📜 زیارت از راه دور
حضرت را از راه دور زیارت کنید! خود حضرت میفرمایند: «هر کس به من سلام کند از او دستگیری میکنم.»
از حضرت آنچه را خیر ماست که همان عبور از دنیا و نفس باشد بخواهیم؛ از حضرت بخواهیم هر چه نفس داریم، هر چه آمال داریم همه را محو کرده و از بین ببرد و خدا را جایگزین آن نماید.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «گلشناحباب»، ج۱، ص۲۰۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📜 زیارت پیامبر اکرم از راه دور:👇
🌐 https://erfan.ir/m198
📜 زيارت پیامبر اکرم:👇
eitaa.com/allame_tehrani/2603
📜 سلام و صلوات بر پیامبر اکرم:👇
eitaa.com/allame_tehrani/2962
🆔 @allame_tehrani
🔸سختیها و مشکلات نبوّت
... کارِ من کار آسانی نیست، نبوّت یک تشریفی نیست که به من داده شده است.
من تا حالا در حرم خدا و در مقام امن و امان و سرّ بودم، و از نقطۀ نظر ظاهر همیشه در کوه حِراء خلوت داشتم، و حالا خدا به من امر کرده: برو پایین! باید دنیا را مسلمان کنی!
این اوّل مشکلات است! شما میخواهید یک حرفی یاد رفیقتان بدهید، جان به لبتان میرسد و آن حرف را نمیفهمد! ای رسول ما! باید بروی در دنیا، در مکّه، در مدینه، در طائف، و سنگ به پایت بزنند، ساحرت بگویند، مجنونت بگویند، شمشیر رویت بکشند، دندانت را بشکنند، گرسنگی به تو بدهند، دربهدر بیابانهایت کنند، پایت خار برود، دخترت زینب که میخواهد عقبت هجرت و حرکت کند و به مدینه بیاید، همین عمرو عاص با جماعتی آمد و به شتر او نیزه زد، و بچّۀ زینب را سقط کرد و نزدیک بود زینب هم بمیرد!(1)
اینها همه راجع به این است که باید مطلب را برسانی! خلاصه، حسنت را میکشند، حسینت را میکشند؛ راضی هستی؟ راه این است که فاطمۀ زهرا را این کار میکنند، علی را در محراب ضربت میزنند؛ راضی هستی؟ بله!
ما که به کسی نبوّت میدهیم، نه اینکه پَر قو برایش بیندازیم و بگوییم بفرما! این حرفها نیست. این نبوّت را به خیلی از پیغمبران دادند و هیچ کس نتوانست قبول کند، ولایت را به خیلیها دادند و هیچکس نتوانست قبول کند!
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعۀ فال به نام من دیوانه زدند(2)
📚 سالک آگاه، ص160
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- شرح نهجالبلاغة، ابنأبیالحدید، ج۶، ص٢٨٢.
2- دیوان حافظ، غزل ۱۴۱.
🆔 @allame_tehrani
🔴 باید راه خدا را با اختیار و مجاهده طی نمود
... و این راه هم باید با اختیار طیّ بشود؛ فرق هم نمیکند، پیغمبر باشد یا امام باشد یا مردمان عادی؛ پیغمبر هم به آن درجات و مقاماتی که رسید با مجاهده رسیده است، تکلیف از طرف پروردگار آمد:
﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡمُزَّمِّلُ * قُمِ ٱللَّيۡلَ إِلَّا قَلِيلاً * نِّصۡفَهُۥٓ أَوِ ٱنقُصۡ مِنۡهُ قَلِيلاً * أَوۡ زِدۡ عَلَيۡهِ وَ رَتِّلِ ٱلۡقُرۡءَانَ تَرۡتِيلاً * إِنَّا سَنُلۡقِي عَلَيۡكَ قَوۡلاً ثَقِيلاً * إِنَّ نَاشِئَةَ ٱللَّيۡلِ هِيَ أَشَدُّ وَطۡٔئاً وَ أَقۡوَمُ قِيلاً﴾(1)و(2) همین حالا هم برخیز! خود پیغمبر تمام عبادتها را در کوه حراء(3) انجام داده، در آن مکانهای خلوت، در مدّت چهل سال، و آن درجات و کمالات را طیّ کرده، حالا که پیغمبر شده تازه خدا به او میگوید: «نصف شب را باید بیدار باشی! یا مقداری کمتر و یا مقداری زیادتر.»
ایستادن در محراب عبادت و دعا و خواست و ذکر و توجّه به پروردگار در شب خوب است. روز که میشود برو در این دریای پهناور عالم کثرت شنا کن. امّا شب بگیر، و روز مصرف کن، شب باید بگیریها! اگر شب بخوابی نمیتوانی بگیری، آن وقت روز چه مصرف میکنی؟! صندوقچه خالی است، چه مصرف میکنی؟! شب بیا پُرَش کن، روز برو مصرف کن؛ هیچ هم از سرمایهات کم نمیشود و از وجودت هم کم نمیشود؛ نشاط و شادابی و عزّت نفس و قدرت و کمال معنوی تو باقی است؛ امّا اگر بخواهی از خود مصرف کنی، این صندوقچه تمام میشود، آن وقت دست خالی خواهی ماند.
﴿إِنَّا سَنُلۡقِي عَلَيۡكَ قَوۡلاً ثَقِيلاً﴾(4)، «الآن قول بسیار سنگینی را ما بر تو القاء خواهیم کرد.» این وظایف برای پیغمبر است که «أَوَّلُ ما خَلَقَ الله»(5) است و أشرف بنیآدم و مخلوقات است، تکلیف بر حسب آن درجات و مقامات میآید و پیغمبر هم با آغوش باز گرفته و میگوید: أَهلاً و سَهلاً و مَرحَباً، چشم، خدایا! نوکرت هستم، خدایا من بنده هستم، خدایا تو مدد کن! خدایا مرا به خودم وانگذار! من بندهای هستم ضعیف، فقیر، حقیر، مسکین، ﴿وَ لَايَمۡلِكُونَ لِأَنفُسِهِمۡ ضَرّاً وَ لَا نَفۡعاً وَ لَايَمۡلِكُونَ مَوۡتاً وَ لَا حَيَوٰةً وَ لَا نُشُوراً﴾(6)و(7)
📚 آیین رستگاری ، ص41
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سورهٔ المزّمّل (٧٣) آیات ١ الی ۶.
2- برگرفته از نور ملکوت قرآن، ج٣، ص٢٩١؛ ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج۴، ص٨٠:
«ای رِدا به خود پیچیده! برخیز تمام شب را مگر مقدار اندکی از آن. نصف شب را برخیز، یا مقداری از نصف کم کن، یا مقداری بر نصف اضافه کن! و قرآن را به طور ترتیل قرائت کن! ما به زودی بر تو گفتار گرانی را القاء خواهیم نمود. آن سیاهی شب که پیدا میشود و در عالم ظهور و بروز میکند، برای ایستادن در محراب عبادت و گفتار راستین خیلی بهتر است؛ آن سیاهی، قدم را برای جلب منافع و فیوضات ربّانی استوارتر قرار میدهد و پا را محکمتر میگذارد.»
3- امام شناسی، ج١٢، ص۱۵۴: «حِراء با کسرهٔ راء، نام کوهی است از کوههای جبلالنّور در نزدیکی مکهٔ مکرّمه، و در آنجا غاری است که رسول خدا اوقات عزلت و خلوت خود را قبل از زمان پیغمبری در آنجا بسر میبردند.»
4- سورهٔ المزّمّل (٧٣) آیهٔ ۵.
5- جهت اطّلاع بیشتر پیرامون روایات وارده در مورد «أَوَّلُ ما خَلَقَ الله» به اللهشناسی، ج١، ص۵۳ مراجعه شود.
6- سورهٔ الفرقان (۲۵) ذیل آیهٔ ٣.
7- اللهشناسی، ج٢، ص٢٠٣: «و برای خودشان مالک هیچ ضرر و نفعی نیستند، و صاحب اختیار مرگ و زندگی و برانگیختگی روز بازپسین نمیباشند.»
🆔 @allame_tehrani
🔸روز بعثت؛ روز تحمّل مصائب و شدائد
روز بعثت رسولالله در غار حرآء اولين روز نزول در عالم كثرت؛ و مأموريت سر و كار پيدا كردن با ابوجهلها و ابولهبها و ابوسفيانها؛ و روز تحمّل مصائب و شدائد تبليغ رسالات خدا، و ايتمار به امر الهی در شكستن بتهای جاهليّت و تصفيه و تهذيب نفوس؛ و مدارا و مماشاه با يک جهان از افكار مردم جاهل كه بزرگترين مصائب را بر اساس جهل خود به بار میآورند، و بر رسول خدا تحميل میكنند، میباشد.
فلهذا رسول خدا به خود لرزيد؛ و چون به منزل آمد از شدّت هيبت و عظمت اين امر بر روی زمين افتاد؛ گليم و لباس و دثار بر خود پيچيد؛ و در گوشهای افتاد كه جبرائيل فرود آمد و آيهٔ قُمْ فَأنْذِزْ وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ را به دنبال خطاب يَا أيُّهَا الْمُدَّثِّرُ؛ و قُمِ اللَّيْلَ إلَّا قَليلاً را به دنبال خطاب يَا أيُّها الْمُزَّمَّلُ فرو خواند.
📚 امامشناسی، ج7، ص53
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4528
🆔 @allame_tehrani
🔰مشكلات و پیآمدهای تحمّل ولايت
بايد دانست كه اين نصب به مقام امامت و خلافت، شأنی از شئون ظاهری آنحضرت نيست كه موجب راحتی و سعه و مقامی باشد كه بدان خشنود میگردند؛ و در برابر آن جشن میگيرند؛ و سرور و وجد دارند.
بلكه موجب تحمّل مسئوليّت و تعهّد در برابر انجام آثار و لوازم؛ و از عهده بيرون آمدن از وظائف آن، به نحو احسن است. و اين چقدر مشكل و طاقتفرساست. و چه پیآمدهائی در پی دارد، كه بايد با قدم صبر و آرامش از همهٔ آنها عبور كرد؛ از جمله مثلاً سكوت و عدم دست بردن به قبضهٔ شمشير است، طبق وصيّت رسول خدا در آن وقتی كه حقّ را میبرند؛ و ناصر و معينی هم نيست.
در حقيقت نصب به مقام ولايت، نصب به مقام بردباری و تحمّل و متانت برای تمام اين وقايع و حوادث است. نصب به صبر و بردباری در برابر تمام حوادثی است كه بعداً تا روز قيامت، راجع به ولايت برای صاحب ولايت پيدا میشود. اعلان تحمّل و استقامت برای پيشآمدهائی است كه در سدّ راه ولايت هر روز و هر زمان، شيطان و نفس اماره به وسيلهٔ نفوس جاهل و بیخبر پيش میآورد؛ و برای عدم وصول به حضور جلوگير میگردد.
پس روز غدير چه روز مشكل، و چه ميعاد طاقتفرسا؛ و چه ملاقات كوبنده و شكننده برای اميرالمؤمنين بوده است! و چه روز عظيم و پر ابّهت و جلال بوده است!
و چنين تصوّر نشود كه روز مسرّت و شادی از نقطه نظر شئون دنيوی بوده است، بلكه مطلب برعكس است.
همچنانكه روز بعثت رسولالله در غار حرآء اولين روز نزول در عالم كثرت؛ و مأموريت سر و كار پيدا كردن با ابوجهلها و ابولهبها و ابوسفيانها؛ و روز تحمّل مصائب و شدائد تبليغ رسالات خدا، و ايتمار به امر الهی در شكستن بتهای جاهليّت و تصفيه و تهذيب نفوس؛ و مدارا و مماشاه با يک جهان از افكار مردم جاهل كه بزرگترين مصائب را بر اساس جهل خود به بار میآورند، و بر رسول خدا تحميل میكنند، میباشد.
فلهذا رسول خدا به خود لرزيد؛ و چون به منزل آمد از شدّت هيبت و عظمت اين امر بر روی زمين افتاد؛ گليم و لباس و دثار بر خود پيچيد؛ و در گوشهای افتاد كه جبرائيل فرود آمد و آيهٔ قُمْ فَأنْذِزْ وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ را به دنبال خطاب يَا أيُّهَا الْمُدَّثِّرُ؛ و قُمِ اللَّيْلَ إلَّا قَليلاً را به دنبال خطاب يَا أيُّها الْمُزَّمَّلُ فرو خواند.
پيغمبر میداند كه اين ولايت امر برای علی بن أبیطالب چه چيزهائی را به دنبال دارد؛ از ضرب و شتم و قتل و اسارت فرزندان، و مانند آينه در مقابل خود میبيند؛ و برای رضای حضرت رب ودود -جلّ و عزّ- همه را تمكين میكند؛ و با اطاعت و تسليم در برابر آيهٔ بَلِّغْ مَا اُنْزِلَ إلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ به جان و دل میپذيرد. و علی نيز همه را به جان و دل قبول میكند؛ و با آغوش باز استقبال میكند؛ و دعوت حقّ را لبّيک میگويد؛ و برای اطاعت و تسليم در برابر آن سر از پا نمیشناسد.
📚 امامشناسی، ج7، ص53
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔴 باید راه خدا را با اختیار و مجاهده طی نمود ... و این راه هم باید با اختیار طیّ بشود؛ فرق هم نمیک
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲 خدایا تو مدد کن!
پیغمبر که به آن مقامات و درجات رسید با مجاهده رسید، تکلیف از طرف پروردگار آمد: «يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّل، قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلاً، نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً، أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً»، برخیز آقا...
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
🔸ابتلائات و امتحانات عجيب اميرالمؤمنين (عليهالسّلام)
وجود مبارک آن حضرت قادر بر جمیع معجزات به اذن خدای تعالی بوده و مانند رسول خدا دارای مقام جامعیّتی بودهاند که هیچ یک از پیغمبران را یارای وصول بدان مقام منیع و ذروۀ رفیع نبوده است.
لیکن باید دانست که این صفات الهی و این کمالات نفسانی و این قدرت ربّانی، مجّانی به آن حضرت داده نشده است بلکه به مجازات ابتلائات و امتحانات عجیب بوده است که هیچ یک از پیغمبران به این حدّ اذیّت و آزار نشدند. یکایک از ابتلائات پیغمبران از زحمت امّت و شماتت و استهزاء و بیرون کردن از شهر و کشتن و فرار کردن و ارتداد از آئین و حبس و زجر و ابتلای با جاهلان امّت و ووو... همه و همه در وجود مقدس رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم جمع بود لذا فرمود: مَا اُوذِیَ نَبِیُّ مِثْلَ ما اُوذیتُ «هیچ پیامبری بمانند من اذیّت نشده». و همه به مولای متقیّان علیهالسّلام ارث رسید و از طفولیّت تا وقتی که در محراب عبادت فرق مبارکش شکافت آنی از رنج و الم فارغ نبود، چه در مکّۀ مکرّمه در دوران بعثت رنجهایی غیر قابل تحمّل را متحمّل شد و چه بعد از هجرت به مدینه و چه بعد از رحلت رسول خدا و دوران سیاه و تاریک بیست و پنج ساله و چه در دوران حکومت ظاهری خود ساعتی فارغ نبود.
📚 امامشناسی، ج4، ص62
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/4531
🆔 @allame_tehrani
🔸ابتلائات و امتحانات عجيب اميرالمؤمنين (عليهالسّلام)
وجود مبارک آن حضرت قادر بر جمیع معجزات به اذن خدای تعالی بوده و مانند رسول خدا دارای مقام جامعیّتی بودهاند که هیچ یک از پیغمبران را یارای وصول بدان مقام منیع و ذروۀ رفیع نبوده است.
لیکن باید دانست که این صفات الهی و این کمالات نفسانی و این قدرت ربّانی، مجّانی به آن حضرت داده نشده است بلکه به مجازات ابتلائات و امتحانات عجیب بوده است که هیچ یک از پیغمبران به این حدّ اذیّت و آزار نشدند. یکایک از ابتلائات پیغمبران از زحمت امّت و شماتت و استهزاء و بیرون کردن از شهر و کشتن و فرار کردن و ارتداد از آئین و حبس و زجر و ابتلای با جاهلان امّت و ووو... همه و همه در وجود مقدس رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم جمع بود لذا فرمود: مَا اُوذِیَ نَبِیُّ مِثْلَ ما اُوذیتُ «هیچ پیامبری بمانند من اذیّت نشده». و همه به مولای متقیّان علیهالسّلام ارث رسید و از طفولیّت تا وقتی که در محراب عبادت فرق مبارکش شکافت آنی از رنج و الم فارغ نبود، چه در مکّۀ مکرّمه در دوران بعثت رنجهایی غیر قابل تحمّل را متحمّل شد و چه بعد از هجرت به مدینه و چه بعد از رحلت رسول خدا و دوران سیاه و تاریک بیست و پنج ساله و چه در دوران حکومت ظاهری خود ساعتی فارغ نبود. اگر بر اسماعیل ذبیح امتحان قتل پیش آمد و بالأخره هم عملی نشد آن حضرت خود را در فراش رسول خدا در شب هجرت حاضر برای آماج شمشیرهای برّان سران طوایف عرب نموده و هر لحظۀ آن قتلی بود و شهادتی. اگر ابراهیم خلیل به بیست و چهار امتحان آزمایش شد که از همه مهمتر داستان کشتن فرزند دلبندش اسماعیل است آن حضرت با علم الیقین از واقعۀ اولاد فاطمه و کشته شدن حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و واقعۀ کربلا مطّلع بود و کراراً از این قضایای دلخراش خبر میداد و گریه میکرد ولی عهدی است که خدا و رسول خدا با او نمودهاند و او قبول نموده و برای احیاء دین خدا امضاء کرده است، و همچنین راجع به سایر ابتلائات، و بر پایه و اساس البَلاءُ بِقَدْرِ الوِلاء آن حضرت از همۀ پیغمبران مصیبتش در دنیا عظیمتر و صبرش بیشتر و جهادش بزرگتر بود. صَلَّی الله عَلَیْکَ یا أَباالحَسن.
📚 امامشناسی، ج4، ص62
🆔 @allame_tehrani
🔅اعمال مشترک ماه شعبان🔅
۱- هر روز ۷۰ مرتبه استغفار
۲- صلوات شعبانیه
۳- هزار مرتبه ذکر (در تمام ماه)
۴- مناجات شعبانیه
۵- روزه گرفتن
۶- نماز ویژهٔ ماه شعبان
۷- صدقه دادن
و...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مراقبات ماه شعبان (المراقبات)
🔰فضیلت و اعمال ماه شعبان (مفاتیح)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸نماز مخصوص اول ماههای قمری
🆔 @allame_tehrani