eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
543 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ضمن عرض تسلیت ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به اطلاع می‌رساند درس خارج فقه و اصول استاد از دوشنبه (۶ آذر ماه) تا آخر هفته تعطیل بوده و ادامه درس از روز شنبه ( ۱۱ آذر ) خواهد بود. @almorsalaat
📌این حرف خیلی حرف عجیب و بزرگی است/ فاطمه زهراء(س)، یک رهبر به تمام معنا است/ این زن اسلام است 🎙مقام معظم رهبری ◾️فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) در نقش یک رهبر واقعی [است]؛ ◾️همانطور که امام بزرگوار فرمودند که اگر فاطمه‌ی زهرا مرد بود، پیغمبر میشد. ◾️[این] خیلی حرف عجیبی است، خیلی است و جز از زبان کسی مثل امام بزرگوار که هم بود، هم بود، هم بود، انسان این حرف را نمیتواند بشنود؛ امّا ایشان گفته است این حرف را. ◾️[فاطمه ی زهرا] این است؛ یعنی یک رهبر به تمام معنا، مثل یک پیغمبر، مثل یک هدایتگر عموم بشر؛ در این حدّ و در این اندازه زهرای اطهر، دختر جوان، ظاهر میشود؛ این است. 📚بیانات ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌محدثه بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها / جبرئیل نزد ایشان رفت و آمد مکرر و‌ مراوده داشته است/ من این فضیلت را بالاترین فضیلت ایشان میدانم 🎙امام خمینی (ره) ◾️من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت. ◾️و آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (ع) می فرماید: فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. ◾️ظاهر روایت این است که در ایـن 75 روز ای بـوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل بوده است و گمان ندارم که غیر از درباره کسی اینطور وارد شده است که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت و مسائلی را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او می رسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است ... ◾️مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـی آیـد و امکـان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که است... تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا ◾️و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است... فقط این است که برای حضرت زهرا (س) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور در این 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می گذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است... ◾️در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ، بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از (سلام االله علیها) است 📚صحیفه حضرت امام. جلد 20. ص 6_8 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تشرف جبرئیل خدمت حضرت زهرا (1).mp3
3.87M
🎙| تشرف مکرر جناب جبرئیل به خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان رهبر معظم انقلاب 🎙مقام معظم رهبری 📚بیانات.۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @almorsalaat @khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ما عشق را پشت در این خانه دیدیم ▪️زهرا در آتش بود، حیدر داشت می‌سوخت 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
عظمت حضرت زهراء و شب قدر_01.mp3
15.78M
🎙|عظمت حضرت فاطمه زهراء(س) در روایات/ توضیح روایتی عجیب از امام صادق (ع) در باب جایگاه حضرت زهراء/ مراوده مکرر جبرئیل و حضرت/ فقراتی از زیارت شریفه جامعه کبیره 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️| چادرت را بتکان روزی ما را برسان 🎙جملاتی از آیت الله مصباح در عظمت حضرت زهراء (س) @almorsalaat
◾️درب علم نبی شکسته شد و ◾️فاطمه ایستاد پشت سرش ◾️تا که در نجف زمین نخورد ◾️جسم یاقوت، در مصاف افتاد ... @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| روضه حضرت زهراء (س) از زبان استاد 🎙استاد علی فرحانی ◾️مغیره گر نبود در آن کشاکش ◾️علی را من به خانه برده بودم ◾️مدینه محشر کبری به پا بود ◾️رسن بر گردن شیر خدا بود ◾️دوصد گلچین و یک گل من چه گویم ◾️گل حیدر به زیر دست و پا بود ❇️لینک دانلود صوت کامل منبر استاد👇👇 https://eitaa.com/almorsalaat/6339 ❇️لینک کلیپ‌ در آپارات👇 https://aparat.com/v/Dgkyf 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
روضه حضرت زهراء.mp3
4.6M
🎥| روضه حضرت زهراء (س) از زبان استاد 🎙استاد علی فرحانی 📚سخنرانی. فاطمیه. 8/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0020-KharejOsul-14020905.MP3
50.04M
🔊| مروری بر مطالب جلسه قبل در مورد معرفات علم/ تفکیک نگاه پسینی و پیشینی در این وادی/ جایگاه اعتبار وحدت و سنخیت در عبارت مرحوم امام/ قرائت عبارت مرحوم امام و توضیح مفصل آن/ مساله موضوع علم و نگاه صحیح به آن / اشاره ای به مساله تفکیک حقیقت و اعتبار خصوصا از منظر علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یک شنبه. 5/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. 📚 بیانات 98.02.18 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0021-KharejOsul-14020911.MP3
50.75M
🔊| جمع بندی مبحث معرفات علم/ جمع بندی نظر مختار در نگاه به چیستی علم و معرفات آن/ توضیح مفصلی در مورد تفکیک حقیقت از اعتبار از منظر علامه طباطبایی/ضابط اعتباریات از نگاه علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 11/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 💢لینک تدریس مکاسب جلد پنجم استاد (از ابتدای خیارات تا انتهای مسقط ثالث خیار عیب) که در سال 1401-1402 (موسسه أئمه اطهار) تدریس فرموده اند به مجموعه دروس و آثار استاد اضافه شد 💢لینک تدریس همین محدوده مکاسب، که استاد در سال 1394-1395 در موسسه امام بافر علیه السلام فرموده اند، نیز در مجموعه دروس و آثار استاد، قرار دارد. 💢علاوه بر آن، لینک تدریس مکاسب جلد ششم (فقه 6) نیز که در سال 1401_1402 در موسسه امام باقر علیه السلام تدریس فرمودند در حال آماده شدن است. 📌مجموعه المرسلات در نشر آثار استاد، درصدد تسهیل دسترسی شما به مجموعه آثار استاد است. با المرسلات در ارتباط باشید👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0022-KharejOsul-14020912.mp3
21.85M
🔊| مروری بر مباحث جلسه قبل در باب اعتبارات اجتماعی/انتهای بحث در باب چیستی علم و معرفات آن/ ورود در علم اصول/ لزوم وجود ملاک واحد در مورد مباحث علم اصول/ اشاره ای به مبنای مختار در مورد ملاک جامع و مانع تمام مباحث علم اصول/ لزوم توجه به ساختار علم اصول بر اساس نظر مختار در باب چیستی علم 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول.یک شنبه. 12/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. ♦️درسی که سالها منتظرش بودم... 🔰سید مجتبی امین جواهری ▫️امسال به لطف خدا درس خارج فقه و اصول در فیضیه آغاز شد. من سالها منتظر آغاز این درس بودم. اشتیاق بنده از سال 91 و همزمان با گوش کردن صوت های درس الموجز استاد آغاز شد و هر چه ادامه می دادم از فقه و اصول تا حتی فلسفه این اشتیاق روز به روز بیشتر می شد. ▫️کمی برگردیم عقب تر... اگرچه استاد در تدریس کتابهایی مثل الموجز، اصول فقه مرحوم مظفر، رسائل شیخ و کفایه آخوند ردپای اندیشه اصولی حضرت امام (ره) را متذکر می شدند ولی اتفاقی که در سال 94-95 با تدریس کتاب مناهج الوصول برای ما افتاد یک شور و شوق علمی بی نظیر بود. در ادامه نیز با تدریس تعادل و تراجیح، قاعده لاضرر و ... این مسیر ادامه یافت. ▫️آشنایی نظام مند با اندیشه اصولی امام خمینی (ره) علاوه بر این که عطش ما را کم نکرد، بنده -و به گمانم دیگر شرکت کنندگان درس مناهج- را بیش از پیش مشتاق تدریس فقه استاد و استفاده از اندیشه اصولی امام در استنباط فقهی کرد. ▫️درس خارج فقه استاد علی فرحانی با موضوع طهارت وعده ای بود که امروز در حال تحقق است. من شاید بیش از هزار ساعت صوت علمی از ایشان گوش کردم و ساعت های زیادی توفیق حضور در درس ایشان را داشتم. امروز اما وقتی از درس خارج فقه ایشان بهره می برم، در ذهنم همه آن نکاتی که در علم اصول بارها و بارها به ما گوشزد می کردند، تداعی می شود. ▫️استاد می فرمودند مسأله وضع در علم اصول به بیراهه رفته، مسأله حقیقت شرعیه در فقه غیر از حقیقت شرعیه نزد اصولیون است، بحث مهم مطلق و مقید نزد امام به معنای دیگری است غیر از آنچه بزرگان گفتند، تراکم ظنون شیخ و ... . وقتی امروز می فهمم استاد چگونه با مبنای مطلق و مقید امام خمینی (ره)، اطلاق مطهریت ماء را اثبات می کنند، خدا را بابت همه جلسات درسی که شرکت کردم، همه صوت هایی که گوش کردم و همه تقریراتی که از دروس سطح ایشان نوشتم، شکر می کنم. ▫️وقتی امروز استاد با نظریه امام در اطراد گره استعمالات شرعی را باز می کنند، وقتی با تکیه بر مسأله حقیقت شرعیه در فقه مقدمات استظهار رو فراهم می کنند، وقتی با مبنای امام سند روایات را تصحیح می کنند، من کم کم می آموزم چگونه این سبک از استنباط را تثبیت، ترویج و بکار گیرم. 🔅در این سبک اولاً میراث روایی ما در سند و دلالت حفظ می شود ثانیاً انسداد غالب شده بر فقه امروز را می شکند و ثالثاً از همه مهمتر خارج از سبک و اسلوب فقه جواهری نیست. ▫️امیدوارم بتوانیم با امتداد این سبک از فقاهت، شکر عملی این نعمت بزرگ و بهره مندی از استاد عزیز حفظه الله را بجا آوریم. ❇️لینک جلسات خارج فقه استاد 👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval ❇️لینک جلسات خارج اصول استاد👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval @almorsalaat
📌 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری. 📚دوشنبه 13/9/1402. ساعت 11 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0019-KharejFeq-14020913_01.MP3
29.28M
🔊| مروری بر ثمرات مبنای حضرت امام در باب اطلاق/ مروری بر دلیل قاعده «الماء طاهر و مطهر»/ قرائت و توضیح ادله مطهریت طبیعة الماء و طبیعة التراب از این منظر/ ورود در مساله بعد در عبارت مرحوم امام(تحریر الوسیله)/ فروع چهارگانه این مساله/ فرع اول: طهارت ماء مضاف و دلیل آن/ تفکیک طهارت واقعیه از طهارت ظاهریه از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 13/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مجاهدة فی الله و مجاهدة فی سبیل الله 🎙علامه طباطبایی ❇️...و إلى هذا الاختلاف يشير قوله تعالى: «وَ الَّذِينَ‌ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ‌ سُبُلَنا وَ إِنَّ‌ اللّهَ‌ لَمَعَ‌ الْمُحْسِنِينَ‌» : العنكبوت-٦٩. ❇️إذ فرق بين أن يجاهد العبد في سبيل الله، و بين أن يجاهد في الله، فالمجاهد في الأول يريد سلامة السبيل و دفع العوائق عنه بخلاف المجاهد في الثاني فإنه إنما يريد وجه الله فيمده الله سبحانه بالهداية إلى سبيل دون سبيل بحسب استعداده الخاص به، و كذا يمده الله تعالى بالهداية إلى السبيل بعد السبيل حتى يختصه بنفسه جلت عظمته. 📚المیزان. جلد اول. ص 35 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0020-KharejFeq-14020914.MP3
50.89M
🔊| ادامه مساله در فرع دوم: الماء المضاف لا یطهر الخبث و لایطهر الحدث/ اشاره به عبارت صاحب عروه/ مروری بر مطالب گذشته در مطهریت طبیعة الماء و طبیعة التراب/ تفکیک بین خبث و حدث از این منظر/ شهرت محقق بر عدم مطهریت ماء مضاف از حدث/ بررسی نظر ابن ابی عقیل و شیخ صدوق و فیض کاشانی از این منظر / نکاتی مهم در مورد روش شناسی استنباطی شیخ اعظم و علت توجه خاص ایشان به علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی/ اشاره ای به تفاوت نگاه حضرت امام با سائر اصولیین در باب حجج از منظر قاعده «کل ما بالعرض لابد بأن ینتهی الی ما بالذات» 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 14/9/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت با / شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است 🔰شهید مطهری 🌀بعضى سؤال كرده‏اند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مى‏دانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟ 🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مى‏خورد جواب عرض مى‏كنم: 🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بين‏تر مى‏شود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمى‏توانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صاف‏تر مى‏كند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مى‏كند. 🌀و اما پرسيده‏اند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكته‏اى را عرض مى‏كنم: 🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روان‏شناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كرده‏اند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مى‏خواهند بدانند و فوق‏العاده با ارزش است. 🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوق‏العاده به آن اهميت مى‏دهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كرده‏اند. 🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفته‏اند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل. 🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مى‏بيند مجموعه‏اى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كرده‏اند: آنها بد است و اينها خوب. 🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مى‏بيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشته‏اند و مى‏گويند اگر مى‏خواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كرده‏اند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد. 🌀ولى آنها (عرفا) گفته‏اند مسأله اين‏طور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مى‏كنى؛ اگر مى‏خواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مى‏گويند و براى فواصل نزديك‏تر هزار منزل). 🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است. 🌀همين طور منزل به منزل بيان مى‏كنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مى‏برند . 🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى‏] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخ‏اخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مى‏دانند. 🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحله‏اى است (ده مرحله‏اى است و به يك حساب صد مرحله‏اى و به حساب ديگر هزار مرحله‏اى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحله‏اى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمى‏خيزد و منابع‏ متعدد ندارد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 391 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b