هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
246-99.11.28.mp3
6.93M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴6
۹۹/۱۱/۲8
@majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب
در جلسه امروز که اولین جلسه از بحث مقدمه واجب بود، یک مقدمه از مقدماتی که امام بیان می کنند، طرح شد.
مرحوم آخوند خراسانی در ابتدای مبحث مقدمه واجب در کفایه می فرماید: «الظاهر أن المهم المبحوث عنه في هذه المسألة البحث عن الملازمة بين وجوب الشيء و وجوب مقدمته»
حضرت امام بیان می دارند که بحث در ملازمه بین وجوب شئ و وجوب مقدمات واقعیه آن نیست. بلکه از آنجا کهآمر را فاعل بالقصد می دانیم و فاعل بالقصد بر اساس علم خود، فعل انجام می دهد و علم او حصولی است و امکان خطا دارد، لذا اینگونه نیست که حکم به وجوب آنچه که واقعا مقدمه است کند، بلکه به آن چیزی که آن را مقدمه می پندارد، حکم می کند.
امام می فرماید: «الأمر الأوّل في مدار البحث في المقام. ما يمكن أن يكون محطّ البحث فيها هو تحقّق الملازمة بين الإرادة المتعلّقة بذي المقدمة مع إرادة #ما_يرى المولى مقدمة، لا الملازمة بين إرادة ذي المقدمة مع إرادة المقدمة»
استاد در بیان مراحل فاعل بالقصد (تصور، تصدیق، شوق, عدم المانع، اراده، صدور فعل) بیان کردند که در مورد این مراحل دو قول وجود دارد: قول اول این است که هر کدام از این مراحل علت مرحله بعدی است. اما این قول صحیح نیست. قول حق این است که هر کدام از این مراحل، متمم فاعلیت فاعل است و علت واقعی خود نفس است.
بر اساس تحقیق در انواع فاعلیت بدست می آید که مشکل اصلی مرحوم آخوند در مسئله جبر و اختیار در کفایه، این است که ایشان فاعلیت، فاعل مختار را در فاعلیت بالقصد منحصر کرده اند و نتوانسته اند نحوه دیگری را تصور کنند. حال آنکه فاعلیت نفس در تحقق مراحل فعل اختیاری، بالرضاست.
استاد پس از بیان این نکته بیان داشتند که باید این مباحث و مشابه آن از علم اصول حذف شود.
چرا که از طرفی مربوط به علم دیگری است و باید با قواعد آن علم مورد بررسی قرار گیرند و در علم اصول اصل موضوع گرفته شود.
ثانیا پرداختن به این مسائل ما را از غرض اصلی علم اصول که پرداختن به قواعد مربوط به صدور و دلالت ادله است، باز می دارد و مسائل زیادی در فقه هستند که متاسفانه در علم اصول مورد بحث قرار نمی گیرد.
در ضمن بحث به ملاک میزان خواندن ادبیات عرب حوزه نیز پراختند.
نکته مهم دیگری را که استاد در ابتدای بحث بیان می کنند این است که امهات مباحثی را که در این بحث می خوانیم و همچنین مباحث گذشته را در تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر بیان کرده اند. لذا اگر کسی آن جلسات را به خوبی بخواند، سطح خوبی از علم را دارا خواهد شد.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
023-99.11.28.mp3
5.55M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه23
۹۹/۱۱/۲۷
@majazi_almorsalaat
#لاضرر #تنبیهات #تنبیه_دوم
حضرت امام (ره) در تنبیه دوم بیان می کنند که بنا بر مختار ما در تفسیر لاضرر، این دلیل فقط می تواند حاکم بر قاعده سلطنت باشد، اما فقها از حکومت این دلیل بر عمده مسائل فقهی مثل وضوی ضرری و امثال آن استفاده کرده اند. حال چه باید کرد؟ آیا استفاده فقها قرینه می شود که ما دست از استظهار از دلیل برداریم؟ یا اینکه در احکام ضرری دیگر از این دلیل استفاده نکنیم؟
ایشان در بیان موضوع این تنبیه می فرماید: «بناء على ما ذهبنا إليه في حديث نفي الضرر لا يكون دليله حاكماً على أدلّة الأحكام الأوّلية سوى قاعدة السلطنة ...
و أما نفي اللزوم في المعاملة الغَبْنية، و نفي وجوب الوضوء الضرري، و أمثالهما، فأجنبيّ عن مفاد الحديث»
ایشان در پاسخ به این مسئله در دو مرحله پاسخ می دهند.
مرحله اول این است که اگر حکومت این ادله را بر ادله معاملات و عبادات نپذیریم، مشکلی ایجاد نمی شود. چون در آن موارد دلیلی که به کار رفته است، انحصاری به قاعده لاضرر ندارد بلکه در هر مورد دلیل خاص وجود دارد.
ایشان می فرماید: «و لا يلزم منه فقدان الدليل في كثير من الفروع المسلّمة الفقهية، كخيار الغَبْن؛ لأنّه لم تجد- ظاهراً- مورداً يكون الدليل منحصراً به؛ بحيث يلزم من عدم التمسُّك به فقدان الدليل فيه»
ایشان به عنوان نمونه این مسئله را در مورد خیار غبن تطبیق می دهند. و مثالهای متعددی از فقها را بیان می کنند.
نکته ای که در استفاده شیخ انصاری از لاضرر در خیار غبن وجود دارد این است که ولو اینکه عبارت ایشان تصریح دارد در اینکه دلیلِ خیار غبن را منحصر به لاضرر می دانند، اما ایشان با این وجود، عنوان «غبن» را حفظ می کنند و این موید است بر اینکه ایشان دلیلشان منحصر به لاضرر نیست. چون اگر چنین بود، دیگر عنوان «غبن» موضوعیت نداشت، بلکه باید به عنوان یکی از مصادیق ضرری بودن، استفاده گردد.
مرحله دوم جواب ایشان را در جلسه بعد به تفصیل بحث میکنیم.
@almorsalaat
zavaede-elme-osul-v-naghshe-adabiat-dar-estenbaat.mp3
4.03M
♨️#اجتهاد| گفتاری در باب برخی مسائل غیرضروری علم اصول و نقش ادبیات و فلسفه در استنباط
🎙استاد علی فرحانی
📌بخشی از جلسه تدریس مناهج 99/11/28
#مهارت_های_تحصیل_علم
#اصول #ادبیات #پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
247-99.11.29.mp3
7.49M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴7
۹۹/۱۱/۲9
@majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب
در این جلسه عبارات زیر شرح داده شد:
ما يمكن أن يكون محطّ البحث فيها هو تحقّق الملازمة بين الإرادة المتعلّقة بذي المقدمة مع إرادة ما يرى المولى مقدمة، لا الملازمة بين إرادة ذي المقدمة مع إرادة المقدمة، و يتّضح ذلك بعد تصوّر إرادة الفاعل و نحو تعلّقها بذي المقدمة و مقدمته، فنقول:
لا إشكال في أنّ الإرادة من الفاعل إنّما تتعلّق بشيء بعد تصوّره و الإذعان بفائدته و سائر مقدماتها، و لا يمكن تعلّقها به قبل تمام المقدمات و لا يلزم أن يكون الشيء بحسب الواقع موافقا لغرضه و صلاحه، لأنّ ما يتوقّف عليه تحقق الإرادة هو تشخيص الفاعل صلاحه و موافقته لغرضه و تصديقه بذلك و لو كان مخالفا للواقع، فربّما تتعلّق إرادته بما هو مخالف لصلاحه و مضرّ و مهلك له لسوء تشخيصه و خطائه. (ج1ص324)
در مقدمه بحث نکات مهمی در بحث زوائد علم اصول و همچنین اینکه چه مسائلی از بحث مقدمه واجب زائد و چه مسائلی لازم و ضروری هستند، بیان شد.
در ضمن بحث توضیحاتی پیرامون اثرات ناقص خواندن فلسفه بر تورم و انحراف علم اصول بیان شد.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
024-99.11.29.mp3
6.89M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه24
۹۹/۱۱/۲9
@majazi_almorsalaat
#لاضرر #تنبیه_دوم
در این جلسه در ادامه تنبیه دوم بیان شد که هر چند در مسائل مختلف فقهی، بدون دلیل لاضرر و با استفاده از سائر ادله همان حکم را می توان استنباط کرد، اما اگر بتوانیم دلیل لاضرر را که یک #دلیل_لفظی است، احیا کنیم و در آن موارد استفاده کنیم، می توانیم از آن مزایا نیز استفاده کنیم. از جمله آن مزایا این است که می توان اط اطلاق آنها استفاده کنیم.
راهی برای تحقیق در قول مقابل امام (تبیلغی بودن لاضرر) و تلاش برای احیای دلیل لاضرر در مسائل غیر سلطانی این است که: ما بتوانیم در متون و روایات جستجو کنیم و از طریقی بتوانیم به نحوی دلیلی برای تبلیغی بودن لاضرر استفاده کنیم.
یکی از راه ها این است که در روایات اهل سنت تفحص کنیم و روایتی را که ال بر تبلیغی بودن است پیدا کنیم و سند آن را بتوانیم با شهرت جبران کنیم.
دیگر اینکه در متون فقه ماثور که ارزش آنها در حد روایت مرسل است، فتوایی را بیابیم و با شهرت و یا تراکم ظنون شیخ (کافی بودن یافتن این فتوا در کتاب شیخ طوسی و یا شیخ صدوق) آن را معتبر کنیم.
یا اینکه در سایر روایات بتوانیم مضمون این روایت را بیابیم و آنگاه حضرت به آن استناد کرده باشند و از قرینه سوال و جواب و یا سایر قرائن روایت بتوان فهمید که حضرت از لاضرر به عنوان حکم تبلیغی استفاده کرده اند.
با همین نگاه بود که امام سعی کردند در ابتدا فحص کاملی از مظان این روایت انجام دهند.
در ضمن بحث نکات مهمی در ملاک باب الفاظ و حاشیه ای بر نگاه امام در تقسیم واجب و اشکال امام به آخوند در تقسیم واجب بیان شد. استاد این اشکال را در تدریس کفایه سال 92 به تفصیل بیان کرده اند.
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991129_40559_128k.mp3
11.97M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی، در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز. ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 عقبماندگیها و مشکلات امروز بخاطر انقلابی عملنکردن ماست/ شکاف طبقاتی باید از بین برود
🔺 رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز: ما باید دستاوردهای انقلاب را بشناسیم و بدانیم. البته ما هرگز پنهان نکردیم و باز هم پنهان نمیکنیم که در بخشهایی هم عقبماندگی داریم عقبماندگیهایی که به هیچوجه قابل قبول نیست مقصر خود ما هستیم خود ما مسئولین مقصریم.
این عقبماندگیها باید جبران شود. این بهخاطر انقلابیعملنکردن ماست. ما هر جا انقلابی عمل کردیم عقبماندگی نداشتیم.
هر جا از انقلاب کوتاه آمدیم یک حرکت غیرانقلابی و حرکت ناشی از کسالت و بیتوجهی انجام دادیم عقبماندگی به وجود آمد که در درجه اول در مسئله معیشت طبقات فقیر است. ما در این زمینه عقبماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی است. البته این را هم بگویم. در همین زمینه ای که ما عقب ماندگی داریم در مقایسه با قبل انقلاب به مراتب جلو هستیم.
اینی که کسی خیال کند که وضع قبل از انقلاب مثل وضع امروز بود اصلا اینجور نیست آن روزها خب بنده در میدان کار بودم با طبقات مختلف. وضع بسیار متفاوت بود با امروز و بسیار بد بود. امروز از ان جهت هم ما پیشرفت کرده ایم منتها باب شأن انقلاب نیست این چیزی که امروز هستیم.
ما بایستی خیلی بیش از این حرکت میکردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت، عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود. این وظیفه ماست. این کار ماست. بایستی انجام بدهیم.
#بسته_خبری
💻 @khamenei_ir
tasire-naghes-khandane-falsafe-dar-enherafe-elme-osul.mp3
1.47M
✅#اصول| تاثیر ناقص خواندن علم فلسفه در تورم و انحراف علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
📌تدریس #مناهج، جلسه 247، 99.11.29
#پای_درس_استاد #فلسفه
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
📌#چرا_قرآن_حفظ_کنیم؟
💠وقتی قرآن را حفظ كردید، میتوانید معانی قرآن را درست بفهمید؛ انسان وقتی معنای قرآن را فهمید، میتواند در آن تدبر كند؛ وقتی تدبر كرد، میتواند به معارف عالی دست پیدا كند و رشد پیدا كند.
#رهبرانقلاب ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
🌀مدرسه مجازی قرآنی الاعراف👇
https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
در تفصیل این مطلب حتما صوت زیر را بشنوید
👇👇👇
https://eitaa.com/almorsalaat/2539
https://eitaa.com/almorsalaat/2539
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#تدریس| سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)»
🔰استاد علی فرحانی
📆 پنجشنبه ها ساعت ۸ الی ۱۰
📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح
✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است.
🔘لینک شرکت مجازی
https://b2n.ir/955386
@almorsalaat
هدایت شده از
،
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَمابَدَّلوا تَبدیلاً
احمد عزیزم؛ تقریظ و تحسین رهبر عزیزمان مرا تشویق به خواندن کتابت کرد و پس از قرائت آن به مقامت غبطه خوردم و افسوس، که در کارنامهام یک شب از آن شبها و یک روز از آن روزهای گرفتار در قفس را ندارم. شماها عارفان حقیقی و عابدان به عبودیت رسیدهای هستید که به عرش رسیدید، ایکاش در همان بالا بمانید. چه افتخار آمیز است ربانیون بر منبر نشسته، تربیت یافتگان منابر خود را به تماشا بنشینند. چه زیباست جوانان جویای کمال، کودکانِ کمالیافته در قفس دشمن را ببینند.ایکاش سفیرانِ در قصرهای مجلل نشسته کشورمان، این سفیران در قفس گرفتار شده را ببینند و چگونه سفیر بودن را بیاموزند.احمد عزیز؛ وقتی کتابت را خواندم ناخودآگاه صحنه اسارتی در مقابل دیدگانم مجسم شد و بهیاد آن اسیر، بر کتاب این اسیر، اشک ریختم، یاد قهرمان اسارت که اسارت را به اسیری گرفت.
بانوی معظمه خستهای که با مجروحیت دل و جسم، در حالی که سر برادران، برادرزادهها و فرزندان خود را بالای نی جلوی چشم داشت و دهها زن و کودکِ اسیرِ هرروز کتکخورده را در طول هزاران کیلومتر پیاده و یا بر شتر برهنه نشسته، سرپرستی میکرد، در عمق قرارگاه دشمن بر هیبت او شلاق زد و با بیانی که خاطره پدرش علی(ع) را در یادها زنده کرد همانند شمشیر برنده برادرش عباس بر قلب دشمن فرود آورد و با جمله "مارأیت الّا جمیلاً" عرش را گریاند و بشریت را تا ابد متحیر عظمت خود ساخت.
به کرمانی بودنم افتخار میکنم، از داشتن گوهرهایی همچون «شهسواری» که فریاد "مرگ بر صدام، ضد اسلام" را در چنگال دشمن سر داد و نشان داد بهخوبی درس خود را از مکتب امام سجاد(ع) آموخته است و «امیر شاهپسندی» که بر گوشتهایِ بر اثر شلاق فروریخته او اطو کشیدند و «احمد یوسفزاده»، «زادخوش»، «مستقیمی»، «حسنی» و ... که از اسارت عظمت آفریدند.
در پایان درود میفرستم برمردی که بهاحترام شما و همه مجاهدین و شهدا، قریب سی سال چفیه یادگار آن روزها را به گردن آویخته تا عشق به این راه و مرام و فرهنگ را به همه یادآوری کند و بر هر نوشته شما بوسه میزند و در بالاترین جایگاه فقاهت، حکمت و اندیشه، زیباترین کلمات را نثارتان میکند. چقدر مدیون این مردیم و بدون او تاریکیم. خداوندا؛ وجودش را برای ایران و اسلام حفظ بفرما.
قاسم سلیمانی / هفدهم اردیبهشت 94
🌐 http://ketabjan.com
#کتاب_جان : رسانه ای برای معرفی کتاب های جبهه فرهنگی انقلاب 👇
https://eitaa.com/joinchat/809893908C41692f55d2
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🌘 اعمال و آداب شب لیلة الرغائب + ثواب اعمال
شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب میگویند و از برای آن عملی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله با فضیلت بسیار وارد شده است. 👇
hawzahnews.com/news/944939
recording-20210218-084957.mp3
12.28M
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی
👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۳۰
🎙استاد علی فرحانی
🌀موسسه مفتاح
#پای_درس_استاد #اصول
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#تعادل_و_تراجیح
موضوع این جلسه مسئله تعارض عامین من وجه بود. نکته اصلی بحث در این است که امام می فرماید باید انضباط بحث را رعایت کنیم و چون می خواهیم بر اساس اخبار علاجیه، حکم این مسئله را بدست آوریم ابتدا باید ببینیم که ادله باب، شامل عامین من وجه می شود یا نمی شود. در عبارات زیر فرض اینکه اخبار علاجیه عامین من وجه را شامل نمیشود و لوازم آن، بررسی شده است.👇
🔸فصل في أنّ العامّين من وجه هل يندرجان في أخبار العلاج؟
🔸قد اتّضحت ممّا قدّمنا، الموارد التي تكون غير داخلة في الحديثين المختلفين، و خارجة عن موضوع البحث في باب التعادل و الترجيح؛ لأجل الجمع المقبول بينهما، و لا بدّ لتنقيح البحث من ذكر بعض الموارد، التي تكون مورد البحث في اندراجها في موضوع أدلّة العلاج.
🔸فمنها: ما إذا كان بين الدليلين عموم من وجه، فهل يندرجان فيها أم لا؟
🔸و على الأوّل: فهل تجري فيهما جميع المرجّحات صدوريّة كانت أو غيرها أم لا تجري فيهما المرجّحات الصدوريّة؟
🔸محصّل الكلام أن يقال: إنّ جميع أدلّة العلاج تدور مدار عنواني «الحديثين المتعارضين» و «الخبرين المختلفين» (1) فلأحد أن يقول: إنّ الظاهر منهما هو التخالف بقول مطلق، و هو يختصّ بالمتباينين. و أمّا العامّان من وجه فتنصرف الأدلّة عنهما؛ فإنّ الظاهر من قوله: «يأتي عنكم الخبران و الحديثان المتعارضان، فبأيّهما آخذ؟» دوران الأمر بين أخذ أحدهما و ترك الآخر، و بالعكس رأساً، لا أخذ بعض مفاد أحدهما؛ و ترك بعض مفاد الآخر.
و كذا الأجوبة الواردة فيها، كقوله: «خذ بما اشتهر بين أصحابك، و دع الشاذّ النادر» و قوله: «اعرضوهما على كتاب اللَّه، فما وافق كتاب اللَّه فخذوه» «3» إلى غير ذلك «4» ظاهرة في الحديثين المختلفين في جميع مفادهما.
🔸و بالجملة: الناظر في روايات الباب، يرى أنّ محطّ السؤال و الجواب فيها؛ هو الخبران المختلفان بجميع المضمون، فالعامّان من وجه خارجان عنها، فلا بدّ في مورد تعارضهما من الرجوع إلى القاعدة.
🔸و العجب من بعض أعاظم العصر(2)، حيث ادّعى أنّ قول الأئمّة عليهم السلام: «ما خالف قول ربّنا زخرف» أو «باطل» ظاهر في المخالفة بالتباين الكلّي، قائلًا: إنّ المخالفة بقول مطلق هي المخالفة بالتباين، و أخرج العامّين من وجه عن موضوع المخالفة للكتاب، و مع ذلك أدرجهما في موضوع أخبار العلاج مع أنّ موضوعها «الخبران المختلفان».
🔸و أولى بعدم الاندراج في موضوعها التعارض بالعَرَض (3)، كما إذا ورد دليل بوجوب صلاة الجمعة، و آخر بوجوب صلاة الظهر، و علم عدم وجوب إحداهما، و وجوب الاخرى فإنّ هذا العلم يوجب التعارض بينهما بالعرض، لكن لا يصدق «الخبران المختلفان» و «المتعارضان» عليهما عرفاً.
(1) این مطلب بر اساس مبنای امام است که در ابتدای کتاب تبیین کردند.
(2) مراد محقق نائینی (ره) است.
(3) منظور از «التعارض بالعرض» در جایی است که دو دلیل خودشان با هم تنافی ندارند اما با توجه به دلیل سوم، بین آنها تنافی ایجاد می شود. مثل دلیل وجوب صلاه جمعه و صلاه ظهر که با هم تنافی ندارند اما به ضمیمه اینکه فقط یک نماز واجب است، تنافی بین آنها ایجاد می شود.
@almorsalaat
🌀ماه رجب کرونایی
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۱۱/۲۹
♨️حلول ماه رجب را به همهی شما عزیزان و به عموم مردم ایران تبریک عرض میکنم و امیدوارم که همه از برکات معنوی این ماه بهره ببرند. خب بله در این ماه، اجتماعات وجود ندارد و آنچه هر سال برای مردم در اجتماعاتِ عبادی و حال و ذکر و توجّه میسّر بود، امسال نیست لکن در خانهها از دعاهای رجب غفلت نشود؛ دعاهای بسیار خوبی است، و این تعطیلی موقّتِ اجتماعات نبایستی موجب بشود که ما از برکات این ماه و از عبادت و دعا و توسّل به درگاه الهی غافل بشویم.
#رجب #کلام_ولی
@almorsalaat
zavaede-moghaddameh-vajeb-v-zavaede-elme-osul.mp3
2.24M
🌀#اصول| کدام مسائل از مباحث موجود در باب مقدمه واجب، زائد و کدام مسائل لازم هستند؟ + بحثی در زوائد علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
📌تدریس #مناهج، جلسه 247، 99.11.29
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
✅#نکته_تفسیری
📌فاذکرونی اذکرکم
🔸آیتالله مصباحیزدی در پاسخ به درخواست توصیه یکی از طلاب مشهد نوشتهاند:
🌀بارها از مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله علیه درخواست موعظه میشد و ایشان این آیه شریفه را تلاوت میکردند: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ»؛
🔅گرت هواست که معشوق نگسلد پیوند
🔅نگاه دار سر رشته تا نگه دارد
♨️مدرسهی مجازی قرانی الاعراف👇
https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
🔰لزوم استحکام زیربنای فکری انقلاب
در برابر این دشمنی و این جبهه، این ملّت عزیز و پایدارِ ما نیاز دارند به اینکه هویّت خود را مستحکم کنند؛ شخصیّت و هویّت و عناصر هویّتیِ خودشان را مستحکم کنند و قدرت درونی خودشان را ازدیاد ببخشند؛ این نیاز قطعی است. آنچه به یک ملّت و یک نهضت هویّت میدهد و قدرت میدهد چیست؟ اوّلاً دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است. علّت اینکه خیلی از کشورهایی که انقلاب کردند و حرکاتی را ضدّ سلطه و ضدّ استکبار و ضدّ ظلم و استبداد به وجود آوردند، بعد از مدّت کوتاهی -بعضیها بعد از پنج سال، بعضیها بعد از ده سال- بکلّی از آن راه برگشتند و رفتند در همان راه اَسلاف خودشان و مثل آنها شدند، این بود که یک زیربنای فکری محکمی در اختیارشان نبود. اینکه میبینید گاهی در بعضی از کلمات بیگانهها -که بعضی داخلیها هم متأسّفانه از آنها تقلید میکنند- ایدئولوژیزدایی مطرح میشود معنایش این است. دشمن اصلی برای سلطهگران، همین زیربنای فکریِ اصلی است که زیربنای اسلامی است؛ این زیربنا از اسلام گرفته شده؛ در بیانات امام به طور مبسوط این زیربنا توضیح داده شده. اگرمجلّدات متعدّد فرمایشات امام را ملاحظه کنید، این زیربنای فکری اسلامی و زیربنای عقیدتی کاملاً در آنجاها متجلّی است و بیانات گستردهی امام راحل، یک ذخیرهی غنی در این زمینه است؛ بعد هم درسهای ارزشمندی از متفکّران انقلابی ما در اختیار ما است، از شهید مطهّری و شهید بهشتی و دیگران تا زمان حاضر که اینها از قرآن و متون اسلامی این زیربنا را گرفتهاند و تأمین میکنند. البتّه بنده اعتقاد راسخ دارم که نیروهای فکریِ نظام اسلامی بایستی این راه را طی کنند و باز هم ادامه بدهند؛ روزبهروز و نوبهنو بایستی این فکر را جلوه ببخشند و رونق بدهند؛ مسائل جدیدی که پیش میآید، پاسخهای جدیدی لازم دارد، این پاسخها را در اختیار جویندگان و پویندگان و جوانان بگذارند.
۹۹/۱۱/۲۹ دیدار مردم تبریز
#کلام_ولی
@almorsalaat
🔉#معرفی_تدریس| شرح لمعه ج۱ (از ابتدای کتاب الصلاه)
🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی از روز شنبه ۹۹/۱۲/۲ برگزار و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ #لمعه_ابراهیمی بارگذاری می شود.
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌کانال حجتالاسلام ابراهیمی
#فقه #دروس_حوزوی
@almorsalaat