علامههای اجتماعی
✍ علی محمدی هوشیار
#بازنشر
شهرت دو پیامد اساسی دارد:
۱. اعتماد به نفس
۲. اعتماد مردم
افرادی که به اعتماد به نفس میرسند، آنچه در ذهن دارند را بدون هیچ فیلتر و ملاحظه ای بیان میکنند.
آنها هیچگاه حاضر به پذیرش انتقاد نیستند و در برابر هر انتقادی به توجیه و دفاع از خود میپردازند. گاهی آنچنان سخنان منتقدان را بیارزش میپندارند که حتی پاسخی به آنها نمیدهند.
از سوی دیگر، این افراد به واسطهی شهرت خود، به مرجعیت اجتماعی دست مییابند و سخنانشان برای مردم به منزلهی وحی معتبر می شود. تا جایی که بسیاری از مریدان، تصور نمیکنند که او سخن اشتباهی بر زبان بیاورد یا تحلیلی نادرست بگوید.
هویت این “علامههای اجتماعی” که به واسطه رسانهها یا تبلیغات حرفه ای به شهرت رسیدهاند، تنها به دیده شدن و توجه شما بستگی دارد.
آنها برای حفظ هویت خود، همواره سخنانی بیان میکنند که خواب را از چشمانتان بربایند و شما را به شنیدن ادامه یافته هایشان وادار کنند.
کافی است با آگاهی از حقیقت، چشمانتان را بر این افراد ببندید تا آنها از هویت خود بینصیب شوند.
تذکر: بارها دیدهام که برخی از این علامههای اجتماعی، که خود را صاحب همهی دانشها میدانند، به جهت نداشتن مبنا، ناگهان مسیرشان را تغییر دادهاند و در مسیر جدیدی از نظر فکری و اعتقادی قرار گرفتهاند. متاسفانه این تغییرات ناگهانی، گاه موجب انحراف و سقوط بسیاری از انسانها شده است.
راه درست این است که در هر موضوعی به متخصصین آن حوزه مراجعه کنیم و نظر اجماعی کارشناسان را به عنوان معیار و ملاک خود قرار دهیم.
@ali_m_hoshyar
مدارس #یعقوبی
وقتی از مدارس علی یعقوبی سخن به میان میآوریم، چنین تصور نشود که مدارسی با مجوز آموزش و پرورش برای دانش آموزان داشته باشد، بلکه این اصطلاح را به مجموعه های استانی یعقوبی که دارای وظایف ترویجی هستند اطلاق می کنند.
مانند مدارس مشهد یا یزد و... که هر کدام مسولین خاص خود را دارد.
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از فرقه شناسی
🔺قدرت زبان در فرقهها
🔸زبان در فرقهها ابزاری قدرتمند برای کنترل افراد است. رهبران فرقه از این زبان بهگونهای استفاده میکنند که به مرور اعضا حس کنند به گروهی خاص تعلق دارند و از جهان بیرونی جدا هستند.
🔸️رهبر با استفاده از واژهها و اصطلاحات پیچیده، نوعی زبان انحصاری ایجاد میکند که فقط پیروان فرقه میتوانند آن را درک کنند. این روش باعث میشود اعضا احساس خاص بودن داشته باشند و در نهایت به رهبر وابستهتر شوند.
🔸️زبان فرقهای بهگونهای طراحی شده که هویت اعضا را از گذشته جدا کند. پیروان به تدریج احساس میکنند که تمام اعتقادات و هویت گذشتهشان اشتباه بوده و اکنون هویت جدیدی پیدا کردهاند که مطابق با دستورات رهبر است.
🔸️زبان فرقهای ابزاری است که به رهبران اجازه میدهد کنترل کامل بر اعضا داشته باشند. این زبان اعضا را به طور عمیق به رهبر وابسته کرده و هویت، اعتقادات و حتی رفتارهایشان را تغییر میدهد.
لینک مقاله:
http://sectology.com/articles/cultish-language
⛔️ فرقه شناسی
@sectology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از تطبیق عوامانه نشانههای ظهور بپرهیزید!
🎙بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی
@ali_m_hoshyar
✅حوادث آخرالزمان...
✅تحولات منطقه...
✅علائم ظهور امام مهدی علیه السلام...
✅آخرین مسائل مربوط به فرقه ها...
🌐https://eitaa.com/joinchat/2847670272Ca59ca28061
کانال استاد علی محمدی هوشیار فضایی مناسب برای ارائه محتواهای دقیق علمی با استفاده از آیات و روایات است.
➖ارائه موضوع پایان نامه توسط استاد
➖راهنمایی پایان نامه های علمی
➖صوت جلسات تدریس استاد
➖فایل رایگان کتاب ها و مقالات استاد
➖پاسخگوی سوالات علمی و اعتقادی
اینها بخشی از خدمات رایگان کانال استاد برای شما عزیزان است.
🧑🏫این کانال را به دوستان و #علاقمندان موضوع مهدویت و آینده پژوهی هم معرفی کنید.
40.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈پروژه #دیّاران چیست؟!
(بررسی توهمات، توهینها و انحرافات #علی_یعقوبی)
🔻قسمت دوم 2⃣
⚠️ادامه این برنامه را در قسمتهای بعدی حتما دنبال کنید⚠️
#استادشهبازیان
#سیدفخرالدین_موسوی
🚩روشنا؛ بررسی تخصصی جریانهای انحرافی:
🆔@ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سخنان عبدالحمید قدیریان (طراح صحنه، نقاش و مدیر هنری) درباره موجودات ماورایی:
📌 «جنها بخاطر فیلم ملکسلیمان، از فرزندم انتقام گرفتند!»
✍علی محمدی هوشیار
آقای قدیریان عزیز!
اولا عامل خیلی از اتفاقات پیرامون شما، جن نیست؛ بلکه اعتقادات شما است که از سوی علی #یعقوبی به شما تزریق می شود.
ثانیا از ایجاد و القاء هراس اجتماعی دست بردارید.
ثالثا اگر قرار بر انتقام جنیان بود، شخص علی یعقوبی و خانواده او به خاطر طرح ایده این #فیلم اولویت داشت بر شما.
رابعاً به جای ریختن پته دشمنان فرضی روی آب، کمی هم به پته دشمنان واقعی اسلام بیاندیشید و ببینید که چگونه یک هنرمند را اسیر #خرافه گرایی کرده است.
خامساً مگر علی یعقوبی درمانگر نیست و قدرتهای خارق العاده ندارد، چرا فرزند شما را درمان نمیکند؟
✅پ.ن:
ما بر اساس آیات قرآن، وجود جن و شیطنت شیاطین جنی و امکان ارتباط گرفتن و همکاری آنان با انسان را قبول داریم اما همه این موارد را قرآن ضعیف دانسته و فرموده است: إِنَّ كَيدَ الشَّيطانِ كانَ ضَعيفًا
لطفا در بیان #قدرت شیطان بزرگنمایی نکنید و لطفا در پازل #غرب بازی نکنید و لطفا #مردم را بیش از این نترسانید و لطفا مردم را از واقع بینی به #وهم انگاری دعوت نکنید.
@ali_m_hoshyar
قدرت های خارق العاده؛ ملاک تبعیت نیست
✍علی محمدی هوشیار
برخی انسان ها توانایی انجام کارهایی را دارند که عادتا از عهده انسان خارج است و به عنوان کار خارق العاده از آن یاد می شود. با این وجود و با علم به چنین ظرف و ظرفیتی برای انسان، دو سئوال پیش روی ما قرار میگیرد:
1. آیا انسانی که بر اثر عبادت و ریاضت به این مقام رسیده است، برای همیشه از ارتکاب به گناه مصون است؟
2. چنین شخصی با این همه مقامات، آیا بر دیگران نیز ولایت داشته و باید از او اطاعت شود یا این مقام، مانند اندوخته ای است که تنها صاحب آن را حفظ میکند؟
✅در پاسخ به هر دو سئوال باید گفت:
اولاً مقامات به دست آمده هیچگونه #مصونیتی برای انسان ایجاد نمیکند و ممکن است که همین مقام، وسیله برای امتحان او باشد. مانند برصیصای عابد.
ثانیا برخورداری از قدرتهای ماورائی و خارق العاده؛ تنها مخصوص عارفان و سالکان راه حق نیست و برخی از مرتاضان و جن گیرها نیز از قدرتهای مشابه برخوردار هستند. لذا تشخیص بین عارف و مرتاض کاری دشوار و شاید غیرممکن باشد.
ثالثا اگر چنین فردی، مقام خود را از سوی خداوند دریافت کرده باشد، بر دیگران #ولایتی نداشته و هدایت خود را با اقتدا به هدایت دیگری به دست آورده است. برخلاف انبیاء و اوصیاء که خود نور هدایت هستند و به حقیقت هدایت دست یافته اند. چنانچه خداوند متعال درباره هدایتگری انبیاء الهی میفرماید: «أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ؛ آنها کسانی بودند که خدا آنها را هدایت نمود، تو نیز از راه آنها پیروی نما». لذا توانایی بر انجام کارهای خارق العاده، ملاک #تبعیت از او نیست.
@ali_m_hoshyar
اطاعت محض از استاد
✍علی محمدی هوشیار
از منظر فرقه های انحرافی، اطاعت محض از استاد واجب است و هر آنچه از سوی او صادر شود، باید بدون چون و چرا اجراء شود.
به عنوان نمونه؛ دکتر جواد نور بخش، قطب طریقت #صوفیه نعمت اللهی میگوید: «چون طالب طریقت پیر و مراد خود را یافت و تسلیم او شد جای چون و چرا باقی نمی ماند، زیرا پیر از اسراری آگاه است که مرید را آگاهی نیست بنابر این اگر از پیر رفتاری سر بزند که موافق طبع او نیست نباید سوالی از او سر بزند باید ایمان داشته باشد که پیر او از او بهتر می داند، همچنین مجاز نیست که پیر را امتحان کند تا رخنه در ارکان عبادت وی افتد». چهل کلام و سی پیام، ص ۷۶.
همچنین در کتاب #نور مجرد آمده است: «عامل حركت سالك بعد از رسیدن به استاد خبیر، همان محبّت خالص و ارادت تامّ او به استاد بوده و از لوازم این محبّت، تبعیّت محضه و بدون چون چراست. سالك در برابر استاد باید اراده و اختیار را از خود سلب كند و عبد #محض باشد». نور مجرد، ج ۱، ص ۵۴۷
و عین القضات همدانی میگوید: «مرید کسی است که خود را به #پیر ببازد، ابتدا دین را از دست بدهد و پس از آن خود را. دین باختن یعنی اگر پیر خلاف دین به او امر کند، او باید اطاعت کند، زیرا اگر خلاف دین خود نرود، او هنوز مرید دین خود است و نه مرید پیر». تمهیدات، ص۹۸.
@ali_m_hoshyar
فقیه ستیزان عارف نما(۱)
✍علی محمدی هوشیار
در اندیشه صوفیه و عارف نمایان پوشالی؛ فقیه، تنها بر پوسته دین آگاهی دارد و هیچگاه از طریق و راهنمایی فقهای شیعه راهی به حق و حقیقت نتوان یافت و آنکه انسان را به حق متصل میکند، متصوفه ای هستند که به مقامات عرفانی نائل گشتهاند.
امام خمینی(ره) در پاسخ به این گروه میفرمایند:
«در بین علمای عرفان، گاهی کسی پدید آید که خود را از اهل معارف و شهود داند و از اصحاب قلوب و سابقه حسنی انگارد و بر دیگران لاف ترفع و تعظم زند، و حکما و فلاسفه را قشری و فقها و محدّثین را ظاهر بین و سایر مردم را چون بهایم داند، و به همه بندگان خدا به نظر تحقیر و تعییر نگاه کند. عارفی که به واسطه عرفان خود به سایرین به چشم حقارت نظر کرده تکبر میکند و «قشری» و ظاهری میگوید، آیا از معارف الهیه چه دارد جز یک دسته مفهومات که همه حجاب حقایق اند و سدّ طریق، و یک مقدار اصطلاحات دلفریب با زرق و برق که به معارف الهیه ارتباطی ندارد و با خداشناسی و علم به اسماء و صفات مراحلی فاصله دارد؟ معارف صفت قلب است.
ای طالب دنیا و ای #دزد مفاهیم! این کار تو هم این قدر کبر و افتخار ندارد. بیچاره از تنگی حوصله و کوچکی کلّه گاهی خودش هم بازی خورده خود را دارای مقامی دانسته. حب نفس و دنیا به مفاهیم مسروقه و اضافات و اعتبارات پیوند شده یک ولیده ناهنجاری پیدا شده، و از انضمام اینها یک معجون عجیبی و اخلوطه غریبهای فراهم شود! و خود را با این همه عیب مرشد خلایق و هادی نجات امت و دارای سر شریعت، بلکه وقاحت را گاهی از حدّ گذرانده، دارای مقام ولایت کلیه دانسته! این نیز از کمی استعداد و قابلیت و تنگی سینه و ضیق قلب است». شرح چهل حدیث، باب کبر، ص۹۱.
#علی_یعقوبی
@ali_m_hoshyar
فقیه ستیزان عارف نما(۲)
✍علی محمدی هوشیار
علامه #طباطبایی(ره) درباره سخنان صوفیه و عارف نمایان پوشالی و دیدگاه آنان درباره فقهاء و فهم آنان از دین چنین میگوید:
«پیروان این مکتب معتقدند که راه به سوی کمال انسانی و دستیابی بر حقائق معارف منحصر در این است که آدمی به طریقت روی آورد و طریقت عبارت است از نوعی ریاضت کشیدن در تحمل شریعت که اگر کسی از این راه سیر کند، به حقیقت دست مییابد و بزرگان این مکتب چه شیعیان و چه سنیان سند طریقت را به علی بن ابیطالب(ع) منسوب کردهاند و چون این طایفه ادعای کرامتها میکردند و درباره اموری سخن میگفتند که با ظواهر دین ضدیت داشت و عقل هم آنها را نمیپذیرفت، لذا برای توجیه ادعاهای خود میگفتند اینها همه صحیح و درست است، چیزی که هست فهم اهل ظاهر (فقهای دین) از درک آنها عاجز است و شنیدن آن بر گوش فقها و مردم عوام از مسلمانان سنگین است و به همین جهت است که آن مطالب را انکار میکنند و در برابر صوفیه جبههگیری نموده از آنان بیزاری جسته و تکفیرشان میکنند و بسا شده که صوفیان به همین جرم گرفتار حبس و شلاق و یا قتل و چوبه دار و یا طرد تبعید شدهاند و همه اینها به خاطر بیپروایی آنان در اظهار مطالبی است که آن را اسرار شریعت مینامند و اگر دعوی آنان درست باشد یعنی آنچه آنان میگویند مغز دین و لب حقیقت بوده و ظواهر دینی به منزله پوسته رویی آن باشد». ترجمه المیزان، ج۵، صص ۴۵۷ – ۴۵۸.
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از محمد شهبازیان.مدرس و پژوهشگرمهدویت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔این ها مباحث علی یعقوبی است.
در این جا ادعا دارد که بازرس و ناظر فقها از زمان حضرت آدم علیه السلام تا زمان فعلی شده است و باید از آن ها حسابرسی کند .
ضمنا .....
👈البته اکنون سنی از ایشان گذشته که ان شاء الله تصاویر و فیلم های جدید را در آینده پخش خواهیم کرد.
📌فعلا مسیر فکری اش را ببینید.
👈حمله به فقها و عالمان شیعه از زمان شیخ کلینی تا به امروز.
چرا⁉️
👈برای اینکه موانع سرسپردگی مریدان را از میان بردارد و معارف را منحصر به خود نماید.
🤔مریدان وی چرا توجه نمی کنند که آیا امام خمینی و رهبر فرزانه انقلاب که به قول علی یعقوبی مورد تایید امام زمان علیه السلام بوده اند، این سخنان را قبول دارند؟
آیا سخنان و روش رهبر معظم انقلاب غیر از این ها نیست؟
مراقب باشید
@khaketeshneh-محمد شهبازیان
کوچکْواحدهای اعتقادی
✍علی محمدی هوشیار
کوچکواحدهای اعتقادی منعکس کننده مفهوم فرقه نمی تواند باشد. آنها بمانند #موش هایی هستند که در انتقال آلودگی های اعتقادی نقش اساسی دارند اما مستقلاً از امکان تولید آلودگی های اعتقادی برخوردار نیستند.
کوچک واحدهای اعتقادی؛ مجموعه ای از آلودگی ها و التقاط هایی هستند که در مواجهه با هر محیط پاکیزه ای خطر آفرین شده و علاوه برآن، با ایجاد #حفره های فرهنگی در زیر سطح شهر اعتقادی، مبانی را سست می نمایند.
هر کوچک واحدی ممکن است از یک تا چند نفر محدود تشکیل شده باشد که با هیچکدام از تعریف های فرقه و نحله مطابقت نداشته باشد و در قالب هیچ #جریانی نگنجد.
تشخیص کوچک واحدهای اعتقادی برای دیگران سخت بوده و راه مقابله با آن نیز بسیار #سخت و مشکل آفرین است.
کوچک واحدهای اعتقادی مانند #ویروس کوچکی هستند که در جامعه به چشم نیامده اما #تلفات آن را به خوبی میتوان شمارش کرد.
دشمن سال هاست که به فرقه ها به دید مواد #مخدر سنتی نگاه میکند و کوچک واحدهای اعتقادی را بمانند مواد مخدر صنعتی به جامعه #نوین و انسان #جدید تجویز کرده است.
در متن های بعدی درباره کوچک واحدهای اعتقادی بیشتر خواهم نوشت. ان شاءالله
@ali_m_hoshyar
کانال | علی محمدی هوشیار
♨️سخنان عبدالحمید قدیریان (طراح صحنه، نقاش و مدیر هنری) درباره موجودات ماورایی: 📌 «جنها بخاطر فیلم
عبدالحمید قدیریان و دیاران
بسیار جای تأسف و تعجب دارد که یک هنرمند محترم و عزیز، از سخنان بی مبنای علی یعقوبی درباره موجوداتی اختراعی با نام دیّاران، تولید طرح نموده و این باور را در رسانه ها نیز فریاد میزند!!!
طرح و توضیحات ایشان را در وبلاگ شخصی ایشان می توانید ببینید
@ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم قدیمی از حضور اردوغان کنار گور جهنمی هرتزل بنیانگذار صهیونیسم
@ali_m_hoshyar
افسانه دیّاران
به زودی سلسله گفتارهایی را در نقد افسانه دیاران منتشر خواهیم کرد. ان شاءالله
#علی_یعقوبی
@ali_m_hoshyar
خلط روایات شیعه و سنی(1)
✍علی محمدی هوشیار
شيعه و اهل سنت؛ از مشترکات فراوانی در اصول و فروع دین برخوردار هستند. مشترکاتی در فقه، تفسیر و کلام، که ثمره توجه و بیان این مشترکات، میتواند در تقریب بین مذاهب و برخی تعاملات و حتی در پارهای از امور مربوط به مسلمین در مواجهه با اسلام ستیزان نمود داشته باشد. در مقابل، شاهد افتراقاتی در اصول و فروع هستیم که هر کدام از علمای شیعه و اهل سنت، مبتنی بر ادله و استنباطات علمی خود، بر قول و نظر علمی در اصول و فروع باقی مانده اند.
بطور مشخص بحثمان پیرامون اعتقادات شیعه است و فقهای شیعه در طول تاریخ، علاوه بر حفظ اصول اختلافی با مذاهب اسلامی، هیچگاه فروع اختلافی را به بهانه نیل به ثمرات اجتماعی و...، به مسلخ اصول مشترک نبرده و مقدمات و اجزاء و ملازمات مسأله را ذیل اصول مشترک، به صورت مجزا مورد بررسی و تدقیق قرار دادهاند. جواز ازدواج موقت، وجوب شاهد گرفتن بر طلاق، تحریم ذبیحه اهل کتاب، حرمت ازدواج(دائم) با نصاری و یهود، مسح دو پا (به جای شستن پا) در وضو، و ... از جمله موارد اختلافی شیعه و اهل سنت در فقه هستند که در ذیل اصول مشترک قرار گرفته اند.
منشأ این دست از اختلافات فقهی، به منابع اجتهاد در شیعه و اهل سنت بازگشت دارد و فقهای شیعه با نگاهی کاملا مدققانه و به اصطلاح زرگرانه، اولاً به صیانت از مبانی فقهی شیعی در برابر نفوذ اندیشه های غیر شیعی اهتمام داشته و ثانیاً با تفکیک روایات شیعه از روایات اختلافی اهل سنت، فقه ناب جعفری(ع) را به عنوان فقه مستقل و پویا حفظ کرده اند. البته این به معنای عدم ورود روایات عامه به صورت مطلق، به منابع شیعی نیست، بلکه برخی از فقهاء و محدثین، از باب اشاره به مؤیدات، روایاتی از عامه را در کنار روایات شیعه ذکر کرده اند. مانند شیخ طوسی(ره) که برای اولین بار در کتاب «الخلاف» روایات متعددی از عامه را در تایید یا توضیح روایات شیعی ذکر کرده است. در مباحث مربوط به تفسیر و علوم قرآنی نیز راه شیعه از اهل سنت متمایز بوده و همواره سعی مفسرین بر این بوده است تا با تکیه بر قواعد و روایات شیعی، آیات قرآن کریم را تفسیر نمایند. البته در این مورد نیز شاهد ورود روایات عامه به منابع تفسیری شیعه بوده ایم که از باب مؤیدات، به آن دسته از روایات نیز اشاره شده است. شیخ طوسی(ره) در این باب نیز پیشگام بوده و در کتاب «التبیان فی تفسیر القرآن» از آراء و روایات عامه استفاده کرده است.
@ali_m_hoshyar
خلط روایات شیعه و سنی در مهدویت(2)
✍علی محمدی هوشیار
توجه به تمییز روایات شیعه از اهل سنت در عمده مباحث کلام امامیه به طور جدی مورد توجه متکلمین قرار گرفته و ایشان را بر آن داشت تا همواره در برابر کلام اشاعره و معتزله، از اصول و فروع اعتقادی شیعه صیانت نمایند، بطوری که سعی بر آن داشته اند تا از نقل روایات عامه، حتی از باب مؤیدات نیز خودداری کنند. امامت عامه، شفاعت، عینیت ذات و صفات، احباط، تفویض، صفات خبریه، رؤیت خدا، حسن و قبح عقلی و... نمونه هایی از موضوعات اختلافی بین کلام امامیه و کلام معتزله و اشاعره است، که تمامی آنها نتیجه امعان نظر متکلمین امامیه و تفکیک روایات شیعی از روایات اهل سنت میباشند.
اما در این بین شاهد نوساناتی در روش متداول متکلمین شیعه هستیم که به طور خاص، در برخی ملازمات امامت خاصه امام مهدی(ع)، خودنمایی کرده و روایات موافق و گاه متعارض اهل سنت با روایات شیعی را بدون تنقید در منابع مهدویتی شیعه نقل کرده و در نتیجه، مهدویت شیعی را مشوب ساختهاند، تا جایی که این مسأله مورد توجه برخی مخالفان مهدویت نیز قرار گرفته و بر این اعتراض بودهاند که چرا فقهای شیعه، دقت های انجام شده در فقه را در مباحث مهدویت اعمال نکردهاند.
میتوان نقطه آغازین این نوسانات را از زمان شیخ طوسی(ره) پیگیری کرد که در این مورد نیز با توجه به برخورداری از اندیشه تقریبی، برخی روایات متعارض عامه با روایات شیعه را در «كتاب الغيبة» درج کرده و سپس به بخش موافق و مشترک آن روایت، با هدف بیان مؤیدات استناد نموده است. به عنوان نمونه میتوان به روایتی از عامه اشاره کرد که شیخ طوسی(ره) آن را از باب تأیید، در کنار روایاتی که وعده ظهور حضرت مهدی(ع) را داده ذکر کرده است. در این روایت که به سند عامه است میگوید:
عَنْهُ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ بَكَّارٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ قَادِمٍ عَنْ فِطْرٍ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ تَعَالَى ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ رَجُلًا مِنِّي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي وَ اسْمُ أَبِيهِ اسْمَ أَبِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً».
بخش اول این روایت به ظهور قائم(ع) اشاره میکند و نام پدر قائم(ع) را همنام پدر رسول خدا(ص) می داند، و این بر خلاف روایات شیعی است و هیچکدام از روایات شیعه، نام پدر قائم(ع) را همنام پدر رسول خدا(ص) ندانسته و چنین باوری فقط در منابع اهل سنت یافته می شود . اما در بخش دوم روایت به اجرای عدل و قسط در زمین تصریح کرده که مورد اتفاق شیعه و سنی است و چون شیخ طوسی(ره) در مقام اثبات بخش دوم بوده، این روایت را به عنوان مؤید آورده است.
@ali_m_hoshyar
خلط روایات شیعه و سنی در مهدویت(3)
✍علی محمدی هوشیار
به مرور زمان و پس از شیخ الطائفه، ورود روایات اهل سنت در منابع مهدویت شیعی رسمیت یافت، تا جایی که سید بن طاووس(ره) در کتاب «التشريف بالمنن في التعريف بالفتن» با تلخیص سه کتاب از کتابهای اهل سنت، همچون؛ «الفتن» نعيم بن حماد بن معاویه(۲۲۸ هـ ق)، «الفتن» ابوصالح سلیلی(۳۰۷ هـ. ق) و «الفتن» زکریا بزاز (۳۹۱ هـ. ق) اتفاق عجیبی را در این خصوص رقم زد و پس از ایشان نیز شاهد موارد متعددی از ورود روایات عامه به منابع شیعی بوده ایم.
به عنوان نمونه محقق إربِلی(۹۹۲ هـ. ق) در کتاب «کشف الغمة في معرفة الأئمة» علاوه بر نقل سخنانی از علمای اهل سنت، همچون؛ ابو داوود و تِرمِذی، متن کتاب «الاربعون حديثاً في امر المهدی» نوشته حافظ ابو نُعیم احمد بن عبدالله اصفهانی را در کتاب خود آورده است. همچنین کتاب «إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» تالیف شیخ حر عاملی که روایات متعددی را از ابی داوود یا ترمذی در مباحث مهدویت نقل کرده است.
در عصر حاضر نیز، مجموعه ۸ جلدی «معجم احادیث الامام المهدي عليه السلام» تالیف جمعی از پژوهشگران، مجموعاً ۱۸۹۱ حدیث از 400 منبع شیعه و سنی را در این کتاب جمع کرده اند.
وجود بیش از ۱۰۰۰ روایت مربوط به امام مهدی(ع) از اهل سنت در منابع شیعی، منجر به تغییر سناریوی مهدویت، در بسیاری از ابواب شده و حل این مشکل می تواند با جداسازی آن دست از روایات از روایات شیعه، محقق گردیده و از این روی، مهدویت ناب شیعی را در اختیار شیعیان علی بن ابی طالب(ع) قرار دهد. علاوه بر آن، ثمره انحراف زدایی از روایات مهدویت، در انسداد راه بر مدعیان دروغین مهدویت نیز نمایان خواهد شد.
@ali_m_hoshyar
خلط روایات شیعه و سنی در مهدویت(4)
✍علی محمدی هوشیار
برخی از اخبار موجود در کتب اهل سنت در باب مهدویت و ظهور که به منابع شیعی راه یافته عبارتند از:
نقل اول:
«يَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وَرَاءِ النَّهَرِ يُقَالُ لَهُ حَارِث بْنُ حَرَّاثٍ عَلَى مُقَدِّمَتِهِ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ، يَوِّطِئُ وَ يُمَكِّنُ لِآلِ مُحَمَّدٍ كَمَا مَكَّنَتْ قُرَيْشٌ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، وَجَبَتْ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ نُصْرَتُهُ. أَوْ قَالَ إِعَانَتُهُ»
نقل دوم:
«يَخْرُجُ نَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَيُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِيِّ يَعْنِي سُلْطَانَه»
نقل سوم:
«تَخْرُجُ رَايَةٌ سَوْدَاءُ لِبَنِي الْعَبَّاسِ، ثُمَّ تَخْرُجُ مِنْ خُرَاسَانَ أُخْرَى سَوْدَاءُ، قَلَانِسُهُمْ سُودٌ، وَ ثِيَابُهُمْ بِيضٌ، عَلَى مُقَدِّمَتِهِمْ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ: شُعَيْبُ بْنُ صَالِحٍ، أَوْ: صَالِحُ بْنُ شُعَيْبٍ مِنْ تَمِيمٍ، يَهْزِمُونَ أَصْحَابَ السُّفْيَانِيِّ حَتَّى يَنْزِلَ بَيْتَ الْمَقْدِسِ، يُوَطِّئُ لِلْمَهْدِيِّ سُلْطَانَهُ، وَ يَمُدُّ إِلَيْهِ ثَلَاثَمِائَةٍ مِنَ الشَّامِ يَكُونُ بَيْنَ خُرُوجِهِ وَ بَيْنَ أَنْ يُسَلِّمَ الْأَمْرَ لِلْمَهْدِيِّ اثْنَانِ وَ سَبْعُونَ شَهْراً»
نقل چهارم:
«تَخْرُجُ مِنَ الْمَشْرِقِ رَايَاتٌ سُودٌ لِبَنِي الْعَبَّاسِ، ثُمَّ يَمْكُثُونَ مَا شَاءَ اللَّهُ، ثُمَّ تَخْرُجُ رَايَاتٌ سُودٌ صِغَارٌ تُقَاتِلُ رَجُلًا مِنْ وُلْدِ أَبِي سُفْيَانَ وَ أَصْحَابِهِ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ، وَ يُؤَدُّونَ الطَّاعَةَ لِلْمَهْدِيِّ»
نقل پنجم:
«يَخْرُجُ قَبْلَهُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ بِأَهْلِ الشَّرْقِ، وَ يَحْمِلُ السَّيْفَ عَلَى عَاتِقِهِ ثَمَانِيَةَ أَشْهُرٍ يَقْتُلُ وَ يُمَثِّلُ وَ يَتَوَجَّهُ إِلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ، فَلَا يَبْلُغُهُ حَتَّى يَمُوتَ»
@ali_m_hoshyar
بافته های یعقوبی
✍علی محمدی هوشیار
وقتی از بافته های ذهنی علی یعقوبی سخن می گوییم، مرادمان این است که سخنان او بر هیچ مبنایی استوار نیست و بدون توجه به سخنان دیگر اندیشمندان، هر آنچه به ذهنش خطور می نماید را بر زبان می آورد.
به عنوان نمونه؛ در پایان اولین جلسه از بحث افسانه دیاران میگوید:
«ببینید، نوع استدلال ما چه جور بود؟ ما به هیچ کتاب لغت در این بحث رجوع نکردیم، به حرف هیچکس رجوع نکردیم». ۱۳۹۹٫۷٫۲۶
اینها را فعلا داشته باشید تا ان شاء الله مباحث تکمیلی و علمی ما را در نقد این افسانه بشنوید.
@ali_m_hoshyar
#مقاله_جدید
روش شناسی مطالعه زیست جهان آسیب دیدگان فرقه ها و جریان ها
https://jpt.isca.ac.ir/article_76728.html
به قلم علی محمدی هوشیار
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر
@ali_m_hoshyar