♨️#عید_نوروز| خدایا! ما را در این سال نو از این حالی که داریم عوض کن.
🔰امام خمینی (ره)
▫️یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَ الْاَبصارِ، یا مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهارِ، یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْاَحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا الی اَحْسَنِ الْحال
▫️خدایا! ما را در این سال نو از این حالی که داریم عوض کن. ما گرفتار هواهای نفسانی هستیم و تو میدانی، و تو میتوانی ما را نجات بدهی. ... روح ما را هم #متحول کن به یک روحی که مورد رضایت تو باشد.
▫️تمام مقاصد انبیا، برگشتش به یک کلمه است و آن «معرفه الله». تمام، #مقدمه این است. اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذیب نفس شده است، اگر دعوت به معارف شده است، تمام برگشتش به این است که آن نقطه اصلی را که در فطرت همه انسانها هست، #حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او #معرفت_حق است، مقصد عالی همین است.
▫️... و ما از خدا میخواهیم که قلوب ما را تغییر دهد. ما بفهمیم که برای چی در این دنیا آمدیم و باید چه بکنیم و چه جور برویم از این دنیا. یک مرگ حیوانی نباشد. یک نحوی نباشد که ما انبار کنیم معاصی را، در آنجا روسیاه باشیم.
خداوند تایید کند ما را و همه را تایید کند که همه ما آدم بشویم.
▫️اسلام آمده است که آدم درست کند. همه انبیا برای این معنا آمدند که این انسان را به آن چیزی که در باطن ذاتش هست و آن فطرت الهی است که توجه به خداست، همه چیز مربوط به اوست ما را یک اندکی معرفت عنایت کند که این را بفهمیم. بفهمیم که خودمان چی هستیم و دنیا چی است، نسبت به حق تعالی چه وضعی دارد. گفتنش آسان است که همه فانیاند، همه چهاند، اما یافتنش مشکل است، که ما بیابیم این مطلب را که انبیا چه خواستند از ما و خود انبیا چه بودند. در عین حالی که آن طور بودند، مع ذلک اظهار عجز میکردند و حق هم همان است. برای اینکه عظمت حق، فوق این مسائل است.
▫️خداوندا! اینها را پیروز کن. ما را در #جهاد_نفس پیروز کن. همه را در جهاد نفس پیروز کن. ما را به تکالیف خودمان آشنا کن. ما را به وظایفی که با این ملت داریم آشنا کن. خدمت ما را پیش خودت که خدمت به اینها خدمت به تو است، این را بپذیر. دین و دنیای ما را حفظ کن. این سال را مبارک کن بر همه قشرهای ملت ما. خدایا! دلهای اینهایی که مخالف با این جمهوری هستند، این دلهای اینها را برگردان، تو مقلب القلوب هستی. اینها را برگردان که آدم بشوند. توجه داشته باشند اینهایی که کنار نشستند و جوانها این طور پرپر میشوند، و آنها یا شادی میکنند یا بیتفاوت هستند، دلهای اینها را برگردان به یک دلهای سالمی، و این حجابها را از پیش چشم همه ما بردار.
▫️و ما را موفق کن که در تعقیب مسائل الهی کُندی نکنیم، قلب ما به نور معرفت تو روشن بشود. قلب همه ملت ما به نور معرفت تو روشن بشود. خدایا! «ارِنِی الْاشْیاءَ کَما هی».
📚صحیفه امام ج۲۰ ص۱۶
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
با سلام
به لطف خدای متعال و همت اعضای محترم کانال مبلغ ۸۶۲ هزار تومان جهت پیاده سازی صوت های تدریس برهان شفا جمع آوری شد.
یکی از اعضای محترم کانال متقبل شدند که با همین مقدار هزینه، صوت ها را تا پایان اردیبهشت، به طور کامل پیاده سازی کنند.
@almorsalaat
نظام معرفتی و هستی شناسی اسلامی.mp3
3M
🔊#نظام_معرفتی| نقش هستی شناسی اسلامی در نگاه صحیح به علم اصول و فقه
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
modele-tarbiatiye-emam.mp3
3.8M
🔊#مدل_تربیتی_امام| وصول به مقام عندیت و شهادت، نتیجه مدل تربیتی حضرت امام است.
🎙استاد علی فرحانی
#در_مدرسه_امام_خمینی
#نگاهی_به_دریا
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
#فقه_سنتى| آن چيزى كه تا به حال اسلام را نگه داشته است، همان #فقه_سنتى بوده است/ #فقه_تازه آغاز هلاکت حوزه است.
📌قضيه تحصيل هم بايد به نحوى باشد كه فقه سنتى فراموش نشود. و آن چيزى كه تا به حال اسلام را نگه داشته است، همان فقه سنتى بوده است. و همه همتها بايد مصروف اين بشود كه فقه به همان وضعى كه بوده است، محفوظ باشد. ممكن است اشخاصى بگويند كه بايد #فقه_تازه اى درست كرد كه اين آغاز هلاكت حوزه است و روى آن بايد دقت بشود.
در هر صورت، آن چيزى كه براى حوزهها خطر است، اين است كه ما اين فقه را به نحوى كه به دست ما رسيده است، به نسل آينده تحويل ندهيم. بايد همان طور كه مبانى اسلامى، مبانى فقهى را تحويل دادهاند، ما هم به آيندهها تحويل بدهيم.
📚صحیفه امام ج۲۰ ص۱۹۰
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹قرائت فرازی از مناجات شعبانیه به کلام امام خمینی
@almorsalaat
#اخلاق_و_عرفان
♨️ مراتب #مراقبه
🔰علامه طباطبایی
✅مراقبه، سه مرتبه دارد: #اول آنکه سالک کارهای خود را برای رضای خدا انجام دهد و از لغو نیز کناره گیرد. #دوم اینکه چون از مرحله اول، حضور و مرتبه ای برایش پیدا شد خود را در تمام افعال نزد خدا حاضر ببیند. #سوم اینکه چون قدری [در این مرحله] قوی تر شد، خدا را ناظر اعمال و کردار خود بداند؛ نه چون شخصی که ناظر است؛ بلکه به این نحو که: "داخل فی الاشیاء لابالممازجه و خارج عن الاشیاء لا بالمزایله". به این مرتبه و به اعتبار حضور حق در نزد سالک، «ذکر» گفته می شود. آیات #ذکر نیز ناظر به این معنای از ذکر است؛ نه ذكر لفظی. ويكون هذا الحال مربيا لصاحبها. تا به جایی می رسد که هیچ امری از او بی ذکر و یاد خدا صادر نمی شود، بلکه اگر سالک آنی از آنات عمر از حق غفلت کند، آن را منافی با ذکر می داند. کم کم با انجام عبادات، شعله آن برافروخته تر می شود تا آنکه گاه منجذب گشته و تمام کارهای خود را از دست می دهد؛ اما این حال، كالبرق الخاطف می باشد و می گذرد.
📚ثمرات حیات ج1ص54
#در_محضر_علامه #مراقبه #ذکر
@almorsalaat
#مهدویت| ما منتظران مقدم مبارکش مکلف هستیم که ...
▫️سالروز مبارک ولادت با سعادت و پر برکت حضرت خاتم الاوصیا و مفخر الاولیاء حجت بن الحسن العسکری- ارواحنا لمقدمه الفداء- بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد.
▫️و چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتی که بر پاکننده عدالتی است که بعثت انبیا- علیهم السلام- برای آن بود. و چه مبارک است زادروز ابرمردی که جهان را از شرّ ستمگران و دغلبازان تطهیر مینماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته پر از عدل و داد مینماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض مینماید.
▫️و چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازیها و فتنهانگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگرههای بیداد فرو ریزد و آنچه غایت بعثت انبیا- علیهم صلوات الله- و حامیان اولیا- علیهم السلام- بوده تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلمهای ننگین و زبانهای نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتو افکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند و سازمانهای دروغین حقوق بشر از بنیاد برچیده شوند.
▫️و امید است که خداوند متعال آن روز فرخنده را به ظهور این مولود فرخنده هر چه زودتر فرا رساند و خورشید هدایت و امامت را طالع فرماید.
▫️و اکنون ما منتظران مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم تا قانون عدل الهی را در این کشور ولی عصر- عجل الله تعالی فرجه- حاکم کنیم و از تفرقه و نفاق و دغلبازی بپرهیزیم و رضای خداوند متعال را در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم و با صلح و صفا و برادری و برابری به پیشبرد انقلاب اسلامی کوشا باشیم و حق متعال را در همه احوال حاضر و ناظر بدانیم و تخلف از دستورات اسلام ننماییم و به وسوسه فتنهانگیزان اعتنا نکنیم.
📚صحیفه امام ج۱۴ ص۴۷۲
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌نگاه صحیح به فلسفه مهدویت از بیان شهید مطهری (ره)
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
41.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملّی چهار هزار شهید استان یزد. ۹۹/۱۲/۲۵
📥 دریافت نسخه با کیفیت از آپارات:
https://www.aparat.com/v/tSvTI
💻 @Khamenei_ir
🌐 بیابان ظلمانی ماده و نسیم جذبات الهی
🔰علامه طباطبایی
💢بشر مادی در بیابان ظلمانی ماده زندگی می نماید و در دریای کثرات غوطه ور است و هر موجی از علایق مادی، او را به جایی می افکند. هنوز از صدمات آن موج به خود نیامده، موجی سهمگین تر و هولناک تر از علایق مال و ثروت و منصب و زن و فرزند و غيره، سیلی بر او زده، در میان امواج خروشان دیگر پرتابش میکند؛ به طوری که ناله و فریاد او هم به گوش نمی رسد. به هر طرف می نگرد، با حرمان و حسرت روبه رو می شود. در این میان، گاه نسیم های روح بخش جذبات الهی او را نوازش می دهد و به خود متوجه می سازد.
🔸«إن لله في أيام دهرکم نفحات، ألا فتعرضوا لها و لا تعرضوا عنها.»
💢اینجاست که عده ای از بشر، متعرض آن جذبات می شوند و بار سفر الى الله را می بندند. در اصطلاح عرفا، این سفر را «سیر و سلوک» می نامند و زاد و راحله این سفر، #مجاهده و ریاضت نفسانی است؛ زیرا قطع علاقه مادیه، بسیار صعب و دشوار است.
📚ثمرات حیات، ج1ص33
#عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
🌀در جوانی از فرصت استفاده نماییم و در عبودیت و بندگی حق کوشا باشیم
▫️درباره معنای این بیت حافظ از جناب علامه [طباطبایی] سؤال شد:
🔸دوستان وقت گل آن به که به عشرت کوشیم
🔸سخن پیر مغان است، به جان بنیوشیم
📌استاد: ابيات این غزل از جهت معنا، مبهم است و «وقت گل» به موسم و ایام و اماکن متبرکه و یا شباب و جوانی گفته می شود. معنای دوم (جوانی) با توجه به معانی ابیات بعدی، برای "وقت گل" مناسب تر است.
می خواهد بگوید: ای دوستان و رفیقان و
سالکان طریق! سخن استاد طریق، این است که باید در جوانی از فرصت استفاده نماییم و در عبودیت و بندگی حق کوشا باشیم، پیش از آنکه جوانی پایان پذیرد.
و ممکن است مراد از پیر مغان، رسول الله (ص) باشد که از طریق شیعه و سنی از آن حضرت روایت
شده است:
"إغتنم خمسا قبل خمس: شبابك قبل هرمك... ".
📚آیت الله پهلوانی، ثمرات حیات ج۳ ص۲۸
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
🔉آداب استماع فایل صوتی دروس
🔰استاد علی فرحانی
🌀کسانی که فایل صوتی دروس را گوش می کنند، حتما این صوت را بشنوند👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3
#پای_درس_استاد
#مهارتهای_تحصیل_علم
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#متن_تدریس های استاد علی فرحانی
💠 تدریس الموجز
eitaa.com/almorsalaat/1403
💠تدریس اصول فقه پایه۵
eitaa.com/almorsalaat/1247
💠تدریس اصول فقه پایه6
eitaa.com/almorsalaat/1588
💠تدریس بدایه الحکمه
eitaa.com/almorsalaat/1590
💠برهان و عرض ذاتی
eitaa.com/almorsalaat/1744
💠تدریس مناهج الوصول
eitaa.com/almorsalaat/1843
💠تدریس رسائل ج۱ تا ابتدای اجماع منقول
eitaa.com/almorsalaat/2068
💠تدریس شرح لمعه ج۱ تا کتاب الزکاه
eitaa.com/almorsalaat/2636
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
#درخواست_هم_بحث
🌀یکی از اعضای کانال که در حال استماع صوت های تدریس #الموجز استاد هستند، نیاز به #هم_بحث دارند.
🔰اگر کسی از دوستان تمایل به مباحثه الموجز دارد به @ad_almorsalaat پیام دهد.
@almorsalaat
#تدریس| الاجتهاد و التقلید اثر امام خمینی (ره)
🔰استاد علی فرحانی، در ادامه تدریس آثار امام خمینی (ره)، تدریس کتاب "الاجتهاد و التقلید" را شروع می کنند.
📌زمان و مکان برگزاری: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۱:۳۰ در کانال المرسلات در روبیکا👇
rubika.ir/almorsalaat
🔉صوت جلسات در👇
eitaa.com/majazi_almorsalaat
دانلود متن pdf کتاب
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد #فقه
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
001-400.01.15.MP3
27.87M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه ۱- ۴۰۰/۱/۱۵
@majazi_almorsalaat
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
💠با عنایات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه همزمان با نیمه شعبان #هفتمین_دوره_کشوری_بینش_مطهر را آغاز میکنیم.
🖊ویژگی های دوره:
🔰 برگزاری دوره به دو صورت آنلاین و آفلاین
🔰 تدوین کتب آموزشی مطابق آثار شهید مطهری ( ایجاد نظام فکری منسجم)
🔰ارتباط مستمر با اساتید حوزه و دانشگاه
🔰اعطای گواهی معتبر کشوری
⏳مهلت ثبت نام: ۱۸ فروردین
✅ لینک ثبت نام
https://idpay.ir/dore7/800000
💢آیدی راهنمایی و رفع موانع ثبت نام برادران:
@binesh_qom
💢آیدی ثبت نام و رفع موانع ثبت نام خواهران :
@shahid133
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
@bineshemotahar_qom
دبیرخانه بینش مطهر استان قم
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
259-400.01.16.mp3
3.49M
#مناهج
استاد علی فرحانی
جلسه۲۵۹- ۴۰۰/۰۱/۱۶
@majazi_almorsalaat
#مناهج #مقدمه_واجب #واجب_مطلق_و_مشروط
تقسیمات واجب، گاهی تقسیم واجب (مانند تعبدی و توصلی) است و گاهی تقسیم وجوب (مانند مطلق و مشروط که البته این نوع منحصر در همین مصداق است) است.
زیربنای تقسیم واجب به مطلق و مشروط، قول به امکان تقیید «وجوب» است. اگر شخصی منکر تقیید وجوب شود، تقسیم واجب به مطلق و مشروط، سالبه به انتفای موضوع خواهد بود.
آخوند خراسانی در کفایه می فرماید که قول به عدم امکان تقیید وجوب، منسوب به شیخ است. وجوهی برای وجه انتساب این قول به شیخ (و عدم انتساب قطعی) وجود دارد:
وجه اول این است که جناب شیخ این بحث را فقط در مورد قید زمان مطرح کرده است و قائل است که زمان نمی تواند قید وجوب باشد. اما از این قول نمی توان گفت که شیخ مطلقا منکر رجوع قید به وجوب است.
وجه دوم این است که: بحث رجوع قید گاهی به صورت ثبوتی و در مورد حکم و بعث بیان می شود و می گوییم که آیا بعث می تواند مقید بشود یا خیر؟ این بحث بحث اصلی و اصولی تقسیم واجب به مطلق و مشروط است و گاهی به صورت اثباتی و زبان شناسانه در مورد دال بر وجوب مطرح می شود به این صورت که آیا دال بر وجوب (مثلا هیئت) می تواند مقید شود یا خیر؟
آنچه که از شیخ موجود است، این است که هیئت که یکی از دوال بر وجوب است، نمی تواند مقید شود. اما از این دیدگاه نمی توان، انکار تقسیم مطلق و مشروط را نتیجه گرفت.
چرا که اولا دال بر وجوب منحصر در هیئت نیست و در مثل «کتب»، ماده دلالت دارد. ثانیا بر فرض که دال بر وجوب منحصر در هیئت باشد، این قول شیخ در مورد عدم تقیید هیئت است و نمی توان از آن نتیجه گرفت که وجوب مقید نمی شود چون این دو، دو مسئله هستند و نمی توان بین آنها ملازمه برقرار کرد.
یکی از ثمرات مهم بحث مطلق و مشروط، حل مشکل مقدمات مفوته است. در مقدمات مفوته، اگر زمان قید وجوب باشد، مشکل ایجاد می شود چون قبل از تحقق زمان وجوب، وجوب مقدمات محقق نمی شود. اما اگر زمان قید واجب باشد و وجوب نسبت به زمان مطلق باشد، آنگاه وجوب واجب، قبل از زمان امتثال آن وجود دارد و لذا اشکالی در تحقق وجوب برای مقدمات وجود ندارد.
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
002-400.01.16.mp3
6.06M
#الاجتهاد_و_التقلید
استاد علی فرحانی
جلسه ۲- ۴۰۰/۱/۱۶
@majazi_almorsalaat