🔹️المِسْكُ الأَذْفَرُ🔹️
https://eitaa.com/alkarami_alhowaizi
✅ لو تفضلتم في النشر .
❇️الوضع الثقافي عند العامة في النجف (بداية القرن ١٤ الهجري)
يقول شيخنا المحقق :
• إن السكنة الأصليّين للبلد المذكور و بعبارة أخرى طبقة العوام فيها لم يتأثّروا بمجاورة مقام الامام عليه السلام و لا بوجود الحوزة العلمية ، بين أظهرهم مسافة قرون بشيء من الدين و لو بالقليل منه .
فهُم و الحوزة العلمية و مجاورة مرقد الإمام على طرفَي نقيضٍ و قد عانت الجالية منهم كل مزاحمة خصوصاً ازمان العثمانيّين و ضعف حكومتهم بل قد يتردّى الضعفُ بالجالية الى أن تؤدّي الجزيةَ للأشرار صيانةً لأنفسها و حفظاً لنواميسها و إبقاءاً على راحتها .
#زندگی_نامه
#السيرة_الذاتية
#سيرة_الشيخ_محمد_الكرمي
@alkarami_alhowaizi
🔹️المِسْكُ الأَذْفَرُ🔹️
❇️الوضع الثقافي عند العامة في النجف (بداية القرن ١٤ الهجري) يقول شيخنا المحقق : • إن السكنة الأصل
ترجمه متن مزبور :
وضع فرهنگیِ عوام الناسِ نجف در دهه های ابتدایی قرن ۱۴ هجری
ایشان اینگونه می نویسند که :
ساکنان اصلی و به عبارتی عوام الناس نجف نه از مجاورتْ و در کنار حرم امیرالمومنین بودن متأثّر بودن و اثرپذیری داشتند و نه از حوزه علمیه نجف متاثر بودند .
و فاصله زیادی بین آنها و بین فرهنگ دینی وجود داشت .
آنها در طرفی از فرهنگ می زیستند و حرم امیرالمومنین و حوزه علمیه در طرفی دیگر .
و مردمی هم که جهت تحصیل و ... از شهر خود به این شهر مهاجرت کرده بودند ، مزاحمت های زیادی از آنها متحمل می شدند خصوصاً در زمانی که حکومت عثمانی بر آن دیار حکمرانی می کرد .
وضع به طوری بود که این مردم مهاجر مجبور بوده اند برای حفظ خود و خانواده خود و همچنین حفظ آرامش خودشان ، به اشرارِ شهر باج می دادند .
@alkarami_alhowaizi
🔅يقول شيخنا في ضمن قصيدة يخاطب بها النجف :
• أمُّ القرى هل عَودةٌ تشفي الضَّنى
• مِمَّن يرى دُنياهُ مِنْ دنياكِ
• ضاق الخَناقُ بكلِّ حُرٍّ أعزَلِ
• سهَر الدُّجَى مُتَعطِّشاً لرُؤاكِ
• و دَهاه من سُود النَّوائبِ مثلَ ما
• بصُروفه رَيبُ الزَّمانِ دهاكِ
● أم القرى : المقصود به هو مدينة النجف الأشرف
■ نقلا عن كتاب " عبقري من دياري"
@alkarami_alhowaizi
کانال نشر سیره و افکار حضرت آیت الله کرمی (عربی،فارسی)
ایتا ⬇️
https://eitaa.com/alkarami_alhowaizi
تلگرام ⬇️
https://t.me/alkarami_alhowaizi
ادمین ⬇️
@Admin_almeskalathfar
نکات تفسیری :
1⃣سجده در لغت به معنای کرنش و خضوع است و در عرف اهل شرع به معنی گذاشتن پیشانی بر روی زمین با کیفیتی خاص می باشد .
2⃣سجده ای که در این آیه ذکر شده برای آدم بود نه اینکه برای خداوند بود و در آن حضرت آدم قبله آنها بوده ، به این جهت که ابلیس از سجده برای آدم امتناع ورزید نه سجده برای خداوند تعالی .
3⃣کلمه ابلیس یک کلمه غیر عربی است و کلمه عربی ای که از کلمه ای دیگر مشتق شده نیست .
4⃣ " أبى " از إباء گرفته شده و به معنای امتناع ورزیدن است .
5⃣استکبار به معنای تظاهر به بزرگی و بزرگ نمایی است از کسی که سزاوار بزرگی نیست .
6⃣خداوند در آخر آیه حکم به کفر ابلیس کرده اند ، چون که از سجده برای آدم امتناع ورزید ،
در حالی که مخالف با اوامر الهی موجب فسق می شود نه موجب کُفر
و این حکم از این بابت است که ابلیس در برابر خدا تکبر ورزید و با او مجادله می کرد که او بهتر از کسی بود که او را به سجده امر کرد و در چنین مواردی از هر حسابی کفر می شود زیرا فاسق کسی است که با عمل خود عصیان و تمرد کند نه با عقیده و اعتقاد خود .
7⃣استثناء مذکور در آیه [الا ابلیس ...] از نوع استثناء منقطع است [یعنی ما بعد إلا از جنس ما قبل إلا نمی باشد ] زیرا ابلیس از جنس ملائکه نمی باشد ، همانطور که قرآن به آن اشاره می کند .
ولی ممکن است استثناء متصل باشد [یعنی ما بعد إلّا از جنس ما قبل إلّا می باشد ] از این جهت که ابلیس در جمع ملائکه بود و با اینکه از جنیان است ، با آنها محشور بوده و او یکی در میان آن عده ی زیاد ملائکه بود .
#نکات_علمی
#النكت_التفسيرية
#رمضان_عام١٤٤٥
@alkarami_alhowaizi
🔹️المِسْكُ الأَذْفَرُ🔹️
نکات تفسیری : 1⃣سجده در لغت به معنای کرنش و خضوع است و در عرف اهل شرع به معنی گذاشتن پیشانی بر روی
🟠تفسیر یک آیه از جزء اول قرآن از
کتاب " التفسیر لکتاب الله المنیر "