eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
789 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
الله شناسی ۱۲.mp3
20.99M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ دوازدهم (۱۲) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 📹 فایل تصویری جلسه (آپارات) 🔉 صوت جلسهٔ یازدهم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔸تفسیر آیهٔ نور 🔸ماهیت نور 🔸بیان مشکات و مصباح 🔸تفاوت نور و منوِّر 🔸استعمالات نور در قرآن 🔸تفسیر «والله متم نوره» 🔸مهارت حق محوری 🆔 @allame_tehrani
💎 نتیجهٔ بندگی خدا ... و اين مقام (عبودیت) در اثر اطاعت خداوند تعالی پيدا می‌شود. چنانچه در حديث قدسی وارده است: عَبْدِي أطِعْني حَتَّی أجْعَلَکَ مِثْلِي (أوْ مَثَلی خ‌ل) أقُولُ لِلشَّيْءِ: کُنْ! فَيَکُونُ. تَقُولُ لِلشَّيْءِ: کُنْ فَيَکُونُ![1] ای بندهٔ من! از من اطاعت کن؛ تا من تو را مِثل خود قرار دهم - و يا شبيه و نظير خود قرار دهم - من به چيزی می‌گويم: بشو! می‌شود. تو به چيزی می‌گوئی: بشو! می‌شود! و بنابراين، الْعُبُودِيَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبُوبِيَّةُ؛ (عبوديّت خداوند متعال، يک جوهر و واقعيتی است که باطن و حقيقتش ربوبيت است) معنای خود را روشن می‌کند. زيرا به واسطهٔ عبودیت، نفس انسانی صیقل پیدا می‌کند و قابلیت انعکاس اشعهٔ نوریهٔ عالم بالا در او پیدا می‌گردد. هر چه صيقل بيشتر بخورد؛ و نمايندگی و آئينه‌گی آن بيشتر گردد، جلوات حضرت احديّت در او زيادتر به ظهور می‌رسد؛ تا جائی که خلافت بالقوة و بالاستعداد وی به مقام فعليّت مطلقه درمی‌آيد؛ و خَليفَةُالله فِعْليّه در تمام عالم وجود و شئون و مظاهر حيات می‌شود. بايد دانست که اين اُلوهيت نيست. اين خلافت و نمايندگی است که عين آثار الوهيت در آن به ظهور می‌رسد. خلیفةالله، کار خدا را نمی‌کند. خدا به دست وی کار خود را می‌کند. و از دريچهٔ نفس وی، خود را متجلّی می‌گرداند؛ و أسماء و صفات خود را بروز می‌دهد. عارف بالله، آئينهٔ تمام‌نمای جمال و جلال خداوند ازلی ابدی است. 📚 نور ملکوت قرآن، ج۱، ص۲۸۸ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️پاورقی در «پست بعد» ⬇️ 🆔 @allame_tehrani
▪️پاورقی «پست قبل» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- در کتاب کلمةالله تأليف سيد حسن شيرازی در ص140 تحت شمارهٔ 154، از کتاب عدةالداعی احمد بن فَهد حلّی، از کعب‌الأحبار، و از کتاب مشارق أنوار اليقين، حافظ رجب برسی، چنانچه در ص536 که مصادر آن را نقل می‌کند، آمده است، گويد: در حديث قدسی از ربّ علی وارده شده است که می‌گويد: عبدي!أطعني أجعَلَکْ مِثْلي؛ أنا حي لاأمُوتُ، أجعَلْکَ حَيَّاً لاتموت؛ أنا غَنيٌّ لاأفتقرُ، أجْعَلْکِ غَنيّاً لاتَفْتَقِر. أنا مهما أشاءُ يکونُ، أجَعْلک مهما تشاءُ يکونُ. (ای بندهٔ من! از من اطاعت کن تا من تو را مانند خودم قرار دهم. من زنده هستم که نمی‌ميرم؛ تو را زنده‌ای می‌کنم که نميری! من غنيّی هستم که فقير نمی‌شوم، تو را غنيّی قرار دهم که فقير نگردی! من هر وقت بخواهم، می‌شود؛ قرار می‌دهم تو را که هر وقت بخواهی، بشود) و از کعب‌الأحبار نيز اين حديث به عبارات ذيل وارد است: يا ابن آدم! أنا غَنِيٌّ لاأفتقر؛ أطعْنِي فيما أمرتُک، أجْعَلْک غنيّاً لاتَفتقر! يا بن آدم! أنا حَيٌّ لاأموتُ؛ أطِعْني فيما أمرتک أجْعَلْک حيّاً لاتموت. أنا أقول: للشَّيْء: کُنْ فيکون، أطِعني فيما أمرتک، تقول للشيء: کُنُ فيکونُ. (ای پسر آدم؛ من غنيّی می‌باشم که فقير نمی‌شوم. اطاعت کن از من در آنچه را که من به تو امر می‌کنم، تا تو را قرار دهم غنيّی که فقير نشوی! ای پسر آدم من زنده هستم که نمی‌ميرم. اطاعت کن از من در آنچه را که من به تو امر کرده‌ام تا تو را قرار دهم زنده‌ای که نميری! ای پسر آدم! من به چيزی که بگويم: بشو! می‌شود، اطاعت کن از من در آنچه را که من به تو امر کرده‌ام، تا تو هم به چيزی که بگوئی: بشو! بشود. و در تاريخ يعقوبی، ج2، ص95 در ضمن بيان مواعظی از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلم می‌گويد: از جمله کلمات آنحضرت اينست که:خداوند عزوجل می‌گويد: ابن آدم أنا الحيّ لاأموت؛فأطِعْني أجْعَلَک حيّاً لاتموت! و أنا علی کلّ شيءٍ قديرٌ. ابن آدم! صِل رَحمِکَ افُکُّ عنک عُسْرَک؛ و اُيَسِّرکُ لِیُسرِکَ! و شيخ عارف کبير، محيی‌الدين عربی در باب سيصد و شصت و يک، از کتاب فتوحات مکيّهٔ خود آورده است که: ورد في الخبر في اهل الجنّة، انّ الملک يأتي إليهم فيقول لهم بعد أن يستأذن في الدّخول علیهم، فإذا دخل ناوليهم کتاباً من عند الله بعد أن يُسَلِّم عليهم من الله؛ وَ إذاً في الکتاب لکّل انسان يخاطب به: من الحيّ القيوم الذّي لايموت، الي الحيّ القيوم الّذي لايموت؛ امّا بعد فَإنّي أقول للشّيء: کن فيکون؛ و قد جعلتک اليوم تقول للشّيء: کن فيکون. 🆔 @allame_tehrani
1_Aeen_Rastegari_01.mp3
29.4M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 1 💎 منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/01/29 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹علّت عدم وصول به کمالات توحیدی عمل نکردن است. 🔹عالی‏ترین مربّی و معلّم بشریّت حضرت رسول و أمیرالمؤمنین و اولاد او علیهم‌السلام هستند. 🔹رسول خدا فرمود: «کسی که دو روزش یکسان باشد مغبون است». 🔹در مکتب توحید مقصد خداست و زاد و راحله، توکّل و استعانت از اوست. 🔹یکی از نتایج سلوک الی الله زدوده شدن غلّ و غش و کدورت‏های باطنی است. 🔹از بهترین ارمغان‏های سلوک الی الله بی‏تعلّقی و آسودگی خاطر و خیال است. 🔹برای وصول به مقصود باید کار و تلاش نمود. 🔹اعتماد به نفس در مقابل اعتماد به خدا، اعتماد به بت است. 🔹زندانی بودن أبناء دنیا در توهّمات و تخیّلات فاسد و باطل. 🔹أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام: «قیمةُ کُلِّ امرِئٍ ما یُحسِنُه». 🔹نگاهی اجمالی به سرگذشت جنگ بدر و کفّار اسیر شده. 🔹إخبار غیبی رسول خدا به عمویش عباس در پرداخت فدیه. 🔹سالک نباید فکر خود را در امور جزئی و کوچک متوقّف نماید. 🔹باید راه خدا را با اختیار و مجاهده طی نمود. 🔹پادشاهی و اقتدار فقط از آنِ پروردگار است و او بر همه چیز تواناست. 🔹التجاء و ابتهال سالک به حضرت پروردگار. 🔹اقرار و اعتراف سالک به عجز و ناتوانی خویش و بی‏نهایتی ذات حضرت حق. 🔹حکایت زیبای بهلول و هارون. 🔹درخواست به فعلیّت رسیدن استعدادات از حضرت پروردگار. 🆔 @allame_tehrani
منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان.pdf
5M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 1 💎 منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/01/29 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹علّت عدم وصول به کمالات توحیدی عمل نکردن است. 🔹عالی‏ترین مربّی و معلّم بشریّت حضرت رسول و أمیرالمؤمنین و اولاد او علیهم‌السلام هستند. 🔹رسول خدا فرمود: «کسی که دو روزش یکسان باشد مغبون است». 🔹در مکتب توحید مقصد خداست و زاد و راحله، توکّل و استعانت از اوست. 🔹یکی از نتایج سلوک الی الله زدوده شدن غلّ و غش و کدورت‏های باطنی است. 🔹از بهترین ارمغان‏های سلوک الی الله بی‏تعلّقی و آسودگی خاطر و خیال است. 🔹برای وصول به مقصود باید کار و تلاش نمود. 🔹اعتماد به نفس در مقابل اعتماد به خدا، اعتماد به بت است. 🔹زندانی بودن أبناء دنیا در توهّمات و تخیّلات فاسد و باطل. 🔹أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام: «قیمةُ کُلِّ امرِئٍ ما یُحسِنُه». 🔹نگاهی اجمالی به سرگذشت جنگ بدر و کفّار اسیر شده. 🔹إخبار غیبی رسول خدا به عمویش عباس در پرداخت فدیه. 🔹سالک نباید فکر خود را در امور جزئی و کوچک متوقّف نماید. 🔹باید راه خدا را با اختیار و مجاهده طی نمود. 🔹پادشاهی و اقتدار فقط از آنِ پروردگار است و او بر همه چیز تواناست. 🔹التجاء و ابتهال سالک به حضرت پروردگار. 🔹اقرار و اعتراف سالک به عجز و ناتوانی خویش و بی‏نهایتی ذات حضرت حق. 🔹حکایت زیبای بهلول و هارون. 🔹درخواست به فعلیّت رسیدن استعدادات از حضرت پروردگار. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 منظور و مقصود از خلقت انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🔉 فایل صوتی سخنرانی (کامل) 📝 فایل مکتوب سخنرانی (PDF) 🆔 @allame_tehrani
🔴 یهودیان خيال‌ اسرائيل‌ صغير و سپس‌ اسرائيل‌ كبير را با خود به‌ گور خواهند برد امّا آنچه‌ ما در اخبار و روايات‌ داريم‌: قيام‌ و اقدام‌ يهوديان‌، چون‌ مخالف‌ حقّ و مخالف‌ عدالت‌ هستند، و به‌ علّت‌ آنكه‌ مردمی ستمگر و تجاوزپيشه‌ می‌باشند، پا نخواهد گرفت‌. و خيال‌ اسرائيل‌ صغير و سپس‌ اسرائيل‌ كبير را با خود، با شمشير امام‌ ما: امام‌ زمان‌ عجّل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشّريف‌ به‌ گور خواهند برد، و اگر نوبت‌ حيات‌ بما برسد در ركاب‌ آنحضرت‌، وگرنه‌ بطور مسلّم‌ فرزندان‌ و ذراری ما با آنحضرت‌ پس‌ از سرنگونی اين‌ مردم‌ متجاوز و متعدّی و حرف‌ حقّ نشنو، بطرف‌ انگلستان‌ سالخورده‌ و پيرِ ديرْ استعمار و شيطنت‌ حركت‌ می‌كنند، و مالتوس‌گرايان‌ متجاوز به‌ حقّ و حقوق‌ اوّليّه‌ٔ بشريّت‌ را بخاک هلاک درمی‌افكنند، و عالم‌ را به‌ نور عدالت‌ و سخاوت‌ و كرامت‌ و تجرّد و نور و سُرور و حُبور و فراخی و گشايش‌ و معرفت‌ و توحيد مبدّل‌ می‌سازند. 📚 رسالهٔ نکاحیه، ص334 📝 مـشـاهـدهٔ مـتـن کـامـل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/2632 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ...هر گاه‌ مسلمانان‌، متّحد و متّفق‌ و بيدار شوند، ريشه‌كن‌ كردن‌ اين‌ غدّۀ سرطانی كار مشكلی نيست‌... 📚 رسالهٔ نکاحیه، ص279 🆔 @allame_tehrani
🔴 هر روز سران کفر را لعن می‌کنم (مرحوم علامه طهرانی) از شدّت انزجاری که از سردمداران کفر داشتند می‌فرمودند: من هر روز هفت نفر را از رؤسای دوَل کفر چون آمریکا و انگلیس و اسرائیل غاصب را حتماً لعن می‌کنم... ✍ پیام حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی به همایش بزرگداشت مرحوم علامه طهرانی در مشهد مقدس (مـتـن کـامـل) 🆔 @allame_tehrani
🔹ابرقدرت و ابرجنایتکار ... از جملهٔ این الفاظ تعبیر «ابرقدرت» است که برای دول بزرگ کفر به کار می‌رود. ایشان می‌فرمودند: باید گفت «ابرجنایتکار». قدرت متعلق به خداوند است و ابرقدرت خداوند است و کفار در مقابل اسلام و مسلمانان که تکیه به خداوند دارند عاجزند نه قادر، چه رسد به ابرقدرت. وقتی ما از کفار با تعبیر «ابرقدرت» یاد کنیم، خودمان روحیهٔ ضعف و انفعال و ترس را در مقابل کفار در قلوب مسلمانان تزریق کرده‌ایم و اسباب ذلت در برابر ایشان را فراهم نموده‌ایم. ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 نور مجرد، ج3، ص339 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به یاد دارم یکبار که در محضر سیدنا الاستاد حضرت علامه طهرانی رحمة‌الله‌علیه بودیم صحبت از اسرائیل و آمریکا شد، و شخصی به تعبیر مشهور از این دو کشور به "ابرقدرت" نام برد، یکمرتبه ایشان با حالتی که از غیرت و حقانیت و یقین و تعصب برخاسته از واقعیت و حقیقت باشد، فرمودند: آقا ابرقدرت، فقط و فقط اسلام است و بس؛ آمریکا و اسرائیل، در مقابل اسلام و قرآن، اصلاً به حساب نمی‌آیند و نباید از ایشان به ابرقدرت نام برد و می‌فرمودند: اینکه اینها امروزه قدرت و قوّت ظاهری پیدا کردند، و زمین‌ها و شهرهای مسلمانان و فلسطینیان را به تصرف خود درآورده‌اند، از قدرتشان نیست، از خیانت است. 💬 به نقل از یکی از شاگردان 🆔 @allame_tehrani
⚫️ ماهیت شوم اسرائیل و صهیونیسم ما آنچه‌ از انگليس‌ ديده‌ايم‌ و شنيده‌ايم‌ و خوانده‌ايم‌ جز مكر و خدعه‌ چيزی نبوده‌ است‌ و همچنين‌ از آمريكا كه‌ همه‌ انگليسیّ‌الأصل‌ هستند، و با همان‌ شئامت‌ و لئامت‌ بر آن‌ سرزمين‌ گسترده‌ هجوم‌ برده‌، با كشتار و قتل‌عامّ سرخپوستان‌ بی‌گناه‌، خود در آن‌ مقرّ گرفته‌اند؛ و همچنين‌ از اسرائيل‌ كه‌ نوزاد و طفل‌ ولدزنای اين‌ دو نابكار است‌. و به‌ عبارت‌ مختصر: حزب‌ صهيونيزم‌ و طرفداران‌ آن‌ (نه‌ مطلق‌ طائفۀ يهوديان‌ و مسيحيان‌ كه‌ در نزد ما دارای اعتبار هستند).(1) اسرائيل‌ در تمام‌ جهات‌، جز لاينفکّ و نورچشم‌ و بچّۀ متولّد شدۀ آن‌ دو كشور می‌باشد. و لهذا شايد عنايت‌ آن‌ دو كشور به‌ آن‌، از عنايت‌ به‌ كشور خودشان‌ بيشتر باشد؛ زيرا غالباً پدر و مادر، فرزندشان‌ را از خودشان‌ بيشتر دوست‌ می‌دارند.(2) 📚 رسالهٔ نکاحیه، ص200 و ص279 🆔 @allame_tehrani
🔴 قدرت‌ استعمار و خيانت‌ حكّام‌ مسلمين‌، اسرائيل‌ را برپا نموده است‌؛ نه‌ كاردانی آنها ... علّت‌ سيطرۀ صوريّۀ آن‌ بر اراضی فلسطين‌، نه‌ مستند به‌ قوّت‌ و درايت‌ افراد آنست‌؛ بلكه‌ فقط‌ ناشی از خيانت‌ و جنايت‌ حكّام‌ مسلمانان‌ است‌. در جنگ‌ بدوی اسرائيل‌ كه‌ نوری السّعيد، نخست‌وزير كشور عراق‌ لشكری برای مبارزه‌ گسيل‌ داشت‌، لشكر را در سرزمين‌ قبل‌ از فلسطين‌ چند ماه‌ معطّل‌ گذارد و دستور حمله‌ نمی‌داد. عاقبت‌ كه‌ لشكر خسته‌ و فرسوده‌، و سر و صدا از همه‌جا بلند شد، دستور حملۀ فی‌الجمله‌ای داد؛ و سربازان‌ كه‌ در فشنگدانهايشان‌ چوب‌پنبه‌ بجای فشنگ‌ تعبيه‌ شده‌ بود، مورد حمله‌ و تيراندازی سربازان‌ اسرائيلی قرار گرفته‌، و مقداری از آنان‌ تلف‌ شدند. وضعيّت‌ شاه‌ حسين‌، و نوار غزّه‌ و كرانۀ باختری رود اردن‌، و كشتار دسته‌جمعی سربازان‌ مجاهد مسلمان‌ فلسطينی بدست‌ وی روی تاريخ‌ را سياه‌ كرده‌ است‌. در جنگی كه‌ مصريان‌ در شهر رمضان‌ كردند، نوار «بارليو» را شكستند، و اين‌ از تصوّر بيرون‌ بود كه‌ قدرتی و نيروئی توان‌ شكستن‌ آن‌ سدّ محكم‌ را داشته‌ باشد، و غلبۀ بر اسرائيل‌ حتمی بود كه‌ ناگاه‌ انگليسيها و آمريكائيها با سفينه‌های فضائی (ماهواره‌) خود، اسرائيل‌ را راهنمائی كردند تا نقطه‌ای فارغ‌ و خالی را از بحر انتخاب‌ كند، و از آنجا سربازان‌ اسرائيلی را به‌ عنوان‌ سربازان‌ مصری و با لباس‌ آنان‌ به‌ صحرای سينا پياده‌ نمايد. سربازان‌ مصری شبانه‌روز با توپهای دفاعی خود، تل‌آويو را نشان‌ داشتند و لحظه‌ای خواب‌ نداشتند، و اين‌ وقايع‌ گذشت‌ تا اينكه‌ أنورالسّادات‌ پس‌ از مراجعت‌ از اسرائيل‌ و انعقاد قرارداد ننگين‌ كمپ‌ ديويد و صلح‌ با اسرائيل‌ كه‌ تا امروز نتايج‌ خيانت‌بار آن‌ مشهود خاصّ و عامّ می‌باشد، ترور شد. كمكهای بی‌دريغ‌ شاه‌ ايران‌ «محمّدرضا پهلوی» در تمام‌ مدّت‌ طولانی سلطنت‌ خود و دفاع‌ دوستانه‌ و صميمانه‌ از حريم‌ اسرائيل‌، مگر فراموش‌شدنی است‌؟! درست‌ در وقتی كه‌ مسلمانان‌ مصری و سوريائی در جنگ‌ شش‌ روزه‌ با اسرائيل‌ می‌جنگيدند، هواپيماهای آمريكائی و اسرائيلی از ايران‌، پايگاه‌ و مقرّ خود، بنزين‌ تعبيه‌ می‌كردند، و بمبهای خود را بر سر مسلمانان‌ در حال‌ نبرد با اسرائيل‌ می‌ريختند. ياسر عرفات‌ از اوّل‌ امر برای كمک به‌ اسرائيل‌ و دفاع‌ از حريم ‌آن‌، و سركوب‌ نمودن‌ فلسطينيان‌ مسلمان‌ و مؤمن‌ و متعهّد و مبارز با اسرائيل‌، در قالب‌ و شكل‌ و شمائل‌ حزب‌ مسلمان‌ مبارز و محارب‌ با اسرائيل‌ دشمن‌، ظاهر شد، و در تحت‌ عنوان‌ «الفتح‌» اعانت‌ و كمک‌های دنيا كه‌ برای مبارزۀ فلسطينيان‌ به‌ سوی فلسطين‌ سرازير می‌گرديد بدست‌ وی سپرده‌ می‌شد، و وی آن‌ اعانتهای عظيم‌ را به‌ نام‌ اعانت‌ به‌ مجاهدين‌ فلسطينی مبارز با اسرائيل‌، صرف‌ در تجهيز قوا بر ضدّ مسلمين‌، و لَهِ اسرائيل‌ می‌نمود، و با آنها حزب‌ واقعی مدافع‌ از حريم‌ اسلام‌ را درهم‌ می‌شكست‌. و با لباس‌ نفاق‌ دارو را به‌ دشمن‌ می‌داد و سمّ جانكاه‌ را در حلقوم‌ دوست‌ می‌ريخت‌؛ و تا بحال‌ هم‌ همين‌ وضع‌ ادامه‌ دارد و اخيراً شاهد بوديم‌ كه‌ وی اقامۀ نماز جمعه‌ نموده است‌. در جنگ‌ شش‌ روزه‌ بقدری اسرائيليان‌ از پا درآمدند كه‌ فاتحه‌شان‌ خوانده‌ شده‌ بود. خود ما عكسهای خلبانانشان‌ را در روزنامه‌ می‌ديديم‌ كه‌ بر پاهايشان‌ زنجير بسته‌اند، تا اينكه‌ از ترس‌ مسلمين‌ طيّاره‌ها را رها نكنند، و برای حفظ‌ جان‌ خودشان‌، با چتر نجات‌ در مواقع‌ خطير فرود نيايند. يهودی‌های دل‌تنگ‌ و سينه‌تنگ‌ و ترسو كه‌ خداوند وصفشان‌ را در قرآن‌ بيان‌ می‌كند: لأنتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِی‌ صُدُورِهِم‌ مِّنَ اللّٰهِ ذَ'لِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَايَفْقَهُونَ * لايُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلَّا فِی‌ قُرًی‌ مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن‌ وَرَآء جُدُرٍ بَأْسُهُم‌ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی‌ٰ ذَ'لِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لايَعْقِلُونَ.[1] «تحقيقاً ترسی كه‌ ايشان‌ از شما در دلهايشان‌ دارند از ترسی كه‌ از خدا دارند افزونتر و شديدتر می‌باشد؛ و اين‌ بدان جهت‌ است‌ كه‌ ايشان‌ گروهی هستند كه‌ فهم‌ و شعور ندارند. آنان‌ چون‌ با شما بخواهند دسته‌جمعی كارزار نمايند، فقط‌ در دژهای استوار و قلعه‌های محكم‌، يا از پشت‌ ديوارها دست‌ به‌ نبرد می‌زنند. بأس‌ و شدّت‌ آنان‌ در ميان‌ خودشان‌ شديد می‌باشد. تو آنان‌ را متّحد و متّفق‌ می‌پنداری، وليكن‌ دل‌هايشان‌ متشتّت‌ و متفرّق‌ است‌، و اين‌ به‌ علّت‌ آنست‌ كه‌ ايشان‌ گروهی هستند كه‌ انديشه‌ و عقل‌ ندارند.» 📚 رسالهٔ نکاحیه، ص279 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- آیه‌ٔ 13 و 14، از سورۀ 59: الحشر. 🆔 @allame_tehrani
🔸ضعف اسرائیل و مقایسهٔ آنها با قدرت و عزت و قوای اسلام ... اين‌ صهيونيست‌های بُزدل‌ و ترسو و جَبان‌ را مقايسه‌ كنيد با آن‌ خلبانان‌ رشيد اسلام‌ كه‌ در همين‌ جنگ‌ تحميلی چه‌ رشادتهائی بخرج‌ می‌دادند، و تا اقصی نقاط‌ كشور متجاوز انگليس‌ بدست‌ عراق‌ برای انجام‌ مأموريّت‌ خود می‌رفتند و مأموريّتشان‌ را در كمال‌ مطلوبيّت‌ انجام‌ می‌دادند. تا همين‌ اواخر كه‌ قوای ضدّ هوائی عراق‌ بسيار مجهّز گرديد و كسی جرأت‌ تجاوز از مرز را نداشت‌ چون‌ ضدّ هوائی‌های مختلف‌ در هفت‌ بند متفاوت‌ با آخرين‌ نتيجۀ اسلحه‌های الكترونيكی هواپيما را سرنگون‌ می‌نمودند؛ و برای بمباران‌ بغداد راهی برای تصوّرش‌ نبود تا چه‌ رسد به‌ تحقّق‌ خارجی آن‌! در همين‌ حال‌ يكی از افسران‌ ارشد، مأموريّت‌ بمباران‌ بغداد را به‌ اختيار خود برمی‌گزيند؛ و با إعمال‌ تمام‌ فوت‌ و فنّهای مرموز خود، بالأخره‌ خود را از اين‌ هفت‌ بند می‌گذراند و به‌ بغداد می‌رساند، و بغداد را هم‌ كه‌ اينک يک دژ استوار ضدّ هوائی شده‌ بود بمباران‌ می‌كند، و در مراجعت‌ به‌ طيّاره‌اش‌ زدند، او با مهارت‌ عجيب‌ و زائدالوصفی طيّاره‌ را می‌راند و هدايت‌ می‌نمايد تا شايد بتواند آن را در خاک خودمان‌ فرود آورد؛ ولی نشد، و طيّاره‌ در خاک عراق‌ بر سر زمين‌ افتاد. از اين‌ خلبانان‌، بسياری نظام‌ ديده‌ بودند؛ و به‌ اصطلاح‌ از مردم‌ عادی و از بسيجيان‌ نبودند كه‌ به‌ فنون‌ جنگ‌ و خلبانی وارد نباشند، ولی در فنّ خود به‌ سرعت‌ در ميان‌ نظاميان‌ كار می‌كردند. اينست‌ كه‌ استعمار كافر در تكاپو افتاده‌، و می‌خواهد نسل‌ اينان‌ را قطع‌ كند، و ديگر يک طفل‌ سيزده‌ساله‌ هم‌ پيدا نشود تا داوطلبانه‌ از روی زمين‌ مين‌گذاری شده‌ عبور كند، و راه‌ مسلمين‌ را بر عليه‌ دشمن‌ ديرين‌: صهيونيزم‌ انگليس‌ و صدّام‌ كافر دست‌نشاندۀ او بگشايد، و فتح‌ و ظفر را در آغوش‌ آورد. 📚 رسالهٔ نکاحیه، ص282 🆔 @allame_tehrani
🔴 يهود كينۀ ديرينه‌ و حسد و عداوت‌ با مسلمانان‌ را دارند ...باری، حقيقةً اين‌ معجزۀ‌ قرآن‌ است‌ كه‌ از حقيقت‌ زشتی نفوس‌ و آثار و تبعات‌ كردارشان‌ پرده‌ برداشته‌ است‌. تمام‌ جمعيّت‌ آنها كه‌ امروزه‌ با غصب‌ اراضی مسلمانان‌ دولت‌ اسرائيل‌ را سرپا نموده‌اند از چند ميليون‌ تجاوز نمی‌كند؛ و مخالفت‌ درونی فيمابينشان‌ زياد است‌ و اتّحاد و اتّفاق‌ ندارند؛ با آنكه‌ دولت‌ انگلستان‌ قديم‌ العداوة‌ للإسلام‌ و المسلمين‌ و آمريكای جوان‌ تازه‌ دست‌ بكار حيله‌گری و مكّاری، با وسيله‌ٔ تبليغات‌ و گماشتن‌ مزدوران‌ عرب‌ بر سر راه‌ مسلمين‌ بجهت‌ جلوگيری از انهدام‌ يهود، و صرف‌ مبالغ‌ خطيره‌ برای تشكيل‌ دولت‌ بنام‌ آنان‌ فعّاليّت‌ می‌كنند معذلک ابداً رشد ندارند. مهاجران‌ يهودی را از نقاط‌ دور دست‌ دنيا بدانجا می‌برند و مهاجران‌ پشيمان‌ می‌شوند و قصد مراجعت‌ می‌نمايند. از شوروی كه‌ يک ميليون‌ يهودی را بدانجا سوق‌ دادند پانصد نفر زن‌ يهودی بواسطه‌ٔ نداشتن‌ خوراک و پوشاک دست‌ به‌ خودفروشی زده‌اند؛ و هر روزه‌ در مقابل‌ سفارت‌ شوروی در اسرائيل‌ صفّ طويلی از مهاجران‌ برای اخذ ويزا و مراجعت‌ به‌ شوروی تشكيل‌ می‌شود. بايد دانست‌: كليميان‌ در مرام‌ و روش‌ غير از يهوديان‌ هستند. كليميان‌ در بسياری از اين‌ امور با يهوديان‌ كه‌ امروزه‌ غالباً به‌ دولت‌ غاصبه‌ٔ اسرائيل‌ توجّه‌ دارند و جزء حزب‌ صهيونيزم‌ هستند، مخالفت‌ دارند. تابعين‌ دين‌ حضرت‌ موسی‌ علی‌ نبيّنا و آله‌ و عليه‌ السّلام‌ در اصل‌ كليميان‌ هستند؛ و يهوديان‌ حزبی می‌باشند كه‌ از آن‌ تشعّب‌ پيدا كرده‌اند. امّا آنچه‌ ما در اخبار و روايات‌ داريم‌: قيام‌ و اقدام‌ يهوديان‌، چون‌ مخالف‌ حقّ و مخالف‌ عدالت‌ هستند، و به‌ علّت‌ آنكه‌ مردمی ستمگر و تجاوزپيشه‌ می‌باشند، پا نخواهد گرفت‌. و خيال‌ اسرائيل‌ صغير و سپس‌ اسرائيل‌ كبير را با خود، با شمشير امام‌ ما: امام‌ زمان‌ عجّل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشّريف‌ به‌ گور خواهند برد، و اگر نوبت‌ حيات‌ بما برسد در ركاب‌ آنحضرت‌، وگرنه‌ بطور مسلّم‌ فرزندان‌ و ذراری ما با آنحضرت‌ پس‌ از سرنگونی اين‌ مردم‌ متجاوز و متعدّی و حرف‌ حقّ نشنو، بطرف‌ انگلستان‌ سالخورده‌ و پيرِ ديرْ استعمار و شيطنت‌ حركت‌ می‌كنند، و مالتوس‌گرايان‌ متجاوز به‌ حقّ و حقوق‌ اوّليّه‌ٔ بشريّت‌ را بخاک هلاک در می‌افكنند، و عالم‌ را به‌ نور عدالت‌ و سخاوت‌ و كرامت‌ و تجرّد و نور و سُرور و حُبور و فراخی و گشايش‌ و معرفت‌ و توحيد مبدّل‌ می‌سازند. مرحوم‌ پدرم‌ آیةالله‌ حاج‌ سيّد محمّدصادق‌ حسينی طهرانی رضوان‌الله‌عليه‌ می‌فرمودند: من‌ در اخبار ديده‌ام‌ كه‌ امام‌ زمان‌ عجّل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشّريف‌ «جزيرۀ‌ نَسناس‌» را خراب‌ می‌كنند. ايشان‌ می‌فرمودند: مراد از جزيرۀ‌ نسناس‌، جزيرۀ‌ انگلستان‌ است‌ كه‌ همهٔ مردم‌ آن‌ شبيه‌ به‌ ميمون‌ هستند؛ نه‌ تنها در سيرت‌، بلكه‌ در صورت‌ هم‌. زيرا نسناس‌ به‌ معنی بوزينه‌ می‌باشد. و اينكه‌ می‌بينيد: اينک مالتوس‌گرايان‌ داخلی و خارجی، همه‌ و همه‌ دست‌ به‌ هم‌ داده‌، و در تبليغ‌ انهدام‌ بشريّت‌ و نطفه‌ٔ انسانيّت‌ و وجود آدميّت‌ سعيی بليغ‌ دارند، و بر زبانشان‌ جز شعارهای تكراری مسخره‌آميز و سخره‌انگيز چيزی نمی‌باشد، اين‌ مقدّمه‌ٔ ظهور همان‌ نور وجود و طلوع‌ حقيقت‌ ولايت‌ می‌باشد كه‌: يَمْلَأ الأرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً. 📚 رسالهٔ نکاحیه، ص333 🆔 @allame_tehrani
🔴 يهوديان‌ عملاً مردم‌ تنگدل‌ و مادّه‌پرست‌ و مُعرض‌ از عالم‌ غيب‌ هستند دين‌ مقدّس‌ اسلام‌ نه‌ تنها دين‌ توحيد است‌ بلكه‌ جميع‌ آيات‌ و روايات‌ سنن‌، فلسفه‌ٔ اسلام‌ را بر بنياد اخذ از ذات‌ پروردگار گذارده‌ است‌؛ و از عالم‌ محض‌ بالا كه‌ نقطه‌ٔ نور و تجرّد و احاطه‌ و بساطت‌ می‌باشد، جميع‌ امور و افعال‌ و وقايع‌ و حوادث‌ عالم‌ ملک و ملكوت‌ اسفل‌ را مُستند می‌داند. بنابراين‌، هر فعلی و هر كار و حادثه‌ٔ تكوينی از خداوند است‌ و بس‌. اوست‌ كه‌ افاضه‌ می‌فرمايد و سپس‌ بر عوالم‌ كثرات‌، مخروطی شكل‌ پخش‌ می‌گردد. بنابراين هر ذرّه‌ای كه‌ موجود شود و يا معدوم‌ گردد، مستقيماً مربوط‌ و منوط‌ به‌ ارادۀ‌ اوست‌: وَ مَا تَسْقُطُ مِن‌ وَرَقَةٍ إِلّا يَعْلَمُهَا وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الأرْض‌ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يَابس‌ٍ إِلّا فِی‌ كِتَابٍ مُّبِينٍ.[1] و اين‌ سِرّ همهٔ اديان‌ الهيّه‌ و پيامبران‌ مرسلين‌ از حضرت‌ نوح‌ و إبراهيم‌ و موسی‌ و عيسی‌ و نبيّنا محمّد عليهم‌ الصّلوة‌ و السّلام‌ می‌باشد. و همهٔ شرايع‌ الهيّه‌ بر اين‌ نهج‌، اُمَم‌ سالفه‌ را دعوت‌ نموده‌اند؛ امّا در ميان‌ راه‌، تشعّب‌ و تفنّن‌ در مسلكها و مرامها موجب‌ آراء و انظار خاصّه‌ٔ شخصيّه‌ای گرديده‌ است‌ كه‌ چه‌ بسا آن‌ روح‌ توحيد و توسّل‌ و توكّل‌ بخدا را مقرون‌ به‌ شرک و مادّه‌پرستی و توجّه‌ به‌ كثرت‌ و غفلت‌ از وحدت‌ نموده‌ است‌ و مِلَل‌ و نِحَلی در اين‌ موارد پديدار گشته‌ است‌. مذهب‌ و مرام‌ فعلی يهوديان‌ چنين‌ می‌باشد. آنها همه‌ چيز را مستند به‌ مادّه‌ و طبيعت‌ و قوای مردۀ‌ طبيعی می‌كنند، و بنابراين‌ استمداد از عالم‌ غيب‌ و تجرّد و حقيقة‌الحقائق‌ اصولاً در اين‌ مكتبها معنی ندارد. مالتوس‌ كه‌ يك‌ نفر انگليسی و از كارمندان‌ مستعمرات‌ انگليس‌ در شرق‌ هندوستان‌ بوده است‌، صددرصد چنين‌ مردی بوده‌ است‌. وی يا تحقيقاً يهودیّ و يهودیّ‌الأصل‌ بوده‌ است‌، و يا اگر هم‌ مسيحی بوده‌ است‌، همانند جمع‌ كثيری از انگليسيها مرام‌ صهيونيزم‌ را معتبر می‌دانسته‌ است‌؛ مثل‌ گِلادْسْتُون‌ كه‌ استعمار انگليس‌ را با عداوت‌ اسلام‌، جان‌ نوينی بخشيد؛ و مثل‌ لُرد كُرْزُن‌ وزير مستعمرات‌ انگليس‌ كه‌ با آنكه‌ مسيحی بود ولی در عمل‌ و رفتار عيناً مشابه‌ يک يهودی تنگدل‌ مادّه‌پرست‌ و حيله‌پرداز، در صدد جلب‌ منافع‌ حياتی انگلستان‌ و إضرار بر مسلمين‌ بوده‌ است‌. يكی از صفات‌ خداوند كه‌ در هفت‌ جای قرآن‌ كريم‌ آمده‌، صفت‌ واسع‌ است‌؛ وَ اللّٰهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ «و خداوند باز و گسترده‌ و وجودش‌ دارای سعه‌ می‌باشد، و بسيار داناست‌» به‌ جميع‌ وقايع‌ ممكنه‌، و حقائق‌ موجوده‌، و حوادث‌ واقعه‌. وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ.[2] «و اختصاص‌ به‌ خدا دارد مشرق‌ و مغرب‌ عالم‌. بنابراين‌ شما از هر جهت‌ روی خودتان‌ را متوجّه‌ سازيد، آنجا وجه‌ خداست‌. تحقيقاً خداوند وجودش‌ گسترده‌ و وسيع‌، و دارای علم‌ بسيار است‌.» حقيقةً اين‌ صفت‌ واسع‌ چقدر عالی و راقی و پرمحتوی می‌باشد. در هر امری از امور از ذات‌ و وجود، و از صفت‌ حيات‌ و علم‌ و قدرت‌، خداوند گسترده‌ است‌، ضيق‌ و تنگی در آن‌ مجال‌ ندارد؛ در اينصورت‌ چگونه‌ تصوّر دارد كه‌ شما از فقر و تنگدستی و ضيق‌ معيشت‌ و كثرت‌ اولاد و فرزندان‌ شَكوه‌ داشته‌ باشيد، با آنكه‌ اوست‌ رازق‌ و رزّاق‌ و واسع‌ و عليم‌؟! آن‌ پديدۀ پنداری كه‌ در خيال‌ شما به‌ طور دزدی و سرقت‌ آمده‌ است‌، فكر صحيح‌ اسلامی نيست‌. آن‌ انديشهٔ تنگ‌ و كوتاه‌، و پندار سست‌ مالتوس‌گرايان‌ يهودی‌فكر و صهيونيزم‌مسلک می‌باشد. آنها را به‌ فوريّت‌ از خانه‌ٔ ذهن‌ بيرون‌ كنيد و به‌ دست‌ داروغه‌ٔ عقل‌ بسپاريد تا محاكمه‌ و قصاص‌ كند. شما مسلمانيد و حيف‌ نيست‌ كه‌ بر سر زبانهايتان‌ شعار يهوديها به‌ تبليغ‌ و ترويج‌ يهوديها جاری باشد؟! 📚 رسالهٔ نکاحیه، ص335 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- قسمتی از آیه‌ٔ 59، از سورۀ‌ 6: الأنعام‌: وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لايَعْلَمُهَآ إِلّا هُوَ وَ يَعْلَمُ مَا فِی‌ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مَا تَسْقُطُ مِن‌ وَرَقَةٍ إلّا يَعْلَمُهَا وَ لا حَبَّةٍ فِی‌ ظُلُمَـٰتِ الأرْض‌ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يَابِس‌ٍ إِلّا فِی‌ كِتَابٍ مُّبِينٍ. «فقط‌ در نزد خداوند است‌ كليدهای عالم‌ غيب‌، نمی‌داند آنها را مگر او، و می‌داند آنچه‌ را كه‌ در خشكی و در دريا می‌باشد، و هيچ‌ برگی وجود ندارد مگر آنكه‌ خداوند به‌ آن‌ علم‌ دارد، و هيچ‌ دانه‌ای در طبقات‌ تاريكيهای زمين‌ نيست‌ و هيچ‌ تری نيست‌ و هيچ‌ خشكی نيست‌ مگر آنكه‌ در كتاب‌ آشكار خدا وجود دارد.» 2ـ آیه‌ٔ 115، از سورۀ‌ 2: البقرة‌. 🆔 @allame_tehrani
🤝 اتحاد مسلمانان مسلمانان جهان از هر چه بیشتر به اتّحاد و اتّفاق نیاز دارند، و رسول اکرم پیامبر آنان همهٔ آنان را امر به اتحاد نموده، و قرآن کریم به وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا ندا در داده است... دشمنان اسلام در این چند قرن اخیر خوب دانستند که یگانه راه و وسیلهٔ غلبه بر مسلمانان، و از بین بردن کیان عقیدتی و فرهنگی آنان، برای راه پیدا کردن برای منافع مادّی و استثمار و استعباد آنها، ایجاد تشتّت و جدایی در آداب و رسوم و تجزیة أوطان و در هم شکستگی هر چه بیشتر در ارکان وحدت آنها می‌باشد، فلهذا با تمام قوا مساعی خود را برای در هم ریختن مسلمین به کار بستند، و در سالیان متمادی با نقشه‌های مزوّرانه، آنها را پاره پاره، و فرهنگ و پایه‌های آداب و اخلاق و علوم آنان را یکی پس از دیگری منهدم و واژگون نمودند. 📚 امام‌شناسی، ج6، ص174 🆔 @allame_tehrani
🔸غرب‌پرستی و غرب‌زدگی عجیب مرض مهلکی است غرب‌زدگی بلکه غرب‌پرستی؛ این آقایان غرب‌زده تمام اصول عالم غیب را می‌خواهند با فرمول توجیه کنند و در چهارچوبهٔ علوم تجربی زندانی نمایند؛ زهی جهالت! ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 معادشناسی، ج3، ص197 🆔 @allame_tehrani
🔹عزت مسلمان اصلاً اجازه نمی‌دهد... عزت مسلمان اصلاً اجازه نمی‌دهد که لباسی بپوشد که زبان کفار که نماد و نشانهٔ فرهنگ آنهاست بر روی سینهٔ آن نقش بسته و دیده می‌شود. ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 نور مجرد، ج3، ص331 🆔 @allame_tehrani
2_Aeen_Rastegari_02.mp3
29.53M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 2 ✅ براى رسیدن به خدا باید از هرچه غیر خداست چشم پوشید 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/01/30 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹باید در راه خدا با همّت بلند گام نهاد. 🔹سالک باید همهٔ کارهای خود را برای خدا انجام دهد. 🔹اسلام آوردن مرتاض به دست امام صادق علیه‌السّلام. 🔹سالک باید اختیارش را به خدا واگذارد و برای خدا کار کند. 🔹کلام أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام در تقسیم عبادت‌کنندگان به سه دسته. 🔹حکایت مرحوم قاضی و میرزا ابراهیم عرب در کنار شطّ. 🔹انسان خوابِ خوب دید یا ندید نباید دنبالش برود. 🔹از اول سلوک تا آخر سلوک نباید سالک غیر خدا را ببیند. 🔹یکی از علائم صحّت طریق میل به عالم معنا و تنفّر از عالم غرور است. 🔹کیفیّت تعامل سالک با آداب و رسوم عالم کثرت. 🔹اساس مسألۀ عرفان بر توهّم و تخیّل و تصنّع نمی‏باشد. 🔹یکی از مسائل مهم سیر و سلوک، استقامت در طریق و صبر و تحمّل مشکلات است. 🔹مشکلات و موانع موجود در سیر و سلوک إلی اللّٰه. 🔹حکایت عرضه کردن حورالعین خود را به علامه طباطبایی در مسجد کوفه. 🔹برای رسیدن به خدا باید همهٔ تعلّقات را رها کرد و به سرزنش افراد توجّه نکرد. 🔹درد سالک درد خداست و تا به خدا نرسد دلش آرام نمی‏گیرد. 🔹سالک نباید با مردم عوام سر و کلّه زده و مجادله کند. 🔹جمع شدن پرندگان نزد هدهد و مطالبۀ سیمرغ. 🔹تفسیر و تبیینی پیرامون حدیث شریف «مَن عَرَفَ نفسَهُ فَقد عَرفَ ربَّهُ». 🆔 @allame_tehrani
براى رسیدن به خدا باید از هرچه غیر خداست چشم پوشید.pdf
4.41M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 2 ✅ براى رسیدن به خدا باید از هرچه غیر خداست چشم پوشید ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/01/30 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹باید در راه خدا با همّت بلند گام نهاد. 🔹سالک باید همهٔ کارهای خود را برای خدا انجام دهد. 🔹اسلام آوردن مرتاض به‏دست امام صادق علیه‌السّلام. 🔹سالک باید اختیارش را به خدا واگذارد و برای خدا کار کند. 🔹کلام أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام در تقسیم عبادت‌کنندگان به سه دسته. 🔹حکایت مرحوم قاضی و میرزا ابراهیم عرب در کنار شطّ. 🔹انسان خوابِ خوب دید یا ندید نباید دنبالش برود. 🔹از اول سلوک تا آخر سلوک نباید سالک غیر خدا را ببیند. 🔹یکی از علائم صحّت طریق میل به عالم معنا و تنفّر از عالم غرور است. 🔹کیفیّت تعامل سالک با آداب و رسوم عالم کثرت. 🔹اساس مسألۀ عرفان بر توهّم و تخیّل و تصنّع نمی‏باشد. 🔹یکی از مسائل مهم سیر و سلوک، استقامت در طریق و صبر و تحمّل مشکلات است. 🔹مشکلات و موانع موجود در سیر و سلوک إلی اللّٰه. 🔹حکایت عرضه کردن حورالعین خود را به علامه طباطبایی در مسجد کوفه. 🔹برای رسیدن به خدا باید همهٔ تعلّقات را رها کرد و به سرزنش افراد توجّه نکرد. 🔹درد سالک درد خداست و تا به خدا نرسد دلش آرام نمی‏گیرد. 🔹سالک نباید با مردم عوام سر و کلّه زده و مجادله کند. 🔹جمع شدن پرندگان نزد هدهد و مطالبۀ سیمرغ. 🔹تفسیر و تبیینی پیرامون حدیث شریف «مَن عَرَفَ نفسَهُ فَقد عَرفَ ربَّهُ». 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 خودت را پیدا کن 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🔉 فایل صوتی سخنرانی (کامل) 📝 فایل مکتوب سخنرانی (PDF) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📽 فایل کوتاه‌تر (من کیستم؟!) 🆔 @allame_tehrani
🔹علامه طهرانی و فلسفه و حکمت 🔰عدم تضاد بین عـقـل و قـلـب و وحـی حضرت علّامه أعلى الله مقامه الشّريف همچون ديگر بزرگان علم و معرفت، و بر خلاف ظاهرگرايان، معتقد بودند كه عقل و قلب سليم همان سخن وحى را می‌گويند، و اين سه هيچ تضادّ و تزاحمى با هم نداشته و محصول قرآن و برهان و عرفان يک چيز بيشتر نيست. و البتّه اين ثمرهٔ عقل و قلب سليم است؛ يعنى عقل برهانى و قلب پاک شده از زنگار كدورتهاى طبيعت و هوى و هوس. لذا از تنگ‌نظرى نسبت به فلسفه به شدّت نكوهش كرده و طلّاب را به فراگرفتن علوم عقلى امر مى‌نمودند. و علوم عقلى را نه به عنوان مكتبى در برابر قرآن و عترت بلكه ابزارى لازم و ضرورى براى فهم حقائق قرآنى و روائى دانسته؛ و همانگونه كه در مواضع متعدّدى از «دورهٔ علوم و معارف اسلام» مشاهده مى‌شود، دربارهٔ فلسفه و حكمت و تثبيت آن مطالبى را مفصّلًاً بيان داشته‌اند و بر ضرورت آن تأكيد دارند. البتّه ايشان از به هم آميختن مسائل پرهيز داشته و از فلسفى كردن مباحث‌ به هر بهانه‌اى كه هست نيز گريزان بودند، ولى آنجا كه در فهم مطالب طرح مسائل فلسفى لازم بود دريغ نمى‌نمودند و بقدر فهم مخاطبان مباحث را با زبانى كه براى ديگرانى هم كه از اصطلاحات فنّى فلسفى بى‌بهره هستند قابل استفاده باشد بيان مى‌نمودند. ايشان اثرى مستقل در فلسفه تدوين ننمودند ولى در آثارشان، در مواردى كه متوقّف بر مسائل فلسفى است همچون مباحثى كه پيرامون توحيد و معاد مطرح است، مباحث فلسفى فراوانى به چشم مى‌خورد. همچون بحث از وحدت وجود و اثبات وحدت شخصى و نفى وحدت تشكيكى در كتاب «مهر تابان»[1]، و بحث از قاعدهٔ بَسيطُ الحقيقةِ كلُّ الأشيآء و پاسخ به شبههٔ ابن كمونه در كتاب «توحيد علمى و عينى»[2]، و نيز اثبات معاد جسمانى عنصرى با هفت مقدّمهٔ فلسفى در كتاب «معاد شناسى»[3] حضرت آقا در مشى فلسفى خود، بر طريقهٔ مرحوم صدرالمتألّهين كه قهرمان ميدان فلسفهٔ اسلامى و طرّاح حكمت متعاليه است پايدار بوده و وى را مى‌ستودند. و تفكّر عقلانى و سابقهٔ انديشه فلسفى عقلى انسان را مستقيم و غير مستقيم برخاسته از مكتب انبياء الهى شمرده و فلاسفهٔ بزرگ يونانى را از شاگردان بزرگ انبياء و حكماى الهى معرّفى مى‌نمودند.[4] و همچنين بر اين نكته تأكيد مى‌فرمودند كه عالمان والامقام شيعى همواره از متفكّران بزرگ در علوم عقلى بوده و شيعيان هميشه در اين علوم پيشگام بوده‌اند، و به همين جهت در مواضع متعدّدى از آثار خود به اين مسأله‌ پرداخته[5] و رساله‌اى را به معرّفى «افرادى از فقهاء اسلام كه به علم حكمت پرداخته‌اند» اختصاص داده‌اند كه در «جُنگِ‌خطّى۷» ص۳۴۷ تا ص۳۵۶ آمده است‌. 📚 آیتِ نور، ص 470 تا 471 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «مهر تابان»، ابحاث فلسفى، ص۱۹۷ تا ص۳۰۱ 2. «توحيد علمى و عينى»، تذييل ششم، ص۲۷۸ تا ص۲۹۸ 3. «معاد شناسى»، ج۶، ص۱۷۶ تا ص۲۱۰ 4. «الله شناسى»، ج۳، ص۳۴۶ 5. مانند «روح مجرّد» ص ۱۰۶ و ۱۰۷ و «نگرشى بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت»، إشكال دوّم‌ 🆔 @allame_tehrani
📝 علامه طباطبایی به روایت علامه طهرانی 🔸بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی است استاد علّامه بالأخصّ به قرآن‌ کریم‌ بسیار تواضع‌ و فروتنی‌ داشتند و آیات‌ قرآنیّه‌ را کم‌ و بیش‌ حفظ‌ بودند. و یک نوع‌ عشقبازی‌ با آیات‌ در اثر ممارست‌ و مزاولت‌ پیدا کرده‌؛ و فی‌ ءَانَآءِ اللَیْلِ وَ أطْرافِ النَّهارِ خواندن‌ قرآن‌ را بهترین‌ و عالیترین‌ کار خود می‌دانستند؛ و با مرور به‌ آیه‌ای‌، به‌ آیۀ دیگر منتقل‌ شده‌ و از آن‌ به دیگری‌ و همین طور در یک‌ عالمی‌ از بهجت‌ و مسرّت‌، به‌ تماشای‌ این‌ جنّات‌ قرآنی‌ فرو می‌رفتند. علّامه‌، نیز نسبت‌ به‌ برخی‌ از متنسّکین‌ که‌ به عنوان‌ مقدّس‌مآبی‌، شرع‌ را دستاویز خود قرار داده‌؛ و به عنوان‌ حمایت‌ از دین‌ و ترویج‌ شرع‌ مبین‌، تمام‌ اصناف‌ از اولیاء خدا را که‌ با مراقبه‌ و محاسبه‌ سر و کار داشته‌ و احیاناً سجدۀ طولانی‌ انجام‌ می‌دادند به باد انتقاد گرفته‌، و اوّل‌ کارشان‌ مذمّت‌ و نقد بر بعضی‌ از بزرگان‌ عرفان‌، چون‌ خواجه‌ حافظ‌ شیرازی‌ و مولانا محمّد بلخی‌ رومی‌ صاحب‌ کتاب‌ "مثنوی‌" بوده‌ است‌؛ به شدّت‌ تعییب‌ و تعییر می‌نمودند؛ و این‌ طرز تفکّر را ناشی‌ از جهالت‌ و خشکی‌ و خشک‌گرائی‌ می‌دانستند که‌ از آن‌، روح‌ شریعت‌ بیزار است‌. و بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ را که‌ دو ستون‌ عظیم‌ از ارکان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی‌ می‌گفتند؛ و می‌فرمودند: از شرّ این‌ جُهّال‌ باید به خداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند که‌ کمر رسول‌الله‌ را شکستند. آنجا که‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ.(1) و همچنین‌ نسبت‌ به کسانی که‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حکمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، اعتنائی‌ نداشتند و می‌فرمودند: حکمتی‌ که‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را به دنبال‌ خود نیاورد حکمت‌ نیست‌. 📚 مهر تابان، ص123 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1ـ «دو طائفه‌ كمر مرا شكستند: اوّل‌: عالم‌ بی‌باک، دوّم‌: جاهل‌ مقدّس‌ مآب‌.» و نظير اين‌ كلام‌ را أميرالمؤمنين‌ عليه‌السّلام‌ در «خصال‌» باب‌ الإثْنين‌ بيان‌ كرده‌اند كه‌: قَطَعَ ظَهْرِي‌ رَجُلانِ مِنَ الدُّنْيا: رَجُلٌ عَليمُ‌اللِّسانِ فاسِقٌ، وَ رَجُلٌ جاهِلُ‌الْقَلْبِ ناسِكٌ؛ هَذا يَصُدُّ بِلِسانِهِ عَنْ فِسْقِهِ وَ هَذا بِنَسْكِهِ عَنْ جَهْلِهِ؛ فَاتَّقوا الْفاسِقَ مِنَ الْعُلَمآءِ وَ الْجَاهِلَ مِنَ الْمُتَعَبِّدينَ؛ اُولَٓئِكَ فِتْنَةُ كُلِّ مَفْتونٍ؛ فَإنّي‌ سَمِعْتُ رَسولَ‌اللّٰهِ صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ يَقولُ: يَا عَليُّ هَلاكُ اُمَّتي‌ عَلَی يَدَيْ كُلِّ مُنافِقٍ عَليمِ‌اللِسانِ. و در «بحارالأنوار» طبع‌ حروفی، ج‌2، ص‌111، از «مُنية‌المريد» روايت‌ می‌كند كه‌: قالَ أميرُالْمُؤْمِنينَ عَلَيْهِ‌السَّلامُ: قَصَمَ ظَهْرِي‌ عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ؛ فَالْجاهِلُ يَغُشُّ النّاسَ بِتَنَسُّكِهِ وَ الْعالِمُ يَغُرُّهُمْ بِتَهَتُّكِهِ. و در «بحارالأنوار» طبع‌ كمپانی، ج‌1، ص‌65، از «غَوالی‌اللَئالی» نقل‌ كرده‌ است‌ كه‌: از حضرت‌ صادق‌ عليه‌السّلام‌ مَروی است‌ كه‌ فرمود: قَطَعَ ظَهْري‌ اثْنانِ: عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ؛ هَذا يَصُدُّ النّاسَ عَنْ عِلْمِهِ بِتَهَتُّكِهِ وَ هَذا يَصُدُّ النّاسَ عَنْ نُسْكِهِ بِجَهْلِهِ. 🆔 @allame_tehrani
دربارهٔ علم فلسفه.pdf
3.21M
🔰دربارهٔ علم فلسفه 🔹انکار فلسفه، انکار ضروریات قوهٔ عاقلهٔ انسان است 🔹آیات کریمهٔ قرآن دعوت به تعقل می‌نماید 🔹تعلیم حکمت، از وظائف رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در قرآن کریم 🔹طرح مسائل دقیق فلسفی در روایات 🔹برخی از راویان ما، احادیث عمیق و پیچیده‌ای را روایت می‌کنند 🔹بسیاری از روایات ائمه علیهم‌السلام فراتر از سطح فهم عموم مردم است 🔹ادعای بی‌نیازی از علوم عقلی به واسطهٔ رجوع به ادلهٔ نقلی، مستلزم تناقض است 🔹بدون ورود در مسائل عقلی، چاره‌ای جز تقلید در اصول دین نیست 🔹آثار و برکات «اجتهاد» در مذهب شیعه 🔹علت اینکه طلاب را از علوم عقلیه منع می‌کنند دو چیز است 🔹عمق مطالب فلسفی روایات، با شرح و تفسیر ادبی به دست نخواهند آمد 🔹بدون حرکت در مراحل «فکریه» و «وجدانیه» نمی‌توان به توحید خالص رسید 🔹لزوم بحث و تحلیل معارف دینی برای تودهٔ مردم ▪️طرح برخی از اشکالات مخالفین فلسفه، و پاسخ آن 🔸اشکال اول: «تمامی معارف در کتاب سنت یافت می‌شود و دیگر نیازی به علوم عقلیه نیست»؛ و پاسخ آن 🔹علوم عقلیه، راه رسیدن به معارف است 🔸اشکال دوم: «یادگیری علوم عقلیه بدعت است»؛ و پاسخ آن 🔹دعوت کتاب و سنت به عقل و تعقل، علم و تعلم 🔹آیا پیدایش هر چیز تازه‌ای «بدعت» است؟ 🔹مراد از تصوف و فلسفه‌ای که در برخی از روایات، مذمت شده است 🔹فلاسفهٔ اسلام، پاسداران شرع و شریعت هستند 🔹طلاب علوم دینی بایستی در «حکمت متعالیه» مجتهد باشند 🔸اشکال سوم: «اختلاف نظر فلاسفه، دلیل بطلان فلسفه است»؛ و پاسخ آن 🔹اختلاف آراء، در تمامی علوم شایع است 🔹لزوم پی‌جوئی حق، در میان آراء مختلف 📚 سرّالفتوح، ص 40 إلی 58 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔰دربارهٔ علم فلسفه 🔹انکار فلسفه، انکار ضروریات قوهٔ عاقلهٔ انسان است 🔹آیات کریمهٔ قرآن دعوت به تعقل
📝 گفتاری از مرحوم علامه طهرانی در لزوم فراگیری علوم عقلیه و فلسفه 🔹علوم عقلیه راه رسیدن به علوم اهل‌بیت 🔹دعوت آیات قرآن به تعقّل و ترتیب قیاسات 🔹بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق‌ترین مسائل عقلی است 🔸تناقض‌گویی صریح مخالفان علوم عقلیّه و امّا دربارهٔ انتقاد از علم فلسفه باید بگوییم: این نیز خطایی است بس بزرگ، و غلطی بسیار سِتُرگ! زیرا یکی از جهاز‏های وجودی ما قوّۀ عاقله است که تمام احکام و مسائل خود را در جمیع امور بر آن اساس پایه‌گذاری می‏کنیم، و به وسیلۀ آن در ترتیب قیاس‌های منطقیّه برای حلّ مجهولات لاتُعَدّ و لاتُحصی استمداد می‌جوییم؛ و در این صورت چگونه ممکن است علم منطق را که راه ترتیب قیاسات است، ناصحیح شمرد؟! و چگونه ممکن است که فلسفه را که بر اساس برهان روی قواعد و مسائل منطقیّه قرار می‏گیرد، باطل دانست؟! مسائل فلسفیّه همچون مسائل ریاضی است که بر مقدّمات و ترتیب قیاساتی است که به بدیهیّات منتهی می‏شود؛ و در این صورت انکار آن در حکم انکار ضروریّات و بدیهیّات است. مسائل فلسفیّه، مسأله را از مقدّمات خطابیّه و شعریّه و مغالطه و مجادله جدا می‏کند، و آن را بر اساس برهان که مبنی بر وجدانیّات و اوّلیّات و ضروریّات و بدیهیّات و غیرهاست، قرار می‏دهد. آیات کریمۀ قرآنیّه ما را به تعقّل دعوت می‏کند؛ آیا تعقّل غیر از ترتیب قیاسات است؟! علم حکمت ما را به حقایق اشیاء و سرّ آفرینش، و عرفان به حضرت باری تعالی شأنه العزیز، و أسماء حسنی و صفات علیای او، و مسألۀ معاد و نظام تکوین و ولایت، و ربط بین ازل و ابد، و هزاران مسألۀ بدیع و زندۀ جهان هستی و کاخ آفرینش آشنا می‏سازد که: «وَ مَن يُؤۡتَ ٱلۡحِكۡمَةَ فَقَدۡ أُوتِيَ خَيۡراً كَثِيراً»(1)؛ «و به آن کسی که حکمت داده شود، خیر بسیاری به او داده شده است.» و دربارۀ حضرت لقمان می‏فرماید: «وَ لَقَدۡ ءَاتَيۡنَا لُقۡمَانَ ٱلۡحِكۡمَةَ» (2)؛ «و به تحقیق که ما به لقمان، حکمت آموختیم.» و در بسیاری از آیات قرآن وارد شده است که رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم، امّت خود را تعلیم حکمت می‌دهد؛ از جمله در دو آیۀ ۱۶۴ از سورۀ آل‌عمران (٣) و آیۀ ٢ از سورۀ الجمعة (۶۲) وارد است که: «يَتۡلُواْ عَلَيۡهِمۡ ءَايَاتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمۡ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلۡكِتَابَ وَ ٱلۡحِكۡمَةَ»؛ «آیات خدا را بر مردم تلاوت می‌کند، و ایشان را تزکیه می‌نماید، و آنها را تعلیم کتاب و آموزش حکمت می‌دهد.» و نیز بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق‏ترین مسائل عقلی است؛ و چگونه با عدم آشنایی به مسائل عقلیّه می‏توان در این بحر بی‌کران وارد شد، و حاقّ معانی وارده در آنها را در ابواب مختلفۀ توحید، و فطرت، و قضاء و قدر، و أمر بین الأمرین، و مبدأ و معاد، و حقیقت ولایت، و کیفیّت ربط مخلوق به خالق و غیرها را به‌دست آورد؟ راویان احادیث ائمّۀ طاهرین سلام الله علیهم أجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه‏ای خاصّ و درجه‏ای مخصوص بوده‌اند. و روایاتی که از هشام بن حکم و مؤمن‌الطّاق و نظائرهما نقل شده است، بسیار دقیق است؛ و به خوبی می‏رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه و جدل و خطابه و برهان واقف بوده‏اند، و حضرات معصومین با آنها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقایق را بیان می‏فرموده‏اند. فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنایی با علوم عقلیّه محال است. در مباحث حضرت امام رضا علیه‌السّلام با صاحبان مذاهب و ادیان، مطالب دقیق عقلی است که بدون علوم عقلیّه، فقط به مجرّد فهمیدن معانی سطحیّه و ظاهریّه‏ای از آن اکتفا می‏شود و جان و روح مطلب ملموس نمی‏گردد. روایات وارده از ائمّه معصومین، غیر از روایات وارده از عامّه و یا اخبار و روایات وارده در سایر ادیان است که همگی بسیط و قابل فهم عامّه می‏باشد. و بر این اصل، تقویت فکر و تصحیح قیاس، و به طور کلّی آشنایی با منطق و فلسفه لازم است؛ و قبل از رجوع به این علوم نمی‏توان از خزائن علمیّۀ حضرات معصومین که راهنمای وحید مسائل توحیدیّه هستند، طرفی بست. و چقدر نارسا و نازیباست که بگوییم: "ادلّه نقلیّه ما را کافی است، و روایات وارده ما را مستغنی می‏نماید، و چه نیازی به علوم عقلیّه داریم؟!" آخر مگر حجیّت روایات به واسطهٔ برهان عقلی نیست؟! و رجوع به روایات و اسقاط ادلّۀ عقلیّه، جز تناقض و خلف خواهد بود؟! و به عبارت دیگر: روایات وارده از معصومین قبل از رجوع به عقل و ترتیب قیاس حجیّتی ندارد، و بعد از رجوع به عقل، دیگر فرقی و اختلافی بین این قیاس عقلی و سایر ادلّۀ عقلیّه نیست؛ و در این صورت ملتزم شدن به مفاد روایات و احادیث وارده، و انکار ادلّۀ عقلیّه، موجب تناقض و ابطال مقدّمه‏ای است که با نتیجۀ حاصله از خود آن مقدّمه به‌دست آمده است؛ و هَذا مِن أفظَعِ الشَّنائِعِ! ▪️ادامـــه دارد... 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📝 گفتاری از مرحوم علامه طهرانی در لزوم فراگیری علوم عقلیه و فلسفه 🔹علوم عقلیه راه رسیدن به علوم اهل
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» ⬇️ و عجیب اینجاست که: از طرفی این مخالفان علوم عقلیّه ادّعا دارند که: «در اصول دین تقلید کافی نیست و راه تعبّد و تمسّک به اخبار بسته است، بلکه باید هر کس از روی یقین و علم، اعتقاد بدان مبانی داشته باشد، و علاّمه حلّی ـ رحمة الله علیه ـ در این مسأله نقل اجماع فرموده است»، و از طرفی می‏گویند: «ورود در علوم عقلیّه و حکمت متعالیه لازم نیست، زیرا آنچه در بحار بی‌کران معارف معصومان آمده است، ما را بی‏نیاز می‏دارد»؛ این گفتار عین تناقض صریح است. تمسّک به برهان عقلیّ در مسائل اصولیّه، و سپس عزل کردن عقل را در اخبار آحادی که در معارف عقلیّه وارد شده است، و عمل نکردن به آن، عیناً از قبیل باطل کردن مقدّمه است به سبب نتیجه‏ای که از همان مقدّمه استنتاج می‏شود؛ و این عین خلف و تناقض است. اجتهاد در مذهب شیعه، موجب حفظ دین از کهنگی و اندراس، و عدم تعبّد به آرایی می‏شود که در یک زمان در نزد بعضی، از اصول مسلّمه شمرده می‏شود و در زمان دیگر بطلانش از بدیهیّات محسوب می‏گردد. تعبّد به غیر گفتار خدا و رسول خدا و ائمّه اطهار علیهم‌السّلام در احکام فرعیّه، موجب سدّ باب اجتهاد و وقوع در مهالک و لغزشگاه‌هایی است که عامّه بدان دچار شده‏اند؛ و امّا در احکام اصولیّه تعبّد و تقلید به طور کلّی معنا ندارد و عقل و نقل، حاکم به لزوم رجوع به ادلّۀ عقلیّه هستند. بنا بر آنچه گفته شد رجوع فلاسفه به ادلّۀ عقلیّه، زیاده‌رَوی و غلط نیست، زیرا آنها اوّلاً: اثبات کرده‏اند که حجیّت ظواهر دینیّه متوقّف است بر برهانی که عقل اقامه می‌کند؛ و عقل نیز در اعتماد و اتّکایش به مقدّمات برهانیّه، فرقی بین مقدّمه‌ای و مقدّمۀ دیگری نمی‌گذارد. بنابراین اگر برهان بر امری اقامه شد، عقل حتماً و اضطراراً باید آن را قبول کند. و ثانیاً: ظواهر دینیّه متوقّف است بر ظهوری که در لفظ بوده باشد، و این ظهور دلیل ظنّی است، و ظنّ نمی‌تواند با یقین و علمی که از اقامۀ برهان بر چیزی به‌دست می‏آید، مقاومت کند؛ پس اگر این ظواهر بخواهند حکم عقل را ابطال کنند، اوّلاً مفاد حکم خود را که حجّیتشان مستند به حکم عقل است، ابطال کرده‏اند. ▪️ادامهٔ مطلب 👈 «فـایـل PDF» 📚 سرّالفتوح، ص40 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- سورهٔ البقرة (٢)، قسمتی از آیهٔ ۲۶۹. 2- سورهٔ لقمان (٣١)، صدر آیهٔ ١٢. 🆔 @allame_tehrani