع باشد، نه این که کسی بگوید: فقه به تفسیر چه ارتباطی دارد؟! یا این که رابطۀ تفسیر با علم کلام چیست؟! یا این که رابطه علم کلام با اخلاق چیست؟!
بلکه صحیح این است که گفته شود این مجموعه فکری، یک مجموعه واحد و یکپارچه است که هر جزء از آن با اجزاء دیگر کاملا مرتبط و هماهنگ می باشد؛ لذا کسی که می خواهد در هر کدام از این اجزاء نظری بدهد، باید بر تمام این مجموعه واقف و از آن مطلع باشد.
🔹 اما سؤال این است که این معارفی که باید مرجع دارای آن ها باشد، چیست؟
🔺 معارف قرآن کریم
پاسخ
اولاً: معارف قرآن کریم است؛ زیرا اهل بیت (علیهم السلام) آن را اساس قرار داده اند و فرموده اند: "سخن ما را بر کتاب پروردگارمان عرضه نمایید، اگر برای آن شاهد و مؤیداتی یافتید پس آن گاه به سخن ما تمسک کنید وگرنه آن کلام، حرفی است آراسته شده که ما آن را نگفته ایم."
حال چگونه ممکن است کسی که می خواهد در یک مسأله – خواه مسأله عقیدتی باشد یا مربوط به فروع – نظری بدهد، بر معارف قرآنی واقف نباشد؟!
🔺 معارف حدیثی
ثانیاً
او باید از کلیت معارفی که از اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده است مطلع باشد؛ زیرا رسول اعظم (ص) به ما فرموده است:" إني تارک فیکم الثقلین ما إن تمسکتم به لن تضلو بعدي أبداً : کتاب الله و عترتي اهل بیتي".
بنابراین هیچ کس نمی تواند بگوید: کتاب خدا ما را کفایت می کند بلکه علاوه بر فهم قرآن کریم، می بایست جمیع معارف وارده از اهل بیت (ع) را نیز درک نماید؛ یعنی آنچه از پیامبر و امام علی و امام حسن و امام حسین تا آخرین امام (علیهم السلام) روایت شده است را باید بداند. مرجع باید از همه این مجموعه معارف مطلع باشد، و تنها در آن زمان است که او حق پیدا می کند در مسأله ای دینی نظر بدهد، خواه این مسأله مرتبط به عقاید باشد یا اخلاق و یا فروع یعنی همان مسائل حلال و حرام.
از همین خاستگاه است که بنده این مسأله ای که قبلاً به آن اشاره کردم را مطرح نمودم، که همان نظریه «مرجعیّت جامع» یا "مرجعیّت شمولی" است. این همان مرجعیت دینی است، مقصودم این است که مرجع باید، مرجع در تمام بخش های دین باشد، نه این که فقط مرجع در خصوص حلال و حرام باشد!
🔺 فلسفه و عرفان
مجله: شما علومی را ذکر می کنید که بعضی آن ها راغربی یا غیر اسلامی می دانند مثل منطق و فلسفه و عرفان.
آیت الله حیدری:
من معتقدم که این علوم به عنوان مقدماتِ فهمِ معارف دینی، جزئی اساسی است.
به عنوان مثال: ما در علم اصول ده ها مسائل فلسفی و منطقی را برای فهم مسائل فقهی مطرح می کنیم. کسانی که مسائل علم اصول فقه را دنبال می کنند می دانند که بسیاری از مسائل علم اصول فقه، مسائل فلسفی است که از مبانی فلسفی یا قواعد کلامی گرفته شده است. در ماسخ به این سوال که چرا به آن ها احتیاج دارند؟ گفته می شود فهم کلام امام معصوم، به فهم این مقدمات بستگی دارد.
مثالی روشن تر: قرآن کریم به لسان عربی مبین نازل گشته است، آیا ممکن است که کسی قرآن را بفهمد در حالی که عربی را نمی داند و بلد نیست؟ کجا از اهل بیت (علیهم السلام) وارده شده است که فرموده باشند: عربی را فرا بگیرید تا قرآن را بفهمید؟! این یک مقدمۀ عقلی واضح است؛ زیرا قرآن کریم به زبان عربی نازل شده است. بنابراین، این که زبان عربی را فقط بیاموزید کفایت نمی کند بلکه باید زبان عربی و قواعدش را یعنی صرف و نحو و قواعد بلاغت و... را هم فرا بگیرید. این در زمینه الفاظ بود.
و اما در زمینه محتوا و مضمون هم مطلب همین طور است. مضامین زیادی وجود دارد که باید بفهمید و به آن ها نیاز دارید، قواعد در علمِ اصولِ فقه، قواعد در علم اصول عقاید، قواعد فلسفی، قواعد منطقی و قواعد عرفانی؛ این ها همان مجموعه معارفی است که کسی که می خواهد در معارف دینی نظر بدهد، به آن ها نیاز دارد.🍃🍃🍃
مرجعیت و چشم انداز پیش رو، ص 61 - 63.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
◾️ " تهدمت والله أركان الهدى ، وانطمست والله نجوم السماء وأعلام التقى ، وانفصمت والله العروة الوثقى ، قُتِلَ ابن عم محمد المصطفى ، قُتِلَ الوصي المجتبى ، قُتِلَ علي المرتضى ، قُتِلَ والله سيد الأوصياء ، قتله أشقى الأشقياء "
◼️ شهادت مولای متقیان و امیر مومنان امام علی (علیه السلام) را به عموم مسلمانان تسلیت عرض می نماییم.
🔗 سايت
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 شب قدر یک شب است یا چند شب؟!
▪️ یکی از سوالات مهمی که درباره شب قدر وجود دارد این است که شب باعظمتِ قدر، فقط یک شب است یا چند شب؟
از یک سو قرآن کریم می فرماید شب قدر یک شب است: "لیلة القدر خیر من الف شهر" (شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است؛ سوره قدر، آیه ۳)؛ و از سوی دیگر، روایات از سه شب؛ یعنی شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان سخن به میان می آورند.
با این وجود، سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که در نتیجه، شب قدر یک شب است یا چند شب؟!
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔸 در پاسخ باید گفت طبق آنچه که از مجموعه روایات مذکور در این موضوع به دست می آید، حقیقت شب قدر - که در آن تقدیرات انسان ها از ملکوت و باطن عالَم نازل می شود -، مشتمل بر سه شب است، و به بیان دیگر، در سه شب جریان یافته و تکمیل می شود؛ یعنی همان شب های ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان؛
▪️▪️ و سوال مهم دیگر این است که چه تفاوتی میان این سه شب وجود دارد؟
در پاسخ به این سوال هم باید افزود:
➖ در شب نوزدهم، مقدّرات و روزی انسان ها (اعم از مادی و معنوی)، تنزل می یابد:
"وان من شیء الا عندنا خزائنه وما ننزله الا بقدر معلوم" (و هيچ چيز نيست مگر آنكه گنجينههاى آن نزد ماست، و ما آن را جز به اندازهاى معين فرو نمىفرستيم؛ سوره حجر، آیه ۲۱)؛
➖ در شب بیست و یکم، این ارزاق و تقدیرات، بسته به ظرفیت وجودی و میزان طلب و تلاش هر کس، تقسیم می شوند؛
➖ و در شب بیست و سوّم، مقدّرات و سرنوشت هر کسی، تعیّن و قطعیّت می یابد؛ یعنی امضاء و نهایی می شود.
🔹 از همین رو، شایسته است که انسان، قدرِ هر سه شب را بداند و تا آنجا که می تواند، زمینه بهرهمندی از فیوضات این شب های خاصّ و ارزشمند را در وجود خویش فراهم کند تا اینکه نهایتاً آنچه از سوی خداوند قادر و کریم، برای او در شب بیست و سوّم مقدّر می گردد، بیشترین و بهترین چیزی باشد که می توانست بدان ها نائل شود.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 نقدهای ساختاری آیت الله حیدری به دو مکتب اصولی و اخباری/
غلبۀ «روایت محوری» بر «اصالت قرآن» و «حاکمیّت عقل»، در دو مدرسۀ اخباری و اصولی
🔹 نقد مشترک بر دو مکتب اخباری و اصولی
گاهی در نقد مبانی اخباری گری، هدف منتقد دفاع مطلق از مدرسۀ اصولی است – چنانکه در حال حاضر در حوزه های علمیه رایج است - و این نقد به منظور مقابله با مکتب اخباری و اثبات صحّت روش اصولی و نتائج حاصل از آن است، و اما گاهی نقد متوجه بعضی از مبانی ضعیف هر دو مکتب می باشد، بدون اینکه هدف دفاع از یک روش خاص و دستاوردهای یکی از آن دو باشد.
نقد ما از این سنخ بوده و ناظر به هر دو مدرسه است.
1️⃣ نقد اوّل: عدم بهره گیری از عقل به عنوان ابزاری مستقل و هم عرضِ نصوص دینی
از جمله نقدهایی که به هر دو مکتب اصولی و اخباری وارد می باشد، عدم توجه ایشان به عقل به عنوان ابزاری مستقل برای فهم دین است.
🔸 نگرش اخباریون به عقل
اخباریون به نتایج حاصل از دلیل عقلی توجه و التزامی ندارند، هر چند که از عقل به عنوان ابزاری برای فهم استفاده می کنند؛ و به خاطر همین عدم توجّه به عقل به عنوان ابزاری مستقل برای فهم دین، همه علومی که بر روش عقلی استوار شده و در آن ها از دلایل عقلی برای استنباط معارف استفاده می شود را باطل می دانند. از همین رو، اصول و فلسفه و کلام در نظام فکری و دین شناختی ایشان هیچ جایگاهی ندارد.
✔️ خلاصه مطلب اینکه عقیده کلی اخباری ها، بطلان همه علومی است که از عقل به عنوان دلیل مستقل برای شناخت معارف دینی استفاده می نمایند.
🔸 نگرش اصولیون به عقل
این انتقاد به شکلی دیگر به مدرسه اصولی هم وارد است؛ چرا که اصولیون در مقام نظر و تئوری، نتایج حاصل از استنباط عقلی را می پذیرند - هر چند در مقام عمل - از عقل به عنوان دلیلی برای شناخت، تنها در اصول فقه بهره می برند و به نتایج معرفتیِ حاصل از عقل در علوم دیگر و به ویژه در حوزۀ اعتقادات اعتنایی ندارند و همچون اخباری ها عقل را در علوم دیگر تنها ابزاری برای فهم بر می شمرند، و نه دلیلی مستقل برای استنباط معارف دین.
❇️ دیدگاه برگزیده در مواجهه با عقل
اما عقل از دیدگاه ما، علاوه بر اینکه ابزاری است برای فهم، یک دلیل مستقل بوده و در کنار و هم عرض قرآن و روایات، منبعی برای استنباط معارف دینی به شمار می رود. [به عنوان مثال، اگر به مقتضای برهان عقلیِ قطعی به مطلبی اعتقاد پیدا کردیم، ظاهر آیه و روایت نباید مخالف نتیجۀ برهان عقلیِ مذکور باشد، بلکه باید به گونه ای فهم و تفسیر شود که با آن مبنای عقلی ملائم و هماهنگ باشد. در این رویکرد، عقل در کنار آیات و روایات، به خودی خود یکی از منابع شناخت محسوب شده و علاوه بر «کارکرد تفهّمی»، «کارکرد تولیدی» هم دارد، بر خلاف رویکرد مقابل که توجهی به مقتضای براهین عقلی قطعی در تفسیر نصوص دینی ندارد].
2️⃣ نقد دوّم: عدم اصالت و محوریّت دادن به قرآن کریم
دوّمین نقدی که بر هر دو مکتب اخباری و اصولی وارد می دانیم، مواجهۀ حداقلی و نادرست ایشان با قرآن است.
🔸 جایگاه قرآن نزد اخباریون
مدرسۀ اخباریگری در استنباط معارف دینی نه تنها محوریت را به قرآن کریم نمی دهد، بلکه اساساً برای ظواهر قرآن کریم حجّیت قائل نیست و اصالت و محوریت را در استنباط معارف دینی به موروث روایی می دهد.
🔸 جایگاه قرآن نزد اصولیون
و اما اصولیون اگرچه برای ظواهر قرآن حجیت قائل اند، اما در مقام عمل و فرایند استنباط فقهی و عقیدتی، قرآن در روش دین شناسی ایشان جایگاه چندانی ندارد و آشکارترین مصداق عمل به قرآن نزد ایشان، به رفع تعارض بین دو خبر متعارض محدود و منحصر می شود و قرآن را به عنوان مهمترین معیار در مقام تصحیح روایات – فراتر از مقام تعارض، اعم از اینکه با هم متعارض باشند یا نباشند – در نظر نمی گیرند و قرینۀ سند و بررسی های سندی در مقایسه با معیار قرآن و عرضۀ روایات بر کتاب الهی، حاکمیت دارد.
به عبارت دقیقتر می توان گفت قرآن نزد هیچ یک از دو مکتب اخباری و اصولی، محوریت و اصالت برای فهم اصول و فروع دین ندارد، بلکه اصالت از آن روایات بوده و قرآن در کنار آن به صورت حداقلی مطرح است!
❇️ دیدگاه برگزیده در مواجهه با قرآن
در مقابل دو شیوۀ فوق، ما بر این باوریم که اولاً ظواهر قرآن حجّت است، ثانیاً محوریّت در جمیع علوم و معارف اسلامی از آنِ قرآن است و نه روایات، و ثالثاً قرآن محوری فراتر از یک نظریه و تئوری، در مقام عمل و فرایند استنباط فقهی و عقیدتی نیز باید نمود و ظهور عینی داشته باشد.
ادامه دارد...
📚📚📚 مفاصل اصلاح الفکر الشیعی، ص ۲۱۴ و ۲۱۵.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
هدایت شده از آیت الله سید کمال حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت و شرط اسلام از نظر امام خمینی (ره)
〽️ تمام حقیقت اسلام عبارت است از "توحید" و "نبوّت"
#فایل_های_تصویری
#ضروری_دین_و_مذهب
✅ https://eitaa.com/alhaydari
تحریف ناپذیری قرآن کریم 2.mp3
31.4M
🎙 تحریفناپذیری قرآن کریم
جلسه 2️⃣
▪️ آیت الله سید کمال حیدری
سایت | یوتیوب | آپارت | صوتی
#فایل_های_صوتی
#مصونیت_قرآن_از_تحریف ۲
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 آیا فقیهی که در مباحث اعتقادی تخصّص ندارد، حقّ دارد در این امور اظهار نظر کند⁉️
〽️ فقیه از آن جهت که فقیه است، حقّ نظر دادن در امور تخصصیِ اعتقادی را ندارد!
〽️ فقط فقیهی که علاوه بر فقه، در کلام یا فلسفه و یا عرفان هم متخصّص و مجتهد باشد، می تواند در مباحث اعتقادی اظهار نظر کند
🔹 «ممکن است کسی بگوید آقای حیدری شما به نظر عارف و فیلسوف و متکلم دربارۀ توحید اشاره کردید، اما پس چرا به نظر فقیه اشاره ننمودید؟!
🔸 در جواب باید بگویم بحث توحیدی ربطی به فقیه ندارد! زیرا فقیه – از آن جهت که فقیه است – دایرۀ بحثش حلال و حرام و احکام تکلیفی و عملی است و نه اصول دین. فقیه تخصصی در اعتقادات ندارد تا اینکه بخواهد دربارۀ توحید اظهار نظر کند! فقیه فقط باید در حیطۀ تخصّصش که فقه اصغر است بحث کند، نه فقه اکبر و عقاید که خارج از حوزۀ تخصّص اوست.
👈 بنابراین اگر دیدید فقیهی دربارۀ امور تخصّصی اعتقادی و فقه اکبر سخن می گوید [و نه امور کلی و واضح اعتقادی که هر کسی می داند!]، از او بپرسید آیا شما اصلاً در زمینۀ بحث های اعتقادی و اصول دین تخصصی دارید یا نه؟! اگر اثبات شد که در مباحث اعتقادی هم تخصّص دارد، می تواند سخن بگوید و اظهار نظر کند، اما اگر ثابت نشد که در عقائد متخصص و مجتهد است، فتوا و نظر او دربارۀ مباحث اعتقادی را به دیوار بزنید! 👉
❇️ اگر دیدید از فقها بر ضدّ نظرات عرفا و فلاسفه و متکلمین فتوایی صادر شده، بدانید که این فتوا از روی جهل و بی اطلاعی صادر شده و نه از روی علم و آگاهی تفصیلی و تخصّصی؛ چرا که او در زمینۀ اعتقادات، مطالعات و تحقیقات و تأملات تخصصی و تفصیلی نداشته است که بخواهد با تکیه بر آنها، اظهار نظر کند!
✅ مگر اینکه ثابت شود او علاوه بر اینکه فقیه است، متکلم یا فیلسوف یا عارف هم هست که در این صورت، حق دارد به عنوان یک متخصّص و اهل فنّ در اعتقادات، نظر خودش را بیان کند. اما کسی که از بحث های دقیق و پیچیدۀ کلامی و عرفانی و فلسفی آگاهی ندارد، چه حقّی دارد که علیه دیگران فتوا صادر کند؟! این فتوای او باطل است؛ چون مبتنی بر جهل و نادانی است. این نوع فتاوا، فتاوای بی ارزشی هستند که پشتوانۀ علمی و تحقیقی ندارند!
کسی در اعتقادات و اصول دین مجتهد و صاحب نظر است که در عرفان، فلسفه، معرفت شناسی و حداقل کلام، مجتهد و متخصص بوده و با مبانی این علوم، آشنایی تفصیلی و استدلالی داشته باشد. اما کسی که در علوم مذکور مطالعه کافی و تخصصی ندارد، یقینا در اعتقادات مجتهد نبوده و طبعاً از نظر عقلی و شرعی، حقّ اظهارنظر قطعی درباره مسائل این علوم را ندارد.
🎙 مطارحات فی العقیدة، مشروعیة تعدّد القرائات فی مدرسة اهل البیت (علیهم السلام)، جلسۀ دوّم، ماه رمضان 1434 ق.
#اجتهاد_در_اعتقادات_و_اصول_دین
#طلاب
#حوزه_های_علمیه
✅ https://eitaa.com/alhaydari