انجمن حجتیه و مسئله عادی سازی روابط
✍علی محمدی هوشیار
نفوذ انجمن حجتیه در دستگاههای اجرایی و سایر مراکز تأثیرگذار و تصمیمگیر کشور؛ از جمله نگرانیهای امام خمینی(ره) بود که با تعابیر و بهانههای مختلفی به آن متذکر میشد. مانند تذکر به فقهای شورای نگهبان که مواظب باشند، یک مرتبه انجمن حجتیهایها همه چیز آنان را نابود نکنند(امامخمینی، صحیفه، ج21، ص680) و از همه مهمتر اینکه؛ اجازه حضور افراد مؤثر انجمن در مناصب حساس و کلیدی را صادر نکرده و بر آن تأکید داشتند(هاشمی رفسنجانی، پس از بحران، ص۱۴۴) چراکه حضور آنان مجلس و دولت را به انحراف میکشاند.
تمامی این حساسیتها و نگرانیها برای زمانی بود که اعضای انجمن حجتیه، باورهای خود را به طور علنی تبلیغ مینموده و با القاء ناامیدی در بین جوانان، آنان را از انقلاب اسلامی دور میداشتند. اما با اوج گرفتن مخالفت انقلابیون و روشنگری درباره خطرات اندیشه انجمن، ناگزیر به انحلال انجمن تن داده و با صدور بیانیهای در مرداد 1362 از تبلیغ علنی اندیشهها و آراء دینی و سیاسی خود باز ایستادند. اما این پایان داستان انجمن نبوده و هیچگاه از اندیشههای پیشین کنارهگیری ننمودند. بلکه با «تاکتیک عادی سازی روابط»، پای در لایهای عمیقتر گذاشته و نفوذ دیگری را رقم زدند. که در چند محور مورد اشاره و بررسی قرار میگیرد:
🔸خدمات اجتماعی:
ارائه خدمات اجتماعی در مناطق محروم همچون؛ مدرسه سازی، مسجد سازی، توزیع کیف و کفش در مدارس محروم و نظائر آن؛ از جمله اقداماتی است که انجمن حجتیه به منظور عادی سازی روابط با مدیران دستگاههای اجرایی و نهادهای فرهنگی انجام میدهند. آنان بدون تابلو و بدون تأکید به نام انجمن حجتیه، خود را به عنوان گروهی از شیعیان دلسوز معرفی نموده و از رهگذر ارائه خدمات اجتماعی، اختیارات فرهنگی آن مناطق را به عهده میگیرند. نکته قابل توجه اینکه؛ مبلغین و مدرسین انجمن، پس از ایجاد ارتباط مؤثر با جوانان و فعالان مذهبی، سیاستهای خود را با پوشش دفاع از امامت پیش برده و «مساله امامت و خلافت» را به عنوان اولویت اول و «ماجرای غصب جایگاه خلافت» را به عنوان حساسترین مساله به آنان القاء میکنند. در این پروسهی تبلیغی، پشتیبانی و اطاعت از ولایت فقیه را در تعارض با مسأله امامت قرار داده و از این رهگذر، جوانان شیعه را به کنشگرانی مذهبی بر علیه ولایت فقیه و انقلاب اسلامی تبدیل میکنند.
🔸نقد جریانهای انحرافی:
شبکه سازی به بهانه نقد برخی از جریانهای انحرافی، از جمله اهداف اصلی انجمن حجتیه بشمار میرود که هرگز بدون استفاده از تاکتیک عادی سازی روابط، میسور و مقدور نخواهد بود. آنان با تمرکز به نقد وهابیت و احمدالحسن، که هر دو به عنوان چالشهای امنیتی مورد توجه دستگاهها و نهادهای ذی ربط قرار دارند، با استفاده از عادی سازی روابط با مسؤلین مربوطه و پس از جلب اعتماد ایشان و با تسخیر فضای مبارزه با این دو فرقه در کشور، شبکه مورد نظر خود را در قالب تأسیس موسسات و مراکز علمی راه اندازی میکنند. علاوه بر آن؛ با استناد به این اقدامات و با آمارسازیهای گوناگون در خصوص مستبصرین این دو جریان، اقدام به عادی سازی روابط با برخی بیوتات مراجع تقلید و فضلای حوزههای علمیه نموده و از این طریق، از حمایتهای معنوی ایشان نیز بهرمند میگردند.
🔸خنثی سازی منتقدین:
ثبت اسامی منتقدین و مخالفین انجمن حجتیه، لیست مفصلی را میطلبد تا نام آنان را از بدو تأسیس انجمن تاکنون جمعآوری نموده و ثبت در تاریخ کرد. اما با این وجود، آنچه امروزه در میانه میدان نقد انجمن حجتیه دیده میشود، تعداد انگشتشماری هستند که آنان نیز از شدت و حدّت نقد و انتقاد کاسته و دیگر در جبهه تقابل با گسترش این جریان دیده نمیشوند. شاید یکی از دلائل مهم این اتفاق عجیب، موفقیت انجمن حجتیه در خنثی سازی منتقدین با تمسک به روشهای گوناگون است و عادی سازی روابط، میتواند به عنوان یکی از اصلیترین دلائل، مورد گفتگو قرار گیرد.
در پارهای از موارد مشاهده شده است که مسولین انجمن با ایجاد فضای احساسی و بمباران محبتی، نسبت به برخی ناقدین شاخص خود، آنان را در باتلاق ترفند مدیون سازی گرفتار کرده و امکان هرگونه مخالفتی را از او باز ستاندهاند. و نیز با استفاده از وساطت برخی فضلاء یا دست اندکاران، فضای تقابل را به فضایی صمیمی و همراستا تبدیل کرده و انجمن را به عنوان جزء لاینفک در اجرای برخی امور مذهبی و دینی القاء کردهاند. البته باید به این نکته مهم توجه داشت که مخالفین انجمن حجتیه، لزوماً انقلابی نبوده و صرفاً با مبانی علمی و اندیشهای سر ناسزگاری دارند. گاهی بین انگارههای هویتی و ارزشی این دسته از منتقدین و ارزشهای انجمن حجتیه با سکولار بودن هر دو، رابطه دوسویه وجود دارد و همین امر، شانس پیوند و عادی شدن روابط آنان را تقویت میکند.
منتشر شده در مجله #روشنا
48.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌#دیاران (قسمت سوم)
🔻انحرافات #علی_یعقوبی
🗣حجت الاسلام محمد شهبازیان
⛔️اعلان خطر به برخی مراکز و فعالان فرهنگی، مراقب نفوذ انحرافات علی یعقوبی باشید.
🔻این ویدئوی مهم را حتما ببینید
@ali_m_hoshyar
14030929 1950 1_1.mp3
1.21M
🎙در این صوت می شنوید: زنده باد موافق من
✍علی محمدی هوشیار
علی یعقوبی در واکنش به نقدهای اخیر گفت: منتقدین به جریان #اخوان المسلمین منتسب هستند. ۱۴۰۳٫۹٫۲۹
در پاسخ به آقای یعقوبی باید عرض کنم:
1. مارکزنی روش مناسبی در مواجهه علمی نیست و بهتر است در فضایی علمی به نقدها پاسخ دهید.
2. اگر کمی مطالعه کنید خواهید دید که در معرفی اخوان المسلمین هم اشتباه کردید.
3. ما نمیگوییم از قرآن نگویید؛ بلکه اتفاقا تاکید داریم که از قرآن بگویید و تفسیر برأی نکنید.
علی آقا! بگویید اما مخالف نصوص معتبر نگویید.
آقای یعقوبی!
نه تنها مخالفین شما اخوانی نبوده و هیچ شباهتی با آنان ندارند، بلکه بالعکس!
اولین باری که سخنان قرآنی شما را بررسی می کردم، تصور کردم که شما اخوانی هستید، زیرا #شباهت زیادی بین روش استفاده از آیات را بین شما و اخوانی ها مشاهده کردم، کمی که پیش رفتم متوجه شدم که شما بی مبناتر از این حرف ها هستید که حتی با اخوانی ها مقایسه شوید.
@ali_m_hoshyar
قوانین بازدارنده
پدیده فرقهها نه تنها یک تهدید جدی برای نظم اجتماعی و فرهنگی است، بلکه چالشی پیچیده از منظر قانونی نیز محسوب میشود. مواجهه با این گروهها نیازمند قوانینی روشن، شفاف و همراستا با تحولات روز جامعه است.
این مواجهه باید با دقت و حساسیت بالا انجام گیرد تا از یک سو حقوق و آزادیهای فردی خدشهدار نشود و از سوی دیگر، جامعه از آسیبهای ناشی از گروههای انحرافی و فرقهای محفوظ بماند.
ماده ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی، ناظر بر این دو نگاه نیست و نقائص و نارسائی های فاحشی دارد.
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از محمد شهبازیان.مدرس و پژوهشگرمهدویت.
780105شهادت امام باقر(ع)0 (mp3cut.net) (1).mp3
1.07M
تخیلات #علی_یعقوبی
یکی از دلایل روانشناسی ادعا در مدعیان دروغین ، مشکلات #خود_بزرگ_بینی است.
علی یعقوبی در این کلاس درسش ادعا دارد:
۱. هفت نفر از مراجع تقلید و علمای طراز اول باید از من بخواهند تا وارد جنگ با آمریکا شوم😳
۲.دوست ما ابراهیم⁉️
در جلسات دیگر توضیح خواهم داد که چرا اینچنین بی پروا انبیا را خطاب می کند
۳. من تعلیم از طرف اهل بیت در آسمان شده ام اما فعلا اجازه هدایت عمومی ندارم🧐
۴.حکومتی که با چهار تا موشک از بین بره....
@khaketeshneh-محمد شهبازیان
کانال | علی محمدی هوشیار
تخیلات #علی_یعقوبی یکی از دلایل روانشناسی ادعا در مدعیان دروغین ، مشکلات #خود_بزرگ_بینی است. علی یع
مسولین عزیز!
ما اعلام خطر می کنیم...
پیش از آنکه علی یعقوبی همه چیز اسلام و نظام اسلامی را غارت کند کاری انجام بدهید.
AudioCutter_4_5938324957153987586.mp3
1.12M
صمدی آملی: الان جنگ اصلی در جهان در وادی علوم غریبه است | اشاره به استفاده از جادو در جنگ سوریه و عراق دارد...
✅پ.ن:
وقتی خلاء متفکر داشته باشیم، جای آن را همین نگاه ها خواهند گرفت.
ترساندن مردم از طریق علوم غریبه و جن و طلسم و... برای خیلی ها نان و جایگاه دارد.
@ali_m_hoshyar
نَخست موعظهٔ پیرِ صحبت این حرف است
که از مُصاحب ناجنس احتراز کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیعت با فرقه احمدالحسن| عبدالله هاشم
تا کنون دو شاخه مکتب و رایات سود در فرقه احمدالحسن رشد و تبلیغ چشم گیری داشته اند.
در این آشفته بازار اعتقادات و باور پذیری های بی حساب و کتاب، حواسمان به تبلیغ این فرقه هم باشد.
نمیدانیم حواسمان به بابک باشد تا گل بخودی نزند یا به مارادونا...
@ali_m_hoshyar
مقالات چاپ شده در ۱۴۰۳ به قلم علی محمدی هوشیار
عنوان مقاله: صورتبندی نظام دانش مواجهه با فرقه ها بمثابه دانشی بینارشته ای
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3573
عنوان مقاله: هم سنجی روش مواجهه اندیشه ای تبلیغ در معنویت های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3606
عنوان مقاله: روش شناسی مطالعه تاریخ انگاره ها در مهدویت
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3640
عنوان مقاله: بررسی مناسبات عدالت و قدرت در دوران حکومت امام مهدی علیه السلام با تکیه بر مفهوم تعالی
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/3918
عنوان مقاله: الگوی هفت وجهی تغییر اندیشه در فرایند تبلیغی جریان های انحرافی مهدویت با تاکید بر جریان احمد اسماعیل بصری
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4005
عنوان مقاله: بازخوانی نقش صالحان و مصلحان در تشکیل جامعه عصر ظهور
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4210
عنوان مقاله: روش شناسی مطالعه زیست جهان آسیب دیدگان فرقه ها و جریان ها
https://eitaa.com/ali_m_hoshyar/4286
➖➖➖➖➖
@ali_m_hoshyar
زنبور و فرقه
✍علی محمدی هوشیار
هر کدام از زنبورهای داخل کندو، چه کارگر و چه ملکه، جزء گروه محسوب میشوند و سایر زنبورها به آنها حمله نمیکنند. این رفتار ناشی از یک حس اجتماعی پیچیده درباره همنوعان خود در کندو است.
برای درک این ماجرا میتوانید به سرزمین زنبورها در شهرستان #کهک قم رفته و با قرار گرفتن در داخل کندویی بزرگ، بی تفاوتی زنبورها را نسبت به خودتان مشاهده کنید. خواهید دید که شما را #نیش نمی زنند!
در جوامع انسانی نیز، مشابه این رفتار را در مسئولین و مردم، نسبت به فرقههای انحرافی می توان یافت. آنان ممکن است بهطور ناخودآگاه، گروههای داخلی را «خودی» به حساب آورند اما در مقابل تهدیدات آشکار خارجی، اهتمام داشته باشند.
🔸شباهتهای زیادی میتوان بین رفتار زنبورها در کندو و بیتفاوتی مسئولین و مردم را نسبت به فرقههای انحرافی پیدا کرد:
۱. عدم تشخیص خودی از بیگانه: همانطور که زنبورها تنها به «بیگانهها» حمله میکنند و افراد خودی را بهعنوان جزء گروه میشناسند، مسئولین ممکن است گروهها یا افرادی را که تهدیدی بهطور مستقیم برای جامعه به شمار نمیآیند، بهعنوان «خودی» محسوب کنند و به آنها بیتوجهی کنند. در عین حال، گروههایی که بهطور آشکار تهدید محسوب میشوند را بیش از حد تحت نظارت و کنترل قرار دهند.
۲. عدم ارزیابی تهدید: درست مانند زنبورها که تنها در صورتی نیش میزنند که تهدید واقعی احساس کنند، مسئولین نیز ممکن است تا زمانی که فرقهای تهدیدی جدی و آشکار برای #نظم و امنیت اجتماعی ایجاد نکند، نسبت به آن بیتفاوت باشند. این ارزیابی اشتباه میتواند منجر به گسترش تهدیدات و بحرانهای اجتماعی در آینده شود.
۳. غفلت و بیتوجهی: مسئولین و مردم، مانند زنبورها، ممکن است بهدلیل نداشتن اطلاعات یا ناتوانی در تشخیص تهدیدات پنهان، بهتدریج به فرقههای انحرافی اجازه دهند که رشد کنند، تا جایی که #تهدیدات خود را به طور آشکار نشان دهند و دیگر نتوان از آنها چشمپوشی کرد.
#یعقوبی
#صوفیه
#بلاگرها
#انجمن
@ali_m_hoshyar
پاسخ به سوال کاربر محترم:
چند سال گذشته از طریق یکی از آقایان درخواست گفتگوی دوستانه با آقای یعقوبی داشتم تا درباره برخی مباحث و ادعاهای ایشان مباحثه داشته باشیم، اما متاسفانه پاسخی از طرف ایشان دریافت نکردم. پس از انتشار فایل سخنرانیام در جامعه المصطفی، به طور مکرر از سوی مریدان ایشان مورد توهین قرار گرفتم و باز درخواست گفتگو دادم و هر بار تلاشهایم برای گفتگو بی نتیجه ماند. ناچار مباحث را به صورت یکطرفه در کانال ارائه دادم.
اکنون برای باری دیگر؛ اعضای محترم گروه تحقیقاتی آقای یعقوبی را به گفتگوی حضوری دعوت میکنم تا پیرامون افسانه دیاران مباحثه داشته باشیم.
✅و چند سوال اولیه از آقایان بحرانی، سجادی، حیدری و گروه تحقیقات آقای علی یعقوبی:
۱. با وجود روایات صریح که تماماً مخالف با استدلالهای یعقوبی در بحث دیاران می باشند، چرا همچنان نظر او را بر روایات معتبر شیعه ترجیح میدهید؟
۲. طبق کدام مبنای علمی از واژه «دیّاراً» به وجود موجودات جنی به نام دیاران رسیدهاید؟
۳. چرا هیچ روایتی به وجود موجوداتی زیر زمینی با عنوان دیاران اشاره نکرده است؟
۴. طبق کدام عقل و منطق، مردم و نیروهای نظامی را میترسانید و القاء جنگ نابرابر میکنید؟
و سوالاتی دیگر درباره این بحث و سایر مباحث؛ که در جلسه علمی و حضوری مطرح خواهیم کرد، ان شاءالله.
@ali_m_hoshyar
فایل صوتی جلسه نقد نواخباریگری(غلات)
https://eitaa.com/arshi_ali/156