eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
638 عکس
367 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟ 🖊مهدی افراز 🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی - فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟ برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛ 🔶 جامعه زنان ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "تروریسم هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازی های مد و لباس، بازسازی های اجتماعی چون چهارشنبه های سفید، آزادی های یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز 1401 در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد. 🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایش های اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، حدود ۹۰ درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوه گر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند. 🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سال های پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحن هایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانه ای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است. 🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر فشار اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که می باید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است. 🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ چرا پیغمبر اکرم به سراغ تاسیس حکومت رفت ؟ ✍️ اگر امام صادق و امام باقر (ع) مشغول درس و بحث بودند، چرا توسط حکام به شهادت رسیدند ؟ ✍️ جدایی دین از سیاست از چه زمانی وارد حوزه های علمیه شد ؟ ✍️ چطور شد که حوزه های علمیه خودشان را از جامعه کنار کشیدند ؟ 🎙پادکست حجره، جایی که شما شنیده میشوید و به دغدغه های شما پرداخته میشود. 🎙 فصل اول | قسمت دوم ✳️ "نگاهت به کیه ؟" ✳️ از اینجا بشنوید 👇👇 🎙 فصل اول | قسمت دوم | "نگاهت به کیه ؟" 📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
وارد کوچه که میشدم آیلین، دختر ۴ ساله همسایه، از بین بچه‌ها جدا می‌شد، جلو می‌آمد و با لبخندی که دندان‌های شیری‌اش را نمایان می‌کرد سلام میگفت. دوست بودیم با هم. شعر تازه‌ای اگر یادگرفته بود برایم میخواند و خوراکی‌ای اگر در ماشین داشتم به او میدادم. چند هفته قبل، مادر آیلین با جیغ و فریاد از خانه خارج شد. ظاهرا طناب باریک تابی که از چارچوب اتاق دخترک برایش بسته بودند، ناغافل دور گلویش پیچیده و نفس بچه را بریده بود. اتفاق تلخی بود. دوست کوچکم را از دست دادم. حالا چند هفته بود که وقتی از پیچ انتهای کوچه وارد می‌شدم، کسی به سمتم نمی‌دوید؛ چند هفته بود که شعر جدیدی نمی‌شنیدم؛ محله تا سقف مرتفع‌ترین ساختمان کوچه در غم فرو رفته بود. مادرش هنوز در بهت بود. میگفت دخترم هنوز بطور دقیق با مفهوم مرگ آشنا نشده بود. میگفت لابد دخترم لحظه مواجه شدن با مرگ،خیلی ترسیده. بی‌قرار بود. تا امروز. امروز مادر آیلین خواب دیده که دخترش در باغ‌های بهشت، در میان بچه‌های دیگر با حضرت فاطمه‌زهرا درحال بازی است. مادر آیلین زن مذهبی‌ای نیست. او پیش‌ از این احتمالا هیچ‌وقت این روایت را نشنیده بود که «انّ اطفال شیعتنا تربّیهم فاطمه» که در بهشت، کودکان فوت شده شیعه را فاطمه تربیت می‌کند. بعد در قیامت لباس‌های زیبا تن‌شان میکند و به سر و رویشان می‌رسد و تحویل پدرومادرشان می‌دهد. مادر دخترک حالا آرام شده. حالا آیلین شعرهایش را آنجا می‌خواند. کنار غنچه‌های قطعه کودکان بهشت زهرا. کنار بچه‌های بمباران حلبچه یا هواپیمای ۶۵۵. کنار جنین‌های سقط شده توسط مادران‌شان. اساساً بچه‌ها خیلی مظلوم‌اند. مواجهه‌شان با مقوله سهم‌گین مرگ مظلومانه‌تر است.و بهت مادرانشان پس از واقعه، بسیار مظلومانه‌تر. این روزها مادران دل‌نازک و لطیف کاروان حسین، کودکان کم‌سال از دست داده‌اند. به شکلی فجیع و بی‌رحمانه. همگی در بهت هستند. فرصت نشده بود مرگ را برای بچه‌ها توضیح دهند. برایشان دعا کنید بلکه خوابی ببیند. بلکه آرام شوند... نویسنده: مهدی مولایی @ali_mahdiyan
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
اردوی معرفتی تشکیلاتی "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني"اجتماع سالیانه طلاب عصر انقلاب ● ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🖋 به همراه قرائت مکتوب پیام مرجع عالیقدر حضرت سخنران: 🗓 زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد، ساعت ۱۵:۳۰ 🔹 مکان: مدرسه علمیه فیضیه قم 📌 شرکت عموم طلاب در این مراسم موجب امتنان است. ╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮ @ahd_ba_khomeini ╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
بر پا
#مراسم_افتتاحیه اردوی معرفتی تشکیلاتی "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" ● اجتماع سالی
پیام فوق العاده و پر نکته آیه الله نوری همدانی را حتما پیگیری کنید. این اجتماع در این شرایط بسیار پر نشانه و پر سخن خواهد بود. آفرین به رفقای خانه طلاب جوان قم
شب نهم محرم 1402_mixdown.mp3
32.12M
🔊 🔺 سخنرانی شب نهم محرم ۱۴۴۵ 🎙 حجت‌الاسلام علی مهدیان @fadaeyan_ir
سخنرانی شب دهم.mp3
31.6M
🔊 🔺 سخنرانی شب دهم محرم ۱۴۴۵ 🎙 حجت‌الاسلام علی مهدیان @fadaeyan_ir
سخنرانی شب یازدهم.mp3
35.31M
🔊 🔺 سخنرانی شب یازدهم محرم ۱۴۴۵ 🎙 حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔻به اطلاع مخاطبین عزیز می‌رساند، صوت بزودی بارگزاری خواهد شد. @fadaeyan_ir
نقد استاد متن کوتاه آقای علیدوست چه نکته ویژه ای داشت؟ هیچ ، بیان یک دغدغه بود. اینکه مراقب باشید ضعفهای موجود امروزمان باعث نشود نظام حکمرانی امیرالمومنین ع را هم ضعیف و ناکارآمد جلوه دهید. در خود متن ایشان پذیرفته اند که در دستگاه حکمرانی امیرالمومنین ع نیز فسادهایی بوده ولی خوب حجمش خیلی نبوده و با آنها برخورد میشده. خوب پس چرا این مقدار سخن ایشان نقد شد؟ حرف ایشان بیان یک دغدغه بود دیگر. نکته علمی خاصی که نداشت. حرف ویژه ای که نبود. پس چه ؟ قضیه مربوط میشود به دو ساحت از متن که در اشارات کلمات ایشان وجود دارد یک ساحت فهم کلامی ایشان است و ساحت دیگر نظارت و اراده ایشان نسبت به واقعیت امروز. به لحاظ کلامی ایشان ویژگی برتری امام را چه در گذشته تاریخ و چه در آینده آن با ویژگی برتری دستگاه و نظام امام و امت خلط کرده اند. آنچه حرکت تاریخ و رشد دستگاه حاکمیت و جوامع را رقم میزند فقط راس آن جامعه نیست بلکه بدنه امت هم هست. پیامبر اکرم ص سید ولد الادم است اما در جنگ احد سپاهش در مقطعی شکست میخورد چرا که سه خطای راهبردی تنازعتم و عصیتم و فشلتم را رقم زدند. امت ها در حال رشد و تربیتند و امروز هم امام عصر عج با غیبت خود در حال هدایت و رشد جبهه حق و امت خود میباشد. غیبت یک رفتار هدایتگرانه امام است نه رها کردن امت و ظهور البته زمانی رخ میدهد که همین امت در بستر غیبت ارتقا پیدا میکند و به دلیل ارتقای امت است که عالم را عدل و قسط پر میکند و وضعیت غیبت به وضعیت ظهور انسان کامل منتهی میشود. فهم رشد تاریخی بشر و نسبت آن با هدایت امام باعث خواهد شد نگاهی عمیق تر به تاریخ داشته باشیم و با روش های خرد و جزیی استنباطی آن خط کلی را خراب نکنیم. البته امروز گفتمانهای از جنس عصر حیرت و حجتیه و امثالهم در فضای حوزه گاهی تنفس میکند اما قطعا دامن استاد بزرگوار ما از آنها مبری است لکن جا دارد استاد عزیز خط و مبنای اندیشه کلامی خود را به وضوح بیشتری از آن جریان جدا کند. اما ساحت دوم اشکال ایشان عدم شناخت از واقعیت صحنه حرکت مردم و نظام اسلامی ما است. سطح درگیری با دشمن مستکبر و میزان تاب آوری مردم و نظام و قدرت مدیریت صحنه که در چشم ایشان کاملا معکوس و زیر و رو فهمیده شده. نشان دهنده میزان فاصله داشتن برخی از اساتید فقهی اصولی ما از عینیت جامعه است. ایشان متوجه نشده که ما اساسا در وضعیت انفعال و ناامیدی و انسداد نیستیم بلکه چهار دهه پر افتخار را با پیروزی و موفقیت پشت سر گذاشته ایم و اگر این قدرت خیره کننده نبود اساسا چرا باید همه دشمنان با هم دست به یکی کنند و کشور را در تحریم قرار دهند. امیدوارم ایشان متوجه باشند که درباره کشوری سخن میگویند که از سخت ترین فشارها و مشکلات با ایمان مردمش عبور کرده و عامل حفظ این ایمان چیست به جز نظام اسلامی که به تعبیر حضرت امام فلسفه عملی همه فقه است. در همین حوزه در دوران دهه شصت شیخ ساده لوح فقیهی بود که ایران را متهم به ناکارآمدی و شکست میکرد، او البته تحت تاثیر تحلیلهای لیبرالها قرار گرفته بود و امام عزیز در منشور روحانیت خطای محاسباتی او را نمایان نمود. باید مراقبت نمود همه ما؛ چه اساتید و چه طلاب که خدای نکرده به تحلیلهایی دچار نشویم که خروجیش «سکوت» و «ملاحظه کاری» است. آنهم در ایامی که باید در میان میدان «تبلیغ تهاجمی» و «جهاد تبیین» حضور داشته باشیم. نکند خدای نکرده اطرافیان و دوستان ما ذهنمان را تحت تاثیر قرار دهند امروز همه ما کوچک و بزرگ باید در وسط میدان انقلاب قرار بگیریم تا فهم واقعی تری از عینیت بدست آورده و سخنی نگوییم که فرسنگها از واقعیت کشور دور است. والسلام. شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
روایتی از مراسم یادبود جان‌باختگان هیروشیما ▪️به مناسبت ششم اگوست سالگرد بمباران اتمی ژاپن: ۱. در موزه صلح و سرتاسر مراسم، حرفی از هواپیمای آمریکایی نیست، گویی بمب خود به خود منفجر شده است. از زمان انفجار بمب تا به حال بیش از ۳۰۳ هزار نفر جان باخته‌اند... ‏۲.قصه رودخانه موتویاسوگاوا خیلی غم انگیز است. گرمای ناشی از انفجار بمب اتم بیش از چندهزار درجه سانتیگراد بود، گوشت تن مردم از شدت حرارت ذوب شد؛ بسیاری برای رها شدن از رنج سوختگی خودرا به رودخانه انداختند. غافل ازاینکه آب رودخانه به نقطه جوش رسیده است... مردم تا مدتها گوشت نخوردند. ۳. پرویز پرستویی بی‌مقدمه روی پا می‌ایستد و می‌گوید: "می‌خواهم چیزی شبیه این را برای شما تعریف کنم. وقتی ناو آمریکاییِ وینسس هواپیمای ایرباس ایرانی را با موشک هدف قرار داد، همه ۲۹۰ سرنشین هواپیما جان باختند و به دریا افتادند، پس از حادثه مردم بندرعباس تا یک سال ماهی نخوردند!" ‏۴. هیباکوشا می‌گوید ما به ۳ دلیل از آمریکایی‌ها کینه نداریم و دشمنی نمی‌کنیم. یک اینکه آمریکایی‌ها بعد از انفجار بمب به ما کمک کردند تا افراد مجروح را مداوا کنیم. هر چند که پول کمک هایشان را از ما گرفتند! دوم اینکه ما ژاپنی ها معتقدیم باید گذشته را به رودخانه ریخت و فراموشش کرد! سوم اینکه ما بودایی هستیم و بودایی‌ها به تقدیر اعتقاد دارند. بنابراین با خودمان گفتیم این تقدیر ما بوده که در چنین روزی به این وسیله کشته بشویم! بنابراین دلیلی ندارد که کینه آمریکایی‌ها را در دل داشته باشیم. من به چشمهای تنگ هیباکوشا دقیق می‌شوم تا شاید بفهمم این حرفها را جدی می‌گوید یا با طنز و کنایه... ! 🔺️از کتاب کاهن‌معبدجینجا (سفرنامه ژاپن) 🆔️ @yaminpour
آن محرم و صفری که اسلام را میمیراند اندیشه امام خمینی ابعاد و اضلاع مهمی دارد که ویژه و برجسته اند از جمله جهان بینی او است که مبتنی بر تاریخ حکمت و معرفت در حوزه های علمیه است. اندیشه که از عرفان نظری و حکمت متعالیه ارتزاق میکند و این امر در کتابهای او و سخنرانی های او قابل کتمان نیست. از ویژگیهای دیگر نگرش کلان بین المللی است که مبتنی بر وحدت است. وحدت مذاهب اسلامی ، وحدت موحدین ظلم ستیز و غیره. ویژگی سوم مقوله دیدن دین در شمایل حاکمیت و سیاست است. کسانی که در حوزه های علمیه و محیطهای مذهبی تنفس کرده باشند تایید میکنند که هر سه ویژگی را گفتمان و جریانی در حوزه علمیه به نام اهل بیت علیهم السلام تخریب میکند. به نام محبت اهل بیت میگویند استوانه های فلسفه و عرفان اهل سنت هستند و از خانه اهل بیت دورند و پس این مبانی را باید رها کرد. هر چقدر توضیح دهید که نه اهل بیت و نه شاگردانشان با دانش اینگونه برخورد نکردند و نمیکنند و اساسا این علوم با حرکت تاریخی علمای ما قدرت فهم هستی را به ظرافتهای عمیق توحیدی و ولایی فراهم میکند ، فایده ای ندارد. هدف جهل است و لجاجت در پوسته قداست اهل بیت. دقیقا همین کار را با مقوله راهبردی وحدت میکنند. به نام قداست و مظلومیت اهل بیت یک جمع کوچک ضعیف میسازند و قدرت دینی و معنوی مسلمین را خراب میکنند باز هر چه بگویید نه سیره اهل بیت و نه شاگردانشان چنین نبوده به خرجشان نمیرود. در باب مقوله حضور دین در سیاست میگویند سیاست مال امام معصوم است و نه شما و باز به نام قداست اهل بیت به دین توصیه میکنند پا پس بکشد. این جریان به نام اهل بیت به مرگ اسلام ناب و تخدیر آن میاندیشد. باید بپذیریم ما مدتها است درگیر جدال دو اسلام هستیم. روزی که پیامبر اکرم ص روضه خواندن و گریه کردنی که به نصرت نینجامد توبیخ کرد که اتبکونه و لاتنصرونه . همین نوع ولایت ورزی و ابراز محبت را میزد. این همان اندیشه است که در جهان اسلام به نام توحید ، دست شما را از اهل بیت کوتاه میکند و اسلام تکفیری میزاید. مدل شیعی اش هم اینگونه ظهور میکند. باور کنید سبک انقلابی آن نیز قابل تولید است، سبکی که به نام آرمانهای انقلابی و عدالت و چه و چه مقابل جریان و حرکت اسلام ناب میایستد و به انسداد و ناامیدی و خود تحقیری و تخدیر در نهایت میانجامد. امام سجاد ع درباره شهادت پدر بزرگوارش میفرماید: وَ كُلٌّ یَتَقَرَّبونَ اِلَی اللّهِ بِدَمِهِ، این را بپذیریم یا نه چه آنانکه او را کشتند چه آنانکه میدان را برای شهادت او باز کردند با دعوتشان و سپس کم آوردنشان در واقع یک طرح دیگری از اسلام بودند. الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم و اذا محصوا بالبلا قل الدیانون. این معرفی دینی است که با ظالمین و ظاغوتهای عالم میسازد. خطبه منای امام حسین ع را ببینید که علمای دوران خود را با علمای یهود مقایسه میکند و نشان میدهد که این میوه پوک شده فقط ظاهری دارد و الا بوی گندش عالم را میگیرد. این است که امام خمینی در نامه به گورواچف مینویسد تقریر دیگری از اسلام داریم که افیون توده ها است و ما هم با او درگیریم. او در شهادت عارف الحسینی فریاد میزند که حاضرم جانم را برای رسوا کردن این نوع اسلام بگذارم. عجیب است حقیقتا که او در کتابهای معرفتی خود نیز «ظاهر الهی مطعون» را با «ظاهر الهی متبع» مقابل هم قرار میدهد. روح دین توحید و ولایت است و ظاهری که این عمق را ندارد به نفع دشمن میشود. مردمسالاری که جدای از ولایت شود از دلش مشروطه و ملای معمم زنجانی خارج میشود و مردمسالاری ناب و حقیقی هم است که مبتنی بر عقیده است و مستظهر به ولایت فقیه است. این مردمسالاری از دلش استبداد انگلیسی رضاخانی و استبداد آمریکایی محمدرضایی خارج نمیشود. درگیری شیخ فضل الله در مقابل آرمانجویی و اسلام مسموم است. اسلامی که با همان شعارها و ظواهر اسلام را میکشد و به زمین میزند و روی سینه اش مینشیند وَ كُلٌّ یَتَقَرَّبونَ اِلَی اللّهِ بِدَمِهِ. معمم زنجانی که حکم اعدام شیخ فضل الله را داد و جاده حضور بیگانه در کشور را صاف کرد فراموش نباید کرد روح این نوع خباثت دینی و آخوندی و بلکه انقلابی و آرمانجویانه زنده است و باید او را شناساند و رسوا کرد @ali_mahdiyan
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ سوگند سربازی طلاب سراسر کشور ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 این سوگند سربازی در اختتامیه اردوی مثل خمینی در مسجد مقدس جمکران قرائت شد و طلاب شرکت کننده لبیک گفتند. 🌕 هویت ما است، لعنت بر آن قلمی که ساکت بماند، ما پرورش یافته ... 📢 این یک اعلام آمادگی و حرکت رسانه ای از طلاب حوزه علمیه است لبیک تک تک شما طلاب، نفوذ این کار را بیشتر می کند 📝 متن پویش را در تصویر مطالعه کنید. 🔖برای شرکت در این پویش اینجا را کلیک کنید. ╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮ @ahd_ba_khomeini ╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
«نفت در برابر غذا» بعد از اشغال کویت توسط عراق، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۹۸۶ را تصویب کرد که عراق صدام را تحت فشار قرار دهند و عملا این کشور را به سمت خلع سلاح پیش ببرند. از جنگ کویت در ۱۹۹۵ تا اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۰۳ این تحریمها ادامه داشت. نام این تحریم برنامه «نفت در برابر غذا» بود. این تحریم چند اثر داشت اولا عراق را در وضعیت انزوای بین المللی قرار میداد، ثانیا عراق را به مرور ضعیف و ضعیف تر میکرد. اما از سوی دیگر این طرح، آثار رسانه ای و نمادینی هم داشت، اولا چهره ای خیرخواهانه و صلح طلب برای آمریکا و جامعه جهانی درست میکرد اینکه تحریم ها در تقابل با مردم نیست بلکه در تقابل با جنگ طلبی دولتها است. و ثانیا احساس ذلت و انزوا را به داخل عراق مخابره مینمود. حالا اتفاق جالبی در دوران «پسا روحانی» در ایران رخ داده که توجه به ابعاد آن میتواند برای اندیشه ورزان درباره رفتارهای سیاسی قدرتها و همینطور جریانهای سیاسی داخل ایران مفید باشد. آمریکا در آزاد کردن پولهای بلوکه شده ایران، تلاش میکند همین ماجرای «نفت در برابر غذا» را پیاده کند یعنی به نحوی طراحی کند که غذا و دارو با پولهای بلوکه شده بتواند تهیه شود. ایران نیز در تعامل با کشورهای مختلف مثل آنچه در گفتگو با کشورهای آفریقایی مثلا رخ داد، بنا گذاشته به جای گرفتن دلار در برابر نفت، کالا تحویل بگیرد. خوب جالب بودن ماجرا کجا است؟ اول اینکه تحریمهای ایران قابل مقایسه با تحریمهای عراق نیست. ایران یک تحریم ۳۶۰ درجه ای را بیش از ده پانزده سال تجربه کرده است. ایران حتی در اوج بیماری کرونا که همه دنیا گرفتار بودند و در داخل روزانه صدها نفر به کام مرگ میرفتند، به لحاظ دارو و غذا تحریم بود حالا اگر فرض کنیم _چون واقعیت این هم نیست اما فرض کنیم_ که بعد از ده پانزده سال آمریکا و کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که تحریم همه جانبه ایران را تخفیف بدهند در غذا و دارو، معنای این اتفاق چیست؟ آیا شکست سیاست انزوا و تحریم ایران است یا موفقیت این سیاست؟ چه کسی یک گام به عقب برداشته؟ ایران یا دشمن؟ دوم اینکه اگر ایران و بسیاری از کشورهای دنیا هر آنچه که میخواهند را با هم معامله کنند، بدون پول، بدون دلار، آیا این انزوای ایران است یا انزوای دلار؟ سوم اینکه اگر ایران هر آنچه میخواهد از صنایع و سلاح و هر چه که فکرش را بکنید با کشورهای مختلف دنیا داد و ستد کند و اسلحه بفروشد و صادر کند یا هواپیما وارد کند و در پیمانهای چند ضلعی قدرتهای نوظهور جهانی حضور جدی پیدا کند و به رسمیت شناخته شود و کشورهای همسایه که همیشه مدد کننده ابرقدرتها بودند مقابلش کرنش کنند، حالا در چنین شرایطی اینکه بتواند مقابل پول خود که دشمن دزدیده از او ، مایحتاجی که میخواهد از دشمن بگیرد، این الان باز شدن دست ایران است در دنیا و خروج او از انزوا است یا منزوی شدن ایران؟ این نمایشگر عزت ایران است یا تحقیر او؟ نمایشگر شکست او است یا پیروزی او؟ اساسا دست ایران باز تر شده در دنیا یا بسته تر شده؟ خوب است تحلیل جمهوری خواهان را بشنوید، _با مواضع آنها کاری ندارم ، فقط تحلیلشان را بشنوید_ آنها معتقدند این بازی دموکراتها برای ادا اطوار درآوردن و ژست گرفتن است و الا ایران که دستش در خرید و فروش اسلحه و صنایع با قدرتهای دیگر باز است دادن پول به هر صورتی به او ، دست او را بازتر میکند، چون او که باید این اقلام را تهیه میکرد، حالا اینگونه تهیه میکند و پولش را جابجا میکند. پس قصه چیست؟ همه چیز یک ژست رسانه ای است برای قدرتی که در مقابل توان روز افزون بین المللی ایران مستاصل شده. آنچه در حال تحقق است شکست و بی آبرویی قدرتها در تحریم ایران است. این برای جریان غربگرای ایران خیلی بدتر است چرا؟اینها دولتی را حمایت میکردند که در اوج بیماری و مرگ و میر ایرانی ها بعد از مذاکرات مفصل و التماسی در نهایت حتی نتوانست به اندازه صدام حسین هم از آمریکا راه نفس بگیرد، الان که اصلا تحریم ها بی خاصیت شده، پولها به شکلهای مختلف در حال بازگشت است و ایران در حال خروج از انزوا است، حالا این جریان رفتار خنده داری را شروع کرده، سبک نق زنی و خدشه های بچه گانه که جواب نمیدهد، شاید با کلمه «نفت مقابل غذا» بتوانند آن حس انزوا و تحقیر عراق صدام را روی موفقیت های بین المللی ایران بار کند. غافل از اینکه این سبک تحلیلها و روایتها بیشتر نشان دهنده استیصال و بی آبرویی این جریان است. دهه نود شاید یکی از پر درد ترین دهه های انقلاب بود اما لااقل فایده اش این بود که جریان غربگرا در عمل رسوا شد و این تجربه کم ارزشی برای مردم نخواهد بود همشهری @ali_mahdiyan
پا شو بابا! ❤️زیر بارش همه فشارها و تهدیدها و تحریمها، پا شو بابا! پا شو! من هستم! پسر کوچکت که نمرده، مردانه کنارت هستم، کمکت میکنم بر خیزی. غیرت را خودت یادم دادی. پا شو! ❤️بلند شو! اینجا حرم شاه «چراغه»! مرا آوردی که برخاستن را یاد بگیرم. یاد بگیرم سایه بر سر دارم، فراموش نکنم نور امام رضاع را. که هویت ایران را پر کرده از کلمه« لااله الا الله». و حول این کلمه بارگاهی ساخته که همه اش حرم است، همه اش بهشتی امن از همه زشتی ها و رذالتهای زورگوها «حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی». ❤️بلند شو! ببین چه مردی شدم برای خودم. کودک دهه نودی ات را ببین! این جا ایران است درش سرو میروید و لاله. پر است از قاسم ع و عبدالله ع، پر است از عزیزاللهی و بهنام محمدی و فهمیده، پر است از علی لندی، پر است از خونی که میجوشد... ❤️پا شو ببین دشمن آمده! همان که روسری از سر خواهرانم میکشید، همانکه نان و آب مان را بریده بود، همانکه درد بیکاری و خجالت بابا ها سر سفره غذا را چشانده بود، همانکه از سینه‌زنی‌ها و اشک روضه هامان عصبانی بود، همانکه برادر دانشمندم را کشت همانکه تیرهای زهرآلود شهوت و بی غیرتی و بی ناموسی را به سوی جوانهای ما رها کرده بود، حالا اسلحه گرفته در دست و آمده کنار شاه «چراغ»، که چه کند؟ خون بریزد. چرا؟ چون آن روی سگش بالا آمده لابد. وقتی دید خواهرم روسری اش را سفت چسبید و بی حیا نشد، بابایم کمرش خم شد ولی حسین حسینش ترک نشد، مادرم بغض کرد ولی لقمه نان‌ و غیرت درست کرد و در کیف «مدرسه» مان گذاشت. ❤️دشمن آمده تا یادم نرود دشمن دارم. تا یادم نرود اینها «عقیده» مرا میخواهند و نه هیچ چیز دیگر را. تا یادم نرود «حجاب» و «چادر» مادرم چند میارزد. تا یادم نرود آینده را خودم باید بسازم. دشمن آمده تا برخاستن را فراموش نکنم.نترس بابا!... «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون» ❤️پاشو بابا! قصه در و دیوار را تماشا میکنی؟ قصه مادری که زمین خورد تا ما زمین نخوریم؟ یا علی بگو! چیزی نمانده. چیزی نمانده تا نام حسینش را در عالم فراگیر کنیم. و آن وقت اماممان بیاید و فریاد بزند الا یا اهل العالم! ان جدی الحسین قتلوه عطشانا.... و باز با روضه امام حسین ع باز هم قیامت کند! بیدارمان کند! همه را برخیزاند! و اینگونه آراممان کند! و بسوزاندمان! و این قصه سر دارز دارد... پا شو بابا! @ali_mahdiyan
وحید اشتری از همان ابتدای اغتشاشات نظام مقدس را متهم میکرد که پرچم سوزی و قرآن سوزی ها کار خودشونه. محمدرضای شهبازی بعد از آمدن حکم اشتری اغتشاشچی، نظام رو متهم کرد به ظلم به وحید اشتری بعد از آنکه اشتری در جلسه ای اعلام کرد سردار شهید قدس را الگوی عدالتخواهی نمیداند، شهبازی از او دفاع میکرد. دیروز دیدم محمدرضا شهبازی با یک دل پر غصه ای درباره نظام و شهدایش و لزوم فاصله گرفتن از توهین کنندگان و اغتشاشچی ها سخن میگوید. خوب است البته. اما ماجرای «رفیق بازی» ها و مصلحت اندیشی ها و امثالهم را در خودمان اول نابود کنیم. کلا سلبریتی ها یک ویژگی مهم دارند اولا متناسب با بدنه اجتماعیشان موضع میگیرند و سخن میگویند ثانیا در دو قطبی ها و نفی مقابل ها هویت پیدا میکنند. سلبریتی حزب اللهی و غیر حزب اللهی نداره. با این حساب سکوت برخی سلبریتی ها در اغتشاشات سال گذشته چه بسا از دفاع سلبریتی حزب اللهی از رفیقش که نظام را متهم به قرآن سوزی و پرچم سوزی میکرد ارزشمندتر باشه. ولو من هم با این آقایان مخالفم ولی از این ادا اطوارهای حزب اللهی تازه سلبریتی شده هم احساس اشمئزاز بهم دست میده. @ali_mahdiyan
حاج کاظم دو 🔹فیلم پانزده دقیقه ای محمدرضا شهبازی به اعتقاد من دو اثر داشت. یک اثر همان بود که درباره اش زیاد گفتگو شد؛ جلوگیری از آمدن چهره هایی که انقلابی ها نمیپسندند، به صحنه صدا و سیما. من هم با اینکه هم با انفعال نسبت به سلبریتیها مخالفم و هم اساسا با این افراد مشکل دارم، اما مخالف این حرکت بودم. دلایل خودم را هم داشتم. از جمله اینکه اگر از بین سلبریتی ها کسانی که در کشاکش اغتشاشات سکوت کرده اند یا خطای کمتری دارند، به صدا و سیما بیایند و تحت مدیریت باشند، فضایی که بین خود این جماعت شکل گرفته شکسته میشود و یک شکست برای جریان پر مدعای سلبریتیها خواهد شد. الان را نگاه کنید ببینید در مجموع چه تصویری ساخته شد. یک رشیدپور مظلوم از خودگذشته برای مردم و یک جمع انقلابی نق نقوی بسته ی انحصار طلب. خوب شد واقعا؟ ما خیلی وقتها سیاستمان ، نگاهش به مردم نیست حزب اللهی مردم نیستیم بلکه خود را در قوطی کبریت یک جریان و حزب موازی با بقیه پنهان کردیم. همین روحیه باعث میشد اقدامات حاج قاسم را نتوانیم بفهمیم. حتی رفتارهای رهبری بعد از اغتشاشات را چه در عفو گسترده و چه بحثهای دیگر نمیتواند توجیه کند. این مسیر خطا است. اما این حرف را مدتها است میزنیم. آنچه در این واقعه رخ داد اتفاق مهمتری بود. قهرمان سازی. 🔹من این خطر را جدی و جدید یافتم. محمدرضاشهبازی بعد این اقدامش تبدیل شد به یک قهرمان. اشکالی دارد؟ بله. من با خود او هم کاری ندارم، در او متوقف نشویم. او یک نشانه است. کسی که رفتاری میکند که جگرها خنک شود. با یک بروز احساسی، با حرف زدن به شهدا با درگیری با خرپولهای مفت خور همیشه مدعی که هزینه نمیکنند و لگد هم میزنند. بچه پایین شهر، خوش مشرب و منتقد و خلاصه به تعبیر امیرحسین ثابتی، آژانس شیشه ای دو و حاج کاظم دو و .... 🔹اشکال کار کجا است. اشکال کار در این سبک قهرمان سازی است. قهرمان امروز باید چگونه باشد؟ شاید همه تلاش رهبری برای معرفی الگوها و قهرمانها برای این است که بدنه انقلابی ما به خطا نیفتد. محمدرضا شهبازی یک رفیق مومن دوست داشتنی است اما اگر بنا باشد قهرمانش کنیم یعنی او را در جهت دادن به نوجوان و جوان انقلابی بنشانیم آن وقت سوالهایی باید پرسید. آیا جریان احساسی که مدتها است «نقد ها را تبدیل بی اعتمادی به نظام میکند» میتواند قهرمان نوجوانان ما باشد؟ در همین فیلمش، ببینید در نهایت حستان نسبت به نظام و مدیرانی که لابد پشت پرده اش هستند، چه میشود؟ دستهایی قوی که همیشه این جماعت سلبریتی را میآورد و انقلابی ها را کنار میزند و ما را «اسکل نظام» میکند. این تصویر شما را به انسداد و ناامیدی و خالی کردن صحنه سوق میدهد. 🔹 آیا جریانی که مدتها است پشت دست اشتری ها را با حمایتها و گفتمان سازیش پر میکند و برایشان آتش تهیه میریزد میتواند قهرمان ما باشد؟ آیا جریانی که اهل باندبازی و رفیق بازی و امثالهم هم هست به گونه ای که نه تنها بعد از تهمت پرچم سوزی و قرآن سوزی اشتری به نظام، باز تمام قد پشت او قرار میگیرد بلکه نظام را هم متهم میکند، میتواند قهرمان ما باشد. جریانی که تنفسش اساسا در دو قطبی است حالا یا نسبت به هاشمی و لاریجانی یا به قالیباف و حداد یا هر کس دیگر (که البته هر یک از اینها هم هزار و یک جور خطا و اشتباه دارند) آیا میتواند قهرمان ما باشد. این جریان احساسی انقلابی است که به دلیل کاستی هایش همیشه جریان ناامیدی و بی اعتمادی انقلابیون و متدینین را مدد کرده است. 🔹رفقا! قهرمانهای کوتوله، جبهه را کوتوله میکنند. نگاه کنید ببینید قهرمان سازی دیروز ما از احمدی نژاد امروز چه بلایی سر جبهه انقلاب آورده. شهبازی رفتاری کرد، غلط یا درست، میشود نقدش کرد، اما فوت کردن در این گونه بادکنکها آخر سر باعث میشود آدرس غلط بدهیم و انحراف ایجاد کنیم. پیشروی انقلابی که در چشم همه است باید بیشتر قرابت را با رهبری و عقلانیت و تدبیر او داشته باشد. باز هم خود دانید. @ali_mahdiyan
پاسدار شدن؛ راه درمان و راه رشد 🌹همانطور که یک فرد میتواند نماد هویت یک ملت شود، یک سازمان هم میتواند. سپاه اینگونه است. سپاه نشان داد روش تقابل با راهبرد «بحران پی در پی» که در ایران به شوخی به نام «موقعیت حساس کنونی» شناخته میشود ، چگونه است. تقابل با روش شیطان: 🌹لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیم * ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أكْثَرَهُمْ شَاكِرِین تقابل دشمن سیصد و شصت درجه است و تا وقتی در مسیریم دائمی است تا اینکه ناامید شود. او خود البته مایه رشد جبهه حق است. الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون شیطان باعث میشود جبهه حق رشد کند. پیشرفت در بستر مبارزه با او رخ میدهد. چگونه؟ 🌹این همان نکته ای است که سپاه به عنوان یکی از نمادهای مردم به ظهور و بروز بکشد. پاسداری دائمی از خود، از حق و حقیقت، از مسیر تحول یعنی انقلاب، پاسداری اساسا (الذین اتقوا ) ، بیدار بودن مقابل دشمن و سستی نکردن و شش دنگ بودن (اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا) ، این همان است که در الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلا هم یاد میگیریم. این ها باعث رشد و توسعه جبهه حق میشود. سپاه وسط دشمنی ها یک نهال کوچک بود در مدت دو سال به سرعت رشد کرد رشد ایمانی. 🌹سپاه جایی بود که از ابتدای انقلاب زیر نظر سیدعلی خامنه ای عزیز و حکیم قد کشید او در جایی میگوید من و شهید بهشتی تقسیم کار کردیم سپاه زیر نظر من و جهاد سازندگی زیر نظر او باشد. بیست و چند سال بعد از شهادت شهید بهشتی جهاد سازندگی را سر بریدند اما خامنه ای حکیم ، دوباره آن را کنار هویت بسیج پیوند زد و دوباره آن را جوشاند. سپاه اهل خدمت هم شد. 🌹جنس جبهه حق این است وسط جنگ میجوشد رشد میکند توسعه میابد. این قاعده را بلد باشیم در میانه درگیری با شیطان با امیدی عمیق و ایمانی میجنگیم. و پیشرفت میابیم. 🌹مسیر پیشرفت غیر از مسیر توسعه غربی است. او با دزدی رشد میکند و ظلم. این با قیام رشد میکند و مقاومت. با جهاد. انقلاب را هنوز نشناخته اند هنوز کار دارد با این عالم مادی ضال و گمراه و مغضوب خدا. مسیر مردان خدا را باید شناخت، چشم در چشم دشمن ظالم، گوش به فرمان امام، خاکسار و عاشق مردم و تکریم کننده بشر. 🌹آنانکه با استشمام بوی قدرت حواسشان را از دشمن متوجه هم میکنند، عقبند. 🌹آنانکه تن صدایشان را از ترس این حزب و آن حزب با خوش آمد این و آن یا به امید طرفداری عده ای تنظیم میکنند، عقبند. 🌹آنانکه نزدیک انتخابات که میشود برای خود دشمن میسازند و ملت را سر کار میگذارند، عقبند. 🌹آنانکه مثل آب خوردن تهمت میزنند و هو میکنند و دروغ میگویند که به جایی برسند، عقبند. 🌹آنها که اهل باند بازی و «رفیق بازی» و کشتی گرفتن هستند که قدرتی کسب کنند، عقبند. 🌹سپاه شاخص است. شهیدان شاخصند. مسیر تعالی و پیشرفت را اینگونه باید طی کرد و لاغیر. کاش همه ما پاسدار باشیم، پاسدار خودمان، پاسدار حق و حقیقت، پاسدار انقلاب اسلامی. پاسدار شدن راه درمان دردهای فردی و اجتماعی ما است @ali_mahdiyan
الگوی تمام نشدنی ❤️جذابیت و زیبایی واقعیتی دارد که جوشیده از بروز و ظهور یافتن اوصاف و صفات خداوند است. در عالم خلقت که «نظام احسن» است همه زیبایی ها در همه موجودات نهفته است «فاینما تولوا فثم وجه الله» هر سوی که چشم بچرخانیم زیبایی میبینیم. دل هر ذره را که بشکافی آفتابیش در میان بینی ❤️ اگر کسی بتواند آن وجه الهی را در عالم ببیند یعنی موحدانه نگاه کند حتی تلخترین صحنه ها به لحاظ ظاهری برایش مظهر «ما رایت الا جمیلا» خواهد بود. اما انسانها و سازمانها و نهادهای اجتماعی و جوامع و تمدنها میتوانند، محل بروز و ظهور بیشتر جذابیت در عالم باشند. انسانها میتوانند با عبودیت خود، کاری کنند که «تخلقوا باخلاق الله» شوند. یعنی ظهور دهنده «و علم الادم الاسماء کلها» باشند. اسمها و ویژگیهایی که مظهر زیبایی و جذابیتند «و لله الاسما الحسنی» این زیبایی است که چشم را خیره میکند چون «کلمه الله هی العیا» است. این زیبایی که هر چه بیشتر ظهور و بروز پیدا کند در عالم دیگران را جذب خود میکند. «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ بَهائِكَ بِأَبْهاهُ وَكُلُّ بَهائِكَ بَهِيٌّ، اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهائِكَ كُلِّهِ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ مِنْ جَمالِكَ بِأَجْمَلِهِ وَكُلُّ جَمالِكَ جَمِيلٌ، اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِجَمالِكَ كُلِّهِ» ❤️این بهاء و حسن و جمال چیزی است که انسان موحد و جامعه توحیدی دنبال میکند تا به آن دست یابد. این زیبایی و جذابیت مخصوص موحدین است. هویت انسانی دارای شعور و اراده چه در قامت فرد انسان چه در قامت تشکیلات و سازمان و نهاد و چه در قامت جامعه میتواند به این جایگاه برسد. اما دو سوال: این ویژگی چگونه است و چگونه بدست میآید؟ ❤️جذابیت توحیدی اولین ویژگیش «جامعیت» است. هم لطافت دارد هم قدرت، هم اشداء است و هم رحماء. هم با مردم با کرامت و صفا و صلح و سلم برخورد میکند و هم با دشمنان و ظالمان در اوج شدت و حدت و عزت. اگر اهل احساس است، اهل عمل است، اهل عقلانیت هم هست نگاه عمیق و راهبردی دارد. اگر اهل ایمان و عقیده دینی است اهل اقامه و حاکمیت و سیاست توحیدی هم هست. ❤️همه اینها با هم در چنین هویتی جمع است و همین ریشه جذابیت و زیبایی آن است. امام ره جمع اوصاف متعارض بود ، امت او نیز چنین بود. سرداران و مجاهدین او نیز. حاج قاسم و حججی و ابراهیم هادی و دیگران چنین بودند. مجمع اضداد بودن و جامع بودن از ویژگیهای مشترک آنها است. اگر به توصیف رهبری درباره سازمان سپاه پاسداران نیز دقت کنیم به همین نکته میرسیم. جمع علم و عمل، جمع قدرت سخت و نرم، جمع واقع گرایی و آرمانجویی و .... ❤️اما راه دستیابی به چنین جامعیتی چیست؟ چگونه یک فرد یا سازمان یا جامعه میتواند به چنین جایگاهی برسد؟ چگونه همه اینها به وحدت و جمعیت در یک انسان جمع میشوند؟ راهش اتصال به انقلاب و حفظ این اتصال است. انقلاب را یک پدیده سیاسی صرفا نباید دید. بلکه یک هویت ایمانی دارد. انقلاب یک تحول است در جان امت به تعبیر رهبری یک «بعثت درونی» است. یقظه و بیداری است. قیام است. ❤️غرور و خودشیفتگی ضد آن است. رها کردن و پاسداری نکردن ، ضد آن است. تنبلی و کسالت ضد آن است. باید پاسدار این سلوک معنوی بود یعنی تقوا داشت ، این عبودیت و این تقوا و آن سلوک و قیام که در اندازه امت نامش مقاومت و استقامت جامعه است و در جان فرد نیز ثبات قدم و تقوا و مراقبت است، انسان را قدم به قدم به چنان جایگاهی میرساند که در دنیای پر از جذابیتهای دروغین و پر از سخنان اعجاب آور ولی سر کاری شما را تبدیل به مظهر کلمه الله هی العیا میکند مظهر و لله الاسماء الحسنی، مظهر جذابیت برتر و اینگونه است که الگویی ماندنی خواهیم شد برای همه . همشهری @ali_mahdiyan
هویت زن۱ ۲۰۲۳۰۸۱۹_۲۰۲۱۲۳.mp3
51.04M
هویت زن در مکتب امام ره بخش اول شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
هویت زن۲ ۲۰۲۳۰۸۱۹_۲۰۲۸۵۷.mp3
51.65M
هویت زن در مکتب امام ره بخش دوم شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
هویت زن۳ ۲۰۲۳۰۸۱۹_۲۰۳۶۲۸.mp3
48.59M
هویت زن در مکتب امام ره بخش سوم. آخر شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan