eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
554 عکس
193 ویدیو
52 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
مجله حوزوی مطلع با همکاری دفتر امور نخبگان حوزه علمیه برگزار میکند: ویژه برنامه انتخاباتی 🔰 پیشرفت از منظر حکمرانی فرهنگی 🔶 ایده حوزویان برای پیشرفت فرهنگی در ساختار حکمرانی کشور چیست؟ 🔶 نامزدهای انتخابات چهاردهم برای پیشرفت فرهنگی ایرانی چه طرحی دارند؟ با حضور: 🔴 نماینده دکتر جلیلی: حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی موسوی مسئول پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام 🔴 نماینده دکتر قالیباف: حجت‌الاسلام والمسلمین علی فغان رضایی معاونت پژوهش موسسه مصباح الهدی کارشناسان: 🟠 حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی مسئول موسسه معنا 🟠 حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قربانی مسئول اندیشکده مسیر 🟠 حجت الاسلام و المسلمین ایمان عادلی مسئول مرکز نوآوری اجتماعی مبتدا 🗓 زمان: دوشنبه ۴ تیر ماه - ساعت ۱۷ 📌 مکان: قم - خیابان گلستان - خانه مصلحان 🟠 مطلع | محفل طلاب عصر امام 👈 با ما همراه باشید: بله | آپارات | ایتا | اینستاگرام
🎥فیلم کامل قسمت هفتم ویژه برنامه انتخاب چهاردهم بخش اول اخبار انتخابات|آقای مهدی افراز 🌐آخرین اخبار انتخابات/ 9 روز مانده...تحلیل آینده انتخابات پس از پیوستن ظریف به ستاد پزشکیان بخش دوم تحلیل انتخابات| حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی 🌐برای انتخاب خوب تحلیلی متفاوت از ویژگی های سیاسی شهید رئیسی | | 🔻 | اینجا انقلاب جریان دارد... @hoseinie_hedayat
💢این‌بار اجماع هم مؤونه دارد!💢 🔹امروز چند افکارسنجی منتشر شده است. آمار یکی از دستگاه های امنیتی نیز حاکی از این آمار بود: پزشکیان حدود 10 میلیون، جلیلی و قالیباف هم هر کدام حدود 7 میلیون و حدود بیست درصد هم مرددین. 🔹چند نکته به نظرم قابل توجه است: 1️⃣ از میان کسانی که قطعی رای میدهند و مرددین را تشکیل می دهند، پزشکیان از جلیلی و قالیباف سهم کمتری دارد. اکثر مرددین را کسانی تشکیل می دهند که در میانه کاندیداهای اصولگرا به خصوص جلیلی و قالیباف گیر کرده اند. اساسا عمده کسانی که پزشکیان را برمی گزینند، با انتخاب او و برای انتخاب او پا به صحنه انتخابات گذاشته اند، نه اینکه اول در انتخاب شرکت کردن را برگزیده باشد و بعد از تردید و تفحص به پزشکیان رسیده باشند. 2️⃣ در صورت متعین شدن رای این مرددین به صورت متوازن (که بعید هم نیست) می تواند حتی به دور دوم رفتن همزمان جلیلی و قالیباف شود. 3️⃣ در صورت کنار رفتن قالیباف، بخش قابل توجهی از آرای او ممکن است به سبد رأی پزشکیان اضافه شود. 4️⃣ از طرفی دوگانه پزشکیان ـ جلیلی می تواند منجر به قطبی سازی جدی صحنه شود و به نفع پزشکیان، آرای خاموش را پای صندوق رأی بیاورد؛ به تعبیر دیگر درست است از میان کسانی که الان قطعا رأی میدهند آرای منفی قالیباف (حدود30 درصد) از جلیلی (حدود 15 درصد) بیشتر تخمین زده می شود، ولی باید توجه کرد که این آمار مربوط به جامعه آماری انقلابی ها و حزب اللهی هاست و نشانه آن این ست که در همین افکارسنجی بیشترین آرای منفی و حتی بالاتر از قالیباف متعلق به پزشکیان (حدود 34 درصد) است. این در حالی است که در میان کسانی که هنوز تصمیم به شرکت در انتخابات نگرفته اند، قابلیت دوقطبی سازی با جلیلی ـ پزشکیان بالاتر است و زمینه مساعدتری برای شوک انتخاباتی به نفع پزشکیان را فراهم میکند. 5️⃣ در صورت کنار رفتن جلیلی، هم موجی از سرخوردگی اجتماعی برای طرفداران دو آتیشه وی فراهم می کند که حقیقتا به صلاح نیست و در صورت تکرار، مانند انتخابات مجلس در آینده ای نزدیک شاهد خروش پاچنارها علیه چنارها خواهیم بود. 6️⃣ به نظر میرسد که تلاش برای متعین کردن حدود 20 درصد مرددین در دو گزینه جلیلی و قالیباف و خارج نشدن گزینه این افراد از سبد رای این دو نفر مهمترین راهبرد چند روز پیشِ رو است. 7️⃣ این راهبرد به خاطر دلایلی که در بندهای 3 و 4 و 5 ذکر شد، حتی بر راهبرد اجماع اصولگرایان نیز ارجحیت دارد. 8️⃣ ولی در صورتی که به هر دلیلی، این راهبرد را نپذیریم؛ ناگزیر بین دوگانه «پزشکیان ـ جلیلی» یا «پزشکیان ـ قالیباف»؛ در اولی خطر شوک اجتماعی به نفع پزشکیان محتمل تر است و البته رفتن برخی از طرفداران قالیباف به سمت پزشکیان و در دومی خطر سرخوردگی نیروهای فعال کف میدان حائز اهمیت هست و احتمال سفید شدن رای برخی از طرفداران جلیلی به علت مرزبندی شدید با قالیباف... 9️⃣ در این لحظه سنگین شدن تصمیم به خاطر تزاحم مؤلفه‌ها و پیچیدگی‌ها، جامعه انقلابی ایران در حال استقرار در منزلت جدیدی از است؛ الحمدلله ..... 🤲🌺 https://eitaa.com/alimohammadi1389/1730
💢امروز، روز بازگشت به «امامتِ امت»!💢 🔹مردمسالاری دینی، فناوری اصلی‌اش «انتخابات» و «تعیین تکلیف در پای صندوق» است. 🔹خوشحالم که امسال هیچ یک از مسیرهای کاذب این چندساله کارگر نیفتاده و مسیر مردمسالاری به ریل اصلی خود؛ یعنی «انتخابات» موکول شده است. 🔹امروز را خوب به خاطر بسپاریم؛ تحلیلهای ضد مردم‌سالارانه‌ی طیفی که قبل از انتخابات؛ چه از طریق و چه از طریق میخواهند برای انتخابِ جمهور تعیین تکلیف کنند و و را جایگزین آن کنند، کنار بگذاریم. 🔹امروز روز احیاء یکی از مهمترین فناوریهای سیاسی مردم‌سالاری دینی؛ یعنی انتخابات است. امروز روز باگشت قدرت انتخاب به مردم است؛ امروز روز تجلی امامتِ امت است. 🔹این روز را قدر بدانیم و به شکرانه این اتفاق مهم ➖ بر روی مزایای ویژه متمایزکننده کاندیدای مدنظر خود متمرکز شویم ➖ به فهم و شعور مردم ایران اعتماد کنیم. ➖درگیر حواشی نشویم. ➖انصاف و تقوا را در نقد رقبا رعایت کنیم که خدای متعال در سوره مبارکه ابراهیم/آیه7 فرمود: «وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم ۖ وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ» و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!» https://eitaa.com/alimohammadi1389/1731
💢تصمیم کبری؛ جلیلی یا قالیباف؟!💢 🔹الان که دارم این متن را می نویسم، در حال آماده شدن برای رفتن پای صندوق رأی هستم. 🔹به سهم کوچک خود در این دو سه هفته تلاش کردم به دوستان و اطرافیان خود منتقل کنم که شرایط امروز انتخابات چهاردهم، زمانه احیاء امر سیاسی لااقل در میان حزب اللهی هاست به شرطها و شروطها؛ و آن اینکه نه جلیلی را کودک نابلدی فرض کنیم که اساساً توان اداره ندارد و نه قالیباف را مدیری به مثابه بولدوزر تلقی کنیم که هیچ فکر و مبنایی ندارد! 🔹ما امروز در شرایط تصمیم میان خوب و خوب‌تر قرار داریم و این یعنی در وضعیت بحران سیاست نیستیم؛ این یعنی لازم نیست به مثابه گذشته سایه ترس از رأی آوری رقیب را بر سر خود داشته باشیم تا ناگزیر باشیم رو به دوگانه انحرافی «اصلح نامقبول و صالح مقبول» بیاوریم؛ دوگانه‌ای که در زیر سایه ترس از رای آوری غربگراها، قریب به یک دهه است، امکان سیاست‌ورزی و حضور فعالانه و پیش‌دستانه را از ما سلب کرده است. سیاست، چشمی به آینده دارد و لازمه این چشم داشتن، آزادی و حریت از شرایط است. در وضعیتی که تصمیات ما صرفاً برای پیش‌نیامدن‌ها، نگران و اسیر است و معطوف به سلب‌ها (پیروز نشدن غربگراها) متعین می‌شود، به سختی می توان به آن سیاست گفت و یا لااقل آن را آینده‌دار دانست. 🔹من امروز در میانه یک انتخاب بزرگ پای صندوق رأی می‌روم: ➖ در یک طرف سعید جلیلی است. مردی سالم، جانباز، پاکدست و استوار بر روی اصول انقلاب اسلامی. فردی که بسیاری معتقدند با او می‌توان هوایی تازه به سیاست ایران دمید و تا حدودی بساط سیاسیون محفلی را جمع کرد. با او می‌توان نسل جدیدی از جوانان پرشور و انقلابی را به بدنه مدیریت کشور اضافه کرد و با سیاست ورزی او، آینده جدیدی را برای جمهوری اسلامی متوقع بود. ➖در طرف دیگر محمدباقر قالیباف است. مدیری کارآزموده، انقلابی و معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی. فردی که بسیاری معتقدند با او می‌توان مسیرِ گشوده شده با آیت الله رئیسی را ادامه داد. کسی که تا حدودی می توان آن را تداوم وضعیت امروز دانست با ویرایش‌هایی. کسی که جزو موفقترین مدیران کشور بوده است در اجرایی سازی برنامه‌ها. 🔹من امروز در میانه یک انتخاب بزرگ پای صندوق رأی می‌روم: انتخاب میان یک جهش در سیاست‌ورزی و دمیدن هوای تازه به سیاست کشور و انتخاب میان تداوم و استمرار و عینیت یافتن سیاست‌های موجود کشور 🔹به دو دلیل انتخاب بنده انتخاب دوم است: 1️⃣جهش زمانی اتفاق می‌افتد که داعیه‌داران آن، متضمن تجربه تاریخی گذشته باشند و در این جهش، ما را دچار گسست تاریخی و اجتماعی نکنند و بتوانند با گرم کردن فضای مودت و وحدت اجتماعی، امکان روانی و روحی این دگرگونی را به نسبت گذشته فراهم کنند. این نکته را بنده نتوانستم در طرف اول احراز کنم. 2️⃣من امروز تداوم رویکرد آقای رئیسی و تلاش برای عینیت بخشی دست فرمان ایشان را برای سیاست جمهوری اسلامی ضروری می‌دانم. اگر در 1400 بودیم، بی تردید به نحو دیگری تصمیم می‌گرفتم ولی امروز در دوگانه گزینه جهش و تداوم، در امتداد دولت شهید رئیسی به گزینه تداوم رأی خواهم داد. 🔹دوستان عزیزم! ➖امروز این اختلاف سلیقه میان دوستان و نزدیکان و اقوام و حتی اهل یک خانه را قدر بدانیم. این اختلاف سلیقه، زمینه گفتگو و تضارب و ان شاء الله رشد عقلانی و فرهنگی است. رشد و بالندگی سیاست در جمهوری اسلامی از بستر پذیرش این تنوع طعمهای مختلف سیاست انقلابی امکان‌پذیر است. ➖امروز در میان حزب‌الهی‌ها، روز احیاء امر سیاسی و پیوند خوردن جانها به آینده کشور است؛ به امید روزی که همه مردم ایران، این برانگیختگی و گره‌خوردگی را در خود ببینند و برای ساختن آینده‌ی کشور خود به میدان تصمیم و سیاست جمهوری اسلامی بازگردند... ➖ان شاء الله هر یک از این دو بزرگوار که به دور دوم رفت، برای موفقیتش همه با هم تا سرحد امکان تلاش خواهیم کرد ... ؟ https://eitaa.com/alimohammadi1389/1733
💢بدون فناوری اجتماعی نمی‌توان مشارکت در انتخابات را بالا برد!💢 فعلا متن این یادداشت بماند تا بعدتر ... الان هر کاری که می‌توانیم باید انجام دهیم برای آمدن هر چند نفر پای صندوق.. ماجورین ان شاءالله...🙏🤲🌺
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻برشی از محفل نخبگانی مدرسه نگاه پیرامون انتخابات ۱۴۰۳ ▪️کدام راه؟ با احترام، هیچ کدامتان رئیسی نیستید! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
40.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻برشی از محفل نخبگانی مدرسه نگاه پیرامون انتخابات ۱۴۰۳ ▪️سیاستِ رئیسی او ما را در موقعیت فقدان عقلانیت اجتماعی انقلاب به پیش برد! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
20.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
|‌ ✅ نصاب جدید ریاست جمهوری 👤 علی محمدی 💢 سه توصیه مهم شهید رئیسی به رئیس جمهور بعدی: ✔️ سیاست متعلق به طبقه یا گروه خاصی نیست بلکه متعلق به مردم است؛ ✔️ رئیس جمهور باید ضربه‌گیر مسائل کشور باشد و آرامش ایجاد کند نه تنش؛ ✔️ رئیس جمهور باید تحمل ابهام داشته باشد یعنی بداند که در مواقعی نمی‌داند. ➕فایل کامل گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
در این گرماگرم انتخابات نیز رهایم نمی‌کنم... غزه، جایی در دور دست‌های جغرافیایی نیست غزه، خودِ انسانی من است غزه، همه هویت ایرانی من است غزه، عزت و شرافت من است غزه، رنجی است که هرگاه به سمتش می‌روم به هم می‌ریزم و هرگاه از او دور می‌شوم از خودم بیگانه می‌شوم؛ رنجی که نه می‌توانم در آن قرار بگیرم و نه می‌توانم از آن عبور کنم. 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتقوا الله فینا... اتقوا الله فینا... اتقوا الله فینا... درباره‌ی ما از خدا بترسید. 🧷ایمان هر چه که قصه رشته بود بعد از غزه پنبه شد. ایمان را رکنی افزوده شد به نام «غزه». اتقوا الله فینا... این را روزی حسین بن علی گفته بود. مگر می‌شود زبان به این حرارت باز شود جز اینکه خدا آن طرف در این دعوی ایستاده؟ @Esrar3
31.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت پاک‌سازی سیاستِ ایران! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
20.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت مستقل ماندن ایران! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
20.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت توسعه و پیشرفت بومی! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
24.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت آمدن جوانان خوشفکر در دولت! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
22.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت به آینده ایران فکر کردن! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت امنیت ایران و اوکراین نشدن! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
23.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت شورش علیه مرفهین زالو‌ صفت! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
30.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت داشتن توامان عدالت و آزادی! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
یادداشت آقای دکتر قائمی نیک عزیز را درباره موضع انتخاباتی دکتر داوری اردکانی بخوانید.👇 در چند روز آینده درباره دکتر داوری اردکانی حتما نکاتی خواهم نوشت. فعلا بماند برای بعد ...
داوری فیلسوف، داوری شهروند 1) کسانی که با آراء دکتر داوری اردکانی در آثارش، کمابیش آشنایی دارند می دانند که او علیرغم آنکه مسئله اش، سیاست است، اما شیوۀ تفکر او، تجویز نیست، بلکه دعوت به تفکر است. اگر این مبنا را بپذیریم، ناگزیر امروز دکتر داوری نباید چنین موضعی را می گرفت و سخن از تمام شدن ایران و بقاء و عدم بقای ایران به دلیل یک انتخاب سیاسی سخن می گفت. او حتی اگر مخالف رای دادن به دکتر جلیلی و موافق با رای دادن به دکتر پزشکیان بود، بازهم بایستی به همان شیوۀ همیشگی ما را دعوت به تفکر می کرد تا از خلال این تفکر، ما به بهترین انتخاب برسیم، نه آنکه صریحاً چنین موضع گیری کند. 2) آنهایی که در سال 84، رقاب شدید میان مرحوم اقای هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به یاد داشته باشند و در آن دوره، به مرحوم رفسنجانی رای نداده باشند، کمابیش با وضعیتی مشابه امروز روبرو بودند، وقتی که آیت الله جوادی آملی، هم در آن مقطع و هم در مقاطع بعدی، حمایت تام و تمامی از مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام دادند. «مردان الهی با انفاق، خود را تثبیت می کنند، نمی لرزند، نمی لغزند، گِله نمی کنند، آشفته نمی شوند، جامعه را آشفته نمی کنند؛ و اگر جامعه ای بخواهد بلرزد و بلغزد و متشتّت شود و آشفته شود، آنها نمی گذارند. آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) اینچنین بود. دیدید، او از تخت به تخته کشانده شده و هیچ تکان نخورد!» و یا «برخی از افراد، کسانی اند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده اند، ولی علم لازم را فراهم نکرده اند. برخی ها هر دو را جمع کرده اند، امّا به صورت جمع مکسّر. کسی که در حدّ خود مقدار لازم علم فراهم کرده باشد، جهاد را خوب تجربه کرده باشد، شهامت و شجاعت را تجربه کرده باشد، سیاست را تجربه کرده باشد، مدیریت و مدبریت را تجربه کرده باشد، کشوردانی و کشورداری و کشورآرایی را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضائل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد؛ آیت الله_هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است». این عبارات تنها بخشی از عبارات حکیم متعالیۀ معاصر، آیت الله جوادی آملی دربارۀ مرحوم هاشمی رفسنجانی است که بعد از عدم اقبال های متعددِ مردم در انتخابات های بعد از 1384 مطرح شده اند. در فضای سیاسی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، نماد تفکر لیبرال و توسعۀ سرمایه داری شناخته می شود و آیت الله جوادی آملی، حکیم متعالیه معاصر محسوب می شوند. 3) با توجه به این دو مواجهه تقریباً یکسان، چند موضع می توان گرفت؛ موضع اول آن است که موضع گیری سیاسی این دو استاد را به مبانیِ آنها برگردانیم و نتیجه بگیریم که پس اساساً دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری، درنهایت منجر به چنین موضع سیاسی در انتخابات 1403 شده و بنابراین عدم قبول مواضع سیاسی امروز اصلاح طلبان و اعتدالیون پیرامون دکتر پزشکیان، به نفیِ دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری اردکانی اقدام کنیم؛ همانطور که بعضی در سال 84 به بعد، با نفیِ سیاست های مرحوم هاشمی، به نفی دیدگاه های فلسفیِ ایت الله جوادی آملی رسیدند. موضع دوم آن است که با اساتید مذکور همراه شویم و پا بر روی تشخیص سیاسی خودمان بنهیم و علیرغم آنکه با تحقیق، به دکتر جلیلی رسیده ایم، به دلیل رایِ دکتری داوری، از دکتر پزشکیان حمایت کنیم؛ چنانکه بعضی با استناد به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، علیرغم آنکه با تحقیق به دکتر احمدی نژاد رسیده بودند، اما تغییر رای دادند. اما موضع سومی هم هست و آن اینکه اساساً سیاست در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، هنوز به مرحلۀ تامل سیاسی جامع نرسیده است. دولت، در جمهوری اسلامی، پدیده پیچیده است که نه می توان آن را با نظریات فلسفۀ سیاسی مدرن از ماکیاولی تا هابز و هگل و دیگران توضیح داد و نه توضیح آن با تکیه بر حکمت متعالیه یا حتی فلسفۀ سیاسی فارابی یا حتی فقه سیاسی موجودِ ما ممکن است. ما در وضعیتِ خاص دولت در جمهوری اسلامی، با پدیدۀ جدیدی روبرو هستیم که هنوز توان صورت بندیِ فلسفی آن را نداریم؛ از این منظر، شاید نتوان میان بنیان های اندیشۀ اساتید فلسفۀ معاصر و کنونی مان با مواضع سیاسیِ آنها، آنهم دربارۀ انتخاب رئیس دولت، سنخیتی و ضرورتی برقرار کرد. اگرچه اساتید فلسفه می کوشند دربارۀ فلسفۀ سیاسی ایده هایی مطرح کنند، اما صورت بندیِ تا توضیحِ نظریۀ دولت، فاصلۀ زیادی دارد. از این منظر، مواضعِ آنها دربارۀ یک نامزد یا نامزدی دیگر، در مقام فیلسوف نیست، بلکه در مقام یک شهروند فرهیخته است. https://eitaa.com/mojtamaona/421
💢ده نکته کلیدی که همین امروز (15 تیرماه) باید آن را خواند💢 1️⃣ در غیاب هیاهو و میدانداری سلبریتی‌های هنری، ورزشی و ...، شاهد انتخابات دو دهه گذشته کشور هستیم. میران پایین مشارکت در دور اول انتخابات به معنای مخالفت با نظام سیاسی کشور نیست. مهمترین معنای آن، بی‌اهمیتی و بی‌خاصیتی مناصب انتخابی کشور مانند ریاست جمهوری در ذهنیت مردم ایران است. این ذهنیت، جز در فضایی معقول و تدریجی قابل اصلاح و بازسازی نیست. هیجانی و فانتزی شدن انتخابات، ممکن است به صورت وهله‌ای موجی را پای صدوق رأی بکشاند، ولی در بازه زمان، ناامیدتر از قبل، آنها را سرخورده می‌کند. 2️⃣ هرچند ستاد اصلی آقای دکتر پزشکیان از جمله ظریف و آخوندی و آذری جهرمی تلاش کردند که با طالبانیسم خواندن تفکر طرف مقابل، فضای سیاسی را به بکشانند و همچون گذشته با سیاست ارعاب و ترس، جامعه را به تحرک وادارند، ولی شخصیت دکتر جلیلی در برنامه و مناظره‌های تلویزیونی تا حد زیادی این دست فرمان غیردمکراتیک و نامسئولانه را خنثی کرد. 3️⃣ برخلاف ادعای برخی از کسانی که از دکتر جلیلی حمایت کرده‌اند، برد و باخت در این انتخابات به منزله نیست. پیروزی در این انتخابات، آخرین امید نیست. جبهه فکری و اجتماعی حزب‌الهی تاکنون چنین انسجام و رشدی نداشته است. هر دولتی که سر کار بیاید، چه دولت دکتر جلیلی و چه دولت دکتر پزشکیان، در برابر چنین نیروی اجتماعی قدرتمندی، دوران راحتی نخواهد داشت. 4️⃣ در این دوره انتخابات حضور بسیار پر رنگی داشت. یاد ندارم در هیچ دوره‌ای مانند این دوره، تأیید و رد کردن‌های فرهیختگان و تحصیل‌کردگان کشور، اینقدر تعیین کننده بوده باشد. بیانیه‌های مختلف اقتصاددان‌های مختلف، فیلسوفان، اصحاب علوم انسانی و ..همه و همه چاشنی‌ها و پیوست‌های مهم انتخابات این دوره است. 5️⃣ جرأت و معقولیت انقلابی این دوره کاملاً مشهود بود. این مسئله نشان داد که هرگاه مسئولیت امنیتی و سیاسی کشور به مدیرانِ جوان، خلّاق، متخلق و انقلابی اعتماد کنند، حتما نتیجه، بالاتر از توقع خواهد بود. 6️⃣ دکتر پزشکیان تاکنون نشان داده که شخصیتاً کسی نیست که بخواهد در مقابل نظام اسلامی بایستد؛ به صراحت از مقام معظم رهبری به عنوان شخصیت محبوب خود نام می‌برد و در هیچ موقعیتی از اینکه می‌خواهد اجرا کننده سیاست‌های کلان نظام باشد، عقب ننشسته است. هرچند خطر محاصره شدن ایشان توسط تیم اصلاحاتی‌های افراطی وجود دارد، ولی در کل ما با شخصیتی به مراتب و از حسن روحانی مواجه هستیم. 7️⃣ در این دوره با دکتر سعید جلیلی، ما تجربه جدیدی از کنشگران اجتماعی انقلابی را چشیدیم. تجربه‌ای گرانسنگ که روایت و حفاظت از آن، از بزرگترین دستاوردهای این رقابت انتخاباتی بود. تجربه‌ای که حتی توانست با پر رنگ کردن دعوت تلفنی، برای زنان خانه‌دار هم نقش اجتماعی تعریف کند و حتی به علت امکان وقت‌گذاری زیاد، آنها را مورد رشک و غبطه دیگران قرار دهد و آنها را به قشری پیش‌ران تبدیل کند. 8️⃣ از نکات بسیار مهمِ طرفداری این دوره انتخابات این است که تقریبا تمام طرفداران دکتر جلیلی می‌دانند که دکتر جلیلی با شخصیت و مشی سیاسی خاصی که دارد، تلاش‌ها و حمایتهای آنها در انتخابات را به هیچ‌وجه در انتصابات خود دخیل نمی‌کند. فارغ از اینکه این مشی سیاسی درست است یا نه، وجود این سطح و در اکثر حامیان و طرفداران دکتر جلیلی، پدیده‌ی خارق‌العاده این دوره انتخاباتی است. 9️⃣ به اعتقاد بنده دکتر جلیلی در رقابت انتخاباتی هر چه جلوتر آمد، بیشتر تلاش کرد که خود را امتداد سیاست‌های آیت‌الله شهید رئیسی معرفی کند و بیشتر پای دولت او ایستاد به خصوص در مناظره‌های آخر، ولی با این حال تا آخرین لحظه رقابت؛ از سیاست خارجی منطقه‌ای شهید امیر عبدالهیان و شهید رئیسی تمجید خاصی نکرد. برای چون منی که سیاست منطقه‌ای دولت رئیسی را بروز و ظهور عقلانیت انقلابی جمهوری اسلامی می‌دانم و نمایانگر عمق راهبردی اندیشه مقاومت قلمداد می‌کنم، بسیار قابل توجه است که ببینم که دکتر جلیلی در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور چهاردهم، چگونه به نحوه‌ای دیگر، عقلانیت انقلابی جمهوری اسلامی را در سیاست منطقه‌ای متعین می‌کند. 🔟 به عنوان کسی که دیدبانی فرهنگی انقلاب اسلامی را رسالت خود می‌داند، پی‌جویی استوار شدن رابطه‌ای متقارن، متعادل و متناظر بین نهاد علم با نهاد سیاست و مردم را مهمترین نکته ارتقاء و تداوم تجربه راقیه این دوره انتخاباتی و همچین بازگشت واقعی قاطبه‌ی مردم به میدان مشارکت سیاسی در اداره کشور می‌دانم. از خدای متعال می‌خواهم که بنده و همه دوستان عزیزی که این سالها درگیر این مهم بوده‌ایم را در این راه توفیق بیش از پیش عنایت کند.... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1751
💢باخت «جبهه انقلاب اسلامی» از «منطق انقلاب اسلامی»! 💢 صفحه 1 از 2 🔹در این چند روز پس از انتخابات تحلیلهای متنوعی از علل شکست جبهه موسوم به جبهه انقلاب اسلامی ارائه شده است؛ از نابالغ بودن مردم تا عدم اجماع قالیباف و جلیلی تا اشتباه دانستن منطق تأیید صلاحیت شورای نگهبان و ... 🔹اما به نظر حقیر علت اصلی باخت جبهه موسوم به جبهه انقلاب اسلامی، دور شدن از منطق خودِ انقلاب اسلامی است. برای توضیح این ادعا چند جمله می نویسم: ➖ در ابتدا صریح عرض میکنم که این نوشتار به دو دسته از مردم ناظر نیست؛ دسته اول کسانی که رأی نداده‌اند و دسته دوم کسانی که به جناب آقایان قالیباف و جلیلی رأی داده‌اند. لذا این متن، فقط و فقط درباره رأی دهندگان به جناب دکتر پزشکیان نگارش شده است. ➖انقلاب اسلامی، انقلابی عمیقا ملی و منطبق با منطق تفاهم و تحرک تاریخی ملت مسلمان ایران است و اساساً راز همراهی حداکثری مردم با دعوت حضرت امام خمینی ره را باید در این انطباق جستجو کرد. ➖مردم ایران، همواره در طول تاریخ (جز در دورانهای محدودی) در زیر یوغ استبداد و استعمار بوده‌اند و لذا برخوردار از نوعی روحیه اعتراض، عدالتطلبی ناب و نقد وضع موجودند. از اینرو با هرکسی که بخواهد آنها را راضی به وضع موجود کرده و وضعیت را سفید اعلام کند، مرزگذاری می‌کنند. ➖مردم ایران، در طول تاریخ با مداخله‌گری جریان قدرت در مناسبات اجتماعی خود مبارزه کرده‌اند، لذا نسبت به تحمیل‌گری و تحکم حساس بوده و هر کسی که چنین وصفی را از او استشمام کنند، دیگریِ خود قلمداد می کنند. ➖مردم ایران، روحیه ای میانه رو دارند با کارها و فعالیتهای افراطی و خشونت‌بار و ضربتی به صورت عمومی همراهی نمی‌کند. ➖مردم ایران، روحیه ای تعاملی و اجتماعی دارند، لذا از کسانی که نسبت به آنها احساس تک‌روی و خودبسندگی می کند، پشتیبانی نمیکند. ➖مردم ایران علاوه بر موارد فوق، وجهی جهانی دارند و حضور مؤثر در جهان را دنبال کرده و به منزوی شدن و دیوارکشی و منحصر شدن در خود را نمی پسندد. البته مواردی دیگر را نیز می توان به موارد فوق اضافه کرد ولی این 5 خصوصیت به نظرم جزو قدر متیقن های روحیه مردم ایران است؛ 1ـ «عدالت‌طلبی و منتقد وضع موجود بودن، 2ـ «گارد شدید مقابل مداخله‌گری»، 3ـ «اعراض از افراطی‌گری»، 4ـ «مخالفت با تکروی» و 5ـ «میل به حضور فعال در جهان» 🔹اینها منطق تفاهم با مردم ایران است. قریب به سه دهه است که جریان غربگرای ایران با دست گذاشتن بر روی این ویژگی های مردم ایران، با استفاده از رسانه و تکنیکهای پروپاگاندایی مدیریت افکار عمومی، در انتخابات کاندیداهای جریان‌های رقیب خود را به نحوی برچسب گذاری می کند که مردم ایران با آنها مرزبندی می کنند و آنها را ناخودی تشخیص می دهند. به موارد زیر نگاه کنید: ➖«طرفدار وضع موجود، بی تفاوت به عدالت، غیرمردمی، ندیدن مردم، کاسبان تحریم» (خصوصیت 1)، ➖«گروه فشار، طرفدار فیلترینگ، طرفدار گشت ارشاد بودن» (خصوصیت2)، ➖«طرفدار حرکتهای گازانبری، خشکه مغز، تندرو، دیوارکشی میان زن و مرد، شوکر» (خصوصیت 3)، ➖«برای همه چیز برنامه داشتن، خیلی به کارنامه گذشته نازیدن، از موضع پُری و استغنا با مردم حرف زدن؛ خود را کارشناس همه چیز دانستن، بلدم بلدم گفتن» (خصوصیت4) و ➖«منزوی شدن در جهان، رفتن اعتبار گذرنامه، نپذیرفتن مذاکره، نپذیرفتن کنوانسیونهای جهانی، دیوارکشی دور کشور، قفس سازی» (خصوصیت5) https://eitaa.com/alimohammadi1389/1753 لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1754
💢باخت «جبهه انقلاب اسلامی» از «منطق انقلاب اسلامی»! 💢 صفحه 2 از 2 اینچنین است که متأسفانه منطق انقلاب اسلامی توسط جریان غربگرا به گروگان گرفته شده است و عزیزانی که در این دوره داعیه دار شعارهای انقلاب اسلامی بودند نتوانستند بر این فضای رسانه‌ای غلبه کنند. لذا رای بخش زیادی از مردم به جناب آقای پزشکیان، نه رای به اصلاح طلبی بود و نه حتی صرفا رأی قومیتی صرف گو اینکه استانهای ترک‌نشین در دوره های قبل اقبالی به آقای همتی و مهرعلیزاده نداشتند، بلکه بخش عمده رأی های دکتر پزشکیان در ذهنیت رأی دهندگان (ولو اینکه در مصداق اشتباه کرده باشند) 👇 ➖رأی به آرمانها و شعارهای انسانی و فطری انقلاب اسلامی بود؛ ➖ رإی به عدالت‌طلبی و منتقد وضع موجود بودن بود ➖ رأی به کسی بود که ژست مداخله در همه امور نداشت؛ برای همه چیز برنامه نداشت و قرار نبود که هر آنچه را که قبلا انجام داده به همان قدرت و شدت ادامه دهد! ➖ رای به کسی بود که اهل تعامل بود، همه چیز نمی دانست و اهل مدارا و مشورت و گفتگو بود ➖ رأی به کسی بود که تعامل با جهان را در دستور کار داشت و برای رفع تحریمها بیش از دیگران ظاهراً سهم قائل بود. 🔹به طور خلاصه: ➖به یک معنا، با عرض پوزش باید عرض کنم که دکتر پزشکیان از همه کاندیداهای موجود، شخصیتی ایرانی‌تر داشت و این راز رأی آوری کسی است که نه برنامه داشت و نه کارنامه‌ی مشخصی. ➖قومیتی رای دادن استانهای ترک نشین و کردنشین را نیز باید با ملاحظه همین خصوصیت تحلیل کرد و نسبت دادن این رای به پان ترکیسم به جاده خاکی زدن است. ➖البته ناگفته نماند که رای قابل توجه جناب آقای جلیلی، نشان رشد بخش قابل توجهی از مردم ایران و بیمه شدن آنها در برابر جریان پروپاگاندای رسانه ای است. (همانطور که گفته شد این نوشته ناظر به رأی دهندگان به آقایان قالیباف و جلیلی نیست.) ➖ ولی با این حال اگر به شخصیت آقایان رجایی، خامنه‌ای، احمدی نژاد و رئیسی به عنوان رؤسای جمهوری که جریان غربگرا پشت دست آنها بازی نکرده‌اند، بنگرید، ایشان کسانی بودند که توانستند توأمان هم پرچمدار صریح شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی باشند، هم به علت برخورداری ویژه از روحیه تواضع و نرمخویی با مردم، خود را در طرف مردم و تحول‌گرا و مدافع منافع مردم از ظلم ساختارها و مداخله‌ها و افراطی‌گر‌ی‌ها نشان دهند و رأی اعتمادِ بودن را از مردم عادی بگیرند؛ رأی اعتمادی که بعید می دانم در دفعات بعدی انتخابات هم کاندیداهای این دوره بتوانند کسب نمایند. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1754 لینک قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1753