ادامه پاسخ حقیر به مطلب4⃣
۲ از ۲👆
د) دستگاه های اصل موضوعی و یک نکته تاریخی
عرض بنده این نبود که تأثیر مبادی در محتوای یک علم، منوط به پذیرش چرخش کپرنیکی کانت است. بلکه بدین نکته توجه دادم که ماهیت تجربه در دوران جدید، غیر از ماهیت تجربه در دوران قدیم است. ما در تجارب مفرده ای که در گذشته داشتیم، تلقی مان این بود که صرف حرکت از موارد جزیی به موارد کلی (استقرا) است. در حالیکه در دوران جدید، علم تجربی از بستر «فرضیه سازی» عبور می کند که ایده استعلایی کانت امکان فلسفی آن را در غرب توضیح داده است.
ما بی تردید ایده استعلایی کانت را نمی توانیم بپذیریم، ولی همین توجهاتی که در باره هندسه اقلیدسی و غیر اقلیدسی فرمودید، در همین سده های اخیر صورت گرفته است و ذهن بشر با مبادی فلسفی علوم تجربی درگیر شده است. چند روز پیش به یکی از دوستان عرض می کردم که اگر برای یک منطقی و فیلسوف گذشته ادعا می کردی که «همواره کُل بزرگتر از جزء نیست»، حتما تو را احمق فرض می کرد در حالیکه الان برای یک بچه کلاس ششم ابتدایی اثبات می کنند که «با اینکه عدد -2 نصف -4 است، ولی از آن بزرگتر است»؛ یعنی نصف یک عدد یا همان جزء یک عدد، از خود آن بزرگتر است!» ؛ این یعنی که علوم طبیعی و حتی ریاضی آکسیوماتیک هستند و مبتنی بر پیشفرضهای اولیه استوار شده اند که خود آن پیشفرضها نمی توانند پشتوانه فلسفی نداشته باشند.
ولی همه اینها ربطی به تقریر استاد جوادی ندارد. هیچ رد پایی از این تحلیلها در فرمایشات ایشان بنده پیدا نکرده ام.
🔹 و اما درباره نسبت #امتناع_فلسفه به ایشان
خدا میداند که قلباً دوست دارم که تقریر بنده از دیدگاه های ایشان غلط باشد.
در هر صورت با آنچه که تاکنون از مبانی ایشان و تصریحات ایشان جمع بندی کرده ام، لازمه دیدگاه ایشان را #امتناع_جریان_فلسفه می دانم.
احتمال می دهم که حقیر بیشتر از برخی از دوستان گروه با فضاهای دانشجویی و اساتید دانشگاه ها در خصوص تولید علم ارتباط داشته باشم.
یکی از موانع گفتگو بر سر تحول علوم، تمسک به فرمایشات استاد جوادی توسط اساتید حزب اللهی و یقه سفید دانشگاهی است که چنین تلقی کرده اند که ایشان می گوید که فلسفه الهی، فلسفه مضاف به علوم را می سازد و این فلسفه مضاف یعنی که اثبات می کند که آنچه که دانشگاه در پی آن بوده است، همان «خلقت» است ـ نه صرفا «طبیعت»ـ، هرچند که خود دانشمندان متوجه چنین مطلبی نبوده اند. لذا در فضایی که صحت گزاره های تجربی به اخذ مبانی صحیح از فلسفه الهی مشروط نمی شود و صرفا بر کاشفیت از واقع و اطمینان عقلایی به آن تکیه می شود، بدیهی است که معیار کاشفیت با واقع در علوم تجربی به #کارآمدی منحصر می شود و ابتدا فیزیک و شیمی و ریاضی و زیست از دستور تعمقِ در ریشه و پیشفرضها خارج می گردد و سپس علم پزشکی و در آخر بخش تجربی علوم انسانی ... و البته از حق نباید گذشت که شواهد این تقریر همانطور که حقیر بیان کردم، در فرمایشات استاد جوادی زیاد است.
این در حالی است که بنده معتقدم که قرائتهای راقیه تری از این تلقی در میان اندیشمندان ما چه فلسفی و چه فقه و اصول وجود دارد که تحلیل عمیقتری از علوم مدرن و نحوه مواجهه با آنها ارائه می دهد که معمولا در زیر سایه نظریه استاد جوادی حفظه الله مهجور می ماند.
🔹در پایان باز از آقای دکتر سیدی فرد که با حوصله و دقت کار گفتگو را بدین جا رساندند و همچنین دوستان گروه که با صبوری، تطویلنویسیهای بیخاصیت حقیر را تحمل کردند، تشکر می کنم.🙏🌺
#وارده
مطلب 5⃣ از
دکتر سیدی فرد:
ممنون از پاسخ شما.
در تاریخ فلسفه، تلقی فیلسوفان از تجربه دستخوش تغییرات فراوانی شده است. قبل و بعد از کانت هم تلقیهای متفاوتی در مورد علم و تجربه (در معنای موسع آن) وجود داشته است. امّا اینکه: (1) فلسفه عهدهدار تأمین مبادی علوم جزئی است و (2) این مبادی در محتوای علوم، به نحو موجبۀ جزئیه، تأثیر جدّی میگذارند، به هیچ روی به فلسفۀ علم جدید یا معاصر ارتباطی ندارد و متاثر از این نوع نگاه فلسفی نیست. از قضاء، در دورۀ معاصر این نکتۀ ارسطویی (اینکه فلسفه عهدهدار بیان مبادی علم است) مکرراً مورد مناقشه قرار گرفته است (مثلاً کواین هیچ نوع سلسله مراتبی را برای باورها، در شبکۀ باور، قائل نیست). باز هم تکرار میکنم، نگاه اصل موضوعی و مبتنی بر مبادی به علوم، به هیچ وجه محصول دوران جدید یا معاصر نیست و اتفاقاً این یکی ازممیزههای تفکر فلسفی کلاسیک است.
آنچه به عنوان تبعات دیدگاه آیت الله جوادی در دانشگاه ذکر کردید، به نظر میرسد تبعات «سوء فهم» نسبت به دیدگاه ایشان است، نه تبعات «مُراد اصلی» ایشان. طبیعتاً فهم کلمات فیلسوف بزرگی مانند آیت الله جوادی آملی باید به نحو فنّی و در بستر زمینۀ کُلّی فکری ایشان باشد.
نکتۀ دیگر آنکه،حتّی اگر تسّلما بپذیریم برداشت شما از ایشان صحیح است، در این صورت و به بیان شما، تجربه صرفاً در حدودی معتبر است که با احکام عقل تجریدی در تعارض نباشد. حال فرض کنید عقل تجریدی و فلسفی احکام بسیار زیادی را در حیطۀ هستی، طبیعت، انسان، خدا، رابطۀ نفس و بدن و ... بیان میکند. نتیجه چه میشود؟ نتیجه بالمآل آن است که عقل تجربی اولاً باید همۀ این گزارههای اثباتشده توسط عقل تجریدی را بپذیرید (این یعنی مفروض گرفتن آنها) و ثانیاً همۀ لوازمِ آنها را نیز بپذیرد (مجموعۀ بزرگی از گزارههای بنیادین که حدود کار تجربی مقیّد به آنهاست و قطعاً چهرۀ علم را متفاوت خواهد کرد). این لازمۀ برداشت شما از کلام ایشان است. البته، همچنان که عرض کردم، این تلقی از فلسفه (به عنوان مصحّح مبادی علوم) هیچ ارتباطی به مباحث فلسفۀ علم معاصر ندارد و اگر هم نکتهای در مورد آن بیان شده، معمولاً، به عنوان دخالت بیجای فلسفه در علم از آن تعبیر شده است.
در باب این نکات هم به اختصار سه کلمه عرض میکنم:
الف- این تلقی (تاثیر مبادی و اصول موضوعه در محتوای علم) ارتباطی به فلسفۀ علم یا مطالعات علم معاصر ندارد و اگر هم ارتباطی دارد، مواجهۀ سلبی این فیلسوفان با این دیدگاه سنتی است.
ب- حیطهبندی علم، یا به زبان واضحتر، تقسیم علوم از جهات گوناگون هم اختصاصی به ایشان ندارد، تقسیم حکمت به نظری و عملی و تمایز طبیعیات و الهیات در حکمت نظری و نقش پررنگتر تجربه در اولی و عقل در دومی، در میان همۀ فیلسوفان مسلمان وجود داشته است. البته علامه طباطبایی و آیت الله جوادی بخشی از حکمت عملی را مشتمل بر قضایای اعتباریه میدانند.
ج- به گمان من، جریانهای نسبیگرا، چندفرهنگی و ... در فلسفۀ علم، جریانهای عمیق و حتّی پیچیده نیستند، معمولاً چنین جریانهایی به نوعی عُطلت و تنبلی معرفتی (epistemic idleness) مودّی میشوند و معمولاً به کار جریانهای حاشیهای و معترض به «نظمِ مُدرن» میآیند و فاقد جنبۀ ایجابی و مثبت قوی هستند. مسلما مشروعیت دخالت پیشفرضها در این معنای عام که شامل ارزشهای فرهنگی، باورهای قومی و ... میشود، مُراد نظر فیلسوفان سنّتی یا جریانهای واقعگرای علم در دورۀ معاصر (پاتنم، سیلوس، لیدی من و ...) نیست.
به هر حال، از مشارکت شما در بحث سپاسگزارم. ان شاء الله در پناه رحمت و عنایت خداوند باشید.
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
🔸اولین دوره متنخوانی مدرسه فقه حکومتی
🔸از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰
🌐به صورت حضوری و آفلاین
⌛️روزهای یکشنبه تا سهشنبه، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
📒کتاب «تنبیه الامة و تنزیه الملة» اثر مرحوم میرزای نائینی(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام محمدجواد تاکی
📔کتاب «الاسلام یقود الحیاة» اثر مرحوم شهید صدر(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام علی محمدی
📙کتاب «رساله مقیم و مسافر» اثر مرحوم نورالله نجفی اصفهانی(ره)
۱۰ جلسه تدریس توسط حجت الاسلام مجتبی کاظمی
🕰مهلت ثبتنام تا ۵ آذرماه۱۴۰۰
☎️جهت ثبتنام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر، در پیامرسان ایتا به شماره 09100931084 پیام دهید.
🆔لینک کانال دوره در ایتا:
🌐https://eitaa.com/feqhehokoumati
🆔لینک کانال دبیرخانه هماندیشیها:
🌐https://eitaa.com/maana_hamandishi
#فقه_حکومتی
#دبیرخانه_هماندیشی_فقهحکومتی
#دوره_متن_خوانی
#تنبیه_الامة_و_تنزیه_الملة
#الاسلام_یقود_الحیاة
#رساله_مقیم_و_مسافر
45.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢فیلم بیانات آیتالله جوادی در خصوص دیدگاه علم دینی خودشان💢
در راستای نقدی که در خصوص دیدگاه علم دینیِ استاد فرزانه جناب آیتالله جوادی حفظه الله عرض کردم، توصیه می کنم که فیلم ارسالی را با دقت ببینید.
ایشان در بیاناتی که در این فیلم، در دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم با معظم له در سال ۱۳۹۰ ایراد کردهاند، به روشنی دیدگاه خود را تبیین میکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ماجرای آب زایندهرود💢
🔹ماجرای آب اصفهان، یک اتفاق نیست، یک حاصل یک فرآیند است.
🔹مانند مرضی پنهانی که الان به مرحله برونریزی رسیده است و علائم خود را بعد از تثبیت و فراگرفتن اعضاء و جوارح بیمار الان ظاهر ساخته است.
🔹ماجرای اب اصفهان، حادثه ای یک شبه نیست که یک شبه درمان شود، ولی ظاهراً به نقطهای رسیده که لازم است که#تصمیم گرفته شود که از الان درمان آن در اولویت دستور کار دولت و نخبگان و مردم قرار گیرد.
🔹🔹ولی چیزی که بیش از همه من را متعجب کرد، عدم حضور روحانیت اصفهان در این گردهمآیی بود.
بنا به قانون اساسی، این تجمعات حق مسلم مردم است و اگر قصد داریم که این تجمعات و اعتراضها به جایی دیگر هدایت نشود و به ضد قانون اساسی مبدل نگردد، نیاز به حضور در صحنه معتمدین و روحانیت و متدینین دارد.
🔹#حلقههای_میانی، کارشان به صحنه آوردن مردم برای مشارکت در اصلاح و پیشرفت کشور است و در جایی که مردم خود حاضر شده اند، غیبت مدعیان حلقههای میانی، واقعاً تعجب برانگیز است.
🔹خدا ین طلبه جوان را ـ که البته نمی شناسمش ـ خیر دهد که لااقل در میان معرض مردم خود را قرار داد که چند حرف و متلک بشنود و مردم کمی خنک شوند.
اگر تعداد طلبه ها، 30 نفر بود، مطمئن باشید که واکنش مردم از تیکه و متلک ـ که البته خداییش محترمانه و با حفظ حرمت بود ـ ، به تمجید و تقدیر تبدیل می گشت.
🔹باور کنیم که مردم بهتر از هرکس دیگری، خودی را از غیرخودی تشخیص میدهند!
#تمدن_نوین_اسلامی
#حلقههای_میانی
#مشارکت_مردمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بیان شیوا و تمثیلی تفاوت فقه فردی و فقه حکومتی💢
از جناب حجت الاسلام و المسلمین فلاحزاده:
🔹مهمان اگر متوجه غذای نجس بشود چون منکر مرتکب نمی شود لازم نیست به بقیه بگوید، بر خلاف میزبان که در صورت فهمیدن اینکه غذا نجس است باید اطلاع دهد به دلیل اینکه بین خوردن و خوراندن فرق است.
🔹حکومت حکم همان میزبان را دارد؛ یعنی خوراندن.
🔹اینکه حکومت نمیتواند هر چیزی را وارد بازار مسلمین کند، اما مردم چون سوق مسلمین است میتوانند اصاله البرایه جاری کنند، به علت همین تفاوت است
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
#فقه_فردی
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
#نشست2
🔰نشست علمی_ترویجی
«از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقهای»
➖تبیین مفهوم پیشرفت و تحول
➖مناسبات نظری_تاریخی توسعه و پیشرفت
➖ضرورت تولید نظریات پیشرفت عرصه ای
➖لزوم شکلگیری هستههای پیشرفت منطقهای
🔻ارائه:
🔹حجت الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا)
🔹دکتر حمید ابدی (مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا)
▪️قم | چهارراه شهدا | مرکز همایش های غدیر| سالن کنفرانس علامه طباطبایی(ره)
▪️سهشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۲
آیدی اینستاگرام
https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/maana_hamandishi
#دبیرخانه_هم_اندیشی_ها
#فقه_حکومتی
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#علم_دینی
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
#ستاد_پیشرفت_جامع_منطقه_ای
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تيزر
🔰دومین_نشست علمی_ترویجی
«از پیشرفت پایه، تا پیشرفت منطقهای»
➖تبیین مفهوم پیشرفت و تحول
➖مناسبات نظری_تاریخی توسعه و پیشرفت
➖ضرورت تولید نظریات پیشرفت عرصه ای
➖لزوم شکلگیری هستههای پیشرفت منطقهای
🔻ارائه شده توسط:
🔹حجت الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا)
🔹دکتر حمید ابدی (مدیر دفتر مطالعات پیشرفت اندیشکده معنا)
▪️قم | چهارراه شهدا | مرکز همایش های غدیر| سالن کنفرانس علامه طباطبایی(ره)
▪️سهشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۲
آیدی اینستاگرام
https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/maana_hamandishi
#دبیرخانه_هم_اندیشی_ها
#فقه_حکومتی
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#علم_دینی
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
#ستاد_پیشرفت_جامع_منطقه_ای
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
«گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم» با همکاری «اندیشکده معنا» و «مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)» برگزار می کند:
💠 مناسبات جریان های فقهی با پشرفت اجتماعی ( فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومتی)
ارائه دهنده:
🔹حجت الاسلام علی محمدی ( مسئول اندیشکده معنا)
ناقدان:
🔸 حجت الاسلام دکتر رهدار (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
🔸 حجت الاسلام دکتر سلطانی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
دبیر علمی:
🔸حجت الاسلام دکتر رفیعی علوی(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
🗓زمان: دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰
🕜ساعت ۱۲:۳۰-۱۴
مکان: دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن علامه طباطبایی(ره)
علاقهمندان محترم میتوانند صرفا از طریق آدرس زیر و بصورت مجازی در برنامه شرکت نمایند 👇👇
https://bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh
آیدی اینستاگرام دبیرخانه هم اندیشی ها
https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
لینک کانال ایتا:
https://eitaa.com/maana_hamandishi
#دبیرخانه_هم_اندیشی_ها
#فقه_حکومتی
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#علم_دینی
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
#دانشگاه_باقرالعلوم_ع
#مرکز_فقهی_ائمه_اطهار_ع
#کرسی_های_آزاد_اندیشی_حوزه
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
در دیدار مدیران مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر و پژوهشگاه فقه نظام با آیت الله شبزندهدار مطرح شد:
تاکید بر ضرورت فقه نظام و کارویژههای آن
- تجربه این مدت بنده این است که این شورای نگهبان و این وظیفهای که قانون اساسی فعلا بر عهدهاش گذاشته است این غیر از تصویری است که آقایان انتظار دارند و میگویند. یعنی از این ساختار فعلی شورای محترم نگهبان نمیتوان انتظار پرداختن به فقه نظام با آن مبانی، رویکردها و اهداف را داشت. اینقدر درگیر کار و مصوبات مجلس، هیئت وزیران، دیوان عدالت و آییننامهها هستیم که دیگر نوبت به فقه نظام و رسیدن به اهداف شریعت اسلام نمیرسد.
- این که برای رسیدن به اهداف و مقاصد اسلامی باید چطور برنامهریزی کرد، نیازمند جایگاه دیگری است که فقه نظام عهده دار آن است. یعنی فقه نظام باید اهداف کلان و میان مدت را کشف کرده، برای طریق وصول به آن برنامهریزی کند. این کاری است که حوزههای علمیه میتوانند انجام بدهند و باید هم انجام بدهند. چون همانطور که عرض کردم شورای نگهبان فرصت این کار را ندارد. همین شبها ما در مجمع فقهی چندین مصوبه داشتیم که فقط خواندن آنها دو ساعت طول میکشید. هر کدام سی صفحه، چهل صفحه مصوبه است و باید بخوانید تا بفهمید خلاف شرع هست یا نیست؟ اما پیدا کردن آن هدف اسلامی اصیل و تعیین راه رسیدن به آن، کار پژوهشکدههای بزرگ است که از آنها توقع میرود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰رهبرانقلاب: خصوصیت مدرس چه بود؟ #مدرس خصوصیت عمدهاش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد.۱۳۷۸/۱۱/۲۶
📸تصویری از رهبرانقلاب در کنار مزار شهید مدرس
Mic12.mp3
41.69M
💠 مناسبات جریان های فقهی با پشرفت اجتماعی ( فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومتی)
ارائه دهنده:
🔹حجت الاسلام علی محمدی ( مسئول اندیشکده معنا)
ناقدان:
🔸 حجت الاسلام دکتر سیدمحمود موسوی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
🔸 حجت الاسلام دکتر مهدی سلطانی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
دبیر علمی:
🔸حجت الاسلام دکتر رفیعی علوی(عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم)
#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
#فقه_اجتماعی
🗓زمان: دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰
https://eitaa.com/alimohammadi1389/519
شانزدهمین کرسی ترویجی مجمع با همکاری دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، دوشنبه 15 آذرماه 1400 از ساعت 14:30 به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
در این نشست دکتر محسن جاجرمی زاده استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور شیراز از نظریه خود با عنوان «امکان، ضرورت و بایستههای سیاستگذاری تحول علوم انسانی با تحلیل و ارزیابی دوگانه پروسه ـ پروژه» دفاع خواهد کرد.
دکتر سید سعید زاهد زاهدانی دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شیراز و رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز و حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی دانشیار مدیریت تحقیقات مرکز پژوهشی منیر و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ناقدان این کرسی و حمید ابدی دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی دبیر این جلسه خواهند بود.
زمان: | دوشنبه 15 آذرماه 1400 | ساعت 14:30 |
علاقهمندان به حضور در این نشست میتوانند از طریق http://iwo.ir/korsi16 در این جلسه شرکت کنند
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری «اندیشکده معنا» و «ستاد جامع پیشرفت منطقه ای» برگزار می کند:
💠رویداد #پیشرفت_مردمی
📜سرفصل های رویداد
✅سیر مفهوم پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب
✅فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
✅فناوری مشارکت قاعدهمند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه ای
✅دو پیشنیاز مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی:
الف) الگوی کلان حل مسئله
ب) سه کلان نظریه انسجام بخش «تمدن نوین اسلامی»، «هویت ایرانی اسلامی» و «پیشرفت اسلامی ایرانی»
🗓 پنج شنبه مورخ 18 آذر
🕢زمان 7:30 الی 12
💳هزینه ثبت نام: 20 هزار تومان
🖊جهت ثبت نام به حساب کاربری، @ali_abedi273 پیام بدهید.
🔴 #ظرفیت_محدود 🔴
#گفتمان_پیشرفت
#پیشرفت_مردمی
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از مرکز تفقه علوم اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از دشواری های حکمرانی، تزاحم های دایمی است...
#معرفی_یک_کتاب_خوب
🔹یکی از کتابهای بسیار خوبی که این چند روزه مطالعه کرده ام، کتاب #فناوری_ترویج است.
🔹این کتاب در انتشارات #مرد_نو، بر اساس محتوای ارائه شدهی جناب آقای محمد فدایی (مشاور شبکه کانون های تفکر ایران) و با تدوین و ویرایش سرکار خانم راضیه ادیبی تنظیم شده است.
🔹کتابی بسیار خوشخوان، با مسئلهای اساسی است که تلاش میکند در فصل اول توضیح دهد که «چگونه باید یک حرف را خوب زد؟» و در فصل دوم تلاش میکند که توضیح دهد که «با چه الگویی میتوانیم اقداماتی که انجام میدهیم را به ثمر بنشانیم و به نتیجه برسانیم؟»
🔹از همه اینها مهمتر این است کتاب برآمده از یک عقلانیت کاربردیِ انقلابی است که جرآت اندیشیدن دارد و نمیخواهد با ارجاع تکتک جملات خود به فرمایشات حضرت آقا دام ظله، از زیر بار استدلال و عقلانیتورزی شانه خالی کند.
🔹کتاب، خود بهترین مصداق برای مدعای خود است که می گوید محتوا باید حاصل زیستن با مسئله و غوطه خوردنِ در آن باشد. در مورد جای جای کتاب نکته دارم و به برخی جاها نقد دارم، ولی چه موفقیتی برای یک کتاب از این بالاتر که خواننده را تحریک میکند و با ورود خلاقانه و شجاعانه به نقد بداهتها و کلیشهها، مخاطب خود را به موضعگیری میکشاند...🌺
#عقلانیت_انقلابی
#فناوری_اجتماعی
#فناوری_گفتمان_سازی
#فناوری_حل_مسئله
https://eitaa.com/alimohammadi1389/523
ادامه مطلب کلنگری اسلامی ... 2 از 2👆
◼️چندسال پیش طرحی را در فصلنامه صدرا تحت عنوان «ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی» ارائه کردم و چند مصاحبه و یادداشت خوب هم از آقایان امینی نژاد و برنجکار، فیروزجاهی، متقیان هم تهیه شد تا بتوانیم ادبیات تخصصی خوبی در لایه های فلسفی نگاه کل نگرانه دست و پا کنیم که متأسفانه در ابتدا خیلی این طرح تحویل گرفته نشد و زمانی مورد تأکید سردبیر و بزرگواران دیگر قرار گرفته بود که حقیر دیگر درگیر کاری دیگر شده بودم!
امروز نیز همچنان معتقدم که جای کار بسیاری در ریشه های فلسفی و منطقی کل نگری و کلی نگری و نسبت این دو وجود دارد که می تواند در نحوه جریان فلسفی در علوم پایین دست خود به شدت مؤثر باشد ...🌺🌺🌺
◼️ در ادامه کنداکتوری که برای این پرونده در سال 96 فراهم شده بود، به پیوست تقدیم می گردد:👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/524
💢کلنگری اسلامی ...💢
🔹در گروهی از فرهیختگان گفته شد که یکی از اساتید علوم انسانی معتقد است که نگاه سیستمی و کل نگری، اساساً سکولار است و ما در سنت فکری خودمان چنین رویکردی نداریم.
🔹متن زیر در پاسخ به این ادعا در همان گروه نوشته شد که با اندکی تغییر تقدیم می گردد:👇
◼️نگاه مجموعه نگر و کل نگر، به نحوه های متعددی در سنت منطقی و فلسفی ما سابقه دارد.
➖ هم در نگاه فلسفه مشاء، هم در نگاه حکمت متعالیه و هم در نگاه عرفانی، منظرهای کل گرایانه متعددی وجود دارد که متاسفانه خوب منقح نشده و مرز آنها با یکدیگر و حتی با نگاه سیستمی مدرن روشن نشده است.
➖به عنوان مثال، ما در تفکر مشایی با جوهر جسمانی مواجه هستیم که اساسا منتجه ی ترکیب دو جوهر صورت و ماده است؛ ترکیب یک جوهر بالفعل و یک جوهر بالقوه و یا حتی در ذهن، ما مفهومی داریم به نام «نوع» که در نگاه مشهور (به غیر از نگاه علامه طباطبایی)، حاصل ترکیب دو مفهوم جوهر و عرض است که یکی «مبهم» است و دیگری «متحصل».
➖همچنین ما در حکمت متعالیه بعد از تشکیک، اثبات یک «واحد مشکک و ذومراتب» می کنیم. این نگاه نوعی وحدت و کثرت توأمان را توضیح می دهد که کاملا متفاوت با نگاه هگلی و همچنین نگاه های سیستمی و کل گرایانه نیمه دوم قرن بیستم است.
➖هم در حکمت متعالیه و هم در عرفان موارد متعدد دیگری نیز از نگاه کل نگرانه وجود دارد که لازم است که نسبت آن با نگاه کلی نگرانه تحلیل شود، مانند قاعده «بسیط الحقیقه #کل_الاشیاء».
➖اینها همه غیر از تصریحاتی است که خود بوعلی در مقاله پنجم و فصل دوم الهیات شفا تحت عنوان «فی کیفیة کون الکلیة للطبایع الکلیة و اتمام القول فی ذلک و فی الفرق بین الکل و الجزء، الکلی و الجزئی» دارد: 👇
«و إذ قد عرفنا هذه الأشياء فقد، سهل لنا الفرق بين الكل و الجزء و بين الكلي و الجزئي، و ذلك أن الكل من حيث هو كل يكون موجودا في الأشياء، و أما الكلي من حيث هو كلي فليس موجودا إلا في التصور. و أيضا الكل يعد بأجزائه و يكون كل جزء داخلا في قوامه، و أما الكلي فإنه لا يعد بأجزائه، و لا أيضا الجزئيات داخلة في قوامه. و أيضا فإن طبيعة الكل لا تقوم الأجزاء التي فيه، بل يتقوم منها، و أما طبيعة الكلي فإنها تقوم الأجزاء التي فيه. و كذلك فإن طبيعة الكل لا تصير جزءا من أجزائه البتة، و أما طبيعة الكلي فإنها جزء من طبيعة الجزئيات لأنها إما الأنواع فتقوم من طبائع الكليين أعني الجنس و الفصل، و إما الأشخاص فتتقوم من طبيعة الكليات كلها و من طبيعة الأعراض التي تكتنفها مع المادة. و أيضا فإن الكل لا يكون كلا لكل جزء وحده و لو انفرد، و الكلي يكون كليا محمولا على كل جزئي. و أيضا فإن أجزاء كل كل متناهية، و ليس أجزاء كل كلي متناهية. و أيضا الكل يحتاج، إلى أن تحضره أجزاؤه معا، و الكلي لا يحتاج إلى أن تحضره أجزاؤه معا. و قد يمكنك أن تجد فروقا أيضا غير هذه فتعلم أن الكل غير الكلي.»
◼️مرحوم سیدمنیرالدین حسینی نیز اوائل دهه شصت به بررسی منطق کل نگری و سیستمی ورود پیدا کرده است.
➖ شروع این توجه از پرداختن به مقوله #منطق_انطباق صورت می گیرد.
➖مدعای آن زمان مرحوم حسینی آن است که در مقام امتثال احکام کلی شرعی، نمی توان از شیوه «انطباق کلی بر فرد» استفاده کرد و ما در مقام عمل، ناگزیر از برخورداری از «منطق نظام سازی یا کلسازی» هستیم. همین امر موجب شد که به مطالعه انتقادی نگاه های سیستمی غرب به بپردازد. حاصل این تلاش، این تحلیل بود که نگاه سیستمی از دو منشاء می تواند متأثر از نگاه های غیر دینی شود و تفکر سیستمی را مادی گرایانه کند. این دو منشاء، عبارتند بود از 1ـ #اهداف_سیستم که از ناحیه نظام ارزشی و مطلوبیتهای محقق سرچشمه می گیرد و 2ـ #مبنای_سیستم که از نظام فکری و هستی شناسیِ محقق نشأت می گیرد و توضیح نوع نسبتها و نظام نسبتهای متغیرهای مختلف یک فرآیند و ترکیب را میدهد.
➖گزارش خوبی از تحلیل های دهه شصت مرحوم حسینی در مقدمه کتاب «درآمدی بر نظامهای اقتصادی» که تقریر درسهای دهه شصت دکتر مسعود درخشان است➖، آمده است.
➖همچنین جناب آقای پیروزمند حدود بیست سال پیش، مقاله ای نوشته بودند تحت عنوان «نقدی بر نگرشهای سیستمی» که نمی دونم کجا چاپ شده است.
➖همچنین جناب آقای مهندس سید جعفر مرعشی کتابی را چند سال پیش با همکاری چند نفر دیگر تحت عنوان «تفکر سیستمی» منتشر کردند که فصل آخرش گزارشی از نگاه های مرحوم حسینی الهاشمی به تفکر سیستمی است.
➖البته این تلقی ها، بعد و در ضمن مباحث فلسفی مرحوم حسینی ارتقاء یافت و به مواجهه و نقد ریشه های فلسفی و منطقی تفکر مدرن منتهی شد که گزارش آن را می توانید از دوستان گروه فلسفه فرهنگستان طلب کنید.
کنداکتور کل نگری ـ پیش نویس 4 .pdf
149K
💢کنداکتور پروندهی
ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی
بخشی از متن:👇
مسئله #کلنگری را می توان هم نقطه مقابل #جزءنگری دانست و هم نقطه مقابل #کلینگری.
کلینگری، رابطه ذهن و خارج را کلی و فرد (مفهوم و مصداق) می پندارد. در این تحلیل افراد یک کلی در خارج، حقیقتاً وحدت ندارند و وحدت آنها صرفاً مفهومی و ذهنی است. در شناخت کلی نگرانه، دغدغه اصلی یافت مناط صدق در افراد برای اتصاف به کلی است، هرچند دغدغه ای برای توضیح رابطه خارجی افراد یک کلی یا افراد کلیهای مختلف را ندارد .
جزئینگری در تحلیل خود، از رابطه کلی و فرد بهره نمی گیرد، بلکه تلاش میکند امور خارجی را به عنوان یک پدیده مرکب، پیچیده و ذواجزاء، به اجزاء خود خُرد کرده و تجزیه و آنالیز نماید تا از این طریق بتواند حکم مرکب خارجی را به دست آورد.
در مقابل این کلی نگری و جزء نگری، کل نگری وجود دارد که نه خارج را کلیات تحقق یافته در ضمن افراد می داند و نه اینکه برای شناسایی امر خارجی قابل به تجزیه و آنالیز اجزاء آن است، بلکه معتقد است که امور خارجی در عین برخورداری از کثرت و تعدد، دارای وحدت و انسجامی ورای إجزاء نیز می باشد که درک این وحدت و انسجام نه با کلینگری میسور است و نه با جزءنگری اصطیاد می شود. به تعبیر دیگر، کل نگری، رهیافت و نگرشی برای ملاحظهی همزمان کثرت و وحدت پدیده هاست؛ رهیافتی که به اندیشمند امکان میدهد در عین ملاحظه کثرات و اجزاء یک پدیده، آن را خلاصه در این کثرات نکند و برای همه آنها، هویتی یکپارچه و حقیقی فرض نماید.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/526
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢علوم انسانی حتی در بخش توصیفی خود نیز خنثی نیست💢
🔹یکی از چالشهای نگاه های متداول در حوزه علمیه، #سادهانگاری در خصوص «علوم مدرن» است.
🔹این ساده انگاری به صورتهای مختلفی بروز یافته است:
➖از عقلایی محض دانستن علوم انسانی مدرن گرفته
➖ تا این تلقی که بخش تجربی و استقرایی علوم انسانی یا همان بخش توصیفی علوم انسانی، خنثی است و بدون تکیه بر پیشفرضهای بنیادین، میتواند گزارشی خالص و تام از خارج در اختیار ما قرار دهد.
🔹شنیدن و دیدن این کلیپ از آیتالله صادق لاریجانی را به همه کسانی که دغدغه عمقاندیشی در علوم انسانی مدرن دارند، توصیه میکنم...
#عقلانیت_انقلابی
#جهتداری_بخشتوصیفی_علوم
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_صادق_لاریجانی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/528
https://t.me/alimohammady1389/63
هدایت شده از حبیباله بابائی
دوره کوتاهمدت "عدالت اجتماعی" در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی، گروه "عدالت اجتماعی"
لینک ثبت نام؛
https://b2n.ir/z46685
@Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیباله بابائی
صوت جلسات دوره کوتاه مدت عدالت اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی 👇👇👇
هدایت شده از حبیباله بابائی
1_1375220400.mp3
46.51M
"پیچیدگی های نظری عدالت اجتماعی"
گروه عدالت اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
@Habibollah_Babai