eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
543 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
241-99.11.20.mp3
4.89M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/20 @majazi_almorsalaat
در این جلسه ادامه بحث اجزای اصول عملیه، بحث شد. نکات مهمی در مورد اصالت الطهاره و اصاله الحلیه، بیان شد. نکته اصلی که سبب خلط محقق نائینی شده است و از همین جهت امام به ایشان اشکال می کند این است که: امام می فرماید، اصالت الطهاره و حلیه، حاکم بر ادله اجزاء و شرائط است و سبب توسعه در یکی از شروط صلاه می شود. نه اینکه طهارت و حلیت واقعی را توسعه می دهد. محقق نائینی گمان کرده اند که قائلین به اجزاء می گویند که اصلت الطهاره و الحلیه، حاکم بر ادله نجاسات و طهارات است. @almorsalaat
003-99.11.17.mp3
6.86M
🔉فقه نظام روابط اجتماعی 👈جلسه سوم ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
026-taadol-99.11.16.mp3
5.84M
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی 👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
در این جلسه، نکات مهمی در مورد مکتب شناسی فقهی و روش شناسی اجتهاد بیان شد. @almorsalaat
osule-tarbiate-eslami-99.11.16-1.mp3
15.58M
🔊|اصول تربیت اسلامی (جلسه اول) 🎙استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در پنجشنبه 99/11/16 در دوره برهان، موسسه میقات @almorsalaat
osule-tarbiate-eslami-99.11.16-2.mp3
15.99M
🔊|اصول تربیت اسلامی (جلسه دوم) 🎙استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در پنجشنبه 99/11/16 در دوره برهان، موسسه میقات @almorsalaat
recording-20210208-103200.mp3
13.81M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
💠مختار منحصر بفرد امام در تفسیر روایت 📌در جلسه درس امروز استاد فرحانی، متن مختار امام در تفسیر روایت لاضرر، شرح شد. 📌حضرت امام (ره) پس از بیان مقدمه بسیار مهم در تقسیم احکام به تبلیغی(ارشادی)، حکومتی و قضایی و سپس تبیین الفاظ دال و ظاهر در هر کدام از احکام، مختار خود را تفسیر روایت بیان می کنند. 📌ایشان معتقدند که روایت لاضرر، از دسته احکام حکومتی پیامبر است و حکم الهی نیست. در ادامه متن نظریه ایشان را میخوانیم. 👈قابل توجه است که لازم است قبل از خواندن نظر ایشان حتما مقدماتی را که بیان کردن، مطالعه شود و بدون آنها نظریه ایشان فهم نمی شود. 👇👇👇👇 ‏‏‏▫️فاعلم: أنّ حدیث نفی الضرر والضِّرار قد نُقل عن مسند‏‎ ‎‏أحمد بن حنبل بروایة عبادة بن الصامت فی ضمن قضایا رسول اللّٰه ص و لفظه: (وقضی أنْ لا ضرَرَ ولا ضِرار) وقد اتّضح أنّ لفظة‏‎ ‎‏«قضی» أو «حکم» أو «أمر» ظاهرة فیکون المقضیّ به من أحکام رسول اللّٰه بما‏‎ ‎‏أنّه سلطان أو قاض؛ ولیس من قبیل تبلیغ أحکام اللّٰه وکشف مراده تعالی ▫️و المقام‎‏ لیس من قبیل القضاء و فصل الخصومة، کما هو واضح، فیکون قولُه:‏‎ ‎‏(قضی أن لا ضرَرَ ولا ضِرار) ظاهراً فی أنّه من أحکامه بما أنّه سلطان، وأنه نهی‏‎ ‎‏عن الضرر والضِّرار بما أنّه سائس الأُمة و رئیس الملّة و سلطانهم و أمیرهم؛‏‎ ▫️فیکون مفاده أنّه حکم رسول اللّٰه و أمر بأن لایضرَّ أحد أحداً، و لا یجعله فی‏‎ ‎‏‏ضیق و حرج و مشقّة، فیجب علی الأُمّة طاعة هذا النهی المولوی السلطانی بما‏‎ ‎‏أنها طاعة السلطان المفترض الطاعة.‏ ▫️‏‏و بالجملة: کون النهی إلهیّاً خلاف ظاهر قوله: (قضی بذلک)، کما أنّ نفی‏‎ ‎‏الحکم الشرعی الضرری بقوله: (قضی أنّه لا ضرَرَ ولا ضِرار) خلاف الظاهر؛‏‎ ‎‏لعدم التناسب بین قضائه وبین نفی الحکم الضرری. هذا حال ما ورد من‏‎ ‎‏طرقهم.‏ ▫️‏‏و أما ما ثبت وروده من طُرقنا فهو قضیّة سَمُرة بن جُندَب، و ورود الحدیث‏‎ ‎‏‏فی ذیلها من غیر تصدیره بلفظ «قضی» أو «أمر» أو «حکم»، بل ورد بلفظ‏‎ ‎‏«قال»‏‎ لکن التامّل فی صدر القضیة وذیلها وشأن صدور الحدیث، ممّا یکاد أن‏‎ ‎‏یُشرف بالفقیه علی بان (لا ضرَرَ ولا ضِرار) حکم صادر منه ص بنحو الآمریة و الحاکمیّة بما أنّه سلطان و دافع للظلم عن الرعیّة، فإنّ‏‎ ‎‏الأنصاری لمّا ظلم و وَقع فی الحرج و الضِّیقة بورود سَمُرة بن جُندَب ـ هذا الفاسق‏‎ ‎‏الفاجر ـ علی أهله من غیر استئذان منه، و فی حالة یکره وروده علیه و هو فیها،‏‎ ‎‏شکا إلی رسول اللّٰه ص بما أنّه سلطان و رئیس علی الملّة؛‏‎ ‎‏حتی یدفع الظلم عنه، فأرسل رسول اللّٰه إلیه فأحضره، وکلّمه بما‏‎ ‎‏هو فی الأخبار، فلمّا تابّی حکم بالقلع ودفع الفساد، و حکم بأنه‏‎ ‎‏لایضر أحد أخاه فی حمی سلطانی و حوزة حکومتی، ▫️فلیس المقام‏‎ ‎‏بیان حکم اللّٰه، و أنّ الأحکام الواقعیّة ممّا لا ضرر فیها، و أنّه ـ تعالی ـ‏‎ ‎‏لم یشرّع حکماً ضرریّاً، أو أخبر أنّه ـ تعالی ـ نهی عن الضرر، فإنّ کلّ ذلک‏‎ ‎‏أجنبی عن المقام، فلیس فیهما شبهة حکمیّة و لاموضوعیّة، بل لم یکن شیء إلاّ‏‎ ‎‏تعدّی ظالم علی مظلوم وتخْلُف طاغٍ عن حکم السلطان بعد أمره بالاستئذان،‏‎ ‎‏فلمّا تخلّف حکَمَ بقلع الشجرة، و أمر بأ نّه لا ضرَرَ ولا ضِرار ـ أی الرعیّة ممنوعون‏‎ ‎‏عن الضرر و الضرار دفاعاً عن المظلوم و سیاسة لحوزة سلطانه وحمی‏‎ ‎‏حکومته.‏ @almorsalaat
🍀من خَسی بی سروپایم که به سیل‌ افتادم او که می‌رفت مرا هم به دلِ دریا بُرد🍀 ✔ کانالِ شخصی حجت الاسلام خلیل صادقی ▫️طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم 📚نکاتی از معارف قرآن و عترت علیهم السلام 🎤آثار صوتی و تصویری 📣اعلام مراسمات ✏دست نوشته ها 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7
👆👆👆 این کانال متعلق به برادر ارجمند و فاضل گرامی، حجت الاسلام صادقی است. پیشنهاد میکنم که در کانال ایشان عضو شوید و از محتوای آن خصوصا ایشان در مداحی و مراثی اهل بیت (ع) بهره مند شوید. https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 @almorsalaat
242-99.11.21.mp3
32.94M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/21 @majazi_almorsalaat
🔰دلالت حدیث رفع (دلیل برائت شرعی) بر اجزاء در جلسه درس مناهج امروز بحث به بررسی دلالت حدیث رفع بر اجزاء رسید. گفته اند اشکالی که در این حدیث وجود دارد این است که لسان آن رفع نجاست است و با لسان اصالت الحل و الطهاره که اثبات است، تفاوت دارد. لذا در آصالت الحل و الطهاره، اجزاء قابل تصویر است، اما در این جا جعل جزئیت و شرطیت وجود ندارد که بخواهیم همانند آنجا حکومت و توسعه اجزاء و شرایط را ایجاد کنیم. استاد قبل از بیان پاسخ امام در این جلسه دو نکته را به عنوان مقدمه بیان کردند. 1- شاید کسانی که این اشکال را بیان کرده اند، نگاهشان این بوده است که چون جزئیت و شرطیت از احکام وضعی است و در احکام وضعی طبق مبنای شیخ جعل مستقیم نداریم، بلکه باید بتوانیم یک حکم تکلیفی داشته باشیم و سپس از حکم تکلیفی حکم وضعی را انتزاع کنیم، در اینجا چون لسان آن نفی است، نمی توانیم حکم تکلیفی و سپس حکم وضعی داشته باشیم. 2- در بحث اجزاء و شرایط (که در عین حال که درصد بالایی از مباحث فقه و اصول را شامل می شود، اما مظلوم است و بای مستقلی برای آن در اصول نداریم) همینطور که امام (ره) در کتاب الاستصحاب در بحث مقتضی و مانع و ... تبیین کرده اند، عقلا بین لسان نفی و اثبات تفاوتی قائل نمی شوند و این ها را به هم بر می گردانند. برای آنها جعل طهارت و نفی نجاست، یک معنا و مفهوم را دارد. با این مقدمه انشالله در جلسه آینده وارد در پاسخ به اشکال خواهیم شد. @almorsalaat
mazloomiate-adelle-ajza-v-sharayet-dar-osul.mp3
1.23M
🌀|مظلومیت بحث اجزاء و شرائط در علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 🔸متاسفانه با این وجود که بخش معظمی از مباحث فقهی و اصولی مربوط به ادله اجزاء و شرائط است، اما چون این مباحث باب مستقلی در علم اصوال ندارد و در مباحث مختلف مثل صحیح و اعم، مقدمه واجب، اقل و اکثر و ... پخش شده است، به خوبی به آن پرداخته نمی شود. 🔸برخی از نام گذاری های ابواب علم اصول (مانند عنوان مقدمه واجب، جامع و ...) که به اجزاء و شرائط می پردازند نیز رهزن شده اند و سبب شده است که برخی، بابی مثل مقدمه واجب را که به تفصیل به مسئله اجزاء و شرائط پرداخته است را زائد و ناکارآمد بدانند. @almorsalaat
به تعبیر استاد، اهمیت و جایگاه تفکیک شئون پیامبر و به تبع آن تفکیک احکام، همانند اصالت وجود در فلسفه است. صدرا با اثبات اصالت الوجود، تاریخ فلسفه را به قبل از اصالت وجود و بعد از آن تقسیم کرد و این مسئله بر همه مسائل فلسفی اثر گذار است. تفکیک شئون پیامبر به: مبلّغ، قاضی و سلطان و به تبع تقسیم احکام ایشان به تبلیغی (ارشادی)، قضائی و حکومتی، چنین جایگاهی در فقه دارد به گونه ای که قبل از بررسی هر حکم فقهی و اسلامی، ابتدا باید مشخص کنیم که این حکم از کدام دسته است. این نگاه، از مبانی مهم حضرت امام (ره) در نظریه ولایت فقیه است. استاد در انتهای این جلسه برخی ثمرات آن را مثل تأثیر بر مسئله بیان کردند. بشنوید. @almorsalaat
♨️|شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود. 🔰رهبر معظم انقلاب 68/3/17 🌀شخصيت عظيم رهبر كبير و امام عزيز ما، حقاً و انصافاً پس از پيامبران خدا و اولياى معصومين، با هيچ شخصيت ديگرى قابل مقايسه نبود. او وديعه‏ى خدا در دست ما، حجت خدا بر ما، و نشانه‏ى عظمت الهى بود. وقتى انسان او را مى‏ديد، عظمت بزرگان دين را باور مى‏كرد. ما نمى‏توانيم عظمت پيامبر (ص)، امير المؤمنين (ع)، سيّدالشّهداء (ع)، امام صادق (ع) و بقيه‏ى اوليا را حتّى درست تصور كنيم؛ ذهن ما كوچك‏تر از آن است كه بتواند عظمت شخصيت آن بزرگ‏مردان را در خود بگنجاند و تصور كند؛ اما وقتى انسان مى‏ديد شخصيتى باعظمت امام عزيزمان و با آن همه ابعاد گوناگون: ايمان قوى، عقل كامل، داراى حكمت، هوشمندى، صبر و حلم و متانت، صدق و صفا، زهد و بى‏اعتنايى به زخارف دنيا، تقوا و ورع و خداترسى و عبوديت مخلصانه براى خدا، دست‏نيافتنى است، و مشاهده مى‏كرد كه همين شخصيت عظيم، چگونه در برابر آن خورشيدهاى فروزان آسمان ولايت، اظهار كوچكى و تواضع و خاكسارى مى‏كند و خودش را در مقابل آن‏ها ذره‏يى به حساب مى‏آورد، آن‏وقت انسان مى‏فهميد كه پيامبران و اولياى معصومين (ع) چقدر بزرگ بودند. @almorsalaat
🇮🇷امروز نیز همه ما با ماشین و موتور و پیاده و سالروز انقلابمان را جشن گرفتیم. @almorsalaat
🔰غلظت طریقه و مخالفت با وجاده ♨️ذكر حمدويه بن نصير، أن أيوب بن نوح، دفع اليه دفترا فيه أحاديث محمد بن سنان، فقال لنا: ان شئتم أن تكتبوا ذلك فافعلوا، فاني كتبت عن محمد ابن سنان و لكن لا أروي لكم أنا عنه شيئا، فانه قال قبل موته: كلما حدثتكم به لم يكن لي سماع و لا رواية انما وجدته. 📚رجال الکشّی ج2 ص796 پ.ن: از دوران آقا امام رضا علیه السلام که تکثیر کتابت احادیث اهل بیت رونق گرفت و از طرفی آقا امام رضا علیه السلام نسبت به وجود وضّاعین و جاعلین تذکر داد، روات و اصحاب اهل بیت سخت گیری های شدیدی نسبت به نقل حدیث در پیش گرفتند. این سخت گیری تا جایی پیش رفت که اگر حدیثی را در کتابی که انتساب آن کتاب به صاحبش هم معلوم بود، می یافتند، به صرف وجود حدیث اکتفا نمی کردند و حتما باید آن حدیث را بی واسطه یا با واسطه از صاحب کتاب می شنیدند. این طریق موسوم به شد. در این نگاه احادیث ای معتبر نیست. در تفصیل این مطلب به مقدمات کتاب حدائق محدث بحرانی و همچنین دلیل اول عقل بر حجیت خبرواحد از کتاب رسائل مراجعه کنید‌ فایده این مطلب این است که اگر نتوانیم طریق وجاده را نیز معتبر کنیم، بخش عمده ای از روایات و برخی دیگر از کتب روایی مثل آثار بی اعتبار خواهد بود. ✍محسن ابراهیمی @rooz_fiq
🌀| جزوه تبیینی بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان و پدافند نیروی هوایی ارتش ۹۹/۱۱/۱۹ farsi.khamenei.ir/news-content?id=47320 @Khamenei_ir @almorsalaat
024-emamavallamemaarefrabahefzemaratebnashrdadand@almorsalat.mp3
1.04M
🔉| تبیین معارف توحیدی به دست حضرت امام و علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی ◽️همانطور که آیت الله پهلوانی می فرمایند بعد از گذشت مدت ها از مخفی بودن معارف توحیدی، برای اولین بار این معارف آن هم با حفظ مراتب توسط حضرت امام و علامه طباطبایی منکشف شدند. ◽️شاهد عینی این مطلب، تفسیر سوره حمد حضرت امام است که به علت رشد سطح جامعه در خلال مباحث، معارفی عمیق و دقائقی فلسفی را برای عامه تبیین می کنند. @almorsalaat
📝یادداشت| تفاوت اطلاق در دستگاه اصولی حضرت امام با دیگر مبانی 📌بر اساس دروس استاد علی فرحانی ◽️اصولیین در بدو باب عام و خاص و نیز مطلق و مقید همانند بسیاری از مباحث اصولی و فقهی دیگر؛ برای کنار گذاشتن اشکالاتی که به تعریف وارد است؛ تعریف را تعریفی لفظی معرفی می کنند. ◽️درواقع شروط باب تعریف در منطق متفرع بر بحث کلیات خمس و ماهیت است پس تعریف منطقی تعریف حقائق است و تمام شروط آن در وادی اعتباریات جریان ندارد. ◽️اما در تعریف عام و خاص دو سیستم وجود دارد که این تفکیک به خاطر حل رابطه این بحث با مبحث اطلاق صورت میگیرد: 1⃣عام وخاص از مدالیل تصوری باب الفاظ اند و تعریف شان تصوری است. 2⃣عام وخاص از مدالیل تصدیقیه باب الفاظ اند و تعریف شان تصدیقی است. ◽️طبق تعریف اول الفاظ عام به تبادر محرز شده و مبتنی بر تبادر به سه قسم شمولی و بدلی و مجموعی تقسیم میشوند اما طبق تعریف دوم به وسیله مقدمات حکمت و در ظرف تصدیق شمول الحکم لجمیع افراده معنا پیدا کرده و اقسام عام هم در همین فضا شکل میگیرند. ◽️مرحوم آخوند قائل اند تعریف صحیح همان تعریف دوم است زیرا: موطن وضع ، موطن مفردات و کلمات است در حالی که عمومیت مستفاد از ادات عموم بدون در نظر گرفتن مدخول آنها به دست نمی آید و می بایست مدخول آنها نیز لحاظ شود. حال با توجه به اینکه ظرف لحاظ مدخول همان ظرف تعدد دال و مدلول و موطن تصدیق و حکم است عام و مطلق را باید تصدیقی معنا کرد و تعریف تصوری را باید کنار گذاشت. ◽️اما مساله اساسی کیفیت تفکیک اطلاق از عموم است، آخوند هم در جواب می فرمایند اگر چه هم اطلاق و هم عموم مستفاد از مقدمات حکمت باشند اما این نحوه دلالت است که تفاوت کرده و موجب تفکیک اطلاق از عموم میشود. ◽️مرحوم مظفر هم در ابتدای باب مطلق در تفکیک بین این دو، سه حالت را بیان می کنند؛ در ابتدا مطلق را «ما دل علی شائع فی جنسه» تعریف کرده و ملاک آن را شیوع افرادی می دانند. اما بعد می فرمایند مطلق تنها شیوع احوالی است و نه شیوع افرادی بلکه شیوع افرادی عام است؛ در ادامه نیز ملاک جدیدی می دهند مبتنی بر اینکه مطلق اعم از شیوع افرادی و احوالی است و بر این اساس عموم افرادی مستفاد از عام نیز مطلق است. ◽️از این رو برخی عبارات ایشان ملاک تفکیک عام از مطلق را شیوع احوالی می داند، البته در این صورت تعریف مطلق به « ما دل علی شائع فی جنسه » صحیح نیست و برخی عبارات دیگر ملاک را مقدمات حکمت می داند که البته هر یک از این ملاکات نتائجی بس متفاوت دارد. ◽️جالب اینکه ایشان در انتهاء حرفی قریب به مبنای حضرت امام را بیان کرده و مطلق را از فضای وضع و استعمال و به طور کلی از فضای لفظ خارج می کنند اما متاسفانه تا آخر بر این توضیح باقی نمی مانند بلکه 6 صفحه بر سر اعتبارات ماهیت و موضوع له الفاظ مطلق بحث کرده که اصلا با مبنای اخیر ایشان سازگاری ندارد. ◽️اما برای اولین بار مرحوم امام به این مساله خاتمه داده و با طرح معنای صحیح اطلاق، تفاوت آن با عام را مشخص می کنند. ◽️امام قائل اند اطلاق یعنی تمام الموضوع للحکم و در مقابلش مقید یعنی جزء الموضوع للحکم است. اما عموم یعنی شمول مصادیق. ◽️در واقع اطلاق داشتن یا نداشتن اصلا ربطی به شمول مصادیق ندارد بلکه همین که موضوع قضیه صادر شده از مولا، تمام للحکم باشد اطلاق شکل می گیرد حال چه تک مصداقی باشد چه شمول داشته باشد و اطلاق هیچ دلالتی بر شمولیت و عمومیت لفظی ندارد.بر این اساس شمول اطلاق ربطی به باب ظواهر ندارد بلکه مولود حکم عقل آن هم در وادی امتثال است و به طور کلی از مقام لفظ و دلالت لفظی اجنبی است. ◽️بر این اساس تقسیم عام به استغراقی و مجموعی و بدلی در اطلاق قابل تصور نیست چه اینکه در اطلاق اصلا حکم بر افراد بار نمیشود و چیزی به نام « الفاظ مطلق» وجود ندارد و اینکه قدماء مقسم عام و مطلق را شمول لفظی دانسته و تنها اختلاف را در کیفیت دلالت می دانسته اند قابل تصور نیست. ◽️به عبارت دقیق تر موضوع اطلاق لفظ نیست بلکه فاعل حکیم است. یعنی چون شارع حکیم است اگر بخواهد تکلیف مکلف را بیان کند بر او واجب است تمام الموضوع- هر آنچه دخیل در حکم است- را بیان کند تا مکلف در وادی امتثال دچار مشکل نشود. در این صورت اصل در کلام مولا اطلاق است و علاوه بر آن، اصاله الاطلاق تمام مباحث الفاظ را پوشش می دهد. ◽️در نتیجه اطلاق و تقیید اوصاف حکم اند و نه موضوع. یعنی این حکم است که نسبت به قیدی در موضوع خود مطلق می باشد و یا نسبت به آن قید مقید است به صورتی که اگر قید ذکر نشود حکم مرتفع میشود. ♨️ غرض این است اطلاق در دیدگاه امام با دیگر مبانی فرسنگ ها فاصله داشته و در میان اصولیین سابقه نداشته است و ابدا آنچه گفته شد صرفا یک نزاع لفظی نیست. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
🕌 یک روز تا ماه نورانی رجب ⭕️این روایت بسیار زیبا از حضرت رسول پیرامون ماه رجب است که هم سید بن طاووس در اقبال نقل فرموده اند و هم مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در ابتدای مراقبات ماه رجب در کتاب المراقبات: 🔅«عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ» در این روایت ملکِ داعی از قول پروردگار می فرماید ماه رجب ریسمانی بین من و بندگانم است که هر که به آن چنگ زند به «من» می رسد. (به «من» نه صرفا به بهشت و ...) @ofoqemobin
018- ثمرات فکر کردن در امور اعتباری@almorsalat.mp3
1.45M
📝| اثر درک صحیح از اعتباریات در تهذیب نفس 🔰 استاد علی فرحانی ◽️همانطور که عرفاء نقل می کنند یکی از حجاب های اساسی انسان در وصول الی الله، حقیقی و واقعی دیدن امور اعتباری است. ◽️اما اگر انسان به خوبی در اعتباریات تفکر کند و واقعا آنها را آنچنان که هستند تصدیق کند، گامی مهم در تهذیب نفس برداشته است. ♨️ توصیه می کنم این صوت را حتما گوش کنید. بسیار جالب است. @almorsalaat