هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210214-083257.mp3
13.3M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴۴
۹۹/۱۱/۲۶
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۴ ۹۹/۱۱/۲۶ @majazi_almorsalaat
در این جلسه عبارت اجزای در برائت به دلیل حکومت حدیث رفع بر ادله اجزاء و شرائط خوانده شد.
در ابتدای بحث، گوشه هایی از مبنای امام (ره) در تفسیر حدیث رفع و تفاوت دیدگاه ایشان با شیخ اعظم (ره) و آخوند خراسانی (ره) بیان شد. در توضیح بیشتر به #انوارالهدایه امام ذیل حدیث رفع مراجعه کنید.
همچنین اشاره شد که نگاه امام به مسئله #حکومت متفاوت است. ایشان این نگاه را در تنبیهات کتاب استصحاب بیان کرده اند.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
021-99.11.26.mp3
35.91M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۲6
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲6 @majazi_almorsalaat
در متن کتاب چنین آمده است:
قال الشيخ الأنصاري- في رسالة لا ضرر-: في هذه القصّة إشكال من حيث [حكم] النبيّ- صلّى اللَّه عليه و آله- بقلع العَذق، مع أنّ القواعد لا تقتضيه، و نفي الضرر لا يوجب ذلك، لكن لا يُخلّ بالاستدلال.
أقول: أمّا عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى.
یکی از مبانی شیخ در کار با روایت این است که گاهی، به بخش هایی از متن روایت اشکال می کند، ولی در نهایت هم آن روایت را می پذیرد و به بخشی از آن فتوا می دهد.
در مورد روایت لاضرر هم ایشان می گوید که صدر راویت سمره که حضزت حکم به قلع نخل او می کند با قواعد فقهی نمی سازد، اما این مسئله خللی به اینکه به ذیل روایت تمسک شودف وارد نمی کند.
اما فرموده است که «عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى» غالبا در تفسیر عبارت امام می گویند که ایشان آن مبانی شیخ را قبول ندارد.
ام ا با توجه به مبانی امام، این تفسیر صحیح نیست. اما کأنّ در این عبارت به شیخ می گوید که من کلام شما را متوجه هستم اما در این روایت صادق نیست.
ایشان به مناسبت بیان این قاعده، در تبیین مرام شیخ، ارجاعاتی به سایر عبارات ایشان در مکاسب بیان کردند و همچنین نکات مهمی در مورد رنسانس علم اصول و فاصله گرفتن آن از فقه که توسط مرحوم آخوند ایجاد شد، بیان کردند.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210215-084030.mp3
15.24M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴۵
۹۹/۱۱/۲۷
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۵ ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
در این جلسه اجزای استصحاب و قاعده تجاوز و فراغ بحث شد.
در مورد استصحاب، باید بر اساس دلیل آن (لاتنقض الیقین بالشک) اصل عملی یا اماره بودن آن بدست بیاید. اگر اصل عملی باشد و لسان آن جعل حکم ظاهری باشد، اجزا دارد و الا فلا.
وجه اماره بودن استصحاب نزد محقق خوئی و وجه اصل عملی بودن آن نزد امام (ره) نیز بیان شد.
در مورد قاعده تجاوز و فراغ نیز باید همانند استصحاب مشخص شود که آیا لسان دلیل آن چیست و بر اساس آن اجزا را مشخص کرد.
امام (ره) در هر دو مورد قائل به اجزاء هستند.
آخرین مطلبی را که بیان کردند، مسئله اجزا در صورت تبدل رأی مجتهد بود که آن را به کتاب اجتهاد و تقلید خودشان ارجاع دادند.
در مورد مجتهد و مقلد نیز پس از تفکیک بین وظیفه مجتهد نسبت به خودش و وظیفه مقلد، همان قاعده کلی در باب اجزاء جاری می شود.
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📺 پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز
🔰 حضرت آیتالله خامنهای بهمناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن خواهند گفت.
🔻 این برنامه ساعت ۱۰:۳۰ روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، به صورت زنده از شبکههای رسانهی ملی و همچنین از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و حسابهای این پایگاه در شبکههای اجتماعی پخش خواهد شد.
🔻 هرسال به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، با حضور در حسینیهی امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب دیدار میکردند که به علت رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، این دیدار از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز انجام خواهد شد.
💻 @khamenei_ir
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
022-99.11.27.mp3
6.62M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه22
۹۹/۱۱/۲۷
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی جلسه22 ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
#لاضرر
عبارت: قال الشيخ الأنصاري- في رسالة لا ضرر-: في هذه القصّة إشكال من حيث [حكم] النبيّ- صلّى اللَّه عليه و آله- بقلع العَذق، مع أنّ القواعد لا تقتضيه، و نفي الضرر لا يوجب ذلك، لكن لا يُخلّ بالاستدلال.
أقول: أمّا عدم إخلاله بالاستدلال، فهو كما ترى.
و أما الإشكال فلا يرد على ما ذكرنا؛ ضرورة أنّ المورد مندرج تحت الحكم السلطاني الكلّي، فيكون الأمر بالقلع لقطع مادّة الفساد المتوقّع في مثل المقام.
و أمّا على غيره فالإشكال وارد؛ لأنّ عدم تشريع الحكم الضرري و نهي اللَّه تعالى عن الإضرار بالغير، لا يقتضيان الإضرار بالغير بقطع شجرته.
و يؤكّد الإشكال ظهور موثّقة زرارة في كون المستَند للقلع هو قوله: (لا ضرر و لا ضِرار)؛ لوقوعه تعليلًا لقوله: (فاقلع الشجرة)، و لهذا وقعوا [عند] الجواب عنه في حَيْصَ بَيْصَ.
#گزارش مختصر کلاس:
جناب شیخ اشکالی را در مورد روایت بیان کرد (این حکمی را که پیامبر در مورد قلع شجره بیان کرده است، با قواعد سازگاری ندارد) و پذبرفت که این اشکال وارد است، اما خللی به استدلال وارد نمی کند.
حضرت امام (ره) می فرماید که بنا بر مبنای ما که حکم را سلطانی می بینیم، اشکال وارد نیست.
اما بنا بر مبنای قوم که حکم را تبلیغی دیده اند، اشکال وارد است و مخلّ به استدلال هم می باشد و تلاش هایی هم که برای حل اشکال شده است، نتیجه نمی دهد.
بر اساس ساختاری مه که امام (ره) به بحث می دهد، اگر سلطانی بودن این حکم را که مبنای امام (ره) است، نپذیریم، نمی توانیم قاعده لاضرر را از این روایات استنباط کنیم.
اما از آنجایی که این قاعده یکی از قواعد اصلی فقهی است و هیچ فقیهی نمی تواند آن را نپذیرد، فقها تلاش کرده اند ولو با دست برداشتن از ظهور روایت (خصوصا ظهور فقره «لاضرر و لاضرار» در تعلیل حکم پیامبر به قلع شجره) به نحوی قاعده را از روایت بدست آورند و هو کما تری.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹لحظاتی از آخرین غبارروبی شهید حاج قاسم سلیمانی در حرم #امام_هادی(ع)
@almorsalaat
هدایت شده از رهبر حوزهها
📌 از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بیاعتنایی به زخارف دنیوی بود...
💬 مسألهی #تهذیب اخلاق، مسألهی #ساده_زیستی، مسألهی اعراض از زخارف دنیا را بایستی در حوزههای علمیه جدی گرفت. اینطور نباشد که طلبه به خاطر خانهاش - که دو خیابان تا محل درس فاصله دارد - به فکر ماشین شخصی بیفتد. ماشین چیست؟ از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بیاعتنایی به زخارف دنیوی بود؛ اما حالا فوراً به فکر بیفتیم که یک ماشین شخصی و یک خانهی کذایی داشته باشیم!
🔸 البته باید حداقل معیشتی وجود داشته باشد؛ طوری که انسان ذهنش مشغول آن چیزها نباشد و بتواند درسش را راحت بخواند و کار لازم و مورد توقع را انجام بدهد؛ اما اینطور نباشد که طلبگی هم به چیزی مثل بقیهی کارهای دیگری که بعضی میکنند - دنبال تجملات و دنبال زخارف و امثال اینها رفتن - تبدیل شود. این عیب خیلی بزرگی است که باید بشدت از آن جلوگیری شود.
🗓۱۳۷۰/۰۶/۳۱
📚کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴۵ ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
امروز بحمدالله در درس مناهج، بحث اجزاء به #پایان رسید.
از فردا انشالله بحث بسیار مهم #مقدمه_واجب #آغاز می شود.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
246-99.11.28.mp3
6.93M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴6
۹۹/۱۱/۲8
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴6 ۹۹/۱۱/۲8 @majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب
در جلسه امروز که اولین جلسه از بحث مقدمه واجب بود، یک مقدمه از مقدماتی که امام بیان می کنند، طرح شد.
مرحوم آخوند خراسانی در ابتدای مبحث مقدمه واجب در کفایه می فرماید: «الظاهر أن المهم المبحوث عنه في هذه المسألة البحث عن الملازمة بين وجوب الشيء و وجوب مقدمته»
حضرت امام بیان می دارند که بحث در ملازمه بین وجوب شئ و وجوب مقدمات واقعیه آن نیست. بلکه از آنجا کهآمر را فاعل بالقصد می دانیم و فاعل بالقصد بر اساس علم خود، فعل انجام می دهد و علم او حصولی است و امکان خطا دارد، لذا اینگونه نیست که حکم به وجوب آنچه که واقعا مقدمه است کند، بلکه به آن چیزی که آن را مقدمه می پندارد، حکم می کند.
امام می فرماید: «الأمر الأوّل في مدار البحث في المقام. ما يمكن أن يكون محطّ البحث فيها هو تحقّق الملازمة بين الإرادة المتعلّقة بذي المقدمة مع إرادة #ما_يرى المولى مقدمة، لا الملازمة بين إرادة ذي المقدمة مع إرادة المقدمة»
استاد در بیان مراحل فاعل بالقصد (تصور، تصدیق، شوق, عدم المانع، اراده، صدور فعل) بیان کردند که در مورد این مراحل دو قول وجود دارد: قول اول این است که هر کدام از این مراحل علت مرحله بعدی است. اما این قول صحیح نیست. قول حق این است که هر کدام از این مراحل، متمم فاعلیت فاعل است و علت واقعی خود نفس است.
بر اساس تحقیق در انواع فاعلیت بدست می آید که مشکل اصلی مرحوم آخوند در مسئله جبر و اختیار در کفایه، این است که ایشان فاعلیت، فاعل مختار را در فاعلیت بالقصد منحصر کرده اند و نتوانسته اند نحوه دیگری را تصور کنند. حال آنکه فاعلیت نفس در تحقق مراحل فعل اختیاری، بالرضاست.
استاد پس از بیان این نکته بیان داشتند که باید این مباحث و مشابه آن از علم اصول حذف شود.
چرا که از طرفی مربوط به علم دیگری است و باید با قواعد آن علم مورد بررسی قرار گیرند و در علم اصول اصل موضوع گرفته شود.
ثانیا پرداختن به این مسائل ما را از غرض اصلی علم اصول که پرداختن به قواعد مربوط به صدور و دلالت ادله است، باز می دارد و مسائل زیادی در فقه هستند که متاسفانه در علم اصول مورد بحث قرار نمی گیرد.
در ضمن بحث به ملاک میزان خواندن ادبیات عرب حوزه نیز پراختند.
نکته مهم دیگری را که استاد در ابتدای بحث بیان می کنند این است که امهات مباحثی را که در این بحث می خوانیم و همچنین مباحث گذشته را در تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر بیان کرده اند. لذا اگر کسی آن جلسات را به خوبی بخواند، سطح خوبی از علم را دارا خواهد شد.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
023-99.11.28.mp3
5.55M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه23
۹۹/۱۱/۲۷
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی جلسه23 ۹۹/۱۱/۲۷ @majazi_almorsalaat
#لاضرر #تنبیهات #تنبیه_دوم
حضرت امام (ره) در تنبیه دوم بیان می کنند که بنا بر مختار ما در تفسیر لاضرر، این دلیل فقط می تواند حاکم بر قاعده سلطنت باشد، اما فقها از حکومت این دلیل بر عمده مسائل فقهی مثل وضوی ضرری و امثال آن استفاده کرده اند. حال چه باید کرد؟ آیا استفاده فقها قرینه می شود که ما دست از استظهار از دلیل برداریم؟ یا اینکه در احکام ضرری دیگر از این دلیل استفاده نکنیم؟
ایشان در بیان موضوع این تنبیه می فرماید: «بناء على ما ذهبنا إليه في حديث نفي الضرر لا يكون دليله حاكماً على أدلّة الأحكام الأوّلية سوى قاعدة السلطنة ...
و أما نفي اللزوم في المعاملة الغَبْنية، و نفي وجوب الوضوء الضرري، و أمثالهما، فأجنبيّ عن مفاد الحديث»
ایشان در پاسخ به این مسئله در دو مرحله پاسخ می دهند.
مرحله اول این است که اگر حکومت این ادله را بر ادله معاملات و عبادات نپذیریم، مشکلی ایجاد نمی شود. چون در آن موارد دلیلی که به کار رفته است، انحصاری به قاعده لاضرر ندارد بلکه در هر مورد دلیل خاص وجود دارد.
ایشان می فرماید: «و لا يلزم منه فقدان الدليل في كثير من الفروع المسلّمة الفقهية، كخيار الغَبْن؛ لأنّه لم تجد- ظاهراً- مورداً يكون الدليل منحصراً به؛ بحيث يلزم من عدم التمسُّك به فقدان الدليل فيه»
ایشان به عنوان نمونه این مسئله را در مورد خیار غبن تطبیق می دهند. و مثالهای متعددی از فقها را بیان می کنند.
نکته ای که در استفاده شیخ انصاری از لاضرر در خیار غبن وجود دارد این است که ولو اینکه عبارت ایشان تصریح دارد در اینکه دلیلِ خیار غبن را منحصر به لاضرر می دانند، اما ایشان با این وجود، عنوان «غبن» را حفظ می کنند و این موید است بر اینکه ایشان دلیلشان منحصر به لاضرر نیست. چون اگر چنین بود، دیگر عنوان «غبن» موضوعیت نداشت، بلکه باید به عنوان یکی از مصادیق ضرری بودن، استفاده گردد.
مرحله دوم جواب ایشان را در جلسه بعد به تفصیل بحث میکنیم.
@almorsalaat
zavaede-elme-osul-v-naghshe-adabiat-dar-estenbaat.mp3
4.03M
♨️#اجتهاد| گفتاری در باب برخی مسائل غیرضروری علم اصول و نقش ادبیات و فلسفه در استنباط
🎙استاد علی فرحانی
📌بخشی از جلسه تدریس مناهج 99/11/28
#مهارت_های_تحصیل_علم
#اصول #ادبیات #پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
247-99.11.29.mp3
7.49M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۴7
۹۹/۱۱/۲9
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی جلسه۲۴7 ۹۹/۱۱/۲9 @majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب
در این جلسه عبارات زیر شرح داده شد:
ما يمكن أن يكون محطّ البحث فيها هو تحقّق الملازمة بين الإرادة المتعلّقة بذي المقدمة مع إرادة ما يرى المولى مقدمة، لا الملازمة بين إرادة ذي المقدمة مع إرادة المقدمة، و يتّضح ذلك بعد تصوّر إرادة الفاعل و نحو تعلّقها بذي المقدمة و مقدمته، فنقول:
لا إشكال في أنّ الإرادة من الفاعل إنّما تتعلّق بشيء بعد تصوّره و الإذعان بفائدته و سائر مقدماتها، و لا يمكن تعلّقها به قبل تمام المقدمات و لا يلزم أن يكون الشيء بحسب الواقع موافقا لغرضه و صلاحه، لأنّ ما يتوقّف عليه تحقق الإرادة هو تشخيص الفاعل صلاحه و موافقته لغرضه و تصديقه بذلك و لو كان مخالفا للواقع، فربّما تتعلّق إرادته بما هو مخالف لصلاحه و مضرّ و مهلك له لسوء تشخيصه و خطائه. (ج1ص324)
در مقدمه بحث نکات مهمی در بحث زوائد علم اصول و همچنین اینکه چه مسائلی از بحث مقدمه واجب زائد و چه مسائلی لازم و ضروری هستند، بیان شد.
در ضمن بحث توضیحاتی پیرامون اثرات ناقص خواندن فلسفه بر تورم و انحراف علم اصول بیان شد.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
024-99.11.29.mp3
6.89M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه24
۹۹/۱۱/۲9
@majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی جلسه24 ۹۹/۱۱/۲9 @majazi_almorsalaat
#لاضرر #تنبیه_دوم
در این جلسه در ادامه تنبیه دوم بیان شد که هر چند در مسائل مختلف فقهی، بدون دلیل لاضرر و با استفاده از سائر ادله همان حکم را می توان استنباط کرد، اما اگر بتوانیم دلیل لاضرر را که یک #دلیل_لفظی است، احیا کنیم و در آن موارد استفاده کنیم، می توانیم از آن مزایا نیز استفاده کنیم. از جمله آن مزایا این است که می توان اط اطلاق آنها استفاده کنیم.
راهی برای تحقیق در قول مقابل امام (تبیلغی بودن لاضرر) و تلاش برای احیای دلیل لاضرر در مسائل غیر سلطانی این است که: ما بتوانیم در متون و روایات جستجو کنیم و از طریقی بتوانیم به نحوی دلیلی برای تبلیغی بودن لاضرر استفاده کنیم.
یکی از راه ها این است که در روایات اهل سنت تفحص کنیم و روایتی را که ال بر تبلیغی بودن است پیدا کنیم و سند آن را بتوانیم با شهرت جبران کنیم.
دیگر اینکه در متون فقه ماثور که ارزش آنها در حد روایت مرسل است، فتوایی را بیابیم و با شهرت و یا تراکم ظنون شیخ (کافی بودن یافتن این فتوا در کتاب شیخ طوسی و یا شیخ صدوق) آن را معتبر کنیم.
یا اینکه در سایر روایات بتوانیم مضمون این روایت را بیابیم و آنگاه حضرت به آن استناد کرده باشند و از قرینه سوال و جواب و یا سایر قرائن روایت بتوان فهمید که حضرت از لاضرر به عنوان حکم تبلیغی استفاده کرده اند.
با همین نگاه بود که امام سعی کردند در ابتدا فحص کاملی از مظان این روایت انجام دهند.
در ضمن بحث نکات مهمی در ملاک باب الفاظ و حاشیه ای بر نگاه امام در تقسیم واجب و اشکال امام به آخوند در تقسیم واجب بیان شد. استاد این اشکال را در تدریس کفایه سال 92 به تفصیل بیان کرده اند.
@almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991129_40559_128k.mp3
11.97M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی، در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز. ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 عقبماندگیها و مشکلات امروز بخاطر انقلابی عملنکردن ماست/ شکاف طبقاتی باید از بین برود
🔺 رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز: ما باید دستاوردهای انقلاب را بشناسیم و بدانیم. البته ما هرگز پنهان نکردیم و باز هم پنهان نمیکنیم که در بخشهایی هم عقبماندگی داریم عقبماندگیهایی که به هیچوجه قابل قبول نیست مقصر خود ما هستیم خود ما مسئولین مقصریم.
این عقبماندگیها باید جبران شود. این بهخاطر انقلابیعملنکردن ماست. ما هر جا انقلابی عمل کردیم عقبماندگی نداشتیم.
هر جا از انقلاب کوتاه آمدیم یک حرکت غیرانقلابی و حرکت ناشی از کسالت و بیتوجهی انجام دادیم عقبماندگی به وجود آمد که در درجه اول در مسئله معیشت طبقات فقیر است. ما در این زمینه عقبماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی است. البته این را هم بگویم. در همین زمینه ای که ما عقب ماندگی داریم در مقایسه با قبل انقلاب به مراتب جلو هستیم.
اینی که کسی خیال کند که وضع قبل از انقلاب مثل وضع امروز بود اصلا اینجور نیست آن روزها خب بنده در میدان کار بودم با طبقات مختلف. وضع بسیار متفاوت بود با امروز و بسیار بد بود. امروز از ان جهت هم ما پیشرفت کرده ایم منتها باب شأن انقلاب نیست این چیزی که امروز هستیم.
ما بایستی خیلی بیش از این حرکت میکردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت، عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود. این وظیفه ماست. این کار ماست. بایستی انجام بدهیم.
#بسته_خبری
💻 @khamenei_ir
tasire-naghes-khandane-falsafe-dar-enherafe-elme-osul.mp3
1.47M
✅#اصول| تاثیر ناقص خواندن علم فلسفه در تورم و انحراف علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
📌تدریس #مناهج، جلسه 247، 99.11.29
#پای_درس_استاد #فلسفه
@almorsalaat