eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 هلال ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۲ قمری ⬛️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ. ➖ به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بنابر اعلام دفتر آیت الله حیدری، روز پنجشنبه ۹۹/۵/۳۰ اولین روز از ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۲ قمری، خواهد بود. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ویژگی های معرفت دینی 〽️ معرفت دینی عالمان دین: ۱. متعدّد است ۲. متغیّر است ۳. مقدّس نیست ۴. مقیّد و محدود است سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ویژگی‌های دین الهی ➖ "دین"، غیر از "فکر دینی" است 〽️ دین الهی: ۱. واحد است ۲. ثابت است ۳. مقدّس است ۴. مطلق است سایت | یوتیوب | آپارات https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 نقش نهضت حسینی در اقامه عدل الهی توسّط امام زمان (علیه السلام) 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۳۱ ➖ شعائر حسینی باید از مرحله شعار، به ساحت فرهنگ عمومی جامعه درآیند ➖ مساله نهضت حسینی باید موضوع درس خارج در حوزه های علمیه قرار گیرد https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نقش نهضت حسینی در اقامه عدل الهی توسّط امام زمان (علیه السلام) 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۳۱ ➖ شعائر حسینی باید از مرحله شعار، به ساحت فرهنگ عمومی جامعه درآیند ➖ مساله نهضت حسینی باید موضوع درس خارج در حوزه های علمیه قرار گیرد https://eitaa.com/alhaydari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نظریه "تاریخمندی معرفت دینی" از دیدگاه آیت الله حیدری 📆 تاریخ: ۹۹/۰۵/۲۱ ⏰ مدت: ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه 🔹 برخی از عناوین مورد بحث در این جلسه عبارت‌اند از: ➖ بررسی نظریه تاریخمندی از منظر درون‌دینی ➖ معانی و مصادیق مختلف نظریه تاریخمندی ➖ تاریخیت مربوط به احکام دین ➖ تاریخیت ناظر به اعتقادات دینی ➖ وحدت دین، و تعدّد و تاریخیّت شرایع ➖ تبیین پیش‌فرض‌های درون‌دینی نظریه تاریخمندی (۱. تفصیل بین اسلامِ دین و اسلامِ شریعت ۲. تفکیک بین افعالی وحیانی و بشری پیامبر اکرم (ص) ۳. تمایز بین اقسام افعال پیامبر (ص) اعم از وحیانی، ولایی، قضایی، شخصی و غیره). ➖ضرورت تفکیک بین تاریخیّت مفاهیم دینی، و تاریخیّت مصادیق مفاهیم دینی ➖ تبیین نظریه تاریخمندی، بر اساس نظریه وحدت مفهوم و تعدّد مصداق. https://eitaa.com/alhaydari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 چگونه می توان از حرکت اصلاحی امام حسین (علیه السلام) در عصر حاضر بهره برد؟ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش اول) 🔹 در ایّام محرم، چه اعمالی را مُجازیم انجام بدهیم؟! پس از اینکه از منظر قرآن و به کمک روایات مشخص و اثبات شد که ایام مربوط به امام حسین (ع) مصداق بارز «ایام الله» است، سؤالی که پیش می آید این است که در این روز یا روزها چه اعمالی را باید انجام داد و به دیگر سخن، چگونه باید این ایام را یادآوری و احیاء نمود؟!: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّامِ اَللّهِ»؛ ابراهیم/ 5 (و «ايّام اللَّه» را به آنان ياد آوری کن!). 🔸 در پاسخ باید گفت خود اهل بیت (ع) به ما فرموده اند که در این ایام چه کنیم. باید ببینیم خود معصومین (ع) چه موارد و مصادیقی را به عنوان شعائر الهی و حسینی برای ما معیّن نموده اند. یکی از کارهای مهمی که شیعیان باید در ایام محرم انجام دهند، به تصریح روایات، برپایی مراسم حزن و اندوه و ذکر مصیب برای سید الشهدا (ع) است. در برخی احادیث بیان شده که چطور عزاداری کنیم و چه اعمالی را به عنوان «شعائر الله» انجام دهیم. کارهایی از قبیل جزع، گریه، آه و ناله، فریاد، یادآوری و بازگویی رنج ها و مصیبت هایی که به اصحاب کربلا وارد شده و غیره. ⁉️ پس از بیان این مقدمه، یک سؤال اساسی مطرح می شود و آن اینکه آیا ما مُجازیم علاوه بر مواردی که در نصوص معتبر دینی وارد شده، برخی مصادیق احیاء و عزاداری را از پیش خودمان بر آنها بایفزاییم یا خیر؟! 👈 به عنوان مثال، آیا هر کسی حقّ دارد به بهانۀ شعائر حسینی صدای سگ در بیاورد، همچون حیوانات راه برود، قمه بزند و سر خودش و کودک شش ماه اش را بشکافد تا خون جاری شود، خودش را در حوضچۀ گل آلود بیاندازد، روی آتش و خار راه برود، خودش را زیر سم اسبان بیاندازد و از این قبیل اعمال؟! 👉 به بیان دیگر، همۀ ما شعائر حسینی را «عبادت» می دانیم، حال با این وجود آیا حق داریم علاوه بر آنچه که اهل بیت (ع) به ما فرموده اند، مصادیق جدیدی را از روی سلیقه و میل خودمان برای آن اختراع کنیم؟! به عنوان نمونه، آیا ما اجازه داریم نماز را هر طور که دوست داریم بخوانیم یا اینکه آن را باید فقط همان طوری به جا آوریم که پیامبر (ص) فرموده است؟!: «صَلّوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلّی»؛ بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۷۹ (همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید). https://eitaa.com/alhaydari
🔹 مصادیق شعائر حسینی، توقیفی است یا غیر توقیفی؟! آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود! طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد. اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن شعائر حسینی را اخذ نموده است. 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة https://eitaa.com/alhaydari