eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم #حجت_الاسلام_قنبریان 🔸 حا
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت! ۱۵۶ / چکیده بحث • مقدمه: جداکردن دنیا از آخرت، شرک است! وقتی دنیا مزرعه آخرت و آخرت ظاهر شدن باطن دنیاست پس جدا کردن این دو رویِ سکه خطاست. سکولاریسم اندیشه و انگیزه ای که دنبال انفکاک دنیا از آخرت است از مظاهر شرک است.۱ • هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم! اگر واقعیت این است که دنیا و آخرت، ظهر و بطن هم اند؛ پس او که بر مناسبات دنیوی ما حاکم میشود و مثل تور بزرگ ماهیگیری مارا به سمتی می کشد، بداند یا نداند ما را به بابی از آخرت حمل می کند: جهنم یا بهشت! آیه ۴۱ قصص از "ائمه ای که دعوت به جهنم می کنند" و آیه۲۸ ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل و و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر می دهد. • در خطبه۱۵۶ امیرالمومنین می فرماید: "اگر اطاعتم کنید، من شما را بر راه بهشت حمل می کنم ان شاء الله"(فاِن اطَعتُمُونی فَانّی حامِلُکُم ان شاء الله علی سبیلِ الجنه...) ❓آیا این حمل کردن، با تحمیل و اکراه است؟! نه! از طریق تسهیل مناسبات است. "وقتی صحبت از هدایت و راهنمایی و بیان حقایق دینی و مانند اینها می شود، می گویند آقا مگر ما موظفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله همین است. فرق حاکم اسلامی با حکام دیگر در همین است: حاکم اسلامی می خواهد کاری کند که مردم به بهشت برسند به سعادت حقیقی و اخروی و عقبایی برسند لذا راه ها را باید هموار کند. اینجا بحث زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحث کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است ما باید راه را باز کنیم، ما باید کار را تسهیل کنیم تا مردم بتوانند خودشان را به بهشت برسانند..."۲ ❓یعنی هیچ حکم الزامی و اجباری در اسلام نداریم؟! چرا داریم، یکی همین اجرای حدود شرعی۳؛ اما فلسفه اینها هم همان تسهیل است. با حد، سارق و زانی را به زور به بهشت نمی برند بلکه کار را برای جامعه تسهیل می کنند. حد سرقت، تجارت و ودیعه و عاریه و...را محترم می کند. حد زنا، نکاح را محترم و خانواده را مستحکم می کند تا مردم بتوانند راحت زندگی کنند و آخرت را تحصیل کنند. چنانچه قرآن قصاص قاتل را حیات زندگان می شمارد. (نمونه ای دیگر درباره زیارت و حج و قرآن و نماز را در فایل صوتی بشنوید) ⬅️خلاصه اطاعت از حاکم اسلامی باید به بهشت بیانجامد نه جهنم! فردا نپرسند چرا ربا خوردی و منظور بانکهای حکومت اسلامی باشد! ▫️یک تقسیم مهم: 1⃣ آنچه اجتهاداً به نظر فقیهِ حاکم درست است ولو اجتهاد دیگری(حتی فقیه حاکم قبل) غیر مجاز می شمرد(مثل گرفتن دیر کرد از سوی بانکها): ⬅️ این مکلفین و شهروندان را جهنمی نمی کند چون ما شیعیان احتمال خطا برای مجتهد را پذیرفته و با ادله قابل قبول ثابت شده برای فتوای خطا ،عذر هست 2⃣ آنچه در حکومت می گذرد و مطابق با فتوای هیچ مجتهدی حتی فقیه حاکم نیست! ⬅️ اینجا دو وظیفه برای حاکم و هست: ۲-۱. تلاش برای مطابق کردن قوانین و اجرا بر شرع و فتوا(همان تسهیل گری) ۲-۲. تا آنوقت، اعلان به مکلفان که آنچه می گذرد الزاما اسلام نیست! • نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب: -"...مجرد پخش[فیلم و موسیقی] از رادیو و تلویزیون حجت شرعی برای جواز محسوب نمیشود."۴ -"...گرفتنِ وام حرام با اذن حاکم شرع حلال نمیشود بلکه اذن او در این رابطه موردی ندارد..."۵ - درباره برهنه کردن کامل برای وارسی در برخی نهادها:" جایز نیست مگر اینکه به حکم قانون، الزامی باشد".۶ (قانون اینجا یعنی رسیدن به امضای فقهای شورای نگهبان) ⬅️ از همین روست که قانون گذاران مجتهد قانون اساسی برای برخی مناصب(مثل وزارت اطلاعات) شرط اجتهاد کردند؛ این یک اسم بی مسما و تشریفات خالی نیست ؛ باید اجتهاد او در همه کارهای این وزارتخانه بدود. نقض حریم خصوصی، تفتیش و شنود و... همه فقط در چارچوب درست و به قدر ضرورت نه به تشخیص یک مامور درست است! از این حیث خوب است باز گاندو را ببینید!(تبیین کامل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید) • قنبر در اجرای حد، سه ضربه شلاق بیشتر به کسی زد، امیر المومنین بلافاصله به او سه ضربه زد ۷؛ تا اجرا، مطابق تشریع الهی باشد و او مردم را به بهشت حمل کند! ......................... ۱.به پیام رهبر انقلاب به حجاج ۶۸/۴/۱۴رجوع کنید ۲.رهبر انقلاب ۹۳/۲/۲۳ ۳.ر.ک:۹۶/۶/۳۰ ۴.دفتر اسفتائات فرهنگی امام خامنه ای ص۲۴۳ ۵.اجوبه الاستفتائات س ۱۹۱۲ ۶.دفتر اسفتائات فرهنگی...ص۳۶۷ ۷.الکافی ج ۷ص۲۶۰ ☑️ @m_ghanbarian
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 دُش مَن! دُش من، عنوان سخنرانی های آخر صفر است. "دشمن" در فارسی مقابل "بَهمن" یعنی نفس شریر و بد است! این سلسه بحث حول این سؤال محوری است که: بخاطر دشمن چقدر می توان از منظومه و هندسه ارزشها دست برداشت؟! جلسه اول از ارزش والی (دور از چشم مردم شدن و فاصله گرفتن از آنها) بحث شد و اینکه را چه کنیم؟! در خطبه۶۲ حضرت امیر(ع) حفاظت قبول نمی کند ولی در سیره پیامبر(ص) محافظ هست!... نکته کلیدی بحث این شد که: حفاظت نباید به احتجاب بیانجامد! از ابتکارات امیرالمومنین و امام مجتبی(ع) در اینباره گفته شد... بحث از یک تحقیق علمی توسط گروهی در آمریکا خوانده شد که ثابت می کنند چگونه امام حسن(ع) با کلراید جیوه که معاویه از بیزانس سفارش داده بود ترور بیولوژیک میشود! مستندش را ببینید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱-دُش من.mp3
12.63M
💢 دُش من جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه اول سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ☑️ اصل بحث ما این است که چقدر اجازه داریم از ارزش‌های اصیل دینی مثل عدالت، آزادی، مشورت با مردم و... به بهانه وجود دشمن و دشمنی کنیم و اصلا آیا اجازه داریم یا نه و اگر اجازه داریم حدود و ثغورش چقدر است؟ تا کجا مجازیم نظم مولکولی و هندسی ارزش‌های دینی را به علت دشمنی دشمن تغییر بدهیم؟ ما تا چه حد مجازیم به خاطر وجود دشمن از ارزش‌هامان تنزّل کنیم؟ بعنوان مثال حفظ شخصیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی نظام دینی یک ارزش است و از آن طرف ارتباط مستقیم و رو در روی حاکم با مردم هم یک ارزش است. تا کجا می‌شود بخاطر حفظ شخصیّت‌ها، حاکمان را از مواجهه مستقیم با مردم منع کرد؟ 🔻در عهدنامه مالک اشتر امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید: فَلا تُطَوِّلَنَّ احْتِجابَک عَنْ رَعِیتِک (نباید آمد و شدت با مردمت کم بشود که نه بتوانی از کف جامعه مشکلات را بفهمی و نه مردم بتوانند مستقیم و بی‌پرده مشکلاتشان را با تو در میان بگذارند) فَاِنَّ احْتِجابَ الْوُلاةِ عَنِ الرِّعِیةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضّیقِ، وَ قِلَّةُ عِلْم بِالاْمُورِ (چراکه احتجاب حاکمان از مردم، باعث تنگی و در امور مردم می‌شود و سینه مردم را تنگ می‌کند و علمت در کارها کم می‌شود) وَ الاْحْتِجابُ مِنْهُمْ یقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَهُ (احتجاب باعث می‌شود اموری که مردم در مترو و اتوبوس و تاکسی می‌گویند به گوشت نرسد. فقط چند تا عدد و رقمی که زیر دستانت به تو می‌دهند را می‌فهمی و از حرف مردم در کف جامعه بی‌خبر می‌مانی) فَیصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکبیرُ وَ یعْظُمُ الصَّغیرُ، وَ یقْبُحُ الْحَسَنُ، وَ یحْسُنُ الْقَبیح ُ (بین والی و مردم سوء تفاهم شکل می‌گیرد. چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهمی هست، از نظر والی کم اهمیت می‌شود و چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهم و دغدغه اصلی نیست برای والی پراهمیت می‌شود؛ مثل پدر و فرزندی که همدیگر را نبینند.) 🔳 امر پسندیده‌ای نیست و به فتوای بعضی حرام است. از طرفی حاکم اگر بین مردم باشد، خب دشمن در بین مردم می‌تواند نفوذ کند و جان والی در خطر است. در بین این دو راهی چه باید کرد؟ مثلا در سیره پیامبر(ص) مواردی بوده است که حضرت رسول(ص) محافظ داشت؛ در دوره‌ای یک نفر در احد سه نفر محافظ داشت و محافظ داشتن منجر به احتجاب می‌شود ناخودآگاه. 🔹 امام علیه‌السلام وقتی به خلافت رسید که سه خلیفه قبل از او ترور شده بودند و خود حضرت هم تهدید به شده بود. معاویه جاسوس فرستاده بود در بصره و کوفه برای ترور حضرت. اشراف کوفه برای خیانت و ایجاد بلوا در کوفه از طرف معاویه اجیر شده بودند. حضرت چه باید می‌کرد؟ می‌توانست مثل خیلی از حاکم‌ها، محافظ و حجاب بین خودش و مردم درست کند و برای حفظ جان امام که کار لازم و واجبی هم هست، از مردم دوری کند؛ اما امام این کار را نکردند و دست به ابتکار جالبی زدند. حضرت زیر لباسشان، می‌پوشیدند. ایشان با این ابتکار هم اصول حفاظتی را رعایت کرد و هم بین ماند. حضرت علی(ع) اولین کسی است که خانه کوچکی درست کرده بود که کسی که حاجتی داشت نامه می‌نوشت و خود حضرت می‌خواند و حاجتش را برآورده می‌کرد. 🔴 با این ابتکارات، حضرات به ما یاد دادند به بهانه و دشمنی نباید از همه ارزش‌های دینی (مثلا در پرده نبودن از مردم) دست کشید؛ چون اسلام را از کفر، فقط وجود پیغمبر(ص) متفاوت نکرده است؛ بلکه این ارزش‌های دینی است که اسلام و نظام اسلامی را از کفر و نظام طاغوتی متمایز می‌کند و اگر به بهانه دشمن و دشمنی در نظام دینی از ارزش‌هایمان عدول کنیم، در حقیقت دشمن به خواست خودش رسیده است و نظام دینی ما را از ما گرفته است. ☑️ @m_ghanbarian
۲-دُش من.mp3
10.35M
💢 دُش من جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
پیوست جلسه دوم سخنرانی دُش من.docx
46.2K
📌پیوست جلسه دوم دُش من حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه دوم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک • حضرت زهرا(س) فرمود: طاعتنا نظاماً للمله: اطاعت ما نظام بخش آیین اسلام است(الفقیه ج۳ص۵۶۸) آیین، نظام هندسی و نظم مولکولی ای دارد که بسته به شرایط زمانه تغییراتی می کند گاه کلمه حق علیه یک جائر اولویت میشود گاه تعلیم و تعلم و... که در انسان ۲۵۰ساله معصوم مشاهده میشود. • اما اصول ثابتی هست که هیچ وقت نقض نمیشود و هیچ دشمنی نمیتواند آنرا بگیرد. دشمن، دشمنی اصلی خود را در به هم زدن این نظام قرار می دهد نه صرف دشمنی با آدم ها. حاضر بودند پیامبر را مقام و ثروت مکه دهند اما نظام ارزشی برآمده از بعثت او را به هم بزنند. "انما عماد الدین ...العامة من الامة"(نامه۵۳) یکی از آن اصول است. مردم ستون دین اند چه در جنگ چه در صلح چه در نهضت چه حکومت! نه امام حسین نهضت خود را بر مردم تحمیل می کند و نه امام علی(ع) بیعت خود را • یکی دیگر از اصول ثابت، عدالت است در خطبه۲۲۴ می فرماید اگر اقالیم هفت گانه را به دستم دهید به اندازه پوست یک جو در دهان مورچه ای ظلم نمی کنم • از سیاسه عدل، استقصاء در عدل یعنی فراگیری آن است؛ جستجوی همه موارد و نمونه ها. زنی از اشراف مدینه دزدی کرد،نزد پیامبر(ص) واسطه شدند تا حکم اجرا نشود، فرمود: قبلی های شما هلاک شدند چون وقتی شریفی دزدی می کرد، رهایش می کردند اما بر ضعیف اقامه حد می کردند. به خدا سوگند که اگر فاطمه(س) دزدی کند، دستش را قطع می کنم(طبقات الکبری ج۴ص۵۲) ⬅️ این کارها ظاهرا دشمن را بیشتر و تقویت میکرد اما به بهانه دشمن از آن دست برنمی داشت. ▫️دو تابلوی درس آموز ۱. وقتی دوستان و اصحاب می گفتند:"راعنا"(از "رَعَیَ" یعنی رعایتمان کن) یهودی در الفاظ عبری آنرا از "راعونه" می خوانند یعنی تحمیق مان کن، بقول امروزی ها خر مان کن! و این سوژه تخزیب جبهه اسلام میشد. آیه۱۰۴ بقره آمد و مسلمین را از این سوژه سازی ها برای دشمن منع کرد. ۲. اجرای حد شرب خمر بر نجاشی(هم دلاور صفین که عهد جنگ تا حد مرگ در رکاب حضرت امیر(ع) داشت و هم رسانه اصلی امام در هجو معاویه و مدح جبهه امام بود) او و قومش را دشمن کرد و به صف معاویه برد و رسانه پرقدرت شعر او علیه علی(ع) شد. عجیب اینکه تخریب نجاشی دسیسه معاویه بود تا شراب بنوشد یا شهادت علیه او دهند و جبهه علی(ع) تضعیف شود(المناقب ج۲ص۱۴۷و۱۴۸)۱ اما اینجا امام(ع) نگفت را تکمیل نکنیم و مثلا لاپوشانی کنیم یا مخفی حد اجرا کنیم تا سوژه تخریب دشمن نشود! ⬅️ عجیب است که بعضی در جبهه حق در این اصول ثابت، دشمن و پازل دشمن را بهانه می کنند تا عدالت در دانه درشتی یا موارد خاصی یا در اجرا نشود ؛ اما سوژه سازی زبانی و بیانی زیادی دست دشمن می دهند؛ در حالیکه آیه ۱۰۴ بقره از مثل کار اینها صریحاً نهی کرده است! (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) ............................ ۱. برای دیدن متن پیوست جلسه دوم رجوع کنید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 دُش من زده! در جلسه سوم سخنرانی های آخر صفر با تفسیر آیه۸ مائده به تفاوت فاحش دشمن شناسی از پرداخته شد. متاسفانه برخی از کسانی که بیشتر دشمن،دشمن و می کنند، دشمن زده اند تا دشمن شناس! دشمنیِ اصلی دشمن در به هم زدن نظم ارزشهای انقلاب است؛ مثلا به تصریح رهبر انقلاب جدا کردن مردم سالاری از دین سالاری! ای بسا کسی که بیشتر دشمن،دشمن می کند در تفسیر یا تقنین و اجرای اصول انقلاب جایی برای مردم نمی گذارد و باز به تصریح رهبر انقلاب حرف و خواست دشمن را پیش می برد! تقلیل پازل دشمن به سوژه سازی های رسانه ای دنباله های حقیر آنها در اپوزیسیون (و محکوم کردن هر مطالبه گری ارزشهای انقلاب بدین خاطر)، تنزل از دشمن شناسی به دشمن زدگی است! * صوت جلسه سوم را بشنوید و قضاوت کنید! * دهها فیش دیگر درباره مردمسالاری دینی و کم لطفی دوستانِ دشمن زده و توطئه دشمن برای گرفتن آن از ج.ا را اینجا بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/keyword-print?id=1046 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۱۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه سوم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️یک آیه محوری: "لایَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قوم علی اَلّا تَعدِلوا..." -لایجرمنّکم: یعنی شما را به جرم نیاندازد -شنآن: اغلب عداوت و دشمنی معنا کرده اند اما ظاهراً نام سبب بر مسبب است. الفروق فی اللغه در فرق بین عداوت و شنآن آورده، شنآن، طلب عیب کردن بر فعل دیگری از روی عداوت و دشمنی است. این معنا متناسب با شان نزول آیه "اِنَّ شانئَک هو الابتر" هم هست؛ چون او فقط دشمنی نمی کرد دنبال عیب گیری از پیامبر(ص) بود. ⬅️معنای آیه: عیب خواهی/جویی دشمن موجب به جرم افتادن شما نشود که عدالت نورزید! • این لزوم عدالت ورزی در هردو جانب تصویر دارد: - هم در جانب دشمن: مثلا مُثله اش نکنید، دشنام ندهید و... - هم جانب خودی و مردم! ▫️استعمال آیه توسط امیرالمومنین برای اجرای عدالت بر خودی! • نجاشی شاعر رسانه ای جبهه علوی و دلاور صفین به دسیسه معاویه دچار شد در پازلی که شراب بخورد یا شهادت علیه او بر شرابخواری اقامه شود!(بلغ معاویه انّ النجاشی هجاه فدَسَّ قوماً شهدوا علیه عند امیر المومنین انّه شرب الخمر.../ المناقب ج۲ص۱۴۷و۱۴۸)۱ • حضرت امیر(ع) علیرغم وساطت بزرگان طایفه بر او حد جاری کرد. و این موجب شد او و برخی از قومش به معاویه بپیوندند و اینبار رسانه اش علیه حضرت امیر(ع) بکار افتند! در اعتراض دوستان نجاشی فرمود: او مردی از مسلمین بود که حرمت حریمی از خدا را شکست و بر او حد جاری شد تا کفاره گناهش باشد خداوند متعال می فرماید: لایجرمنکم شنآن قوم علی الّا تعدلوا ⬅️ یعنی سوژه سازی معاویه و دسیسه دشمن مانع نشود که عدالت بر دوستان جاری کنید! ▫️معنای جدید پازل دشمن! معنای پازل دشمن فقط این نیست که مطالبه ای را اگر رسانه دشمن پوشش داد، پازل دشمن باشد. رهبر انقلاب فرمود: آنها[دشمنان] حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دموکراسی روی یک عَلَم برافراشته شود سعی آنها این است که بین مردم سالاری و دین فاصله ایجاد کنند"(۸۲/۳/۱۴) ⬅️ پس کسانی که در تفسیر یا تقنین یا اجرا از نقش مردم می کاهند هم پازل دشمن را کامل می کنند!۳ ▫️سیره امام مجتبی(ع) وقتی دائم سران سپاه خریده میشوند، جاسوسها بین لشکرند و حتی معاویه نامه خیانت فرماندهان را می فرستد، به چشم اهل سیاست جای استبداد و زهرچشم گیری و حلقه سازی های امنیتی است اما امام حسن(ع) در این شرایط هم برای ادامه یا صلح به سیره رسول الله، از مردم مشورت گرفت! و اصل عدم تحمیل را رعایت کرد. گرچه به آنها گفت پیشنهاد معاویه نه انصاف است نه عزت! با وجودی که سپاه قیس هنوز می جنگید، وقتی مردم گفتند البقیه البقیه!(باقیمانده را نگه دار) پذیرفت...(تفصیل ماجرا را در فایل صوتی بشنوید) ................. ۱و۲. به پیوست جلسه دوم رجوع کنید ۳. سخنان رهبر انقلاب در ۱۴خرداد ۱۴۰۰صریح در این معناست. ☑️ @m_ghanbarian
۴-دُش من.mp3
11.84M
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه چهارم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️آیه محوری دیگر "فاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک وَ لاتَطغَوا انّه بما تعملون بصیر"(۱۱۲هود) - استقامت مقابل دشمن، جهاد کبیر است. مقاومت بر سر نگهداری آن نظم ارزشها و هندسه منتظم آرمانها، استقامت است در تفسیر آیت الله خامنه ای: "در تعبیر قرآنی، این پایبندی به ارزشها را استقامت نام نهاده اند"(۹۵/۳/۱۴) ▫️نکات آیه • این تعبیر در سوره شوری هم هست اما در سوره هود "و من تاب معک" دارد که آنجا نیست. یعنی مقاومت پیروان و دستگاه اداری و تشکیلات را هم از پیامبر(ص) خواسته است اما در شوری فقط استقامت خود پیامبر را خواست. • اینجا تعبیر "لا تطغوا" دارد یعنی طغیان نکنید اما آنجا تعبیر "لا تتبع اهوائهم" یعنی تبعیت تمایلات کفار را نکن. پیامبر فرمود: این آیه سوره هود(نه شوری) پیرم کرد! ▫️دو قید مهم ۱. "کما اُمرت" : صرفاً تاکید نیست که استقامت کن. بلکه "ما" مفید معنایی است یعنی استقامت به طرزی خاص، نحوه ای خاص، طوری خاص؛ استقامت استاندارد اسلام! ۲." لا تَطغوا": نه یعنی با از استقامت سرمپیج و طغیان نکن؛ یعنی در استقامت، طغیان نکن! افراط و انحراف در استقامت ممنوع! رعایت استاندارد استقامت اسلامی لازم! ▫️تفسیر رهبر انقلاب: " ، ملاک ما باید فاستقم کما اُمرت باشد. به هیج وجه عدول از مبانی و عدول از ارزشها جایز نیست. اهداف، اهداف الهی است و هیچ تردید، شک یا ارتدادی از این اهداف جایز نیست؛ بایستی تکامل،اصلاح،تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه های همیشگی ما باشد، ببینیم کدام روش ما، ولو به آن عادت کرده باشیم، غلط است، آنرا عوض و اصلاح کنیم"(۸۳/۶/۳۱) • اگر عدالت، آزادی، مردم سالاری و... جزو اهداف انقلاب بوده، بنام استقامت مقابل دشمن نباید از آن کاست (نمونه ها و گریزهای سیاسی اجتماعی را در فایل صوتی بشنوید) • دعوای دو نظام(الهی و طاغوتی) دعوای دو منظومه ارزش است نه دعوای آدمها. یکطرف نظام علوی است که می گوید: "لاتکفّوا عن مقاله بحق" : گفتن حرف حقی را ازمن دریغ نکنید ! یک طرف نظام اموی-مروانی که عبدالملک مروان می گوید: "لایامرنی احد بتقوی الله الا ضربتُ عنقه: کسی مرا توصیه به تقوا نکند که گردنش را می زنم! • نمونه آقازاده عمروعاص در زمان خلیفه دوم و زدن پسر مصری را در فایل صوتی بشنوید۱ • نمونه ساره آوازه خوان و جاسوسی اصحاب پیامبر و در عین حال حذف نکردن "شاورهم فی الامر" با عموم مردم در سیره نبوی را در فایل صوتی بشنوید۲ ........................... ۱. این ماجرا غیر از کتب تاریخی مورد تمسک شهید مطهری(پیرامون انقلاب اسلامی ص۴۲) آیت الله خامنه ای (خطبه نماز جمعه۶۵/۹/۱۴) بوده است که نباید مردم از آزاد بودن به استعباد و برده صفتی درآورده شوند. ۲. ر.ک: مجمع البیان ج۹ ص۴۰۴ * پیوست: فیش های تفسیری رهبر انقلاب درباره آیه ۱۱۲ هود را اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=11&npt=7&aya=112 ☑️ @m_ghanbarian