یاداشت های یک طلبه
کتاب: #مسئوليت_و_سازندگى #علی_صفایی_حائری جلداوّل، ص ۱۳تا ۱۵ ☘حرفهايى براى گفتن ... با درک استعداده
#تدبری_در_کتاب_مسولیت_سازندگی
#استاد_صفایی
2⃣
📗ضرورت حادثه ها و درک تنهایی و شعله ها و جرقه های عشق و علاقه در من چشمه هایی کندند نهرهایی کشیدند و جدول هایی بستند...چه در برخورد ها و دیدارها و چه در زبان و گفت و گوها و چه در قلم و نوشته هایم.
✍
1.ضرورت حادثه؛👈 حادثه این است؛ از یک طرف ادمی است و راه دراز و توشه کم و از طرفی شیاطین و انحرافات و فتنه ها و.... آدمی که می خواهد در این هستی قانونمند و در مسیر سنگ لاخ تا خدا حرکت کند خواه نا خواه برخورد با عوامل انحراف و ضلال قطعی است و کسی می تواند به مقصد برسد که سعی در ایجاد یافتن راهی امن و یافتن همسفران همراه داشته باشد و این است که مساله تربیت شکل می گیرد...
2. درک تنهایی؛ 👈گاهی ما برای رسیدن به مقاصدمان دلگرمی هایی داریم که بله مثلا پدرم هست و پولدار و...این است که برای یافتن کار و بدست اوردن پول حرکت نمی کنیم اما گاهی اینها نیست و ما درک تنهایی خود با سعی و جد دنبال کسب مهارت یا علمی هستیم که...حال استاد برای ساختن انسان هایی همراه برای مقاصدی چون رشد و قرب احساس تنهایی و قربت می کند ...
3. شعله ها و جرقه های عشق و علاقه؛ 👈احساس تنهایی بدون زمینه ی معرفتی و انگیزه و عشق و علاقه یاس و نا امیدی و رکود را دارد و عشق عامل اصلی حرکت است.
4. در من چشمه هایی کندند؛ 👈گاهی برخی سقا می شوند آبی که از جویبار برداشتند می نوشانند و برخی رود اند که محتاج سرچشمه اند اما برخی چشمه می شوند و داءما می جوشند تولید دارند که اینها متصل و سرچشمه وحی و عترت اند و...
5. نهرهایی کندند و جدول هایی بستند؛ 👈چشم ها برای اینکه در دشت حرز نروند ناچار نیاز به نهرکشی و جدول بندی اند....استاد یک صاحب اندیشه و متفکر بود.
آن بینش های عمیق که از ابشخور وحی و کلام اهل بیت منشا می گرفت برای اینکه به مردم برسد باید در برخورد ها و دیدارها ها و زبان و گفت و گو و قلم و مقاله ها نهرکشی و در مرحله بعد جدول بندی شود...
@alinabinejad
بدون عنوان؛ برداشت آزاد
الَّذینَ یَتَرَبَّصَونَ بِکُم فَإن کَانَ لَکُم فَتحٌ مِّنَ اللهِ قَالُوا نَکُن مَّعَکُم وَ إن کَانَ لِلکَفِرِ یِنَ نَصِیبً قَالُوا ألَم نَستَحوِذ عَلَیکُم وَنَمنَعکُم مِّنَ المُؤمِنِینَ فاللهُ یَحکُمُ بَینَکُم یَومَ القِیمَةِ...
منافق یعنی کسی که شکل و شخصیت ندارد و با توجه به منافع احتمالی تغییر موضع و جهت می دهد
روزی که میوه پیروزی در میان باشد اینها با شما هستند اما در شکست ها آنها شانه خالی می کنند و ...
◾️اسحاق جهانگیری: تا این لحظه اجازه برکناری منشی ام را هم نداشتم.
◽️محمد شریعتمداری: من که دیگر نیستم. هیچ جای دیگر هم مرا به کار نگیرید.
◾️سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی: من کاره ای نبودم واگرنه اصلاح می کردم.
◽️مسعود نیلی، مشاور ارشد رئیس جمهور: در نظام تصمیمگیری دولت حضور ندارم و اتفاقات اقتصادی امسال ربطی به من ندارد.
◾️نمایندگان مجلس: کرباسیان وزیر اقتصادی (سابق) در پاسخ به انتقادات می گوید من اختیاری ندارم. بانک مرکزی راسا اقدام می کند.
◽️حسام الدین آشنا هم همه مسئولیت های دولتی خودش را از پروفایل توئیترش حذف کرد.
◾️محمدباقر نوبخت: به رییسجمهور اعلام کردهام آمادگی دارم از همه مسئولیتهای دولتی کنار بروم.
عباس آخوندی: با این سطح از تفاوت دیدگاه با رئیس جمهور، از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست.
@alinabinejad
تحریم می تونه خیلی خوب باشه اگه...
ما هیچ وقت از تحریم ضرر نکردیم بلکه تحریم ها رشد و خودکفایی را در پی داشت
چرا که خصوصیت انسان اینه که در شرایط سخت توانایی های نهفته اش بیرون می ریزد این را بزارید کنار هوش خدادای ایرانی ها به علاوه حس رو کمک کنیشان...
نمونه بارزش توان دفاعی و نظامی ماست که شدیدترین تحریم ها رو از اول انقلاب داشت...
اما نتیجه اش این شد طبق یک اماری می خواندم ششمین قدرت نظامی دنیا شدیم!!
یا همین #پرسپولیس دیشب این قاعده را نشان داد
که با اتکا و اعتماد به داشته ها و توان داخلی با وجود تحریم خرید بازیکن تا نیم فصل به فینال جام ملت ها رسید...
مشکل اساسی و چیزی که خطرناکه اینه
که کار به دست دنیا زده ها و ترسو هایی بیفتاد که مشکل آب خوردن ما را هم گره بزنند به تحریم ها...
اینها کسانی اند که حاضرند بعد از کلاه گشاد برجام باز از ترس تحریم ها
تن به خود تحریمی و ذلتfatf بدهند ...
احتمالا اگر مدیریت پرسپولیس دست اینها بود مقابل اسد با آن هم ستاره از ترس نخوردن گل زیاد کنار می کشیدن که سه هیچ بازنده شن!! یا پولی به اسد می دادند که کمتر گل بزند و ...
#تحلیل_سیاسی
@alinabinejad
بعد از نامه ها و درخواست های فراوان علما و برخی مراجع
قرار شد 100#دینار با نرخ 9600تومن بدهند یعنی حدودا 2 هزار تومن تفاوت با ارز دلالها!!
بماند که برای سفرهای اروپایی و آسیای شرقی و... 500 تاو1000 یورو اونهم با نرخ جهانگیری می دادند تا جایی که سفرشان رایگان تمام می شد
حالا سوال اینه چرا این نرخ را هم مثل زائران تایلند و آنتالیا محترمانه در بانکها ندادند؟!
و یک میلیون زائر را در کشور غریب در چند شعبه سرگردان کردن؟! آنهم بعد ا اینکه پولش را در ایران نقدا گرفتند!
شاید بهانه بیاورند که ممکن عده ای سو استفاده کنند و بخواهند نهایت 200هزار تومن ما به تفاوت را بگیرند و به عراق نروند!!
حال بماند آن موقع که دلار جهانگیری را بین رفقا می دادند نگران سو استفاده میلیاردی نبودند و نیستند!
اما به نظر شما وقتی دینار به کسی می دهند که ویزا داشته باشد
ایا کسی برای 200 تومن سود ویزای 235 تومن می گیرد؟!
حال اینکه چرا این جریان مخالف #اربعین و اساسا افزایش روحیه دینی و انقلابی مردم اند و روزنامه ها و پیاده نظام هایشان(امثال زیبا کلام) به عنواین مختلف با اربعین و هر چه این روحیه را در مردم افزایش می دهد مقابله می کنند، بحث مفصلی دارد که بعدها در یاداشت های دیگر توضیح خواهم داد..
@alinabinejad
🔻پروفسور الکساندردوگین نظریه پرداز، نویسنده و استراتژیست روس:
« پیاده روی #اربعین نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری تا یک حادثه عادی و معمولی دارد. ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.»
@alinabinejad
زمان عامل روزمرگی و غفلت
اگر ما یک طلبی را فردا بخواهیم بدهیم ( و نداشته باشیم) آرام و قرار نداریم
اما اگر طلبی هر چند بزرگ 20 سال دیگر موعدش برسد آرام هستیم و حتی فراموش می کنیم و کانه بدهی نداریم ..
لذا عامل زمان یکی از مهمترین دلایل بیخیالی ما نسبت به تکالیف و بدهی هایمان است که روزی باید جوابگوی ان مقابل خدا باشیم بدهی هایی نسبت به خود نسبت اطرافیان و نسبت به جامعه و خدا و...
لذا یکی از مهمترین مسائلی که اهل بیت به ما تذکر می دادند همین توجه نزدیکی موعد و کوتاهی زمان است
و در یکی از این پند های گوهر بار امام علی عليه السلام می فرمایند:
كُلُّ مُدَّةٍ مِنَ الدُّنيا إلَى انتِهاءٍ ، وكُلُّ حَيٍّ فيها إلى مَماتٍ وفَناءٍ .
هر زمانى از دنيا ، سرانجام به پايان مى رسد و هر زنده اى در آن ، رو به سوى مرگ و نيستى است.
غرر الحكم : ح 6920 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 377 ح 6374 و6375 .
#حدیث_روز
#تاملی_در_حدیث
@alinabinejad
دیشب حدود 2 رسیدیم مرز
مردم و دولت عراق با دست های خالی سنگ تمام گذاشتند
و بعد از پذیرایی از جون و دل
سعی خود را در رساندن مردم به مرز گذاشتند
و حتی با تریلی ها مردم را رایگان به مرز رساندن
بماند که کرایه ها به دلیل بی ارزش شدن پول ایران سنگین به نظر می رسید
اما عراقی ها به نسبت سالهای قبل کرایه را افزایش نداده بودند بلکه کمتر هم شده بود!
اما در ایران کشوری با امکانات صد برابری عراق مردم وقتی به اتوبوس ها رسیدن که راننده ها ماشین ها را کنار زده و با بی وجودی تمام کرایه را 400 درصد گران کرده بودند یعنی کرایه مهران به تهران که در روزهای عادی 40 هزار تومن است حالا 400 هزار تومان طلب می کردند و بسیاری از مردم بی چاره از جمله خودم در آن سرما به سمت شهر مهران و پارکینگ های مهران راه افتاده و به امید ماشین های شخصی و زاءران که ماشین ها شخصی هم مثل اتوبوس ها و اتومبیل زاءران هم جواب گو نبود و خود دیدم که چند دختر تنها در 4 نصف شب در بیابان تاریک کنار جاده نشستند و با نا امیدی به جاده نگاه می کردند...
بحث بی وجدانی راننده ها به کنار
اما سوال از مسوولان
آیا نمی شد این جریانات را مدیریت کرد؟!
ایا ایران از عراق ضعیف تر است؟
ایا نمی شد به جای یک بنر بی خاصیت و اعلام نرخ های دوبرابری برای اتوبوس ها
چند مامور بالاسر راننده های متخلف گذاشت؟! در حالی که این پدیده در چند سال اخیر تکرار شده است؟!
فاین تذهبون!؟
#اربعین
#خیانت_مسءولین
#راننده_های_بی_وجدان
@alinabinejad
چند سوال در خصوص دیدار #آیت_الله_شبیری با یک سری اشخاص معلوم حال و نامه سرگشاده آیت الله یزدی لازم است تحلیل و تبیین شود.
1⃣یک چرا این دیدار رخ داد؟
2⃣چرا آن را رسانه ای کردند؟
3⃣روش برخورد حوزه و جریان انقلابی با این اتفاق درست بود یا نه؟
⭕️در خصوص سوال اول چند دلیل برای دیدار یک مرجع با همچون افرادی وجود دارد از جمله؛
🔴عدم شناخت کافی آیت الله شبیری از سابقه ی و خیانت این افراد
🔴عدم تحلیل درست ایشان از نیت این افراد از این دیدار و تبعات آن...
▪️و این دلایل خود دلایل احتمالی دارد از جمله وجود نفوذی هایی در بیوت برخی مراجع
▪️نگاهی متحجرانه که هنوز ورود به سیاست و مسائل آن را وظیفه حوزه نمی داند.
در همین مورد نقل قولی از آقای شبیری شنیدم که( کسی که شم سیاسی ندارد نباید وارد سیاست شود امام این شم را داشت اما من ندارم)... در نقد این حرف باید گفت درست است که کسی که شم سیاسی ندارد نباید در مقام اجرایی قرار بگیرد اما نه اینکه مسائل و جریانات سیاسی را دنبال نکند و جریان نفاق و خیانت و برنامه ها و نقشه های آنان را نداند و نتیجتا اینگونه بازی بخورد!!
⭕️در خصوص سوال دوم که چرا این دیدار را رسانه ای کردند؟
🔴مشروعیت سازی در بدنه طرفداران مذهبی؛
🔺این جریان دو دسته طرفدار دارند یک دسته کسانی که با دین و انقلاب میانه ای ندارد. و یک دسته کسانی که مذهبی و حتی حوزوی هستند
لذا اینها در تعارض شعار های هنجار شکن و به اصطلاح آزادی و حقوق زنان و... برای دسته اول و متقید نشان دادن خود به دین و مذهب برای دسته ی دوم اند لذا با این دست ملاقات ها در پی مشروعیت سازی خود برای فریب دسته دوم هستند.
🔴دومین دلیل احتمالی؛ در سر زبان ها افتادن و یارگیری احتمالی است. چرا که این دیدار عملا دو دسته را میان شخصیت ها و حوزویان مشخص کرد1. منتقدین به این دیدار و ساکتین
شک نکنید یکی از کارهای مهم این جریان یارگیری از میان همین ساکتین و طرفداران احتمالی است. کما اینکه دیدیم چگونه بسیاری از شخصیت ها به مرور ذیل این جریان تعریف شدند.
🔴سومین دلیل مشغول سازی رسانه ها و افکار عمومی است از برخی مسائل...
⭕️اما در خصوص روش برخورد حوزویان خصوصا نامه سرگشاده آیت الله یزدی
به اعتقاد من می شد بهتر عمل شود تا ناخواسته برخی اهداف اینها پیش نمی رفت و اختلافات جنجالی و رسانه ای نمی شد تاجایی که رادیو آمریکا و بی بی سی نگران شان مرجعیت شدند.
مثلا به جای نامه سرگشاده انتقادها بدون ذکر نام و گزک دادن انجام می شد به طوری که مصداق کامل روشن باشد.
مثلا دیدار با سران فتنه و سابقه داران علیه حاکمیت و ولایت فقیه اشتباه و نگران کننده است و...
#تحلیل_سیاسی
#نقد
#حوزه
@alinabinejad
تاملی در کتاب مسئولیت و سازندگی
#استاد صفایی
☘انسان و مذهب هر دو از آزادی و تفکر شروع می شوند و....
✍منظور از آزادی، آزادی در ترکیب و وجود انسان است و در اصطلاح اختیار هم می گویند نه آزادی به معنی آرمان و هدف.
بحث آزادی انسان مفصل است و برای توضیح کامل می توانید به کتاب روش نقد استاد جلد 2 رجوع کنید
در آنجا استاد بیان می کند هر چند انسان در جبر های گوناگون تاریخی و جغرافیایی و وراثت و ... پیچیده شده و همین جبرها برخی ها چون مارکسیست ها را به نظریه جبر تاریخی کشانده اما ترکیب خاص انسان از تفکر و تعقل و بهتر خواهی و..نتیجتا آزادی او از همه ی جبرها را در پی دارد و در تفسیر این روایت( لا جبر و لا تفویض بل امر و بین امرین ) بیان می کند؛ انسان مجبور است که آزاد باشد یعنی ترکیب خاص او این ازادی را در پی دارد...
و مذهب به معنی یک مجموعه ای از شناخت ها پیچیده به احساسات که اعتقاد را در درون انسان می سازد و افعال و کارهای بیرونی انسان را شکل می دهد از آزادی شروع می شود. لا اکراه فی دین که این احساس و اعتقاد ثمره آزادی و تفکر و نتیجتا انتخاب آدمی است
@alinabinejad
با بصیرت در کلام امام علی(علیه السلام)
☘فإنّما البَصيرُ مَن سمِعَ فتَفَكّرَ ، ونَظرَ فأبْصرَ ، وانْتَفعَ بالعِبَرِ ، ثُمّ سَلَكَ جَدَدا واضِحا يَتَجنّبُ فيهِ الصَّرْعَةَ في المَهاوِي .
نهج البلاغة : الخطبة 153
✍یکی از اصطلاحاتی که امروز زیاد بیان می شود بصیرت است
می گویند فلانی بصیرت ندارد و فلانی آدم با بصیرتی است.
اما امیر المومنین در روایت می فرماید بصیر کسی است که چند ویژگی داشته باشد...
🌱اهل شنیدن است؛ یعنی صحبت و حرف ها رو می شنود.
یکی از مشکلات که اکثرا گریبان گیر افراد است این است که حاضر نیستند صحبت طرفی که آن را قبول ندارند بشنوند و با پیش انگاره ای که دارند قضاوت می کند. تا می گی فلانی.... می گه این افراطی است. تندرو است. منحرف است. منافق است و...و به خود اجازه شنیدن نمی دهد. و همین صفت یکی از دلایل سقوط و دوزخی شدن است. و لهم اذان لایسمعون بها...
🌱 بصیر متفکر است؛ و بعد از شنیدن صحبت ها و نظرات (موافق و مخالف و ...) سریع قضاوت نمی کند و نظر نمی دهد بلکه فکر می کند.( و با ملاک حق و عقل و فطرت می سنجد تا قضاوت و انتخابش از روی تعصب و جهل و تکبر و... نباشد. )
🌱بصیر نگاه و رای اش به مسائل و جریانات و پدیده ها، روشنایی عقل و دل نتیجتا راه( عملکرد ها و مواضع) او را در پی دارد.
🌱بصیر از گذشته ها بهره می برد و تاریخ برای او داستان گذشتگان نیست که تاریخ داءما تکرار می شود و بصیر از این گذشته برای آینده و حال خود بهره بر می دارد و درسش را می گیرد تا فریب و خسارتی که گذشتگان داشتند تکرار نکند.
☘و در نتیجه بصیر با این ویژگی ها راه و سلوکی را در زندگی می یابد که واضح باشد( یعنی همراه بینات و حجت ها و دور از تاریکی ها و شبهات است) و در این مسیر از بیراه ها ی هلاک کننده دوری می کند.
#حدیث_روز
#تاملی_در_حدیث_روز
@alinabinejad
◼️ فرارسیدن ایام سالگرد شهادت حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و شهادت مظلومانه سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت غریبانه هشتمین پیشوای معصوم، حضرت امام علی بن موسی الرّضا علیه السلام، تسلیت باد
@alinabinejad
چگونه می توان تو را درک کرد...
انک لعلی خلق عظیم
به راستی که تو بر اخلاق بزرگی هستی...
ما نمی توانیم درکی از این تعریف خدا از خلق پیامبر اکرم داشته باشیم
چه عظمتی بالاتر از این که آسمان ها را در نوردیده باشی و جبرییل هم به اوج تو نرسیده باشد و بیایی در کوچه های مکه به اعراب بیابانی بفهمانی که این سنگ ها خدا نیست و آنها مسخره ات کنند و سنگت بزنن!
بر زمان و زمین مسلط باشی و علم ما یکون در اختیارت اما پای بر شانه ات بگذارند و بگویند محمد برایم داستان بگو...
و تو باعشق از این ها اباذر ها و مقدادها و عمار ها بسازی که نه به دنیا که به بهشت راضی نشوند
واقعا چگونه می توان تو را درک کرد
آن قدر برای روشنایی و خوشبختی بشریت سوخت که خدا او را عتاب می کند: لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلّا يَكُونُوا مُوْمِنِينَ
نزدیک است خود را هلاک کنی که اینان ایمان نمی آورند.
البته این عتاب برای فهماندن ماست عظمت شفقت این وجود کریم را...
حقیقتا تو چه عشقی بودی که هنوز از پس قرن ها شعله های محبتت را از حس می کنیم...
#شهادت_پیامبر
#رسول_الله
@alinabinejad
چرایی توهم بنی اسرائیل
بقره ص ۱۲
در این صفحه بیان شده است، بنی اسرائیل توهمی داشتند که جز مدت محدودی که گوساله پرست بودند عذاب نمی شوند. وَ قَالُوا لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّآ أَيَّاماً مَعْدُودَة
نکته ای که قابل تامل است چرایی این توهم است که شاید بسیاری از ما را هم دچار کرده باشد.
این توهم از این جا ناشی می شود که این ها عذاب الهی را متناسب با کمیت گناه و انحرافشان می پنداشتند و به آثار و کیفیت آن توجه نداشتند.
این توهمی است که ما هم گرفتارش می شویم؛ می گویم خلاف سنگین ما یک دروغ و یک نگاه حرام و ....است و... خیلی خود رو گنه کار نمی دونیم لذا اگر دو تا کار خوب هم کردیم و یه هیات رفتیم و یک کربلا و ...نماز و روزه رو هم داشتیم می گویم دیگه زیادی ثواب کردیم و اداره قصرهها و کاخ های بهشتمان سنگین می شود!!!
غرورما ناشی ازهمین تصور از گناه است در حالی که سر خلود در دوزخ همین آثار و روابط گسترده انحرافات و خطاها و گناهان ماست که یک گناه یک گناه نیست که تویی که با یک نگاه یک دختر یک پسر را فاسد کردی و از راه خارج کردی و او دیگری را و دیگری دیگری ...اینها همه پای توست و چه بسا فسادهای دیگر که از یک نگاه تو به بار امده باشد. یک رشوه یک رشوه نیست که این گناه در کل جامعه ونظام اقتصادی و در یک بعد درهستی قانونمند و مرتبط موثر بوده است.
لذا درادامه بیان می شود: بَلى مَن كَسَبَ سَيّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خالِدُون
{سیئه بدی و انحراف معلوم است اماخطیئه انحرافی است که معلوم نیست و عمدی در آن نیست. } بنابراین ملاک و مدت عذاب سیئه ای است که کسب شده و میزان و احاطه خطئیه ای است کهه از تبعات و آثار آن سیئه بر دل نشسته. که در دنیای روابط سيئه ها خطئيه ها را در پی دارد.
#جرعه_ای_از_قرآن
@alinabinejad
نبرد یمن به روز های حساس خود رسیده
اءتلاف سعودی امریکایی اسراءیلی دیوانه وار قصد گرفتن شهر الحدیده را کردند
دوستان تنها کاری که از ما ساخت است و خیلی مهم و تاثیر گذار هم هست دعا است.
البته طبق فرمایش رهبری اینها محکوم به شکستند و ان شا الله اینبار هم شکست می خورند
دوستان جدا شرایط شرایط اخر زمانی است و به اعتقاد من سید یمانی از همین انصار الله ظهور می کند
لذا جدا دعا کنید که بداء نشود و ما نسلی باشیم که مقدمه ساز ظهور باشیم و ظهور را درک کنیم که اگر کوتاهی گسترده شود قضا همان است که بر امت های پیشین رفت و چه بسا هزار سال دیگر ....
اللهم عجل لویک الفرج
اللهم اخذل الکفار و المنافقین و نصر الجیوش المسلمین
یاداشت های یک طلبه
کتاب: #مسئوليت_و_سازندگى #علی_صفایی_حائری جلداوّل، ص ۱۳تا ۱۵ ☘حرفهايى براى گفتن ... با درک استعداده
#کتاب_مسئولیت_و_سازندگی
#استاد_صفائی
ص ۱۵و ۱۶
من تفكر را خط اول می دانم؛ چون گرچه انسان هميشه همراه جبر محيط و جامعه و وراثت و غريزه و ... بوده ليكن محكوم اينها نگرديده؛ چون انسان در تضاد جبرها به آزادى رسيده و از محدوده ى روابط توليدى و رفلكسهاى شرطى و غريزه ى جنسى و غريزه ى قدرت طلبى رها شده و می تواند آن گونه كه بايد و آن گونه كه می خواهد فكر كند و به شناختها و بينشهايى برسد.
با همين توجه است كه ما از مكتبهاى ديگر فاصله می گيريم و در راه آزادى، آن هم آزادى در سايه ى جبرها، پيش می رويم.
اگر انسان از يك جبر برخوردار بود، ديگر مسأله اى نبود. اما انسان در روابط فكر و سنجش و بهتر طلبى به انتخاب و آزادى می رسد و راه خويش را می يابد و می تواند- اگر خواست- از تلقين و تحميل و تقليد و عادتها و سنتها رها شود و اگر نخواست می تواند همينها را انتخاب كند، كه باز هم انتخاب اوست.
من با مسئوليت و سازندگى شروع كردم؛ چون می ديدم ما امروز بيش از هر وقت ديگر، نيازمند اين مسأله هستيم.
ما در سازندگى و تربيت افراد، از روش سرشار و غنى خودمان بهره نمی بريم و با شعارها و تلقينها و دردها و رنجها و محروميتها، استعدادها را داغ می كنيم و از ديگران سرمشق مىگيريم، در حالى كه ما در هدف و در راه و در روش، در هيچ كدام با آنها همانندى و هماهنگى نداريم.
ما در راهى می رويم كه به هدف ما نمی رسد و در نتيجه طعمه ى آنها می شويم و نردبان مقاصدشان.
@alinabinejad
May 11
اینکه زنان به ورزشگاه بیایند خوب است یا نه
و کلا چه هدفهایی پشت این کار خوابیده را فعلا بحثی نمی کنم
اما یک سوال از اقایان علما؟
زمانی که دولت قبل بحث ورود زنان به ورزشگاه را مطرح کردند
چنان فریاد وا اسلاما سر دادند که کار به رهبری و ختم غاءله توسط ایشان شد
اما حال چه شده و چه تغییری در اصل موضوع ایجاد شد که زنان به ورزشگاه رفتند و صدای کسی بلند نشد؟!
آیا مردم نباید فکر کنند برخی اقایان قم با دولت قبل مشکل داشتند؟!
و یا با این دولت چای و قهوه زده اند؟!
#حوزه_سکولار
@alinabinejad
جناب ظریف مخالفین fatf را متهم به پولشویی نمود
سپس در نطقی دشمن شاد کن ایران را متهم به #پولشویی گسترده کردند!!
جناب ظریف، آیا واقعا باور دارید با پیوستن به fatf به رهبری اسرائیل و آمریکا و تقدیم اطلاعات بانکی به آنها با پولشویی در کشور مبارزه می شود ؟! یا گندکاری های و رانتهای آقازاده ها و اخویان و نفوذی ها و... لاپوشونی؟!
آیا منتقدان به این لایحه استعماری از مراجع و علما تا دانشجویان و ...مختلس هستند و نگرانند مبادا با تصویب این لایحه کارشان کساد شود؟!
عجب!! واقعا به این جماعت غرب زده و نفهم چه می توان گفت ...
یک روز منتقدان برجام را کاسب تحریم خواندن و امروز...
@alinabinejad
بهترین قلب
انسان عاشق آفریده شده و نمی تواند عاشق نباشد و این عشق کار قلب است
ما هر روز صبح تا شب برای عشق ها و معبود هایی می دویم پول،رفاه، لذت، شهرت، علم، قدرت و...
این هدف ها می تواند خیر باشد می تواند شر باشد که خیر و شر در رابطه ی ما با این اهداف شکل می گیرد نه خود اینها خیر یا شر باشند...
یعنی پول و قدرت و علم و... می تواند خیر باشد می تواند شر باشد و این به رابطه ای است که آدمی با آنها دارد اگر اینها در مسیر عبودیت قرار گرفت و در بندگی با ملاک نیت قرب و سنت (مطابقت آداب و احکام) اهمیت (اولیت در تزاحم اهداف و کارها) همراه شد خیر می شود و بدون این ملاک شر و گریبانگیر... تشخیص اینکه اهداف و حرکات ما مطابق با این ملاک هاست با عقل است اما انگیزه و حرکت طبق این ملاک ها و تحمل عبودیت بستگی به ظرفیت قلب دارد و قلب عنوان محل و ظرف خیر و شر ضیق و وسعت دارد لذا
پيامبر صلي الله عليه و آله می فرماید؛
خَيْرُ القُلوبِ اَوعاها لِلخَيْرِ وَ شَرُّ القُلوبِ اَوعاها لِلشَّرِّ، فَاَعلَى القَلبِ الَّذى يَعِى الخَيْرَ مَمْلُوٌّ مِنَ الْخَيْرِ اِن نَطَقَ نَطَقَ مَأجورا و اِنْ اَنْصَتَ اَنْصَتَ مَأجورا؛
بهترين قلب ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى خوبى دارد و بدترين قلب ها، قلبى است كه ظرفيت بيشترى براى بدى دارد، پس عالى ترين قلب، قلبى است كه خوبى را در خود دارد و لبريز از خوبى است. اگر سخن بگويد، سخنش در خور پاداش است و اگر سكوت كند، سكوتش درخور پاداش است.
جعفريات، ص 168 .
#حدیث_روز
#تاملی_در_حدیث_روز
@alinabinejad
مساله لعن یک مساله دقیق است
اساسا لعن یعنی چه؟ و برای چه ما برخی را لعن کنیم؟ آیا مجالس تحت عنوان عید الزهرا و لعن برخی افراد به این شکل مرسوم درست است ؟
ان شا الله سعی می شود در پست بعدی در حد فهم خود پاسخی به این سوالات داده شود
تحلیل و تاملی در لعن و مراسمات مرسوم
واژه ی لعن به معنی دور باد از خیر و اصطلاحا نفرین است
در مساله لعن چند مساله مطرح است
👈یکی اینکه ما زمانی کسی را لعن می کنیم که ظلم و ستمی را به خود احساس کنیم. واقعیت این است که لعن های ما عادتی است و درکی از میزان ظلم و ستمی که از فقدان ولی و محرومیتمان از حجت خدا بر ما روا شده نداریم که از عظمت خود و نیازهای اساسی و گسترده ی خود در راه بی انتهای خود بی خبریم.
نیازهایی که جز با وجود امام برطرف نمی شود بنابراین افرادی که در طول تاریخ ما رو از بهره مندی از وجود امام محروم کردند شایسته لعن و نفرین هستند...
👈مساله بعدی این است که لعن در حقیقت فقط نفرین عده ای در گذشته نیست لعن نمودی از احساس بیزاری از ظلم است که یک پای حرکت ماست و رزق ماست اللهم ارزقنا براءتا...
دو احساسی که انسان و جامعه را حرکت می دهد حب و بغض یا همان شوق و نفرت است ما به سمت چیزهایی که شوق داریم حرکت می کنیم و از چیزهایی که بدمان می آید می گریزیم و سعی در نابودی آن می کنیم...
لذا تولی و تبری با هم مطرح است و مساله لعن در حقیقت برای توجه و خاموش نشدن احساس بغض و نفرت ما نسبت به هر گونه ظلم و اجحافی است که حیات جامعه به این احساس گره خورده
بنابراین لعن کردن به معنای حقیقی یعنی از هر کس و هر چیزی که سر راه حرکت و رشد الی الله آدمی است بیزاریم و با تمام وجود با آن مقابله می کنیم که سقوط و رشد ما با سقوط و رشد دیگران مرتبط و اثر پذیر است.
براءت امروز یعنی بیزاری از امرپریالیسم جهانی یعنی بیزاری از هزاران فرقه و جریان انحرافی که در مسیر رشد و هدایت آدمی دام انداختند و مقابله با آن.
👈اما مساله مراسم های عمر کشون به این شکل مرسوم که عده ای جمع می شوند و هزلیات و بعضا فحش و ...نسبت مقدسین اهل سنت می زنند
قاعده کلی را قرآن بیان کرده وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّوا اللّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْم
به آنچه غیر از خدا می خوانند توهین نکنید که نتیجتا این ها از سر جهل به خدا توهین نکنند
اگر بخواهیم تاویلی از این آیه در این موضوع داشته باشیم یعنی شما به مقدسات این ها توهین نکنید که این از سر جهل به حقیقت ( مذهب شیعه) توهین نکنند و بسیاری از شیعیان را نکشند
علاوه بر این آیه روایات بسیاری هست که اهل بیت از این کار و تفرقه و اختلاف نهی کردند
به اعتقاد من مجلس براءت واقعی امروز جلسه ای است که در آن عده ای جمع شوند و طرح ها و نقشه های دشمنان انقلاب و منافقین داخلی را تبیین و برای مقابله ی آن برنامه ریزی کنند والا این جلساتی که مرسوم هست جز خشنودی دشمنان ثمری ندارد که اجازه پخش این جلسات را از لندن و واشنگتن نمی دادند..
@alinabinejad
نامه امام زمان(عج)به شیخ مفید(ره)
☘ این نامهاى است به برادر با ایمان و دوست رشید أبو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان شیخ مفید- أدام اللَّه اعزازه- که از جمله پیمانهایى است که به ودیعت نهاده شده و از بندگان خدا اخذ گردیده است.
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم»
🍁سلام بر تو اى دوست مخلص در دین که در اعتقاد به ما با علم و یقین امتیاز دارى.
ما شکر وجود تو را به پیشگاه خداوندى که جز او خدائى نیست برده و از ذات بی زوالش مسألت مینمائیم که رحمت پیاپى خود را بر آقا و مولى و پیغمبر ما محمّد و اولاد طاهرین او فرو فرستد، و به تو که پروردگار توفیقات را براى یارى حقّ مستدام بدارد و پاداش تو را با سخنانى که از جانب ما میگوئى با صداقت افزون گرداند.
اعلام میدارم که: به ما اجازه داده شده که تو را به شرافت مکاتبه مفتخر سازیم و مؤظّف بداریم که آنچه به تو مینویسیم به دوستان ما که نزد تو میباشند برسانى.
خداوند تمامى ایشان را به طاعت خود عزیز بدارد و با حفظ و عنایات خود مشکلات آنان را برطرف فرماید.
🍀 خداوند تو را به امداد خود بر دشمنانش که از دین او بیرون رفته اند، پیروز گرداند و در رسانیدن به کسانى که اطمینان به آنان دارى به طرزى که إن شاء اللَّه مینویسم عمل کن، هر چند ما در جایى منزل کرده ایم، که از محلّ سکونت ستمگران دور است و این هم به علّتى است که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمان ما را تا زمانى که دولت دنیا از آن فاسقان میباشد در این دیده است، ولى در عین حال از اخبار و اوضاع شما کاملا آگاهیم و چیزى از آن بر ما پوشیده نمیماند.
ما از لغزشهائى که از برخى شیعیان سر میزند از وقتى که بسیارى از آنان میل به بعضى از کارهاى ناشایستهاى نمودهاند که نیکان گذشته از آن دوری مینمودند و پیمانى که از آنان براى توجّه به خداوند و دورى از زشتیها گرفته شده و آن را پشت سر انداخته اند اطّلاع داریم، گویا آنان نمیدانند که ما در رعایت حال شما کوتاهى نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى به شما رو میآورد و دشمنانتان، شما را از میان میبردند.
تقوا پیشه سازید و به ما اعتماد کنید و چاره این فتنه و امتحان را که به شما رو آورده است از ما بخواهید امتحانى که هر کس مرگش رسیده باشد، در آن نابود میگردد و آن کس که به آرزوى خود رسیده باشد از ورطه آن به سلامت میرود. آن فتنه و امتحان علامت حرکت ما و امتیاز شما در برابر اطاعت و نافرمانى ما است، خداوند هم نور خود را کامل میگرداند هر چند مشرکان نخواهند.
با تقیّه خود را از دشمنان نگاه دارید و از افروختن آتش جاهلیّت پرهیز کنید.
کسانى که در این فتنه به جاهاى پنهان؛ پناه نبرده و در سرزنش آن، راه پسندیده گرفتهاند.
چون ماه جمادى الاولى سال جارى فرا رسید، شما باید از آنچه در آن ماه روى میدهد، عبرت بگیرید، و از آنچه بعد از آن واقع میشود، از خواب غفلت بیدار شوید.
عن قریب علامت آشکارى از آسمان براى شما پدید میآید و نظیر آن در زمین نیز ظاهر میگردد که مردم را اندوهگین میکند و به وحشت میاندازد. آنگاه مردمى که از اسلام خارج شده اند بر عراق مسلّط میگردند و به واسطه سوء اعمال آنان أهل عراق دچار ضیق معیشت مىشوند، سپس این رنج و زحمت با مرگ یکى از اشرار از میان میرود؛ و از مردن او پرهیزگاران خیر اندیش خشنود میگردند، و مردمى که از اطراف عالم آرزوى حجّ بیت اللَّه دارند، به آرزوى خود میرسند و به حجّ میروند.
هر مردى از شما باید به آنچه که به وسیله دوستى ما به آن تقرّب میجست عمل کند و از آنچه مقام او را پست میگرداند و خوش آیند ما نیست اجتناب نماید زیرا امر ما بطور ناگهانى میرسد؛
آن هم در وقتى که توبه سودى به حال او ندارد و پشیمانى او را از کیفر ما نجات نمیدهد.
خداوند تو را به رشد و کمال الهام بخشد و با لطف خود به رحمت واسعهاش توفیق دهد.
نسخه توقیع به دست خطّ مبارکش که بر آن سلام باد. این نامهاى است از ما به تو؛ اى برادر و اى ولىّ، و اى مخلص در محبّت ما، و اى پاک و یاور وفادار. خداوند با دیدهاى که خواب ندارد تو را حراست فرماید. پس آن را خوب نگاهدار، و بر خطّى که مرقوم داشتیم بدان چه تعهّد نمودیم اظهار مدار و نشان کسى مده،
و مفاد آن را به کسى رسان که نزد او آرام میگیرى، و جماعت ایشان را سفارش کن که به خواست خدا بدان عمل کنند.
و صلوات خدا بر محمّد و آل پاکش باد.
کتاب احتجاج-ترجمه جعفرى، ج۲، ص: ۶۵۳-۶۴۹
#سال_روز_امامت_امام_زمان
@alinabinejad
مدیر اسلامی و مدیر لیبرال در یک نگاه
ادبیات قدرت در برابر مسئولیت نقطه جدایی مدیریت اسلامی از مدیریت لیبرال می باشد.
نگاه یک مدیر طراز انقلاب اسلامی به جایگاه و مقام نگاه مسئولیت و وظیفه ای است که جز رنج زحمت بیشتر برایش عایدی ندارد و جز به ضرورت و تکلیف زیر بار آن نمی رود که علی فرمود حکومت بر شما از لنگ کفش بی مقدار برای من بی ارزش تر است مگر احقاق حقی در میان باشد. نه چون طعمه ای که برای رسیدن به آن از هر تهمت و لابی و کثافت کاری کوتاهی نکند.
مدیر طراز اسلامی چون علی خواب و خوراک ندارد تا وقتی در یمامه یک نفر گرسنه باشد و ظلمی بر او رفته باشد. نه در بالای شهر در ویلای آن چنانی بنشیند و سونا و جکوزی اش ترک نشود.
مدیر اسلامی نگاهش به مردم از پایین به بالاست و خود را خادم مردم می داند نه رئیس رعیت لذا چون علی که در کوچه ها گذر می کرد و برای رفع درد و رنج کودک یتمی هم بازی او می شد و به آن سواری می داد؛ وسط میدان و میان مردم عرق می ریزد نه پشت میز و زیر کولرگازی و وقتی درد و رنج یک پیرمرد روستایی را می شنود او را دست بیاندازد که خودت بمال!
@alinabinejad
امام علي عليه السلام :
عَلَيْكُمْ بِطاعَةِ مَنْ لا تُعْذَرُونَ بِجَهالَتِهِ.
در بحث عقاب خداوند یک اصل کلی وجود دارد و آن علم است که قاعده قبح عقاب بلابیان از همین اصل گرفته شده است
یعنی عقاب و عذابی که مار را گرفتار می کند ناشی از چشم پوشی های ما از آگاهی های خود است
منی که فهمیدم این مسیر این حرف این حزب این عقیده درست است اما به دلیل حب دنیا به دلیل تعصب، تکبر و... زیر بار نرفتم و از آگاهی خودم جشم پوشیدم مستحق سرزنش و دوری از رحمت حقم و خدا خود با رحمت گسترده اش از بسیاری از چشم پوشی های ما چشم می پوشد و عف عن الکثیر و...
اما بالاخره تا یه حدی با انسان را میایند...
بنابراین جهل می تواند عذر باشد و در روایت هست خدا از جاهل از 70 گناه می گذرد حال آنکه هنوز عالم را بر یک گناه مواخذه می کنند
اما این جهل هم استثناءاتی دارد از جمله اینکه کسی که فهمید جاهل است و باید برای آگاهی حرکت کند و نکند که مثلا تکلیفش کمتر باشد مقصر است که همین علم به جهل خودش عذر را بر می دارد
و از دیگر استثناءات که امیر المومنین علیه السلام در این روایت بیان می فرمایند
جهل به الله است که او در شناخت او عذری پذیرفته نیست
که او در هر چیز تجلی کرده تا ما در هر چیز او را و دست توانای او را ببینیم
انسان همین که خود را فهمید باید به خالق این وجود پیچیده گسترده متوجه شود لذا قرآن در هیچ جا خدا را اثبات نمی کند که وجود او محرز است افی الله شک؟!
و از ما خواسته شده در صفات این وجود تامل و تفکر کنیم و خود را هر لحظه به این کمال مطلق نزدیک کنیم که جز او هیچ نیست!!
# حدیث_روز
@alinabinejad
نهج البلاغه ، ح 148، ص 1164.
روزنامه ایران (ارگان رسمی دولت) در یادداشتی به قلم عباس عبدی نوشته است چون تعدادی بر اثر استفاده از مشروباتالکلی مسموم میمیرند باید مصرف آن آزاد شود تا شرابخواران از مشروبات الکلی استاندارد استفاده کنند!
این روزنامه درباره زنان بدکاره خیابانی هم همین پیشنهاد را داده و خواستار آزادی شغلی آنها شده است.
✍ جدای از این که این حرف چه قدر احمقانه است و با این استدلال باید دزدها را هم آزاد گذاشت که مبادا در راه فرار آسیب ببینند و قوانین ضد فساد و اختلاس هم تعطیل شود که ممکن است مختلسین دچار استرس و فشار قلبی شوند
سوال این است که این جریان به دنبال چیست دقیقا؟! آیا دلشان برای شراب خوارها می سوزد یا جنس بنجل بهشان انداختند و اذیت شدند؟! یا ...
@alinabinejad
یاداشت های یک طلبه
کتاب: #مسئوليت_و_سازندگى #علی_صفایی_حائری جلداوّل، ص ۱۳تا ۱۵ ☘حرفهايى براى گفتن ... با درک استعداده
#مسئولیت_سازندگی
#استاد_صفائی
ص۱۷
ما در روش تربيتى دو اشكال اساسى داريم:
1⃣ اين كه شناختها و آگاهی ها را بسته بندى می كنيم و از ديدههاى خودمان می گوييم و يافته ها را صادراتى می فرستيم.
از روشهايى كه ما را به شناختها رسانده اند حرفى نمی زنيم و ديد نمی دهيم.
ما بر قله ها عروج كردهايم و از ديدگاهها و منظرههاى زيبا حرف می زنيم و اين پاييندی ها فقط با گوش خودشان كار می كنند. آنها چشمهاشان در تاريكى است و پاهاشان در شهوت عروج، اما ما از راه ... تا قله نشانى نمی دهيم و آنها را سرگرم می كنيم.
2⃣ دردناكتر اين كه، اين بسته بندیها را لااقل زمينه سازى هم نمی نماييم. كاسه ها را پاك نكرده، از شير سرشار مى سازيم و در نتيجه مسموميت مى آفرينيم و نه تنها صاحب كاسه كه هر مهمان محتاجى را به رختخواب مى سپاريم و به مرگ مى دهيم.
اگر ما استعدادها را با كليدها و روشها و ملاكها آشنا كنيم و آرمانهايى بزرگتر از آزادى و عدالت و آگاهى و عرفان و رفاه و تكامل نشان بدهيم و
از راهِ رسيدن به آن حرفى بياوريم، نه به بن بست مى رسيم و نه طعمه مى شويم و نه در كشاكش مكتبها، بر سر چند راهى انتخاب، حيران مى مانيم.
ما مكتبى را مى خواهيم كه بالاتر از تكامل بهره بياورد و راه هم نشان بدهد و به تلقين و رياضت و شعار اكتفا نكند.
استعدادهاى تكامل يافته، تازه، راه و جهت مى خواهند ... راهى نه به بن بست نشسته و جهتى نه پست تر و يا برابر، بل برتر و عالی تر.
ما مكتبى را مى خواهيم كه انسان را زياد كند، نه فقط علم و عقل و ثروت و ... او را؛ انسان را زياد كند تا او بتواند به استعدادهاى تكامل يافتهاش جهت بدهد و آنها را رهبرى كند؛ كه زياد شدن انسان و رشد انسان؛ يعنى همين جهت دادن به خويشتن و رهبرى كردن خويش.
@alinabinejad
خوف از خدا
قال الإمام الصادق عليه السلام:
مَن عَرَفَ اللّه َ خافَ اللّه َ ،ومَن خافَ اللّه َ سَخَت نَفسُهُ عَنِ الدّنيا .
ما گاهی از خطر و ضرر بر جان و مال می ترسیم
گاهی از بلندی و کوه می ترسیم ..
و گاهی از اینکه از چشم محبوب و معشوق بیافتیم می ترسیم...
خوف ممدوح از خدا از این خوف باید باشد.
و این خوف از معرفت و شناخت زیبایی ها و محبت های مستمر او و در نهایت عشق او ایجاد می شود.
و همین عشق آدمی را از غیر او غافل می کند که امام صادق علیه السلام می فرمایند هر که خدا را شناخت از او می ترسد و هر که از او ترسید از غیر او (دنیا) باز می ماند.
که ذکر و یاد معشوق لذت بخش ترین مشغله عاشق است.
تنبيه الخواطر : 2/185
#ولادت_امام_صادق_مبارکباد
#حدیث_روز
@alinabinejad
جنبش عدالت خواه دانشجویی دانشگاه تهران طی نامه ای سرگشاده از رهبری خواست که در روز دانشجو به دانشگاه تهران بیایند و جوابگوی سوالات دانشجویان باشند!!
اولا رهبری با این همه مشغله و دغدغه هر سال یک روز را به دانشجویان و شنیدن حرف ها و دغدغه های آنان قرار می دهد. علاوه بر این در دیدارهای عمومی با اقشار دیگر از جمله کارگران و بسیجیان و اساتید و نخبگان و شعرا و... به شنیدن و پاسخگویی به مسائل مختلف می پردازد که در هیچ جای دنیا رهبران و مقامات به اندازه ایشون برای مردم وقت نمی گذارند
دوما مشخصا این نامه با آن ادبیات و آن شبهه هایی که در فحوای آن نهفته بود کار عده ای دانشجو نیست که از جایی دیگر آب می خورد و اهدافی جز آنچه در نامه است دنبال می شود...
از جمله
1. تقدس زدایی از مقام ولایت فقیه و پایین آوردن ایشان در حد یک مسءول اجرایی و ایجاد جو رسانه ای در هر صورت چه ایشان جواب دهند و به دانشگاه آیند و چه نیایند.
2. معطوف کردن مشکلات و مطالبات مردمی که ناشی از بدنه اجرایی است به سوی راس نظام و رهبری.
3. مطرح کردن خود در فضای سیاسی کشور
@alinabinejad
مساله حجاب از مسائل دقیق و مهم است
در پست بعدی سعی می شود تحلیلی از مساله حجاب داشته باشیم
تحلیل مساله حجاب
بخش اول
در مساله حجاب چند مساله باید تحلیل شود
اول، حجاب یعنی چه و برای چه باید حجاب داشته باشیم؟
👈حجاب یعنی پوشش و حائل و در مسائل گوناگون با بار مثبت و منفی می یابد.
که حجاب دل بد است و حجاب از غیر نکو...
اما در چرایی حجاب تا زیر بنای حجاب تحلیل نشود، حجاب مفهومی ندارد و هزاران بهانه می سازند
که دل باید پاک باشد...چادری ها خودشان بدتر اند...مرد باید بتواند خود را کنترل کند....در کشورهای دیگر این مساله حل شده است و...
زیر بنای حجاب در حقیقت به تلقی آدمی از خود بر می گردد، تا وقتی انسان خود و نقش خود و مسیر خود را را در هستی نشناسد و همه همت و هدف این باشد که چگونه برای دیگران جذاب تر و محبوب تر شود و با تعریف ها و به به ها که چه سری وچه تیپی و چه قیافه ای و چه صدایی و... سرخوش و اغنا می شود، حجاب مفهومی ندارد جز دوری از این هدف ها و مرگ آرزو ها ...و کسانی هم که به جبر محیط و خانواده و با تلیقن ها و تشویق ها بدون ریشه چادر بر سر می گزارند اسیر تنوع ها می شوند و می خواهند با چادر گل گلی و لبنانی و ملی و... خود را ارضا کنند و همین ها در شرایط و محیط های دیگر سرد می شود و چه بسا آن را کنار می گزارند...
بنابراین تا هدف انسان بالا نرود و تا نقش خود را درهستی قانونمند در نظر نگیرد و تا راه دور و دراز خود را نشناسد، حجاب زیربنایی ندارد که در این مسیر و در این هستی نباید دلی را اسیر و مشغول خود کرد و شخصی را از مسیر خود خارج و به فساد کشاند که این فساد و این انحراف دامن خود او را می گیرد چرا که روابط ، مرتبط و گسترده است و تویی که با یک پوشش و یک حرف و یک نگاه و... آدمی را به فساد کشاندی، آن فساد آنجا متوقف نمی شود که او دیگری را و دیگری دیگری را به فساد می کشاند و...
با این توضیح مشخص می شود حجاب مختص زن نیست که مرد هم ، نباید با حرف و نگاه و پوشش خود، بی حساب و کتاب حرکت کند.
وقتی ملاک حجاب این شد، اندازه حجاب هم مشخص می شود که در شرایط مختلف متفاوت است که جلوی جوانی که آتش شهوت است صدا و نگاه و کفش تو هم باید کنترل شود....
دومین مساله که باید تحلیل شود این است که دلیل این حجم گسترده تبلیغ علیه حجاب به اسم حقوق زنان در ایران چیست؟....
@alinabinejad