eitaa logo
علی صمیمی
1هزار دنبال‌کننده
465 عکس
272 ویدیو
15 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب علی صمیمی. ارتباط: @Alisamimi کانال تلگرام https://t.me/ali_samimi71. پیج اینستاگرام https://instagram.com/alisamimi.ir کانال برنامه نامیرا @namyraa لینک پیام ناشناس https://daigo.ir/secret/1703446124
مشاهده در ایتا
دانلود
📻 رادیو اقتصاد | رمز و راز احکام اقتصادی 🎙علی صمیمی 🔰دوستانِ رادیو اقتصاد ازبنده دعوت کردند برای ذکر احکام اقتصادی و معاملات لذا پیشنهاد دادم تا صرفا مساله گویی نباشد چون رادیو معارف و قرآن به اندازه کافی به این مسائل پرداخته اند و امروز هم کماکان.. ✅پیشنهادم پرداختن به احکام اقتصادی با شناخت روح عدالتخواهانه حاکم بر آنها بود و لطائفی که جوان ما باید در پَسِ ذکر هر مسأله بداند. ..قبول کردند و شروع کردیم..🌱 💠 @ali_samimi71
masjede bazar-1401-3-14_01.mp3
6.04M
🎙رادیو اقتصاد | منع احتکار و مبارزه با مفت خوارگی | قسمت اول 🔸یکی از فرمول هایی که از آن میتوان به عنوان روح حاکم بر قوانین شریعت نام برد مبارزه با "مفت خوارگی" و توصیه به بهره بری با "کار و تلاش" است. 🔸احتکار چگونه مفت خوارگی ست و نظر مشهور مراجع در مورد آن چیست؟ 🔸روایت پیامبر (ص) در مورد مُحتکِر...! 💠@ali_samimi71
هدایت شده از علی صمیمی
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ به نام دشمن خارجی تا کی باید از آرمانها کم کنیم؟؟ ✔️ جمهوری اسلامی چه زمانی با پهلوی تفاوتی ندارد؟؟ ✔️ مشکل اساسی از دید رهبری دشمن خارجی یا ارتجاع؟؟ 🎥 کلیپ دوم از بخشهای مهم سخنرانی حجت الاسلام صمیمی هیات منتظران عج ☑️ @ali_samimi71
masjede bazar 15.mp3
1.53M
🎙رادیو اقتصاد | منع احتکار و کنترل قیمت ها | قسمت دوم 🔸یک لطیفه از آیه 29سوره نساء ○ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوٓا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوٓا أَنْفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا. 🔸امنیت جانی در گرو سیاستهای درست اقتصادی ست. 🔸مضامین باب احتکار یکی از تفاسیر لاتقتلوا انفسکم. 🔸يُحْشَرُ الحَكّارونَ و قَتَلَةُ الأنْفُسِ إلى جَهَنّمَ في دَرَجةٍ. 🔸دستور حضرت امیر (ع) به مالک در نامه 53 نهج البلاغه برای احتکار و کنترل نرخها.. ○ وَ اعْلَمْ مَعَ ذَلِک أَنَّ فِی کثِیر مِنْهُمْ ضِیقاً فَاحِشاً، وَ شُحّاً قَبِیحاً، وَ احْتِکاراً لِلْمَنَافِعِ، وَ تَحَکماً فِی الْبِیاعَاتِ، وَ ذَلِک بَابُ مَضَرَّة لِلْعَامَّةِ، وَ عَیبٌ عَلَی الْوُلاَةِ، فَامْنَعْ مِنَ الاِحْتِکارِ، فَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه وآله و سلم مَنَعَ مِنْهُ. وَ لْیکنِ الْبَیعُ بَیعاً سَمْحاً بِمَوَازِینِ عَدْل. 💠@ali_samimi71
masjede bazar 16.mp3
1.17M
🎙رادیو اقتصاد | رابطه رفت و برگشتی کار و بهره مندی | قسمت سوم 🔸در جامعه مطلوب همه بهره مندی ها از کار است و کار هم موجب بهره مندی هاست.. 🔚نه با کار فیک و دلالی بهره ای نصیب کسی میشود و نه ثمره کار کسی مال دیگری میشود.( استثمار) 🔸حکم بازاریابی شبکه ای و آثار بد اقتصادی آن.. ☑️ @ali_samimi71
masjede bazar 17.mp3
1.58M
🎙رادیو اقتصاد | بیع مضطرّ قسمت چهارم 🔸مفت خوارگی در سخنان رهبری: " در قرآن هم شما ملاحظه میکنید «عَمِلُوا الصّالِحٰت» چقدر تکرار شده؛ الَّذینَءامَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحٰت وَ عَمِلَ صالِحًا. راجع به «عمل» در قرآن تکرار شده و بحث عمل در قرآن به طور مکرّر آمده است. خب، اینجا تکیه‌ی بر روی این معنای از کار، نقطه‌ی مقابل مفت‌خواری است. " 🔸بیع مضطر چیست و چه حکمی دارد؟ 🔸نظر خاص و منحصر به فرد حضرت امام دراینباره.. 🔸حکمت 468 نهج البلاغه ○ یَأْتِی عَلَی النَّاس زَمَانٌ عَضُوضٌ، یَعَضُّ الْمُوسرُ فِیهِ عَلَی مَا فِی یَدَیْهِ وَ لَمْ یُؤْمَرْ بذَلِکَ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ "وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ"؛ تَنْهَدُ فِیهِ الْأَشْرَارُ وَ تُسْتَذَلُّ الْأَخْیَارُ وَ یُبَایِعُ الْمُضْطَرُّونَ، وَ قَدْ نَهَی رَسُولُ اللَّهِ عَنْ بَیْعِ الْمُضْطَرِّینَ.(اولئک شرار الناس) 💠@ali_samimi71
masjede bazar 18.mp3
1.44M
🎙رادیو اقتصاد | مفت خوارگان مسجدی و کاربرد خیار غبن قسمت پنجم 🔸فرمول کلی در بیان احکام اقتصادی این است که هرجایی بدون تلاش و کار بهره ای برده شد باید آنجا متوقف شود و به آنجا مشکوک بود. 🔸روایت امیر (ع) از مفت خوارگان مسجدی...! ○ إنّه [أميرَ المؤمنين عليه السلام ]مَرَّ يَوما على قَومٍ أصِحّاءَ جالِسينَ في زاويةِ المَسجِدِ فقال عليه السلام : مَن أنتُم ؟ قالوا : نحنُ المُتَوَكِّلونَ . قالَ عليه السلام : لا ، بَل أنتُمُ المُتَأكِّلَةُ ، فإن كُنتُم مُتَوَكِّلينَ فما بَلَغَ بِكُم تَوَكُّلُكُم ؟ قالوا : إذا وَجَدنا أكَلنا ، و إذا فَقَدنا صَبَرنا . قالَ عليه السلام : هكَذا تَفعَلُ الكِلابُ عِندَنا ! قالوا : فما نَفعَلُ ؟ قالَ: كما نَفعَلُ ، قالوا : كَيفَ تَفعَلُ ؟ قالَ عليه السلام : إذا وَجَدنا بَذَلنا ، و إذا فَقَدنا شَكَرنا . مستدرك الوسائل 🔸خیار غبن کجا کاربرد دارد..؟! 💠 @ali_samimi71
masjede bazar 19.mp3
1.45M
🎙رادیو اقتصاد | تعهد اجتماعی و کاربرد خیار تدلیس | قسمت ششم 🔸تفسیر جالب شهید مطهری از حدیث "مَلعونٌ مَن ألقى كَلَّهُ عَلَى النّاسِ" 🔸همه ما به نوعی بارِ بر دوش مردمیم الا...!؟ 🔸تعهد اجتماعی ما چگونه باید باشد..؟ 🔸خیار تدلیس کجا کاربرد دارد..؟ ☑️ @ali_samimi71
masjede bazar 20.mp3
1.96M
🔸رادیو اقتصاد | منع استفاده شخصی از بیت المال | قسمت هفتم 🔸تلاش و کار برای روزی حلال و شباهتش به میدان نبرد در روایات و بیان وجه شباهت..! 🔸حکم استفاده شخصی از اموال عمومی و بیت المال چیست؟ 🔸تشر تند رهبر انقلاب به کارمندان دولت و یک روحانی عقیدتی سیاسی.. ○ گزارش آمده که روحانی عقیدتی، سیاسی در یکی از دستگاهها، خودش ماشین دارد، ولی ماشین دولتی سوار میشود! من نوشتم که حق ندارد این کار را بکند. برای من جواب آمد که این کار رویه است و همه میکنند! این آقا خودش یک ماشین دارد، که برای خودش لازم است؛ یکی هم خانمش دارد و نمیشود که خانمش از این ماشین استفاده‌کند! عجب! این چه حرفی است؟ 💢من الان اعلام میکنم...! 🔶 فرمان حضرت امیر (ع) به کارگزاران برای دقت در استفاده از بیت المال مسلمین.. ○ أدِقُّوا أقْلامَكُمْ وَ قارِبُوا بَيْنَ سُطوركُمْ وَ أحْذِفُوا عَنّي فُضُولَكُمْ وَ اقْصِدُوا قَصْدَ الْمَعاني، وَ إيّاكُمْ وَالإكْثار؛ فَإنَّ أمْوالُ الْمُسْلِمينَ لا تَحْتَمِلُ الاْءضْرَارَ. [بحارالأنوار، ج 76، ص 49؛] 💠@ali_samimi71
masjede bazar 21.mp3
1.78M
🎙رادیو اقتصاد | قمارهای امروزی قسمت هشتم 🔸مفت خوارگی ممنوع.. 🔸قمار چیست..؟! 🔸پیش بینی های اینترنتی آیا قمار محسوب میشوند؟ 🔸شرط بندی های رفاقتی و دوستانه چه حکمی دارد؟ 💠@ali_samimi71
masjede bazar 22.mp3
1.31M
🎙رادیو اقتصاد | تکلیف اقتصادی قسمت نهم 🔸خدا، بنده حرفه بلد را دوست دارد إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يُحِبُّ اَلْمُؤْمِنَ اَلْمُحْتَرِفَ . 🔸از تکالیف والدین تلاش برای مهارت آموزی فرزندان است تا به وادی مفت خوارگی وارد نشوند. 🔸حکم شرعی صدور فاکتور خرید صوری و مفت خوارگی ای که برخی کارمندان دولت به آن دچارند.. 🔸پورسانت و حکم شرعی اش.. 💠 @ali_samimi71
masjede bazar 23.mp3
1.35M
🎙رادیو اقتصاد | پارتی یا فرصت برابر | قسمت دهم 🔸کارحکمران این است که زمینه ای فراهم کند تا کارگر سهم تلاش و زحمت خود را کریمانه دریافت کند.. 🔸از مصادیقش ایجاد شرایط برابر برای استخدام است.. 🔸حکم شرعی پارتی بازی و تقلب.. 🔸ضمانت برگزار کننده امتحان استخدامی.. 💠@ali_samimi71
masjede bazar 24.mp3
1.07M
🎙رادیو اقتصاد | تفاوت امانتِ دینی با صندوق اماناتِ بانک | قسمت یازدهم 🔸تحفه ی دردآور دنیای سرمایه داری اصالت سود است.. 🔸ارزشهای انسانی و اخلاقی فی نفسه ارزشمند هستند و انسان را به کمال میرسانند. نباید این مفاهیم را هم به بازار عرضه کرد تا تبدیل به کالا شوند.. 🔸من أَدَّى أَمَانَتَهُ أَدْخَلَهُ اَللَّهُ تَعَالَى فِي اَلنُّورِ اَلْأَعْظَمِ.. 🔸تفاوت امانت داری توصیه شده در دین با صندوق امانات بانک در کالا شدن این ارزش اخلاقیست.. 🔸احکام امانت چیست و امین در چه صورتی ضامن است..؟! 💠@ali_samimi71
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 حجابِ واجب، حجابِ حرام❗️ ❓ چرا علمای معترض به بد حجابی و کشف حجاب خود در تذکر لسانی پیش قدم نمی شوند؟! • هر از چند گاهی (بخصوص فصل تابستان) درباره بی حجابی خطبه های غرا یا تذکرات جدی چند تن از ائمه جمعه مشهور را داریم؛ واقعاً هم نگرانی بی جا نیست، اما چرا مثل مرحوم آیت الله بافقی در مقابله با کشف حجاب رضا خانی در حرم حضرت معصومه، خود وارد نمی شوند؟! در جایگاه چه از مثل آیت الله بافقی کم دارد؟!! که از شیفتگان آن مرحوم و ناقل تشرفات شان هم هست! نهی از منکر لسانی امروز که چکمه رضا خان در جواب ندارد! • اقلا وقتی این بزرگان به حق، هر بی حجابی را دشمن نظام اسلامی نمی دانند۱، چرا فقط در و بین طرفداران و تکبیرگویان نهی از بی حجابی می کنند؟! اگر مقصود از خطبه ها، تهییج مومنین به تذکر لسانی است با اقدام عملی حضرات، شدنی تر است. • نمی شود بعضاً ماشین دودی نشست، پس از گیت های تفتیش هم چند قدم در مردم نبود، مطلقا پیاده از خیابان و برمردم نگذشت و فقط از پشت تریبون، مومنین و پلیس را به جنگ بی حجابی فرستاد! • حضرت یکبار روایت جالبی خواندند۲: "ما جعل الله بسط اللسان و کفّ الید و لکن جعلهما یُبسطان معاً و یُکفّان معاً: خداوند زبان را گشاده و دست را بسته قرار نداده بلکه آنان را چنان آفریده که باهم باز می شوند و باهم بسته می گردند"(وسائل الشیعه ج۱۱ص۴۰۴) وقتی دست پلیس و گشت ارشاد را باز می خواهید، زبانِ دعوت و تذکر پدرانه و عالمانه خود به دختران و زنان جامعه(نه صرفاً شرکت کنندگان در نماز جمعه) را هم باز کنید، روزی یا هفته ای نیم ساعت قسمتی از مسیر ترددتان را پیاده روی کنید و چند تذکر دهید. مواجهه زنان و دختران را خودتان از نزدیک ببینید. باور کنید شاید زمین و آسمان متفاوت از مواجه شان با تیتر خطبه هایتان -که در فضای مجازی برای آنها می فرستند- باشد! • شاید هم زنان و دخترانی به شما بعنوان زبان حاکمیت، حرفها، درد دلها و احیانا تذکراتی داشته باشند که پس از بررسی عالمانه تان در خطبه هایتان اثر کند؛ این حرفها را محدود ناهیان منکرِ بی حجابی می شنوند، شما هم بشنوید! خدا می داند این برای هردو طرف مفید و موثر است. * پ.ن: دو حجاب داریم؛ یکی واجب، یکی حرام! همه از اولی می گویند، دومی در حجاب شدن مسئولین است. خدا رحمت کند را، آنرا حرام مطلق می شمرد؛ یعنی هیچ طوری -ولو در شرایط احکام ثانوی- حلال نمی شود!۳ احتجاب مسئولین و مقامات از مردم، نبودن بین مردم در کف جامعه است؛ فقط نبودن در خط واحد و صف نانوایی نیست، حرف نزدن مستقیم با بی حجاب هم هست. ماندن در حجابِ تریبون و طرفدار و تکبیرگو هم احتجاب مذموم است! ......................... ۱و۲. آیت الله خاتمی ۹۸/۳/۳۰ ۳. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا/ شهید بهشتی ص۱۳۳ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۴ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🌹 چند مطلب درباره شهید بهشتی بمناسبت سالگرد آن عزیز 🔺ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهج‌البلاغه https://eitaa.com/m_ghanbarian/811 🔺شرط روحیه انقلابی برای اجتهاد http://mghanbarian.ir/doc/942/ 🔺بخاطر بهشتی http://mghanbarian.ir/interview/2746/ 🔺ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی در اندیشه شهید بهشتی http://mghanbarian.ir/lecture/4034/ 🔺بهشت ی ۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2187 🔺بهشت ی ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2188 🔺بهشت ی ۳ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2190 🔺بهشت ی ۴ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2192 🔺بهشت ی ۵ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2193 🔺بهشت ی ۶ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2194 سه توضیح بر فرمایش شهید بهشتی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2195 🔺بهشت ی ۷ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2196
🔰 دو جلسه بحث علمی و اعتقادی پر استفاده رو به اشتراک میذارم برای اهل تحقیق که گعده دوستانه ای بین عباس موزون مجری زندگی پس از زندگی و استاد مفیدی در قم بوده البته الفاظ نیازمند یک پیش نیاز فلسفی هستش ممکنه برای برخی سخت باشه. 👇👇👇👇👇👇👇👇
دیدار استاد مفیدی با آقای موزون-5-3-1400.mp3
49.96M
چند ماه گذشته جناب آقای عباس موزون به همراه برخی از فضلای حوزوی محضر استاد مفیدی رسیدند و درباره برخی از معارف مرتبط با معاد و انواع تجربه تجربه گران بحث های مطرح شد که به طلاب عزیز پیشنهاد می کنم با دقت بحث را دنبال کنند. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
دیدار استاد مفیدی با آقای موزون- 6-3-1400.mp3
51.08M
چند ماه گذشته جناب آقای عباس موزون به همراه برخی از فضلای حوزوی محضر استاد مفیدی رسیدند و درباره برخی از معارف مرتبط با معاد و انواع تجربه تجربه گران بحث های مطرح شد که به طلاب عزیز پیشنهاد می کنم با دقت بحث را دنبال کنند. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از علی صمیمی
توجیه مردم در ماجرای شکر.mp3
1.26M
🔰 به حال و هوای نهضت محتاجیم...! 📢 این قطعه صوتی از بهشتی عزیز چه حس و حالی خوبی را از دهه 60 تداعی میکند. 🔰 فارغ از محتوا و موضوع سخن ایشان، یک لحظه خودم را بین مردم آن دوران تصور کردم چقدر تبیین بهشتی برایم گواراست و چقدر دلگرم میشوم که آنقدر مهم هستم تا اصحاب قدرت برای شبهات وچالشهای ذهنی من از آرمانهای انقلاب، وقت بگذارند چه زیبا مصادیق را با خط کش آرمانهای نهضت میسنجند و قانع کننده توضیح میدهند آنهم نه با واژه های قلمبه بلکه به شدت عامی و همه فهم و چقدر از شعار زدگی دورند. 🔶 اصلا نمیخواهیم مثل امیرالمومنین ع کرسی آزاد آندیشی در میدانهای اصلی شهر راه بیندازید و شبهات خوارج در باب حکمرانی را جواب بگویید(انساب الاشراف ج 2 ص353) اصلا مثل علی ع سیاست خود را هم (تدبیر جنگ جمل) به بررسی مردمی نگذارید (نامه 57 نهج البلاغه فَإِنْ کُنْتُ مُحْسِناً أَعَانَنِی وَ إِنْ کُنْتُ مُسِیئاً اسْتَعْتَبَنِی) اصلا نمیخواهیم به نهج البلاغه برگردیم اقلا به حال و هوای نهضت برگردیم. لااقل از 40 سال پیش و هوای نهضت فاصله نگیرید. ✅ تنها بازمانده از آن دوران هم اتفاقا به دولت همین را تذکر را داد: آنجایی که عمل به این وعده امکان‌پذیر نیست -مواردی پیش می‌آید که یک وعده‌ای داده شده ولی در عمل، امکانات فراهم نمیشود- آنجا، بروند برای همان مردمی که به آنها این وعده داده شده، صریح، واضح توضیح بدهند، بگویند علّت اینکه این کار را نتوانستیم بکنیم این است و ان‌شاءالله مثلاً خواهیم کرد(1400.10.19) علی صمیمی1400.11.7 با چین ارز ترجیحی ☑️ @ali_samimi71
بازنشر
🔰خلاصه ای از گعده دوستانه با جوانان پر سوال منصوریه...! 🔶 فعلا پنج جلسه از گعده حقیر با جمع دوستانه برادران منصوریه گذشت محور جلسات نکات مهم طرح کلی اندیشه رهبریست. ‼️ اما سوالات حاشیه ای و بعد از بیان کتاب جالبند...؟ ✔️ اگر رهبری قبل انقلاب اینگونه سخن میگوید پس چرا مشکلات مردم را باهمان معیارها مدیریت نمیکند؟؟ ✔️ شبهه دور خبرگان و شورای نگهبان و رهبری چگونه حل میشود؟؟ ✔️ آیا در ج ا ا راهی برای اعتراضات مردم پیش بینی شده؟؟ و...؟؟ 🖋 سعی میکنم جوابهایی که داده شده رو خدمتتون بفرستم اگه اشکال جوابی بود در خدمتم. این سه مطلب مهم رو به بحث گذاشتیم👇👇👇 https://eitaa.com/ali_samimi71/159 https://eitaa.com/ali_samimi71/161 https://eitaa.com/ali_samimi71/165 ☑️ @ali_samimi71
🔰 خلاصه گعده دوستانه با جوانان عزیز منصوریه ⁉️ در جلسه این سوال طرح شد که آیا ظرفیتی در قانون ما برای اعتراض مردم به سیاستهای دولت یا نهادهای دیگر وجود دارد یا خیر؟؟ ✅ در جواب و گرم مباحثه اینگونه بیان شد که طبق اصل 8 قانون اساسی همه آحاد ملت حق نهی از منکر و امر به معروف را دارند و این اصل هیچ نهاد یا شخصی را استثنا نکرده ⚠️"" در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. "" 🔰 در مورد نوع و چگونگی این اعتراض هم قوانینی وجود دارد که بیشتر برای این اصل طریقیت دارد مثل برخی مجاری قضایی به عنوان نمونه شکایت از یک نهاد به دیوان عدالت اداری که حق قانونی همه مردم است.یا آزادی رسانه و یا نظارت بر همه قوا توسط نماینگان مردم در مجلس و... ازین قبیل قوانینی که حق آحاد ملت است. ⛔️ اما در مورد تجمع اعتراضی که شاید مهمترین و موثرترین راه اعتراض در برخی شرایط باشد دچار چالش شدیم.به این عنوان که اجازه نمیدهند مردم در خیابان اعتراض کنند و گاهی با گارد امنیتی و نظامی مواجه خواهند شد. ✅ در جواب اینگونه جمع بندی شد که نظراتی برای این عرصه وجود دارد و یک راه حل 🔰 نظری میگوید: از طرفی دراصل 27 قانون اساسی حق تجمع اعتراضی به مردم داده شده اما با دو قید که مخل مبانی اسلام نباشد و بدون سلاح باشد. ⚠️""تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح ، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است ."" از طرفی هم اصل 4 قانون اساسی و اصل 9 در واقع کمک کننده و بازوی اصل 27 عمل میکنند. ⚠️ اصل چهارم میگوید: کلیه قوانین و مقررات مدنی ، جزائی ، مالی ، اقتصادی ، اداری ، فرهنگی ، نظامی ، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است. ⚠️ اصل نهم میگوید: در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت وتمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است . هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، نظامی وتمامیت ارضی ایران کمترین خدشه ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات ، سلب کند. 🔰 در واقع طبق این سه اصل تجمعی که همراه با سلاح باشد و مخل اسلام بوده و همچنین امنیت کشور را به خطر اندازد ممنوع است. ⛔️ ممکن است کسی دو اشکال کند: 1⃣ طبق آیین نامه وزارت کشور تجمع باید از شورای تامین مجوز بگیرد و مجوز هم فقط وقتی داده میشود که اشخاص حقوقی بوده و از احزاب رسمی و مجوز گرفته وزارت کشور باشند در واقع یک دور خنده دار پیش آمده که رسما وجود هرتجمعی را ازبین میبرد انگار باید برای اعتراض به یک نهاد از همان نهاد مجوز بگیریم که یک محال عرفیست در واقع انگار اجرای این اصل به میل و فکر مسئولین ربط دارد ممکن است مسئولی یک تجمع به حق اعتراضی را خلاف اسلام و امنیت کشور بداند ومجوز ندهد اما دیگری چنین نیندیشد به طور کلی درین بین مردم معترض باید دست به دعا باشند تا مسئولی خوش فکر بر راس کاربیاید و حق را به آنها بدهد🤷‍♂ 2⃣ادله امر به معروف و اصل 8 قانون اساسی مطلق است و شامل اشخاص حقوقی و حقیقی مجوز گرفته یا نگرفته میشود و نیازی به مجوز گرفتن نیست اینگونه حتی اشخاص حقیقی مستقل از هرگونه حزب و جناح هم اجازه تجمع دارند. هردو اشکال وارد است. اما اشکال دوم در قانون سال 94 اصلاح شد به این صورت که ""قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قانونی در ایران در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است که پس از شهادت علی خلیلی توسط مجلس ایران تصویب شد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در تیر ۱۳۹۳ از سوی هیئت رئیسهٔ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، کلیاتش در ۱۶ مهر همان سال و جزئیاتش در ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسید. شورای نگهبان در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ آن را تصویب کرد و علی لاریجانی در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ آن برای اجرا به دولت یازدهم ابلاغ کرد."" دو تبصره ذیل ماده 16 این قانون وجود دارد و نشانگر این است که اشخاص حقیقی هم میتوانند مجوز تجمع بگیرند حتی مسئولین اگر بی دلیل مجوزی ندادند مشمول مجازاتند. هرچند اصل مجوز گرفتن و اشکال اول پابرجاست. تبصره ها بدین شرحند:👇👇👇👇
⚠️ تبصره ۲ـ ستادهای استانی و شهرستانی می توانند درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر را بررسی و در صورت تأیید، نظر مشورتی خود را جهت صدور مجوز حسب مورد به استانداردی ، فرمانداری یا بخشداری ارسال کنند. ⚠️ تبصره ۳ـ هر گاه مسؤولان ذی ربط با تشخیص مراجع قضایی بدون عذر موجه از صدور مجوز موضوع تبصره های (۱) و (۲) استنکاف نمایند؛ مستوجب مجازات موضوع ماده (۵۷۰) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم ـ تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۲/۳/۱۳۷۵) می باشند. ✅✅ اما راه حل...! این یادداشت ادامه دارد.......... علی صمیمی 1401.4.11 ☑️ @ali_samimi71
👇👇ادامه یادداشت واره...👇👇 ✅ بنده هیچ راهی را بهتر از تحلیل و پیشنهاد استاد قنبریان برای حل مساله سراغ ندارم. 🔶 مشکل اینجا بود که تجمع مجوز میخواهد و عمده مجوز ندادنها بخاطر: 1.ترس مسئول مربوطه از ناامنی و خسارتهای احتمالیست. 2.دربدترین شرایط بخاطر بازخواست نشدن مافوق و بخطر نیفتادن پستش. 3. فهم ناقصی ازقید ممنوعه مذکور در قانون دارد یعنی مثلا کوچکترین تجمعی را مخل مبانی اسلام میداند ویا کوچکترین تجمعی را نافی امنیت معرفی میکند یعنی نگاه کاریکاتوری به آرمانها به این صورت که امنیت از عدالت و آزادی مهمتر جلوه داده شود. حال آنکه باید هندسه آرمانها تغییر نکند. 🔰 خوب راه حل هم چند لایه خواهد بود. استاد قنبریان در دو حوزه دانشی و رفتاری توضیحاتی دارند که قابل تامل است. 1⃣ در حوزه دانشی سراغ مهندسی آرمانها رفته و از اهمیت و جایگاه درست و اندازه ی هرکدام از آرمانها میگویند. شاه بیت جملات که منابعش هم تقدیم میشود این است که در همه مسائل و مصادیق ریز میتوانیم آرمانی را فدای یک آرمان دیگر کنیم چون افعال همه نسبی اند میشود گاهی عدالت را فدای امنیت کرد چونانکه حضرت امیر ع در ماجرای قاتلان عثمان کرد. و بالعکس. اما باید از همه این ترجیح ها و فدا کردن ها یک عکس هوایی بگیریم که درنهایت به سمت یک وضعیت عادلانه رهسپار شدیم یا خیر آیا درنهایت همه آرمانها با یک مهندسی منظم در جایگاه خود قرار گرفته و برای مردم قابل دسترسی اند یا خیر؟ اگر آری پس راه درست است. لذا اگر 40سال به بهانه اینکه «سوژه دشمنیم» یا «موجب تضعیف نظامیم» یا... عدالت و آزادی را ناقص کردیم و امنیت را بزرگ کردیم این یعنی آرمانها مهندسی و قابل دسترس که نیست هیچ بلکه یک کاریکاتور زشت و ناجور از آن ارائه داده شده که راه غلطیست. این در حوزه دانش که پیشنهاد میکنم این لینک ها را مشاهده بفرمایید درسگفتار عدالت جلسه اول https://eitaa.com/m_ghanbarian/2511 جلسه دوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2531 جلسه سوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2548 جلسه چهارم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2569 برای منبری ها و کسانی که این رویکرد را میخواهند در تاریخ و سیره اهل بیت دنبال کنند نیز این پنج جلسه را با عنوان «دش من» پیشنهاد میکنم این پنج جلسه رو با چنتا از طلاب به بحث گذاشتیم بسیار راهگشا و روشنگر مسیر بود. شب اول https://eitaa.com/m_ghanbarian/2458 شب دوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2460 شب سوم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2464 شب چهارم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2466 شب پنجم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2469 2⃣اما حل رفتاری قضیه یادداشت ادامه دارد.....! ☑️ @ali_samimi71