eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری 3.mp3
30.77M
🎙 مبانی رجالی و حدیثی آیت الله حیدری 3️⃣ 📆 تاریخ: 98/6/30 〽️ مشتمل بر مباحث ذیل: ➖ آیا امامت یک مساله عقلی است یا نقلی؟! ➖ معضل جعل در منابع روایی ➖ مساله نقل به معنا در روایات #فایل_های_صوتی #رجال_و_حدیث 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/10/9173/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بنابر اعلام دفتر آیت الله حیدری، روز سه شنبه 1398/8/7 اولین روز از ماه ربیع الاول سال 1441 قمری، خواهد بود. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/10/9186/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
مبانی فهم سلفی در مکتب تشیّع (1).mp3
36.91M
🎙 مبانی "فهم سلفی" در مکتب تشیع! (تاریخ: 98/1/25) ▪️ آیت الله سید کمال حیدری در این فایل صوتی بسیار مهم، مباحث ذیل مطرح شده اند: 👇👇👇 🔹 معنای سلفیّت: رجحان و تقدّم فهم گذشتگان بر فهم آیندگان 🔹 کدام فهم از دین حجّت است: فهم متقدمین یا فهم معاصرین؟! 🔹 ما دین را باید آنچنان که علمای متقدم فهمیده اند بفهمیم، یا طبق آنچه که خودمان می فهمیم؟! 🔹 همان طور که اهل سنّت سلفیّه هستند، مبانی سلفی گری در فقه شیعه هم وجود دارد! 🔸 برخی از شواهد التزام به تفکر سلفی در فقه شیعه: 1️⃣ حجیّت اجماع تعبّدی 2️⃣ کاسر (تضعیف کننده) بودن إعراض اصحاب، از عمل به روایت 3️⃣ محذوریّت و ممنوعیّت ایجاد فقه جدید! 🔹 ضرورت لحاظ شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی در فهم نصوص دینی 🔴 👈👈 طبق مبنای بنده، اجماع و فهم علمای گذشته از دین، حجیّت ندارد! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/05/8854/https://eitaa.com/alhaydari
در سوگ نبی جهان سیه می پوشد در سینه، دل از داغ حسن می جوشد از ماتم هشتمین امام معصوم هر شیعه ز درد، جام غم می نوشد. ⬛️ فرارسیدن ایام سالگرد وفات حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی(ع) و شهادت غریبانه هشتمین پیشوای معصوم، حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع)، بر تمامی مسلمان تسلیت باد. 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/10/9189/ ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تغییر احکام فقهی بسته به شرایط زمانی و مکانی (1) 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/10/9195/ 🖇 https://youtu.be/b5Re0Q10fAE 📎 https://www.aparat.com/v/v45ma #فایل_های_تصویری #فقه_و_اصول #نظریه_زمان_و_مکان ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تغییر احکام فقهی بسته به شرایط زمانی و مکانی (2) 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/10/9197/ 📎 https://youtu.be/QX96xvDR_lM 🖇 https://www.aparat.com/v/lu9JE #فایل_های_تصویری #فقه_و_اصول #نظریه_زمان_و_مکان ✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ نسخه شماره 3 نرم افزار مجموعه آثار آیت الله حیدری 🔹 به استحضار علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رساند با همت موسسه علمی و فرهنگی امام جواد (ع) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، نسخه شماره 3 نرم افزار مجموعه آثار مکتوب آیت الله حیدری آماده شده و به زودی قابل خرید می باشد. 📌 دسترسی به 100 عنوان کتاب در 164 جلد از آثار آیت الله علامه سید کمال حیدری، به زبان عربی، در موضوعات: - تفسیر و علوم قرآن - عقاید و کلام - اخلاق و عرفان - فلسفه - فقه - حدیث و ... 🔗 https://www.noorsoft.org/fa/software/View/15906/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C-3 ✅ https://eitaa.com/alhaydari
مراحل بحث در امامت.mp3
29.12M
🎙 مراحل بحث در امامت 📆 تاریخ: 98/06/31 🔹 مشتمل بر: 👇👇👇 ➖ مرحله اول: مرحله ثبوتی (مقام واقع و نفس الامر) ➖ مرحله دوم: مرحله اثباتی (مقام دلیل) ➖ مرحله سوم: مساله معیار حداقلی امامت و تشیع ➖ مرحله چهارم: اعتقاد شخصی و باطنی 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/10/9206/ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ ادامه مباحث "تحولات مکتب تشیع" 🔹 به استحضار علاقه مندان محترم مباحث آیت الله حیدری می رساند، فردا یکشنبه، جلسه ششم سلسله دروس فارسی "تحولات مکتب تشیع"؛ و نیز درس عربی خارج "فقه المراة" به یاری خدا برگزار می گردد. 〽️ درس عربی ➖ فقه المراة (محاولة لعرض رؤية اخری) ⏰ ساعت 10 تا 11 〽️ درس فارسی ➖ تحولات مکتب تشیع ⏰ ساعت: 11 تا 12 ➖ مکان: قم، بلوار سمیه، کوچۀ 12، پلاک 359 ✅ https://eitaa.com/alhaydari
❇️ روش آیت الله حیدری در زمینۀ مطالعات زنان از منظر اسلام 🔹 برای اینکه شیوۀ ما در تحقیقات پیرامون مسائل و حقوق زنان از دیدگاه اسلام روشن شود، در ابتدا باید عرض کنم دربارۀ زن، به طور کلّی چهار نوع نگرش وجود دارد و به عبارت دیگر، از سوی چهار منبع معرفتی مختلف، دربارۀ زنان اظهار نظر شده است که در ادامه به طور مختصر بدانها اشاره می نماییم. 1️⃣ نگرش قرآنی قرآن کریم مطالب فراوانی را دربارۀ زنان مطرح فرموده است که می توان آنها را در کنار هم قرار داد و نگرش قرآنی نام نهاد. مثلاً قرآن در رابطه با اصل خلقت زن، نحوۀ رابطۀ او با مرد، ارث، نکاح، نقاط قوّت و ضعف زنان و غیره سخن گفته و اعلام موضع نموده و بدین ترتیب یک نظام معرفتی مستقل و خاص را پدید آورده است. 2️⃣ نگرش روایی جدای از آیات قرآن، وقتی سراغ منابع روایی - اعم از شیعه و سنّی - می رویم، مشاهده می کنیم که احادیث بسیار زیادی دربارۀ مسائل گوناگونِ مربوط به زنان نقل شده است، به طوری که می توان از مجموع این اخبار، یک چارچوب معرفتی متفاوت و کامل را استخراج و استنباط کرد. برخی از این روایات - بنا به دلایلی که در جای خود بیان شده - مخالف منطق قرآن بوده و برخی دیگر از آنها موافق و در راستای مبانی قرآنی؛ لذا نباید گمان کرد همۀ روایات لزوماً هماهنگ با اندیشۀ قرآنی دربارۀ زنان است! 3️⃣ نگرش عالمان دین مراد از نگرش عالمان دین، فهم و برداشت شخصی علما و دین شناسان از آیات و روایاتِ متعلق به زنان است؛ به این معنا که عالمان وقتی با نصوص دینی در هر موضوعی از جمله زنان مواجهه می شوند، با توجه به مبانی و پیش فرض های مختلف و بعضاً متعارض معرفت شناحتی، کلامی، فقهی، اصولی، انسان شناختی، و حتّی هرمنوتیکی و روان شناختی خود، و نیز با در کنار هم قرار دادن مجموعه ای از آیات و روایات، نهایتاً به برداشتی از متون دینی دست می یابند که مختصّ خود ایشان است؛ یعنی این نگرش، فهم و برداشت شخصی آنها است، نه اینکه لزوماً عین دین و مطابق واقع و لوح محفوظ بوده باشد!؛ به همین دلیل، ممکن است سایر عالمان با برداشت یک عالم دیگر در موضوعی خاصّ مثل زنان، مخالف باشند و از همین تفاوت مبانی و تعدد پیش فرض هاست که اختلاف نظر و تفاوت منظر، بین عالمان دین در می گیرد و البته این امر، فی نفسه امر مذمومی نیست و اساساً اقتضای اندیشه و دستگاه ادراکی بشر است. برداشت عالمان دین از آیات و روایات، گاهی ممکن است واقعاً مطابق مراد اصلی شارع باشد، و گاهی هم ممکن است مخالف واقع و آنچه که خداوند در نظر داشته، از آب در آید! 4️⃣ نگرش عامۀ مردم مرتبۀ دیگر، مربوط می شود به نگاه عموم مردم جوامع به زنان، با توجه به تنوع دینی، مذهبی، فرهنگی و جغرافیایی ای که دارند؛ یعنی صرف نظر از اینکه قرآن و روایات و عالمان دین چه می گویند، یک سلسله اعتقادات، باورها و رسومِ درست یا نادرست پیرامون زن، در بین خود مردم شکل گرفته است. https://eitaa.com/alhaydari
❗️ در مطالعات زنان، نباید بین این چهار نوع نگرش متفاوت، خلط و درهم آمیختگی صورت گیرد؛ بلکه باید آنها را به دقّت از یکدیگر تفکیک کرد و حکم هر یک را به شکل جداگانه روشن نمود. در تحقیقاتی که دربارۀ زنان انجام می شود، این چهار رویکرد عمدتاً از یکدیگر تمایز داده نمی شوند و از همین جا است که برخی مشکلات، چالش ها و ابهام ها پدید می آید. ✅ پس از تبیین و جداسازی چهار نگرش فوق از یکدیگر، باید بیافزاییم روش ما در مطالعات زنان از منظر اسلام، اصالت و محوریّت دادن به نگرش قرآنی است؛ به این معنا که هر مطلبی دربارۀ زنان از سوی سه منبع دیگر مطرح شده بود، آنها را تنها در صورتی می پذیریم که با مبانی قرآنی – از دیدگاه خودمان – سازگار باشد؛ در غیر این صورت چنانچه تعارضی بین روایات، برداشت علما و نگاه عموم مردم، با مبانی قرآنی و تفسیری تشخیص دادیم، آنها را طرد می کنیم و آنچه که قرآن می فرماید را اصل و اساس کار خود قرار می دهیم. بنابراین به اعتقاد ما اولین و مهمترین مصدر در شناخت زن از دیدگاه اسلام، قرآن است. البته این به آن معنا نیست که از سایر منابع بهره گرفته نشود، بلکه مراد آن است که اول باید سراغ قرآن رفت و نگاه کلّی خداوند به زن را از قرآن کریم اصطیاد و استنباط نمود و در ادامه از سایر نگرش ها هم – تا جایی که مخالف مبانی قرآنی نباشند – استفاده کرد. عمده این است که قرآن، اصل و محور قرار گیرد و دیگر نگرش ها، با منطق کتاب الله مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار گیرند. 🔅 به عنوان مثال، اگر برخی روایات، مشورت با زنان را مذمّت کرده باشند، اما قرآن به مشاوره و همفکری با زنان بها داده و آن را به عنوان یک ارزش معرفی نموده باشد – کما اینکه همین طور هم هست - ، ما در اینجا مبنای قرآن را اصل قرار می دهیم و روایات معارض با آیات قرآنی را طرد می کنیم! 📽 برگرفته از دیدار عده ای از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی با آیت الله حیدری با موضوع "مسائل و حقوق زنان در اسلام". https://eitaa.com/alhaydari
‼️ هشدار درباره مشاهده مباحث آیت الله حیدری، از منابع غیر معتبر! ✅ https://eitaa.com/alhaydari ⬇️⬇️⬇️
1️⃣ به اطلاع مخاطبان گرامی کانال می رساند، متاسفانه عده ای در فضای مجازی - یا آگاهانه و تعمدا، و یا از روی سطحی نگری و کم اطلاعی - به ساخت و نشر مباحث آیت الله حیدری اعم از فایل های صوتی و مکتوب و به ویژه کلیپ های تقطیع شده تصویری مبادرت می ورزند 👈 و با این کار خود، موجبات ایجاد تحریف ها، ابهامات و آفات متعدد و متنوع را در دیدگاه های علامه حیدری پدید می آوردند و بدین وسیله، مردم را به خطا و سوء برداشت دچار می سازند! 👉 2️⃣ از همین رو؛ برای چندمین بار تاکید می نماییم مردم عزیز، نظرات صحیح و واقعی آیت الله حیدری را فقط و فقط از طریق پایگاه های رسمی تحت مدیریت دفتر ایشان - به ویژه همین کانال و سایت رسمی - دنبال کنند و بشناسند. 3️⃣ هر صوت و فیلمی خارج از چارچوب پایگاه های رسمی ایشان – به دلیل مبتلا بودن به آفات متعدّد رسانه ای که مخاطبان عمدتا متوجه آنها نمی شوند – مطلقاً فاقد ارزش و اعتبار علمی بوده و لذا به هیچ وجه نباید منبع شناخت و معیار قضاوت، داوری و نقد قرار گیرد! 4️⃣ با وجود کانال و سایت رسمی و دیگر برنامه های اطلاع رسانی تحت مدیریت دفتر ایشان، واقعا چه نیازی به مشاهده مباحث آیت الله حیدری از طریق منابع، کانال ها و گروه های اکثرا مخالف و حتی معاند - آن هم به صورت تقطیع و تحریف شده - وجود دارد؟! 5️⃣ از علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری تقاضا می شود چنانچه مشاهده نمودند هر سایت، کانال، گروه یا شخصی به تولید و نشر اندیشه های ایشان پرداخت، آنها را بی اعتبار قلمداد نموده و سازنده را به انعکاس مطالب سایت و کانال رسمی ایشان، رهنمون و ملزم کنند. 6️⃣ بدین وسیله اعلام می داریم 👈 چنانچه کسی به جای کسب اطلاع از کانال و سایت رسمی ایشان، از سایر منابع غیر معتبر، به مشاهده کلیپ یا استماع صوت یا مطالعه متن پرداخت و ذهنش دچار ابهام، آشفتگی، شبهه و فریب شد، صرفا خودش مسئول این تزلزل و سردرگمی فکری خواهد بود! 👉 7️⃣ لازم به ذکر است که سیاست و برنامه علمی دفتر آیت الله حیدری، ایجاد یک فضای علمی، چالشی و انتقادی نسبت به مباحث دینی در جامعه است؛ و در عین حال با هر گونه تخریب، توهین و اختلاف مذموم که عده ای با سوء استفاده از مباحث علامه حیدری، به آن دامن می زنند، شدیدا مخالف می باشد. باید توجه داشت که عالمان دین محترم اند، اما هر گز مقدس و فراتر از نقد و اشکال نیستند! فقط قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) مقدس هستند و لا غیر! 8️⃣ نقد، تضارب آراء و بازاندیشی مبانی علمی و دین شناختی علمای دین به نحو سالم و اخلاقی، غیر از تخریب، سیاه نمایی و سوء ادب به بزرگان و خادمان معارف الهی است. ⚠️ گفتنی است در فضای مجازی، تنها کانال رسمی آیت الله حیدری، همین کانال می باشد و کانال دومی وجود ندارد! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ❇️ پایگاه ها و برنامه های اطلاع رسانی فارسی انحصاری آیت اله حیدری که تحت نظارت دفتر ایشان می باشند: ⬇️⬇️⬇️ وب سایت: http://www.alhaydari.com/fa اینستاگرام: https://www.instagram.com/alhaydarii.fa/ توییتر: https://twitter.com/alhaydarii_fa فیسبوک: https://www.facebook.com/alhaydarii.fa/ تلگرام: https://t.me/alhaydarii_fa ایتا: https://eitaa.com/alhaydari واتس اپ: https://chat.whatsapp.com/JmUxe4JVtxTDOFKeYYiVwAhttps://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 راه حل بهبود مطالعات و حقوق زنان، از دیدگاه آیت الله حیدری 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/11/9208/ 📎 https://youtu.be/TLma3-syP-0 🖇 https://www.aparat.com/v/adDv6 #فایل_های_تصویری #مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 امام حسن عسکری (علیه السلام) بنیانگذار فرهنگ انتظار ▪️ رسالت اصلی امام یازدهم چه بود؟ 🔗 http://alhaydari.com/fa/2017/01/4476/ 📎 https://youtu.be/4249MaYNHIU 🖇 https://www.aparat.com/v/S4rBG #فایل_های_تصویری #امام_شناسی #امام_حسن_عسکری_ع ✅ https://eitaa.com/alhaydari ✅ @alhaydarii_fa
تحولات مکتب تشیع 6 صوتی.mp3
27.68M
🎙 تحولات مکتب تشیع (سیر تاریخی مبانی کلامی امامت) 🔘 آیت الله حیدری جلسه: 6️⃣ 📆 تاریخ: دوشنبه 98/08/12 (6) 🔗 http://alhaydari.com/fa/2019/11/9216/https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖ آیت الله حیدری: 🔺 حاکمیت "نگاه مردانه" فقها در بحث های مربوط به حقوق و مسائل "زنان" ✔️ راه برون رفت از این مشکل چیست؟! ✔️ از دیدگاه بنده، زنان هم می توانند فقیهِ اعلم و مرجع تقلید شوند! 🔗 http://alhaydari.com/fa/2018/12/7421/https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 آیت الله حیدری: برائت مساوی با لعن نیست! #فایل_های_تصویری #اجتهاد_در_اعتقادات_و_اصول_دین #نظریه_ز
🔺 برائت مساوی با لعن نیست! باید توجه داشت که: 1️⃣ اولاً برائت مساوی با لعن نیست؛ یعنی این گونه نیست که هر کس دیگران را لعن نکرد، اصلاً اهل برائت نباشد! چنانکه برخی جریان ها تلاش می کنند تا این طور نشان داده و برائن و لعن را لازم و ملزوم هم جلوه دهند. 2️⃣ ثانیاً فحش و ناسزا به هیچ وجه مصداق برائت نیست و کسانی که به بهانۀ تبرّی به مخالفان خود سخنان زشت و رکیک می گویند، نه تنها ثواب برائت را نمی برند بلکه فعلی حرام و خلاف اخلاق و عفت اسلامی انجام می دهند. 3️⃣ ثالثاً تبرّی مصادیق گوناگون دارد که یکی از آنها لعن است که حکم آن هم بسته به شرایط زمانی و مکانی متغیّر است؛ زیرا آنچه که مهم و غیر قابل چشم پوشی می باشد و باید همیشه محفوظ بماند، "اصل برائت" است و نه پافشاری روی یکی از مصادیق خاصّ آن که لعن باشد! در شرایط مختلف باید از مصادیق و موارد گوناگون تبرّی بهره جست و نباید خود را به یکی از آنها محدود ساخت. ابراز برائت گاهی به لعن است، گاهی به جنگ و برخورد نظامی و گاهی به نقد و ابطال عالمانۀ مبانی فکری طرف مقابل و غیره. ✔️ بنابراین اصل برائت یک مطلب است و کیفیت ابراز آن و به کارگیری مصادیق مختلف آن با توجه به شرایط زمانی و مکانی مطلبی دیگر، که متأسفانه بسیاری از اهل علم و مردم بین این دو خلط می کنند! https://eitaa.com/alhaydari
تحولات مکتب تشیع؛ سیر تاریخی مبانی کلامی امامت(ج7).mp3
30.28M
🎙 تحولات مکتب تشیع (سیر تاریخی مبانی کلامی امامت) 🔘 آیت الله حیدری جلسه: 7️⃣ 📆 تاریخ: دوشنبه 98/08/13 لینک های تصویری: ویدیو: http://alhaydari.com/fa/2019/11/9221 📎 یوتیوب: https://youtu.be/PUp80O88BR0 🖇 آپارات: https://www.aparat.com/v/EG5in 📎 لینک صوتی: فایل صوتی: http://alhaydari.com/fa/2019/11/9220 🔗 #فایل_های_صوتی #امام_شناسی #تحولات_مکتب_تشیع (7) اینستاگرام: https://www.instagram.com/alhaydarii.fa تویتر: https://twitter.com/alhaydarii_fa فیسبوک: https://www.facebook.com/alhaydarii.fa تلگرام: https://t.me/alhaydarii_fa ایتا: https://eitaa.com/alhaydari ✅ https://eitaa.com/alhaydari