eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسین سوزنچی
در باب نسبت فقه و اخلاق.pdf
606K
باور به ضرورت حکومت (آن هم ) بر ، از چالش‌های مهمی است که کسانی که خود را می خوانند در مقابل مطرح می‌کنند. این مطلب که شاید قبلها توسط آقایان و پرورانده شده بود، توسط آقای در دو کتاب و اخلاق_دین_شناسی بسط یافته و تلاش شده که مستدل شود. این مقاله که ان شاء الله در شماره ۳۹ فصلنامه آیین حکمت منتشر می‌شود، می‌کوشد با ارائه تصویری موجه از نسبت ، ادله و مدعای اینان را مورد تأمل قرار دهد. @souzanchi
🔵 دایره المعارفها نوع خاصی از منابع مرجع هستند که دانستنی ها و مفاهیم یک یا چند رشته را ارائه می دهند. این منابع که عمدتا حجیم هستند از ابزارهایی مثل نمایه های مختلف برای سهولت دسترسی به محتوا استفاده می کنند. امروزه با توسعه فناوری، دایره المعارفهایی در حوزه های موضوعی مختلف در سطح اینترنت ایجاد شده اند که عمدتا غیررایگان هستند. در ادامه لینک عمده ترین دایره المعارفهای رایگان در حوزه فلسفه معرفی می شود: 🔗 https://plato.stanford.edu/ 🔗 https://www.iep.utm.edu/ 🔗 https://www.rep.routledge.com/ ✅ علاوه بر موارد فوق می توانید از Meta-Encyclopedia of Philosophy به عنوان یک ابزار مقایسه ای که عبارتها را در 7 منبع بررسی و نتیجه را نمایش می دهد استفاده کنید. برای دسترسی به این ابر دایره المعارف از لینک زیر استفاده کنید: 🔗 http://www.ditext.com/encyc/frame.html ___________________________________ آجیل پژوهش:
صدرالمتألهین: ادرس جدید گروه کتابخانه علوم اسلامی در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/2203451403Cea52fa2451
دانش تجربی از منظر فلسفه اسلامی (تبیین و نقد) فلسفه اسلامی از همان آغاز، تفسیری از استقراء و تجربه ارائه داد که نه تنها فلسفه را با دشواری‌های چندی مواجه ساخت، بلکه تلقی عالمان را از دانش تجربی به انحراف کشید و این بدفهمی خود یکی از موانع رشد علوم تجربی در حوزه تمدن اسلامی گردید. البته این تصویر کهن هنوز هم در انگاره بسیاری از فیلسوفان معاصر جای گرفته و پروژه «علم دینی» را با این تصور، به تصویر می‌کشند. این برداشت فیلسوفانه از علم و تجربه از جهات گوناگون جای نقد و بررسی دارد: 1️⃣ فیلسوفان مسلمان علم طبیعی را از اقسام حکمت نظری برشمردند و روش معمول در آن را برهان دانستند که از قیاس یقینی و قضایای یقینی(از مشاهدات و تجربیات تا اولیات و حدسیات) تشکیل می‌گردد. در این چارچوب، مشاهدات گزاره‌های یقینی هستند و تجربیات تنها به دلیل آن که به یک قیاس برهانی بازمی‌‌گردد، اعتبار دارند و استقراء تام نیز به این روی پذیرفته است که به قیاس مقسّم بازمی‌گردد. استقراء ناقص اما به دلیل آن که ظنی است، در هیچ یک از اقسام حکمت نظری، اعتباری ندارد. بنابراین در این نگرش، روش دانش تجربی از محدوده منطق قیاسی و برهان یقینی فراتر نمی رود. 2️⃣ فیلسوفان مسلمان بر این اساس، روش علم طبیعی را بر پایه قیاس و با بهره‌گیری از قضایای اولی و نیز حدسیات و تجربیات بنا می‌گذاشتند و بر این گمان بودند که به دانش یقینی طبیعی راه یافته اند (رک. طبیعیات شفا) این گمان که تجربه از طریق قیاس به یقین می رسد، هر چند گاه نادرستی آن بر پاره‌ای فیلسوفان آشکار می‌گشت (رک. اساس الاقتباس) اما فلسفه اسلامی در عمل برای جبران این نقص و ارائه تبیین تازه از دانش تجربی نه تنها اندیشه‌ای نکرد، بلکه هم در منطق و هم ‌در طبیعیات، بر همان مبانی پیشین پیش رفت، به طوری که تا آخرین اثار در این حوزه، همچنان بر همان تصور کهن از علم تجربی تاکید می شود(رک. رساله برهان علامه طباطبائی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، استاد جوادی آملی) 3️⃣ تلقی از حسیات به عنوان قضایای یقینی سخت مورد تردید است و کم‌کم فلاسفه نیز خود از این موضع عدول کرده اند، بی آن که توجه شود که در این صورت، نه تنها تجربه نیز جایگاه فلسفی خود را از دست می دهد بلکه سایر مقدمات برهان (مثل متواترات و حدسیات) هم از مرتبه یقینی فرو‌می آید و باب برهان و حد در متافیزیک هم بر روی فیلسوفان بسته می شود. 4️⃣ تعریف فیلسوفان از تجربه به عنوان قیاسی که کبرای آن یک قضیه عقلی «الاتفاقی لایکون‌اکثریا» می باشد، از جهات متعدد محل مناقشه است: ۱.خود این قضیه اوّلی نیست و یا باید تجربی باشد و یا استقرای ناقص که در هر دو صورت، نظریه فیلسوفان در علم تجربی به چالش کشیده می شود. ۲.معلوم نیست که «اکثری» به چه تعدادی تحقق می یابد و اساسا شناخت اکثریت افراد یا رویداد‌ها امری نامیسور است. ۳.خود این گزاره الاتفاقی از جهات مختلف قابل مناقشه است، چون «رویداد اکثری» هیچ دلیلی برای کشف «علت حقیقی» نیست و در معرض خلط ما بالعرض و ما بالذات است. وانگهی، باید دید که این تعداد اکثری از همه گونه‌های موضوع است و یا تنها در یک گونه‌های خاص جستجو‌شده است و ... ۴.اگر مشاهده خودش یقینی نباشد، صغرای این قیاس، غیر یقینی خواهد بود و نتیجه تابع اخص مقدمات است. 5️⃣ تاریخ علم نیز به روشنی بر علیه فیلسوفان شهادت می دهد و نشان می‌دهد که دانشمندان نه به دنبال علم یقینی (یقین ضروری و بالمعنی الاخص) بوده اند و نه برای دانش خویش به قیاس پناه می برده اند. به ویژه علم جدید که پایه دانش را بر فرضیه و آزمون می گذارد و حتی خود را نیازمند استقراء هم نمی داند. 6️⃣ با پذیرش تعریف فیلسوفان از علم تجربی، هرگز نمی توان طرحی برای «علم دینی» در انداخت و بلکه باید به مسیری که دانش مدرن پیش رفته است، تن داد. نظریه علم شناسی در فلسفه اسلامی ( که استاد آیت الله جوادی آملی نیز بر آن تاکید دارند)، در عرصه علم دینی هیچ نتیجه ملموس و روشنی را در پیش روی نمی نهد؛ این دیدگاه یا علم تجربی را دور از دسترس بلکه ممتنع می سازد و یا به پذیرش علم سکولار فتوا می دهد. به بیان دیگر، تلقی فیلسوفانه از دانش، یا علم را به انسداد می کشاند و یا پروژه علم دینی را ناکام می گذارد. 📱کانال اطلاع رسانی دکتر محمد تقی سبحانی: t.me/mtsobhani
هدایت شده از Morteza Rahimi
مطالعه آکادمیک اسلام در غرب انگیزه ها روش ها و نمونه ها.mp3
23.51M
📌"نشست علمی - تخصصی مطالعه آکادمیک اسلام در غرب؛ انگیزهها، روشها و نمونهها" یکشىبه 18 آذرماه 1397 دکتر مهرداد عباسی
هدایت شده از سلمان رئوفی
مکتب اصولی شهید صدر.pdf
1.34M
ره مکتب اصولی شهید صدر حجت الاسلام رضا اسلامی جالب و خواندنی @salmanraoofi
نگاهی به دریا.pdf
18.37M
📖 نگاهی به دریا ✍🏻 آیت الله سید احمد مددی 📚 ج ۱ 〽️ مقالات و مباحثی در ، ، و 📍موسسه کتابشناسی شیعه #⃣ 🆔 @Rejal_science
✨مناظره علمی با موضوع «علم دینی» 🎤اساتید: حجج اسلام محمد تقی سبحانی، حمید پارسانیا، سید محمد مهدی میرباقری 📀صوت جلسه اول (مبانی علم‌شناختی علم دینی): t.me/mtsobhani/330 📀صوت جلسه دوم (ملاک دینی بودن علم): t.me/mtsobhani/331 📀صوت جلسه سوم (معیارها و شاخص‌های علم دینی): t.me/mtsobhani/332 📱کانال اطلاع رسانی دکتر محمد تقی سبحانی: @mtsobhani
✅ تولد دوباره استاد علی صفایی حائری تو يك بار از مادر متولّد شدى و اين بار بايد از خودت بيرون بيايى؛ از نَفس، از غريزه ها، از عادتها متولّد شوى؛ كه مى گفت: «لا يَلِجُ فِى الْمَلَكُوتِ مَنْ لايُولَدُ مَرَّتينِ»؛ كسى كه دو بار متولّد نشود، به ملكوت خدا راهى ندارد. 📚نامه های بلوغ، ص 17 كسى كه دوبار متولد نشود به ملكوت راه نمى يابد. كسى كه از خودش بيرون نيامده، همان حيوان است كه با غريزه حركت مى كند و با طبيعتش راه مى رود و بر اساس بازتاب ها و عمل و عكس العمل زندگى مى كند. 📚صراط، ص 97 🌿 @einsad
#کرسی #معرفت_شناسی 🔶 توسط گروه #معرفت_شناسی پژوهشکده حکمت‌ و دین‌پژوهی #پژوهشگاه: ✅ کرسی ترویجی #ذات_گرایی_جدید برگزار شد ⚜ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/kzj-2 🆔 @iictchannel
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
_ کتاب "وجود خدا" _ اثر ریچارد سوئین برن (فیلسوف خداباور) _ ترجمه دکتر محمدجواد اصغری (استاد دانشگاه باقرالعلوم ع)
✴️تجربه نگاشت ➖➖➖ 🔟ویرایش با هماهنگی پدیدآورنده یکی از سرویسهای اینترنتی سرویسی است با عنوان: SPEECHTEXTER.COM از این طریق می توانیم متنی را بخوانیم و تایپ شدۀ آن را تحویل بگیریم. البته پس از آن نیاز به بازنگری دارد، چون این نرم افزار کلماتی را که شنیده، بر اساس گنجینۀ واژگان خود ثبت می کند، یعنی نزدیک ترین شکل مکتوب به شکل صوتی را می نویسد. کسانی که مانند نگارنده سطور، از این نرم افزار استفاده می کنند، در خلال کار خود، صحنه هایی بسیار خنده آور می بینند که گاهی سبب رفع خستگی هم می شود. یعنی یک تیر است و دو نشان. به جای اینکه در این نوشتار نمونه هایی از این شیرین کاری ها نقل کنم، این قصه را به یک وا می گذارم. نکته این است که بیشتر اوقات، فهم از مراد پدیدآورنده بیشتر از فهم ماشین بی زبان نیست. همان گونه که پدیدآور باید گزارش ماشین از کلام خود را بازنگری کند، باید گزارش از نوشتارش را نیز یک بار دیگر ببیند، یا هماهنگ با نویسنده تغییرات در متن بدهد، مبادا سخنی دیگر به جای کلام او اما به نام او، ارائه شده باشد. یکی از اساتید کهنسال سنتی را دیدم – خدایش عمر دراز مرحمت کناد – که بارها با افتخار می گفت که من هرگز تن به نمی دهم. سبب پرسیدم. گفت: ، کلام نویسنده را بر می دارد، مطلب خود را می نویسد، و آن را به نام نویسنده عرضه می کند. روزی یک مقالۀ او را در حضورش خواندم. چند نکته برای بهتر شدن مقاله اش پیشنهاد دادم و او پسندید. گفتم: ویرایش شد. گفت: چه زمانی و چگونه؟ گفتم: در همین زمان که در حضور شما بودم. تعجب کرد و گفت: این شد ویرایش؟ گفتم: بله. گفت: پس تغییر کلام نویسنده نیست؟ گفتم: تغییر است، اما با هماهنگی نویسنده. ➖➖➖ کانال انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران پیام
برگرفته ازکانال دانش آموختگان فلسفه دین☝️☝️
✍🏻آيا مي توان پس از كانت از مفهوم "خدا" سخن گفت؟ تأملاتي در خصوص امكان برپا كردن الهيات فلسفي پس از كانت(٣) يك مانع ديگر بر سر راه شكوفايي فلسفه ي دين از نظر ولترسدورف فلسفه ي كانت است. او در فصل دوم كتابش به اين مهم مي پردازد كه آيا صحبت كردن از خدا پس كانت مي تواند معنايي داشته باشد؟ اين پرسش از آنروست كه به باور وي در حقيقت نه پوزيتويست ها، كه كانت بود كه با تئوريزه كردن امتناع "معرفت" به خدا، سخن گفتن از آنرا نيز بي معنا ساخت و الهيات را با چالشي جدي مواجه كرد. كانت باور داشت كه تنها راه دست يابي به "معرفت" هم افزايي شهود و مفهوم است. شهود به امر داده شده ي حسي و بعد [receptive] و مفهوم به بعد [active] و برساخته ي فاهمه ارجاع دارد. بديهي ست در اين تفسير جايي براي "تجربه" ي خدا وجود ندارد و معرفت از آن ممتنع است. البته اين به آن معنا نيست كه خدا وجود ندارد. زيرا كانت با قائل شدن به نومن، اين ادعا را رد كرده بود كه از منظر او مرز شناخت، مرز واقعيت نيز باشد. در واقع مرز [boundary] صرفا تمايز ميان شناختني و ناشناختي را آشكار مي كند و نه موجود و ناموجود! اما مسئله اينجاست كه ما چه نوع امكان فهمي از امر آنسوي مرز كانتي داريم؟ پرسشي كه پاسخ به آن رويكرد ايجابي ولترسدورف را روشن مي كند. 📚ibid, chapter 2; is it possible and desirable for theologians to recover from Kant? ✍🏻تأملاتي در خصوص امكان بر پا كردن الهيات پس از كانت(٤) ولترسدورف گوردن كوفمان را به عنوان يكي از مفسريني معرفي ميكند كه در كتاب [God the problem] به ايده ي كانتي از امتناع شناخت و سخن گفتن از خدا ميپردازد. او ضمن نقد اين رويكرد كانتي، به تقرير رويكرد خود مي پردازد. به باور ولترسدورف ما مي بايست اين اصل كانتي را رد كنيم كه شهود نيازمند داده شدن امري از بيرون به ماست. ما مي توانيم باور داشته باشيم كه ادراك [perception] مستلزم آگاهي [awareness] از آن ابژه است. در اين تقرير آگاهي ادراكي ما نه يك داده [input]، كه يك كنش [action] است. اين آگاهي بجاي آنكه آگاهي از وضع ذهني اي باشد كه ابژه علت آن است، آگاهي از خود ابژه است. به اين ترتيب مولفه ي دوم شناخت كانتي -يعني مفهوم- نيز دستخوش تغيير مي شود. وقتي شهود ما برابر با آگاهي ما از ابژه است، ديگر معنا ندارد كه به مفهوم به عنوان امري كه قرار است ابژه را تقويم كند نياز داشته باشيم. زيرا ابژه پيشاپيش حاضر است و نيازمند برساخته شدن توسط مفهوم نيست. در اين تفسير مفهوم چه نقشي دارد؟ پاسخ ولترسدورف اين است كه مفهوم ديگر مرز ذهن و واقعيت نيست، بلكه رابط ميان آنهاست. به اين ترتيب از نظر ولترسدورف سخن گفتن از خدا با تعديل رويكرد كانت، نه مرزي [boundary] ناپيمودني، كه صرفا داراي حد [bound] است. 📚Ibid P: 53-5
🔸 تفاوت ، و 💠 یکی از اصطلاحاتی که در کتب سابق خیلی به کار برده می شده است، اصل و مصنّف است. کتاب مفهومی اعمّ از اصل و مصنّف دارد و مقسم برای این دو می باشد. 🔹اصل، مصادر اصلی و دسته اول معتبری است که مشتمل بر مطالبی می باشد که شخص بی واسطه یا با واسطه از پیغمبر صلی الله علیه و آله و یا امام علیه السلام اخذ نموده است، و این گونه نیست که از کتاب دیگری آن مطالب را منتقل کرده باشد. تعداد این اصول معدود است که شانزده عدد از آنها به دستور [آیت الله] آقای بروجردی چاپ شد. 🔹مصنّف کتابی است که نویسنده آن مطالب، کتاب یا کتاب هایی که در سابق نوشته شده است را به کتابش با ترتیب و شکل دیگری منتقل می کند. مثلاً قبل از کافی، کتبی مانند محاسن و نوادر الحکمة [اشعری] وجود داشته است، و مرحوم مطالبی از آنها را به کتابش منتقل کرده است و بعد از کافی نیز، وسائل و بحار نوشته شده و مطالب کافی را منتقل کرده است. [شیخ می فرماید:] « فإذا أحالهم على كتاب معروف، أو أصل مشهور و كان راويه ثقة لا ينكر حديثه، سكتوا و سلموا الأمر فی ذلك و قبلوا قوله »1️⃣ مراد کتابی است که ثابت شده است که برای فلان مؤلفِ ثقه است. عطف اصل بر کتاب در این عبارت عطف خاص بر عام است. [در ادامه می فرماید:] « و هذه عادتهم و سجيتهم من عهد النبي صلى الله عليه و آله و سلم و من بعده من الأئمة عليهم السلام »2️⃣ تعبیر « من بعده » را می توان به دو صورت « مِن بَعدِه » و « مَن بَعدَه » بخوانیم که مراد ائمه علیهم السلام است. اصل این که اشخاصی اعمّ از امامیه و غیر ایشان در آن عهد پیامبر صلی الله علیه و آله اقدام به جمع آوری احادیث در ضمن جزوه و جزواتی کنند طبیعی است، و افرادی این کار را کرده بودند، منتها ابتدا به وسیله نقل حدیث ممنوع شد و از ناحیه تشدید پیدا کرد، و این امر مانع از رسیدن آن جزوات به ما شد. به نظر می رسد مرحوم شیخ از طریقی به دست آورده اند که حتی در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و بعد از آن، نیز عادت و سیره بر این بوده که اگر دو مجتهد در یک مسئله بحث نموده و یکی روایتی را که از صلی الله علیه و آله نقل شده به عنوان دلیل ارائه می نمود، طرف مقابل قبول می کرد و تسلیم می شد و بحث خاتمه پیدا می کرد. اما این که ایشان از چه طریق از این روش اطلاع پیدا کرده اند، از طریق قرائن، با واسطه و ... مشخص نیست. 1️⃣ العدّة فی اصول الفقه، شیخ طوسی، ج1، ص126. 2️⃣ همان، ج1، ص126-127. 🔺درس خارج آیت الله شبیری ، بهمن 95 (نقل از کانال زبدة الفوائد)
هدایت شده از حب الحسین
Elqa-Khosusiat.mp3
814.2K
✳️تفاوت «الغاء خصوصیت» و «تنقیح مناط» در چیست؟ 👈آیت‌الله العظمی شبیری زنجای پاسخ می‌دهند #پاسخ #بشنوید #نکات_اشارات @mfeqhi
هدایت شده از سلمان رئوفی
توجیه شرایط مقدمات برهان.pdf
8.13M
🔆موضوع این مقاله این است كه آیا شرایط شش گانه كه در كتب منطقی برای برهان ذكر شده آیا مربوط به همه براهین انی و لمی است یا مخصوص نوع خاصی است. 🔆به عنوان مقدمه شرایط شش گانه و اقسام برهان نیز توضیح داده شده است. مقاله عالیست 🔆مقاله ی آقای عسكری سلیمانی امیری @salmanraoofi
✅ فلسفه به زندگی معنی می دهد. اگر کسی را بداند، خیلی او را ترغیب می‌کند. یکی از فایده‌های فلسفه، است؛ یعنی عالم را به شکل کلان، معنی‌دار می‌کند. لذا دانستن این مسئله او را به یک وادی خاصی از تعامل با جهان می‌کشاند. وقتی کسی فلسفه می‌خواند این احساس را دارد که انگار در مسائل کلان هستی سیر می‌کند. مسائل کلان هستی با انسان چه می‌کند؟ به انسان معنا میبخشد؛ از کجا آمده‌ام؟ به کجا می‌روم؟ من چه کسی هستم؟ چه نسبتی با مبدأ عالم دارم؟ این طور سوال‌ها، مهم‌ترین سوالات انسان به عنوان انسان هستند و زندگی را معنی‌دار می‌کنند؛ فلسفه از این  چیزهاست. من نمی‌گویم که فقط فلسفه این طور است بلکه این کار را عرفان هم می‌کند، دین هم می‌کند ولی اگر شما فلسفه بخوانید، آن دو ساحت دیگر هم همین معنی را می‌دهند. پس من تأکید می‌کنم اگر انسان بخواهد بسیاری از مسائل خودش را حل کند، باید به فلسفه و امثال فلسفه تکیه کند. 🔵مدرسه تخصصی حکمت و عرفان باقرین
هدایت شده از حوزه دانشجویی شریف
خلاصه کلاس اطلس رهبران- هفته نهم.pdf
248.2K
📖بررسی جریان دیوبندیه در شبه قاره 💠هفته نهم کلاس اطلس رهبران استاد سیفایی
🔻«اندیشه عرفی» در مکتب‌شناسی فقهی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی🔻 ✍علی الهی خراسانی ✔️مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی شاگرد نزدیک و ممتاز آیت‌الله‌العظمی بروجردی به‌شمار می‌رود؛ فقیه بزرگی که می‌توان او را به حق بنیان‌گذار مکتبی مهم و ممتاز در فقاهت و اجتهاد دانست. آیت‌الله واعظ‌زاده به استاد خویش بسیار نزدیک بود و اعتقاد دارم مکتب فکری و فقهی او را به‌درستی در اندیشه و رفتار خویش نهادینه کرده بود. آیت‌الله واعظ‌زاده از آیت‌الله‌العظمی بروجردی مکرر نقل می‌کرد که استاد گفته بود فقه شیعه در حاشیه فقه اهل سنت پدید آمده است و ازین‌رو باید برای فهم فقه شیعه به فقه اهل سنت توجه بایسته داشت. 📎متن کامل این یادداشت را در سایت دین آنلاین بخوانید: http://dinonline.com/doc/note/fa/8087/ 📍 کانال دین آنلاین در تلگرام:
radio-maaref-97_07_22-22_00.mp3
7.2M
#صوت #رواق_معرفت #محمد_عرب_صالحی ✅ #صوت هفتمین جلسه از برنامه #رواق_معرفت #رادیو_معارف 🎙 با ارائه : حجت الاسلام #محمد_عرب_صالحی ✒️ موضوع: تحلیل و نقد مبانی تاریخمندانگاری قرآن کریم 📅 یکشنبه 22 مهر ماه 📡 @iictchannel
نگاهی به ادوار و مکاتب کلامی امامیه در قرون میانی http://jap.isca.ac.ir/article_66051.html
🍁 عرفان اجتماعی بر بستر توحید اجتماعی-سیاسی ✍️ 🔅مجموعه مقالات چهارگانه ضرورت تجدید حیات توحید اجتماعی-سیاسی که پیشتر در وبسایت فرهنگی صدانت انتشار یافته‌اند و مجموعه مقالات چهارگانه جدید که به صورت اسپین‌آف (Spin-Off) و مقالات فرعی مجموعه مقالات پیشین تحت عنوان عرفان اجتماعی در بستر توحید اجتماعی-سیاسی به تدریج در همین وبسایت انتشار خواهند یافت، مقدماتی در راستای تبیین یک نظریه الاهیاتی مبتنی بر آثار، بینش، منش و روش بزرگان مکتب نواندیشی دینی تحت عنوان “الهیات رهایی‌بخش تعاونی” خواهند بود که پس از پایان این مجموعه مقالات به آن پرداخته خواهد شد. 🔅در مقاله اول از مجموعه مقالات توحید اجتماعی-سیاسی به غبارزدایی از توحید اجتماعی-سیاسی و در سه مقاله بعدی به آرای نسل اول نواندیشان دینی (بازرگان،طالقانی و شریعتی) در این باب پرداخته‌ شد. در این مقالات توحید را به دو بخش توحید ذهنی-فلسفی و توحید اجتماعی-سیاسی تقسیم نموده و گفته شد که هدف رسالت پیامبران نه تنها رهایی‌بخشی در عرصه ذهن و اندیشه که رهایی‌بخشی از بندهای اجتماعی (و نه مبارزه برای تشکیل حکومت یا ارائه برنامه‌هایی اقتصادی، سیاسی و .. از دل دین) نیز بوده است. 🔅موحد چندساحتی، نه تنها در جهان شخصی خود و در ساحت اندیشه و اعتقادات موحد است و ذهن و وجودش را از شرک ذهنی-فلسفی و شریک قرار دادن برای خدا در “خدایی کردن” ( سایر انسان‌ها، اله‌ها و…) و همچنین از “خداوندی خود” (خودپرستی قدیم و اومانیسم سکولار جدید) پالوده است؛ در عرصه جهان پیرامونی و اجتماع نیز در پی رهایی‌بخشی از عوامل به بند کشاننده او (استبداد، استعمار، استثمار، استحمار و سلطه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و دینی) می‌باشد تا با پذیرش سلطه و بندگی اربابان زر و زور و تزویر دچار شرک اجتماعی-سیاسی نشده باشد. از این رو موحد چندساحتی با جهان‌بینی توحیدی و مشی آگاهی رهایی‌بخش خود به مخالفت با نابرابری، تبعیض، بی‌عدالتی و هرگونه سلطه انسان بر انسان می‌پردازد. متن کامل👇 ✨ → 3danet.ir/NBMvO 🌾