محسن قنبریان
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت2⃣ *طبقه متوسط اقتصادی در ایران: • نیازهای اولیه معیشت اولویت اولش نی
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت3⃣
*نسبت عکس مشارکت اقتصادی و مشارکت سیاسی:
• در حالیکه متوسط مشارکت اقتصادی حدود ۴۰٪ است، متوسط مشارکت سیاسی حدود ۷۰٪ بوده است.
• دیدیم: طبقه متوسط (یعنی مشارکت جویان اقتصادی) به مرور کاهش مشارکت سیاسی یافتند!
• و متوسط مشارکتهای سیاسی، بیشتر از طبقات کم بهرمند (با مشارکت اقتصادی کمتر) بود!
• جذب طبقه متوسط به مشارکت سیاسی در ۷۶ و۸۰و۸۵ و ۹۲و۹۶ و قهر مضاعف آنها در دو انتخابات اخیر(دولت و مجلس) معنای خاص خود را دارد.
در انتخاباتی که دمکراتیک تر و در راستای همسان سازی اقتصاد و سیاست تشخیص داده باشند، مشارکت بهتری دارند.
• قهر طبقات محروم در انتخاباتهای اخیر نیز معنای خاص خود را دارد!
بعد از ۴دهه اعتماد به صندوق رای برای تحقق آرمانهای انقلاب، کم کم ممکن است شک و تردید جایش را بگیرد!(البته درصدی هم سهم کروناست)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت3⃣ *نسبت عکس مشارکت اقتصادی و مشارکت سیاسی: • در حالیکه متوسط مشارکت
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت4⃣
*تعارض سیاستهای حاکمیت در اقتصاد و سیاست:
• از طرفی ترویج اقتصاد سرمایه داری ، طبقه متوسط را بزرگتر و مطالبات آنها در حکمرانی برای دموکراسیِ بیشتر را جدی تر می کند!
• از طرف دیگر، سیاست دمکراسیِ کنترل شده و نظارتی در مشارکت سیاسی، آنها را پس میزند!
• از آن سو اقتصاد لیبرالی، طبقات پایین را محرومتر و دلسردتر می کند که ساکت، ممتنع یا مخالف شوند و حتی اعتراض خیابانی کنند!
• از سوی دیگر، خروجی نظارت انتخاباتی، استمرارِ ، بخشی از آدمها و سیاستهای موجود میشود!
القاء طبقه متوسط، کارگر می افتد که صندوق رای چیزی را عوض نمی کند! پس مشارکت کاهش می یابد.
*نمودارهای نظرسنجی هم گویای این واقعیت است که هرچه صورت بندی انتخابات شکل نهایی خود را میگرفت افت معنادار مشارکت یا عدم رشد آن جدی تر می شد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت4⃣ *تعارض سیاستهای حاکمیت در اقتصاد و سیاست: • از طرفی ترویج اقتصاد
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت5⃣
*جمع بندی:
• سه سناریو در ذهن و عمل برخی رجال جمهوری اسلامی در خصوص انتخابات:
۱. اقتصاد سرمایه داری با دمکراسی تک حزبی کنترل شده مثل چین و حتی کاپیتال سلطانیزم مثل امارات!
تنزّل ولایت به پیشوا و اشتهای ساخت "ولایت موهوم اداری" در حکمرانی(۱) و هضم "نظام انقلابی امت و امامت" در "نظام دیوانسالار" شاخصه این سناریوست.
۲.آرزوی دمکراسی های اروپایی مبتنی بر طبقه متوسط در اقتصاد و سیاست !
"دمکراسی در خانه، صلح در جهان" ، شعار این طیف بوده است. "مشروطیت ولایت" و ملکه سازی آن و جانشینی جامعه مدنی و ساخت قدرت از چالش طبقه متوسط و مرفه با حاکمیت راهبردشان بوده است!
۳. احیا و تکمیل مردمسالاری دینی با جمهوریت در اقتصاد و سیاست!
جهت داری ولایت و "ولایت مطلقه" برای تامین مصالح عامه و "اصالت" نظام انقلابی امام و امت مقابل نظام دیوانسالار و رفتن به سمت "نظام انقلابی" وجه اصلی مردمسالاری دینی است. ورود قانونی به نفع عموم مردم بجای تنفیذ دیوانسالاری یک لازمه آن در گذار است. جمهوریت اقتصادی با "تعاونی های فراگیر مردمی" و تاثیر جدی بر جریان حکمرانی با "شوراهای متعدد و متکثر" دهقانی و کارگری و دانشجویی و...راهکار شدنی آنها بوده است.
.......................................
۱)https://b2n.ir/p45022
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔷 تغییر ! امیرالمومنین(ع):"...لَیسَ کُلُّ مَن رَمَی اَصَابَ، اذا تَغَیَّرَ السُّلطانُ تَغَیَّرَ الز
🔶 تغییر ۲
بنظر بنده: دولت روحانی اصلاحاتیُّ الحُدوث و اصولگراییُّ البقاء بود!(۱)
اگر مشکلش صرفاً به کم تحرّکی و تنبلی فروکاسته و دولتی چابک و کارا در همان خط و مشی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جایش بنشیند؛ بازتولید جهش یافته همان دولت را خواهیم داشت!
اگر بدبینی نباشد، شاید دیدارهای مکرر و نامتعارف دولت با رئیس جمهور منتخب، نیمه پیدای آن تکاپو باشد!
تغییر و تحول وعده داده شده، فقط تغییر آدمها و میزان دوندگی ها نبوده، تغییر رویکردها و سیاستها بوده است، که ان شاء الله محقق شود.
......................................
۱. یعنی اصلاح طلبان رأی اش را تامین کردند اما اصولگرایان نگهش داشتند از تایید صلاحیت تا همراهی در برجام و محفلی کردن تصمیم سازی (ipc، شورای سران و مصوبه بنزینی و...) تا عدم استیضاح و تذکر ترک فعل و...!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 1⃣
شهید بهشتی:
《در دوره پس از پیامبر اسلام(ص)، امامان معصوم منصوص و منصوب اند ولی با اینکه تعیینی است، تحمیلی نیست...
ولی امروز در این عصر غیبتِ امامِ معصومِ منصوبِ منصوص، در این عصر، امامت، دیگر تعیینی نیست؛ تحمیلی هم نیست؛ بلکه شناختنی و پذیرفتنی یا انتخابی است.》(مبانی نظری قانون اساسی ص۴۸و۴۹)
《در جامعه مسلکی کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را به عنوان زیر بنای اول پذیرفته است. دقت کنید که در اینجا هم حکومت برخلاف خواست اکثریت بر سرکار نیست؛ اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است؛ اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است نه با تمایلات اکثریت. این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی است، در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد. لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست》(ولایت،رهبری،روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱)
#ولایت
#جمهوریت
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 بهشت ی 2⃣ #مصلحت_مردم ☑️ @m_ghanbarian
🔰 کار ورزی:
ای کاش مخاطبان فرهیخته این تقسیم بندی منطقی و اسلامی شهید بهشتی را بمثابه یک فرم ارزشیابی برای وقایع و تصمیمات حکومتی سالهای جاری قرار دهند و در سالگرد آن شهید مباحثه اش کنند:
1⃣ برای تمنیّات برخلاف ارزشهای اسلامی که نباید دچار عوام فریبی شد، مثالی سراغ دارید؟!
❓آنچه حول و حوش حجاب می گذرد و برخی مسئولان، روحانیون و شخصیت ها را منفعل کرده و برخی را تا مرز عدم وجوب هم برده، مثالی از این قسم نیست؟!
2⃣برای تمنیّاتی که ناسازگار با قوانین اسلام نیست اما مسئولان آنرا مصلحت مردم ندیده اند نمونه سراغ دارید؟!
در اینجا به نظر شهید بهشتی، اول باید مسئولان نظرات خود را با مردم در میان بگذارند و اکثریت را پذیرای آن کنند!
❓آیا #مصوبه_بنزینی و حوادث خونین و شکاف اجتماعی بعد از آن مثال روشنی از نقض این آموزه نبود؟!
❓آیا مصاحبه های سخنگوها(دولت و شورای نگهبان و قضاییه و...) #اقناع_اکثریت دارد یا تکرار کلیشه ها؟!
*⃣اگر روشنگری مسئولان(!) سودمند نیافتاد، شهید بهشتی رعایت سه نکته در تصمیم گیری را لازم می داند:
الف)رعایت خواست مردم، خود مصلحتی پرارزش است که پیوند قلبی میان مردم و حکومت را تقویت می کند⬅️ باید مقایسه کنند آیا آن مصلحت درخواستی مسئولان، واقعا از این مصلحت پیوند مردم با حکومت ارزشمندتر است؟!
❓در این مورد نمونه و مثال سراغ ندارید؟!
به تجربه گذاشتن #مذاکره_با_آمریکا توسط رهبر انقلاب برای نسل معاصر(که شعار انتخاباتی کاندیدای۹۲و۹۶بود)، یک نمونه از این نبود؟!
رعایت خواست و انتخاب مردم ارزشمند تر از معطل شدن ۸ساله در برجام و عهد شکنی های آمریکا نبود؟!
ب) مسئولان باید یاد داشته باشند که قدرت تشخیص مردم مکتبی در مسائل سرنوشت سازشان، بسیار زیاد و از تشخیص افراد معدود مسئول، به واقعیت و حقیقت نزدیکتر است.
❓آنچه از صحنه نهایی رقابتهای #انتخابات۱۴۰۰ مردم فهمیدند را تخطئه کنیم؟!
حتی اگر همین آرایش نهایی مصلحتشان بود(!) آیا مثالی برای این مورد نبود؟!
البته همه اجزای دخیل گفتند مصلحت نسنجیده و مُرّ قانون رعایت کرده اند!(۱)
❓ اما آیا اقلا از قضا و عملا تشخیص افراد معدودِ مسئول[ولو قانونی] جای تشخیص مردم مکتبی در مسائل سرنوشت سازشان ننشست؟!
❓آیا نمی شد با تشخیص مردم همین نتیجه را گرفت؟!
ج)تصمیمات برخلاف خواست مردم -هرچقدر موافق با مصلحت آنها باشد- در مقام اجرا با دشواری رو برو میشود؛ بنابراین عملاً تامین مصالح واقعی مردم میسّر نیست!
❗️در سیاستهای اقتصادی و مالیاتی و بورس و... مثالهای متعدد می توان برای این مورد جست!
*در این مثالها متوقف نشوید...!
..................................................
۱. امام خمینی در ۱۱شهریور۶۳ در دیدار با شورای نگهبان در چند خط سخن بیش از سه بار "توجه به افکار عمومی"،"انتزاع اجتماعی از کار آنها"و"قضاوت همگانی" درباره عملکرد شورا را گوشزد کردند(ر.ک: صحیفه امام ج۱۹ص۵-۴۲)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2164
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۳
☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 3⃣
عوامل گسترش ایمان در جامعه:
شهید بهشتی:
《برحسب آنچه از میان عوامل گسترش دهنده ایمان می شناسم، هیچ عاملی را از نظر قدرت و وسعت میدان اثر به اندازه ایمان رهبر و بعد هم کادرهای متصل به او نشناخته ام. استدلال قوی و مطالب متقن البته ایمان آور است، اما بُعد و برد اثرش به اندازه آن ایمان راستین تابنده و فروغ داری که از قلب کانون و کانون قلب رهبر فرا می تابد نیست...
عامل دومی هم در موفقیت یک نهضت وجود دارد و آن هم خیلی ایمان آور است: بینش درست رهبر نهضت در برخورد با حوادث، تفسیر وقایع و تدارک و آمادگی برای برخورد با آن وقایع می باشد》(ولایت،رهبری،روحانیت ص۲۲۴و۲۲۵)
#ایمان_جامعه
☑️ @m_ghanbarian
✅ شطح!
واکسن ریسک داشت و دوستان نگران آن جان عزیز، اما این جلوداری رهبر انقلاب فقط کووایران را مفتخر نکرد، آرمان پیشرفت را جهش داد. بیشتر از همه جلسات غیر رسمی و جملات آتشین ("در دفاع از حرکت علمی کشور تا نفَس دارم ذره ای کوتاه نخواهم آمد") این کارِ عملی با ریسک و نگرانی اش، آرمان پیشرفت را جان داد.
داشتم فکر میکردم حضرت آقا برای آرمان عدالت، آزادی و جمهوریت در این تراز چه هزینه ای می تواند بکند؟! تا آنها هم جان بگیرند، عقب ماندگی شان از "پیشرفت" جبران شود!
سخنان آتشین و جلسات آزاد گفتگو و تحمل مخالف و امثال آن البته داشته و دارند اما هنوز "آزادی نقد" و "عدالت خواهی از هرجا" و "جمهوریت" واکسینه نشده است!
تصور میکردم مثلا اگر بیت امام در بدو امر، امام را از شکایت شهروند خرمشهری از ایشان مطلع می کرد و علیرغم ایراد حقوقیِ شکایت، اجازه حضور در دادگاه به امام داده میشد(۱)؛ بنظرتان مصونیت نابجای مسئولین برای همیشه برچیده نمی شد و اصل برابری واکسینه نمی شد؟! اتفاقی که در حکومت علوی افتاد!
به جایی نرسیدم! اما می دانم عمل یک رهبر کار یک لشکر می کند مثل واکسن امروز!
.............................................
۱)https://b2n.ir/u77399
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 4⃣
تز سیاسی انقلاب ۱
شهید بهشتی:
《جامعه ما یک جامعه اسلامی است، می خواهد با اسلام اداره شود و در راه اسلام بماند. آن هم اسلام راستین؛ اسلامی که فقهای متخصص در شناخت اسلام، که با تقوا، روشن بین و آگاه به مسائل روز باشند برای مردم بیان می کنند... فقیهی با چنین خصلتهایی در راس قوه مدیریت مملکت قرار می گیرد...
این فقیه را مردم باید بپذیرند. فقیهی که اکثریت قاطع ملت او را به رهبری پذیرفته باشد می شود رهبر...
بعد شما مردم از میان کسانی که واجد شرایط باشند یک رئیس جمهور انتخاب می کنید...
رئیس جمهور منتخب شما و نمایندگان منتخب شما یک دولت انتخاب می کنند...
ملاحظه می کنید دولتی که قدرت را در دست میگیرد از سه طریق زیر نظر شما ملت است:
یک؛ از طریق رهبری فقیه، آگاه، عادل، منتخب.
دو؛ از طریق رئیس جمهور منتخب.
سه؛ از طریق نمایندگان منتخب.
ولی ماجرا به همین جا تمام نمی شود. برای اینکه اینها فقط می توانند نخست وزیر و وزرا و معاونین را کنترل کنند، اما کارمند دولت در فلان روستا یا در فلان گوشه شهر دور افتاده را چه کسی کنترل کند؟... شوراها!》
(ولایت،رهبری،روحانیت ص۲۴۵تا۲۴۷با تلخیص)
#نظارت_مردم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 بهشت ی 4⃣ تز سیاسی انقلاب ۱ شهید بهشتی: 《جامعه ما یک جامعه اسلامی است، می خواهد با اسلام اداره شو
💠 بهشت ی 5⃣
تز سیاسی انقلاب ۲
شهید بهشتی:
شوراها
《ما مکرر گفته ایم که نظر ما این است که باید شوراهای برخاسته از مردم، اداره کننده و نظارت کننده واقعی این انقلاب باشند. ولی البته شوراهایی که شما مردم انتخاب کنید...
بیایید یک سیستم نظارت و هدایت از متن توده در همه جا به وجود بیاوریم تا به این بازرسی های از بالا، کمتر احتیاج داشته باشیم. شوراهای کارخانه ها، شوراهای ادارات و موسسات و شرکتها، به نظر ما از لوازم یک انقلاب اسلامی و مردمی است.》(ولایت،رهبری،روحانیت ص۲۴۸)
《دخالت مردم در تعیین سرنوشت و اداره امورشان تا آخرین حد ممکن باید گسترش پیدا کند. یعنی نظام باید تا آنجا که می شود به دست خود مردم اداره شود.
در جامعه باید مدیریتی به وجود بیاید که، در عین نظام داشتن، همبستگی داشتن، سلسله مراتب داشتن، انضباط داشتن، در آن سانترالیسم و مرکزیت به حداقل برسد》(مبانی نظری قانون اساسی ص۷۶)
#نظارت_مردمی
#اداره_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 6⃣
شهید بهشتی:
《ضرورت تشکیلات اسلامی اصیل و ضرورت اینکه در طول رهبری باشد نه در عرض آن. این تشکیلات باید تحقق بخشنده نظام امامت و امت باشد، چون نظام اسلامی ما، نظام امت و امامت است؛ نه اینکه معارض امامت باشد》(ص۲۲۶)
《این تشکّل باید در طول امامت باشد نه در عرض آن. مجموعه سامان یافته ای از انسان های معتقد به امامت و امامِ وقت که در رابطه با امام وقت، هرنوع توضیح و تذکر و نصیحت دلسوزانه را عمل کنند، رودربایستی به کار نبرند. به حکم تعهد الهی، هرچه به نظرشان می رسد به امام بگویند؛ اما در هر مورد امام تصمیمی بگیرد، آن را مخلصانه و دلسوزانه اجرا کنند، نه اینکه در مقابلش بایستند》(ص۲۳۶و۲۳۷)
《انتقاد بر امام، تذکر به امام، نصیحت به ائمه مسلمین، که اصلا واجب است...در نهج البلاغه از علی(ع) نقل می کند که آن حضرت از مردم می خواهد که از او انتقاد کنند وبه او تذکر دهند؛ اما همانوقت که انسان تذکر می دهد، می داند که تذکر می دهد ولی تصمیم گیری با کیست؟ با رهبر است》(ص۲۳۴)
《ما بیش از آقای بنی صدر و آقای بازرگان با امام سرمسائل اداره جمهوری اسلامی بحث کرده ایم، خیلی آزادتر. این را خود آقای بازرگان هم می گفتند... ما هنوز همان رابطه طلبگی را با امام حفظ کرده ایم؛ اما در پایان وقتی ایشان تصمیمی گرفتند، دیگر با ایمان اجرا می کنیم》(ص۲۳۵) [گزیده ای از صفحات حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها]
#تعهد_اسلامی
#تربیت_اسلامی
#نه_افراط_نه_تفریط
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 بهشت ی 6⃣ شهید بهشتی: 《ضرورت تشکیلات اسلامی اصیل و ضرورت اینکه در طول رهبری باشد نه در عرض آن. ای
🔰سه توضیح بر فرمایش شهید بهشتی:
(بهشت ی ۶)
1⃣ تشکیلات و احزاب در طول ولایت نه در عرض آن:
در طول ولایت، یعنی خود و تشکیلات را در راستای طرح و اراده کلی ولیّ جامعه تعریف کردن و تلاش برای تحقق بخشی به نظام امت و امامت ؛ در عرض یعنی من یکی رهبری هم یکی!
• گاه بشکل فردی و خصائص اخلاقی بروز می کند. شهید بهشتی در همین صفحات در تفاوت مثل خود با مثل بنی صدر و بازرگان می گوید:《ایشان[بنی صدر] در نوار گفتند:"من بزرگترین اندیشه معاصرم!" بعد هم با یک فاصله گفتند:"این کتاب تضاد و توحیدی که من نوشته ام، بزرگترین اثر قرن است!" خوب کسی که اینقدر خود بزرگ بین است در راستای امامت قرار می گیرد؟! این در طول امام قرار می گیرد؟! نه این در عرض امام قرار می گیرد》(همان ص۲۳۴)
• گاهی هم بشکل نظریه، تشکیلات و احزاب در عرض ولایت تئوریزه می شود:
پس از رحلت امام مردانی از جمهوری اسلامی، ولایت فقیه امام را منحصر به فرد و از مجموع خصائص او و رهبری کاریزماتیک دانستند؛ نه ولایت فقه و عدالت. لذا برای راهبری توده، به جامعه مدنی "در عرض رهبر" قائل شدند. جامعه مدنی و مجموعه احزاب و مطبوعات و... در این تئوری الزاما تحقق بخشنده نظام امامت و امت نیست و در عرض آن است! (برای تفصیل دراینباره کتاب هفت موج اصلاحات دکتر حمید پارسانیا را بخوانید).
2⃣تعهد اسلامی
طرح و اراده کلی شایسته ترین رهبر هم با بحث و نقد، پخته تر و بی نقص تر می شود؛ و ذیل آن شدن را آسانتر و نجات بخش تر می کند.
شهید بهشتی خیرخواهی، تذکر و نقادی رهبران جامعه را اگر مخلصانه و دلسوزانه باشد، عین تعهد به خداوند و اسلام و حقیقت می داند. نامه انتقادی او و یارانش به امام یک نمونه از سبک ولایت پذیری خردمندانه اش بود(۱). این قسمت از منظومه تفکری ایشان، قسمت قبل را تکمیل می کند.
در اینجا هم تفکری هژمونیک، نقد، درون پیروان ولایت را تقبیح و ذوب شدن در ولایت را بیشتر رایج می کند. نا پخته تر ها از انگاره عصمت و عصمت استراتژیک رهبری می گویند؛
بعضی ائمه جمعه مشهور گرچه از عصمت نمی گویند اما کسانی که با انکار عصمت رهبری، نقدی کنند را "یا دیوانه! یا دشمن و در صدد قدرت یابی و یا ابزار دشمن برای هدف قرار دادن ستون خیمه نظام و سرجمع رویارویی با پیغمبر(ص)" خطاب می کنند(۲)
در حالیکه خود رهبر انقلاب هرگز چنین نسبتی با امام نداشته و ذوب در ولایت را بی معنا می خواند(۳). صراحتا می گویند:《من به شما عرض بکنم، هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست؛ از این واضح تر؟! من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد عده ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند》(۹۱/۵/۱۶)(۴)
آن نگاه سنگین علیه بررسی و نظر کارشناسیِ مغایر نظر رهبری غیر از تملق، ولایت گریزی های مضحک و نقاشی شده ای را هربار در جبهه انقلاب نمایش می دهد مثلا برخی موافقان طب اسلامی و ضد پزشکی مدرن و واکسیناسیون، چه جهد بلیغی(!) می کنند تا عمل واکسن رهبری را خطا و در عین حال ایشان را مصون از خطا نگه دارند! درباره پروتکلهای کرونا و عزادری و زیارت هم همین را شاهد بوده ایم!
اما در مقابل نقد اصل سیاستهای۴۴ توسط یک استاد اقتصاد اسلامی(حسن سبحانی) با همه وزان و سابقه ولایی اش را کافی در طرد او یا احیانا رد صلاحیتش می دانیم!
بهشتی کنار آن ذیل ولایت و در طول ولایت تعریف کردن خود و تشکیلات به این تعهد اسلامی درقبال حقیقت و واقعیت هم سفت معتقد بود.
3⃣تأدب اسلامی
تکه دیگر منظومه تفکر او این است که تذکر و نقد و بررسی اش با رهبری همراه با تأدب اسلامی است. یعنی موهم تضعیف و خودنمایی نیست. حتی اگر علنی باشد، از جنس مباحثات طلبگی است. در همین صفحات یادشده از مباحثه و مناقشه سر درس آیت الله بروجردی مثال می زند که در عمل با وجود اشکالات طلبگی، به فتوای او عمل می کردیم!
بعدتصریح می کند در جمع بندی و تصمیم این رهبر شایسته و منتخب است که تصمیم می گیرد و ما با ایمان عمل می کنیم.
اینجا نیز برخی بنام آزادی نقد و بررسی، به تضعیف و نافرمانی عملی روی آوردند!
از مصاحبه با بیگانگان تا اردو کشی خیابانی و مخالفت عملی، نقد و تذکری که بهشتی می خواست را شرطی کرد. این افراط، در شکل گیری تفریطی که بیان شد بسیار موثر واقع شد!
پی نوشت:
۱.http://tarikhirani.ir/fa/news/1420
۲.http://alamolhoda.info/post/1959
۳.https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=3235&nt=2&year=1383&tid=1031
۴.https://eitaa.com/Jahade_tabeini/7220
جمله من استالین نیستم در سایت ایشان نیست
🔺مطالب مرتبط:
چگونگی نقد و انتقاد عقلائی
سه بررسی لازم برای نقد و انتقاد حکومت و حاکمیت
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۶
☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 7⃣
تز اقتصادی انقلاب
شهید بهشتی:
《پرسیده اید، طرح اقتصادی شورای انقلاب و رهبری انقلاب، طرح اقتصادی اسلامی برای مبارزه با فقر و محرومیت چیست؟...
تز اقتصادی ما برای بیرون بردن جامعه مان از بن بست فقر و محرومیت، خلاصه می شود در این بیان که دولت اسلامی جمهوری ما در برابر هر انسانی که می خواهد کار مولّد انجام بدهد، چه کار کشاورزی باشد، چه کار صنعتی باشد، چه کار خدماتی، وظیفه دارد برای هرکس که می خواهد کار کند سرمایه و ابزار کاری را فراهم کند که در اختیار خود او باشد. کشاورزان ما در جمهوری اسلامی باید روی زمینی کار کنند که متعلق به خود آنها باشد. کارگران ما در جمهوری اسلامی باید با ابزار کار و سرمایه ای کار کنند که متعلق به خود آنها باشد.》(ولایت،رهبری،روحانیت ص۲۴۳)
#اصل۴۳_قانون_اساسی
#سرمایه_کارگری
☑️ @m_ghanbarian
27.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 مردمسالاری دینی در نهج البلاغه
#مصاحبه_حجت_الاسلام_قنبریان_با_فکرت_مدیا
تاریخ مصاحبه: ۲۰خرداد۱۴۰۰
• جمهور مردم، عمود دین اند!
• جمهور مردم انزوا را از امامت گرفتند نه شورای فلان و چند حزب اللهی!
• هرجا نخبگانی جای مردم نشستند، شایستگان حذف شدند؛ برترینش امیرالمومنین(ع)!
• بهترین راه کشف صالحین هم مردم اند!
• مردم متن تخصصی قانون اساسی را می توانند تشخیص و رای دهند، رجل مذهبی سیاسی را نمی توانند؟!
• شورای نگهبان با نظارت استصوابی را قبول دارم، اما باید زمینه انتخاب گسترده تر مردم فراهم شود.
• منطقه های تاریک از چشم مردم با شورای نگهبان...
• و الا حرکت پاندولی اتفاق می افتد. مداخله بیشتر زمینه پس زدن بیشتر میشود!
💢لینک مصاحبه کامل
https://www.aparat.com/v/0LnyT
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ امکان عدم موافقت رهبری با نظرات شورای نگهبان، شرعا چه نتیجه ای دارد؟!
#یادداشت_فقهی_نه_صرفاً_سیاسی
○رهبرانقلاب:
《حالا بنده ممکن است با بعضی از این نظرات شورای محترم نگهبان موافق هم نباشم، اما شورای نگهبان بر طبق وظیفهی دینی عمل میکند، بر طبق قانون عمل میکند. اینها مردمان متشرع و پرهیزگاری هستند و مقید به وظیفهی دینی هستند، طبق وظیفهی دینی عمل میکنند. حالا ممکن است بنده مثلاً با یک مورد، دو مورد یا کمتر یا بیشترش موافق هم نباشم اما اعتقادم بر این است که آنها [طبق وظیفهی دینی عمل میکنند].》 (۱۴۰۰/۰۴/۰۷)
1⃣ دوبار تکرارِ: "ممکن است...موافق نباشم" یک امکان عام و احتمال صرف نیست. چیزی از جنس وقوع عدم موافقت در این دوره است.
اگر این عدم موافقت صرفا نظر شخص ایشان باشد، این حُسن جمهوری اسلامی است که تطبیقات قانونی به تشخیص رهبر آن هم عوض نشود!(ظاهرا منظور طرح کردنشان هم همین بود)
2⃣ اما اگر درصدی از مردمی که رأی ندادند -یا حتی آنها که به هر وجهی رأی دادند(۱)- هم موافق این عدم موافقت رهبر انقلاب در احراز صلاحیت ها باشند، چه؟!
ارتکاز افراد بسیاری پس از شنیدن لیست نهایی همین بود. حتی آقای رئیسی را واداشت برای تایید برخی رقبای حذف شده تلاش کند.
❓سؤال اساسی اول این است:
اصالت تشخیص نهاد قانونیِ احراز صلاحیت تا کجاست؟!
❗️شامل فرض مخالفت رهبر و مردم هم هست؟!
یا این متفاهم امت و امام از قانون و انطباقش، هم اصالتی دارد؟!(۲)
❓مقتضی پرهیزکاری و متشرع بودن شورا این نمی شود که سر عدم موافقت رهبری + پشتیبانی بخشی از مردم ، ترتیب اثری داده می شد؟!
عدم موافقت بخش زیادی از مردم که علنی و احتمال عدم موافقت رهبری هم در برخی سخنان(مثل ۱۴ خرداد) تلویحا پیدا بود!
❓سؤال اساسی دوم:
آن مردم ناموافق از لیست نهایی -که هم نظر رهبر هم هستند- سر هم اندازه آقای حداد عادل نمیشوند که در سال۸۴ برای مشارکت بیشتر، برای دو نفر از رد صلاحیت شدگان، حکم حکومتی گرفت؟! وضعیت رد شدگان، همه از آقایان معین و مهرعلی زاده در۸۴ بدتر بود؟!
❓اگر کرونا ۱۰٪در کاهش مشارکت اثر داشته، این عدم موافقت رهبر و مردم سر لیست نهایی، هیچ درصد قابل اعتنایی در کاهش مشارکت اثر نداشته است؟!
تایید برخی از آنها اندازه ۲یا۳درصد مشارکت بیشتر را هم منجر نمیشد تا نرخ را بالای۵۰٪ برساند؟!
⬅️ نتیجه:
در نظام امامت و امت، عدم موافقت رهبر انقلاب وقتی با عدم موافقت بخش قابل توجهی از مردم همراه است، دیگر حکم تابعیت از قانون به آن نمیشود؛ بلکه متبوع است. یعنی یا تطبیق قانونی باید بازنگری شود یا به حسب اختیار قانونی، حکم حکومتی در جهت موافقت مردم صادر شود.
......................................
۱. بخصوص که ایشان آراء باطله را هم به پیدا نکردن فرد مورد نظر در فهرست معنا کردند:
《بعضیها روی آراء باطله تکیه میکنند. آراء باطله دلیل چیست؟ آراء باطله دلیل جدایی آن افراد از نظام است؟ ابداً، ابداً. عکس قضیه است.
آن کسی که میآید در شعبهی رأیگیری میخواهد رأی بدهد، با صندوق قهر نکرده، میخواهد رأی بدهد، نگاه میکند میبیند شخصی که قبول دارد در این مجموعهی نامزدها نیست، خب این چه کار کند؟ میتواند قهر کند بگوید حالا که شخص مورد نظر من در فهرست این نامزدها نیست من رأی نمیدهم، میتواند برود، اگر قهر نکرد، نرفت و رأی داد و اسم همان شخص را نوشت که این میشود آراء باطل یا رأی سفید انداخت، پس این پیداست که به صندوق رأی علاقمند است، پیداست که با صندوق رأی قهر نکرده، پیداست که به نظام علاقمند است》(۱۴۰۰/۰۴/۰۷)
۲. به لحاظ مبانی فقهی-حقوقی قانون اساسی، شورای نگهبان نهادی در عرض ولایت و نظام امامت و امت نیست بلکه ذیل آن است. تولیّت احراز صلاحیت ها را از طرف ولی فقیه(نصب کننده فقهاء) و ملت(که مجلس انتخاب کننده حقوق دانهای شوراست) داراست و نظارت استصوابی اش نیز از همین ولایة بالتولیة است.
#اصالت_نظام_امامت_و_امت
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۸
☑️ @m_ghanbarian
ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی.mp3
21.75M
⚜سخنرانی: ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی
در اندیشه شهید بهشتی
۱۴۰۰/۴/۱۱
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی در اندیشه شهید بهشتی.pdf
468.7K
📚 جزوه: ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی
در اندیشه شهید بهشتی
📍ارائه در موسسه دین و اقتصاد
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚠️فقیر سازی-مترف سازیِ همزمان؛ دولبه یک قیچی
#بازنشر
▪︎گزارش مجله فوربس از رشد انفجاری میلیونرهای ایران در ۲۰۲۰ علیرغم فقر مردم:
• میانگین رشد افراد با ارزش ثروت خالص بالا در جهان ۶/۳درصد ⬅️ در ایران۲۱/۶درصد!
• به لحاظ شمار میلیونرها: رتبه اول خاورمیانه و چهاردهم دنیا(عربستان هفدهم)!
• منبع اصلی افزایش میلیونرها در ایران: #بورس و رمز ارزها
• دولت ایران شهریور۹۹، یک درصد از ذخیره صندوق توسعه ملی و دی۹۹ هم مبلغ ۲۵تریلیون ریال را به این بازار تزریق کرد!
❗️ بیش از ۶۰درصد جمعیت در فقر نسبی!
این گزارش بهانه #باز_نشر یادداشت دوسال پیش شد!👇
به امید #پایان_واقعیِ_دولت_اشراف
..................................................................
⚠️فقیرسازی-مترف سازیِ همزمان ؛ دولبه ی یک قیچی
🔅ادعا: فقیر سازی طبقه پایین دست، تمهید "استبداد" و مترف سازی طبقه بالادست و افزایش طبقه متوسطِ خواهان رفاه زمینه پذیرش "استعمار" است! باهم جمع شدن این دو سیاست هشدار جدی بر آگاهان دردمند است.
1⃣فقیرسازی و استبداد!
پیامبر(ص) در وصیت واپسین لحظات عمر خود خدا را بر حاکمان مسلمین شاهد گرفت و هشدار داد: "مردم را فقیر نسازند تا به کفرشان بکشند"!(لم یُف٘قِر٘هُم فَیُک٘فِرَهُم).
-اولا: سخن از فقر ساختگی و تحمیلی است که حاکمیت ها و دولتها بر گُرده مردم بار می کنند.(با فعل متعدی یُفقِر٘هم).
-ثانیا: سیاست فقیر سازی به منظور منکِر و ناباور ساختن مردم نسبت به آرمانهای اسلام و حقانیت آموزه های آن است.(با فاء تفریع فیُک٘فِرَهم).
مرگ آرمانها و آرمان خواهی ها با آموزه های اسلام، بهترین بستره برای جولان و صدر نشینی مستبدین بی شرف و بی کرامت است. تاریخ گذشته مسلمین بهترین سند تحقق این فرمایش است.
2⃣افزایش مرفهین و استعمار!
استعمار برای تحمیل الگوی سرمایه داری به جوامع دیگر از جمله از مدل انگلیسی دمکراسی خواهی استفاده می کند: طبقه اشراف با طبقه متوسطِ خواهان رفاه بیشتر(بورژوا) همدست شده، مشروطیت انگلیسی را پدید می آورند. از "ثروت"، قدرتی در مقابل "اقتدار سیاسیِ" سلطان می سازند و بعد با او در حکمرانی بر مردم شریک می شوند!
طبقه ی متوسطی که سودایِ زندگی اشراف را دارد، منافع و خواست خود را در آزادی های اجتماعی-سیاسی و اخلاقی جدیدی می بیند. قرائتی گشاده تر از دین را طلب می کند. پی قانون اساسی جدیدی می افتد و...
آنها همدیگر را پیدا و از طریق احزاب و نهادهای مدنی، برنامه اقدام مشترک برای گذار به رژیم سیاسی متناسب تر با آن خواستها را می چینند!
✅دو لبه ی قیچی!
بهترین راه جهت خاموش کردن موتور محرکه ی انقلاب -که پابرهنگان اند- این است که:
-درصد ناچیزی از آنها را به طبقه متوسطِ خواهان رفاهِ بیشتر، ترقی دهند.
-درصد بیشتری را در فقر و نداری بگذارند یا وادارند؛ به امیدی که محرومینِ انقلابیِ دیروز حالا به آرمانهای انقلاب پشت کرده(کافرشده) و به حقانیت حرکت شک کنند و دیگر همراهی نکنند!
طبقه متوسط جدید هم با اشراف، منافع مشترک یافته؛ آرمانها و شعارها و روش های انقلاب را سدّ راه زندگی مترفانه خود ببینند و به دنبال ژاپنی مسلمان و دگردیسی انقلاب بیافتند.
⬅️به مرور سهم مشارکت در میادین سیاسی و انتخاب سرنوشت، از عموم ملت و طبقات متوسط٘ به پایین، به طبقات متوسط٘ به بالا تغییر یابد. به تدریج "نظام اسلامی" به غیر مسمای راستین خود استحاله یابد و فقط اسم آن(برای مصرف داخلی) بماند چنانچه "خلافت اسلامی" چنین شد!
-حاکمیت برآمده از این تقسیم کار ممکن است در تعاملی نیمه آزاد بین قطب های پولی شکل گیرد؛ که دیروز در شوراهای اشراف قبایل و امروز در توافق نیمه پنهان نخبگان اقتصادی-سیاسی و از صندوقهای خلوت از رأیِ طبقات محروم شکل می گیرد!
-این حاکمیت جدید سیاسی اما نسبت به عموم رعایا و بخصوص طبقات فرودست، جبّار و مستبد خواهد بود!کوچکترین مطالبه گری آنها سرکوب و با جرم احتمالی آنها -بخلاف جرائم توانگران و متنفذان- شدید برخورد می شود!
آن روزها هرگز مباد!
٭شاید از برخی برنامه ها و سیاستهای مشکوک در این راستا سخن گفتم(شاید)!
📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۳۰
☑️ @m_ghanbarian
⚠️ به مخاطبان عزیز:
1⃣ "آستانه درد" با "آستانه ضعف" فرق دارد. آگاهی، همزاد دردمندی است. برای اینکه دردمان نیاید نمیشود بی خبری یا سانسور یا ان شاءالله بادمجان است بر هر عیب و نقص بار کنیم.
آدم ضعیف از تصور درد آمپول هم می میرد اما آدم درد مند ده سال با سرطان می جنگد و امیدوار می ماند! پس هر دردگویی را ناامید نپنداریم!
2⃣ امید واقعی، ریشه در "ایمان" دارد نه "آمار". آدرس در آیه۱۷۳ آل عمران و دیدن ضیق ها و خناق ها دارد نه سر به زیر برف کردن ها!
و چون ریشه در ایمان دارد، همراه کنش و عمل و حتی پرخاش است ؛ نه یک تماشاگر صرف و خواننده ی روزی چند یادداشت ، که نقدها و نقص ها حالش را بد کند و از نویسندگان ویتامین تقویتی بخواهد!
خداراشکر کانالهای تقویتی و ویتامینc هم هست که مراقب باشند دردها را طوری مهندسی کنند که ضعیف ترها و تماشاگرها را ناامید نکند!
بنده ترجیح می دهم با آگاهان و دردمندانِ امیدوار گفتگو کنم یا نگویم و ننویسم!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اولویت اول کار انقلابی دولت جدید
فیلم کامل گفتگو را اینجا مشاهده کنید
https://b2n.ir/u04703
#اقتصاد_مردمی
#سند_معطل_مانده
#عدالت_اقتصادی
☑️ @m_ghanbarian
💠فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب و عفاف
🔹مصاحبه:
🔺حجاب؛ فاصله بینش عرفی تا دانش شرعی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1631
🔺شرایط امر و نهی کردن جامعه توسط حکومت؛ عدالت حکمرانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1632
🔺فرهنگی کردن حجاب؛ پذیرش تکثر فرهنگی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1634
🔺بخشی از صوت مصاحبه روزنامه قدس
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1633
🔹یادداشت:
🔺آیا اصلا در شریعت اسلام، الزام و اجبار به حکمی شرعی داریم؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1635
🔺شورش لئیم ، نجابت کریم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/24
🔺همیشه پای بی عدالتی در بین است!
https://t.me/m_ghanbarian/1732
🔺محل های تجمع های روز حجاب و عفاف
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1012
🔺منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه!
https://t.me/m_ghanbarian/1400
🔺تفاهم اجتماعی بر حدود حجاب الزامی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221
🔹کلیپ و عکس نوشته:
🔺قاچاقچیان حجاب!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/249
🔺پاورپوینت بحثی بینشی تحلیلی درباره حجاب
https://t.me/m_ghanbarian/1027
🔺حجاب را "فرهنگی" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1494
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1495
🔺حجاب را "درونی" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1498
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1499
🔺حجاب را "آزاد" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1502
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1503
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1504
🔺جنگ در روسری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1627
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1628
🔺صلح با روسری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1629
🔱 منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه!
#بازنشر
🔅 یک تشابه:
ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است.
🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم.
🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم.
مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است!
(ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای).
🔅 تفاوت پنداری!
برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است!
اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است:
1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و...
2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و...
3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و...
از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد اما در بودنش فرقی نیست.
🔅 تفاوت واقعی
ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق.
در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست،
بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است.
🔸برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است
(ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز).
🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و...
🔅 منطق اسلامی تفکیک:
1⃣ عدالت جنسیتی
🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است.
قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است.
🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد.
🔸چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام).
2⃣ منطق اختصاصی اسلام:
کرامت زن وامنیت اخلاقی خانواده وجامعه:
🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث".
🔸وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست.
(ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری).
🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند.
"به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است".
📝 محسن قنبریان 95/9/21 با تخلیص
☑️ @m_ghanbarian
مبادرت به معاد۱.mp3
31.43M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه هفتم
حجت الاسلام محسن قنبریان
۲۷خرداد۱۴۰۰
🔅مبادرت به معاد۱
• نهج البلاغه می گوید: به موت مبادرت کنید!(خ۱۹۰)/ از اجل سبقت بگیرید!(خ۱۸۳)
• فرق است بین اینکه بگوید صله رحم اجل را به تاخیر می اندازد تا بفرماید با اعمالتان از اجل تان سبقت بگیرید!
• مرگِ چشیدنی !
• توفی از درون و حیات روحانی...
* اگر مشتاق این معارف نهج البلاغه بودید فایل صوتی را بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian