eitaa logo
کانال | علی محمدی هوشیار
2.3هزار دنبال‌کننده
34 عکس
37 ویدیو
5 فایل
#یادداشت #صوت #مقالات #روایات کانال اطلاع رسانی دروس و جلسات دکتر علی محمدی هوشیار آرشیو صوتی: https://eitaa.com/arshi_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6035202973921972343.pdf
2.44M
📖کتاب شیعه شناسی ⭕️در ۱۲ درس؛ ویژه عموم ✍علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
امام صادق علیه‌السلام فرمود: «وَ اللَّهِ مَا النَّاصِبُ لَنَا حَرْباً بِأَشَدَّ عَلَيْنَا مَئُونَةً مِنَ النَّاطِقِ عَلَيْنَا بِمَا نَكْرَهُ»: به خدا قسم آن ناصبی که علیه ما جنگ راه می‌اندازد، کارش خطرناک‌تر از کسی نیست که حرف‌هایی را از سوی ما پخش کند که ما راضی به آن سخنان نیستیم، ولو آن حرف‌ها درست باشد. «فَإِذَا عَرَفْتُمْ مِنْ عَبْدٍ إِذَاعَةً- فَامْشُوا إِلَيْهِ فَرُدُّوهُ عَنْهَا»: اگر دیدید کسی این کار را می‌کند، با او مدارا کرده و سپس او را منع کنید. «فَإِنْ قَبِلَ مِنْكُمْ وَ إِلَّا فَتَحَمَّلُوا عَلَيْهِ بِمَنْ يُثَقِّلُ عَلَيْهِ وَ يَسْمَعُ مِنْهُ»: اگر قبول نکرد، کسی را که مواجهه‌ی با او و رد کلام او، بر او ثقیل و سنگین باشد را بیاورید، به او بگویید که این شخص را نهی کند. «فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ يَطْلُبُ الْحَاجَةَ فَيَلْطُفُ فِيهَا حَتَّى تُقْضَى»: وقتی یک نفر از شما حاجتی دارید، لطایفی به خرج می‌دهید تا انجام بشود. «فَالْطُفُوا فِي حَاجَتِي كَمَا تَلْطُفُونَ فِي حَوَائِجِكُمْ»: همانطور که در حوائج خودتان دنبال هر راهکاری هستید، در حوائج من هم همین کار را بکنید. «فَإِنْ هُوَ قَبِلَ مِنْكُمْ، وَ إِلَّا فَادْفِنُوا كَلَامَهُ تَحْتَ أَقْدَامِكُمْ»: اگر قبول نکرد، سخن او را زیر قدم‌هایتان بگذارید... کافی، ج۲، ص۲۲۳. @ali_m_hoshyar
امام صادق علیه‌السلام: «ای مفضل! تو همراه چهل‌ و چهار نفر زنده می‌شوی و همراه قائم خواهی بود و تو در طرف راست قائم خواهی بود و امر و نهی می‌کنی» دلائل الامامه، ص ۲۴۸. @ali_m_hoshyar
امام صادق علیه‌السلام فرمود: از پشت شهر کوفه، همراه قائم، بیست‌ و هفت مرد خارج می‌شوند. پانزده نفر از آنان جزو یاران موسی هستند؛ هفت نفر از آنان جزو اصحاب کهف هستند؛ یوشع‌بن‌نون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر نیز جزو آنان هستند. پس اینان در خدمت امام زمان‌ به عنوان یاران و فرمانروایان حکومتش خواهند بود. ارشاد مفید، ص ۳۶۵. @ali_m_hoshyar
اگر ولایت الهی در تو رشد کند، دیگر نمی توانی زیر بیرق ولایت ابلیس زندگی کنی
🏷ارتباط ویژگی های شخصی حاکم با شیوه حکمرانی او در اندیشه باورمندان به «تفکیک ویژگی های شخصی حاکم با شیوه حکمرانی او»؛ ویژگی های اخلاقی و شخصیتی حاکم، از اولویت اول برخوردار نیست، بلکه او به عنوان یک اصل مستقل اهمیت دارد. در مقابل آن، اندیشه دیگری است که ویژگی های شخصی و شخصیتی حاکم را با شیوه حکمرانی او ادغام کرده، بلکه به نوعی وحدت ترکیبی معتقد است و به میزان وظایف محوله و توقع کارآمدی، انتظار برخورداری از ظرفیت های اخلاقی و معرفتی و مدیریتی دارد. در اندیشه دوم، اصل بر های ارزشی حاکم است و کارآمدی او را شأنی از ویژگی های اخلاقی و معرفتی و... حاکم میدانند، برخلاف اندیشه اول که اصل را بر حاکم قرار داده است و ویژگی های شخصی حاکم موضوعیت ندارد. البته در دیدگاه شیعه؛ حاکم غیر معصوم باید نزدیکترین افراد و شبیه ترین آنان به معصوم باشد ولی در دیدگاه مسیحیت و اهل سنت، ویژگی های شخصی حاکم در بُعد اخلاقی و معرفتی موضوعیت ندارد و لذا به دنبال حاکم مسیح نما یا حاکم معصوم نما نیستند. وجه مشترک این دو اندیشه این است که هیچکدام؛ ویژگی های ارزشی حاکمانِ غیر معصوم را در طراز معصوم نمیدانند، اما کارآمدی او را در سطح کارآمدی معصوم، مطالبه می کنند. و این یعنی فراهم نمودن وظایف سنگینِ امام معصوم برای حاکم غیر معصوم و داشتن توقعات بی جا و قضاوت های ناروا درباره حاکم غیر معصوم. ✍علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
دین مقوله ایمانی است نه اکراهی... طبق این دیدگاه؛ لا اکراه فی الدین معنا پیدا می کند. یعنی دین را نمی شود با اکراه و اجبار پذیرفت، بلکه باید با قلب سلیم به آن باورمند شد.
شیعیان مظلوم...
🔰 موضوعات پژوهشی(مهدویت و مدعیان): ✍علی محمدی هوشیار 1. شناسی علمی مدعیان مهدویت، با تکیه بر آثار و منشورات جریان احمداسماعیل بصری 2. بازخوانی انتقادی آراء احمداسماعیل بصری 3. میزان سنجی بهره مندی جریان احمداسماعیل بصری از اهل سنت 4. مروری بر جریان احمداسماعیل بصری در خصوص ائمه اهل بیت(ع) 5. واکاوی در نوشتار و اندیشه های احمد اسماعیل بصری 6. روش شناسی گفتار و نوشتار جریان احمد اسماعیل بصری 7. هم سنجی انتقادی جغرافیای در اندیشه مدعیان مهدویت با روایات معتبر شیعه 8. روش شناسی مدعیان مهدویت با تکیه بر منابع تاریخی معتبر 9. بررسی نقش و استعاره سازی های ناصحیح در پیدایش مدعیان مهدویت 10. نقد و بررسی شریعت در باورهای فقهی مدعیان دروغین با تکیه بر جریان احمد اسماعیل بصری 11. موضوع شناسی و مسأله شناسی فرقه انحرافی احمد اسماعیل 12. بررسی تطبیقی مبانی نسخ شریعت در و احمداسماعیل 13. بررسی مبانی فقهی _حقوقی تبلیغ فرقه های انحرافی بمثابه پیشگیری از (یا جرم مانع) 14. تدوین نظام فقهی مرتبط با فرق انحرافی؛ استخراج، تحلیل، تبیین 15. خوانش تاریخی روایات نهی از 16. تحلیل شناختیِ عاطفه مندی مقوله با تکیه بر داستان اویس قرنی 17. روش شناسی فهم معیار در باورهای دینی 18. نگره انتقادی بر مناسبات انگیزه امام با انحرافات اعتقادی 19. بررسی انتظارات مردم از مهدی و تأثیر آن بر روند و فرهنگی تاریخ 20. تحلیل مؤلفه‌های تاریخی و فرهنگی مهدویت در ادبیات و اسلامی 21. تفاوت سنجی مقوله «زمینه سازی» با «آمادگی» برای ظهور در اندیشه مقام معظم (تطبیق بیانات پیش از دهه ۹۰ با پس از آن) 22. هم پوشی ظهور در اندیشه آیت الله حائری شیرازی با اندیشه فداء در مسیحیت 23. مناسبات مهدویت و علوم اجتماعی در چرخه دین و زندگی 24. روش مَندی انتقادی در مواجهه با جریان های مدعی مهدویت 25. نقش مَند انگاری مهدویت در فهم های گوناگون 26. مطالعه درزمانی و هم زمانی واژه 27 .امکان سنجی تأثیر نیروی بر وضع و تفسیر آموزه ها و اندیشه‌های مهدویت @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️احمد الحسن بصری کیست؟ ⭕️ادعای خود را چگونه آغاز کرد؟ 🔉علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
وَ لَا تُحْشِمُوا أَحَداً عَنْ حَاجَتِهِ وَ لَا تَحْبِسُوهُ عَنْ طَلِبَتِهِ‏ وَ لَا تَبِيعُنَّ [النَّاسَ‏] لِلنَّاسِ فِي الْخَرَاجِ كِسْوَةَ شِتَاءٍ وَ لَا صَيْفٍ وَ لَا دَابَّةً يَعْتَمِلُونَ عَلَيْهَا وَ لَا عَبْداً وَ لَا تَضْرِبُنَّ أَحَداً سَوْطاً لِمَكَانِ دِرْهَمٍ‏ وَ لَا تَمَسُّنَ‏ مَالَ‏ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ مُصَلٍّ وَ لَا مُعَاهَدٍ إِلَّا أَنْ تَجِدُوا فَرَساً أَوْ سِلَاحاً يُعْدَى بِهِ عَلَى أَهْلِ الْإِسْلَامِ فَإِنَّهُ لَا يَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يَدَعَ ذَلِكَ فِي أَيْدِي أَعْدَاءِ الْإِسْلَامِ فَيَكُونَ شَوْكَةً عَلَيْهِ. 🕹نامه امام على علیه السلام به مأموران مالیات: كسى را به هنگام درخواست مالیات خجالت زده نکنید. هيچ كس را از چيزى كه طلب مى‏كند باز مداريد(مانند مهلت پرداخت). (براى گرفتن مالیات) پوشش(لباس یا خانه) زمستانى و تابستانى (مردم) و چارپايى را كه با آن كار مى‏كنند و بنده‏اى را كه در اختيار دارند را نفروشید. براى درهمى هيچ كس را تازيانه مزنيد و دست به مال كسى مبريد، چه آن شخص نمازگزار باشد يا هم پيمان با مسلمانان(اقلیت ها)؛ جز آنكه اسبى يا جنگ افزارى را ببينيد كه در جنگ با مسلمانان به كار مى‏رود، كه براى مسلمان روا نيست كه اسب و جنگ افزار را در دست دشمنان اسلام وانهد تا موجب نيرومندى آنان بر زيان مسلمانان گردد. نهج البلاغة، نامه ۵۱، ص۴۲۵. @ali_m_hoshyar
سالروز شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد و قالَ عليه‌السلام: مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْيَتْهُ الْمَصادِرُ. امام جواد علیه السلام فرمود: كسى كه راه ورود به كارى را نداند، خارج شدن از مشکلات آن، او را هلاک خواهد کرد. بحار‌الانوار، ج۶۸، ص۳۴۰. @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقوله لطف در غیبت امام زمان علیه‌السلام 🎥علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5794346228779059207.pdf
1.39M
📖کتاب توهم بازگشت 📌نقد و بررسی جریان منصورهاشمی خراسانی ✍علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
برخی مقالات خوب و پذیرفته شده در پایان ۱۴۰۲ و آغاز ۱۴۰۳ ✍علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar