eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 ولایت امام زمان و انتظار فرج در باب أدب ولایت، نسبت به توجّه به ساحت و وجود مقدّس حضرت بقیّة الله الأعظم عجّل الله تعالى فرجه الشّریف اهتمام و تأکید بسیار داشته و همیشه ترغیب به انتظار فرج آن حضرت کرده، مى‌فرمودند: انتظار انسان، باید آنقدر شدید باشد که صبح هنگام، انتظار ظهور حضرت را در شب داشته باشد، و شب که مى‌خوابد انتظار ظهور و طلوع آفتاب ولایت را در صبح داشته باشد. و البتّه انتظارى را مفید و مُنتج مى‌دانستند که سازنده باشد، یعنى انتظار توأم با عمل و تهذیب و تطهیر باطن که موجب تقرّب به حقیقت ولایت آن حضرت و انکشاف آن مى‌شود. مى‌فرمودند: عمده در انتظار، انتظار با عمل است؛ یعنى منتظر حقیقى کسى است که أعمال و رفتارش به نحوى باشد که خود را براى ظهور آن حضرت مصفّا و مهیّا نموده و تهذیب نفس کند؛ وگرنه انتظار بى عمل، انتظار واقعى نیست بلکه صورت و توهّمى از انتظار است. ایشان خود نیز عاشق و شیفتهٔ آن حضرت بودند، و بى شکّ از ره یافتگان به محضر أنور حضرت ولىّ عصر عجّل الله تعالى فرجه الشّریف بوده و تشرّف خارجى حقیقى داشتند، و عطر و گرمى کوى مِهر ولایت را با عمق جان لمس نموده بودند؛ ولى مى‌فرمودند: تشرّف به محضر حضرت گرچه ذى قیمت و بسیار باارزش است ولى این تشرّف خارجى هدف نیست، مهمّ رضایت آن حضرت از انسان است؛ و این معنى حاصل نمى‌گردد مگر به اطاعت و تسلیم و عبودیّت محضه نسبت به ساحت قدس ربوبى. 📚 نور مجرد، ج۱، ص۵۰۳ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مـنـتـظـر 🏷 قلب امام زمان (أرواحنا فداه) را بدست بیاوریم! 🎙حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۲۱.Mp3
16.62M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ بیست و یکم (۲۱) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 🔉 صوت جلسهٔ بیستم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔸استعمالات «نور» در احادیث (08:00) اول ما خلق الله نوری (10:40) نحن صنائع الله... (13:00) احاطهٔ نفسی پیامبر (14:00) تخصص علمای یهود (15:30) قد جائکم نور (17:30) عجائب عددی قرآن (19:00) روایت دیگری از «نور» (22:00) وظیفهٔ ما چیست؟ (22:40) تفسیر «هو الحق» (24:00) نور در جوشن کبیر (25:30) مثال اطاق آینه‌ای (26:30) مناظرات امام رضا (28:10) نور در مناجات شعبانیه (31:30) نور در دعای عرفه 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 هدف از خلقت 🏷 آنچه موجب سعادت انسان است! 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 منظور و مقصود از خلقت انسان 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 8 💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/09/15 🔉 فایل صوتی سخنرانی 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹ترجمۀ بعضی از آیات سورهٔ آل‌عمران. 🔹هدایت به‌سوی صراط مستقیم فقط با تبعیّت از قرآن و رسول خدا. 🔹برداشت‌های غلط و سلیقه‌ای از قرآن، در صورت جدایی از سنّت پیغمبر. 🔹علّت تمرّد شیطان. 🔹پیدایش بهشت و جهنّم با خطاب ﴿اُسجُدوا﴾. 🔹قبول داشتن قرآن یعنی عمل به کلام مفسّر و مبیّن حقیقی قرآن. 🔹میزان حق چیست؟ 🔹کلام رسول خدا میزان برای بروز باطن افراد. 🔹فِسق ولید در بیان صریح قرآن؛ و عدالت وی در نزد عامّه با ادلّۀ واهی. 🔹قول عامّه بر عدالت مطلق صحابه و ادلّۀ ردّ آن. 🔹جعل حدیث به‌وسیلۀ بعضی از صحابه. 🔹تمرّد بعضی از صحابه در جنگ تبوک از امر پیغمبر. 🔹ادلّۀ ردّ قول عامّه بر عدالت مروان. 🔹واقعۀ حرّه در مدینه (ت). 🔹جعل روایت دربارۀ خلقت توسّط ابوهریره بر خلاف نصّ قرآن. 🔹ایرادات وارده بر روایتی جعل شده توسّط ابوهریره. 🔹عدم تمکّن عامّه از جواب به خلاف‌ها و جعل‌های صحابه. 🔹اختلاف بعضی از علمای عامّه درخصوص ایرادات وارده بر خودشان. 🔹اکتفا بر قرآن و کنار گذاشتن کلام رسول خدا، علّت اختلافات عامّه. 🔹ردّ احمد امین مصری بر «حسبنا کتابَ الله» در کتاب یوم الإسلام. 🔹کتب ابوریّه در انتقاد بر آراءِ عامّه و لزوم مطالعۀ آن برای طلاب. 🔹ملاقات مرحوم آیةالله سید مرتضی عسگری و ابوریّه در مصر. 🔹انتقاد ابوریّه به ابوهریره و احترام ایشان به امیرالمؤمنین علیه‌السّلام. 🔹کلام ابوریّه در ردّ عامّه و ردّ عدالت صحابه. 🔹اعتراض به عدالت صحابه. 🔹عدم قبول کلام بدون دلیل در جامعۀ فعلی. 🔹موشکافی نمودن مطالب توسّط محقّقین جامعۀ امروز. 🔹شکسته شدن انحصار مذاهب اربعۀ عامّه در جامعۀ امروز. 🔹مسدود کردن باب اجتهاد، ضربه‌ای بزرگ به اسلام. 🔹اسلام، دین فکر و تعقّل و تأمّل. 🔹امیرالمؤمنین علیه‌السّلام: «نگذارید که جماعتی سبقت به قرآن بگیرند!» 🆔 @allame_tehrani
نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه.mp3
25.93M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 8 💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/09/15 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3376 🆔 @allame_tehrani
نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه.pdf
5.54M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 8 💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/09/15 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3376 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸اگر سپاه نبود... اگر سپاه نبود در همین جنگ ایران و عراق بکلّى مملکت از دست مى‌رفت. همین جوانان چنان دفاعى از اسلام و وطن خودشان نمودند که تا تاریخ برقرار است نامشان در ردیف بالاى جوانمردان ثبت است‏. 📚 «وظیفۀ فرد مسلمان در احیاء حکومت اسلام»، ص۳۵۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹پیشنهاد تشکیل «سپاه‌ پاسداران‌» 🆔 @allame_tehrani
🔹پیشنهاد تشکیل «سپاه‌ پاسداران‌» مسأله‌ٔ چهارم‌: مقاومت‌ ملی‌ است‌ بدین‌ طریق‌ که‌ در هر زمان‌ مقدار معتنابهی از همین‌ جوانان‌ انقلابی‌ و متعهّد به‌ اسلام‌ یکدورۀ کامل‌ از فنون‌ نظامی‌ را ببینند، و آماده‌ برای‌ حفظ‌ و دفاع‌ از حریم‌ شهروندان‌ و سرحّدات باشند. و این‌ غیر از نظام‌ اجباری‌ در ارتش‌ است‌، آن‌ بجای‌ خود باشد و این‌ نیز مستقلاً بوده‌ باشد. نتیجۀ این‌ تجهیز ایجاد روح‌ نشاط‌ در دفاع‌ از حقوق‌ مسلّمه‌ و حفظ‌ و حراست‌ حریم‌ و شخصیّت‌ مسلمان‌ است‌. و بطور متناوب‌ در هر زمان‌ در سطح‌ گسترده‌ٔ کشور در شهرها و قرآء منتشر باشند بطوریکه‌ اگر احیاناً حمله‌ای‌ و خطری‌ احساس‌ شود، خود این‌ متعهّدین‌ به‌ آسانی‌ از عهدۀ رفع‌ و دفع‌ برآیند. مرحوم‌ شهید مطهّری‌ گفتند: (این‌ منظور فعلاً در سطح‌ کوچکی‌ در طهران‌ عملی‌ شده‌ است‌ و ده‌هزار جوان‌ بدین‌ گونه‌ در تحت‌ تعلیمات‌ نظامی‌ با بودجۀ مخصوص‌ دولت‌ هستند؛ و در نظر است‌ تعداد آنان به‌ بیست‌هزار تن‌ برسد.) باری‌ این‌ مبدأ همان‌ سازمان‌ پاسداران‌ و بسیج‌ مستضعفان‌ شد که‌ دیدیم‌ نفرات‌ آن‌ به‌ میلیون‌ و بیشتر رسید؛ و حقّاً چه‌ خوب‌ از حقوق‌ اراضی‌ و مرزی‌ کشور اسلام‌ دفاع‌ کردند. 📚 «وظیفۀ فرد مسلمان در احیاء حکومت اسلام»، چاپ قدیم، ص۱۲۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عرض‌ شد یکی‌ از پیشنهادات‌ ما به‌ آیة‌الله‌ خمینی‌ همین‌ سپاه‌ پاسداران‌ بود، البتّه‌ نه‌ به‌ نام‌ سپاه‌، چون‌ سپاه‌ آنوقت‌ نبود. بلکه‌ به‌ نام‌ «جمعیّت‌ مقاومت‌ ملّی‌». بنده‌ عرض‌ کردم‌: به‌ این‌ ارتش‌ که‌ الآن‌ شکست‌ خورده‌ و رئیس‌اش‌ آقای‌ فلان‌ سرلشکر است‌ اعتماد نکنید! اینها هم‌ آنطرفی‌ هستند! بلکه‌ فوراً یک‌ جبهه‌ای‌ از خود مردم‌ تشکیل‌ بدهید بنام‌ مقاومت‌ ملّی‌. مرحوم‌ شهید حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ مطهّری‌ هم‌ حیات‌ داشتند و گفتند: ۱۰هزار نفر از جوانها را معیّن‌ کرده‌اند تا بخرج‌ دولت‌ فنون‌ نظامی‌ را یاد بگیرند که‌ ده‌‌هزار نفر دیگر هم‌ باید به‌ آنها اضافه‌ بشود که‌ این‌ جمعیّت‌ بعداً به‌ سپاه‌ پاسداران‌ نامگذاری‌ شد به‌ همین‌ وضعی‌ که‌ می‌بینید، و اگر سپاه‌ نبود در همین‌ جنگ‌ ایران‌ و عراق‌ بکلّی‌ مملکت‌ از دست‌ می‌رفت‌. آخر با آن‌ رئیس‌ کم‌مسئولیّت‌ و غیر جان‌‌باخته‌ و فداکار که‌ نمی‌شد جلوی‌ این‌ جنگ‌ را گرفت‌، جنگی‌ که‌ واقعاً نمی‌توانیم‌ بگوئیم‌: جنگ‌ ایران‌ با عراق‌ بود. بلکه‌ جنگ‌ بین‌المللی‌ بود بر علیه‌ ایران‌. یعنی‌ عراق‌ و دستیارانش‌ با تمام‌ دول‌ کفر از جهت‌ عِدّه‌ و عُدّه در بالاترین‌ سطح‌ قدرت‌ بر علیه‌ ایران‌ دشمن‌ مشترک‌ شده‌ بودند و کشور بواسطۀ همین‌ مقاومت‌ ملّی‌ حفظ‌ شد، و الّا فاتحه‌ را در همان‌ وهلهٔ اوّل‌ خوانده‌ بودند. اینهم‌ یکی‌ از مسائل‌ خیلی‌ مهم‌ بود که‌ الحمد لله‌ و المنّه‌ به‌ نیکوترین‌ وجه‌ صورت‌ گرفت‌ و همین‌ جوانان‌ چنان‌ دفاعی‌ از اسلام‌ و وطن‌ خودشان‌ نمودند که‌ تا تاریخ‌ برقرار است‌ نامشان‌ در ردیف‌ بالای‌ جوانمردان‌ ثبت‌ است‌. 📚 «وظیفۀ فرد مسلمان در احیاء حکومت اسلام»، چاپ قدیم، ص۱۶۳ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (6) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۰ 🔹سالک نباید فکر خود را
۰۰۷ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
6.42M
🎧 ؟ (7) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۳ 🔹روحانیات و مادیات همه از آن خداست! 🔹تنبه و یقظهٔ سالک لطف و عنایت الهی است! 🔹سالک باید ثبات در مسیر را هم از خدا بخواهد! 🆔 @allame_tehrani
💫 مبانی تشیّع 🔉 مجموعهٔ «مبانی تشیّع» از هشت سخنرانی از حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدّس سرّه) پیرامون موضوعات اصیل اعتقادی همچون «توحید و ولایت»، «جبر و اختیار»، «خیر و شرّ»، «فقر و عبودیّت»، «واسطۀ فیض» و «عدالت صحابه» می‌باشد که با بیانی شیوا به تبیین مبانی اصیل تشیّع، بر اساس آموزه‌های توحیدی و عرفانی پرداخته و برای اهل معرفت و سالکان طریق حق جهت وصول به حقیقت، راهگشا و راهنماست. 1⃣ جلسهٔ 1 ❇️ حقیقت خیر و شر و نسبیت آن 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 2⃣ جلسهٔ 2 ♻️ جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 3⃣ جلسهٔ 3 💬 پرسش و پاسخ اعتقادی 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 4⃣ جلسهٔ 4 💠 معرفت به ولایت و وصول به توحید عملی 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 5⃣ جلسهٔ 5 ✅ بهترین عمل نزد خدا، و بیان حقیقت فقر انسان 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 6⃣ جلسهٔ 6 💎 محوریت دین اسلام و قرآن بر توحید 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 7⃣ جلسهٔ 7 💎 اهل‌بیت علیهم‌السلام، راه اتصال بشریت به پروردگار 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 8⃣ جلسهٔ 8 💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📘 کتاب «مبانی تشیّع»:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/3384 🆔 @allame_tehrani
📘 «مبانی تشیّع» 📝 کتاب نفیس «مبانی تشیّع» متن پیاده‌شدۀ هشت سخنرانی از حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدس‌سره پیرامون موضوعات اصیل اعتقادی همچون «توحید و ولایت»، «جبر و اختیار»، «خیر و شرّ»، «فقر و عبودیت»، «واسطۀ فیض» و «عدالت صحابه» می‌باشد که با بیانی شیوا به تبیین مبانی اصیل تشیع، بر اساس آموزه‌های توحیدی و عرفانی پرداخته و برای اهل معرفت و سالکان طریق حق جهت وصول به حقیقت، راهگشا و راهنماست. 🔰اهم مطالب مندرج در این اثر: 🔹تصحیح دید انسان، باعث خیر محض دیدن همه چیز. 🔹پیداش عنوان «بدی» و «شرّ» نسبی و در مقام مقایسه. 🔹معنای عبارت «لا تکرارَ فی التجلّی». 🔹علت اینکه انبیاء و اولیاء خود را در پایین‌ترین درجات می‌بینند. 🔹تحلیلی لطیف از مجبور یا مختار بودن انسان. 🔹عدم تنافی خواست خدا با اختیار و ارادۀ انسان. 🔹نسبت عمل انسان و مکافات عمل در دیدگاه اهل توحید. 🔹منطق جبر، راهی برای فرار از پذیرش مسئولیّت اعمال خویش. 🔹رفع شبهه از تندخو بودن حضرت یونس علیه‌السلام. 🔹اختلاف درجات انبیاء در قرآن کریم. 🔹عدم دلالت بروزات خارجی اولیاء بر افضلیت ایشان. 🔹نقدی بر وهابیت و نسبت شرک به تشیع. 🔹ولایت عبارت است از توحید عملی. 🔹مکتب ولایت، مکتب تربیت. 🔹حقیقت فقر و عبودیت انسان. 🔹تنها راه نجات انسان اعتراف به الوهیت پروردگار و بیچارگی خود. 🔹فقر محض بودن پیغمبر در مقابل پروردگار. 🔹غلط‌بودن بی‌تفاوتی در مقابل حق و احتیاط‌کاری بی‌جا. 🔹اهل‌بیت علیهم‌السلام راه اتصال بشریت به پروردگار. 🔹نقد و بررسی قول اهل‌سنّت در عدالت مطلق صحابه. 💠 عناوین جلسات 📥 دانلود فایل pdf کتاب 🆔 @allame_tehrani
🔹ایمان به خدا یعنی گِرِه خوردن قلب انسان با خدا ♦️وجوب عدم اکتفا به ایمان ظاهری و لزوم رسیدن به ایمان حقیقی 🔸رحمت فراوان پروردگار برای مؤمنین به خدا و رسول خدا ایمان به خدا یعنی قلب انسان با خود خدا گره بخورد و پیوند کند، قلب انسان با خدا پیوند کند. چون افکار ما خیلی خودمان را دیده، چشم‌های ما خیلی به خودمان تماشا کرده، ما در آیینه هر روز خودمان را دیدیم یا افرادی را مشابه با خودمان، این نظرها دیدۀ ما را از آن حقیقتی که وجود ما به او بستگی دارد، بریده است و لذا می‌دانیم تا آخر عمر هستیم، مطالعه می‌کنیم؛ کدام عالِم را شما دیده‌اید که صد سال عمر کند و بگوید: من از مطالعه سیر شدم و مطالعه‌ام بس است؟! محال است! انسان هرچه بیشتر مطالعه کند بیشتر تشنه‌تر می‌شود؛ چون هرچه بیشتر بخواند می‌فهمد که مجهولاتش بیشتر است و مدام دنبال علم بیشتر می‌رود، می‌رود، می‌رود تا می‌بیند به جایی نمی‌رسد؛ ماهی به جایی نمی‌رسد، می‌رود وسط دریا گم می‌شود. پس باید چه‌کار کرد؟ باید زود کار را آسان کرد: ﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ ءَامِنُواْ بِٱللَهِ﴾!(1) پیغمبر فرمود: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به این ایمان‌هایتان اکتفا نکنید بروید ایمان به خدا بیاورید! آیه‌ای در سورۀ حدید است که: ﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَهَ وَ ءَامِنُواْ بِرَسُولِهِۦ يُؤۡتِكُمۡ كِفۡلَيۡنِ مِن رَّحۡمَتِهِۦ وَ يَجۡعَل لَّكُمۡ نُوراً تَمۡشُونَ بِهِۦ﴾؛(2) «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان به خدا بیاورید!» یعنی چه؟ یعنی کسی که ایمان دارد، دو مرتبه ایمان بیاورد؟! ایمان درجاتی دارد؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به این‌مقدار از ایمان قانع نباشید، بروید دنبال زیادی ایمان، بروید با خدا ربط پیدا کنید آنجا بروید؛ اگر شما تا آخر عمر هم زحمت بکشید در یک سلّول نمی‌توانید غرق شوید و حقیقت آن سلّول را به‌دست بیاورید! پس معلوم می‌شود شما برای فهم و درک این [مطلب] خلق نشده‌اید، مسئله یک جای دیگر است؛ بروید غرق در خدا بشوید! به خدا بگروید! خود را غرق در ذات او کنید! او علمش علم‌آفرین است، حیاتش حیات‌آفرین است، او مبدأ است، او کانون است؛ اگر آنجا رفتید و در آنجا غرق شدید، همۀ مسائل عالم برایتان حلّ است، هیچ مسئله برایتان مجهول نیست! ... کسی که ایمان به خدا پیدا کند، همین‌طوری که قرآن مجید می‌فرماید: ﴿ءَامِنُواْ بِٱللَهِ وَ رَسُولِهِۦ﴾(3)، «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان به خدا و رسول بیاورید»، چرا؟ يُؤۡتِكُمۡ كِفۡلَيۡنِ مِن رَّحۡمَتِهِۦ﴾؛ آن‌وقت خداوند علیّ أعلیٰ از رحمت خودش به شما زیاد می‌دهد، دو نصیب می‌دهد، دوتا بال شما را پر از رحمت می‌کند، و دیگر، یک نوری به شما می‌دهد که با آن نور می‌توانید حرکت کنید. آدمی که ایمان به خدا ندارد نور ندارد، یعنی کور است. افرادی هستند در دنیا نابینایند، زندگی می‌کنند امّا زندگی‌شان زندگی بینایان نیست. اشخاصی که ایمان به خدا ندارند کورند، قلبشان کور است، درک نمی‌کنند، عیناً مانند کورهایی که در دنیا هستند و از مادّیات متمتّع نمی‌شوند و عالم آنها نسبت به تمام مبصرات بسته است، افرادی که آن‌طوری که باید و شاید ایمان به خدا ندارند آنها هم همین‌طورند؛ منتها، درجۀ عماء و بینایی متفاوت است، هرچه ایمان به خدا بیشتر باشد نور بیشتر، هرچه کمتر باشد نور کمتر. ... ایمان به خدا بیاورید تا خدا به شما یک نوری بدهد که با آن بتوانید راه بروید. راه رفتن، تنها راه رفتن روی زمین نیست؛ سیر در عالم ملکوت است، سیر در اسماءِ نفس است، در منجیات است، در مهلکات است، در عوالم دیگر است. اگر ایمان به خدا بیاورید، آن نور را می‌توانید پیدا کنید و آن مراحل را طی کنید؛ و الّا می‌مانید. 📚 مبانی تشیع، ص۱۱۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- سورهٔ نساء (٤)، آیهٔ ١٣٦. 2- سورهٔ حدید (٥٧)، آیهٔ ٢٨. امام‌شناسی،‌ ج٢، ص ١٠٨: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوای خدا را پیشه گیرید و ایمان خود را به رسول خدا زیاد کنید تا در پاداش آن، خداوند دو نصیب از رحمت خود به شما بدهد؛ و دیگر آنکه نوری به شما عنایت کند که در پناه آن راه بروید.» 3- سورهٔ نساء (٤)، آیهٔ ١٣٦. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔸بشر تا ایمان به خدا نیاورد... ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـ
💫 رسیدن به آرامش و رهایی از اضطراب و دغدغه، نتیجهٔ ایمان به پروردگار تمام مُفکّرین از زمان آدم تا به حال آمدند و فکر می‌کنند، مسئله اینجا است؛ ﴿ءَامِنُواْ بِٱللَهِ﴾، باید به خدا ایمان آورد! بشر تا ایمان به خدا نیاورد از دغدغه و نگرانی و آشوب و اضطراب راحت نیست؛ بشر تا ایمان به خدا نیاورد آدم نیست، انسان نیست؛ بشر تا ایمان به خدا نیاورد دنیا برایش جهنّم است، و در دنیا زندگی می‌کند و رو به راحتی می‌رود ولی دائماً رو به مصیبت و بدبختی و نکبت می‌رود! این جهنّم برای انسان یک جهنّم گداخته و جهنّم عاجلی خواهد شد [در] همین زمین! انسان ایمان به خدا که بیاورد راحت است. 📚 مبانی تشیع، ص۱۱۹ 🆔 @allame_tehrani
🔹معنای جهاد در راه خدا 🔸جهاد اصغر و جهاد اکبر 🔴 جهاد در راه خدا یعنی مجاهده برای باز شدن راه به‌سوی خدا أبی‌ذر سؤال می‌کند: «ای رسول خدا! کدام‌یک از اعمال در نزد خدا محبوب‌تر است؟» فرمود: «ایمان به خدا»؛ کار را تمام کرد؛ دیگر چه؟ «و جهادٌ فی سَبیل الله؛ انسان جهاد کند در راه خدا.» جهاد در راه خدا یعنی: انسان راه را برای خودش به سوی خدا باز کند. آخر انسان راه دارد به سوی خدا؛ سبیل یعنی: راه، سبیل‌الله یعنی: راه خدا. انسان در این راه به سوی خدا دارد می‌رود. در این راه مشکلاتی است، یک قطعه سنگی بزرگ است، انسان نمی‌تواند عبور کند، می‌رود جلوتر یک حیوان درنده است که می‌خواهد انسان را پاره کند، آن‌طرف‌تر یک اژدهاست، آن‌طرف‌تر حیوانات سبُعْ انسان را می‌خواهند... ، آن‌طرف‌تر یک چاه است، آن‌طرف‌تر سرما چهل درجه زیر صفر است، آن‌طرف گرما دویست درجه بالای صفر است، مگر اینها موانع راه نیست؟! در راهی هم که انسان به سوی خدا دارد با این شرک‌های کامل و مندمج در نفس، همین موانع هست. جهاد یعنی انسان یک کاری کند موانع را برطرف کند؛ و لذا پیغمبر فرمود: «ما از جهاد اصغر خارج شدیم ولی جهاد اکبر بر ما ماند!» عرض کردند: «ای رسول خدا! دیگر از این جهادی که ما کردیم مهمّ‌تر چه بود؟ سرها از بدن جدا شد، دست‌ها افتاد!» حضرت فرمود: «جهاد با نفس!»(1) آن خیلی مشکل‌تر است! چون انسان در این مجاهدۀ ظاهری در میدان می‌رود یا کشته می‌شود یا می‌کشد، تمام است دیگر؛ یک کشتن که بیشتر نیست! امّا مجاهده با نفس، هر لحظه‌اش یک مرگ است! تیشه را می‌دهند می‌گویند: از این راه برو! با این تیشه آن سنگی که صد خروار است و در مقابل خودت است، باید خُردش کنی تا راه باز بشود؛ مگر با تیشه می‌شود این سنگ را خُرد کرد؟! بله، اگر انسان بداند این قوّه‌ای که در دست اوست و می‌زند برای او نیست، برای خداست، تیشه را می‌زند به این سنگ، سنگ تکّه‌تکّه می‌شود؛ می‌رود سنگی دیگر، سنگی دیگر، سنگی دیگر؛ این شیرهای درنده به یک بسم الله الرّحمن الرّحیم همه می‌میرند و از بین می‌روند؛ این اژدهاها؛ همین‌طور؛ یک‌مرتبه می‌بینی آقا رفت! آقاجان رسید! در‌ حالتی که در اوّل تخیّل نمی‌کرد؛ آخر انسان چگونه می‌تواند در مقابل شیر پنجه نرم کند؟! شیر و اژدها و چاه و سرما و گرما تمام همین‌طور است. ... جهاد در راه خدا یعنی انسان مجاهده کند، کوشش کند راه باز بشود. جهاد اصغر را هم که جهاد می‌گویند چون یکی از راه‌های باز شدن به سوی خدا، گذشت از نفس است؛ آن کسی که با امام و پیغمبر در معرکۀ جنگ حاضر می‌شود و از زن و بچّه و مال و تعیّن و شخصیّت و تمام جهات اعتباری دنیا چشم می‌پوشد، خُب این از خود گذشته است دیگر. این یک جهادی است که با این عمل خودش دارد راه را به سوی خدا برای خودش باز می‌کند. هر قِسم از اقسام جهاد این‌طور است. پس ایمان به خدا و جهاد در راه خدا؛ یعنی دلبستگی به خدا و کوشش و سعی برای باز شدن راه به سوی خدا، این بهترین اعمال است! 📚 مبانی تشیّع، ص۱۱۹ و ص۱۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- الکافی، ج5، ص12: «عن السکونیّ عن أبی‌عبدالله علیه‌السّلام: أنّ النّبی صلّی الله علیه و آله و سلّم بعَثَ بسَریّةٍ فلمّا رَجَعوا قال: ”مَرحَباً بقَومٍ قَضَوا الجِهادَ الأصغَرَ و بَقِیَ الجِهادُ الأکبَرُ.“ قیل: ”یا رسولَ‌الله و ما الجِهادُ الأکبرُ؟“ قال: ”جهادُ النفسِ!“» 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (7) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۳ 🔹روحانیات و مادیات همه
۰۰۸ چگونه سلوک کنیم ؟.mp3
4.1M
🎧 ؟ (8) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۷ 🔹حکایت بهلول و هارون 🔹درخواست به فعلیت رسیدن استعدادات از خداوند 🔹اشعار توحیدی هاتف اصفهانی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☄ نیروی حرکت انسان به‌سوی پروردگار 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص ۱۳۶ و ۱۳۹ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خدا را با چه بشناسیم؟ 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزۀ ثمالی، ج۱، ص۵۶ و ص۶۱ 🆔 @allame_tehrani
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 🔉 فایل صوتی سخنرانی 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹تبیین حق بودن قول خدا و صدق بودن وعده‌اش. 🔹معنای حق. 🔹عین واقعیّت و خارجیّت بودن معنای: حق بودنِ قول خدا. 🔹علّت عدم جواز خُلفِ وعده دربارۀ خدا. 🔹ضمیمه شدن دو مقدّمه برای عدم خُلف وعدۀ پروردگار. 🔹معنای مِلک و مُلک و فرق آن دو با هم. 🔹مورد عطای خدا بودن تمام افرادی که در تحت مملکت او هستند، یک حکم کلّی است. 🔹انسان هرچه از تربیت و معرفت دارد، از خدا است. 🔹آباد شدن دنیا و آخرت انسان توسّط پروردگار. 🔹معرفت، راهنمای انسان به سوی خدا؛ محبّت، شفیع انسان به سوی خدا. 🔹معنای شفیع. 🔹ناتمام بودن کار انسان، با معرفتِ بدون محبّت. 🔹معرفت پیدا کردن انسان به خدا به‌واسطۀ خود خدا. 🔹محبّت پیدا کردن انسان به خدا به‌واسطۀ او. 🔹رنگ خدایی داشتن، سبب ارزش انسان. 🔹لزوم روی آوردن و سؤال نمودن از خدا با معرفت و محبّتی که از جانب او به انسان رسیده. 🔹خواندن و نجوای با پروردگار با زبان لال‌شده و قلب هلاک‌شده از گناه. 🔹معنای خواندن خدا با حال رهبت و رغبت، و رجاء و خشیت. 🔹علّت خوف و رجاء داشتن در نزد پروردگار. 🔹تمثیلی زیبا برای باقی نماندن هیچ سیّئه و گناهی از انسان، با آمدن کرم خدا. 🔹داستان کلام پیغمبر به شخصی گناه‌کار. 🔹شروعِ مطلب از جانب خداست. 🔹داستان شخص ناامیدی که شب تا صبح «یاالله» گفت و جواب نشنید، و پیام خدا برای او. 🔹جود و کرم خدا، حجّت انسان در سؤال کردن از او؛ و رأفت و رحمت خدا، تکیه‌گاه انسان در سختی و گرفتاری. 🔹افضلیّت و بهتر بودن خداوند از همهٔ خوانده شدگان و افراد مورد رجاء. 🔹درخواست از خدا به مقدار أمَل عظیم، نه به مقدار عمل خیلی بد. 🆔 @allame_tehrani
27_AbuHamzeh_Allameh_05.mp3
30.52M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان.pdf
3.63M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
🔰ميزان جزا و پاداش اعمال تمام موجودات، ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3395 🆔 @allame_tehrani
🔰ظاهر و باطن اعمال ... تمام موجودات همانطور كه سابقاً اشاره شد ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها، مثلاً نمازى را كه شخص مى‏خواند از نقطه نظر ظاهر ممكن است تمام خصوصيات آداب واجبه و مستحبه از وضو، و طهارت، و قيام، و استقبال و سجده، و انگشتر عقيق، و عطر، و مسواك، و لباس سفيد، و عمامه، و غيرها همه در او رعايت ‏شود ولى گاهى نيت، همان تقرب به سوى خدا بوده و گاهى منظور خودنمائى و ريا باشد، گرچه در هر دو صورت ظاهر نماز تفاوتى ندارد، ولى جان و حقيقت او كه عبارت از انگيزه و داعى نمازگزار است روح اين نماز را در دو بعد متفاوت قرار داده است: يكى تقرب به خدا، و ديگرى تقرب به هواى نفس، در صورت اول نماز، انسان را به خدا نزديک مى‏كند، و در صورت دوم دور مى‏گرداند، در صورت اول به بهشت مى‏برد، و در صورت دوم به دوزخ. روزه و جهاد، و زكوٰة، و حج، و امر به معروف، و نهى از منكر، و قرائت قرآن، و عيادت مريض، و ساير اعمالى كه ظاهر آن ستوده است همه داراى اين ملكوت و حقيقت هستند، و به مقدار شدت و ضعف نيت ‏بجاى‌آورندهٔ آنها، قدرت ايصال آنها به خدا تفاوت مى‏كند، به شدت و ضعف متغير مى‏گردد، و اگر نيت غير خدا باشد، نه تنها انسان را نزديک نمى‏كند، بلكه دور مى‏گرداند. معاصى و گناهان نيز داراى جان و روحى هستند كه اختلافات شدت و ضعف، كيفر بر اساس شدت و ضعف داعى شخص گناهكار بر معصيت است، و احياناً ممكن است كسى صورت گناه انجام دهد، ولى از روى عمد نباشد، بلكه از روى خطا باشد در اين صورت آن فعل عنوان عصيان نداشته و دوركننده نخواهد بود. در عالم حس و شهادت يعنى عالمى كه ما با حواس ظاهر بدان ارتباط پيدا مى‏كنيم، كه منظور همين عالم است، ملكوت و واقعيت اعمال مخفى است، و آنچه ظاهر و مشهود است همان پيكره و كالبد فعل است، و لذا از نقطه‏ نظر ظاهر معيار بزرگى و كوچكى اعمال در نظر گرفتاران در چاه طبيعت همان بزرگى و كوچكى عمل است، نماز خواندن فراوان، روزه گرفتن بسيار، تظاهر به ورع و تقوى نمودن، حالت‏ خضوع و فروتنى به خود بستن، نرم و آرام‏ سخن گفتن بسيار مطلوب، و غير آن نامطلوب، ولى در عوالم معنى و ملكوت مطلب كاملاً به عكس خواهد بود، در آنجا ظاهر اعمال از نقطه نظر بزرگى و كوچكى ابداً مورد نظر نيست. آنچه معيار و ميزان مطلوبيت و مرغوبيت است همان نيت و اخلاص و روحى است كه عمل دارا بوده است، در آنجا ظاهر اعمال مختفى و ملكوت و باطن اعمال ظهور دارد، در اينجا ظاهر معلوم و باطن مخفى مى‏باشد مانند عالم خواب و عالم بيدارى. در عالم بيدارى آنچه مشهود است و محسوس، به كلى در عالم خواب از بين مى‏رود، و شخص كه سر بر بستر خواب مى‏گذارد تمام ظهورات و آثار عالم بيدارى و خصوصيات و كيفيات اين عالم را به كلى محو و نابود مى‏بيند، مثل آن كه اصلاً در تمام مدت عمرش چنين عالمى را نديده است، و چون بيدار مى‏شود، و اين عالم، خود را بر او عرضه مى‏كند تمام خصوصيات عالم خواب را اعتبارى پنداشته، و مثل آن كه اصلاً در آن عالم نرفته است. تا هنگامى كه انسان به عالم ملكوت راه پيدا نكرده است غير از مظاهر اين عالم طبيعت و كالبد و پيكرهٔ ظاهر اعمال چيزى ادراک نمى‏كند، ولى چون به واسطهٔ مرگ طبيعى يا غير آن اتصال با عوالم ملكوت پيدا مى‏كند، در آنوقت حقيقت و واقعيت‌هاى اعمال بر او طلوع نموده، و سر و كارش ديگر با آنها خواهد بود، عالم شهادت دستخوش نسيان واقع شده و ظهورات نيت‌ها و واقعيت‌ها يک عالم نوين را با هزاران برابر آثارى قوی‌تر از عالم حس بر انسان عرضه مى‏دارند. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 🆔 @allame_tehrani