eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
886 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
000327 - آن مرد با شما راست گفت.mp3
8.84M
🔘امام خمینی و قائمه مردم_نظام گوشه ای از سخنرانی شام رحلت امام۱۴خرداد۱۴۰۰ *حرارت سخن را عفو کنید ! آتش است این بانگ نای و نیست باد هرکه این آتش ندارد نیست باد! ☑️ @m_ghanbarian
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه اینجا کلیک کنید 👇 http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3236/5/234730/0
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰ ۱.جایگاه خواست مردم در مکتب امام و رهبری: همه حکومت ها با حمایت مردم و اکثریت ، قدرت بیشتر می گیرند. جمهوری اسلامی یک قدم بیشتر از این است: رای مردم در مشروعیت حکومت دخالت دارد. حکومت به زور یا تحمیلی، اسلامی نیست. امام قاطع می فرمود:《 ما حق نداریم، خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان چیزی را تحمیل کنیم》( صحیفه امام ج۱۱ص۳۴) سنگ زیرین جمهوریت، پذیرش حق تعیین سرنوشت برای مردم است. امام اینرا قبول داشت و آنرا با حکم عقل ثابت می دانست .می فرمود:《 باید اختیار دست مردم باشد ،این یک مساله عقلی است. هر عاقلی این مطلب را قبول دارد که مقدرات هرکسی باید دست خودش باشد》.( صحیفه امام ج۴ص۴۹۴) رهبر انقلاب هم تصریح دارند:《اگر مردم حکومتی را نخواهند، این حکومت در واقع پایه مشروعیت خودش را از دست داده است .نظر ما درباره مردم این است》(۷۷/۱۲/۴). باور ذهنی و قلبی این مبنا از سوی نیروهای وفادار به نظام ، ساختار فکری و فرهنگی حفظ جمهوری اسلامی است. این تفکر قطعی امامین انقلاب است که نباید با تفکر و قرائت دیگری تعویض شود . رهبر انقلاب ،جمهوری اسلامی و تکیه به رای مردم را "جزو دین" می داند .فرمود:《اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آراء مردم جزو دین نمی بود و از شریعت اسلامی استفاده نمی شد، امام هیچ تقیدی نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع مطلب را بیان می کرد این جزو دین است》(۹۳/۳/۱۴) ۱۴ خرداد امسال نیز دوباره همین مضمون را تکرار کردند. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰ ۲. مردمسالاری دینی بهترین راه صدور انقلاب : رشید رضا روشنفکر و مفسر مصری که از شاگردان سید جمال اسدآبادی بود ، در تفسیر المنار نقل می کند:《یکی از بزرگان دانشمند آلمان در آستانه به بعضی از مسلمین از جمله شرفای مکه گفته است: شایسته است ما مجسمه معاویه را از طلا ساخته در فلان میدان پایتخت مان برلین نصب کنیم! به او گفتند : چرا؟! گفت: چون معاویه نظام اسلامی را از اساس مردمسالاری به نظام سلطه و زور تبدیل کرد! اگر معاویه نبود اسلام کل عالم را فرا می گرفت و ما آلمانی ها و سایر اروپایی ها مسلمان شده بودیم!》(تفسیر المنارج۱۱ص۲۱۴) دقت کنید صدر اسلامِ ما معاصر با قرون وسطای طولانی غربی ها بود. وقتی از حکومت و سلطه کلیسا به تنگ می آمدند ، سری بیرون کشیدند ، اگر حکومت مردمسالار علوی و نبوی را در استمرار خود می دیدند، آیا رنسانس و شورش علیه دین اتفاق می افتاد؟! هرگز! قطعا "لیظهره علی الدین کله" اتفاق می افتاد. اما سراغ گرفتند دیدند اینجا هم سلسله اموی و عباسی سرکار و باز همان سلطه و غلبه بجای اعتناء به مردم هست. اینجا اسمش اسلام است آنجا مسیحیت؛ لذا علم و تکنولوژی مسلمانان را گرفتند اما مناسبات زندگی بخصوص در عرصه سیاسی را با سکولاریزم وگذر از دین پی گرفتند. حالا امام خمینی بعد از ۱۴ قرن دوباره مردمسالاری نبوی و علوی را احیاء کرد ؛ هیچ چیزی مثل این نمیتواند اسلام را الگوی زندگی کند . مردمسالاری دینی بهترین ابزار برای صدور انقلاب و مقدمات ظهور دین حق است اما خود مذهبی ها کمتر حق جمهوریت برای اسلام را می دانند. اسلام های تقلبی القاعده و داعش از سوی غرب فقط و فقط به منظور بَرند کردن قرائتی غیر مردمی از اسلام و جازدنش بنام اسلام اصیل است تا بتوانند مانع رشد اسلام و مهار انقلاب اسلامی در قامت جمهوری اسلامی شوند. هر قرائتی سیاسی از اسلام بجای "مردمسالاری دینی" چه بشکل "دین سالاری مردمی" و چه "دین سالاری داعشی" کمک به این پروژه غرب است. لذا رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد امسال ایندو را باهم جمع بست و فرمود:《یک عده هم کسانی بودند که باز معتقد به دین بودند،منتها می گفتند آقا حاکمیت دین ربطی به مردم ندارد.مردم چه کاره اند باید دین حکومت بکند و حاکمیت بکند ! اینها هم یک عده بودند که ما نمونه های این نظر دوم را این اواخر به شکل افراطی در این حضرات داعش ملاحظه کردید》. مذهبی ها و انقلابی ها بیشتر از دیگران باید خواهان جمهوریت و پاسدار آن باشند ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰ ۳.جمهور واقتدار نظام: در گام بعد از مشروعیت بخشی، پشتیبانی اکثریت از یک حکومت، اقتدار آنرا افزون می کند. پیگیری اهداف را برای نظام و انقلابی که اهداف بلند برای خود تعیین کرده،میّسر می کند. حتی بگویم ،دولت انقلابی تر به این حمایت اکثری تر محتاج تر است. واضح است دولتی که بخواهد به غربی ها امتیاز دهد یا استانداردهای دوگانه آنها را تمکین کند، ممکن است با میزان رای او مسامحه کنند؛ چنانچه با حکومتهای بی انتخابات و موروثی منطقه هم حرفی از دمکراسی و انتخابات ندارند! اما دولتی که می خواهد مقاومت کند و در مذاکرات و مجامع بین المللی از حقوق ملت دفاع کند، به مشارکت بالاتر و حمایت اکثری تر ملت نیازمند تر است. هم بهانه دمکراسی را از آنها میگیرد هم قدرت ملت را به رخ آنها می کشد. رئیس جمهور انتخابات ۹۲ فقط ۷دهم درصد بالاتر از نصف آراء را داشت و شکننده ترین رای منتخب در تمام ادوار را داشت؛ نماینده ۳۶/۸٪ کل واجدین شرایط بود، اما غربی ها نگفتند تو رئیس جمهور اکثریت نیستی! چون بنای مقاومت نداشت ! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 جمهوریت، تضمین جایگاه انقلاب مصاحبه روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۳/۲۸ جهت مطالعه
▫️یادداشت شفاهی حجت الاسلام قنبریان با روزنامه وطن امروز تاریخ مصاحبه: ۲۸خرداد۱۴۰۰ ۴. تضمین و جبران جمهوریت: اگر مشارکت مردم کاسته شد و حول ۵۰٪ شد چه کنیم؟! متاسفانه این اتفاق قبلا هم افتاده سال۷۲ و انتخاب دولت دوم سازندگی ، مشارکت ۵۰/۷٪ شد و رئیس جمهور ششم فقط نماینده۳۱/۹٪ کل واجدین شرایط بود! عوامل بسیاری بر این کاهش مشارکتها اثر دارد. و قطعا بشکل اتفاقی نمی تواند به معنی زوال مشروعیت نظام باشد چنانچه در همان بار هم در انتخابات هفتم تا دوازدهم شاهد مشارکتهای بالای ۷۰٪ و حتی بالای ۸۰درصدی شدیم. اینبار نیز عواملی در کارآمدی دولت و برخی جهات دیگر در حکمرانی ممکن است مشارکت را به رتبه مطلوب جمهوری اسلامی نرساند. ناکامی ها و ناکارآمدی های دولت آقای روحانی قطعا سهم بالایی در این کاهش مشارکت دارد. مثلاطبق بررسی های آماری ۴۲/۶٪ افرادی که سال ۹۶ به ایشان رای دادند گفته اند قطعا در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی کنند!( مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی) جبران این کاهش مشارکتها به کارآمد کردن دولت و رسیدگی فوری تر به درخواستهای توده مردم است. بالاتر از این یک دولت انقلابی در تراز جمهوری اسلامی نباید مردمسالاری را فقط به حضور هر ۴سال یکبار برای ریاست جمهوری و مجلس تقلیل دهد. قانون اساسی برای مشارکت مستمر مردم در حکمرانی تدابیر معطل مانده ای دارد. غیر از اصل ۲۶ که اجازه تشکل به همه اصناف داده است، فصل هفتم مختص به شوراهاست. از جمله آن اصل ۱۰۴ است که به شوراهای قسط معروف شده است اما تقریبا متروک مانده است! طبق این اصل صنوف متعدد از جمله دهقانان و کارگران در محیط کاری خود برای برنامه ریزی بهتر می توانند نقش آفرین باشند. فرض بفرمایید در واگذاری مثل هفت تپه و هپکو و دشت مغان ،کارگران هم نقش آفرین و ناظر و حتی سهام بر باشند( که بند ب سیاستهای اصل ۴۴ مربوط به آن است) اما متاسفانه از ۱۳۱۷۵۴۰کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که در واقع بستر شکل گیری تشکلهای کارگری هستند، حدود ۱ میلیون کارگاه کوچک با ۵، ۶کارگر هست و بیش از۳۰۰۰۰۰ کارگاه متوسط و بزرگ وجود دارد طبق آمار وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاهها وجود دارد!در واقع اگر فقط کارگاههای متوسط و بزرگ را در نظر بگیریم حدود ۳ درصد از کارگاهها تشکل کارگری دارند! دولت انقلابی باید این جمهوری های مستمر را برای کارگران و معلمان و کارمندان و...احیاء کند تا مردمسالاری تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد و جمهوریت و مشارکت های حداکثری انتخابات هم تضمین شود. ☑️ @m_ghanbarian
🔷 تغییر ! امیرالمومنین(ع):"...لَیسَ کُلُّ مَن رَمَی اَصَابَ، اذا تَغَیَّرَ السُّلطانُ تَغَیَّرَ الزَمان"(نامه۳۱) "هرکه از زمانه ایمن شد، زمانه به او خیانت می کند.هرکه زمانه را ارج نهد، زمانه خوارش کند. چنین نیست که هرکه تیری انداخت به هدف رسید! وقتی حاکم تغییر کند، روزگار تغییر کند". محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✴️ خداوند حکیم است نه فقیه! بر ما شرکت در انتخابات، تقویت نظام اسلامی و رای به اصلح واجب بود(که انجام شد). آنچه محقق شد، قطعاً به اذن پروردگار بود. اما خداوند مثل ما مکلف نیست(لا یُسئَلُ عَمَّا یَفعَلُ). آنچه از او سر می زند نه براساس فقه و فتوا بلکه بر اساس حکمت است؛ لذا خلاف "اراده تشریعی" و "نظام ارزشی اش" هم کُنش دارد: - به منافقان هم در طغیانشان یاری می رساند!(۱۵/بقره) - دنیا طلبان و آخرت جویان -هردو- را از عطاء خود مدد می کند(۲۰/اسراء) - کارکرد مفسدان را سامان و نتیجه صلاح نمی دهد(۸۱/یونس) - و... بعد از انجام تکلیف، شاید وقتش رسیده باشد، میزان مشارکت را یکبار هم جای نظام ارزشیِ حرام و واجب و حق و حکم، در نظام علّی و معلولی بکاویم. سهم کارکردهای ناصالح در دولت و حکمرانی چقدر بود؟! تا جمعه آمدن یک رای هم مهم بود و واجب، امروز علت یابی ریزش یک رأی هم مهم باشد و علتش بررسی شود، تا کف مردمسالاری دینی(انتخابات) به تراز برگردد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆 ساسة العباد و راهبری مردم توسط امامت یعنی: نهضت سرکوب شده در مدینه ی ۱۱هجری را در ۲۰۰سال برسانی به جایی که در نیمه شرقی زمین، دشمنانش هم بدان راضی شوند: • ۲۵سال انزوای فعال • ۴سال حکومت تراز برای همه تاریخ • حفظ امت واحده و جلوگیری از کاتولیک-ارتدوکس شدن اسلام، با صلح مدبرانه • نهضت خونین الگو علیه جائر درون امت واحده • ترویج گفتمان اسلام ناب در تمام ابعاد درون امت • دولت پنهان و سازمان فراگیر برای همه مومنانِ اسلام ناب درون امت • رساندن نهضت علوی به مقام رضا! (ع) ادامه در استوری بعد ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 ساسة العباد و راهبری مردم توسط امامت یعنی: نهضت سرکوب شده در مدینه ی ۱۱هجری را در ۲۰۰سال برسانی به
🔆ابونصر بزنطی گوید به امام جواد(ع) عرض کردم: قومی از مخالفان شما می گویند: پدرت را مامون، رضا لقب داد که به ولایتعهدی راضی شد! فرمود: به خدا قسم دروغ گفته و گناهکار شده اند. پدرم را خدای تعالی "رضا" لقب داده است زیرا که به خداوندی خدا در آسمانش و به رسالت رسول الله و ائمه در زمینش راضی بود. گفتم: مگر پدرانت چنین نبودند؟! فرمود: آری! گفتم: پس چرا فقط پدرت به این لقب ملقب شدند؟! فرمود: چون مخالفان از دشمنانش مانند موافقان از دوستانش از وی راضی شدند و چنین چیزی برای پدرانش به وجود نیامد لذا از میان همه به رضا ملقب شد" (علل الشرایع ج۲ص۲۳۷باب۱۷۲) • تاسی درست از امام رضا(ع) باید احیای نهضت اسلام ناب در ایران با انقلاب۵۷ را هم به آن نقطه در جهان برساند! (ع) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت1⃣ • از بعد رفراندوم ۹۸درصدی، حدود۳۰٪ مخالف، ممتنع و ساکتِ غیر مشارکت جو داشته ایم.(هسته سخت نامشارکتی) • در مقابل ۴۵تا۵۰٪ موافق همواره مشارکت جو بوده است.(هسته سخت مشارکتی) • در بزنگاههای خاص نوسان مشارکت به بالای۷۰٪ هم داریم ؛ یعنی مشارکت معنادارِ بخشی از آن ۳۰٪ نامشارکتی! یکبار در دهه۶۰، یکبار در ۷۶ و یکبار در ۸۸! • برعکس در دو انتخابات اخیر(مجلس و دولت)، ۲۵تا۳۰٪ افت مشارکت و افزایش نامشارکتی ها داشته ایم! یعنی نزدیک شدن به هسته سختِ مشارکت! *اگر پایگاه و جایگاه اجتماعی را جای افراد قرار دهیم ، ثباتها بهتر معنا میشود. مثلا بخشی از طبقات اجتماعی آن ۳۰٪ ممتنع و مخالف را نمایندگی می کند و به دوره بعد خود ارث می دهد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت1⃣ • از بعد رفراندوم ۹۸درصدی، حدود۳۰٪ مخالف، ممتنع و ساکتِ غیر مشارک
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت2⃣ *طبقه متوسط اقتصادی در ایران: • نیازهای اولیه معیشت اولویت اولش نیست. • پیشرفت، آزادی، دموکراسی و...بیشتر محرک اوست. • بشکل طیف است و در بخشی از آن، ارزشهای مذهبی محرک فعالیت سیاسی است. • موثر بر طبقات پایین و کنشگر اصلاحی با حاکمیت است. * نمودارهای مشارکت ۴دهه اول: • روند کاهشی مشارکت در استانهای بهره مند(با بیشترین طبقه متوسط) • روند افزایشی مشارکت در برخی استانهای محروم به نسبت سالهای اول!(۱) * طبقات محروم: • اصلی ترین نیروی انقلاب۵۷. • بخاطر نیازهای اولیه معیشت، کمتر جمهوریت و آزادی و پیشرفت و... اولویت روزانه شان است. • در مرحله بعد از انقلاب، برای تحقق آرمانها اول کمتر صندوق رای را جدی می گرفتند اما به مرور از طبقه متوسط پیشی گرفتند.در انتخاباتهای اخیر نوعی کاهش مشارکت در بین آنان هم به چشم می خورد که ممکن است معنای ناامیدی و بدبینی به صندوق رای برای تغییرات لازم را داشته باشد! ........................... ۱)https://www.tabnak.ir/fa/amp/news/570500 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت2⃣ *طبقه متوسط اقتصادی در ایران: • نیازهای اولیه معیشت اولویت اولش نی
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت3⃣ *نسبت عکس مشارکت اقتصادی و مشارکت سیاسی: • در حالیکه متوسط مشارکت اقتصادی حدود ۴۰٪ است، متوسط مشارکت سیاسی حدود ۷۰٪ بوده است. • دیدیم: طبقه متوسط (یعنی مشارکت جویان اقتصادی) به مرور کاهش مشارکت سیاسی یافتند! • و متوسط مشارکتهای سیاسی، بیشتر از طبقات کم بهرمند (با مشارکت اقتصادی کمتر) بود! • جذب طبقه متوسط به مشارکت سیاسی در ۷۶ و۸۰و۸۵ و ۹۲و۹۶ و قهر مضاعف آنها در دو انتخابات اخیر(دولت و مجلس) معنای خاص خود را دارد. در انتخاباتی که دمکراتیک تر و در راستای همسان سازی اقتصاد و سیاست تشخیص داده باشند، مشارکت بهتری دارند. • قهر طبقات محروم در انتخاباتهای اخیر نیز معنای خاص خود را دارد! بعد از ۴دهه اعتماد به صندوق رای برای تحقق آرمانهای انقلاب، کم کم ممکن است شک و تردید جایش را بگیرد!(البته درصدی هم سهم کروناست) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت3⃣ *نسبت عکس مشارکت اقتصادی و مشارکت سیاسی: • در حالیکه متوسط مشارکت
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت4⃣ *تعارض سیاستهای حاکمیت در اقتصاد و سیاست: • از طرفی ترویج اقتصاد سرمایه داری ، طبقه متوسط را بزرگتر و مطالبات آنها در حکمرانی برای دموکراسیِ بیشتر را جدی تر می کند! • از طرف دیگر، سیاست دمکراسیِ کنترل شده و نظارتی در مشارکت سیاسی، آنها را پس میزند! • از آن سو اقتصاد لیبرالی، طبقات پایین را محرومتر و دلسردتر می کند که ساکت، ممتنع یا مخالف شوند و حتی اعتراض خیابانی کنند! • از سوی دیگر، خروجی نظارت انتخاباتی، استمرارِ ، بخشی از آدمها و سیاستهای موجود میشود! القاء طبقه متوسط، کارگر می افتد که صندوق رای چیزی را عوض نمی کند! پس مشارکت کاهش می یابد. *نمودارهای نظرسنجی هم گویای این واقعیت است که هرچه صورت بندی انتخابات شکل نهایی خود را میگرفت افت معنادار مشارکت یا عدم رشد آن جدی تر می شد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت4⃣ *تعارض سیاستهای حاکمیت در اقتصاد و سیاست: • از طرفی ترویج اقتصاد
🔰هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت5⃣ *جمع بندی:سه سناریو در ذهن و عمل برخی رجال جمهوری اسلامی در خصوص انتخابات: ۱. اقتصاد سرمایه داری با دمکراسی تک حزبی کنترل شده مثل چین و حتی کاپیتال سلطانیزم مثل امارات! تنزّل ولایت به پیشوا و اشتهای ساخت "ولایت موهوم اداری" در حکمرانی(۱) و هضم "نظام انقلابی امت و امامت" در "نظام دیوانسالار" شاخصه این سناریوست. ۲.آرزوی دمکراسی های اروپایی مبتنی بر طبقه متوسط در اقتصاد و سیاست ! "دمکراسی در خانه، صلح در جهان" ، شعار این طیف بوده است. "مشروطیت ولایت" و ملکه سازی آن و جانشینی جامعه مدنی و ساخت قدرت از چالش طبقه متوسط و مرفه با حاکمیت راهبردشان بوده است! ۳. احیا و تکمیل مردمسالاری دینی با جمهوریت در اقتصاد و سیاست! جهت داری ولایت و "ولایت مطلقه" برای تامین مصالح عامه و "اصالت" نظام انقلابی امام و امت مقابل نظام دیوانسالار و رفتن به سمت "نظام انقلابی" وجه اصلی مردمسالاری دینی است. ورود قانونی به نفع عموم مردم بجای تنفیذ دیوانسالاری یک لازمه آن در گذار است. جمهوریت اقتصادی با "تعاونی های فراگیر مردمی" و تاثیر جدی بر جریان حکمرانی با "شوراهای متعدد و متکثر" دهقانی و کارگری و دانشجویی و...راهکار شدنی آنها بوده است. ....................................... ۱)https://b2n.ir/p45022 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔷 تغییر ! امیرالمومنین(ع):"...لَیسَ کُلُّ مَن رَمَی اَصَابَ، اذا تَغَیَّرَ السُّلطانُ تَغَیَّرَ الز
🔶 تغییر ۲ بنظر بنده: دولت روحانی اصلاحاتیُّ الحُدوث و اصولگراییُّ البقاء بود!(۱) اگر مشکلش صرفاً به کم تحرّکی و تنبلی فروکاسته و دولتی چابک و کارا در همان خط و مشی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جایش بنشیند؛ بازتولید جهش یافته همان دولت را خواهیم داشت! اگر بدبینی نباشد، شاید دیدارهای مکرر و نامتعارف دولت با رئیس جمهور منتخب، نیمه پیدای آن تکاپو باشد! تغییر و تحول وعده داده شده، فقط تغییر آدمها و میزان دوندگی ها نبوده، تغییر رویکردها و سیاستها بوده است، که ان شاء الله محقق شود. ...................................... ۱. یعنی اصلاح طلبان رأی اش را تامین کردند اما اصولگرایان نگهش داشتند از تایید صلاحیت تا همراهی در برجام و محفلی کردن تصمیم سازی (ipc، شورای سران و مصوبه بنزینی و...) تا عدم استیضاح و تذکر ترک فعل و...! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 1⃣ شهید بهشتی: 《در دوره پس از پیامبر اسلام(ص)، امامان معصوم منصوص و منصوب اند ولی با اینکه تعیینی است، تحمیلی نیست... ولی امروز در این عصر غیبتِ امامِ معصومِ منصوبِ منصوص، در این عصر، امامت، دیگر تعیینی نیست؛ تحمیلی هم نیست؛ بلکه شناختنی و پذیرفتنی یا انتخابی است.》(مبانی نظری قانون اساسی ص۴۸و۴۹) 《در جامعه مسلکی کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را به عنوان زیر بنای اول پذیرفته است. دقت کنید که در اینجا هم حکومت برخلاف خواست اکثریت بر سرکار نیست؛ اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است؛ اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است نه با تمایلات اکثریت. این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی است، در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد. لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست》(ولایت،رهبری،روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 بهشت ی 2⃣ #مصلحت_مردم ☑️ @m_ghanbarian
🔰 کار ورزی: ای کاش مخاطبان فرهیخته این تقسیم بندی منطقی و اسلامی شهید بهشتی را بمثابه یک فرم ارزشیابی برای وقایع و تصمیمات حکومتی سالهای جاری قرار دهند و در سالگرد آن شهید مباحثه اش کنند: 1⃣ برای تمنیّات برخلاف ارزشهای اسلامی که نباید دچار عوام فریبی شد، مثالی سراغ دارید؟! ❓آنچه حول و حوش حجاب می گذرد و برخی مسئولان، روحانیون و شخصیت ها را منفعل کرده و برخی را تا مرز عدم وجوب هم برده، مثالی از این قسم نیست؟! 2⃣برای تمنیّاتی که ناسازگار با قوانین اسلام نیست اما مسئولان آنرا مصلحت مردم ندیده اند نمونه سراغ دارید؟! در اینجا به نظر شهید بهشتی، اول باید مسئولان نظرات خود را با مردم در میان بگذارند و اکثریت را پذیرای آن کنند! ❓آیا و حوادث خونین و شکاف اجتماعی بعد از آن مثال روشنی از نقض این آموزه نبود؟! ❓آیا مصاحبه های سخنگوها(دولت و شورای نگهبان و قضاییه و...) دارد یا تکرار کلیشه ها؟! *⃣اگر روشنگری مسئولان(!) سودمند نیافتاد، شهید بهشتی رعایت سه نکته در تصمیم گیری را لازم می داند: الف)رعایت خواست مردم، خود مصلحتی پرارزش است که پیوند قلبی میان مردم و حکومت را تقویت می کند⬅️ باید مقایسه کنند آیا آن مصلحت درخواستی مسئولان، واقعا از این مصلحت پیوند مردم با حکومت ارزشمندتر است؟! ❓در این مورد نمونه و مثال سراغ ندارید؟! به تجربه گذاشتن توسط رهبر انقلاب برای نسل معاصر(که شعار انتخاباتی کاندیدای۹۲و۹۶بود)، یک نمونه از این نبود؟! رعایت خواست و انتخاب مردم ارزشمند تر از معطل شدن ۸ساله در برجام و عهد شکنی های آمریکا نبود؟! ب) مسئولان باید یاد داشته باشند که قدرت تشخیص مردم مکتبی در مسائل سرنوشت سازشان، بسیار زیاد و از تشخیص افراد معدود مسئول، به واقعیت و حقیقت نزدیکتر است. ❓آنچه از صحنه نهایی رقابتهای ۱۴۰۰ مردم فهمیدند را تخطئه کنیم؟! حتی اگر همین آرایش نهایی مصلحتشان بود(!) آیا مثالی برای این مورد نبود؟! البته همه اجزای دخیل گفتند مصلحت نسنجیده و مُرّ قانون رعایت کرده اند!(۱) ❓ اما آیا اقلا از قضا و عملا تشخیص افراد معدودِ مسئول[ولو قانونی] جای تشخیص مردم مکتبی در مسائل سرنوشت سازشان ننشست؟! ❓آیا نمی شد با تشخیص مردم همین نتیجه را گرفت؟! ج)تصمیمات برخلاف خواست مردم -هرچقدر موافق با مصلحت آنها باشد- در مقام اجرا با دشواری رو برو میشود؛ بنابراین عملاً تامین مصالح واقعی مردم میسّر نیست! ❗️در سیاستهای اقتصادی و مالیاتی و بورس و... مثالهای متعدد می توان برای این مورد جست! *در این مثالها متوقف نشوید...! .................................................. ۱. امام خمینی در ۱۱شهریور۶۳ در دیدار با شورای نگهبان در چند خط سخن بیش از سه بار "توجه به افکار عمومی"،"انتزاع اجتماعی از کار آنها"و"قضاوت همگانی" درباره عملکرد شورا را گوشزد کردند(ر.ک: صحیفه امام ج۱۹ص۵-۴۲) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2164 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۳ ☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 3⃣ عوامل گسترش ایمان در جامعه: شهید بهشتی: 《برحسب آنچه از میان عوامل گسترش دهنده ایمان می شناسم، هیچ عاملی را از نظر قدرت و وسعت میدان اثر به اندازه ایمان رهبر و بعد هم کادرهای متصل به او نشناخته ام. استدلال قوی و مطالب متقن البته ایمان آور است، اما بُعد و برد اثرش به اندازه آن ایمان راستین تابنده و فروغ داری که از قلب کانون و کانون قلب رهبر فرا می تابد نیست... عامل دومی هم در موفقیت یک نهضت وجود دارد و آن هم خیلی ایمان آور است: بینش درست رهبر نهضت در برخورد با حوادث، تفسیر وقایع و تدارک و آمادگی برای برخورد با آن وقایع می باشد》(ولایت،رهبری،روحانیت ص۲۲۴و۲۲۵) ☑️ @m_ghanbarian
شطح! واکسن ریسک داشت و دوستان نگران آن جان عزیز، اما این جلوداری رهبر انقلاب فقط کووایران را مفتخر نکرد، آرمان پیشرفت را جهش داد. بیشتر از همه جلسات غیر رسمی و جملات آتشین ("در دفاع از حرکت علمی کشور تا نفَس دارم ذره ای کوتاه نخواهم آمد") این کارِ عملی با ریسک و نگرانی اش، آرمان پیشرفت را جان داد. داشتم فکر میکردم حضرت آقا برای آرمان عدالت، آزادی و جمهوریت در این تراز چه هزینه ای می تواند بکند؟! تا آنها هم جان بگیرند، عقب ماندگی شان از "پیشرفت" جبران شود! سخنان آتشین و جلسات آزاد گفتگو و تحمل مخالف و امثال آن البته داشته و دارند اما هنوز "آزادی نقد" و "عدالت خواهی از هرجا" و "جمهوریت" واکسینه نشده است! تصور میکردم مثلا اگر بیت امام در بدو امر، امام را از شکایت شهروند خرمشهری از ایشان مطلع می کرد و علیرغم ایراد حقوقیِ شکایت، اجازه حضور در دادگاه به امام داده میشد(۱)؛ بنظرتان مصونیت نابجای مسئولین برای همیشه برچیده نمی شد و اصل برابری واکسینه نمی شد؟! اتفاقی که در حکومت علوی افتاد! به جایی نرسیدم! اما می دانم عمل یک رهبر کار یک لشکر می کند مثل واکسن امروز! ............................................. ۱)https://b2n.ir/u77399 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 4⃣ تز سیاسی انقلاب ۱ شهید بهشتی: 《جامعه ما یک جامعه اسلامی است، می خواهد با اسلام اداره شود و در راه اسلام بماند. آن هم اسلام راستین؛ اسلامی که فقهای متخصص در شناخت اسلام، که با تقوا، روشن بین و آگاه به مسائل روز باشند برای مردم بیان می کنند... فقیهی با چنین خصلتهایی در راس قوه مدیریت مملکت قرار می گیرد... این فقیه را مردم باید بپذیرند. فقیهی که اکثریت قاطع ملت او را به رهبری پذیرفته باشد می شود رهبر... بعد شما مردم از میان کسانی که واجد شرایط باشند یک رئیس جمهور انتخاب می کنید... رئیس جمهور منتخب شما و نمایندگان منتخب شما یک دولت انتخاب می کنند... ملاحظه می کنید دولتی که قدرت را در دست میگیرد از سه طریق زیر نظر شما ملت است: یک؛ از طریق رهبری فقیه، آگاه، عادل، منتخب. دو؛ از طریق رئیس جمهور منتخب. سه؛ از طریق نمایندگان منتخب. ولی ماجرا به همین جا تمام نمی شود. برای اینکه اینها فقط می توانند نخست وزیر و وزرا و معاونین را کنترل کنند، اما کارمند دولت در فلان روستا یا در فلان گوشه شهر دور افتاده را چه کسی کنترل کند؟... شوراها!》 (ولایت،رهبری،روحانیت ص۲۴۵تا۲۴۷با تلخیص) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 بهشت ی 4⃣ تز سیاسی انقلاب ۱ شهید بهشتی: 《جامعه ما یک جامعه اسلامی است، می خواهد با اسلام اداره شو
💠 بهشت ی 5⃣ تز سیاسی انقلاب ۲ شهید بهشتی: شوراها 《ما مکرر گفته ایم که نظر ما این است که باید شوراهای برخاسته از مردم، اداره کننده و نظارت کننده واقعی این انقلاب باشند. ولی البته شوراهایی که شما مردم انتخاب کنید... بیایید یک سیستم نظارت و هدایت از متن توده در همه جا به وجود بیاوریم تا به این بازرسی های از بالا، کمتر احتیاج داشته باشیم. شوراهای کارخانه ها، شوراهای ادارات و موسسات و شرکتها، به نظر ما از لوازم یک انقلاب اسلامی و مردمی است.》(ولایت،رهبری،روحانیت ص۲۴۸) 《دخالت مردم در تعیین سرنوشت و اداره امورشان تا آخرین حد ممکن باید گسترش پیدا کند. یعنی نظام باید تا آنجا که می شود به دست خود مردم اداره شود. در جامعه باید مدیریتی به وجود بیاید که، در عین نظام داشتن، همبستگی داشتن، سلسله مراتب داشتن، انضباط داشتن، در آن سانترالیسم و مرکزیت به حداقل برسد》(مبانی نظری قانون اساسی ص۷۶) ☑️ @m_ghanbarian
💠 بهشت ی 6⃣ شهید بهشتی: 《ضرورت تشکیلات اسلامی اصیل و ضرورت اینکه در طول رهبری باشد نه در عرض آن. این تشکیلات باید تحقق بخشنده نظام امامت و امت باشد، چون نظام اسلامی ما، نظام امت و امامت است؛ نه اینکه معارض امامت باشد》(ص۲۲۶) 《این تشکّل باید در طول امامت باشد نه در عرض آن. مجموعه سامان یافته ای از انسان های معتقد به امامت و امامِ وقت که در رابطه با امام وقت، هرنوع توضیح و تذکر و نصیحت دلسوزانه را عمل کنند، رودربایستی به کار نبرند. به حکم تعهد الهی، هرچه به نظرشان می رسد به امام بگویند؛ اما در هر مورد امام تصمیمی بگیرد، آن را مخلصانه و دلسوزانه اجرا کنند، نه اینکه در مقابلش بایستند》(ص۲۳۶و۲۳۷) 《انتقاد بر امام، تذکر به امام، نصیحت به ائمه مسلمین، که اصلا واجب است...در نهج البلاغه از علی(ع) نقل می کند که آن حضرت از مردم می خواهد که از او انتقاد کنند وبه او تذکر دهند؛ اما همانوقت که انسان تذکر می دهد، می داند که تذکر می دهد ولی تصمیم گیری با کیست؟ با رهبر است》(ص۲۳۴) 《ما بیش از آقای بنی صدر و آقای بازرگان با امام سرمسائل اداره جمهوری اسلامی بحث کرده ایم، خیلی آزادتر. این را خود آقای بازرگان هم می گفتند... ما هنوز همان رابطه طلبگی را با امام حفظ کرده ایم؛ اما در پایان وقتی ایشان تصمیمی گرفتند، دیگر با ایمان اجرا می کنیم》(ص۲۳۵) [گزیده ای از صفحات حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها] ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 بهشت ی 6⃣ شهید بهشتی: 《ضرورت تشکیلات اسلامی اصیل و ضرورت اینکه در طول رهبری باشد نه در عرض آن. ای
🔰سه توضیح بر فرمایش شهید بهشتی: (بهشت ی ۶) 1⃣ تشکیلات و احزاب در طول ولایت نه در عرض آن: در طول ولایت، یعنی خود و تشکیلات را در راستای طرح و اراده کلی ولیّ جامعه تعریف کردن و تلاش برای تحقق بخشی به نظام امت و امامت ؛ در عرض یعنی من یکی رهبری هم یکی! • گاه بشکل فردی و خصائص اخلاقی بروز می کند. شهید بهشتی در همین صفحات در تفاوت مثل خود با مثل بنی صدر و بازرگان می گوید:《ایشان[بنی صدر] در نوار گفتند:"من بزرگترین اندیشه معاصرم!" بعد هم با یک فاصله گفتند:"این کتاب تضاد و توحیدی که من نوشته ام، بزرگترین اثر قرن است!" خوب کسی که اینقدر خود بزرگ بین است در راستای امامت قرار می گیرد؟! این در طول امام قرار می گیرد؟! نه این در عرض امام قرار می گیرد》(همان ص۲۳۴) • گاهی هم بشکل نظریه، تشکیلات و احزاب در عرض ولایت تئوریزه می شود: پس از رحلت امام مردانی از جمهوری اسلامی، ولایت فقیه امام را منحصر به فرد و از مجموع خصائص او و رهبری کاریزماتیک دانستند؛ نه ولایت فقه و عدالت. لذا برای راهبری توده، به جامعه مدنی "در عرض رهبر" قائل شدند. جامعه مدنی و مجموعه احزاب و مطبوعات و... در این تئوری الزاما تحقق بخشنده نظام امامت و امت نیست و در عرض آن است! (برای تفصیل دراینباره کتاب هفت موج اصلاحات دکتر حمید پارسانیا را بخوانید). 2⃣تعهد اسلامی طرح و اراده کلی شایسته ترین رهبر هم با بحث و نقد، پخته تر و بی نقص تر می شود؛ و ذیل آن شدن را آسانتر و نجات بخش تر می کند. شهید بهشتی خیرخواهی، تذکر و نقادی رهبران جامعه را اگر مخلصانه و دلسوزانه باشد، عین تعهد به خداوند و اسلام و حقیقت می داند. نامه انتقادی او و یارانش به امام یک نمونه از سبک ولایت پذیری خردمندانه اش بود(۱). این قسمت از منظومه تفکری ایشان، قسمت قبل را تکمیل می کند. در اینجا هم تفکری هژمونیک، نقد، درون پیروان ولایت را تقبیح و ذوب شدن در ولایت را بیشتر رایج می کند. نا پخته تر ها از انگاره عصمت و عصمت استراتژیک رهبری می گویند؛ بعضی ائمه جمعه مشهور گرچه از عصمت نمی گویند اما کسانی که با انکار عصمت رهبری، نقدی کنند را "یا دیوانه! یا دشمن و در صدد قدرت یابی و یا ابزار دشمن برای هدف قرار دادن ستون خیمه نظام و سرجمع رویارویی با پیغمبر(ص)" خطاب می کنند(۲) در حالیکه خود رهبر انقلاب هرگز چنین نسبتی با امام نداشته و ذوب در ولایت را بی معنا می خواند(۳). صراحتا می گویند:《من به شما عرض بکنم، هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست؛ از این واضح تر؟! من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد عده ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند》(۹۱/۵/۱۶)(۴) آن نگاه سنگین علیه بررسی و نظر کارشناسیِ مغایر نظر رهبری غیر از تملق، ولایت گریزی های مضحک و نقاشی شده ای را هربار در جبهه انقلاب نمایش می دهد مثلا برخی موافقان طب اسلامی و ضد پزشکی مدرن و واکسیناسیون، چه جهد بلیغی(!) می کنند تا عمل واکسن رهبری را خطا و در عین حال ایشان را مصون از خطا نگه دارند! درباره پروتکلهای کرونا و عزادری و زیارت هم همین را شاهد بوده ایم! اما در مقابل نقد اصل سیاستهای۴۴ توسط یک استاد اقتصاد اسلامی(حسن سبحانی) با همه وزان و سابقه ولایی اش را کافی در طرد او یا احیانا رد صلاحیتش می دانیم! بهشتی کنار آن ذیل ولایت و در طول ولایت تعریف کردن خود و تشکیلات به این تعهد اسلامی درقبال حقیقت و واقعیت هم سفت معتقد بود. 3⃣تأدب اسلامی تکه دیگر منظومه تفکر او این است که تذکر و نقد و بررسی اش با رهبری همراه با تأدب اسلامی است. یعنی موهم تضعیف و خودنمایی نیست. حتی اگر علنی باشد، از جنس مباحثات طلبگی است. در همین صفحات یادشده از مباحثه و مناقشه سر درس آیت الله بروجردی مثال می زند که در عمل با وجود اشکالات طلبگی، به فتوای او عمل می کردیم! بعدتصریح می کند در جمع بندی و تصمیم این رهبر شایسته و منتخب است که تصمیم می گیرد و ما با ایمان عمل می کنیم. اینجا نیز برخی بنام آزادی نقد و بررسی، به تضعیف و نافرمانی عملی روی آوردند! از مصاحبه با بیگانگان تا اردو کشی خیابانی و مخالفت عملی، نقد و تذکری که بهشتی می خواست را شرطی کرد. این افراط، در شکل گیری تفریطی که بیان شد بسیار موثر واقع شد! پی نوشت: ۱.http://tarikhirani.ir/fa/news/1420 ۲.http://alamolhoda.info/post/1959 ۳.https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=3235&nt=2&year=1383&tid=1031 ۴.https://eitaa.com/Jahade_tabeini/7220 جمله من استالین نیستم در سایت ایشان نیست 🔺مطالب مرتبط: چگونگی نقد و انتقاد عقلائی سه بررسی لازم برای نقد و انتقاد حکومت و حاکمیت 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۶ ☑️ @m_ghanbarian