💢ماه رجب مقدمه ای برای ماه شعبان و رمضان
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۱/۱۰/۲۳
🔅خوب است از فرصت اين ايام متبرك ماه رجب براى توجه به لزوم تلاش در هر مرحله اى كه هستيم و به هر كارى كه مشغوليم، استفاده كنيم.
🔅به طورى كه از ادعيه ماه رجب به دست مى آيد، بنده گمانم اين است كه اين ماه، مقدمه اى براى ماه شعبان و بعد ماه رمضان است، اينكه اين سه ماه، فرصتى براى خودسازى در طول سال و تأمين ذخيره و نيروى لازم براى حركت عظيم زندگى و سرنوشت است. «اللهم اهدنى هدى المهتدين، و ارزقنى اجتهاد المجتهدين.» چنانكه در اين ماه مى خوانيم، دعاكننده از خداى متعال به وسيله اين دعاها درخواست مى كند كه به او نور هدايت بتاباند؛ او را تلاش و اجتهاد و كوشش بياموزد و توفيق آن را به او بدهد «و لا تجعل لي من الغافلين المبعدين» و او را از غفلت برحذر دارد. يا در دعاى ديگر اين ماه مى خوانيم: «اللهم انى أسألك صبر الشاكرين لك و عمل الخائفين منك و يقين العابدين لك» اينها بالهايى است كه يك انسان با آنها مى تواند پرواز كند. صبر شكرگزاران، تلاش و عمل خائفان و يقين عبادتگران، ويژگيهايى است كه هم در اين ماه از خدا آنها را مى طلبيم و درخواست مى كنيم و هم از اين ادعيه درس مى گيريم كه در اين ماه بايد اينها را در خودمان فراهم كنيم.
🔅شايد در ماه شعبان، بتوانيم با ذخيره اى كه از اين ماه گرفته ايم، آن مناجات پرسوز و گداز و پرمضمون را با نفس حقيقى بخوانيم نه فقط الفاظ آن را مرور كنيم و حقيقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنيم، و اگر إن شاء اللّه اين همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده ورود بر سر سفره ضيافت الهى شويم و در اوج قله آن ماه، شايسته ورود به ليلة القدر گرديم.
#کلام_ولی
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210213-083543.mp3
13.07M
#مناهج
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۲۵
@majazi_almorsalaat
در این جلسه نکات مهمی در دلالت حدیث رفع، فقه الحدیث آن و سوالات مربوط به چگونگی دلالت بر اجزاء بیان شد.
@almorsalaat
nokati-dar-estefade-az-mahe-rajab-99.11.25.mp3
1.73M
🔊#اخلاق_و_عرفان| نکاتی در استفاده از ماه رجب
🎙استاد علی فرحانی
📌در ابتدای تدریس مناهج 99.11.25
#ماه_رجب #پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
020-99.11.25.mp3
14.13M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۲۵
@majazi_almorsalaat
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره)
💠نمازمشترک هرشب ماه رجب
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(3)+توحید(1)
👈 بعد از نماز دست ها را بلند می کند و میگوید: لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر والیه المصیر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد النبی الامی و آله. ودستها را به صورت می کشد.
💠شب1
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)+توحید(3)
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(100)
👈بعدازنماز:دعای مذکور در اقبال(70)
🔅20رکعت بعدازمغرب
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)
🔅2رکعت بعدازعشاء
🔺رکعت اول:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(3)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(1)+فلق(1) +ناس(1)
💠شب2
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)
💠شب3
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(5)
💠شب4
🔅100رکعت
🔺رکعت اول:حمد(ا)+فلق(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس(1)
💠شب5
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25)
💠شب6
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(7)
💠شب7
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+فلق(1)+ناس(1)
👈بعدازنماز:صلوات(10)+تسبیحات اربعه(10)
💠شب8
🔅20رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)+فلق(3)+ناس(3)
💠شب9
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ تکاثر(5)
💠شب10
🔅12رکعت بعدازمغرب
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)
💠شب11
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(12)
💠شب12
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول...علی القوم الکافرین(آیات آخر سوره بقره)(10)
💠شب13
🔅10رکعت
🔺رکعت اول:حمد(1)+العادیات(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+تکاثر(1)
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
💠شب14
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+قل إنّما أنا بشر(آیه آخر کهف)(1)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
💠شب15
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4)
👈بعدازنماز: الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً و لا أتّخذ من دونه ولیّاً+دعا به هرچه دوست دارد
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+هرسوره ای که خواست(1)
👈بعدازنماز:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+تسبیحات اربعه(4)+ الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً ما شاء الله لا حوال و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10)
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
💠شب16
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10)
💠شب17
🔅30رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
💠شب18
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)+فلق(10)+ناس(10)
💠شب19
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(15)+توحید(15)
💠شب20
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+قدر(15)
💠شب21
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کوثر(10)+توحید(10)
💠شب22
🔅8رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7)
👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10)
💠شب23
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ضحی(5)
💠شب24
🔅40رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1)
💠شب25
🔅20رکعت بین مغرب و عشاء
🔺هر رکعت: حمد(1)+ آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1)
💠شب26
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(40 و در روایتی4)
💠شب27
🔅12رکعت
🔺در توضیح آن به اقبال مراجعه شود.
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+فلق(4)+ناس(4)+توحید(4)
👈بعد از نماز:لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(4)+دعا به هرچه بخواهد
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+اعلی(10)+قدر(10)
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4)
👈بعد از نماز:حمد(4)+فلق(4)+ توحید(4)+ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا اشْرِكُ بِهِ شَيْئاً(4)+دعا به هرچه بخواهد
💠شب28
🔅12رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10)
👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100)
💠شب29
🔅12رکعت
🔺هر رکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10)
👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100)
💠شب30
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
💠شب آخر
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)
👈بعد از نماز: دست ها را به سمت آسمان بلند می کند: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. سپس دست ها را به صورت می کشد و حاجتش را می خواهد.
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
➖➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
023-bayaneemamdarkhetabateshare@almorsalat.mp3
3.37M
🔊#اعتباریات| جایگاه لسان اعتباری ادله در دستگاه اصولی حضرت امام
◽️استاد در این صوت با خواندن عباراتی از کتاب تعادل و تراجیح حضرت امام اهمیت اعتباری بودن لسان شارع را در دستگاه اصولی حضرت امام نشان داده و لوازم این لسان را تبیین می کنند.
♨️ این صوت بسیار جالب است حتما گوش کنید.
◽️پیاده کامل بیان استاد را از اینجا ببینید👇👇👇
https://s16.picofile.com/file/8423807926/14.pdf.html
#نگاهی_به_دریا
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📝#اعتباریات| جایگاه لسان اعتباری ادله در دستگاه اصولی حضرت امام
❇️لزوم فرض التعارض في محيط التشريع
◽️فلا بدّ في تشخيص الخبرين المتعارضين و الحديثين المختلفين، من فرض الكلام في محيط التشريع و التقنين، و في كلام متكلّم صارت عادته إلقاء الكلّيات و الاصول، و بيانَ المخصّصات و الشرائط و الأجزاء و المقيّدات و القرائن منفصلةً، فهذا القرآن الكريم يقول و قوله الحقّ: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»مع أنّ فيه العموم و الخصوص، و المطلق و المقيّد و #لم_يستشكل_أحد بوقوع الاختلاف فيه من هذه الجهة.
◽️و بالجملة: سنّة اللَّه تعالى في الكتاب الكريم، و الرسولِ الصادع بالقانون الإلهيّ، و أئمّةِ الهدى مع عدم كونهم مشرّعين، لمّا جرت على ذلك- كما هو المشاهد في الكتاب و السنّة؛ لمصالح هم أعلم بها، و لعلّ منها صيرورة الناس محتاجين إلى العلماء و الفقهاء، و فيه بقاء الدين، و رواج الشريعة، و تقوية الإسلام، كما هو الظاهر- فلا بدّ و أن يكون تشخيص الخبرين المتعارضين و المختلفين، مع عطف النظر إلى هذه السنّة و تلك العادة.
◽️فالتعارض بناءً على ما ذكرنا: هو تنافي مدلولي دليلين أو أكثر عرفاً في #محيط_التقنين؛ ممّا لم يكن للعرف إلى الجمع بينهما طريق عقلائيّ مقبول، و صار العرف متحيّراً في العمل، فالأدلّة الدالّة على الأحكام الواقعيّة، غير معارضة للأدلّة الدالّة على حكم الشكّ؛ لأنّ للعرف فيها طريقاً إلى الجمع المقبول.
◽️سرّ عدم التعارض بين العامّ و الخاصّ
و السرّ في تقديم الخاصّ على العامّ ما أشرنا إليه؛ من أنّ التعارف و التداول في محيط التقنين و الأخبار الصادرة عن أئمّة أهل البيت عليهم السلام لمّا كان بيانَ الاصول و القوانين الكلّية منفصلة عن مخصّصاتها، لا يرى العرف تعارضاً بينهما، و يكون الجمع بينهما عرفيّاً عقلائيّاً.
📚 التعادل و الترجيح، ص 34, 35
#نگاهی_به_دریا
#اصول
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
بیانی از سید بن طاووس که استاد اشاره کردند👇👇
✨تعبیر بسیار زیبا و بلند از سید بن طاووس در مراقبه ورود دو ملک مخصوص لیل
🔴مرحوم سید بن طاووس در کتاب شریف فلاح السائل می فرماید در آغاز شب دو ملک مخصوص نازل می شوند و انسان عارف می تواند حضور این دو را درک کند. عبارت شریف ایشان را بخوانید:
📕 «أيها العبد إن كنت مسلما مصدقا بالقرآن فأنت تجد في قلبك على اليقين التصديق لقوله جل جلاله إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحٰافِظِينَ كِرٰاماً كٰاتِبِينَ و تكون مستعدا لقدومهما كما تستعد لقدوم رسول قد عرفت أنه يصل إليك من بعض ملوك الدنيا الذين هم من بعض مماليك سلطان العالمين فيكون لورودهما و حضورهما في قلبك موضع يستدل له على تصديقك لسيد المرسلين فإن في عباد الله جل جلاله العارفين من يعرف وقت حضورهما و وقت انفصالهما عند المساء و الصباح بأسباب لا تعرفها بالعبارة بل إن شاء الله جل جلاله عرفك ذلك حتى تعلمه على الإيضاح فإنه جل جلاله يقول لأهل الاعتراض عليه في الرحمات أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنٰا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا وَ رَفَعْنٰا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجٰاتٍ فإن لم تجد للملكين الحافظين محلا في قلبك في أول ليلك و لا في أول نهارك فتوسل بالله جل جلاله في مداراة دينك أو عقلك فإنك سقيم في دينك و يقينك و في قلبك و أسرارك و إياك أن تقول فقد رأيت فلانا و فلانا و صاحبته ليلا و نهارا فما رأيت عنده بهذين الملكين اهتماما و لا اعتبارا لأنك إن كنت مصدقا بالكتاب و الرسول فإنك لا تلتفت إلى أهل الغفلة و لا تقتدي بهم و إنما تعمل بالمعقول و المنقول فإن أكثر الناس في هذه الأوقات في غفلة هائلة لطف الله جل جلاله لهم و تداركهم بما هو جل جلاله أهل من العنايات و قد نبهنا على تحقيق ما قلناه عند وداع الملكين وقت الغروب و كشفنا ذلك بالمعقولات و بالروايات و هو حجة على من بلغه ذلك لعلام الغيوب»
فلاح السائل، ص 227
#عرفان_شیعی
#سید_بن_طاووس
#فلاح_السائل
@ofoqemobin
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210214-083257.mp3
13.3M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴۴
۹۹/۱۱/۲۶
@majazi_almorsalaat
در این جلسه عبارت اجزای در برائت به دلیل حکومت حدیث رفع بر ادله اجزاء و شرائط خوانده شد.
در ابتدای بحث، گوشه هایی از مبنای امام (ره) در تفسیر حدیث رفع و تفاوت دیدگاه ایشان با شیخ اعظم (ره) و آخوند خراسانی (ره) بیان شد. در توضیح بیشتر به #انوارالهدایه امام ذیل حدیث رفع مراجعه کنید.
همچنین اشاره شد که نگاه امام به مسئله #حکومت متفاوت است. ایشان این نگاه را در تنبیهات کتاب استصحاب بیان کرده اند.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
021-99.11.26.mp3
35.91M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۲6
@majazi_almorsalaat
در متن کتاب چنین آمده است:
قال الشيخ الأنصاري- في رسالة لا ضرر-: في هذه القصّة إشكال من حيث [حكم] النبيّ- صلّى اللَّه عليه و آله- بقلع العَذق، مع أنّ القواعد لا تقتضيه، و نفي الضرر لا يوجب ذلك، لكن لا يُخلّ بالاستدلال.
أقول: أمّا عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى.
یکی از مبانی شیخ در کار با روایت این است که گاهی، به بخش هایی از متن روایت اشکال می کند، ولی در نهایت هم آن روایت را می پذیرد و به بخشی از آن فتوا می دهد.
در مورد روایت لاضرر هم ایشان می گوید که صدر راویت سمره که حضزت حکم به قلع نخل او می کند با قواعد فقهی نمی سازد، اما این مسئله خللی به اینکه به ذیل روایت تمسک شودف وارد نمی کند.
اما فرموده است که «عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى» غالبا در تفسیر عبارت امام می گویند که ایشان آن مبانی شیخ را قبول ندارد.
ام ا با توجه به مبانی امام، این تفسیر صحیح نیست. اما کأنّ در این عبارت به شیخ می گوید که من کلام شما را متوجه هستم اما در این روایت صادق نیست.
ایشان به مناسبت بیان این قاعده، در تبیین مرام شیخ، ارجاعاتی به سایر عبارات ایشان در مکاسب بیان کردند و همچنین نکات مهمی در مورد رنسانس علم اصول و فاصله گرفتن آن از فقه که توسط مرحوم آخوند ایجاد شد، بیان کردند.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210215-084030.mp3
15.24M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴۵
۹۹/۱۱/۲۷
@majazi_almorsalaat
در این جلسه اجزای استصحاب و قاعده تجاوز و فراغ بحث شد.
در مورد استصحاب، باید بر اساس دلیل آن (لاتنقض الیقین بالشک) اصل عملی یا اماره بودن آن بدست بیاید. اگر اصل عملی باشد و لسان آن جعل حکم ظاهری باشد، اجزا دارد و الا فلا.
وجه اماره بودن استصحاب نزد محقق خوئی و وجه اصل عملی بودن آن نزد امام (ره) نیز بیان شد.
در مورد قاعده تجاوز و فراغ نیز باید همانند استصحاب مشخص شود که آیا لسان دلیل آن چیست و بر اساس آن اجزا را مشخص کرد.
امام (ره) در هر دو مورد قائل به اجزاء هستند.
آخرین مطلبی را که بیان کردند، مسئله اجزا در صورت تبدل رأی مجتهد بود که آن را به کتاب اجتهاد و تقلید خودشان ارجاع دادند.
در مورد مجتهد و مقلد نیز پس از تفکیک بین وظیفه مجتهد نسبت به خودش و وظیفه مقلد، همان قاعده کلی در باب اجزاء جاری می شود.
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📺 پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز
🔰 حضرت آیتالله خامنهای بهمناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن خواهند گفت.
🔻 این برنامه ساعت ۱۰:۳۰ روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، به صورت زنده از شبکههای رسانهی ملی و همچنین از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و حسابهای این پایگاه در شبکههای اجتماعی پخش خواهد شد.
🔻 هرسال به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، با حضور در حسینیهی امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب دیدار میکردند که به علت رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، این دیدار از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز انجام خواهد شد.
💻 @khamenei_ir
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
022-99.11.27.mp3
6.62M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه22
۹۹/۱۱/۲۷
@majazi_almorsalaat
#لاضرر
عبارت: قال الشيخ الأنصاري- في رسالة لا ضرر-: في هذه القصّة إشكال من حيث [حكم] النبيّ- صلّى اللَّه عليه و آله- بقلع العَذق، مع أنّ القواعد لا تقتضيه، و نفي الضرر لا يوجب ذلك، لكن لا يُخلّ بالاستدلال.
أقول: أمّا عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى.
و أما الإشكال فلا يرد على ما ذكرنا؛ ضرورة أنّ المورد مندرج تحت الحكم السلطاني الكلّي، فيكون الأمر بالقلع لقطع مادّة الفساد المتوقّع في مثل المقام.
و أمّا على غيره فالإشكال وارد؛ لأنّ عدم تشريع الحكم الضرري و نهي اللَّه تعالى عن الإضرار بالغير، لا يقتضيان الإضرار بالغير بقطع شجرته.
و يؤكّد الإشكال ظهور موثّقة زرارة في كون المستَند للقلع هو قوله: (لا ضرر و لا ضِرار)؛ لوقوعه تعليلًا لقوله: (فاقلع الشجرة)، و لهذا وقعوا [عند] الجواب عنه في حَيْصَ بَيْصَ.
#گزارش مختصر کلاس:
جناب شیخ اشکالی را در مورد روایت بیان کرد (این حکمی را که پیامبر در مورد قلع شجره بیان کرده است، با قواعد سازگاری ندارد) و پذبرفت که این اشکال وارد است، اما خللی به استدلال وارد نمی کند.
حضرت امام (ره) می فرماید که بنا بر مبنای ما که حکم را سلطانی می بینیم، اشکال وارد نیست.
اما بنا بر مبنای قوم که حکم را تبلیغی دیده اند، اشکال وارد است و مخلّ به استدلال هم می باشد و تلاش هایی هم که برای حل اشکال شده است، نتیجه نمی دهد.
بر اساس ساختاری مه که امام (ره) به بحث می دهد، اگر سلطانی بودن این حکم را که مبنای امام (ره) است، نپذیریم، نمی توانیم قاعده لاضرر را از این روایات استنباط کنیم.
اما از آنجایی که این قاعده یکی از قواعد اصلی فقهی است و هیچ فقیهی نمی تواند آن را نپذیرد، فقها تلاش کرده اند ولو با دست برداشتن از ظهور روایت (خصوصا ظهور فقره «لاضرر و لاضرار» در تعلیل حکم پیامبر به قلع شجره) به نحوی قاعده را از روایت بدست آورند و هو کما تری.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹لحظاتی از آخرین غبارروبی شهید حاج قاسم سلیمانی در حرم #امام_هادی(ع)
@almorsalaat
هدایت شده از رهبر حوزهها
📌 از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بیاعتنایی به زخارف دنیوی بود...
💬 مسألهی #تهذیب اخلاق، مسألهی #ساده_زیستی، مسألهی اعراض از زخارف دنیا را بایستی در حوزههای علمیه جدی گرفت. اینطور نباشد که طلبه به خاطر خانهاش - که دو خیابان تا محل درس فاصله دارد - به فکر ماشین شخصی بیفتد. ماشین چیست؟ از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بیاعتنایی به زخارف دنیوی بود؛ اما حالا فوراً به فکر بیفتیم که یک ماشین شخصی و یک خانهی کذایی داشته باشیم!
🔸 البته باید حداقل معیشتی وجود داشته باشد؛ طوری که انسان ذهنش مشغول آن چیزها نباشد و بتواند درسش را راحت بخواند و کار لازم و مورد توقع را انجام بدهد؛ اما اینطور نباشد که طلبگی هم به چیزی مثل بقیهی کارهای دیگری که بعضی میکنند - دنبال تجملات و دنبال زخارف و امثال اینها رفتن - تبدیل شود. این عیب خیلی بزرگی است که باید بشدت از آن جلوگیری شود.
🗓۱۳۷۰/۰۶/۳۱
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
امروز بحمدالله در درس مناهج، بحث اجزاء به #پایان رسید.
از فردا انشالله بحث بسیار مهم #مقدمه_واجب #آغاز می شود.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
246-99.11.28.mp3
6.93M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴6
۹۹/۱۱/۲8
@majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب
در جلسه امروز که اولین جلسه از بحث مقدمه واجب بود، یک مقدمه از مقدماتی که امام بیان می کنند، طرح شد.
مرحوم آخوند خراسانی در ابتدای مبحث مقدمه واجب در کفایه می فرماید: «الظاهر أن المهم المبحوث عنه في هذه المسألة البحث عن الملازمة بين وجوب الشيء و وجوب مقدمته»
حضرت امام بیان می دارند که بحث در ملازمه بین وجوب شئ و وجوب مقدمات واقعیه آن نیست. بلکه از آنجا کهآمر را فاعل بالقصد می دانیم و فاعل بالقصد بر اساس علم خود، فعل انجام می دهد و علم او حصولی است و امکان خطا دارد، لذا اینگونه نیست که حکم به وجوب آنچه که واقعا مقدمه است کند، بلکه به آن چیزی که آن را مقدمه می پندارد، حکم می کند.
امام می فرماید: «الأمر الأوّل في مدار البحث في المقام. ما يمكن أن يكون محطّ البحث فيها هو تحقّق الملازمة بين الإرادة المتعلّقة بذي المقدمة مع إرادة #ما_يرى المولى مقدمة، لا الملازمة بين إرادة ذي المقدمة مع إرادة المقدمة»
استاد در بیان مراحل فاعل بالقصد (تصور، تصدیق، شوق, عدم المانع، اراده، صدور فعل) بیان کردند که در مورد این مراحل دو قول وجود دارد: قول اول این است که هر کدام از این مراحل علت مرحله بعدی است. اما این قول صحیح نیست. قول حق این است که هر کدام از این مراحل، متمم فاعلیت فاعل است و علت واقعی خود نفس است.
بر اساس تحقیق در انواع فاعلیت بدست می آید که مشکل اصلی مرحوم آخوند در مسئله جبر و اختیار در کفایه، این است که ایشان فاعلیت، فاعل مختار را در فاعلیت بالقصد منحصر کرده اند و نتوانسته اند نحوه دیگری را تصور کنند. حال آنکه فاعلیت نفس در تحقق مراحل فعل اختیاری، بالرضاست.
استاد پس از بیان این نکته بیان داشتند که باید این مباحث و مشابه آن از علم اصول حذف شود.
چرا که از طرفی مربوط به علم دیگری است و باید با قواعد آن علم مورد بررسی قرار گیرند و در علم اصول اصل موضوع گرفته شود.
ثانیا پرداختن به این مسائل ما را از غرض اصلی علم اصول که پرداختن به قواعد مربوط به صدور و دلالت ادله است، باز می دارد و مسائل زیادی در فقه هستند که متاسفانه در علم اصول مورد بحث قرار نمی گیرد.
در ضمن بحث به ملاک میزان خواندن ادبیات عرب حوزه نیز پراختند.
نکته مهم دیگری را که استاد در ابتدای بحث بیان می کنند این است که امهات مباحثی را که در این بحث می خوانیم و همچنین مباحث گذشته را در تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر بیان کرده اند. لذا اگر کسی آن جلسات را به خوبی بخواند، سطح خوبی از علم را دارا خواهد شد.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
023-99.11.28.mp3
5.55M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه23
۹۹/۱۱/۲۷
@majazi_almorsalaat