eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| در عرصه فقه معاصر، هر چه قدر دانش میانی (علم اصول) یک فقیه، قوی تر باشد، پاسخگویی فقه هم بیشتر خواهد بود. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/eLyiX?eitaafly 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه(س) 🎙آیت الله مصباح یزدی (ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 25.2.1402..mp3
42.58M
🎙| مراتب کمال انسان از نگاه انسان شناسی اسلامی/ مقام عبودیت و اخلاص/ عقلا و نقلا شریعت با منابع فعلی آن برای وصول انسان به مقام اخلاص کفایت میکند/ اشاره ای به حدیث ثقلین از این منظر/ تاثیر بسزای اجتماع و نقش تعالیم اجتماعی اسلام در کمال انسانی/ اصیل بودن کمالات اجتماعی و استجراری نبودن آنها/ استخراج نظر شارع در عرصه فقه معاصر وابسته به قوت دانش میانی و علم اصول است 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 30/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
21.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| اشاره ای به حالات بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و آیت الله مصباح در حرم حضرت معصومه(س)/ زیارت جامعه کبیره در حرم حضرت معصومه(س) 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده جلسات فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/hJz5Z 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
📌من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست 🔰علامه طهرانی 💠امّا روش عرفانى و اخلاقى استاد: 💢آنچه مى‌دانم از آن يار بگويم يا نه 💢و آنچه بنهفته ز اغيار بگويم يا نه 💢دارم اسرار بسى در دل و در جان مخفى 💢اندكى ز آنهمه بسيار بگويم يا نه 💢سخنى را كه در آن بار بگفتم با تو 💢هست اجازت كه در اين بار بگويم يا نه 💢معنى حُسن گل و صورت عشق بلبل 💢همه در گوش دل خار بگويم يا نه 💢وصف آنكس كه در اين كوچه و اين بازار است 💢در سر كوچه و بازار بگويم يا نه 💠من چه گويم دربارۀ كسيكه عمرم و حياتم و نفسم با اوست . 💠من اگر خدا شناس باشم يا پيغمبر شناس،و يا امام شناس،همۀ اينها به بركت رحمت و لطف اوست. 💠يعنى از وقتيكه خداوند او را بما عنايت كرد،همه چيز را مرحمت كرد. او همه چيز بود؛بلند بود و كوتاه بود،در عين بلندى كوتاه؛و در عين اوج و صعود،در حضيض و نزول . 💠با ما طلبه‌هاى عَجول و گستاخ،نرم و ملايم؛مانند پدر بلند قامتى كه خم مى‌شود و دست كودك را مى‌گيرد و پا بپاى او راه مى‌رود،استاد با ما چنين مى‌كرد؛او با ما مماشات مى‌نمود. و با هر كدام از ما طبق ذوق و سليقه و اختلاف شدّت و حِدّت و تندى و كندى او راه مى‌رفت؛و تربيت مى‌نمود. 💠و با آنكه اسرار الهيّه در دل تابناك او موج مى‌زد سيمائى بشّاش و گشاده و وارفته،و زبانى خموش،و صدائى آرام داشت . و پيوسته بحال تفكّر بود،و گاهگاهى لبخند لطيف بر لب‌ها داشت . 💢بحسن خلق و وفا كس به يار ما نرسد 💢تو را در اين سخن انكار كار ما نرسد 💢اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند 💢كسى به حسن و ملاحت به يار ما نرسد 💢بحقّ‌ صحبت ديرين كه هيچ محرم راز 💢به يار يكجهت حقگزار ما نرسد 💢هزار نقش برآيد ز كِلك صُنع و يكى 💢بدلپذيرى نقش نگار ما نرسد 💢هزار نقد به بازار كائنات آرند 💢يكى به سكّۀ صاحب عيار ما نرسد 💢دريغ قافلۀ عمر كانچنان رفتند كه گردشان به هواى ديار ما نرسد 💠آرى،اى استاد عزيز! بعد از تو بايد همان جمله‌اى را گفت كه حضرت سجّاد عليه السّلام بر سر قبر پدر گفت: أَمَّا الدُّنْيَا فَبَعْدَكَ‌ مُظْلِمَةٌ‌؛وَ أَمَّا الاخِرَةُ‌ فَبنُورِ وَجْهِكَ‌ مُشْرِقَةٌ‌. 📚مهرتابان. صص 80_81 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه فرهنگ 31.2.1402.MP3
23.05M
🎙| خلاصه ای از مطالب جلسه گذشته/ اشاره ای به اهمیت و تفاوت موضوع شناسی در ساحت فقه معاصر/ تأکید بر اهمیت پرداختن به دستگاه استنباطی در عرصه فقه معاصر/ منظور از دستگاه استنباطی، اصول انتزاعی و یا توسعه بی ضابطه منابع نیست/ علم اصول، نتیجه احتیاج متشرعه به استنباط از ادله است/ دستگاه استنباطی در طول تاریخ فقاهت شیعه، وسیع تر شده است/ شاهد این مطلب سبک «کتب فقه منصوص» و «کتب فقه تفریعی و استدلالی» در طول تاریخ فقه شیعه است/ لزوم توجه به «متن فقه»/ از این منظر تفاوتی بین انفتاح و انسداد نیست/ نگاهی به مساله سبک تراکم ظنون شیخ اعظم و سید یزدی در مقابل سبک قالبی محقق خوئی از این منظر/ اشاره ای به قاعده قرعه در فقه، از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚سلسله جلسات فقه فرهنگ. مورخ 31/2/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل ⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که: 💢ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست 💢بر عارفان جز خدا هیچ نیست ⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است. ⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای و تبیین حقیقتِ و توضیح عمق قاعده ، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ به پایان رساند. ⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه که اوج آن در «سَنت توماس » جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد. ⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشت. ⭕️ملاصدرا بر خلاف ، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید. ⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده نیز تصویر نمود. ⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است... رحمه الله و حشرنا الله معه 🖊 سید محمد هاشمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| معنویت و حالت قلبی انسان/ علت عدم نقد حدوث دهری توسط ملاصدرا رضوان الله علیه / اینجا است که عظمت ملاصدرا منکشف میشود 🎙استاد علی فرحانی 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/zwIqc 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
💠سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با ارائه اساتید و اندیشمندان علوم انسانی: 🔷️حجج الاسلام و المسلمین: 🔸علی فرحانی 🔸محسن قنبریان 🔸️سید علی موسوی 🔸️مهدی امامی 🔸️امین اسد پور 🔸️علی محمدی 🔸️محمدجواد تاکی 🔹️دبیر نشست: مجتبی نامخواه 💠زمان:پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 💠مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠همایش دوم از سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با حضور: حجة الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی 💢موضوع بیانات استاد در این جلسه: نظریه اسلام وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی 💠شروع جلسه: پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 📌مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فلسفه| طبق براهین فلسفی و قاعده علیت، علم افاضه عالم اعلی است/ معدات ظلمانی موجب افاضات شیطانی و م
📌معنای «ملک» و «شیطان» و معنای «وسوسه» و «الهام» در شریعت/ خواطر و خیالات در باطن و نفس انسان تاثیر میگذارند/ شیطان، مبدأ خواطر شر و ملک، مبدأ خواطر خیر/ نفس انسان هم قابلیت ارتباط و اتحاد با ملک را دارد و هم قابلیت اتحاد با شیطان/ اما اکثر نفوس، تحت تسلط شیطان در آمده اند 🔰صدرالمتالهین شیرازی 🌀...قال بعض علماء الإسلام: 🌀اعلم أن الجوهر النطقي من الإنسان المسمى بالقلب الحقيقي مثاله مثال هدف ينصب إليه السهام من الجوانب، أو مثل مرآة منصوبة يجتاز عليها أصناف الصور المختلفة، فيرى فيه صورة بعد صورة لا يخلو عنها دائما. 🌀و مداخل هذه الآثار المتجددة في القلب في كل حال إما من الظاهر كالحواس الخمس و إما من الباطن كالخيال و الشهوة و الغضب و الأخلاق و الصفات الذميمة. 🌀فإنه مهما أدرك بالحواس شيئا حصل منها أثر في القلب، و كذلك إذا هاجت الشهوة و الغضب حصل من كل منهما أثر في القلب. 🌀و إن كف عن الإحساس فالخيالات الحاصلة في النفس تبقى و ينتقل المتخيلة من شيء إلى شيء. 🌀و بحسب انتقالها ينتقل باطن الإنسان من حال إلى حال فباطنه إذن في التغير دائما من هذه الأسباب. 🌀و أحضر الأسباب الحاصلة فيه هي الخواطر و الأفكار، أي الأذكار التي هي من أنواع الإدراكات و العلوم، إما على سبيل الورود التجددي، و إما على سبيل التذكر من المحفوظات في الحافظة. 🌀و هذه الخواطر هي المحركات للإرادات، فإن النية و العزم و الإرادة بعد حضور المنوي بالبال. 🌀فمبدأ الأفعال الخواطر، ثم الخاطر يحرك الرغبة و الرغبة تحرك العزم، و العزم يحرك النية و النية تحرك الأعضاء. 🌀فإذا تمهدت هذه المقدمة نقول: إن الخواطر المحركة للرغبة في قلب الإنسان ينقسم إلى ما يدعو إلى الخير، أعني ما ينتفع في الدار الآخرة، و إلى ما يدعو إلى الشر و هو ما يضر في العاقبة. 🌀فهما خاطران مختلفان، فافتقرا إلى اسمين مختلفين. فالخاطر المحمود يسمى إلهاما. و الخاطر المذموم وسواسا. 🌀ثم إنك تعلم أن هذا الخاطر حادث، و كل حادث لا بد لإمكانه من سبب. و مهما اختلفت المعلومات دل على اختلاف العلل. و هذا مع قطع النظر عن الأبحاث البرهانية معروف في سنة الله تعالى و عادته في ترتب المسببات على الأسباب. 🌀...كذلك لأنوار القلب و ظلماته سببان مختلفان، فسبب الخواطر الداعية إلى الخير يسمى في عرف الشريعة "ملكا "و سبب الخاطر الداعي إلى الشر يسمى "شيطانا"، و اللطف الذي به يتهيأ القلب لقبول إلهام الملك يسمى "توفيقا "و الذي به يتهيأ لقبول وسواس الشيطان يسمى إغواء و خذلانا. فإن المعاني المختلفة تحتاج إلى أسامي مختلفة. 🌀و الملك في الشريعة عبارة عن خلق خلقه الله تعالى، شأنه إفاضة الخير و إفاضة العلم و كشف الحق و الوعد بالمعروف، و قد خلقه و سخره لذلك. و الشيطان عبارة عن خلق شأنه ضد ذلك و هو الوعد بالشر و التخويف عند الهم في الخير بالفقر، كما في قوله تعالى:" اَلشَّيْطانُ‌ يَعِدُكُمُ‌ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ‌ بِالْفَحْشاءِ ". 🌀فالوسوسة في مقابلة الإلهام، و الشيطان في مقابلة الملك، و التوفيق في مقابلة الخذلان. 🌀...و النفس بهيولانية الوجود لها قابلية الارتباط‍‌ و الاتحاد بالملك و الشيطان بتوسط‍‌ قوة العقلية و الوهمية، و التطارد بين جندي الملائكة و الشيطان في معركة النفس الإنسانية دائم، إلى أن ينفتح لأحدهما و يستوطن فيه و يكون اجتياز الثاني اختلاسا. 🌀و أكثر النفوس قد فتحها و سخرها جنود الشيطان و ملكوها، فامتلأت بالوساوس الداعية إلى إيثار العاجلة و إطراح الآخرة و كما أن الشهوات ممتزجة بلحم الآدمي و دمه، فسلطنة الشيطان أيضا سارية في لحمه و دمه و محيط‍‌ بالقلب الذي هو منبع الدم المركب للروح البخاري الحاصلة من القوى الوهمية و الشهوية و الغضبية. 📚کتاب المبدأ و المعاد. ص 200-201 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b