eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب، امروز عصر در دیدار رمضانی مسئولان نظام: به چالش تحمیلی حجاب باید از ابعاد فقهی و قانونی و ملاحظات جانبی آن نگریسته شود. ✏️ مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب، عصر امروز: شکست رژیم صهیونیستی در غزه ادامه پیدا خواهد کرد و این رژیم به زوال و انحلال نزدیک خواهد شد. تلاش‌های مذبوحانه همچون اقدامی که در سوریه مرتکب شدند آنها را از شکست نجات نخواهد داد. البته سیلی این اقدام را هم خواهند خورد. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢به جز حسین(ع) مرا ملجأ و پناهی نیست 💢در این عقیده، یقین دارم اشتباهی نیست 💢ره نجات حسین است و دوستی حسین 💢به سوی حق به جز این ره، طریق و راهی نیست 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌انسان، سه جبهه جنگ دارد/ جهاد در مقابل هوی و هوس، جهاد اکبر نسبی است/ جهاد اکبر حقیقی، مقابله عقل نظری و قلب است 🎙آیت الله العظمی جوادی 💢...آیه آن است که انسان در درون خود سه جبههٴجنگ دارد؛ البته این سه جبهه جنگ در عرض هم نیستند؛ دو جبهه جنگ در عرض هم هستند، اگر انسان در این دو جبهه فاتح و پیروز شد، وارد آن جهاد اکبر میشود. 💢بیان مطلب این است که اگر انسان بخواهد بفهمد، در برهان وَهم و خیال راهزن است؛ در خیلی از موارد انسان تا به آن قلّهٴ معرفت صحیح بخواهد برسد، مغالطات وَهمی و خیالی راهزن اوست، نمیگذارد که اندیشهٴ ناب بهره او بشود، او در بخش اندیشه دارد میجنگد؛ یعنی با وَهم و خیال میجنگد تا به برهان برسد، این کار حوزه و دانشگاه است. 💢در مسئله تربیت و اخلاق، جنگ بین عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏»، با شهوت و غضب است؛ آن قلمرو، قلمرو اراده و تصمیم و عزم و کار است. 💢 قلمرو عقل نظری، اندیشه و تصوّر و تصدیق و برهان و قیاس و استدلال است. در استدلال، وَهم و خیال درگیر هستند، در اراده و عزم و اخلاص، شهوت و غضب درگیر هستند، این جنگ برای همیشه است؛ یعنی هر کسی در درون خود این دو جبههٴ جنگ را دارد و اگر در این دو جبهه پیروز شد و خواست جنگ و مبارزه را ادامه بدهد، تازه بین عقل نظر او و عقل عمل او که از او به قلب هم میتوان یاد کرد جنگ شروع میشود، این دیگر جهاد اکبر است، نه جهاد اوسط! 💢آن جهاد اوسط اکبرِ نسبی است، در جهاد اکبر نسبی که همان جهاد اوسط است، جنگ بین عقل است و هوس که این شخص میخواهد عادل بشود، وارسته بشود، متّقی بشود، اهل بهشت بشود و مُتخلِّق بشود. بعد از اینکه این مراحل را گذراندند؛ آدم خوبی شد، مُتخلِّق شد، وارسته شد، اهل عبادت شد و اهل زهد شد، از آن به بعد جنگ سوم شروع میشود؛ یعنی جنگ بین عقل و قلب، جنگ بین علم حصولی و علم حضوری؛ اینکه متولّی اندیشه و برهان است، میگوید راه سخت است و همین‌جا بمان؛ آنکه قلب است، میگوید مفهوم به درد من نمیخورد، من میخواهم ببینم، فهمیدن هنر نیست، دیدن هنر است. این جهاد اکبر است که بین عقل نظر و بین قلب است، 💢این قلّهٴجهاد است که جهاد اکبر حقیقی این است و این برای اوحدی اهل سیر و سلوک است. غالب انسان‌ها یا در جهاد اندیشه هستند ـ بین برهان و بین وَهم و خیال ـ یا در انگیزه میجنگند؛ یعنی بین عقل عمل و شهوت و غضب. اگر کسی علم را وسیله برای عقل قرار داد که در آن آیه فرمود ما ـ با مَثَل زدن ـ علم را نردبان عقل قرار میدهیم: ﴿وَ تِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یَعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾آنهایی که عالِم اند این را نردبان قرار میدهند تا به قلّه عقل برسند که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان‏»، پس علم نردبان است. 💢اگر این شخص از این نردبان سوء استفاده کرد و آن را به طرف چاه برد، همین نردبان و پله هاست ولی به طرف چاه رفت: ﴿أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾ دامن‌گیر او میشود؛ یعنی او عالمانه گناه میکند. در تعبیرات روایی ما هم هست، اصلاً بعضیها درس میخوانند برای اینکه گناه بکنند، چون هر گناهی موارد استثنایی هم دارد؛ اگر روزه خوردن است موارد استثنایی دارد، اگر نماز بد خواندن است موارد استثنایی دارد، حج و عمره نرفتن است موارد استثنایی دارد، همه گناهها موارد استثنایی دارد! در بعضی از روایات ما هست که بعضیها اصلاً درس میخوانند برای اینکه آن گناه را با موارد استثنایی توجیه کنند؛اگر این شد این شخص عالماً عامداً دارد معصیت میکند، از این به بعد دیگر ذات اقدس الهی آن هدایت ویژه را میگیرد ﴿أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾، او عالماً به طرف جهنم حرکت میکند، عالماً به طرف فساد حرکت میکنند. این معنا دقیقتر از آن است که جناب فخر رازی میگوید که این آیه ﴿أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾ در مقابل ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾ هست. 📚تفسیر سوره جاثیه. 18/12/1394 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اخلاق و عرفان.mp3
1.94M
🔊| خاطره ای جالب از علامه حسن زاده/ مرحله عقل و مرحله عشق/ توضیحی جالب از «پای استدلالیان چوبین بود.....» 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معارف عالیه اسلامی برای همه نیست (داستان آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی_01.mp3
3.15M
🔊| ماجرای مانع شدن آیت الله بروجردی از تدریس فلسفه توسط علامه طباطبایی چه بوده است؟! آیا در این زمینه، اختلافی داشته اند؟! چرا علامه طباطبایی، اصرار بر تدریس اسفار ملاصدرا داشتند؟! / نگاه به فلسفه از دو جنبه دفاع از دین و مباحث عرفانی آن در تدریس علامه طباطبایی به نقل از شاگردان ایشان. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب، جلد سوم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌أین العارف؟ 💢و فى كتاب فردوس العارفين: قال امير المؤمنين عليه السّلام: العارف إذا خرج من الدّنيا لم يجده السّائق و الشّهيد فى القيامة و لا رضوان الجنّة فى الجنّة و لا مالك النّار فى النّار، قيل: و أين يقعد العارف‌؟ قال عليه السّلام: فى مقعد صدق عند مليك مقتدر. 💢ترجمه: 💢در كتاب فردوس العارفين وارد است كه امير المؤمنين عليه السلام فرمود: چون عارف از دنيا برود پيش‌برنده و گواه (كه با هر كسى هستند) او را در قيامت نمى‌يابند، و دربان بهشت در بهشت و دربان دوزخ در دوزخ او را پيدا نمى‌كنند. عرض شد: پس عارف در كجا مى‌نشيند؟ فرمود: در جايگاه صدق نزد پادشاهى مقتدر (كه خداوند است). 📚بحرالمعارف جلد اول ص 27 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید قصد قربت را به درستی تحلیل کنیم.mp3
9.57M
🔊| باید نگاه صحیح فقهی به مساله «قصد قربت» در اصول مورد توجه باشد/ مساله قصد قربت در بیان بزرگانی همچون محقق بروجردی/ اشکالی مهم به کلمات اصولیین در باب جواز اجتماع امر و نهی و باب اقتضاء النهی للفساد از این منظر/ اشاره به برخی مباحث مهم که باید در علم اصول مورد بررسی قرار گیرند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. اصول عملیه. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰آیت الله العظمی جوادی 💢خدای سبحان منتظر کسب لیاقت ما نیست تا به ما فیض برساند. 💢مهمترین چیزی که در قابلیت فیض رسانی سهم بسزایی دارد شرح صدر است که خداوند به نبی اکرم صلی الله عليه و آله و سلم اعطا نمود، چه خوب است که ما هم قابلیت برداشتن بار از پشت و گشایش صندوق دل را قبلاً از خداوند بخواهیم. 📚 سیره رسول اکرم در قرآن، ج1، ص244 @almorsalaat
💢آيا ماه رمضان هميشه سى روز است‌؟! منظور از روایاتی که ماه رمضان را سی روز دانسته اند چیست؟! معنای «لا اعتبار بالجدول» در بیان شهید اول چیست؟! 🎙علامه حسن زاده (ره) 🔵يكى از نظريات شيخ صدوق مربوط‍‌ به تعداد روزهاى ماه رمضان است.ايشان در كتاب من لا يحضره الفقيه بعد از نقل رواياتى مى‌فرمايد: لذا شهر مبارك رمضان براى هميشه سى روز است. 🔵درحالى‌كه روايات ديگرى هم داريم، از خاصه و در جوامع روايى عامّه كه بعضى از صحابۀ پيغمبر فرمودند: ما در زمان رسول اللّه، ماههاى ٢٩ روزى بيش از ماههاى ٣٠ روزى روزه گرفتيم. آن‌وقت جناب صدوق چند روايت نقل مى‌كند كه حضرت شيخ الطائفة طوسى در تهذيب و استبصار نظر ايشان را رد مى‌كند. ما فرمايشات هر دو را در درس هفتاد و پنجم كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‌ايم. 🔵اينكه شيخ صدوق (ره) فرموده هميشه ماه رمضان ٣٠ روز است و رواياتى نيز در تأييد آن آورده. اشاره به يك نكته علمى دارد كه متأسفانه حضرت شيخ طوسى هم در تهذيب و استبصار اين را نياورده است و بدان اشارتى نفرموده است. جناب استاد ما مرحوم علاّمه شعرانى فرمودند كه اين روايات درست است، اما بايد بين هلال و ماه اصطلاحى نجومى و هلال و ماه واقعى سماوى تميز داده شود، اين روايات ناظر به ماه نجومى است نه هلال سماوى، چون كسانى كه اهل فن مى‌باشند و در علم هيئت، رياضيات، نجوم و زيجات واردند، مى‌دانند كه رسم زيجات و ترتيب جداول آنها اين‌طور است: محرم، صفر، ربيع الأول، ربيع الثانى، همين‌طور تا آخر، ماههاى فرد، تمام است (٣٠ روز) و ماههاى زوج، ناقص است (٢٩ روز) و اين ترتيب مربوط‍‌ به هلال خارجى نيست بلكه مربوط‍‌ به يك روش و نظام رياضى و محاسبه‌اى است كه بايد ماهها را در جداول ازياج تنظيم كنند، بعد مستخرج در وقت استخراج، از اين تنظيم شده (تعديلات) را كه در علم هيئت و زيجات، بحثش هست، و كسور، كبيسه و... را حساب مى‌كند، بعد از اينها منتقل مى‌شود به هلال خارجى. پس ماه زيج مقدمه‌اى است براى يافتن هلال خارج نه اينكه خودش ملاك باشد. 🔵اصطلاح زيج را غربيها لاتابل و در زبان عربى جدول گويند. اينكه مرحوم شهيد اول در كتاب صوم لمعه فرمود: «لا اعتبار بالجدول»، جدول يعنى زيج، يعنى زيج را اعتبار نكنيد، مراد اين نيست كه اعتبارى به علم رياضى و هيئت نبايد داشت. بلكه منظورشان اين است كه چون ترتيب ماههاى زيج اين‌طورى است كه هميشه محرم، سى روز و صفر ٢٩ روز و... يعنى هميشه فرد تمام و زوج ناقص است و جدول روى فرمول خاصى پياده شده است، نبايد آن را براى تعداد روزهاى ماه ملاك قرار داد، بلكه بايد از آن ملاك، ماه خارج را استخراج كرد، 🔵بعضى در بيان اين كلام شهيد نوشته‌اند: جدول يعنى تقويمهايى كه استخراج مى‌شود و به اينها اعتبارى نيست. اين حضرات كلام شهيد را درك نكرده‌اند. جناب شهيد اول خيلى حساب‌شده نوشته. چون زيج را به زبان عربى مى‌گويند: «جدول» و چون ترتيب زيجات به حركت وسطى، به قاعدۀ فرمول استخراجى تنظيم شده كه ماههاى فرد ٣٠ و ماههاى زوج ٢٩ روز و ناقص است، شهيد فرموده: «لا اعتبار بالجدول»، نكته‌اش اين است ما بحمد اللّه چند تا زيج اينجا حاضر داريم، كه اگر باز كنيم مى‌بينيد كه محرم ٣٠ روز، صفر ٢٩ روز، و...، ربيع الأول، ربيع الثانى، جمادى الأول، جمادى الثانى، رجب، شعبان، رمضان، و چون رمضان در فردهاست، هميشه تا قيام قيامت در زيجات ٣٠ روز است؛ زيرا از ماههاى مفرد است و اين مطلب را در حضور جناب امام صادق (ع) كه عنوان كردند و گفتند: آقا مبناى جداول طورى هست كه ماه رمضان هميشه ٣٠ روز و تمام است، امام از اين عمل - اعنى نظم و ترتيب ماهها در جداول زيجات - خوشش آمده كه چه خوب شده كه ماه رمضان ٣٠ روز است و اسم نقص بر سر آن نيامده است. آن آقاى راوى كه عادل و باتقوى و صادق هم بود و آنجا نشسته بود، متوجه حرف و تمايز اين دو نشده و آمد بيرون و گفته كه بله امام امضا كرده كه ماه رمضان تا قيامت سى روز است. 🔵حضرت علاّمه شعرانى مى‌فرمود: اين رواياتى را كه جناب شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه آورده، روى مبنا و برداشت آن روات عزيزى است كه درست حرف امام را متوجه نشده‌اند و حضرت شيخ طوسى هم از اين جنبۀ رياضى واردنشده و اين را بيان نفرموده است. فقط‍‌ فرموده كه: انّ‌ هذه الأخبار لا يجوز العمل بها من وجوه منها... منها...١ و در اين وجوهى كه ذكر كرده در اين نكتۀ رياضى وارد نشده‌اند، ما اين فرمايشات را دسته‌بندى و تنقيح و تحرير شده در درس ٧٥ كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‌ايم. 📚هزار و یک کلمه. جلد دوم‌. ص 448 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 رهبر انقلاب: حمله به کنسولگری ایران در سوریه خطای رژیم خبیث بود/ در این قضیه باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در خطبه‌های نماز عید فطر: اما خود رژیم خبیث که سر تا پا خبث و شرارت و خطاست، یک خطای دیگری هم بر خطاهای خودش اضافه کرد و آن، حمله‌ی به کنسولگری ایران در سوریه بود. کنسولگری و دستگاه‌های سفارت در هر کشوری که وجود دارد به منزله‌ی خاک همان کشوری است که سفارت متعلّق به اوست. وقتی به کنسولگری ما حمله می‌کنند مثل اینکه به خاک ما حمله کردند؛ این عرف دنیاست. رژیم، رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیه باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد. ۱۴۰۳/۱/۲۲ 🖼‌ | 💻 Farsi.Khamenei.ir