eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
510 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌...آن بينى كه از ديده ها پنهان است، و آن شنوى كه گوشها از آن كر است... 🔰آیت الله علی پهلوانی 🔅پس از عرض سلام، اى عزيز برادر! 🔅آن قدر بدان كه پس از شناسايى حق، كما هو حقّه، آن بينى كه از ديده ها پنهان است، و آن شنوى كه گوشها از آن كر است، و آن دانى كه قلوب تفقّه آن را نمى نمايد، 🔅ولى يك قدرى رياضت مى خواهد وَ مِنْ اهِمِّ الرّياضات- ابتدائاً- ترك محرّمات و فعل واجبات، و پس از آن، مراقب اعمال و كردار بودن در شب و روز، و پس از آن، مراقب دوست بودن، شايد كه نگاهى كند آگاه نباشيم و از هوا و هوسها كناره گرفتن؛ زيرا خداپرستى، با هوا پرستى، سازش ندارد 🔅و چون اين رياضات به خود تحمل كنى و در امتحانات ثابت قدم باشى، اميد است كه درى به رويت باز كنند كه تمام عالم و من فيها را در وراى آن مشاهده كنى، 🔅با گفتن، كار درست نمى شود والّا سخن بسيار است و شيرين، چون آن در باز نشود، هزاران حرف و گفتار، چون صداى بال مگسى است كه از كنار گوش انسان بگذرد. 📚 رسائل عرفانی، نامه12،ص228 @almorsalaat
📌لیلة القدر هی الفاطمة(س) 🔰علامه حسن زاده ❇️امام صادق عليه السّلام فرمود: حضرت فاطمه ليلة القدر است. ❇️حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مى شود كه قرآن در شب قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه سلام اللّه عليها مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد. ❇️ اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آنست كه در كتاب «انسان و قرآن» تقرير و تحرير كرده ام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ دو استاد بزرگوارم: آقا سيد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمد تقى آملى دارم. ✳️بيش از يكسال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روائى فريقين جمع آورى كرده ام و در فهم آنها بسيار فكر نموده ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود. ✳️ مثلا با خود مى انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ ❇️به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمد تقى آملى رسيده ام و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه داده ام و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نموده ام و از ايشان مدد خواسته ام، در جوابم فرمودند: ❇️در آن روايتى كه امام صادق، جدّه اش فاطمه زهرا را ليلة القدر خوانده است، دقّت كنيد. ❇️من اين حديث را در جوامع روائى نديده بودم، از اشارات استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. ❇️نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الاطلاق فائض شده است ففاض ثمّ فاض. 📚علامه حسن زاده، مقام معلم، ص، 34 @almorsalaat
◾️درب علم نبی شکسته شد و ◾️فاطمه ایستاد پشت سرش ◾️تا که در نجف زمین نخورد ◾️جسم یاقوت، در مصاف افتاد ... @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️| صبر و ولایتمداری در سیره حضرت فاطمه(س) 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این جلسه با قرائت فقره «یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک قبل أن یخلقک» و با تمرکز بر فقره «فوجدک لما امتحنک صابره» بحث از و حضرت زهراء را مطرح میکنند. ایشان با اشاره به داستان ذبح اسماعیل توسط ابراهیم علیه السلام، اهمیت و جایگاه صبر را بیان کرده و‌ نیز با اشاره به سیره حضرت زهراء و نیز رفتار حضرت زینب در حادثه عاشوراء ، اهمیت ولایتمداری را تبیین میکنند و‌ در آخر هم با اشاره به داستان ابوبصیر و نیز روایاتی که رابطه مؤمن با را همچون رابطه شعاع شمس با شمس دانسته اند، نشان میدهند که ولایتمداری هم درجاتی دارد. حتما . @almorsalaat
📌محدثه بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها / جبرئیل نزد ایشان رفت و آمد مکرر و‌ مراوده داشته است/ من این فضیلت را بالاترین فضیلت ایشان میدانم 🔰حضرت امام خمینی (ره) 💢من راجع به حضرت صدیقه (س) خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم بـه یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده اسـت. 💢و آن روایـت ایـن اسـت کـه حضرت صادق (ع) می فرماید: فاطمه (س) بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در ایـن دنیـا، و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عـرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. 💢ظاهر روایت این است که در ایـن 75 روز ای بـوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل بوده است و گمان ندارم که غیر از درباره کسی اینطور وارد شده است که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشـته اسـت و مسائلی را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائلی را ذکر کـرده اسـت و آنچـه کـه بـه ذریـه او می رسیده است در آتیه ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است ... 💢مسأله آمدن جبرئیـل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هـر کـسی مـی آیـد و امکـان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که است... تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا 💢و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظـم اسـت و انبیـای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثـال اینهـا، بـین همـه کـس نبوده است... فقط این است که برای حضرت زهرا (س) است که آن که من دیده ام کـه جبرئیـل بـه طور در این 75 روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریه او می گذشته است، آن مـسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است... 💢در هر صورت، من این شرافت و فـضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنهـا هـم فـضایل بزرگـی اسـت ـ ایـن فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء (علیهم السلام) آن هم نه همـه انبیـاء ، بـرای طبقه بالای انبیا (علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده... و این از فضایلی است که از (سلام االله علیها) است 📚صحیفه حضرت امام. جلد 20. ص 6_8 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ امشب یادم آمد از خاک کف پای حضرت زهرا (س) درخواست کنیم که ...۸۹/۰۲/۰۷ 🎙آیت الله مصباح یزدی @almorsalaat
💠 مقام معنوی فاطمه زهرا(س) 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔅مقام معنوى اين بزرگوار، نسبت به مقام جهادى و انقلابى و اجتماعى او، باز به مراتب بالاتر است. 🔅فاطمه زهرا (س) به صورت، يك بشر و يك زن، آن هم زنى جوان است؛ اما در معنا، يك حقيقت عظيم و يك نور درخشان الهى و يك بنده صالح و يك انسان ممتاز و برگزيده است. 🔅كسى است كه رسول اكرم به امير المؤمنين (عليهماالسّلام) فرمود: «يا على ... انت قائد المؤمنين الى الجنّة ... و فاطمة قد اقبلت يوم القيامة ... تقود مؤمنات امّتى الى الجنّة» يعنى در روز قيامت، امير المؤمنين (ع) مردان مؤمن را و فاطمه زهرا (س) زنان مؤمن را به بهشت الهى راهنمايى مى كنند. او، عِدل و همپايه و همسنگ امير المؤمنين است. 🔅آن كسى كه وقتى در محراب عبادت مى ايستاد، هزاران فرشته مقرّب خدا، به او خطاب و سلام مى كردند و تهنيت مى گفتند و همان سخنى را بيان مى كردند كه فرشتگان، قبلًا به مريم اطهر گفته بودند؛ عرض مى كردند: «يا فاطمة انّ الله اصطفاك و طهّرك و اصطفاك على نساء العالمين». اين، فاطمه زهراست. 🔅زنى، آن هم در سنين جوانى، از لحاظ مقام معنوى به جايى مى رسد كه بنا بر آنچه كه در بعضى از روايات است، فرشتگان با او سخن مى گويند و حقايق را به او ارائه مى دهند. ❇️ است؛ يعنى كسى است كه فرشتگان با او حديث مى كنند و حرف مى زنند. 🔅این مقام معنوى و ميدان وسيع و قلّه رفيع، در مقابل همه زنهاى آفرينش و عالم است. 🔅فاطمه زهرا (س) در قلّه اين بلنداى عظيم ايستاده و به همه زنان عالم خطاب مى كند و آنها را به پيمودن اين راه دعوت مى نمايد. 📚بیانات 26/10/1368 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| روضه کوچه! 🎙علامه حسن زاده آملی ره @almorsalaat
📌این حرف خیلی حرف عجیب و بزرگی است/ فاطمه زهراء(س)، یک رهبر به تمام معنا است/ این زن اسلام است 🔰مقام معظم رهبری ◽️فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) در نقش یک رهبر واقعی [است]؛ ◽️همانطور که امام بزرگوار فرمودند که اگر فاطمه‌ی زهرا مرد بود، پیغمبر میشد. ◽️[این] خیلی حرف عجیبی است، خیلی است و جز از زبان کسی مثل امام بزرگوار که هم بود، هم بود، هم بود، انسان این حرف را نمیتواند بشنود؛ امّا ایشان گفته است این حرف را. ◽️[فاطمه ی زهرا] این است؛ یعنی یک رهبر به تمام معنا، مثل یک پیغمبر، مثل یک هدایتگر عموم بشر؛ در این حدّ و در این اندازه زهرای اطهر، دختر جوان، ظاهر میشود؛ این است. 📚بیانات ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| اشاره ای به مساله مسوخ در روایات/ معنای اینکه مسوخ تنها سه روز زنده میمانند/ کیفیت استظهار و حجیت ادله هست ها باید بررسی شود 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب جلد اول. سال 93 @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانواده آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان ‌الله ‌علیه). ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
| نسخه دوم نرم‌افزار «مشكات» 📚متن ۱۰۰ جلد از آثار آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی. ⬇️دانلود نرم افزار (144MB) به صورت 👇 mesbahyazdi.ir/meshkat.zip ◀️جهت کسب اطلاعات بیشتر: https://mesbahyazdi.ir/node/8083 @mesbahyazdi_ir @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌هیچ روزی نگذرد که کار علمی نکنید/ اهمیت و‌ جایگاه رفیع تحصیل علم در اسلام 🔰آیت الله جوادی آملی @almorsalaat
📌فلو فرضنا تقدم امیرالمومنین(ع) زمانا ... تکفل امر الرسالة و النبوة 🔰حضرت امام خمینی(ره) 💠قال شيخنا العارف الكامل الشاه آبادي (مدظله): 💠 ان السالك بقدم المعرفة الى اللَّه، اذا تم سفره الثالث و سرى بهويّته الجمعية في جميع مراتب الموجودات يرى بعين البصيرة جميع مصالح العباد، من امور المبدأ و المعاد، و ما يقرّبهم اليه تعالى؛ و [أن] الطريق اليه لكل احد بخصوصه، و له التشريع في هذا المقام. 💠 و كان هذا المقام حاصلًا لمولانا قطب الموحدين و امير المؤمنين و الائمة المعصومين من بعده؛ و لكن رسول اللَّه(ص) لما تقدم عليهم زماناً و كان صاحبُ المقام اظهر الشريعة فلم يبق مجال التشريع لاحد، لتمامية شريعته. فلا بد للاولياء من بعده من متابعته. 💠 و لو فرضنا تقدم أمير المؤمنين(ع) عليه (ص) زماناً لأظهر الشريعة و تكفّل امر الرسالة و النبوة؛ فللرسول(ص) متابعته اذا جاء بعده. و لكن الحكمة البالغة تعلقت بأن اظهر الشريعة بيد رسول اللَّه(ص). 📚مقدمه شرح دعای سحر، امام خمینی (ع) @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| بررسی دقیق و‌ کامل تعریف لفظی و رابطه آن با باب تعریف علم منطق/ توضیح‌ دقیق «ما» شرح اللفظ و «ما» شرح الاسم و «ما» حقیقیه در علم منطق. 🎙استاد علی فرحانی 📚 کفایه الاصول. جلسه اول عام و خاص. سال 99. @almorsalaat
📌نامه ای به خدا و پاسخی از خدا 🔰علامه حسن زاده (ره) 🔹وقتى در تهران آنقدر به اين كوچه و آن كوچه، و اين بنگاه و آن بنگاه سرگردان شدم كه متحيره به حيرت آمدند و تو را طاقت نباشد از شنيدن؛ از هر كس سراغ خانه میگرفتم نخستين پاسخ پرسشم اين بود كه بچّه دارى؟ مى گفتم آرى، فقط دو نفريم و يك طفل رضيع به نام عبد اللّه داريم. 🔹جواب مى شنيديم كه خانه اجاره اى نداريم، آن هم با أخمى بدتر از صد زخم.حتّى به طفل شيرخوارم رحم نكردند، تا بالأخره در مسافرخانه اى يكباب اطاق محقّر اجاره كرديم و مدتى در آنجا بسر مى برديم. 🔹با آن وضع آشفته و آلفته، به درس و بحث خود و ادراك محضر مبارك اساتيدم آرام و شادكام بودم، و شعارم حشر با الم نشرح بود كه فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، و دثارم كريمه مدّثّر كه و لربّك فاصبر. 🔹در آن حال به اقتضاى طبع جوانى ژوليده و شوريده، نامه اى منظوم، شيرين و دلنشين، بيش از يكصد و پنجاه بيت به پيشگاه خداوند سبحان تقديم داشتم. پس از ارائه ارادت و وظيفه بندگى و مطالبى خواندنى عرض كردم: 🔅فاعلا تن مفاعلن فَعَلن - لطف فرمانگر بحال حسن 🔅من به فرمان تو گرفتم زن - اوفتادم بكوچه و برزن 🔅تو خود اى سرور من آگاهى- هر كجايى كه بود بنگاهى 🔅پاسخ پرسش من از خانه - اوّلا بچه دارى تو يا نه 🔅از تحيّر سر او فكنده بزير - چه كنم در جواب او تقرير 🔅نه دروغ است و راست با أمّا - با لن و ليس و لم و لمّا 🔅با همه فضل و دانش و فرهنگ - كج و مُعوَجّ شدم چو يك خرچنگ 🔅بس كه گشتم به كوچه پس كوچه - شدم از لاغرى چو يك جوجه 🔅كوچه و جوجه را پريشانى - كرده هم قافيه كه خود دانى 🔅گر تو باشى بگو چه چاره كنى - خانه اى بهر خود اجاره كند 🔅ار حسن زاده ات گنهكار است - كاينچنين رنج را سزاوار است 🔅رحم بر طفل شيرخوارش كن - يا به مامان دل فگارش كن ... 🔹و حق تعالى نيز به مفاد ردّ جواب الكتاب واجب كوجوب ردّ السلام جواب نامه را به نظم بيش از شصت بيت بدين عنوان مرحمت فرموده است: 🔅اى جوان مرد پاك آزاده دوست مهربان حسنزاده 🔹تا پس از چند بيتى به تفقّد خواجگى و دلجويى و بنده پرورى فرموده است: 🔅فاعلاتن مفاعلن فَلَعَن - چشمها شد به نامه ات روشن 🔅نامه اى كاينچنين بلند بود - بايد از چون تو ارجمند بود 🔅آفرين بر تو باد و نامه تو - نقش شيرين شَهد خامه تو 🔅آن دبير فلك عطارد ما - از دبيرى بداد استعفا 🔅كه كسى را چنين قلم باشد - خود دبيرى من ستم باشد 🔅زهره از وجد چنگ زد در دف - زده كفّ الخضيب كف بر كف 🔅شده برجيس مشترى كه بها - مى دهم در إزاى آن خود را 🔅آنچه در آسمانم افرشته است - دست از كار خود فروهشته است 🔅مشك را با گلاب بسرشته است - نسخه اى بهر خويش بنوشته است 🔅شد فضاى فلك پُر از به به - زهره از شعر تو زند چهچه 🔅ليك اى پادشاه ملك سخن - حسنِ آملىّ پاك دهن 🔅هرچه بينى در اين نشيب و فراز - همه با حكمتى بود دمساز 🔅هر كه او را روان بيدار است - داند هر جا گل است با خار است 🔅گر بسِرّ القَدَر خبر يابى - خير بر خير سر بسر يابى ... 📚هزار و يك كلمه، کلمه116، ج1، ص175 @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ضربان حرم 🔻کربلایی سیدرضا نریمانی ◾️بمناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دلها سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی و یاران در فرودگاه بغداد 📹 نماهنگ | رهبر انقلاب، روز گذشته: در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ ان‌شاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم... 💻 Farsi.Khamenei.ir
📌شهید نظر میکند به وجه الله/ انسان بزرگترین حجاب خودش است 🔰امام خمینی (ره) ✳️در روايتى از رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نقل شده است كه براى هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطرهاى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى شود. ✳️ آخرين خصلتى است كه مى فرمايد (و مهمترین نیز هست) مى فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد. ❇️ شايد نكته اين باشد كه حجاب هايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى شوند به حجاب خود انسان. ❇️ كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى شود به اينكه حجابى كه خود انسان است. ✳️ ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، (چون)خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است. ✳️ چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، اين حجاب شكسته مى شود. ✳️شهدا، شهدايى كه خداى تبارك و تعالى و در سبيل خداى تبارك و تعالى و راه خداى تبارك و تعالى جان خودشان را تقديم مى كنند، و آنچه كه در دستشان است و بالاترين چيزى است كه آنها دارند تقديم خدا مى كنند، در عوض خداى تبارك و تعالى اين حجاب كه برداشته شد، جلوه مى كند براى آنها، تجلى مى كند براى آنها. ✳️چنانچه براى انبيا هم، چون همه چيز را در راه خدا مى خواهند، و آنها خودى را نمى بينند و خود را از خدا مى بينند، و براى خودشان شخصيتى قائل نيستند، حيثيتى قائل نيستند در مقابل حق تعالى. آنها هم حجاب را برمى دارند. @almorsalaat
📌خطاب به علما و مراجع معظم 🔰سردار شهید عزیز، حاج قاسم سلیمانی 🔻سخنی کوتاه از یک ۴۰ ساله در میدان، به و گران‌قدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی مراجع عظام تقلید؛ 🔻سربازتان از یک برج دیده‌بانی دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزش‌های آن [که] شما در حوزه‌ها استخوان خُرد کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید، از بین می‌رود. 🔻این دوره‌ها با همه دوره‌ها متفاوت است، این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقی‌نمی‌ماند. راه صحیح، حمایت بدون هرگونه ملاحظه از ، و است. 🔻نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید. راه امام و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولی فقیه است. 🔻من با عقل ناقص خود می‌دیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علمای مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق‌به‌جانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند. 🔻حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزش‌ها و ولایت فقیه میراث (رحمة الله علیه) هستند و می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرند. من حضرت را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات با بیانتان و دیدارهای‌تان و حمایت‌های‌تان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. 🔻اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود.   🗓 بخشی از وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی): ◽️خوشا به حالش، خوشا به حالش، خوشا به حالش! او[حاج قاسم] به آرزوی خودش رسید؛ او آرزو داشت؛ برای شهیدشدن گریه میکرد؛ خب خیلی از رفقایش هم رفته بودند و داغدار رفقایش هم بود امّا در خودش هم شوق به شهادت جوری بود که اشک او را جاری میکرد؛ به آرزوی خودش رسید. 📚بیانات مقام معظم رهبری در در منزل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ @almorsalaat
📌صل الله علیک یا ام البنین (س) 🔰سالروز وفات حضرت ام البنین ◾️اگر نشد که نهم رو به کربلای حسین ◾️بقیع را کنم از گریه کربلای حسین ◾️نگه به چهرۀ عباس کرده، می‌گفتم ◾️هزار مرتبه عباس من فدای حسین ◾️به دشت کرب و بلا تا کنند پرپرشان ◾️چهار دسته‌ گل آورده‌ام برای حسین ◾️شب عروسی خود نیز با علی گفتم ◾️چو من هزار عروسند خاک پای حسین ◾️ز کودکی به عزیزان خویش می‌گفتم ◾️که سر به دست بگیرید در هوای حسین ◾️همیشه بود به هر جا نگاه عبّاسم ◾️به ماه عارض و بر قامت رسای حسین ◾️نگاه من هم از آن بود بر رخ عباس ◾️که داشت جلوه ز روی خدانمای حسین ◾️به چار نجل شهیدم درود باد درود ◾️که بود پشت سر هر یکی دعای حسین ◾️حضور فاطمه آرم به حشر چار ذبیح ◾️که جانشان شده تقدیم در منای حسین ◾️همیشه بود روان روح چار فرزندم ◾️چو اختران ز پی ماه در قفای حسین ◾️خدا گواست ز عباس بیشتر می‌برد ◾️دل مرا همه جا نام دل ربای حسین ◾️به دشت کرب و بلا جای شاخۀ یاسم ◾️به خاک پای وی افتاد دست عباسم ◾️نسیم علقمه پیوسته می‌دهد خبرم ◾️که پاره‌ پاره چو گل گشت پیکر پسرم ◾️به خون طپید لب تشنه ماه علقمه‌ام ◾️نشد که قطرۀ آبی برای او ببرم ◾️به وقت مرگ غریبانه سر به خاک نهم ◾️که از چهار پسر نیست یک پسر به برم ◾️هزار بار الهی شود فدای حسین ◾️نه جسم چار پسر، جان مادر و پدرم ◾️خدا گواست که باشد فقط برای حسین ◾️هر آن‌ چه خون جگر می‌چکد ز چشم‌ترم ◾️چو شمع سوزم و در سوز خویش آب شوم ◾️چنان که محو شود در شرار دل، اثرم ◾️خدا گواست که اشک خجالت عباس ◾️ز خون دیدۀ او بیشتر زند شررم ◾️الهی آن که کنار دو دست عباسم ◾️فتد به خاک قدم‌های اهل‌ بیت سرم ◾️برای شیر خدا چار شیر آوردم ◾️هزار حیف که امروز خم شده کمرم ◾️ز دیدن سر مجروح دخترم زینب ◾️به سان پیکر عباس پاره شد جگرم ◾️چنان که خون چکد از «نخل میثم» زینب ◾️ز دیده خون جگر ریزم از غم زینب @almorsalaat
📌تعریف صحیح علم حصولی و حضوری در بیان علامه طباطبایی 🔰 استاد علی فرحانی 🔰مقرر: احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) ◽️همانطور که علامه طباطبایی می فرمایند علم حضوری یعنی علم به متشخص خارجی(1) که قابلیت صدق بر کثیر نداشته(2) و در همه حالات (چه خواب چه بیداری چه غفلت چه التفات چه ملأ چه خلأ....) با انسان همراه است(3) موجود متشخص یعنی همان موجود ذو اثری که مصحح انطباق نیست زیرا تنها چیزی که تشخص دارد واقعیت است (اعم از اصاله الوجود و اصاله الماهیه) فلذا به هیچ نحو من الوجوه امکان صدق بر کثیر ندارد. ◽️موجود متشخص همان ماهیت محققه ( در فضای اصاله المهیه) یا همان وجود خارجی ( در فضای اصاله الوجود) است که معلومِ عالمی می باشد که نشان تشخص آن کلمه ای به نام «أنا» می باشد که البته «أنا» صرفا مشیر به آن است نه خود آن متشخص خارجی. ◽️به خلاف علم حصولی که کلیت و صدق بر کثیر دارد. حتی علم خیالی و علم حسی با قطع نظر از مصداق خارجی شان یعنی با قطع نظر از انطباق شان بر خارج، کلی هستند اما علم حضوری که علم به واقعیت و موجود ذو اثر و ذو تشخص خارجی است به هیچ وجه صدق بر کثیر بر نمی دارد. ◽️پس معلوم میشود که علم حضوری به خلاف علم حصولی، با ماهیات و مفاهیم کار نمی کند زیرا ماهیات و مفاهیم مصحح کلیت و صدق بر کثیر اند اما علم حضوری اجنبی از کلیت و صدق بر کثیر است و قابلیت صدق بر کثیر ندارد. ◽️لذا همانطور که آیت الله جوادی بالتبع علامه توصیح میدهند، اینکه ایت الله مصباح مصر اند که بهترین تعریف برای علم حصولی و علم حضوری همان تعریف علم به بی واسطه و با واسطه است، صحیح نمی باشد. زیرا: 1⃣اولا واسطه و بی واسطه اگر هم صحیح باشد از لوازم و خواص علم حضوری و حصولی است نه ذاتیات آنها 2⃣ثانیا تعبیر به واسطه هم صحیح نیست زیرا واسطه اگر کوچکترین نحوی از اثر داشته باشد دیگر مصحح انطباق نیست و علم حصولی شکل نمیگیرد این یعنی مساله عنصر بی اثر محض و ما شارحه که یگانه طریق برای توجیه انطباق و علم حصولی است در فلسفه آیت الله مصباح حل نشده است. 3⃣ثالثا از آنجایی که تقسیم علم به حصولی و حضوری در علم منطق صرفا از این جهت است که نشان داده شود که موطن خطا و محل بحث منطقی علم حصولی است، شناخت دقیق علم حضوری و تفکیک آن از علم حصولی در منطق شکل نمیگیرد بلکه در فلسفه جای دارد لذا منطقیین همچون بوعلی در منطق، در صدد توضیح حقیقت علم حضوری نبوده اند. 4⃣رابعا شاهد این مطلب این است که تقسیم علم به حصولی و حضوری تقسیمی نظری است اما اینکه ما ادراک با واسطه و بی واسطه داریم امری بدیهی است پس این دو را باید از هم تفکیک کرد. 💢💢💢💢💢 🔰علامه طباطبایی ◽️و من العلم علم الواحد منا بذاته- التي يشير إليها بأنا- فإنه لا يغفل عن نفسه في حال من الأحوال- سواء في ذلك الخلاء و الملاء- و النوم و اليقظة و أية حال أخرى-. ◽️و ليس ذلك بحضور ماهية ذاتنا- عندنا حضورا مفهوميا و علما حصوليا- لأن المفهوم الحاضر في الذهن- كيفما فرض لا يأبى الصدق على كثيرين- و إنما يتشخص بالوجود الخارجي- ◽️و هذا الذي نشاهده من أنفسنا و نعبر عنه بأنا- أمر شخصي لذاته لا يقبل الشركة- و التشخص شأن الوجود- فعلمنا بذواتنا إنما هو بحضورها لنا بوجودها الخارجي- الذي هو- ملاك الشخصية و ترتب الآثار- و هذا قسم آخر من العلم- و يسمى العلم الحضوري-. ◽️و هذان قسمان ينقسم إليهما العلم قسمة حاصرة- فإن حصول المعلوم للعالم- إما بماهيته أو بوجوده- و الأول هو العلم الحصولي- و الثاني هو العلم الحضوري-. 📚بدایه الحکمه، ص 139 💢💢💢💢💢 🔰حضرت آیت الله جوادی 🌀تقسیم علم به حصولی و حضوری گاهی از رهگذر انقسام علم به بی واسطه و با واسطه صورت می پذیرد که معلوم بدون واسطه را معلوم حضوری دانسته و معلوم با واسطه را معلوم حصولی می دانند. 🌀این تقسیم گرچه فی الجمله درست است ولی بالجمله نادرست است؛ 🌀زیرا اشیاء خارجی که از رهگذر حس به منطقه ذهن بار می یابند صورت های ذهنی آنها حاکی از اعیان خارجی است و خود آن صورت ها معلوم حضوری است؛ چون بدون واسطه ادراک میشود ولی پدیده های خارجی معلوم حصولی اند چون با واسطه ادراک میشوند. 🌀در همان فضا باز ذهن بعضی از مفاهیم تصوری توسط برخی از معانی تصوری دیگر فهمیده میشود و نیز برخی از قضایای تصدیقی را توسط برخی دیگر ادراک میکنیم در حالی که همه آنها در صحنه ذهن مشهود نفس بوده 🌀و وساطت، مایه حصولی بودن و عدم وساطت سبب حضوری شدن نخواهد بود مگر آنکه رنج نسبی بودن آن را بر ذهن تحمیل کنیم. 📚معرفت شناسی در قرآن، ص 45 @almorsalaat
♨️ بزرگترین وظیفه جمهوری اسلامی ایران و نقش حوزه های علمیه برای عملی شدن این هدف 🔰رهبر معظم انقلاب 🔅جمهورى اسلامى بزرگترين وظيفه اش آن است كه اسلام را در زندگى مردم تحقق بخشد و جامعه را به صورت يك جامعه نمونه اسلامى درآورد. 🔅 براى عملى شدن اين هدف ... حوزه هاى علميه و مراكز فرهنگى و پژوهشى اسلامى، به تلاش وسيع دست زنند و سرچشمه پايان ناپذير تفقه و اجتهاد آگاهانه و بصير را در خدمت عمق و گسترش معارف اسلامى به كار گيرند. 📚 بیانات 69.03.10 @almorsalaat
🔰فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزه‌ای و تشکل های مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بین‌المللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ۱۰صبح در صحن آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، برگزار می‌گردد. https://hawzahnews.com/xc3Yv 📌ان شاء الله همه طلاب و مردم عزیز بار دیگر به وظیفه دینی و انقلابی خود عمل می‌کنند و پاسخی محکم به عمّال نجس و یاوه باف رسانه ای دنیای کفر خواهند داد و با نایب حضرت صاحب (عج) بیعتی مجدد خواهند کرد. @almorsalaat