eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
789 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 تو دار و ندار منی ای ضامن آهو... 🏴 صلی الله علیک یا أبالحسن یا علی بن موسی الرضا المرتضی... 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 سلطان عالم 🕌 🎙حاج سید رضا نریمانی 🏴 صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا... 🆔 @allame_tehrani
202030_1185404452.mp3
6.24M
😭 هوای این روزای من هوای مشهده... 🕊 کبوتر دلم آقا دوباره پر زده... 🎙کربلایی رضا شیخی 🆔 @allame_tehrani
Mahmoud Karimi - Damane Aloode Va Bare Gonah Avardeam (MusicTarin).mp3
5.42M
▪️دامن آلوده و بار گناه آورده‌ام... 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
@hajmahmoud_karimi 5.mp3
6.39M
▪️شمس‌الضحیٰ... 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
YEKNET.IR - zamine 2 - hafteghi 19 khordad - hosein taheri.mp3
4.2M
🕌 آمدم ای شاه پناهم بده 🕌 خط امانی ز گناهم بده 🎙کربلایی حسین طاهری 🆔 @allame_tehrani
صلوات خاصهٔ امام رضا علیه‌السلام.mp3
930.5K
📜 صلوات خاصهٔ امام رضا علیه‌السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏. 🆔 @allame_tehrani
Ziyarat_Haft_Hadith_32kbps.mp3
3.31M
📜 زیارت «هفت حدیث» 🏴 شهادت امام رضا (علیه‌السلام) 🌐 متن و ترجمه + صوت زیارت 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔰علّت اشتهار امام رضا به امام غریب - يكی از جهات‌ عمومی غربت‌ اولياء الهی نفس‌ عنوان‌ ولايت‌ و عدم‌
🏴 غـربـت امـام رضـا (عـلـیـه‌الـسـلام) در مـجـامـع عـلـمـی 🔰يكی ديگر از جهات‌ غربت‌ امام رضا (علیه‌السلام)، مـخـفـی مـانـدن‌ حـقـائـق‌ توحيدی در روايات‌ منقوله‌ از آنحضرت‌ است و يكی ديگر از جهات‌ غربت‌ امام‌ رضا عليه‌السّلام‌ آنستكه‌: مطالبی بس‌ نفيس‌ و عالی در باب‌ معرفت‌ و توحيد ذات‌ مقدّس‌ تعالی بيان‌ فرموده‌ است‌ كه‌ در «عيون‌أخبارالرّضا» و سائر كتب‌ مسطور است‌، و روی اين‌ روايات‌ بايد بحث‌ها و دقّت‌ها شود و در حوزه‌های علميّه‌، مدارسی برای تحليل‌ و تجزيه‌ و تفهيم‌ اين‌ معانی بوجود آيد؛ ولی مع‌الأسف‌ هيچ‌ بحثی نشده‌، و حقائق‌ اين‌ معانی در بوتۀ خفاء مانده‌، و مستور از أفهام‌ طلّاب‌ است‌. و اين‌ غربت‌ از همۀ مراتب‌ غربتِ گذشته‌ شديدتر است‌. صلوات‌الله‌عليه‌.(متن کامل) ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 «روح مجرد»، ص۲۳۴ 🔰علّت اشتهار امام رضا به امام غریب 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» علماى شيعه مى‏گويند: عمر مى‏دانست كه رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله مى‏خواهند ك
ماجرای دوات و قلم.pdf
14.37M
📝 ماجرای دوات و قلم 🔹روايات وارده در منع عمر از كتابت رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌وآله در مرض موت 🔹مقدمه‌چينی عمر برای جلوگيری از كتابت رسول خدا 🔹نسبت دادن عمر هجران را به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) 🔹تغيير دادن لفظ هجران از سوی طرفداران عمر 🔹منظور رسول خدا از كتابت، وصايت علی عليه‌السلام بوده است 🔹قبول كردن قرآن بدون قبول گفتار رسول خدا غلط فاحش است 🔹همدستی عمر با ابوبكر در منع از خلافت علی عليه‌السلام 🔹قرآن به تنهايی كافی نيست 🔹علت ننوشتن رسول خدا نامه را بعد از نسبت هذيان به او 🔹بيان علامه طباطبائی (ره) در عدم تصريح به نام علی عليه‌السلام در قرآن 🔹علت جلوگيری از كتابت حديث پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) 🔹روايت مجعول بخاری در تنقيص منزلت علی عليه‌السلام 🔹پاسخ روايت مجعول بخاری بيان مزورانه ابوالفداء دمشقی در جمع ميان روايات وصايت 🔹روايات گذشته ساختهٔ عايشه است 🔹پاسخهای علمای عامه در اعتذار عمل عمر همگی مردود است 🔹جنايات عمر مسير تاريخ را عوض كرده است 🔹صبر و تحمل رسول خدا و علی عليه‌السلام در برابر مشكلات 🔹كلماتی چند از اميرالمؤمنين عليه‌السلام 🔹اشعاری در مدح اميرالمؤمنين عليه‌السلام 📚 امام‌شناسی، ج۱۳، ص۱۳۱-۱۹۲ 🆔 @allame_tehrani
🗓 اوّل ربیع‌الأوّل مصادف با هجرت پیامبر و واقعۀ لیلةالمبیت 💬 داستان ليلةالمبيت و ايثار و فداكارى اميرالمؤمنين نسبت به رسول‌الله 🔺خون چكيده از پاى امیرالمؤمنین در هجرت به مدينه 💫 افتخار خدا به ملائكه در ايثار امیرالمؤمنین جان خود را به رسول‌الله اميرالمؤمنين عليه‌السلام در تمام مراحل با پيغمبر اكرم بودند، و خود را فداى آن حضرت مى‏نمودند، در ايثار دقيقه‏اى فروگذارى نمى‏نمودند، كفار قريش مسلمين را بسيار شكنجه مى‏نمودند. تا آنكه مجبور شدند به اذن حضرت به حبشه هجرت كنند. پيغمبر اكرم براى طلب نصرت و يارى، يكبار بطائف تشريف برد، و از آنها يارى خواست فرمود: من یک نفر از شما را اكراه نمى‏كنم، از شما می‌خواهم كه مرا از كشتن باز داريد، قريش تصميم قتل مرا گرفته‏اند، شما مرا يارى كنيد، و از كشته شدن جلوگيرى نمائيد تا رسالات پروردگار خود را به مردم برسانم[1]. هيچكس آن حضرت را نپذيرفت، و با سنگ‏هائى كه بر آن حضرت مى‏زدند، حضرت را از طائف بيرون كردند، و پاهاى ايشان در اثر سنگها مجروح شده خون مى‏آمد. چون ابوطالب از دنيا رفت، تعدى قريش بر آن حضرت شديد شد، ديگر از هيچ آزارى خوددارى نمى‏نمودند، در منزل آن حضرت پيوسته سنگ و چوب پرتاب مى‏كردند، و در راه خاک بر سر ايشان مى‏ريختند. روزى به منزل آمد و خاكها بر سر و صورتش مشهود بود، يكى از دختران آن حضرت خاكها را از سر و روى آن حضرت مى‏شست، و گريه مى‏كرد و حضرت مى‏فرمود: اى دخترک من گريه مكن!خداوند پدر تو را حفظ خواهد كرد[2]. تا آن كه انصار مدينه به خدمت ايشان آمده، و ايمان آوردند و با آن حضرت بيعت كردند به‌آنكه اگر آن حضرت به مدينه رود مانند خود و اولاد خود آن حضرت را حفظ كنند، و از دشمنان آن حضرت ممانعت نمايند. از طرفى كفار قريش ديدند كه بهر قسم كه خواهند آن حضرت را از دعوتش منع كنند نشد، با وعده و با وعيد هم نشد، و روز به روز بر عدهٔ مسلمين افزوده مى‏گردد. آخرالأمر قرار گذاردند در دارالندوة مجلسى گرد آورده و دربارهٔ آن حضرت تصميم نهائى را بگيرند. چهل نفر از دانايان مجرب در دارالندوة گرد آمدند، و پس از گفتگوهائى طويل تصميم گرفتند پيغمبر را بكشند، بدين‌طريق كه اگر از هر قبيله يک نفر براى شركت در قتل آن حضرت انتخاب گردد، و آنان يک مرتبه در مجلس واحد آن حضرت را بكشند، چون خون آن حضرت در ميان قبايل پخش مى‏گردد، لذا بنى‌هاشم نمى‏توانند با آن قبايل نبرد نموده، حاضر به ديه مى‏شوند، و اين مهم نيست آنها ديهٔ آن حضرت را به بنى‌هاشم مى‏پردازند. بر اين ميعاد تصميم گرفتند، و از هر قبيله يک شخص شجاع انتخاب نمودند، تا در شب معين بدون اطلاع احدى در منزل رسول خدا ريخته، و بدن مباركش را در زير شمشير قطعه قطعه كنند. در اين تصميم نهايت جد را بخرج داده و آن را مخفى داشتند، چون زمان آن فرا رسيد و همه حاضر و آماده بودند كه در شب به منزل پيغمبر بريزند، جبرائيل آن حضرت را از اين قضيه آگهى داد. «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللّٰهُ وَ اللّٰهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»[3]. و آن حضرت را امر نمود كه اميرالمؤمنين را در جاى خود و در بستر خود بخواباند، و خود از مكه به مدينه هجرت كند. حضرت رسول اكرم، اميرالمؤمنين را طلبيدند، و فرمودند كه خداى من به من امر نموده است كه امشب هجرت كنم، آيا راضى هستى در بستر من بخوابى، تا كفار قريش تو را بجاى من گيرند، و از رفتن من اطلاع حاصل نكنند؟ اميرالمؤمنين عرض كرد: يا رسول‌الله! اگر من در جاى شما بخوابم جان شما بسلامت خواهد بود؟ فرمود: بلى، عرض كرد جان من فداى شما باد، خندان و شاد شد، و فوراً به سجده افتاد، و اين اولين سجدهٔ شكرى است كه در اسلام بجاى آورده شده است. اميرالمؤمنين خود را حاضر نمود كه شب در منزل رسول‌الله در بستر آن حضرت بيتوته كند، و در هر لحظه خود را طعمهٔ ده‏ها شمشير بران قرار دهد. «ابن أثير» با اسناد خود از «ابن إسحاق‏» روايت كند كه چون اصحاب آن حضرت براى مرتبهٔ دوم به مدينه هجرت كردند، آن حضرت انتظار مى‏كشيد كه جبرائيل بيايد، و او را امر به خروج از مكه كند بسوى هجرت به مدينه، تا زمانى كه قريش مجتمع شدند، و آنچه را كه مى‏خواستند در كشتن پيغمبر از غدر و مكر تصميم گرفتند، و جبرئيل آن حضرت را امر كرد كه شب در مكانى كه بيتوته می‌نموده است ديگر نخوابد. ▪️ادامـــه دارد... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- تاريخ يعقوبى، ج2، ص36 2- تاريخ طبرى، ج2، ص80 3- سورهٔ انفال (8) - آيهٔ 30 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» حضرت رسول‌الله اميرالمؤمنين على بن أبی‌طالب را طلبيده، و او را امر كردند در بستر خودشان بخوابد، و برد سبز رنگى كه مخصوص آن حضرت بود بر روى خود بكشد. على بن أبی‌طالب همين كار را كرد و پيغمبر از منزل خارج شد[1]. و نيز با اسناد خود از أبى‌رافع روايت كند كه چون آن حضرت تصميم هجرت گرفت، على را امر نمود كه در مكه بماند، و بعداً اهل‌بيت رسول خدا را به مدينه بفرستد، و او را امر نمود كه امانت او را ادا كند، و وصايائى كه مردم به حضرت نموده بودند انجام دهد، و امانت‌هائى كه به حضرت سپرده بودند، على همهٔ آنها را به صاحبانش بازگرداند. و او را امر نمود كه در آن شب خروج در بستر او به پشت بخوابد، و فرمود: اگر قريش تو را در بستر من بدين‌حال ببينند مطلب بر آنها مشتبه شده و در جستجوى من برنمى‏خيزند. قريش پيوسته از منزل آن حضرت به فراش رسول خدا نگاه مى‏كردند، و على را در فراش خوابيده مى‏ديدند، و گمان مى‏كردند كه پيغمبر خوابيده است، تا چون صبح شد و در فراش، على را يافتند، با خود گفتند محمد از مكه بيرون نرفته است، اگر بيرون مى‏رفت على را نيز مسلماً با خود برده بود. همين مطلب آنها را در اشتباه انداخته از تفحص پيغمبر در خارج مكه مأيوس شدند. و پيغمبر على را امر نموده بود كه بعداً به مدينه ملحق شود. على اهل‌بيت رسول خدا را به مدينه فرستاد، و سپس خود راه مدينه را گرفت، و براى آنكه كفار از حركت او اطلاع حاصل نكنند شبها پياده راه مى‏رفت و روزها خود را مخفى مى‏داشت تا به مدينه رسيد. چون خبر ورود على را به پيغمبر دادند فرمود: ادْعوا إلیّ عَلِیاً قیل: یا رَسولَ‌اللّٰهِ لایقْدِرُ أنْ یمْشیَ. على را بسوى من بخوانيد! عرض كردند: اى پيغمبر خدا، على ديگر قادر به حركت نيست! پيغمبر اكرم خود براى ملاقات على آمدند، چون على را با آن كيفيت ديدند دست بگردن او درآويخته و در آغوش كشيدند، پاهاى على متورم شده و در اثر طول راه و پياده رفتن در شبهاى تار، قطره قطره از آن خون مى‏چكيد، حضرت از روى ترحم و شفقت ‏بر على گريستند، و آب دهان خود را بر جراحات پاى او ماليدند، و براى عافيت او دعا كردند، و گويند: تا هنگامى كه بدرجهٔ شهادت رسيد هيچگاه از درد پا شكايتى ننمود.[2] يعقوبی می‌گويد[3] و نيز قندوزى روايت مى‏كند[4] كه ثعلبى در تفسير خود، و ابن‌عقبه در «ملحمهٔ» خود، و أبوالسعادات در «فضائل العترة الطاهرة‏» و غزالى در «إحياءالعلوم‏»، با سندهاى متصل خود از ابن‌عباس، و از أبورافع، و از هند بن أبى‌هالة ربيب رسول خدا كه مادرش خديجه أم‌المؤمنين بود روايت مى‏كنند كه آنها گفتند: قال رسول‌الله صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: أوْحَی اللّٰهُ إلی جِبرائیلَ وَ میکائیلَ إنّی آخَیتَ بَینَکما وَ جَعَلْتُ عُمْرَ أحَدِکما أطْوَلَ مِنْ عُمْرِ صاحِبِهِ، فَأیکمُا یؤْثِرُ أخَاهُ عُمْرَهُ؟ فَکلاهُما کرِها الْمَوتَ؛ فَأوْحَی اللّٰهُ إلَیهِما إنّی آخَیتُ بَینَ عَلِیٍّ وَلیّی وَ بَینَ مُحَمَّدٍ نَبیّی فآثَر عَلِیٌّ حَیاتَهَ لِنبیّی. فَرَقَدَ عَلی فِراشِ النَّبیِّ یقیهِ بَمُهْجَتِهِ اهْبِطا إلَی الَأرْضِ وَ احْفَظاهُ مِنْ عَدُوِّهِ. فَهَبَطا فَجَلَسَ جَبْرَئیلُ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ میکائیلُ عِنْدَ رِجْلَیهِ، وَ جَعَلَ جِبرائیلُ یقولُ: بَخٍّ بَخٍّ مِنْ مِثْلِک یا بْنَ أبی‌طالِبٍ، وَ اللّٰهُ عَزَّ وَ جَلَّ یباهی بِک الْمَلِائکةَ فَأنْزَلَ اللّٰهُ: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّٰهِ»[5]. ▪️ادامـــه دارد... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «اسد الغابة‏» ج4، ص18 2- «اسد الغابة‏» ج4، ص19 3- «تاريخ يعقوبى‏»، ج1، ص39 4- «ينابيع المودة‏» ص92 و نيز در «تذكرهٔ سبط‏» ابن جوزى ص21 آمده است و نيز در «اسد الغابة‏»، ج4، ص25 آمده است و نيز در «فصول المهمه‏» ابن صباغ در ص33 از غزالى روايت كرده است. 5- سورهٔ بقره: 2 - آيهٔ 207 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» همهٔ آنها گفته‌اند: كه پيغمبر اكرم فرمودند: خداوند وحى فرستاد به جبرئيل و ميكائيل كه من بين شما دو فرشته عقد برادرى بسته‏ام، و عمر يكى از شما را درازتر از ديگرى قرار داده‌ام، كدام يک از شما عمر بيشتر را به برادرش ايثار مى‏كند؟ هر دوى آنها از موت اظهار كراهت نمودند، و راضى نشدند كه عمر زيادى خود را بديگرى بدهند. خداوند به آنها وحى فرستاد: كه من عقد برادرى بين پيغمبر خود محمد و بين ولىّ خود على بسته‌ام، و على عمر خود را به محمد ايثار نموده، و در فراش او جان خود را در كف گرفته و خوابيده است، و مى‏خواهد خون او را با فداكارى خود حفظ كند. برويد بسوى زمين! و او را از دشمنانش حفظ كنيد. هر دو به پائين در روى زمين نازل شدند، جبرائيل نزد سر آن حضرت نشست، و ميكائيل در نزد پاى آن حضرت، و جبرائيل شروع كرد به تحسين و مى‏گفت: به به از مثل تو اى فرزند أبی‌طالب. خداوند عزّوجلّ به واسطهٔ فداكارى تو بر ملائكهٔ خود مباهات نموده است، و سپس اين آيه در شأن و منزلت على بن أبی‌طالب بر رسول اكرم فرود آمد: بعضى از مردم جان خود را براى بدست آوردن رضاى خدا مى‏فروشند، «و الله بصير بالعباد»[1]. در روايات است كه چون پيغمبر از مكه خارج شد، يكسره به غار ثور رفت، و سه روز در آنجا متوقف و مخفى بود، عنكبوت و كبوتر در دهانهٔ غار لانه گذارده، و تار بسته بودند. كفار براى جستجوى پيغمبر تا در غار آمدند، ولى خدا آنها را از رفتن درون غار منصرف نمود. و در ليلةالمبيت آن افراد جنگجو كه از هر عشيره گرد آمده بودند، خواستند شبانه در منزل بريزند، و پيغمبر را قطعه قطعه كنند، أبولهب نگذاشت و گفت: در اين خانه زنان و اطفال هستند، شما مراقب محمد تا به صبح بوده باشيد، و خانهٔ او را از هر طرف در احاطهٔ خود محفوظ داريد، براى آنكه فرار نكند. چون صبح شد، يكباره همه در منزل ريختند، على يكمرتبه برد سبز را از روى خود برداشته و ايستاد. گفتند: يا على محمد كجاست؟ فرمود: مگر او را بدست من سپرده بوديد؟ در اين‌حال چون دانستند پيغمبر خارج شد، در جستجوى او برآمدند، و خداوند آن حضرت را بحول و قوهٔ خود مصون داشت. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۱۸-۱۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- سورهٔ بقره: 2 - آيهٔ 207 🆔 @allame_tehrani
💫 اهمیت ایثار انسان خودش احتياج دارد ولى براى رفيقش ايثار می‌كند، اين انسان را از جا می‌كَند. بعضى از اين ماشين‌ها كه موتور خيلى قوى‏اى دارند آيا مشاهده كرده‏‌ايد؟ وقتى می‌خواهند حركت كنند مثل اين‏ است‏ كه می‌خواهد زمين را بكَند، اين‏‌طور حركت می‌كند، وقتى انسان ايثار می‌كند اين‌‏طور نفسش كنده می‌شود و با سرعت و قوّت هر چه تمام‏‌تر به‏‌سوى خدا حركت می‌كند. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 «گلشن‌احباب»، ج۲، ص۷۹ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (حفظه‌الله) در مراسم افتتاحیهٔ مدرسهٔ علمیهٔ نورالرضا علیه‌السلام (سطح۱) 🗓 ۲ ربیع‌الأول سال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎥 فیلم کامل بیانات: https://aparat.com/v/Vb7IP 🔉 صوت کامل بیانات: eitaa.com/nooremojarrad_com/4105 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎙بیانات حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (حفظه‌الله) در مراسم افتتاحیهٔ مدرسهٔ علمیهٔ نورالرضا علیه‌السلام (سطح۲و۳) 🗓 ۹ ربیع‌الأول سال ۱۴۴۵ هجری قمری 📹 فیلم کامل بیانات: https://aparat.com/v/dr6Y9 🔉 صوت کامل بیانات: eitaa.com/nooremojarrad_com/4115 🆔 @allame_tehrani
💫 انسان کامل عالِم انسان كامل عالِم، عالَمى را با خود همراه نموده و به سوى حقّ‌ جلّ‌ و علا مى‌كشاند. امّا انسان كامل غير عالم، فقط‍‌ افراد معدودى را در حِجر تربيت خود گرفته و از آنان دستگيرى مى‌نمايد؛ و اين تمايز و تفاوت بين كاملين بوضوح مشهود است. 📚 «نورمجرد»، ج۱، ص۵۵ 🆔 @allame_tehrani
💫 سعهٔ وجودی علماء باللـه و بأمراللـه سعهٔ وجودى مردان خدا قابل قیاس و مقایسه با دیگران نمى‌باشد، اگرچه خود ایشان نیز از جهت گستردگى و سعهٔ نفس مختلف و متفاوتند. بین آن ولىّ خدائى که عالِم بالله و بأمرالله و جامع علوم ظاهرى و باطنى است و در مرز مشترک بین عالَم معقولات و عالم محسوسات کرسى زده و جلوس نموده است، و آن ولىّ خدائى که معرفت إلهى بر قلب او استیلاء یافته و مستغرق در مشاهدهٔ أنوار جلال و کبریائى حضرت حقّ گشته و تنها عالم بالله است و از أحکام جز آنچه را که از آن گریزى نیست و در عمل بدان محتاج است نمى‌داند، تفاوت واضح و آشکارى وجود دارد. این جماعت از أولیاء خدا چون از سعه و ظرفیّت بیشتر و بالاترى برخوردارند، از سالکین راه خدا و مشتاقان وادى إلهى بیشتر دستگیرى مى نمایند. انسان کامل عالِم، عالَمى را با خود همراه نموده و به سوى حقّ جلّ و علا مى‌کشاند. امّا انسان کامل غیرعالم، فقط افراد معدودى را در حِجر تربیت خود گرفته و از آنان دستگیرى مى‌نماید؛ و این تمایز و تفاوت بین کاملین بوضوح مشهود است. حضرت علّامه والد أفاض الله علینا من برکات تربته از زمرهٔ اولیائى بودند که علاوه بر طىّ مقامات معنوى و درجات قرب إلهى و معارج کمال و وصول به أعلى ذروه از مقام توحید به نحو أتمّ و أکمل و أوفى و تمکّن در آن، در علوم ظاهرى و رسمى نیز مدارج عالیه را تحصیل کرده و حظّ و بهره‌اى وافر از این علوم برده و در رشته‌هاى مختلف آن أعمّ از آلى و أصالى مجتهد و صاحب رأى و نظر بودند و به عبارت دیگر ایشان در حوزهٔ علوم اسلامى ذوفنون بودند. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۵۴ 🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۸.mp3
20.49M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد حاج شیخ حمزه فکری 📼 جلسهٔ هفتم (۷) 📹 فایل تصویری جلسه (آپارات) 📼 جلسهٔ هشتم (۸) 📹 فایل تصویری جلسه (آپارات) 🔉 صوت جلسهٔ ششم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۹.mp3
30.5M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ نهم (۹) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 📹 فایل تصویری جلسه (آپارات) 🔉 صوت جلسهٔ هفتم و هشتم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔸مرور مقدمهٔ دوم 🔸روایت حس حضور خدا 🔸تفاوت تکبر و مستکبر 🔸اثر اراده در عالم 🔸ملاقات با علامه طباطبایی 🔸چگونگی تدبیر خداوند 🔸کتاب مقدس شیطان پرستی 🔸خیر و شر ابزار حرکت 🔸چرایی شروع کتاب 🔸درس اول؛ تفسیر آیهٔ نور 🔸مناظرهٔ عمران با امام رضا (علیه‌السلام) 🔸حقیقت تجلی و چگونگی 🔸تصویر ذهنی ترازو 🔸روح مشترک واژهٔ نور 🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۰.mp3
24.89M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ دهم (۱۰) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 📹 فایل تصویری جلسه (آپارات) 🔉 صوت جلسهٔ نهم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔸نور بودن و خالق بودن 🔸خلق خدا یعنی... 🔸آشکارکنندهٔ هستی 🔸لفظ برای روح معنا نه ظاهر 🔸مرور مثال اول؛ ترازو 🔸بررسی مثال دوم؛ چراغ 🔸تفسیر آیهٔ ۳۵ سورهٔ نور 🔸مثال مختلف از مشکات 🔸مثال مسجد تاریک و ظلمات 🆔 @allame_tehrani
💫 مراتب کمال به اقتضای استعداد هر شخصی است النَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.(1) مردم در غرائز و صفات، و درخشندگى و تابندگى، و اختلاف درجات و استعدادات، مانند معادن مختلف هستند. همان طور که یک معدن، مسّ؛ و یک معدن، آهن؛ و یک معدن طلا، و یک معدن نقره، و یک معدن الماس و برلیان است؛ و با هم مختلفند؛ همینطور أصناف و دستجات مردم با یکدیگر در صفات و غرائز و ملکات اختلاف دارند. ولى نکته‌اى که هست اینست که: همان طور که هر معدنى باید استخراج شود؛ و به کُوره رود، و تحمّل آتش کند؛ و ذوب شود و غشّ از خالص جدا شود؛ و الماس و برلیان نیز باید به دست تراشکار تراشیده شوند؛ تا با قابلیّت موجوده مورد استفاده قرار گیرند؛ همین طور أصناف و أنواع مردم باید با قدم مجاهده، و تسلیم امر خدا، از هواى نفس و خودبینى بیرون آمده؛ و به خدابینى و لقاء حضرت او نائل شوند. هر فردى از أفراد بشر مکلّف است قابلیّت و استعداد عطاشده به او را کامل کند؛ و فعلیّت بخشد؛ نه آنکه مانند افراد دیگر شود. پیامبران مکلّفند آن جوهرهٔ ذاتى خود را پاک کنند؛ و إمامان مکلّفند در دستورات إلهیّه در مقام خلوص و إخلاص، به مقام ولایت مطلقه نائل آیند؛ اولیاء خدا مکلّفند سَریرهٔ ذاتى خود را روشن، و از حجاب‌هاى نورانیّه نیز بگذرانند؛ مردم عادى نیز مکلّفند سریرهٔ ذاتى خود را هر چه باشد، پاک و خالص کنند، و غشّ و غلّ را از آن به دور بریزند؛ و از هواى نفس برون جسته، و به مقام رضاى محبوب: حضرت معبود فائق گردند. هیچکس مکلّف نیست که همچون دیگرى بشود. در روز قیامت از شِمْر نمى‏پرسند چرا مانند حضرت سیّدالشّهداء نشدى؟! چرا امام نشدى؟! از او مؤاخذه مى‌کنند که چرا از روى اختیار آن حضرت را سر بریدى؟! از سلمان‏ فارسى‏ نمى‌پرسند: چرا مانند أمیرالمؤمنین نیستى؟! مى‏پرسند: آیا تمام استعدادها و قوائى را که خداوند بخصوص تو داده است، در راه رضاى او اعمال کردى یا نه؟! از أبوذر نمى ‏پرسند: چرا سلمان فارسى نیستى؟! مى‏ پرسند: آیا أبوذر کامل شده‏اى یا نه؟! 📚 امام شناسى، ج‏7، ص45 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- إحیاءالعلوم، ج1، ص6 🆔 @allame_tehrani
💫 درجهٔ ایمان حضرت سلمان سلمانى كه در دين پيغمبر صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم نبود و در پيرى وارد اسلام گرديد، چگونه سلمان شد؟ به اطاعت، به إخلاص، به محبّت؛ تا جائى كه فرمود: سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ‌البَيْتِ‌. «سلمان از ما خاندان است.» و فرمود: «ايمان ده درجه دارد، و سلمان همۀ اين درجات را طى كرده و به دهمين درجه رسيده است.» 📚 «هنالک‌الولایة»، ص۱۷۰ 🆔 @allame_tehrani