هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
17.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تبیین محل نزاع موافقین و مخالفین فقه نظام
📹 آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «آیا فارغ از مجموعه احکام و مقاصد شریعت حلقه واسطی به نام نظام (نظامات) می توان متصور شد؟»
🔷 « آیا در استنباطات احکام خرد (استنباطات اتمیک) باید به نظامات توجه داشت؟»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی💢
🔹انتشار صوت به مناسبت 20 امین سالگرد رحلت ایشان در تاریخ 12 اسفندماه
💠 گزارشی از نظام اندیشه و پروژه فکری
بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔹23 و 24 بهمن سال 98، دو روزی را مهمان دوستان اصفهانی خود بودم.
🔹در این دو روز، در طی 5 جلسه به ارائه پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی پرداختم.
🔹از شیرینیهای به یاد ماندنی این جلسات، حضور بزرگوارانه جناب #استاد_طاهرزاده بود.
با حوصله شنیدن، با آرامش تأمل کردن و با تأنی موضع گرفتن، از خصوصیتهای کمنظیر ایشان است که الحمدلله در بخش قابل توجهی از شاگردان و مرتبطین ایشان نیز تسری پیدا کرده است.
📣صوت این پنج جلسه در ادامه تقدیم میشود:
عقلنوشتههای انقلابی
j1 98.11.23 esfehan.mp3
36.01M
💢صوت جلسه اول
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰تاریخچه ای از سیر تعمیق و تطور فکری مرحوم حسینی الهاشمی در نسبت با انقلاب اسلامی
🔰چگونگی پیدایش تأملات فلسفی ایشان در پیگیری ایدهی #اسلام_در_عمل
🔰تأملات ایشان در موضوع فلسفه،پایگاه فلسفه و ادراکات اولیه و همچنین پیدایش مسئلههای فلسفی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j2 98.11.23 esfehan.mp3
27.13M
💢صوت جلسه دوم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰مراحل اجتنابناپذیر دستیابی به حد اولیه فلسفی از دیدگاه مرحوم حسینی الهاشمی
🔰چگونگی عبور فکر فلسفی مرحوم حسینی از اصالت ذات، اصالت شرایط، اصالت ربط، اصالت تعلق و اصالت فاعلیت و استقرار گیری آن درحد اولیهی #اصالت_نظام_فاعلیت
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/328
لینک فایل در تلگرام
j3 98.11.23 esfehan.mp3
22.75M
💢صوت جلسه سوم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰معنای «نظام فاعلیت» بر اساس سه مفهوم «ولایت، تولی و تصرف» و لوازم آن
🔰دستهبندی مخلوقات بر اساس سطوح فاعلیت آنها در نظام فاعلیت
🔰پیدایش سه عنوان «ولایت تکوینی، ولایت تاریخی و ولایت اجتماعی» و توضیح انقلاب اسلامی بر اساس آنها
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j4 98.11.23 esfehan.mp3
31.55M
💢صوت جلسه چهارم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰چیستی جامعه از منظر فلسفه نظام فاعلیت
🔰جریان یافتن فلسفه نظام فاعلیت، در منطق عام دلالت
🔰سامان یافتن عقلانیت جامعه دینی در سه عرصه مکتب (تفقه)، علم (معادله) و اجرا (برنامه)، بر اساس منطقهای برآمده از منطق عام
🔰توجه به ماهیت اجتماعی علم و ایستادن فرهنگستان در نقطه بانک توسعه اطلاعات و مدیریت شبکهای تحقیقات
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j5 98.11.24 esfehan.mp3
19.33M
💢صوت جلسه پنجم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰تفاوت منطق بسط عقلانیت کاربردی با منطق بسط عقلانیت نظری
🔰گزارشی از پژوهشهای عینی مرحوم حسینی
🔰گزارشی از تنوع فعالیتهای شاگردان مرحوم حسینی در سالهای بعد از وقات ایشان
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
رساله حرمت مشروطه-شیخ فضل الله.pdf
8.01M
🔰برای مطالعه بیشتر
متن پی دی اف رساله حرمت مشروطه نوشته شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیه
کتاب تنبیه الامه ـ میرزای نایینی.pdf
2.14M
🔰برای مطالعه بیشتر
متن پی دی اف کتاب تنبیه الامه نوشته میرزای نایینی رحمت الله علیه
💢مناظره
🔹مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه را به دقت دیدم.
🔹واقعا تشکر ویژه دارم از این دو بزرگوار که این گفتگو را پذیرفتند و عافیتطلبی علمی نداشتند.🌹
🔹این گفتگو در حقیقت، مواجههی دو رویکرد #فقهمحور و #فلسفهعلممحور بود.
🔹هر یک از این دو رویکرد مزایایی دارد و باید در جایگاه خود نیز مورد اهتمام باشند، ولی به نظر حقیر، هرچند رویکرد فلسفهعلم محور، از لحاظ توصیفی بر نگاه صرفاً فقهمحور ترجیح دارد، ولی هیچ یک از این دو رویکرد نمیتواند مهمترین چالش این گفتگو یعنی #ماهیت_سیره_عقلاء و #چگونگی_تحولات_آن را به صورت شفاف توضیح دهد.
🔹سیره و بنائات عقلاء، در حیطه رفتارها و کنشهای اجتماعی است و تا برخوردارِ از دستگاهی نظری و البته ناظر بر تحلیلِ فرآیند صدور ارادههای فردی و جمعی، در ذیل سنن تاریخی ـ ربانی نباشیم، نمیتوانیم مقوله سیره عقلاء را در فرآیندِ تکامل و تنازل جوامع ایمانی و الحادی توضیح دهیم.
🔹فقدان چنین دستگاه نظری، متأسفانه در کتاب بسیار خوب #الفائقفیالاصول نیز تدارک نشده است و این کتاب علیرغم اهتمام ویژه به مقوله سیره عقلاء، مهمترین پرسش این عرصه که همانا #قواعد_حاکم بر پیدایش و تحولات سیره عقلاء است را بیپاسخ رها کرده و یک راست بر #تقسیمات سیره عقلاء و #اقوالِ در حجیت و عدم حجیت آن رفته است.
📄 متن گفتوگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه 👇
hawzahnews.com/news/946803
📹 فیلم کامل این گفتوگو:👇
hawzahnews.com/xb4n9
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#اقتصاد_اسلامی
#مناظره
https://eitaa.com/alimohammadi1389/335
💢درباره مناظرههای عصرانه💢
🔹در اسفندماه امسال به همت مدیریت محترم مدرسه علمیه مبارکه امام کاظم علیه السلام، دو گفتگوی خوب با برادر عزیزم آقای سیدجوادی داشتم.
🔹در گفتگوی اول درباره #حقیقت_دین و #دامنهی_آن به گفت و شنود پرداختیم.
🔹ایشان گستره دین را همه ابعاد هدایت انسان معرفی کرد و بنده به بیانی دیگر، گستره دین را دامنه اختیار انسانی دانستم.
علاوه بر این، گفتگویی شد در خصوص #علم_دینی و معنا و گستره آن.
🔹در گفتگوی دوم، تا حدودی بحث چالشیتر شد.
🔹بحث بر سر نسبت #فقه و #واقعنمایی بود.
🔹عرض بنده این بود که مسئله فقه و واقع نمایی باید در #دو_مقام مورد بررسی قرار گیرد:
➖ یکی در مقام کشف مرادات شارع از خطابات شرعی و دیگری درباره کمکی که فقاهت می تواند به فرآیند توصیف متخصصین علوم انسانی از وضعیت موجود ما کند.
➖در مقام اول، نسبت حجت بودن طرق مورد استفاده فقیه در استنباط و واقع نمایی آنها در کشف مرادات شارع باید گفتگو شود و درمقام دوم، از کمکی که فقاهت میتواند از طریق تعیین شاخصها و خصوصتهای وضعیت مطلوب و همچنین ارائه سنتهای تاریخی، به مطالعات تاریخی و فرهنگی متخصصین علوم انسانی ارائه دهد، صحبت شود. در مقام دوم، حضور فقه قاعدتاً واقع نمایی خود گزارههای استنباط شده نسبت به مرادات شارع نیست، بلکه درباره نقش غیرمستقیم و بیبدیلی است که فقاهت میتواند در توصیفگری و اصابتِ به واقعِ علوم انسانی ایفاء کند.
🔹در جایی از گفتگو، تلقی بنده از فرمایش آقای سیدجوادی این شد که ایشان تفقه را منحصر در فقهِ حکم تکلیفی میداند و آن را نیز برای اداره کشور ناکافی می پندارد و علاوه بر این، هرگونه تلاشی برای تکامل تفقه را نیز انفعال و تحت تأثیر مدرنیته قلمداد مینماید. در اینجا بود که بنده این رویکرد را #متحجرانه خواندم و آن را همنتیجه با انفعال از مدرنیته دانستم. در اینجا عرض کردم که نسبت ما با غرب، نه میتواند منفعلانه باشد و نه میتواند کنارهگیری و انزوا باشد، بلکه ما به نحو تاریخی، به غرب مدرن، #مبتلاء هستیم و از منظر الهیات تاریخ، اگر بتوانیم در این ابتلاء و فشار، مراکز اضطرار خود را بیشتر وقوف پیدا کنیم و برای رفع اضطرار خود، رجوعی مؤمنانه به کسبِ هدایت و اقتباسِ نور از معارف وحیانی داشته باشیم، اتفاقاً این ابتلاء میتواند، زمینه رشد و تکامل اخلاق، فهم و عملکرد دینی ما باشد.
🔹خوشبختانه ایشان بعد از این بیان حقیر، اعلام کردند که آنچه تاکنون فرموده اند، بخشی از فرمایشاتشان بوده است و ایشان قائل هستند که علاوه بر فقاهت موجود که از منظر مکلف فردی استنباط شده است، میتوان به سمت فقهی رفت که فقیه در آن به جای مکلف فردی، خود را به جای #حاکم مینشاند و به تفقه احکام شرعی از این منظر میپردازد.
🔹فارغ از اینکه این فرمایش ایشان، چه مزایا و محدودیتهایی دارد، راهی را معرفی میکند که بتوانیم از تحجر و انفعال بیرون بیاییم. چه خوب است که ایشان لطف کنند و این ایده خود را به صورت تفصیلیتر بیان فرمایند.🌹
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#مناظره
#ققه_حکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/339
💢شهید صدر نابغه بود،
انقلاب اسلامی را فهمید
ما کسانی را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقی افتاد!💢
🔰فراز پرمعنایی از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شهیدمحمدباقر صدر ره:👇
🔹مرحوم شهید صدر قطعاً یک نابغه بود؛ این یک خصوصیّتی است. خب، ما آدمهای بااستعداد در حوزههای علمیّه کم نداشتیم؛ آدمهایی که فهم داشتند، سلیقه داشتند، پشتکار داشتند و کارهای بزرگی انجام دادند. علمای بزرگ ما مثل همین مراجع بزرگی که در این صدسال اخیر در ایران و عراق وجود داشتند همه مردمان بزرگی بودند. استعداد داشتند منتها نابغه یک خصوصیّاتی دارد که در اغلب این افراد، انسان این نبوغ را احساس نمیکند. مرحوم آقای صدر (رضواناللهعلیه) به نظر بنده قطعاً نابغه بود؛ یعنی کاری که از عهدهی او برمیآمد، از عهدهی خیلی از فقها و علما و متفکّرین حوزههای ما برنمیآید: فضای دید بسیار وسیع، فهم نیازهای دنیای اسلام، پاسخگویی سریع و آماده به خواستهها -ایشان همین «البنکُ اللّاربوی» را در جواب درخواست دولت پاکستان نوشت؛ آنطور که شنیدم آنها میخواستند یک کار اینجوری درست کنند، ایشان بلافاصله این [کتاب] را فراهم کرد و برای آنها فرستاد- ... ایشان واقعاً یک نابغهای بود، مسائل را میفهمید، مسائل را حدس میزد.
🔹ایشان در نجف ارتباط تامّ و تمامی با امام نداشتند؛ بهطور معمول، یک ارتباط خیلی ضعیفی با بیت امام و با تشکیلات امام [داشتند]، ارتباطشان خیلی زیاد نبود؛ ولیکن بمجرّد اینکه انقلاب شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت ذوب بشوید در امام خمینی همچنان که او در اسلام ذوب شده؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلی شناخت لازم دارد، خیلی فهمِ اوضاع لازم دارد که بفهمد مسئلهی انقلاب چیست. ما کسانی را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقی افتاد... این آدم، آنروز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها نبوغ است؛ یعنی شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت تبیین را، اثرگذاری را.
💠19 فروردین، سالروز شهادت شهید محمدباقر صدر و خواهر بزرگوارش بنت الهدی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#شهید_صدر
#فقه_حکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/351