مصاحبه با روزنامه فرهیختگان.pdf
463.7K
💢امکان تحقق ایده انسان اروپایی در جوامع اسلامی وجود ندارد💢
به همت جناب آقا علی عسکری، دو هفته پیش گفتگویی داشتیم پیرامون وضعیت خاص جامعه ایرانی و نحوه شناخت آن.
امروز متوجه شدم که با تلاش دوستان، محتوای آن گفتگو در روزنامه فرهیختگان منتشر شده است. (فکر نمی کردم به این زودی متن آماده شود.😎)
متن این گفتگو را به پیوست تقدیم دوستان می کنم.🌺
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 موانع تبیین
📝 حقیقت میدان
🖋 حسین شایسته؛ استاد دانشگاه تهران
🔸 مشاهدات این چند وقت خود در باب موانع تببین واقعیت برای آن دست از مخاطبین معترضی که قابل گفتگو بودند را در چند نکته خلاصه عرض میکنم:
1⃣ عمدهترین آسیب این جماعت این است که به منبع اطلاعات و آماری که ما ارائه میدهیم به شدت بیاعتماد هستند.
اما در مقابل به منابع مورد استناد خود اعتماد بدون پشتوانه و حتی فاقد دلیل دارند.
چند بار از زبان چند نفرشان برای اثبات اتقان منبع شنیدم که: "وقتی چند منبع رسانهای (بدون توجه به ماهیت آن) یک موضوع را با یک محتوا بیان میکنند، پس معلوم میشود که آن موضوع حقیقت دارد" سپس خبر تجاوز پلیس به دختران دستگیرشده و کشتن آنها را مثال زدند.
به نظرم در این مقوله نباید ابتدا به صورت اثباتی وارد بیان مسائل شد؛ چراکه اشتراک وثاقت وجود ندارد. بلکه در گام اول با هر لطایف الحیلی باید تمام تلاش صورت گیرد تا مخاطب در وثوق منابعش تردید کرده، به شک بیفتد.
2⃣ اکثریت قریب به اتفاق ایشان فاقد کوچکترین شناخت از جریانات و گروهکهایی هستند که با ایشان در یک جبهه قرار دارند!
زمانی که یک سری اطلاعات سطحی و دم دستی از کوموله برایشان میگفتم با چشمان از حدقه درآمده و حاکی از سؤال واکنش نشان میدادند!!
نام بهائیت را اصلا نشنیدهاند.
هیچ چیزی از مجاهدین خلق نمیدانند.
باور کنید وقتی نقشه تجزیه ایران به شش منطقه را پای تخته کشیدم با کمال تعجب برایشان تازگی داشت؛ حتی از این قضیه اظهار نفرت کردند.
3⃣ در ذهن آنها هیچگونه تفکیکی بین افعال متدینین و محتوای متن دین وجود ندارد؛ زیرا اصولا شناخت بسیار ناچیزی از منابع دینی و محتوای آن دارند. اما هر آنچه در جامعه دیدهاند از آن به صورتی سطحی تلقی دین میکنند؛ خصوصا کاستیهای مدیریتی در حاکمیت را.
لذا ذهنشان پر از تناقض و تعارض است و به هر دری میکوبند تا آن را فریاد بزنند.
4⃣ به شدت نیازمند روی گشاده در تبیین و برخورد هستند. این مقوله چه به خاطر حجم تبلیغ رسانهها باشد یا تجربه برخورد شخصی بد، متأسفانه چهره نیروهای مدافع انقلاب، در نگاه اکثر ایشان چهره خشن و بیمنطق و غیرقابل گفتگویی است.
برایم عجیب بود پس از پایان بحث، یکی از آنها با سن تقریبا ۲۰ سال به من گفت شما خیلی مهربانید.
5⃣ به دلیل تأثیرپذیری جمعی ایشان از رسانهها، در ذهنشان به طور ناخودآگاه همرأی و پشتیبان یکدیگر هستند. یعنی یک نفرشان مطلبی میگوید و بقیه ناخودآگاه و بدون فکر تأیید و تصدیق میکنند.
اگر شما با استدلال، برخی از ایشان را در دیگاهشان مردد کنید و این پشتیبانی جمعی را بشکنید به طرز جالبی دیگران هم لااقل بر موضع خود اصرار مکرر نمیکنند؛ ولو در ظاهر باشد.
6⃣ در آینده موارد دیگری را بیان خواهم کرد...
✅ روی صحبتم را به نهادهای تبلیغی و مبلغین مسجددار برمیگردانم و درگوشی نجوا میکنم:
هنوز دیر نشده است! مسجدها را فعال کنید. هیچ پایگاهی مثل مسجد نمیتواند سنگر تبیین و مرکز جذب این نسلهای مظلوم و یتیم باشد.
حال خود دانید...
#یادداشت_مهمان
#جهاد_تبیین
#مخاطب_شناسی
@Manahejj
هدایت شده از اندیشکده "امتداد"
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضوراساتید گرانقدر:
🔸ناقد؛ حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی(عضو هیئت امنا سازمان تبلیغات اسلامی کشور)
🔸 ارائه دهنده؛ حجت الاسلام والسلمین مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)
🔸ناقد:؛ حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی(رئیس موسسه معنا و دبیر هم اندیشی فقه حکومتی)
📌زمان و مکان:
۱۵ و ۱۹ابان ماه ساعت ۱۵؛
⚡️نشست اول؛ قـــم، بلوار جمهوری میدان سپاه بلوار شهید اخلاقی بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان پلاک 12 طبقه چهارم
⚡️نشست دوم؛ تـــهــران؛ چهارراه ولیعصر، خانه اندیشه ورزان پلاک ۹٠۷
🆔 @emtedad_iri
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔰مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مرکز ارتباطات دولت و روحانیت برگزار می کند:
🔹#کرسی_ترویجی: بررسی و نقد سند تحول دولت: بخش نظام حقوقی
🎙 با حضور:
#محمدمهدی_مقدادی
#محمدرضا_باقرزاده
#مجتبی_گلی_زاده
⏰ پنج شنبه 19 آبان ساعت 9-11
🏢 قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات
📡 پخش زنده از طریق تلویزیون مرکز فقهی:
🌐www.markazfeqhi.com/live
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از مجتمعنا
درسگفتار (مجازی):
کلانروایتهایی از پیدایش و تکوین علوم اجتماعی مدرن
استادان:
1- دکتر سجاد صفار هرندی
2- دکتر مهدی معافی
3- دکتر محمدرضا قائمینیک
4- دکتر مهدی سلطانی
5- دکتر محسن صبوریان
#سرفصلهای_دوره:
⬅ شرایط امکان تکوین علوم اجتماعی در حوزه اخلاق و اندیشه سیاسی
⬅ ریشههای الهیاتی تاریخی تکوین جامعه شناسی مدرن
⬅ تحول معرفتشناختی و شکلگیری علوم اجتماعی
⬅ ساخت تاریخی علوم اجتماعی در نسبت با قدرت و دولت اروپایی
⬅ تغییرات اقتصاد سیاسی جهان و تکوین علوم اجتماعی
اطلاعات تکمیلیتر درباره محتوا و ضرورت بازخوانی این متون، در اسلایدهایی که در ادامه خواهد آمد، عنوان شده است.
📚 تعداد جلسات: 5 جلسه 90 دقیقهای
📅 شروع: 23 آبان ماه
⌛ زمان برگزاری: دوشنبهها، ساعت 15 تا 17
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4544
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://schoolnegah.ir
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
27.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«شذراتالمعارف، طرحی از جامعه مطلوب شیعی است»
#پروندهبازخوانیآثارمنتخبِ #متفکریناسلامی
#تیزر_معرفی
درسگفتار #شذراتالمعارف
مدرس: استاد فلاحشیروانی
#حضوری و #مجازی
شروع دوره: ۲۳ آبانماه(۴ جلسه ۷۵ دقیقهای)
📆 ساعتبرگزاری: ۱۶ الی ۱۷:۱۵
🎴مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
لینک ثبتنام:
https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4591
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🌐 http://schoolnegah.ir
🆔 @sch_negah
هدایت شده از اندیشکده "امتداد"
سلسله نشستهای اندیشهورزی چشمه
💠 نقد و بررسی خوانشی از نظریه پیشرفت امام خمینی(ره)
🔸با حضوراساتید گرانقدر:
🔸 ارائه دهنده؛ حجت الاسلام والسلمین مصطفی جلالی(معاون فرهنگی سابق و مشاور فعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)
🔸ناقد:؛ حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی(رئیس موسسه معنا و دبیر هم اندیشی فقه حکومتی)
📌زمان و مکان: ۱۹ابان ماه ساعت ۱۵؛
⚡️تـــهــران؛ چهارراه ولیعصر، خانه اندیشه ورزان پلاک ۹٠۷
جهت حضور درجلسه به ادمین کانال امتداد پیام بدهید.
🆔 @emtedad_iri
درآمدی بر نظریه پیشرفت در مکتب امام خمینی ویرایش 1400.12.09.pdf
416.1K
💢درآمدی بر نظریه پیشرفت در مکتب حضرت امام ره💢
در نشستی در تاریخ 19 آبانماه 1401 با حضور جناب حجت الاسلام آقا مصطفی جلالی به گفتگو درباره متن فوق پرداختیم.
صوت این گفتگو در ادامه تقدیم میشود👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1029
نظریه پیشرفت در مکتب امام خمینی ره.m4a
24.66M
💢درآمدی بر نظریه پیشرفت در مکتب حضرت امام ره💢
در نشستی در تاریخ 19 آبانماه 1401 با حضور جناب حجت الاسلام آقا مصطفی جلالی به گفتگو درباره متنی پرداختیم که ایشان نگارش کرده بود.
صوت این گفتگو به پیوست تقدیم میشود.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1030
1️⃣ یکی از دوستان اصرار کرد که درباره حوادث اخیر حرفی بزنم.
پش از چندبار بالاخره دست به کیبورد بردم :👇
🔹 شیخ خوب آقای .... عزیز دامت برکاته!
واقعاً در این ایام، سعی کرده ام کمتر بنویسم و بگویم.
نه به این خاطر که چیزی به ذهنم نیامده و یا نکته ای پیدا نکرده ام؛ نه.
بیشتر به این خاطر که می ترسم چیزی بنویسم و از آن بد برداشت شود.
ولی چند خط می نویسم :
برای تو برادرم
برای برادرت
برای برادرانمان ...❤️
🔹قرائت رسمی در میان بچه انقلابی های را غلط میدانم.
بنده مسبب اصلی وضعیت نابهنجار کنونی را حوزه های علمیه می دانم که با نحوه تفلسف و تفقه خود، پای بسیاری از زمینه های فسادزای و ساختارهای فسادآفرین مدرن را به اسم اسلام امضاء کرده است و الان نمی خواهد تبعات تحلیلها و تصمیمات غلط خود را گردن بگیرد ...
کدام قشر در جمهوری اسلامی جز حوزویان جرات کرده است که برنامه های توسعه را که عملا برنامه های اضمحلال در ساختار مستکبرانه جامعه جهانی است، اسلام مالی و تأیید کند؟!
کدام قشر در جمهوری اسلامی جز حوزویان جرات کرده است که ساختارها و نهادهای مدرن را تهذیب و تزیین کند؟!
کدام قشر در جمهوری اسلامی جز حوزویان جرات کرده است که حکمرانی رسانه و سلطه امپراطوری رسانهای طاغوت را نادیده بگیرد و بیست سال، افکار عمومی جامعه اسلامی را به دست دشمن بسپارد؟!
کدام قشر در جمهوری اسلامی به اندازه حوزویان جرات دارد؟!!!!
🔹حالا ما حوزویان سفت ایستادهایم که باید جمهوری اسلامی بر روی «الزامی بودن قانون حجاب بایستد، چون حکم خداست»!!
سنگ را بسته ایم و سگ را رها کردهایم.
زمینه ها را امضاء کرده ایم و سفت با معلولها در حال جنگ هستیم.
بورس را امضاء کرده ایم، بازار سکه را پذیرفته ایم، بانک را اسلامیزه کرده ایم. جامعه را به موقعیتی رسانده ایم که تقریبا امکان خانه دار شدن برای یک جوان عادةً محال شده است و برای اجاره نشینی باید لااقل ماهی 5 میلیون در کلان شهرها بدهد و الان دوباره دور هم جمع شده ایم که برویم با «تبیین»، امید را به جامعه برگردانیم....
جسارت نشود، جمعیت جالبی هستیم ....😎
درد اینجاست که الان من می گویم ساختارهای غرب را نباید میپذیرفتیم و نباید فضای مجازی را رها می کردیم، دوستانی پیدا خواهند شد که بعله ما از چند سال پیش گفته ایم که باید فضای مجازی ملی درست کرد و تلگرام و اینستا و ... را فیلتر کرد.
من چطور می توانم به این دوستان دلسوز و غیورم بگویم که عزیزم حرف تو هم غلط است و اینترنت ملی و نرم افزار داخلی تا فهم درستی توسعه تفاهم اجتماعی و مفهوم پیام و تبلیغ و خبر در دوران جدید نداشته باشیم، هباء منثورا است و ما را به هزینه دادن هایی میاندازد که دیر یا زود ناگزیر میشویم که عقب نشینی کنیم، گو اینکه در ویدیو و ماهواره و رفتن خانومها به استادیوم و غیره انجام دادیم ...
🔹ما وزانمان، آرایشمان، افق دیدمان، در مقیاس حکمرانی دینی برای نیل به تمدن نوین اسلامی نیست....
ما هنوز داریم از تبلیغ چهره به چهره و تأثیر بی بدیل آن صحبت می کنیم، در حالی مسئله هدایت اجتماعی، مقیاساش اساساً جامعهشناسانه است و ما با یک پدیده اجتماعی ـ نه یک پدیده فردی ـ مواجهیم.
جریان رقیب در رسانه و سایر کنشگری خود، دستگاه محاسبه جمعی ـ اجتماعی را مختل کرده است و ما می خواهیم با تبلیغ چهره به چهره آن را جمع کنیم، بدون اینکه درکی از فناوریهای اجتماعی و ضریب نفوذ غیرمقابل مقایسه آن با ارتباط فردی و شخصی داشته باشیم....
میدانم که حتما برخی از دوستان، خواهند آمد از ثمرات تبلیغ چهره به چهره و تأکیدات حضرت آقا سخن خواهند گفت، و البته بنده زبانم از جواب الکن خواهد بود....
🔹دلخوشیم که مردم به صحنه آمده اند و فتنه جمع خواهد شد.
بعله مردم کار خودشان را بلدند و در اغتشاشات، تا پای جان ایستاده اند و در راهپیمایی ها و تجمعات، دست در دست خانواده خود سنگ تمام می گذارند...
ولی این چیزی را تغییر نمی دهد.
مردم پای انقلاب شان هستند، کما اینکه چهل سال است ایستاده اند،
ولی از آنجایی که وظیفه ما حوزویان به عنوان عالم دینی شروع می شود، دوباره در بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که در این چهل سال چرخیده است و امسال نه، سال دیگر، کار به همان جایی خواهد رسید که در آبان 98 و شهریور 1401 رسید....
🔹
شما بفرمایید ما چه باید بکنیم ؟؟؟؟؟
2️⃣ یکی از دوستان عزیز نکتهای درباره #فضای_مجازی فرمودند که در جواب ایشان متن زیر را نوشتم:👇
🔹 سلام بر جناب آقای .... عزیز
من احتمالا از عقبه تحقیقات حوزه رسانه ای بی خبرم؛ حقیقتا خواستار با خبر شدنم ...
ما تحقیقا در سنت فکری فلسفی و فقهی مان، کار شسته رفته ای در خصوص #منطق_خیال نداریم و رسانه هم اگر با هیچ چیز کار نداشته باشد، سر و کارش با خیال و خیال انگیزی را نمی توان از آن تکفیک کرد. (و البته این بدان معنا نیست که سنت فکری ما ظرفیت ندارد.)
ما هنوز در رسانه درگیر شبهات ایم، در حالی که مهمترین کار رسانه، ذائقه سازی است، نه شبهه پراکنی که البته شبهه خیزی، از ثمرات کاهش علقه های قلبی و شکل گیری ذائقه و پسندهای جدید روحی است...
🔹 جریان رقیب، قریب به 100 سال است در مبانی تصرف در ناخودآگاه انسان عقبه فکری دارد و با تکیه بر دستاوردهای فروید در عرصه روانکاوی و بعد با ضرب آن در تحقیقات معرفت شناسی فیزیولوژیکال و بعد ضرب آن در عرصه ارتباط و رسانه، با تکیه بر دستاوردهای ای سی تی و با ساخت شاخه ای جدید از علم به نام علوم شناختی و به مدد هوش مصنوعی و الگوریتمهای بسیار پیچیده آن، امروز مدعی فرمت جدیدی از علوم انسانی به نام علوم انسانی محاسباتی شده است که مدعی است می تواند از طریق تحلیل بیگ دیتاهای حاصل از ارتباطات جمعی در نرم افزارهای اجتماعی، رویه های تصمیمگیری و علائق و پسندها و خلقیات روحی و منطق ذهنی افراد را حتی در لایه ناخودآگاه آنها شناسایی و رصد کند و از این طریق، حکمرانی سایبری خود را جایگزین حکمرانی ساختارهای ملی و در قدم بعدی، ساختارهای بین المللی نماید .
بی تردید در این مسیر به لطف الهی شکست خواهند خورد و به وعده الهی «ان اوهن البیوت، لبیت العکنبوت» محقق خواهد شد .
🔹ولی
ولی
ولی من تا کنون جز معدودی از دوستان را نمی شناسم که عمق استراتژیک مواجهه با رسانه مدرن را دریافته باشند
و از این تعداد معدود، هنوز به کسی برنخورده ام که فهم از رسانه دینی در وزان «هدایت اراده انسانی با رعایت کرامت، و مبتنی بر خودآگاهی و خودانگیزشی از باطن قلب تا ظاهر بدن» را دنبال کرده باشد. این کلمات قبله ثلمبه ای که در این خط آخر نوشتم، ترکیبی از عبارات حضرت امام ره بود که می فرمود حکومت دینی باید حکومت بر قلوب باشد یک حکومت شیرین باشد نه یک حکومت بر ابدان...
و آنجایی که می فرمود: بلكه شيخ عارف كامل، شاه آبادى، روحى فداه مىفرمودند: عبادات اجراء توحيد است در ملك بدن از باطن قلب.
ما اگر بخواهیم جامعه ای توحیدی داشته باشیم، رسانه مان باید بتواند مبادی میل مخاطبین را به سوی حقایق بکشاند و زمینه تبعیت افراد از باطن قلب را فراهم آورد.
🔹ما در یک محیط ناآشنا مکرر در مکرر اعلام تجمع و عملیات می کنیم، بدون اینکه هنوز عرض و طول ماجرا را گز کرده باشیم.
فیلترینگ شاید برای ما زمان بخرد، ولی ما اساسا منطق مدیریت و پرورش احساسات و تخیلات مبتنی بر مبانی دینی خود را کار نکرده ایم و به ابزارها و تکنیکهای بارورسازی و رشد افکار عمومی ـ نه صرفا کنترل و جهتدهی به آن ـ نیاندیشیده ایم، لذا در صورتی که خودمان با خودمان در شبکه های مجازی ملی هم تنها شویم ـ که نمی شویم ـ باز هم با این رویه پیروز میدان نخواهیم بود و در مانورها نیز تلفات سنگین می دهیم و غافلگیر می شویم!!!
🔹ما در این چهل سال ساده اندیشی کرده ایم.
این حرف به این معنا نیست که الان بن بست داریم.
من هیچگاه امیدوارتر از امروزی که هستم، نبوده ام...
با همه کاستی ها، نسلی به ثمر نشسته است که اگر برخیزد، می تواند بهتر از نسلهای قبل، بار سنگین رسالت انقلاب اسلامی را به دوش بکشد؛ اما بشرطها و شروطها و کار فکری عمیق در عین اتصال به میدان، من شروطها .....
🔹فیش حضرت امام ره در خصوص حکمرانی دینی و لزوم تسلط از مرحله قلبی را در ادامه تقدیم می کنم :👇